Mistä tulee karenssi.?mikä ikikarenssi on?

Anonyymi

Edellisen viestiketjun viesteissä oli mainittu joku 12vrkn työssäolovelvoite. Mikä tuo on? Onko tuollainen yhä arsenaalissa? Käsitin että edellyttää "työvoimapoliittisesti moitittavaa käytöstä" tms. Purkaakseen tuon ikikarenssin tulee työskennellätai opiskella 12 vrk. Kertokaa lisää. Aihe kiinnostava. Mitä kokemuksia karensseista?

35

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hakeudu töihin tai koulutuksen. Oletko tehnyt TE-toimistossa työllistymissuunnitelman? Kannattaisi mennä käymään, kun olet noin tietämätön.

    • Anonyymi

      Jos peli on menetetty miksi pitää simputtaa hautaan asti, hel.vetin outoa.

    • Anonyymi

      Karenssit ja sanktiot laittaa monet jännittämään, mutta kääntöpuolelta katsoen, jos te-toimisto katkaisee työmarkkinatuen, silloin ei pitäisi myöskään olla enää ongelmaa työmarkkinatukea kontrolloivasta työvoimapoliittisesta lausunnosta.

      Ymmärtääkseni tämä tarkoittaa sitä, että voit työmarkkinatuen katketessa (ja toimeentulotuelle siirtyessä) harjoittaa esim. yritystoimintaa.

      Toki rahamääräisesti ja muutenkin se ei luultavasti ole ihan helppoa, koska jotta siitä olisi hyötyä, olisi tulojen oltava riittävän korkeat, muutoin vaivannäkö menee hukkaan kun tt-tuki leikataan tuloja vastaavasti - ja päälle vielä mahdollisesti tt-tuen -20% tai -40% leikkaus.

      Mitä tämä hyödyttää?

      No se hyödyttää ainakin sen, että työmarkkinatuen takaisinperintää ei kai voida tehdä, jos sitä ei ole alunalkaenkaan maksettu.

      Systeemillä vain yritetään vain estää kansan oma aktiivisuus.

    • Anonyymi

      Nykyään sen saa kun vain osaa hengittää Suomen ilmaa.

      • Anonyymi

        Aihe kiinnostaa sikäli että en tiennyt tuollaista olevan olemassakaan. Yllättävän kovia menetelmiä. Toisaalta edellyttää kai kovaa "moitittavuutta". Luulen että tämäkin ase tulee olemaan jatkossa yhä enemmän käytössä.
        Suhtaudun itse työttömänä kuitenkin näihin maltillisesti. Jos ajatellaan että työmarkkinatuki on noin 580-600e/ kk nettona, on se aikamoinen summa vuosien varrella. Tähän kun lasketaan asumistuki sekä mahdollisesti ttt. Ollaan vuositasolla kymmenissä tuhansissa. Voidaanko tässä tilanteessa odottaa työttömältä jotain aktiivisuutta tai ylipäänsä osallistumista työkokeiluihin tms? Omasta mielestäni kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aihe kiinnostaa sikäli että en tiennyt tuollaista olevan olemassakaan. Yllättävän kovia menetelmiä. Toisaalta edellyttää kai kovaa "moitittavuutta". Luulen että tämäkin ase tulee olemaan jatkossa yhä enemmän käytössä.
        Suhtaudun itse työttömänä kuitenkin näihin maltillisesti. Jos ajatellaan että työmarkkinatuki on noin 580-600e/ kk nettona, on se aikamoinen summa vuosien varrella. Tähän kun lasketaan asumistuki sekä mahdollisesti ttt. Ollaan vuositasolla kymmenissä tuhansissa. Voidaanko tässä tilanteessa odottaa työttömältä jotain aktiivisuutta tai ylipäänsä osallistumista työkokeiluihin tms? Omasta mielestäni kyllä.

        Työttömältä ei odoteta kun osallistumista kuntouttaviin toimiin jos noille rahoile on joutunut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aihe kiinnostaa sikäli että en tiennyt tuollaista olevan olemassakaan. Yllättävän kovia menetelmiä. Toisaalta edellyttää kai kovaa "moitittavuutta". Luulen että tämäkin ase tulee olemaan jatkossa yhä enemmän käytössä.
        Suhtaudun itse työttömänä kuitenkin näihin maltillisesti. Jos ajatellaan että työmarkkinatuki on noin 580-600e/ kk nettona, on se aikamoinen summa vuosien varrella. Tähän kun lasketaan asumistuki sekä mahdollisesti ttt. Ollaan vuositasolla kymmenissä tuhansissa. Voidaanko tässä tilanteessa odottaa työttömältä jotain aktiivisuutta tai ylipäänsä osallistumista työkokeiluihin tms? Omasta mielestäni kyllä.

        ymmärtäisin esim että sähkölinjoille puiden raivaamishommiin apumieheksi, mutta kun tuputetaan huuhaaa touhuihin , 60v ei tarvitse mitään noista touhuista mitä te - keskus ja kaupungin sosiaalit tuputtuvat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työttömältä ei odoteta kun osallistumista kuntouttaviin toimiin jos noille rahoile on joutunut

        Kyllävain oletetaan ja jos et toimiin osallistu leikkaavat 366e ja rapiat .On näyttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ymmärtäisin esim että sähkölinjoille puiden raivaamishommiin apumieheksi, mutta kun tuputetaan huuhaaa touhuihin , 60v ei tarvitse mitään noista touhuista mitä te - keskus ja kaupungin sosiaalit tuputtuvat

        Juu jjos noilla olisi tarjota jotakin työtä asia olisi ihan okei . Palkka voisi olla matalampikin ,mutta työttömyyspäivärahaa vastaan ilman työehtoja ei käy. Työttömyys ei ole syy teettää ilmaistöitä tai höykyttää toimissa joihin ei ole omaa tahtoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu jjos noilla olisi tarjota jotakin työtä asia olisi ihan okei . Palkka voisi olla matalampikin ,mutta työttömyyspäivärahaa vastaan ilman työehtoja ei käy. Työttömyys ei ole syy teettää ilmaistöitä tai höykyttää toimissa joihin ei ole omaa tahtoa.

        Se työllistäminen kuule loppui Ilkka Kanervan työministeriyteen, on Ilkka saanut muutakin aikaan kuin tussuja ja tuksuja kiusannut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se työllistäminen kuule loppui Ilkka Kanervan työministeriyteen, on Ilkka saanut muutakin aikaan kuin tussuja ja tuksuja kiusannut.

        No ,ei sitten auta täsä kun tuksutella ja puksutella etiä päin päivä kerrallas herroje ehoilla ,peukaloi pyöritelle ja vartote jot aika kuluu ja ajat muuttuu .Ei näet täsä ennää ikä immeeset työllity jot tätä naatintoo kyl riittää ... ja tokkopa mihinkäs muuttuu näil eväil .Mahtaavatko nostoo eläkeikkää jota tätä autuutta piisais hamaa hautaa asti. Kyl ny työssä käyvä saava olla meille kattellisii myö ku vuo kölliskellää hautaa asti selällää ku hyö hikkoiloo ittessä kippiiks asti. Voi tätä ihanuutta, pankoo hiukka karenssii ni suopi nuo uumakki kuntoo,täsähä vallan lihooo .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu jjos noilla olisi tarjota jotakin työtä asia olisi ihan okei . Palkka voisi olla matalampikin ,mutta työttömyyspäivärahaa vastaan ilman työehtoja ei käy. Työttömyys ei ole syy teettää ilmaistöitä tai höykyttää toimissa joihin ei ole omaa tahtoa.

        Nykyiset TE-toimistot voitaisiin sulkea pysyvästi. Aivan turhia laitoksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu jjos noilla olisi tarjota jotakin työtä asia olisi ihan okei . Palkka voisi olla matalampikin ,mutta työttömyyspäivärahaa vastaan ilman työehtoja ei käy. Työttömyys ei ole syy teettää ilmaistöitä tai höykyttää toimissa joihin ei ole omaa tahtoa.

        "noilla" jos tarkoitat työkkäriä, ei ole tarjota työtä. Mitähän työvoimahallinto-sana, tarkoittaa? Hallitaanko siinä työpaikkoja?
        Työ on siellä missä tehdään tuotteita, palveluita, asioita. Kannattaisikohan selvittää, minkälaisia ovat nuo työtä tarjoavat tahot.
        Yritykset,ovat hyviä työllistäjiä. Samoin kunnat. Terveyspalvelut, säätiöt, jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aihe kiinnostaa sikäli että en tiennyt tuollaista olevan olemassakaan. Yllättävän kovia menetelmiä. Toisaalta edellyttää kai kovaa "moitittavuutta". Luulen että tämäkin ase tulee olemaan jatkossa yhä enemmän käytössä.
        Suhtaudun itse työttömänä kuitenkin näihin maltillisesti. Jos ajatellaan että työmarkkinatuki on noin 580-600e/ kk nettona, on se aikamoinen summa vuosien varrella. Tähän kun lasketaan asumistuki sekä mahdollisesti ttt. Ollaan vuositasolla kymmenissä tuhansissa. Voidaanko tässä tilanteessa odottaa työttömältä jotain aktiivisuutta tai ylipäänsä osallistumista työkokeiluihin tms? Omasta mielestäni kyllä.

        ". Tähän kun lasketaan asumistuki sekä mahdollisesti ttt. Ollaan vuositasolla kymmenissä tuhansissa. Voidaanko tässä tilanteessa odottaa "
        No ei kun nostelemaan niitä kymmeniätuhansia?
        Tosin joku kepuli sai 30 000 euroa valtiolta "korvausta" liekö joku puoluesihteeri ala kepu.


    • Anonyymi

      Ei ole olemassa mitään ikikarenssia. Karenssien pituudet vaihtelevat 15 päivästä 90 päivään. Jos hölmöilee kahdesti 6kk sisällä (tai nuorten tapauksessa opintoihin liittyviä ym. asioita) niin saa työssäolovelvoitteen, joka poistuu kun 12 viikkoa työssäoloehtoa täyttävässä työssä tai TE-toimiston palvelussa. Tai odottaa 5 vuotta. Mutta ei tosiaan ikuisesti.

