Polkupyörät lähiliikennejunissa

Anonyymi

Pääkaupunkiseudun Lähiliikennejunissa on nyt muutaman vuoden saanut kuljettaa polkupyöriä myös ruuhka-aikana. Nyt  puhun ensisijaisesti pääradan R- ja Z-junista, sillä ne ei ole niitä, jossa on ns. monitoimitilaa. Eteisessä on ehkä 2-3 pyörän paikka ja osassa ei yhtään.

Suurin osa pyöräilijöistä on sitä mieltä, että me ihmiset ilman pyöriä emme saa seistä junan eteisessä, jotta he mahtuvat sinne! On jopa käsketty siirtymään vaunuosastoon sisälle, vaihtamaan eteistä tai jopa vaunua!

Ohjeiden mukaan on niin, että kuka on ensiksi junassa niin se saa olla. Polkupyöriä saa kuljettaa junissa mikäli on tilaa ja jos ei ole niin sitten jäädään odottamaan seuraavaa junaa. Pyöräilijöiden pitää myös huomioida muut matkustajat. Lisäksi, että käytävät tulee pitää vapaana. Missään ei ole sanottu/merkitty, että junan eteisessä ei saa seistä!

Kun pyöräilijät yrittävät tai tulevat väkisin pyörää työntämällä lähes täynnä olevan eteisiin niin jopa jotkut ilman pyörää olevat ovat myös sitä mieltä, että muiden pitää väistää pyöräilijöitä. Itse he eivät väistä!

Harva pyöräilijä huomioi sitä, että eivät osu likaisella pyörällä ihmisten vaatteisiin. Näin kesällä ei paljon uskalla pitää vaaleita vaatteita, koska niissä näkyy pyöräilijöiden aiheuttamat liat. Ne ovat usein sellaista, että ei lähde pesussa eli vaatteet roskiin! Jokunen kerran viikossa näen, kun pyöräilijä likastaa pyörällä ihmisen vaatteet ja on myös minulla on käynyt niin tänä vuonna muutaman kerran.

On se kumma, että pyöräilijöille ei riitä jalkakäytävien terrorisointi ja se pitää ulottaa myös juniin!

 Itse olen ihminen, joka uskaltaa sanoa itsekkäille juniin väkisin tuleville pyöräilijöille. Tosin saan siitä sitten pyöräilijöiltä ja muilta matkustajille kommentteja eli taitavat pitää minua idioottina, kun puutun itsekkäiden pyöräilijöiden käyttäytymiseen!

Ongelman ajattelin ratkaista niin, että jos minäkin kuljetan pyörää ruuhka-aikana junassa. Tänään mainitsin siitä muutamalle, jotka puuttuivat siihen, etten siirtynyt eteisestä osaston sisälle pyöräilijän tieltä. Tosin he eivät itsekään siirtyneet!

Katsotaan miten sitten huomenna sanovat! Itse en ole tähän asti lähtenyt kuljettamaan polkupyörää ruuhkajunissa, vaikka voittaisin sillä työmatkassa peräti 5 minuuttia suuntaansa!

1

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tunnetusti suurin osa pyöräilijöistä on sitä mieltä, että kaikki muut huomioivat heidät. Heidän mielestä heillä on vain oikeuksia, mutta ei velvollisuuksia.

      Kun katselee liikenteessä niin näkee miten pyöräilijät ajavat.

      Entä sitten rautatieasemien laiturialueet? Siellä ajetaan pyörillä ja sähköpotkulaudoilla muista välittämättä. Laiturialueet ovat jalankulkualueita eikä tarkoitettu ajoneuvoille. Olen nähnyt pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden ajavan myös Helsingin päärautatieaseman sisällä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2042
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1577
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1461
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1447
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe