Kritiikkiä psykiatriasta

Anonyymi

7

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tässä hyvä tutkimustulos psykiatrian kvantitatiivisista manipuloinneista (indoktrinaatioista).
      https://www.madinamerica.com/2020/08/robert-plomin-no-disorders/

      Geneettisiä häiriöitä ei ole olemassa kliinisin tutkimuksin, vaan psykiatrit aivopesevät (indoktrinoivat, manipuloivat) ja keksimällä keksivät (vrt. 2 Tim. 3:3-4) uusia diagnooseja ja hävittävät vanhoja.

    • Anonyymi

      On epätieteellistä väittää, että mielenterveysongelmat perustuvat biologiaan:
      https://www.madinamerica.com/2020/08/anthropologists-question-legitimacy-mental-disorders/

      Psykiatriahan on aina ollut pseudotiede, jolle tärkeintä on ahneus.

      2 Tim. 4:3-4: "Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin."

    • Anonyymi

      https://www.sitruunakustannus.fi/tappava-psykiatria-ja-laumlaumlkinnaumln-harha.html

      Tappava psykiatria ja lääkinnän harha

      tappava_psykiatria_lukunäyte.pdf

      Psykiatri Loren Mosher sai hyviä tuloksia skitsofrenian hoidossa välttämällä
      psykoosilääkkeiden käyttöä (ks. luku 6), mutta muut psykiatrit kokivat hänen
      metodinsa uhkaaviksi.22 Mosherin henkilökunta kohteli potilaita empaattisesti
      ja arvostaen ja käytti mahdollisimman vähän lääkkeitä. Potilaiden psykoosijaksot uusivat harvemmin ja he pystyivät säilyttämään työpaikkansa ja opiskelemaan paremmin kuin ne, jotka saivat psykoosilääkkeitä. Hänen hoitohenkilökuntaansa ei kuulunut psykiatreja, ja asiantuntijat kokivat loukkauksena,
      että tavalliset ihmiset pystyivät auttamaan hulluksi tulleita enemmän kuin
      202 203
      psykiatrit ihmelääkkeillään. Mosher oli kuitenkin Yhdysvaltain kansallisen
      mielenterveysinstituutin (NIMH) skitsofreniakeskuksen johtaja, joten häntä
      ei ollut helppo pysäyttää. NIMHin kliinisen projektikomitean oli siis saatava
      hänen tutkimustiiminsä lähestymistapa vaikuttamaan tieteellisesti epäilyttävältä. Komitea myös vähensi Mosherin projektin rahoitusta niin paljon, ettei
      sitä enää voitu jatkaa.22
      Tämä on hopeaselkäpsykiatrien standardimenettely, mikäli projektin
      tulokset uhkaavat status quota ja heidän huolellisesti muokkaamaansa kuvaa psykiatriasta. Mosher yritti kiertää esteen hakemalla rahoitusta toiselta
      NIMHin osastolta, jonka alaa oli sosiaalihuolto, ja vertaisarviointikomitea oli
      erittäin innostunut. Kliininen projektikomitea kuitenkin ampui projektin alas,
      koska se uhkasi koko akateemisen lääkemalliin perustuvan psykiatrian uskottavuutta. Se vihjaili tutkimuksesta muka löytyneen ”vakavia virheitä” ja viimeinen isku oli, että lisärahoitusta heruisi vain, jos Mosher väistyisi projektin
      johdosta ja komitea voisi suunnitella projektin uudestaan!
      Tämä on yksi rumimmista tempuista, joita olen koskaan nähnyt käytettävän korkeassa asemassa olevaa tutkijaa vastaan, ja 25 vuotta myöhemmin
      Mosher sanoi katkerasti: ”Koska tulokset olivat niin hyviä, minä en mitenkään voinut olla rehellinen tiedemies.”22 Kun komitea oli tehnyt projektista
      selvää eikä rehellisyydestä enää ollut haittaa, se kuitenkin teki tämän hämmästyttävän tunnustuksen:
      ”Projekti on luultavasti osoittanut, että joustava, lääkkeetön psykososiaalinen hoito-ohjelma, joka toteutetaan muualla kuin sairaalassa ja jossa hoitohenkilökunta koostuu muista kuin asiantuntijoista, voi toimia yhtä hyvin kuin
      perinteinen sairaalan ulkopuolella annettu mielenterveyshoito.”22
      Mosherista tehtiin hylkiö ja hänet potkaistiin kolme vuotta myöhemmin
      kokonaan ulos NIMHista. Jos muut yhdysvaltalaiset uskaltautuivat kyseenalaistamaan neuroleptien ansioita, he oppivat pian, ettei se edistäisi heidän
      uraansa, eikä NIMH myöntänyt enää varoja tämäntyyppisille projekteille.4
      Mosherin metodit otettiin kuitenkin käyttöön useissa Euroopan maissa,
      ja muut lääkärit raportoivat saaneensa mahdollisimman vähäisellä lääkkeiden käytöllä yhtä hyviä tuloksia kuin Mosher.22 Monta vuotta myöhemmin
      psykiatri John Bola analysoi Mosherin tutkimuksen seuranta-aineiston, joka
      oli siihen asti vain kerännyt pölyä arkistossa, ja havaitsi tulosten olevan vielä
      positiivisempia kuin mitä Mosher oli julkaissut.22

      Mosherin tulokset on vahvistettu Suomessa.4
      Kokeilut alkoivat vuonna 1969,
      kun psykiatri Yrjö Alanen neuvoi henkilökuntaansa kuuntelemaan potilaita, jotka vainoharhaisista puheistaan huolimatta kertoivat usein mielekkäitä
      tarinoita vaikeasta taustastaan. Hoidon ydin oli ryhmäperheterapia, jossa ei
      keskitytty psykoottisiin oireisiin vaan toivon säilyttämiseen. Potilaan otetta
      elämästä vahvistettiin puhumalla hänen aikaisemmista onnistumisistaan. Nykyään Suomen suositukset ovat valitettavasti melko lailla valtavirtaa – potilaiden lääkitystä suositellaan jatkettavan ainakin viisi vuotta ensimmäisen
      sairausjakson jälkeen, mikä on katastrofin resepti.
      Lapissa työtä jatkoi Jaakko Seikkula, ja metodi alettiin tuntea avoimen
      dialogin nimellä. 75 potilaan otoksessa, jossa 30:lla oli skitsofrenia ja 45:llä
      muita psykooseja, kahta kolmasosaa ei ollut koskaan altistettu psykoosilääkkeillä, mutta viiden vuoden kuluttua 80 % oli töissä, koulutuksessa tai etsi
      töitä.4 Seikkula on selittänyt Whitakerille, että jos ihmiset pannaan lääkehoitoon, he menettävät otteensa elämästä eivätkä enää osaa pitää huolta itsestään. Ideana on siis rajoittaa psykotrooppisten lääkkeiden käyttöä pitämällä
      avoimia kokouksia, missä osallistujat jakavat vapaasti ajatuksiaan. Näissä
      tapaamisissa käytetään hyvin erilaista kieltä kuin mitä terapeutit yleensä käyttävät, ja potilaiden kokemuksia ja ajatuksia ja myös omaisten kokemuksia ja
      ajatuksia kuunnellaan enemmän.4

      • Anonyymi

        Neurolepteillä kontrolloidaan eikä hoideta niinkuin pitäisi.


    • Anonyymi

      Sain psyykenlääkkeistä merkittävästi harmia, mitä psykiatrian puolella ei uskottu ja jopa todellisuudentajuani epäiltiin ja minulle vakuuteltiin kuinka edelleenkin tarvitsen vain lääkkeitä. Edelleenkin kannan pitkäaikaisista psyykenlääkkeistä aiheutuneita haittoja kehossani jotka pahenivat kun lääkintää jatkettiin osastolla saaduista harmeista huolimatta. Minulla meni vuosia pilalle psykiatrian takia kärsiessäni suuria tuskia lääkehaittavaikutuksista ja vieroitusoireista. Sain aivan epämääräisiä vieroitusohjeita, mitkä tekivät minulle kauhean olon ja laukaisivat huonon kierteen enkä pystynyt ajamaan lääkkeitä alas psykiatrien liian nopeilla ohjeilla ja jouduin hakemaan apua vertaisilta. Yhtäkkiä kaikki alkoi valjeta minulle mitä enemmän aiheesta luin. Minulle tapahtui yhtäkkiä spontaania paranemista diagnooseista, mitä minulle annettiin kaksin kappalein kärsiessäni vieroitusoireista ja lääkehaitoista. Oikeasti psykiatrien opeilla minun olisi pitänyt parantua näistä vain lääkkeillä, mutta oli sangen ironista, että lääkkeitä käyttäessä vointini otti kovan suunnan alaspäin.

      -. Psykiatria ei tutki lääkkeitänsä kuin lyhytaikaisilla tutkimuksilla, ja perustelee pitkäaikaista lääkkeenkäyttöäkin käytännössä melko lyhytaikaisilla tutkimuksilla vaikka ihmisille määrätään lääkkeitä jatkuvasti vuosiksi ja vuosiksi
      - Tutkimuksissa ei oteta vieroitusoireita juuri ollenkaan huomioon (esim kuinka moni ns. relapsi tutkimuksissa jotka vastaavat lääkehoitoon on todellisuudessa lääkkeiden vieroitusoireita tai potilaiden aivoissa todetut poikkeamat seurausta tästä lääkekeskeisestä biologiskeskeisestä hoidosta?) eikä oikeaoppista vieroitusta lääkkeistä ole juuri kiinnostuttu tekemään, vaikka merkittävälle prosentille kansasta määrätään jotain psyykenlääkkeitä
      - Lääkkeitä ajellaan alas tekniikoilla mitkä eivät välttämättä tue tiedettä eivätkä perustu kuin johonkin mutuun ja voivat aiheuttaa haittaa potilaille. Kunnon tutkimusta aiheesta on viimevuosina tehty, kannattaa tutustua esim. Mark Horowitzin tutkimuksista aiheeseen. Hän on lääkäri, joka on itse ajanut masennuslääkkeet alas ja siitä inspiroituneena tutkinut nykyistä hitaamman ja pienemmin pudotuksin tapahtuvan vieroituksen hyötyjä mm. antipsykoottien ja masennuslääkkeiden kohdalla. Jos potilas saa harmia liian nopeasta typerällä tavalla tehdystä vieroituksesta, hän ei saa mitään oikeutta mistään. Potilaat on lääkehoitojen suhteeen koekaniineja.
      - Hoitosuositukset ovat lääkekeskeiset ja esim. masennuksen hoidossa Suomessa erityisen lääkekeskeiset verrattuna muihin maihin
      - Psykiatria puhuu kaikesta häiriöinä, sairauksina ja lääketieteen perspektiivin läpi, ja saavat tällä yhä enemmän korostuneesti aikaan sen, että lääkkeitä määrätään yhä lisääntyvissä määrin asioihin mitkä voi olla ihan vain ihmisenä olemista, reaktioita traumaan/elämäntapahtumiin tai yhteiskunnassa itsessään voi olla ongelmia, mitkä aiheuttaa ihmisissä oireilua. Olen yhä enemmissä määrin kyseenalaistanut psykiatriset diagnoosit mitä mm. itselleni annettiin
      - Jos saa jotain harmia usein psykiatrialla ei vain kiinnosta, potilaan sanomia harmeja kyseenalaistetaana ja sillä on pelottava valta potilaisiin harmitilanteissa esim. osastoilla lääkitä potilaita lisää lisäten vahinkoa. Psykiatriassa ei myöskään tarvi kuunnella tai uskoa potilasta, koska psykiatriassa usein epäillään potilaan sanoja, tai voidaan nähdä hänet sellaisena joka ei tajua omaa parastaan
      - Potilailta ei juuri mitään palautetta hoidoista kysellä ja valitusmahdollisuudet heikot todistaa, että harmi lääkkeistä ja kun harmia saa ja joutuu jopa toimintakyvyttömään tilaan, potilaan kannalta paras keino on yrittää saada mt-ongelmiinsa vedoten esim. sairausajan tukia . Potilas voidaan käytännössä lääkitä zombitilaan ja todeta että se on hänen parhaakseen, eikä potilas voi milloinkaan koskaan saada mitään oikeutta siitä, että hänelle on vaikkapa aikaansaatu kognitiivisia ongelmia tai muuta harmia, kun on lääkitty vähän kaikella päällekäin. Erityisesti välttäisin osastoja, jossa tällainen väärinkohtelu ja esim ylilääkintä suorastaan korostuu , ja potilas on alhaimpana valtahierarkiassa neljän seinän sisällä pahimmillaan lukittuna.
      - Kaikki kirjaukset tehdään vain hoitotahon näkökulmasta ja heidän tulkintansa kautta, ja jäävät potilaan rekistereihin ikäänkuin totena. Potilas ei voi sanoa omaa näkökulmaansa. Näistä merkinnöistä voi olla myös paljon haittaa, mikä kannattaa aina ottaa huomioon kävellessään erityisesti julkiseen mt-järjestelmään.
      - Nykyään on vallalla biologisen psykiatrian suuntaus, missä psykiatrinen tutkimus on obsessoitunut geeneihin, aivoihin ja biologiaan, vaikka tällaisella tutkimuksella ei juuri ole käytännön tasolla potilaille hyötyä. Tuntuu, että psykiatria haluaa väkisellä todistaa omat hypoteesinsa säilyttääkseen legitimiteettiä yhteiskunnassa, eikä siltä juuri odoteta merkittäviä näyttöjä. Ajatus on, että kyllä ne joskus vielä todistetaan

      • Anonyymi

        Ja olen Ben Furmanin kanssa samoilla linjoilla. Järjestelmä on enemmän rakennettu työntekijöille, kuin potilaille. Räikeimmin tämä tunne tuli osastosta, jota kuvaisin epäinhimillisenä paikkana, jossa biologian psykiatrian arvoilla ihmisiä mm pakkolääkitään ja tämä mahdollistaa hurjia kaltoinkohteluita. Potilaita on moneen luokkaan, hyvin lääkeherkkiä, huonosti lääkkeisiin reagoivia, jo ennestään lääkkeistä harmia saaneita, joitakin jotka voivat paremmin lääkkeettä, mutta psykiatria laittaa heidät kaikki samaan nippuun. Kaikille lääkkeitä, koska he ovat saman diagnoosin edustajia (ihanniinkuin psykiatrian antamiin dg olisi luottaminen!). Muka esitetään, että he ottaa potilaiden yksilölliset tarpeet huomioon ja huomioi laajemmin potilaan hoidossa, mutta tämä on ajanpuutteessa ja resurssien puutteessa vain sanahelinää. Osastohoito on pillerien kauhomista suuhun, tai tarvittaessa niiden laittamista potilaan kehoon ilman hänen lupaansa, ihan sama kuinka paljon henkistä ja fyysistä pahoinvointia tämä potilaalle aiheuttaisi

        Yhtenä asiana kritisoin juuri sitä, että usein biologista psykiatriaa edustavat psykiatrit ja heidän lyömänsä leimat, ovat porttina sillä, että saa esim terapeuttista apua. He ovat ne, jotka mahdollistavat diagnooseineen pääsyn terapiaan. Lääketieteen edustajat on korotettu ylimmälle korokkeelle ihmiselämän ongelmien ratkaisussa, ja tuloksia näämme sadoissa tuhansissa ja miljoonissa psyykenlääkeresepteissä, mitä ympäri maailmaa ja Suomea määrätään sekä tavassa, millä elämänongelmista nykyään puhutaan sairausmallin kautta. Nykyään onneksi on alettu heräämään matalan kynnyksen avun ja helpon terapiaan pääsyn tärkeyteen, mutta ajanjaksolla ennen sitä moni on lähtenyt lääkepurkin kanssa psykiatrilta leimattuna ennenkuin on päässyt terapiaan.

        Yhtenä asiana kritisoin myös psykiatrian luomaa ihmiskäsitystä. Psykiatria rakensi identiteettiäni vuosia. Näin itseni sairausmallin läpi, ja osaksi arkeani tuli pillerien popsinta. Niinkauan kunnes heräsin. Minulle selitettiin täysin epätieteellisin teorioin perusteet siitä miksi minun pitää käyttää lääkkeitä, saaden minut tuntemaan oloni kuin jotenkin biologisesti vialliseksi joka tarvii lääkkeitä korjaamaan itseään. Lääkkeistä tuli käsittelykeino tunteisiin, ja oli hyvin hankala irtautua tästä, mihin oli tottunut. Lääkkeet alkoivat tehdä yhä enemmän haittavaikutuksia vuosien mittaan, tekivät paljon muutakin kuin vain hoitivat masennusta (ihanniinkuin ne alakuloon edes auttoivat saatika tunne-elämääni parempaan suuntaan veivät) mistä lääkäri ei maininnut mitään kuten esim tunteiden leikkautumista missä aloin yhä enemmän lääkkeitä käyttävänä tuntea olevani yhä vähemmän ihmisyyeen kuuluvia tunteita. Kun aloin saada lääkkeistä harmia, psykiatria päätti vielä viimeistellä tekemänsä vaurion lääkitsemällä minut tilaan, mikä oli täysin epäinhimillinen ja ymmärsin että mitä enemmän pillereitä söin, sitä tunteettomampi olin. Lopussa lääkkeiden käyttöä olin ihmisraunio, jonka elämä oli yhtä haittavaikutusta, useiden pillerien popsimista päällekäin, eikä voinut enää sanoa mikä osa oli lääkkeiden harmia ja minun henkistä kärsimystäni, mikä vieroitusoiretta. Sen tiedän, että henkistä kärsimystä lääkkeet aiheuttivat haittoineen, ja on täysin tabu sanoa edes näin yhteiskunnassa missä psyykenpillerit on nostettu jalustalle. Olen tajunnut harmeineni olevani lähes näkymätön eikä kokemustani ymmärretä useinkaan psykiatrian puolella, jos siitä yritän puhua, mikä tekee siitä vieläkin traumatisoivampaa jäädä yksin.

        Psykiatrinen järjestelmä sisältää niin paljon kaikkea ikävää, että itse olen miettinyt kokonaan siitä irtautumista. Ei kaltoinkohtelukokemuksien kanssa enää kiinnosta olla järjestelmässä, jonka arvoja en allekirjoita. Tuntuu hullulta hakea apua systeemistä, jonka on todistanut tekevän niin paljon harmia, ja jonka arvopohjaa ei mätsää omiin arvoihin. Olen purkanut lääkkeitä ja alkanut tuntea yhä enemmän olevani ihminen kuin potilas, ja enemmän yhteyttä ja ymmärrystä siihen ihmiseen kuka olin ennen psykiatriaa. Toivon, että biologiseen psykiatriaan keskittynyt psykiatrian nykyinen paradigma tuhotaan ja raunioille rakennetaan jotain paljon ihmisläheisempää. Toki tällaisia valonpilkahduksia voi olla koska psykiatrejakin on monenlaisia ja eri arvopohjien ihmisiä, mutta koska resurssit on mitä on, on melko sattumankauppaa mitä potilaana saa. Ja niin kauan kuin biologinen paradigma on vallalla, ja hoitosuositukset on mitä on, ja tutkimus biologiskeskeistä, mitä voimme odottaa?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3473
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1183
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      175
      1110
    Aihe