      • Anonyymi

        On tuo 5 vuotta aika pitkästi. Mitä hölmöilyä tarkoitetaan? Kieltäytymistä mistä? Lisäksi ihmettelen mitä jotkut väittää et 3kk.välein on täytettävä jotain suunnitelmia tms te sivuilla. No, nyt on 3kk tullut täyteen ja ei te keskuksen sivuilla ollu mitään avoimia asioita. Mistä siis kyse?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tuo 5 vuotta aika pitkästi. Mitä hölmöilyä tarkoitetaan? Kieltäytymistä mistä? Lisäksi ihmettelen mitä jotkut väittää et 3kk.välein on täytettävä jotain suunnitelmia tms te sivuilla. No, nyt on 3kk tullut täyteen ja ei te keskuksen sivuilla ollu mitään avoimia asioita. Mistä siis kyse?

        Se taitaa TE-toimistossakin tilanne olla niin, että koko valtiolla ei riitä rahat tämmöiseen byrokratiapyörittelyyn, mitä Sipilän aikana vauhditettiin entisestään.

        "Aktiivimallia" ei siis ole lopetettu mihinkään, ainoastaan se automaattileikkuri.

        Aktiivi-ajattelu sen sijaan on ollut jonkinlainen tietoinen valinta jo varmaankin.... 2000-luvun alkupuolelta lähtien? Joku tietänee tarkemmin.

        Tämä systeemi vaikuttaa jonkinlaiselta suljetulta ympyrältä, jonka ainoa tarkoituskin on vain sen systeemin pitäminen toiminnassa, eli tuhannet virkamiehet ja lukuisat yksityisyrityksensä saa tästä hyvät rahat, kun ay-liikkeen ja elinkeinoelämän keskinäisillä päätöksillä tuolileikitetään ensin riittävän iso määrä työttömiä em. "suljettuun ympyrään" pyörityksen kohteeksi.

        Asia myös piiloteltu varsin systemaattisesti lakiin, eli koska perustuslaki ja kv-sopimukset on este, sitten tehdään lainsäädännöstäkin erittäin tulkinnanvaraista ja virkamiesten mielivallan tai jopa kunnan virkailijoiden päätöksen alaista toimintaa, jossa siis jo tunkeillaan melko paljon työttömien valintoihin ja yksityisasioihin, ohessa tietenkin kaikenlainen uhittelu ja semanttinen vääristely.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tuo 5 vuotta aika pitkästi. Mitä hölmöilyä tarkoitetaan? Kieltäytymistä mistä? Lisäksi ihmettelen mitä jotkut väittää et 3kk.välein on täytettävä jotain suunnitelmia tms te sivuilla. No, nyt on 3kk tullut täyteen ja ei te keskuksen sivuilla ollu mitään avoimia asioita. Mistä siis kyse?

        Tuo 3 kk välein päivitettävä työllistymissuunnitelmahan olikin muuten pienen hetken käytössä, mutta ilmeisesti koronaepidemian johdosta laitettu seis sekin. Netissähän nuo täytettiin, ja ilmeisesti ajatus on se että viranomainen voisi tunkea "automaattisesti" jotain tehtäviä ja muuta sellaista sinne, mikä ei välttämättä ole lainkaan työntekijän oma suunnitelma.

        Ongelma tietysti siinä, että kun suunnitelma pitäisi tehdä yhteistyössä, sitten on vain printattava suunnitelma uusiksi ja kirjaamon kautta korjattuna, ylimääräiset merkinnät pois.

        Kyllä työvoiman palvelujen olemassaolon tarpeen sinällään ymmärtää, mutta Suomessa näiden palvelujen sisältö on muuttunut koko ajan enemmän ja enemmän riitoja aiheuttavaan suuntaan. Ja jos ei riitoja, sitten on enemmän karensseja ja aina vain useampi toimeentulotuen varassa.

        Systeemi ajaa pahasti kiville, jos se ei aidosti palvele työttömiä.

        Sana "palvelu" on Suomessa näihin asiohin liittyen todella paha valheen alku, kannattaisi varmasti tutkia paremmin mitä se palvelu on. Natsisaksassakin osasivat palvella miljoonia ihmisiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo 3 kk välein päivitettävä työllistymissuunnitelmahan olikin muuten pienen hetken käytössä, mutta ilmeisesti koronaepidemian johdosta laitettu seis sekin. Netissähän nuo täytettiin, ja ilmeisesti ajatus on se että viranomainen voisi tunkea "automaattisesti" jotain tehtäviä ja muuta sellaista sinne, mikä ei välttämättä ole lainkaan työntekijän oma suunnitelma.

        Ongelma tietysti siinä, että kun suunnitelma pitäisi tehdä yhteistyössä, sitten on vain printattava suunnitelma uusiksi ja kirjaamon kautta korjattuna, ylimääräiset merkinnät pois.

        Kyllä työvoiman palvelujen olemassaolon tarpeen sinällään ymmärtää, mutta Suomessa näiden palvelujen sisältö on muuttunut koko ajan enemmän ja enemmän riitoja aiheuttavaan suuntaan. Ja jos ei riitoja, sitten on enemmän karensseja ja aina vain useampi toimeentulotuen varassa.

        Systeemi ajaa pahasti kiville, jos se ei aidosti palvele työttömiä.

        Sana "palvelu" on Suomessa näihin asiohin liittyen todella paha valheen alku, kannattaisi varmasti tutkia paremmin mitä se palvelu on. Natsisaksassakin osasivat palvella miljoonia ihmisiä.

        Olin 2004 vuonna työttömänä viimeksi ennen tätä keissiä. Sillon ei kyllä te keskukset pahemmin häirinnyt. Kerrankin tuli lappu jossa oli työtarjous ja sitten erikseen luki että ei aiheuta toiminpiteitä vaikka paikka ei kelpaa. Noista ajoista, ainakin kirjoituksista päätellen on menty huomattavasti piiskaavampaan suuntaan. Koko ajan ainakin pitää olla varpaillaan ja seurata nettiä jotta mitä siellä edellytetään. Toivottavasti tästä liekassa olosta pääsis pian pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin 2004 vuonna työttömänä viimeksi ennen tätä keissiä. Sillon ei kyllä te keskukset pahemmin häirinnyt. Kerrankin tuli lappu jossa oli työtarjous ja sitten erikseen luki että ei aiheuta toiminpiteitä vaikka paikka ei kelpaa. Noista ajoista, ainakin kirjoituksista päätellen on menty huomattavasti piiskaavampaan suuntaan. Koko ajan ainakin pitää olla varpaillaan ja seurata nettiä jotta mitä siellä edellytetään. Toivottavasti tästä liekassa olosta pääsis pian pois.

        Kyllä tästä liekassa olemisesta pääsee pois, mutta se tapahtuu tämän systeemin tavoitteleman tilan kannalta päinvastaisella tavalla, eli systeemi itse alkaa syrjäyttämään kansaa ihan tahallisesti.

        Se tapahtuu monin eri tavoin karensseilla ja nöyryttävillä "palveluilla" (ainakin ketkä sellaisiin menee) ja muulla harhaanjohtamisella joka on omiaan rapauttamaan luottamuksen systeemiin.

        Veikkaisin, että tämä koskee etenkin pidempään työttömänä olevia, koska systeemin kannalta he on ilmeisesti jonkinlaista pohjasakkaa jolla ei ole niin väliä.

        Ikävä juttu kaikenkaikkiaan, kyllä Suomessa nämä asiat oli joskus 15-20 vuotta vähän toisella tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On tuo 5 vuotta aika pitkästi. Mitä hölmöilyä tarkoitetaan? Kieltäytymistä mistä? Lisäksi ihmettelen mitä jotkut väittää et 3kk.välein on täytettävä jotain suunnitelmia tms te sivuilla. No, nyt on 3kk tullut täyteen ja ei te keskuksen sivuilla ollu mitään avoimia asioita. Mistä siis kyse?

        Yleisimpiä tällaisia "hölmöilyjä" lienevät työstä irtisanoutumiset ilman pätevää syytä, työstä kieltäytymiset, suunnitelman laatimisajalle jättämättä saapumiset ja erinäiset palveluista kieltäytymiset ja keskeyttämiset. Kaikki nämä löytyvät työttömyysturvalain 2 a luvusta, jota TE-toimisto soveltaa karenssien yhteydessä.

        Ja 5 vuotta on kyllä sinänsä pitkä aika, mutta työssäolovelvoitteen pointtina onkin "motivoida" työtöntä tekemään edes jotakin 12 viikon ajan viiden vuoden sisällä, mikä ei sinänsä liene liikaa vaadittu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleisimpiä tällaisia "hölmöilyjä" lienevät työstä irtisanoutumiset ilman pätevää syytä, työstä kieltäytymiset, suunnitelman laatimisajalle jättämättä saapumiset ja erinäiset palveluista kieltäytymiset ja keskeyttämiset. Kaikki nämä löytyvät työttömyysturvalain 2 a luvusta, jota TE-toimisto soveltaa karenssien yhteydessä.

        Ja 5 vuotta on kyllä sinänsä pitkä aika, mutta työssäolovelvoitteen pointtina onkin "motivoida" työtöntä tekemään edes jotakin 12 viikon ajan viiden vuoden sisällä, mikä ei sinänsä liene liikaa vaadittu.

        Sinä nyt et vain tunnu ymmärtävän jotain :-)

        Jos olet työkkärissä, sinä todellakaan ET SAA tehdä "edes jotakin". Jos teet "jotakin" joudut helposti samantien työvoimapoliittisen selvittelyn ja lausuntojen yms. kohteeksi.

        Vähän nurinkurinen systeemi sellaisille henkilöille jotka tykkäävät olla oma-aloitteisia. Ei tunnu lainkaan epäloogiselta se että monet ihmiset päätyy "yrittäjiksi" toimeentulotuen varaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä nyt et vain tunnu ymmärtävän jotain :-)

        Jos olet työkkärissä, sinä todellakaan ET SAA tehdä "edes jotakin". Jos teet "jotakin" joudut helposti samantien työvoimapoliittisen selvittelyn ja lausuntojen yms. kohteeksi.

        Vähän nurinkurinen systeemi sellaisille henkilöille jotka tykkäävät olla oma-aloitteisia. Ei tunnu lainkaan epäloogiselta se että monet ihmiset päätyy "yrittäjiksi" toimeentulotuen varaan.

        Sekään mitä tuo "jotakin" on ei ole rakettitiedettä edes esim. pitkäaikaistyöttömälle. Työ on ok. TE-toimiston palvelut on ok.

        Päätoiminen yrittäjyys on myös ok, mutta päätoiminen yrittäjä ei ole oikeutettu työttömyysturvaan. Sivutoimisen yrittäjän taas ei voida katsoa täyttävän työssäolovelvoitetta. Yritystoiminnan mahdollistaminen työttömyysetuudella muuten ei ole työttömyysturvajärjestelmän tarkoitus, sillä tämä vääristää kilpailua (mieti esim jos naapureina on parturity A ja B, joista toinen elättää itsensä osittain sillä, että saa työttömyyspäivärahaa). Tämän takia parturit ovat esim. yksi sektori jolle ei pääasiassa myönnetä starttirahaakaan, koska markkinat ovat jo riittävät saturoituneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sekään mitä tuo "jotakin" on ei ole rakettitiedettä edes esim. pitkäaikaistyöttömälle. Työ on ok. TE-toimiston palvelut on ok.

        Päätoiminen yrittäjyys on myös ok, mutta päätoiminen yrittäjä ei ole oikeutettu työttömyysturvaan. Sivutoimisen yrittäjän taas ei voida katsoa täyttävän työssäolovelvoitetta. Yritystoiminnan mahdollistaminen työttömyysetuudella muuten ei ole työttömyysturvajärjestelmän tarkoitus, sillä tämä vääristää kilpailua (mieti esim jos naapureina on parturity A ja B, joista toinen elättää itsensä osittain sillä, että saa työttömyyspäivärahaa). Tämän takia parturit ovat esim. yksi sektori jolle ei pääasiassa myönnetä starttirahaakaan, koska markkinat ovat jo riittävät saturoituneet.

        "Yritystoiminnan mahdollistaminen työttömyysetuudella" ja perustelut sen kilpailun vääristämisenä meneekin komeasti pieleen silloin kun kansaa joutuu siirtymään itsensä työllistäjiksi väkisinkin. Ei siinä ole kyse yritysriskistä, vaan siinä on kyse työllistymisestä.

        Tokihan systeemin säännöt on tehty miten on, mutta maailma on jo ehtinyt muuttua niistä ajoista kun nuo säännöt on kirjoitettu.

        Työpaikkoja tulee olemaan tasan vain heille, jotka on ay-liikkeessä ja elinkeinoelämässä keskenään päättämässä omat etunsa ja omat työpaikkansa.

        Muu osa kansasta joutuu tässä systeemissä väkisinkin ulos työstä, ja se jo sellaisenaan tarkoittaa sitä (em. sääntöjen puittteissa) että työttömyysturvan on ajateltu turvaavan loppujenlopuksi vain ay-liikkeessä mukana olevia.

        Tässä kohtaa tilanne muuttuukin jo syrjinnäksi, kun työttömyysturva ei ole suinkaan ay-liikkeen rahaa, vaan se on valtion rahaa joka kuuluu kaikille työttömille.

        Tiedän sen, että väitökseni tyrmättäisiin saman tien, ja se tyrmätään siksi, että asiasta tyrmäävän päätöksen tekevä osapuoli istuu joko ay-liikkeessä tai elinkeinoelämässä (tai jossakin suorassa hyötyjän suhteessa niihin nähden).

        Se jos "markkinat ovat jo riittävän saturoituneet" ei ole mikään syy estää kansaa valitsemasta ammattinsa, joka turvataan perustuslaissa. Perustuslain mukaan vaikka kaikki 5 miljoonaa saavat alkaa parturikampaajiksi.

        Ei näin tule koskaan tapahtumaan tietenkään, mutta asiassa korostuu se, että kansa päättää nämä ammatinvalinnat, valtion tehtävä ei ole hankaloittaa niitä.

        Ja miksi valtio ei päätä kansan ammateista?

        Koska Suomi ei ole totalitarismi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Yritystoiminnan mahdollistaminen työttömyysetuudella" ja perustelut sen kilpailun vääristämisenä meneekin komeasti pieleen silloin kun kansaa joutuu siirtymään itsensä työllistäjiksi väkisinkin. Ei siinä ole kyse yritysriskistä, vaan siinä on kyse työllistymisestä.

        Tokihan systeemin säännöt on tehty miten on, mutta maailma on jo ehtinyt muuttua niistä ajoista kun nuo säännöt on kirjoitettu.

        Työpaikkoja tulee olemaan tasan vain heille, jotka on ay-liikkeessä ja elinkeinoelämässä keskenään päättämässä omat etunsa ja omat työpaikkansa.

        Muu osa kansasta joutuu tässä systeemissä väkisinkin ulos työstä, ja se jo sellaisenaan tarkoittaa sitä (em. sääntöjen puittteissa) että työttömyysturvan on ajateltu turvaavan loppujenlopuksi vain ay-liikkeessä mukana olevia.

        Tässä kohtaa tilanne muuttuukin jo syrjinnäksi, kun työttömyysturva ei ole suinkaan ay-liikkeen rahaa, vaan se on valtion rahaa joka kuuluu kaikille työttömille.

        Tiedän sen, että väitökseni tyrmättäisiin saman tien, ja se tyrmätään siksi, että asiasta tyrmäävän päätöksen tekevä osapuoli istuu joko ay-liikkeessä tai elinkeinoelämässä (tai jossakin suorassa hyötyjän suhteessa niihin nähden).

        Se jos "markkinat ovat jo riittävän saturoituneet" ei ole mikään syy estää kansaa valitsemasta ammattinsa, joka turvataan perustuslaissa. Perustuslain mukaan vaikka kaikki 5 miljoonaa saavat alkaa parturikampaajiksi.

        Ei näin tule koskaan tapahtumaan tietenkään, mutta asiassa korostuu se, että kansa päättää nämä ammatinvalinnat, valtion tehtävä ei ole hankaloittaa niitä.

        Ja miksi valtio ei päätä kansan ammateista?

        Koska Suomi ei ole totalitarismi.

        Siis, kannattaa tajuta se, että työttömien päätöksiä kontrolloitaessa aletaan hiljalleen muuttamaan koko maata pois demokratiasta.

        Suomeen tulisi uusi DDR, jossa on "vastikkeellisuuden" nimissä käytännössä kasvatettava kätyriarmeija, eli esim. 30% köyhistä palkataan vahtimaan muita köyhiä, ja siinä leikissä lähtee valtiosta oikeusturvat ja muutkin asiat kankkulan kaivoon.

        Näiden asioiden parissa kannattaa olla erittäin tarkkana, tämä juttu ei ole mikään moraali- eikä velvollisuusasia vaan se työttömän "sohvalle" maksettu raha on luonteeltaan jotain ihan muuta kuin vain se "laiskurille maksettava kaljaraha".

        Se kaljarahan maksu on niitä systeemin tärkeimpiä piirteitä, joilla taataan se, että jokaisella kansalaisella on ja pysyy oikeudet elää ja olla Suomessa, siitä tulisi todella pian koko maalle huono tilanne jos vain ay-liikkeellä olisi kansalaisten oikeudet, ja ay-liikkeen ulkopuolisilla olisi vain orjan osa ilman mitään oikeuksia.

        Tämän mekanismin tarkoitus on myös pitää huolta siitä, että hyväosaiset ei ala nokittelemaan omia etujaan liikaa, eli sopeutustoimia on pakko tehdä, jotta kysyntää saadaan muillekin kuin ay-liikeläisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Yritystoiminnan mahdollistaminen työttömyysetuudella" ja perustelut sen kilpailun vääristämisenä meneekin komeasti pieleen silloin kun kansaa joutuu siirtymään itsensä työllistäjiksi väkisinkin. Ei siinä ole kyse yritysriskistä, vaan siinä on kyse työllistymisestä.

        Tokihan systeemin säännöt on tehty miten on, mutta maailma on jo ehtinyt muuttua niistä ajoista kun nuo säännöt on kirjoitettu.

        Työpaikkoja tulee olemaan tasan vain heille, jotka on ay-liikkeessä ja elinkeinoelämässä keskenään päättämässä omat etunsa ja omat työpaikkansa.

        Muu osa kansasta joutuu tässä systeemissä väkisinkin ulos työstä, ja se jo sellaisenaan tarkoittaa sitä (em. sääntöjen puittteissa) että työttömyysturvan on ajateltu turvaavan loppujenlopuksi vain ay-liikkeessä mukana olevia.

        Tässä kohtaa tilanne muuttuukin jo syrjinnäksi, kun työttömyysturva ei ole suinkaan ay-liikkeen rahaa, vaan se on valtion rahaa joka kuuluu kaikille työttömille.

        Tiedän sen, että väitökseni tyrmättäisiin saman tien, ja se tyrmätään siksi, että asiasta tyrmäävän päätöksen tekevä osapuoli istuu joko ay-liikkeessä tai elinkeinoelämässä (tai jossakin suorassa hyötyjän suhteessa niihin nähden).

        Se jos "markkinat ovat jo riittävän saturoituneet" ei ole mikään syy estää kansaa valitsemasta ammattinsa, joka turvataan perustuslaissa. Perustuslain mukaan vaikka kaikki 5 miljoonaa saavat alkaa parturikampaajiksi.

        Ei näin tule koskaan tapahtumaan tietenkään, mutta asiassa korostuu se, että kansa päättää nämä ammatinvalinnat, valtion tehtävä ei ole hankaloittaa niitä.

        Ja miksi valtio ei päätä kansan ammateista?

        Koska Suomi ei ole totalitarismi.

        Kommentisi on sinänsä hauska, että TEM on sillä kannalla, että yrittäjät tulisi mahdollisimman paljon rinnastaa työtätekeviinm, mutt valituselimet eivät katso, että voimassaolevat lait tämän mahdollistavat.

        Suosittelen, että teet Eduskunnalle asiaan liittyvän addressin, jonka perusteella lainsäädäntöä voidaan muuttaa niin, että yrittäjätkin pääsevät työttömyysetuuden piiriin samoin kuin työttömät. Muuten TE-toimistot eivät voi muuta tehdä, kuin soveltaa olemassaolevaa oikeuskäytäntöä, joka ei muutu kuin lakia muuttamalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentisi on sinänsä hauska, että TEM on sillä kannalla, että yrittäjät tulisi mahdollisimman paljon rinnastaa työtätekeviinm, mutt valituselimet eivät katso, että voimassaolevat lait tämän mahdollistavat.

        Suosittelen, että teet Eduskunnalle asiaan liittyvän addressin, jonka perusteella lainsäädäntöä voidaan muuttaa niin, että yrittäjätkin pääsevät työttömyysetuuden piiriin samoin kuin työttömät. Muuten TE-toimistot eivät voi muuta tehdä, kuin soveltaa olemassaolevaa oikeuskäytäntöä, joka ei muutu kuin lakia muuttamalla.

        "Muuten TE-toimistot eivät voi muuta tehdä, kuin soveltaa olemassaolevaa oikeuskäytäntöä"

        Jep näin tämä menee.

        Järjestelmässä on ihan selkeitä virheitä, mutta niitä ei suostuta korjaamaan. Syy näyttää olevan se, että tätä käytetään systemaattisesti jonkinlaisena työmarkkinoilla valtaapitävien ryhmien "välineenä" kontrolloida muuta kansaa.

        Kun ay-liike ja elinkeinoelämä neuvottelee keskenään, ei ne siitä neuvottele että lisättäisiin työpaikkoja, vaan ay-liike indeksikorottaa, ja elinkeinoelämä tehostaa. Kasvavien työttömien määrät hoidetaan käyttämällä tätä "työvoimapolitiikalla" -perusteltua järjestelmää sopivasti työttömien etujen vastaisesti.

        Näin päästään lopulta tilanteeseen jossa ei ainakaan työmarkkinat asetu mitenkään esim. Gaussin käyrälle, tämä jakaa systemaattisesti kansan vain siksi, että valtaapitävillä on valtaa, ja heillä on lisäksi tällaisia välineitä joilla voidaan syrjäyttää melko isokin osa kansasta pois markkinoilta, ja lisäksi vieläpä pyrkiä hyväksikäyttämään heitä vastoin markkinoiden toimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentisi on sinänsä hauska, että TEM on sillä kannalla, että yrittäjät tulisi mahdollisimman paljon rinnastaa työtätekeviinm, mutt valituselimet eivät katso, että voimassaolevat lait tämän mahdollistavat.

        Suosittelen, että teet Eduskunnalle asiaan liittyvän addressin, jonka perusteella lainsäädäntöä voidaan muuttaa niin, että yrittäjätkin pääsevät työttömyysetuuden piiriin samoin kuin työttömät. Muuten TE-toimistot eivät voi muuta tehdä, kuin soveltaa olemassaolevaa oikeuskäytäntöä, joka ei muutu kuin lakia muuttamalla.

        Niin ja sanotaan nyt sekin, että välillä te-toimiston touhut todella ottaa kaaliin, mutta tiedostan myös senkin erittäin hyvin, että heillä ei välttämättä oikeastaan ole muuta vaihtoehtoa kuin toimia lain mukaan.

        Toki, MITEN ne lait tulkitaan, se onkin toinen tarina, tämä olisikin asia jossa pitää jokaisen työttömän pystyä haastamaan järjestelmää. Ei ole vaikea nähdä ristiriitaisuuksia esim. siinä, millaisia palveluita te-toimisto toimittaa, ja millaisia niiden palveluiden puolestaan edellytetään olevan laissa/kv-sopimuksissa.

        Menee semantiikan puolelle, eli nyt puhutaan samasta asiasta mistä puhui myös Antti Rinne joskus aiemmin parilla sanalla, kun mainitsi palveluista jotain, ja korosti että "hyvät palvelut", eli päättäjäjoukoissakin on jo heräämässä taju siitä että tämä systeemi ei toimi oikein ja se on jopa tahallisesti laitettu toimimaan täysin tarkoituksensa vastaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Muuten TE-toimistot eivät voi muuta tehdä, kuin soveltaa olemassaolevaa oikeuskäytäntöä"

        Jep näin tämä menee.

        Järjestelmässä on ihan selkeitä virheitä, mutta niitä ei suostuta korjaamaan. Syy näyttää olevan se, että tätä käytetään systemaattisesti jonkinlaisena työmarkkinoilla valtaapitävien ryhmien "välineenä" kontrolloida muuta kansaa.

        Kun ay-liike ja elinkeinoelämä neuvottelee keskenään, ei ne siitä neuvottele että lisättäisiin työpaikkoja, vaan ay-liike indeksikorottaa, ja elinkeinoelämä tehostaa. Kasvavien työttömien määrät hoidetaan käyttämällä tätä "työvoimapolitiikalla" -perusteltua järjestelmää sopivasti työttömien etujen vastaisesti.

        Näin päästään lopulta tilanteeseen jossa ei ainakaan työmarkkinat asetu mitenkään esim. Gaussin käyrälle, tämä jakaa systemaattisesti kansan vain siksi, että valtaapitävillä on valtaa, ja heillä on lisäksi tällaisia välineitä joilla voidaan syrjäyttää melko isokin osa kansasta pois markkinoilta, ja lisäksi vieläpä pyrkiä hyväksikäyttämään heitä vastoin markkinoiden toimintaa.

        Yrittiväthän nuo uusia tuota tukijärjetelmää ns. yhden luukun toimeksi,mutta persiilleen meni. Pyöritys on entistä kovempaa. Käsittelijä vaihtuu joka kerta ,eikä tiedä mitä on aiemin päätetty tai missä mennää kun ei viitsitä lukea edellisiä päätöksiä.Päätöksenteko tapa on pykälämäinen ja pykäliä ei tunneta ,jolloin sadaan päätöksiä jotka ovat puhtaasti lapsuksia.

        Korjausta on vaikea saada valitusmenetelmien ollessa pitkiä ja virkamiesmäisyyden jääräpäisyyden vuoksi,sillä tunnetusti virkamies ei tee virheitä . Järjestelmää ei voi korjata se pitää luoda uudelleen aivan kuin alokkaan aseto mikäli sosiaalinen turva halutaan kattavaksi ja toimivaksi.Tuohon kuuluu myös yrittäjien työttömyyden uudelleen arviointi,sillä turva kuuluu kaikille kun asiat menee siihen pisteeseen että jää tyhjän päälle.

        Nykyjärjestelmä on lähinnä varallisuuksia raakkaava ja epäinhimillinen . Tässä taannoin eräs kaveri sai päätöksen että auto on semmoinen että se on myytävä elämiseen .Kyse oli opiskelijasta jonka kulkuneuvo oli kokonaisuudessaan velkainen ja tuo oli jopa aiemin selvitetty ,mutta uudessa toimeentulotuki päätöksessä tuo oli silti huomioitu varallisuudeksi edellä kuvatulla tavalla ,joten henkilökunnan pätevyydessäkin olisi toivomisen varaa,sillä tuo on tyypillistä Kelaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja sanotaan nyt sekin, että välillä te-toimiston touhut todella ottaa kaaliin, mutta tiedostan myös senkin erittäin hyvin, että heillä ei välttämättä oikeastaan ole muuta vaihtoehtoa kuin toimia lain mukaan.

        Toki, MITEN ne lait tulkitaan, se onkin toinen tarina, tämä olisikin asia jossa pitää jokaisen työttömän pystyä haastamaan järjestelmää. Ei ole vaikea nähdä ristiriitaisuuksia esim. siinä, millaisia palveluita te-toimisto toimittaa, ja millaisia niiden palveluiden puolestaan edellytetään olevan laissa/kv-sopimuksissa.

        Menee semantiikan puolelle, eli nyt puhutaan samasta asiasta mistä puhui myös Antti Rinne joskus aiemmin parilla sanalla, kun mainitsi palveluista jotain, ja korosti että "hyvät palvelut", eli päättäjäjoukoissakin on jo heräämässä taju siitä että tämä systeemi ei toimi oikein ja se on jopa tahallisesti laitettu toimimaan täysin tarkoituksensa vastaisesti.

        Eivät toimi lain mukaan ,mutta vielä se laki niillekin luetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät toimi lain mukaan ,mutta vielä se laki niillekin luetaan.

        Toivotaan näin.

        Työttömyyden kasvussa on sellainen hyvä puoli, että koska se tehdään valtaryhmien tuolileikkien tahdissa, lopputuloksena käy siten että työttömien joukkoon tulee nopeasti lisää hyvin koulutettua väkeä.

        Ja kun tämä kaikki koulutettu väki alkaa fokusoitumaan tähän järjestelmään.....

        En ala mitään ennustelemaan, mutta tuntuisi että saattaa olla luvassa tuulisia aikoja, kun kaikenlaisia kiviä aletaan kääntämään auki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivotaan näin.

        Työttömyyden kasvussa on sellainen hyvä puoli, että koska se tehdään valtaryhmien tuolileikkien tahdissa, lopputuloksena käy siten että työttömien joukkoon tulee nopeasti lisää hyvin koulutettua väkeä.

        Ja kun tämä kaikki koulutettu väki alkaa fokusoitumaan tähän järjestelmään.....

        En ala mitään ennustelemaan, mutta tuntuisi että saattaa olla luvassa tuulisia aikoja, kun kaikenlaisia kiviä aletaan kääntämään auki.

        Ajat on muutneet ja koulutettua väkeä ei potkita samoin . Osataan pitää puolensa ja internet levittää tiedot jotka enne onnistuneesti painettiin unholaan.


    • Anonyymi

      Ei kukaan voi palvella kahta herraa; sillä hän on joko tätä vihaava ja toista rakastava, taikka tähän liittyvä ja toista halveksiva. Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa.

      https://youtu.be/XSCmAA6dlUo

    • Anonyymi

      Kaalimato, ehkä mansikkaisena. Lupaus lihan halusta, kuten tahdoit.

    • Anonyymi

      Lainalaisuudesta voi saada enemmän. Suomen yrittäjillä ei niin paljon ole ole rahaa koskaan peitota sanomaa. Kyllä, vihjailen.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe