Sosiaalinen kanssakäyminen

Anonyymi

Olen miettinyt mikä vika minussa on, kun kerta toisensa jälkeen epäonnistun sosiaalisessa kanssakäymisessä. Tätä on siis jatkunut läpi elämän. Aistini ovat herkät. Olen oppinut blokkaamaan osan ärsykkeistä, vaikka tekisi mieli reagoida niihin, niin esitän etten huomaa niitä. Usein näkemäni reaktiot eivät kohtaa tuntemieni reaktioiden kanssa, mikä tuntuu ristiriitana, jolloin en tiedä miten reagoida sosiaalisesti. Esim. Toinen hymyilee, käyttäytyy miellyttävästi, smalltalk-keskustelee, mutta jokin näkemästäni on ristiriidassa mitä aistin muutoin kun näkemällä (äänenpainot, tyyli puhua, sanavalinnat, energia muuten). Kukaan muu ei tunnu huomaavan mitään. Tästä seuraa se, että oloni tulee kiusaantuneeksi ja minua alkaa hermostuttaa (saatan hymyillä, vaikka ei naurata/ heiluttaa jalkoja/käsiä/sormia). Kiinnitän huomiota käytökselläni, jolloin olen outo verrattuna muihin ihmisiin (Jos on muita paikalla).

Keskustelun aiheet ovat myös vaikeita minulle, sillä toiset ihmiset puhuvat mielellään pinnallisesti ja saavat siitä jotain irti. Minä tylsistyn smalltalk-aiheisiin niin, että on vaikea olla tasavertaisen kiinnostunut rupattelemaan pintapuolisia asioita. Toisin sanoen innostuessani jostain pintapuolisesta aiheesta niin paljon, että alan vahingossa menemään liian syvälle asiaan, niin että vastareaktio on usein toisen osapuolen äkkiä vaihtama aihe/hiljaisuus/hämmentynyt katse. Tätä tarinaa voisi jatkaa vaikka kuinka, mutta lopputulos on aina sama. Ihmiset karttaa minua. Mainittakoon vielä, että usein vitsit eivät naurata minua, vaikka omasta mielestäni ymmärrän ne. Tästä syystä olen tottunut nauramaan niille, etten vain aiheuta sen takia väärinymmärryksiä. Olen sosiaalisesti vammainen. En vain osaa. Ja viime aikoina olen vain enemmän painiskellut asian kanssa ja etsinyt syytä ongelmaani. Minulla ei ole autismi diagnoosia. Olen nainen. Mutta olen alkanut epäilemään, että syy voisi olla autismi. En tee tiedolla mitään, mutta vertaistukea olisi kiva saada. Onko teillä vastaavaa?Jos on miten olette selvinneet?

14

817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä sain aspergerdiagnoosin hiljattain, olen 41-vuotias nainen. Minulla on ollut siinämäärin vaikeita ongelmia erityisesti sosiaalisissa suhteissa, että olen ollut työkyvytön koko aikuisiän. Aistiyliherkkyydet ja ongelmien pysyvyys johtivat minut autismikirjon kuvauksiin, ja tunnistin itseni. Diagnoosi vahvisti epäilyni.
      Jos ongelmasi vaikeuttavat elämääsi merkittävästi, kannattaa hakeutua diagnosoitavaksi. Naisten autismi ilmenee erilailla kuin miesten. Itse en alkuun uskonut, että voisin olla autismikirjolla, koska en harrastanut pienoisjunia, mutta kun kuulin muiden autististen naisten kertomuksia, ymmärsin että keijujen piirtäminen ja tubettajien fanittaminen voivat myös olla erityismielenkiinnon kohteita. Netissä on paljon tietoa naisten autismista, etenkin englanninkielisenä. Kannattaa googlettaa ja katsoa videoita.

      • Anonyymi

        Ongelma onkin siinä että miten pääset julkiselle puolelle testeihin? kun eivät ota, yksityiseen ei varaa.


    • Anonyymi

      Jos ihminen on "assi" eli hänellä on Aspergerin oireyhtymä niin varsinkin sosiaalisesti hän on erilainen verrattuna 98-prosenttiseen enemmistöön, jota nimitetään neurotyypilliseksi eli "nentti"-enemmistöksi. Tämä "assin" erilaisuus kiinnittää pakostikin 98-prosenttisen enemmistön huomion ja tietenkin tämä erilaisuus näkyy ja kuuluu varsinkin sosiaalisissa tilanteissa.

      "Onnistumiseen" on luotava aivan uudenlainen - "nenteille" hyvinkin vieras - suhtautumistapa, jos on "assi". Nimittäin "assi" onnistuu todella vain silloin, kun on ja saa olla mahdollisimman "assimainen" eli juuri sellainen kuin todellisuudessa on. Jos "assi" teeskentelee "nenttiä" eli neurotyypillistä enemmistöä, hän on epäaito sekä
      "nenttinä" että "assina". Epäaito elämäntapa on se kaikkein rasittavin elämäntapa enkä todellakaan suosittele sitä yhdellekään "assille".

      "Assius" on synnynnäistä ja pysyvää. "Assin" on opittava tuntemaan ja tietämään mahdollisimman hyvin, millainen erilaisuus se on. Joka tapauksessa "assi" joutuu elämään sen kanssa koko elämänsä.

      Mitä vaikeuksia Aspergerin syndrooman eli AS:n eli "assiuden" kanssa elämisessä sitten on. Paljonkin. Koko ajan voimat uhkaavat loppua, koska kokee maailman - varsinkin ihmissuhteet - eri lailla kuin enemmistö. Sosiaaliset suhteet kuormittavat "assin" aivoja hyvin paljon. Väsyminen vaanii koko ajan nurkan takana. Olennaista apua on siitä, jos oppii tietämään mahdollisimman paljon Aspergerin syndroomasta. Minua ovat auttaneet eniten mm. kirjat:
      Tony Attwood: Aspergerin oireyhtymä lapsuudesta aikuisuuteen
      Jean Kearns (toim.): Naisia joltain muulta planeetalta?
      Paula Tilli: Toisin

      "Assiuteen" ei liity vain rajoitteita vaan hyvin usein merkittäviä vahvuuksia. Moni "assi" on saanut juuri vahvuuksiensa kautta itselleen lopulta itsenäisen elämän, työpaikan, uran jne. Vahvuudet voivat esiintyä esim. verbaalisella, musikaalisella, matemaattisella tai visuaalisella alueella. Moni taiteilija on "assi". Myös keksijöissä ja eri tieteen aloilla on "asseja".

      Lopuksi haluan antaa kaksi Frank Martelan ajatusta, jotka sopivat erityisen hyvin elämänohjeiksi juuri "asseille" ja muillekin erilaisille ihmisille:

      "Onnellisuus on sitä, mitä sinulle tapahtuu, kun keskityt tekemään itsellesi merkityksellisiä asioita."

      "Unohda muiden miellyttäminen ja ala elää itsesi näköistä elämää."

      • Anonyymi

        Muita hyviä kirjoja englanniksi ovat kirjoittaneet Rudy Simone ja Liane Holliday Willey. Uusimpana hyvä tuttavuus oli Joely Williams, My Fairy Jam Jar. Tosi ihana kirja. Adlibris kaupasta löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muita hyviä kirjoja englanniksi ovat kirjoittaneet Rudy Simone ja Liane Holliday Willey. Uusimpana hyvä tuttavuus oli Joely Williams, My Fairy Jam Jar. Tosi ihana kirja. Adlibris kaupasta löytyy.

        Jatkan...tuo viimeinen olikin viralliselta nimeltään Aspergerworld. Näkyy olevan tilapäisesti loppu kun tarkistin. Joku muukin tykästynyt.


    • Anonyymi

      Small talk voi olla toiselle osapuolelle ihan yhtä vaikeaa, mutta on kohteliasta kysyä "mitä kuuluu" vähän laajemmin kuin pelkällä "hei" -sanomisella. Voi olla että se toinen osapuoli ei ole kiinnostunut sinusta yhtään sen enempää, mutta hän yrittää olla kohtelias (eräänlaista verbaalia tanssimista kun on tanssiaiset). Parhaassa tapauksessa alkaa juttu luistamaan, ja löydät ystävän. Yleensä ei muista edes sen toisen nimeä, ellei hän ollut kiinnostava, mutta töksäyttelijän voi muistaa pitkäänkin.

      Vaikeaksi sen tekee kun ei tunne toista, niin ei tiedä mikä puheenaihe toista kiinnostaa, tai onko aiheita jotka ovat "tabuja" joista voi seurata ihan tarpeetonta riitaa jonkun kanssa joka ei ole riidan arvoinen.

    • Anonyymi

      Sen verran vielä, että jos sinulla on aiheita joista olet erityisen kiinnostunut, niin läheskään kaikki eivät ole kiinnostuneita samasta asiasta. Se ei siis ole vielä diagnoosin peruste että keskustelukumppanisi yrittää päästä takaisin omalle mukavuusalueelleen.

      Itsekin keskustelen mieluusti netissä koska samalla aaltopituuksilla olevien löytäminen ei ole kovin helppoa, eikä kohtelias yleiskeskustelu esimerkiksi viikon säästä ole muuta kuin small talkia. Usein huomaan itse että joidenkin ihmisten kanssa puheenaiheet loppuvat hyvin nopeasti, ja toisten kanssa kyse on vuorovaikutuksesta, eli yhteisestä ajatustenvaihdosta.

      Yhteinen harrastus tai ammatti viittaisi siihen että jotakin yhteistä on, mutta jääkö se siihen yhteen aiheeseen, vai voiko keskustelusta aidosti innostua?

    • Anonyymi

      Eikö muiden autistien tai kehitysvammasisten joukosta löytyisi ystäviä? Voi olla turhauttavaa yrittää roikkua ns. normaalien ihmisten ympyröissä, kun ette löydä yhteistä komunikaatiota. Ja kun sinulla on vielä se vihanhallintaongelma, niin tulee vain ylilyöntejä, joita sitten kadut ja häpeät.

    • Anonyymi

      Aloittaja kirjoittaa:

      "Olen sosiaalisesti vammainen. En vain osaa. Ja viime aikoina olen vain enemmän painiskellut asian kanssa ja etsinyt syytä ongelmaani. Minulla ei ole autismi diagnoosia. Olen nainen. Mutta olen alkanut epäilemään, että syy voisi olla autismi. En tee tiedolla mitään, mutta vertaistukea olisi kiva saada. Onko teillä vastaavaa?Jos on miten olette selvinneet?"

      Et ole sosiaalisesti vammainen - olet vain sosiaalisesti erilainen.
      Autismista ei kannata puhua silloin kun kyseessä on ilmeinen Aspergerin syndrooma.
      Kannattaa puhua autisminkirjosta mutta muistaa, että aspergerit eivät ole autisteja. Autismi on autisminkirjon vaikeimman pään erityisnimitys.

      Minulla on diagnosoimaton Aspergerin syndrooma. Olen eläkkeellä oleva mies.
      Eläkeiässä assiutensa oivaltaneet kokevat harvemmin tarvitsevansa virallista diagnoosia. Ainakin minulle on riittänyt se varmuus, minkä olen saanut lukemalla
      asperger-kirjoja, kokemalla juuri niiden ääressä monta ahaa-elämystä ja saamalla pelkästä asiatiedosta valtavasti apua elämääni. Olin yli 55-vuotias, kun asia valkeni minulle.

      Tärkein ohjeeni asperger-ihmisille oman kokemukseni perusteella on se, että
      löydä ainutlaatuinen itsesi. Kaikki AS-ihmiset ovat erilaisia, heillä on jyrkästi epätasainen kykyprofiili, aistiyliherkkyyksiä, sosiaalisuus kuormittaa, tietopuoliset kirjat usein kiinnostavat enemmän kuin fiktiiviset ja ennen muuta heillä on erityiskiinnostuksenkohteita, jotka kumpuavat suoraan kykyprofiilin yksilöllisistä kykyhuipuista.

      Yksilöllistä muuntelua on tosi paljon eri AS-ihmisten välillä. Muuntelua on erityisesti kykyprofiilissa, aistiyliherkkyyksissä ja erityiskiinnostuksenkohteissa. Sosiaalisuuden suuri kuormittavuus on yhteistä lähes kaikille asseille.

      Tärkein varoitukseni AS-ihmisille oman kokemukseni perusteella on se, että ei pidä erehtyä pyrkimään hampaat irvessä enemmistön kaltaiseksi. Ei siis pidä mitenkään alkaa peittämään omaa erilaisuuttaan - ei sosiaalisella alueella eikä missään muuallakaan.

      Väärä kysymys on "miten saisin väännettyä itseni muiden kaltaiseksi".
      Oikea kysymys on "miten löytäisin juuri minun erilaisuudelleni sopivan mielekkään elämän".

      Muiden ihmisten odotusten liiallinen kuunteleminen tuhoaa aspergerin mielenterveyden. Vältä sitä.
      Muiden ihmisten käyttäytymisen, puhetapojen, ulkonäön ja ajattelemisen apinointi tuhoaa myös aspergerin mielenterveyden. Vältä sitä.
      Myös muiden ihmisten matkiminen siinä, että vähättelee, tuomitsee ja pilkkaa erilaisia ihmisiä, tuhoaa aspergerin mielenterveyden. Vältä sitä.

      Löydä itsesi! Löydä oma erilainen ainutlaatuinen itsesi! Ja sitten toteuta se muiden ihmisten ymmärtämättömistä mielipiteistä välittämättä.

      Lue Aspergerin syndroomasta niin paljon, että tunnistat heti ihmisen, joka ei tiedä siitä juuri mitään ja jonka tyhjästä urputuksesta ei pidä millään lailla välittää.

      • Anonyymi

        Hyvä kirjoitus. Juuri näin on hyvä toimia. Ja kuten juuri tässä, lisätä oikeaa tietämystä muillekin jakamalla omia kokemuksiaan kuinka on löytänyt hyvän elämän omanlaisenaan. Minä löysin As naiseuteni vasta eläkeläisenä. Olisin kaiketi jaksanut paremmin jos olisi tapahtunut aiemmin.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kaikki kaikkoaa kun ryhtyy räpyttelemään käsiään.

    • Anonyymi

      Yleensä neurologisuus ja vammaisuus ovat alttiiksi sosiaalisille ongelmille, mutta sekään ei ole helppoa terveillekin.

      • Anonyymi

        En tiedä voiko sanoa yleensä, mutta moniin vammoihin, erityisesti aivovammoihin, ja neurologisiin sairauksiin, kuten MS, saattaa liittyä sosiaaliset ongelmat. Sitten jonkin verran sosiaalista haittaa voi aiheuttaa esimerkiksi sokeritauti ja muut vastaavat. Toisaalta moni kehityshäiriöiseksi luokiteltu saattaa pärjätä oikein hyvin sosiaalisissa tilanteissa.

        Omalla kohdalla keskeisin sos. ongelma ei ole yksin kanssakäyminen vaan muut seikat, mutta on siinä ongelmansa, pieneltä osin samoja kuin aloittajalla. Aistiherkkyyksiä ei esim. ole, mutta vireystila vaihtelee mikä haittaa puheen ymmärrystä ja tuottoa. Syitä on varmaan useita, mutta pidän keskeisimpänä vesi-ja elektrolyyttitasapainon ongelmia. Tämän onkin joku tiivistänyt "mitä huonommin nesteytetty, sitä hölmömpi". Ei käy kiistäminen" On aivovammoja, neur. muita oireita, lääkkeitä. Kaikki vaikuttaa, mutta silti mä olen pärjännyt kirjallisesti oikeinkin hyvin - no, on mahdollisuus vaikuttaa ajankohtaan, puheeseen pitää reagoida heti. Hyvä uni on/olisi aivosairauksissa tosi tärkeää!

        Monisairas


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14861
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3046
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3044
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe