Nordean uhkaava viesti

Anonyymi

Olen ollut hyvä asiakas Nordealle, maksanut pankille kivat summat asuntolainan korkoja, ja lisäksi minulla on ollut Nordeassa talletuksia. En ole koskaan jättänyt toimittamatta heille mitään asiakirjoja, jos he ovat niitä tarvinneet. Minulla ei ole myöskään tilinylityksiä tms.

Nordea kirjoitti minulle viestin, koska tarvitsee kopion voimassa olevasta henkilöllisyysasiakirjastani tuntemistietojen päivittämiseksi.

Viestissä luki mm. näin ja vielä vahvistettuna:
"Mikäli emme saa tarvittavia tietoja 15.9.2020 mennessä, tulemme rajoittamaan pankkipalvelujasi esimerkiksi estämällä tilien ja maksuvälineiden, kuten korttien ja verkkopankin käytön."

Ystävällistä viestintää, eikös vain? Järkevää pankkitoimintaa???

34

2170

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Varmistaudu siitä, että viesti on todella Nordean lähettämä, eikä mikään huijaus. Sen jälkeen toimi kuten Nordea pyytää. Pankin on noudatettava lakeja.

    • Anonyymi

      Kiitos. :)

      Verkkopankin viestinä tuli tämä epäkohtelias kehoitus. Mielenkiinnolla odotamme, saako puolisoni saman viestin, kun hänkään ei ole koskaan henkilökorttiaan Nordealle toimittanut - Nordea ei ole sitä pyytänyt.

      Jos noin epäkohtelias viesti tulee, niin hän aikoi siirtää 100 tonnin talletuksensa ja muunkin tilinsä Nordeasta pois.

      Voisi kuvitella, että Nordea pyytäisi ensin ystävällisesti, ja jos asiakas ei pyydettyjä tietoja toimittaisi, niin Nordea vasta sitten alkaisi uhkailla:
      "...tulemme rajoittamaan pankkipalvelujasi esimerkiksi estämällä tilien ja maksuvälineiden, kuten korttien ja verkkopankin käytön."

      Pitänee vielä selvittää, onko lain mukaan pakollista toimittaa pankille kuva henkilökortista, passista tai ajokortista, vai riittääkö, että silloin, kun pankissa asioi, joku noista on mukana.

      • Anonyymi

        Nordean lähihistoriassa on rahanpesua poikineen ja on enemmän kuin suotavaa että sielläkin yhtiö viimeinkin ryhdistäytyy ja ottaa "tunne asiakkaasi" -käytännön tosissaan.


      • Anonyymi

        Talletussuoja on juuri sattumoisin sata tonnia. Sen isompaa rahasummaa ei kannata yhteen pankkiin laittaa säilöön.


    • Anonyymi

      Tuo nyt sattuu perustumaan lakiin. Yhdelläkään pankilla ei ole asian suhteen harkintavaltaa, siksi varmaan viestin sävykin on jyrkkä.

      Nyt siis toimitat pyydetyt tiedot, tai sitten talletukset ja muut lukkiutuvat, muuta vaihtoehtoa ei vain ole olemassa!

      • Anonyymi

        Tai vaihda pankkia !!!!


      • Anonyymi

        Täytyy mennä hakemaan omat pois. Ei pankki niitä voi pitää. Ajokortti kelpaa poliisillekin.


    • Anonyymi

      Juups, toki toimitan tarvittavat tiedot Nordeaan, jos ko. pankin asiakkaana päätän jatkaa. Lähinnä tässä ihmettelen Nordean epäkohteliasta ja uhkailutyyppistä viestintää pitkäaikaiselle asiakkaalleen.

    • Anonyymi

      Minulla on tili kolmessa pankissa. Mistään pankista ei ole pyydetty lähettämään henkilöllisyystodistusta netin kautta eikä muutenkaan.

    • Anonyymi

      Mieheni on ollut Nordean asiakas noin 15 vuotta. Minä olen ollut asiakas jo Kop:n ja Meritan aikana.

      Meidän tapauksessa Nordea pyysi henkilöllisyystodistuksen lähettämisen minulta, joka olen ollut asiakkaana heillä paljon pitempään ja paljon useammin pankissa asioinut ja siellä henkilöllisyytensä moneen kertaan todistanut vuosikymmenien aikana. Mieheni on asioinut Nordeassa enimmäkseen netin välityksellä.

      Mietin vain, millä perusteella Nordea valitsee ne henkilöt, joilta henkilöllisyystodistus pyydetään.

      • Anonyymi

        "Mietin vain, millä perusteella Nordea valitsee ne henkilöt, joilta henkilöllisyystodistus pyydetään."

        Hyvä pointti! Minultakaan ei ole koskaan pyydetty mitään todisteita henkilöllisyydestäni. Kun avasin tilini Nordean edeltäjässä, jonka nimi oli Pohjoismaiden yhdyspankki vuonna 1958, minulla ei ollut vielä edes henkilöllisyystodistusta. 😁

        Hyvin kelpasin asiakkaaksi kuitenkin!


    • Anonyymi

      Sain myös tuon viestin, ja koska olen turvallisuusalan ammattilainen, en lähettele mitään Passin, ajokortin ym. kaltaisia asiakirjoja sähköpostilla.
      Menin siis pankkiin lähimpään kaupunkiin ja huomasin, että itse pankkia ei ollut. Oli kuitenkin ohjaus kulman taakse rakennuksen toiseen kerrokseen, jossa olikin sitten toimintaa. No pääsin sisälle ja esitin asiani, että tulin todentamaan heille henkilöllisyyteni, jotta voisin yli 20 vuoden asiakkuutta jatkaa. Mutta tilanne olikin erikoinen, kun ajokorttini , tuo muovinen läpyskä joka on voimassa vuoteen 2036 ei kelvannut heille. No esitin sitten tueksi kuvallisen Poliisin vuosi sitten myöntämän turvallisuuskorttini. Sitä sitten asiakaspalvelija kuljetti huoneesta toiseen kysellen muilta, "eikö tämä kävisi, onhan se ihan tuore ja Poliisin antama"? Eipä kelvannut. Olin hieman huvittunut tilanteesta, vaikka tietysti asia on tärkeä. Mutta kun olet yli 20 vuotta ollut asiakkaana, niin olettaisi, että kun ovesta astuu henkilö perheenjäsenen kanssa käymään omassa pankissa, omalla naamalla, omilla korteilla, niin hyvin selkeä pitäisi olla tunnistaminen. No mitä tästä nyt sitten ajattelisi? Mietin ensimmäiseksi senioreja, joilla ei varmaankaan kaikilla ole passia tai henkilökorttia, sitten työttömät jne. Tuollainen kortti tai passi kuvineen on useita kymppejä työmarkkinatuesta. .. näinkö syö Nordea sitten työttömän pöydässä. Vain sen vuoksi että voi todentaa pitkäaikaisien asiakkaittensa tiliasiat olevan kunnossa? Koomillisinta tässä on se, että suurin osa suomalaisten tilitoimituksista ovat pääosin laskujen maksamista. Eli Nordean asiakas joka maksaa siitä, että voi olla asiakas, ja antaa rahansa Nordean käyttöön ei ole luotettava niin kauan, kun hakee naamakortin jolla todistaa että Hi, it´s me after 20 years!
      No moni varmaan kortin hakiessaan marssii saman tien sellaiseen pankkiin , joka ei peri tilinhoitomaksua 8 euroa /kk . Tarviihan se kortti jollain kuitata, niin säästetään tilinhoitomaksusta tuo sitten. (12 x 8 eur=96 eur) Jos vaikka uudesta pankista saisi vieläpä kivan lainankin.

      • Anonyymi

        Nordea-verkkopankin viestin liitepdf:n mukaan nyt poikkeuksellisesti hyväksytään ajokortin molempen puolien valokuvat viestin liitteenä lähettäen.

        Mutta kumma että esim. pankkitunnuksin tunnistautuvan henkilöllisyyttä epaillään

        Minulla ei ole passia eikä virallista henkilökorttia. En siis ole olemassa?
        119 tonnia kyllä sain siirretyksi asuntorahastoon pankkitunnuksin...


      • Anonyymi

        Laki määrää mikä dokumentti kelpaa viralliseksi tunnisteeksi. Laki myös vaatii että pankin on todistettavasti kyettävä tunnistamaan asiakkaansa (ts. virallisesti hyväksytty dokumentti). Pankilla ei näissä asioissa ole varaa sooloilla lainkaan tai tulee kovat rapsut. Pankit hoitavat useiden satojen mijardien varallisuuksia sekä maksuliikennettä ja silloin ei voi oikoa tunnistamis- tai muissakaan asioissa.


      • Anonyymi

        Turvallisuusalan ammattilaisena et siis tiennyt, että passi ja virallinen henkilöllisyystodistus ovat ainoat kelvolliset henkilöpaperit ? Sitten vielä yritit venkoilla jotain muuta läpyskää näyttelemällä ? lmeisesti huolehdit ammattilaisena vauvanvaippojen tai kissanhiekkojen turvallisuudesta.

        Enpä kyllä minäkään lähettäisi sähköpostilla jäljennöstä passistani Nordean kökköuhkailuviestin vastauksena. Minulla ei ole Nordeassa tiliä, mutta isäni kuolinpesän tili siellä on. Saapa nähdä, vaativatko kopion isävainaan henkkarista!


    • Anonyymi

      Suomen pankkitoiminta on ihan hanurista Nordea on ihan varmasti viimeinen pankki jossa haluaisin olla asiakkaana Säästöpankki on ihan yhtä surkea nyt kun on kaikki siirtyny pankkikortti ja yleensä nettiin niin huono, huononmpi ja huonoin en keksi mitään hyvää nordeassa oli palvelumaksu lähes 40€ nyt 15€ enkä kehu oma säästöpankkiakaan.

    • Anonyymi

      DNA ja sormenjälki niin olet se mikä olet, käy minulle.

    • Anonyymi

      Nordean toiminta on nykyään ihan järkyttävää :'(((

    • Anonyymi

      Eipä ole minullakaan passia eikä virallista henkilökorttia, pelkkä henkilöauton ajokortti. Mutta eihän mulla ole henkilökortin myöntäjällekään antaa sen kummempaa tositetta henkilöllisyydestäni. Poliisi kai sen myöntää ja en ole kyllä mikään poliisin vanha tuttukaan, heh heh.

    • Anonyymi

      Nordea hätistelee näin korona aikaan jopa yli 80-vuotiaita vanhuksia ensin valokuvaan sitten poliisille henkilökortin hakuun sitten sinnetänne....hieman inhimillisyyttä nordea.

      • Anonyymi

        Todella outoa! Pankilla on kuitenkin pitkästä asiakassuhteesta piirtynyt asiakkaastaan profiili mikä ei hetkessä nollaudu ja muutu epäilyttäväksi jos se aiemmin kuitenkin on ollut luotettava. Kestämätöntä juoksuttaa ikäihmisiä pandemian keskellä johonkin typerään byrokratiaan nojaten. Kokonaan uudet asiakassuhteet sitten on ihan eri asia. Maalaisjärkeä nyt, haloo!


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Meille sanottiin ajokortin pitäisi olla 1990 jälkeinen muut ei kelpaa...??? Ei oo passii,ei henk.korttii.Nehän maksaa 50€ ja me ei matkusteta.Saahan nähdä jäädäänkö ilman ruokaa,laskujakaan saada,maksaa.Asutaankin kadulla kun rahat jäädytetty,palkka.Kait ne herrajumala näkee työnantaja maksaa palkkaa.


    • Anonyymi

      Vittu mitä paskaa. 4 vuotta sitten viimeks ja taas. Joutas kyllä Nordea lähtee johonkin mihin aurinko ei paista.

    • Anonyymi

      Mites se sitten pitäis ilmottaa noin "kohteliaasti" että jos et toimi näin, niin on seuraamuksia?

      • Anonyymi

        Miten ne voi 4 vuodessa hukata mun tiedot


    • Anonyymi

      Mielestäni on hyvä että ilmoittavat, aika epäkohteliasta olis jos ei ilmoittais mitään ja sulkis vaan tilit...soitat sinne ja kysyt et mitäs prkl ku ei raha liiku ja vastaus vaa "No et toimittanu lain vaatimia henkkareita, eikä haluttu olla epäkohteliaita lähettämällä viestejä" :D

    • Anonyymi

      Lisään viellä että tyyppi joka on häirinnyt minua on Jon. Voisko saada potkut?

      • Anonyymi

        En usko, että Jon tulee sinua potkimaan. Tuostahan voi saada pahoinpitelysyytteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En usko, että Jon tulee sinua potkimaan. Tuostahan voi saada pahoinpitelysyytteen.

        Mielellään annan sulle nenään.


    • Anonyymi

      Onko joku saanut selville, miksi Nordean pitää potkia päähän asiakasta niinkin yksinkertaisessa asiassa kuin puhelinnumeron vaihto.

      Verkkopankin palvelupapukaija: "soita 0200 3000" Puoli tuntia maksullista jonottamista tuhansilla asiakkailla.

      Kännyoperaattori ja terveyskeskus ottavat soittopyytöjä. Miksei Nordea?

      • Anonyymi

        Juuri noin,mitään yhteyttä oikeaan ihmiseen ei tahdo saada. Maksaako Nordea kun joutuu sairasta vanhaa ihmistä kuljettamaan ensin kuvassa sitten poliisilla,sitten pankkiin tai tietokoneen tai älykännykän hankinnan.Jos on kymmeniä vuosia(tyhmyyksissään)ollut Nordean asiakas,eikö riitä.


    • Anonyymi

      0200 3000 on ainoa puhelinnumero Nordeaan, piti jonottaa ja jonottaa..
      No menin nettisivuille kirjautuneena ja yritin jättää viestin, robotti vastasi, että ei ymmärrä kysymystäni, voitko toistaa, pyysin soittamaan numerooni ja kuten nyt varmaankin arvaattekin, soittoa ei ole kuulunut.
      Danske pyysi tunnistautumaan toisen tilin takia. Tunnistautuminen tapahtuu ilman kirjautumista avoimella sivulla, jolle en henkilötietojani jaa, joten tili on nyt suljettu kunnes tunnistaudun.
      Mielenkiintoinen tämä digi-loikka -palvelu!

    • Anonyymi

      Tämä on palstalla joka käsiittelee Nordea sijoituskohteena. Kertoo sekin jotain kirjoittajista...

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1241
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1130
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1115
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe