Miksi moottoripyörä kuluttaa lähes yhtä paljon kuin auto?

Anonyymi

78

2326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kai myös nyt tajuat että moottoripyörillä ajetaan vähän eri kierrosalueella kuin autolla.

      • Anonyymi

        Ai miten niin ? Mulla on alhaalta vääntävä 1250 cc moottoripyörä ja olen ajanut useita tankillisia niin, että vain harvoin nostan kierrokset yli 3500rpm. silloin on nopeutta tasan 100km/h eikä kiihdytyksissäkään normitilanteissa nouse yli tuon. Silti vie 1,4 litrainen kottero 900 kiloisena saman 6l/100km. Kotterossa 3000 rpm/100kmh vauhdissa eli hieman vähemmän, mutta seka-ajossa samalla alueella pysyy kierrokset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai miten niin ? Mulla on alhaalta vääntävä 1250 cc moottoripyörä ja olen ajanut useita tankillisia niin, että vain harvoin nostan kierrokset yli 3500rpm. silloin on nopeutta tasan 100km/h eikä kiihdytyksissäkään normitilanteissa nouse yli tuon. Silti vie 1,4 litrainen kottero 900 kiloisena saman 6l/100km. Kotterossa 3000 rpm/100kmh vauhdissa eli hieman vähemmän, mutta seka-ajossa samalla alueella pysyy kierrokset.

        Joo vähän sama juttu autossa 1,8/140 hv ,1800 kg pyörä 1,2/125 hv 300kg auto vanha kulutus n 6-8l /100 pyörä hiukan uudempi kulutus 4-5 l /100


    • Anonyymi

      Sitä on tässä maailmassa niin paljon turhaa...

      Nunnan nännit, paavin pallit, johtokunnan kiitos ilman palkankorotusta jne.

      Kyllä siihen joukkoon muutama moottoripyöräkin mahtuu.

      • Anonyymi

        Paavin pallit eivät häiritse ihmisten kotirauhaa.


    • Kannattaa ajatella näin: Esim jos kilokyykky vie reippaassa ajossa keskimäärin 5 litraa satasella, niin vertaapa sitä arvoiseensa haastajaan auto maailmasta eli vaikkapa johonkin Ferrarin kalliiseen malliin. - Sitähän kilokyykky on kaksipyöräisten maailmassa.

      Fakta on että Ferrari kuluttaa paljon enemmän kuin kilokyykky.

      Jos taas ajatellaan customeita niin niiden vastine voisi olla vaikkapa 60-luvun jenkki lotja ja niidenhän kulutus tunnetusti mitataan kymmenissä litroissa sadalla.

      Eli kun suhteutetaan vertailu oikealla tavalla niin moottoripyörä on oikeastaan hyvinkin taloudellinen.

      • Anonyymi

        Joo, aina löytyy laskutapa jonka lopputulos itseä miellyttää !


      • Anonyymi

        Vertaa mieluummin vaikka johonkin Teslaan. Jättää sun typerän kilokyykyyn 0-100 km/h kuin tikku paskaan ja sen lisäksi taloudellisempi kuin piheinkään moottoripyörä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vertaa mieluummin vaikka johonkin Teslaan. Jättää sun typerän kilokyykyyn 0-100 km/h kuin tikku paskaan ja sen lisäksi taloudellisempi kuin piheinkään moottoripyörä.

        Sitä on tässä maailmassa niin paljon turhaa...

        Nunnan nännit, paavin pallit, johtokunnan kiitos ilman palkankorotusta jne.

        Kyllä siihen joukkoon muutama moottoripyöräkin mahtuu.

        Mutta Tesla unohtui mainita edellisessä viestissä, joten kirjataan se tänne nyt...


      • Anonyymi

        Jutustelija on oikeilla jäljillä, nykyään customeissa, tai käyttäisin mielummin nimitystä cruiser, on isommat moottorit, kuin keskimäärin henkilöautoissa, joten niitä voi verrata jenkkilotjiin. Yli-isossa cruicerin moottorissa, tai kireässä kyykkypyörässä ei voi olla optimaalisesti taloudellisin moottorityyppi.

        Kulutusta lisää myös ajotyyli, kukaan tuskin pystyy ajamaan tehokkaalla moottoripyörällä niin laiskasti, kuin henkilöautolla liikkuessa. Isomoottorisella moottoripyörällä kun lähtee normaalisti liikennevaloista, niin autot jää aina 150 - 200 metriä, vaikka moottoria kierrättäisi leppoisasti alle 2000rpm.

        Toki ilmanvastus on merkittävä tekijä, kun vauhtia alkaa olemaan enemmän. Tiedä sitten mikä se ero on ilmanvastuksen jarruttavassa voimassa, moottoripyörässä vähän otsapintaa tuulta vasten, autossa enemmän, mutta parempi muotoiltu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jutustelija on oikeilla jäljillä, nykyään customeissa, tai käyttäisin mielummin nimitystä cruiser, on isommat moottorit, kuin keskimäärin henkilöautoissa, joten niitä voi verrata jenkkilotjiin. Yli-isossa cruicerin moottorissa, tai kireässä kyykkypyörässä ei voi olla optimaalisesti taloudellisin moottorityyppi.

        Kulutusta lisää myös ajotyyli, kukaan tuskin pystyy ajamaan tehokkaalla moottoripyörällä niin laiskasti, kuin henkilöautolla liikkuessa. Isomoottorisella moottoripyörällä kun lähtee normaalisti liikennevaloista, niin autot jää aina 150 - 200 metriä, vaikka moottoria kierrättäisi leppoisasti alle 2000rpm.

        Toki ilmanvastus on merkittävä tekijä, kun vauhtia alkaa olemaan enemmän. Tiedä sitten mikä se ero on ilmanvastuksen jarruttavassa voimassa, moottoripyörässä vähän otsapintaa tuulta vasten, autossa enemmän, mutta parempi muotoiltu.

        Näin se on, autoissa on usein mainostettuna myyntivalttina pieni kulutus, harvemmin moottoripyörissä.
        Jos moottoripyörään alettaisiin kehittämään optimaalisen pieniruokaista moottoria, se olisi kokoluokassa 250 - 350 cm3 ja suhteellisen matalaviritteinen. Kysyntää sellaiselle tuskin paljoa olisi, vaikka kulutus olisi suhteellisesti autoihin vertailukelpoinen 1,8 - 3L/100km.

        Moottoripyörillä ajetaan keskimäärin vähän autoon verrattuna, kesäisin ja silloinkin vain sateettomina päivinä, joten kulutuksella ei ole suurta merkitystä.


      • Anonyymi

        Sinulla ei taida olla kokemusta "60-luvun jenkkilotjasta".
        Itselläni sellainen oli ympärivuotisena käyttöautona, lähes 10 vuoden ajan.
        Koko ajalta pidin kirjaa tankkauksista ja kilometreistä.
        Koko 10 vuoden keskikulutus oli 14,7 l/100km.
        Pienin matkakulutus Norjan reissulla (yli 3000 km) 11,6 l/100km.

        Auton tekniikkana oli vm.-69 V8 350cid (5,7 l), th350 automaatti (3 vaihteinen) ja perävälitys 3,08.
        Koneen stroukkasin 6,3 litraiseksi.

        Tuossa katukunnossa 1/4mile 13,9s.
        Teoreettinen huippunopeus yli 250 km/h.

        Eli auto oli nopea, mutta kulutti saman, kuin joskus paljon myöhemmin itselläni ollut Audi A6 V8 4,2.

        Ei ne "jenkkilotjatat" niin kovin isoruokaisia ole.
        Ja toisaalta, minkä tahansa moottorin saa viemään järjettömiä määriä bensaa, jos se ei ole säädöissään, tai on rikki.

        -Jenkillä jo vuodesta -84


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vertaa mieluummin vaikka johonkin Teslaan. Jättää sun typerän kilokyykyyn 0-100 km/h kuin tikku paskaan ja sen lisäksi taloudellisempi kuin piheinkään moottoripyörä.

        Se Tesla pärjää ehkä jollekin 500cc customille, mutta moottoripyörän kanssa on turha edes yrittää, muulloin kun sateella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se Tesla pärjää ehkä jollekin 500cc customille, mutta moottoripyörän kanssa on turha edes yrittää, muulloin kun sateella.

        Tutkihan uudestaan Teslan kiihtyvyys 0-100km/h. Se on mallista riippuen 2-4 sekuntia. Mutta tarkoitushan sulla olikin vain loksuttaa leukoja eiks jeh ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkihan uudestaan Teslan kiihtyvyys 0-100km/h. Se on mallista riippuen 2-4 sekuntia. Mutta tarkoitushan sulla olikin vain loksuttaa leukoja eiks jeh ?

        Tiedän kyllä tuon patteriauton kiihtyvyyden, eikä se todellakaan pärjää moottoripyörille.
        Ei edes tuolle mun vanhalle Kawasakille (ZZR1400).

        Tehdaskuntoinen Dodge Demon jättää tuon patterilelun kuin seisomaan.

        On huvittavaa lukea, kuinka jotkut kuvittelevat Teslan olevan nopea kiihtymään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla ei taida olla kokemusta "60-luvun jenkkilotjasta".
        Itselläni sellainen oli ympärivuotisena käyttöautona, lähes 10 vuoden ajan.
        Koko ajalta pidin kirjaa tankkauksista ja kilometreistä.
        Koko 10 vuoden keskikulutus oli 14,7 l/100km.
        Pienin matkakulutus Norjan reissulla (yli 3000 km) 11,6 l/100km.

        Auton tekniikkana oli vm.-69 V8 350cid (5,7 l), th350 automaatti (3 vaihteinen) ja perävälitys 3,08.
        Koneen stroukkasin 6,3 litraiseksi.

        Tuossa katukunnossa 1/4mile 13,9s.
        Teoreettinen huippunopeus yli 250 km/h.

        Eli auto oli nopea, mutta kulutti saman, kuin joskus paljon myöhemmin itselläni ollut Audi A6 V8 4,2.

        Ei ne "jenkkilotjatat" niin kovin isoruokaisia ole.
        Ja toisaalta, minkä tahansa moottorin saa viemään järjettömiä määriä bensaa, jos se ei ole säädöissään, tai on rikki.

        -Jenkillä jo vuodesta -84

        Aika vähällä olet anonyymi saanut omasi kulkemaan, mutta toisaalta ei ne customitkaan MP maailmassa aivan mahdottomia kuluta.

        Ja tuo on aivan totta että jos on rikki tai väärin säädetty niin kalliiksi tulee eikä kulje.


      • Anonyymi
        Jutustelija1 kirjoitti:

        Aika vähällä olet anonyymi saanut omasi kulkemaan, mutta toisaalta ei ne customitkaan MP maailmassa aivan mahdottomia kuluta.

        Ja tuo on aivan totta että jos on rikki tai väärin säädetty niin kalliiksi tulee eikä kulje.

        Kiitos, sen verran vielä voisin täsmentää, että keskikulusmittauksissa oli myös matkamittarin virhe huomioitu.

        Kulutus itsessään ei minua niin kovasti kiinnostanut, sen tarkoituksena oli lähinnä kertoa, jos joku asia ei ollut kohdallaan.
        Se näkyi heti kulutuksessa.

        Mutta moottoripyörissä en ole juurikaan kulutuseroja huomannut. Kaasarikoneinen Honda Shadow, tais viedä saman, kuin sen jälkeen hankkimani Triumph Daytona 955i.
        Ja nykyinen, hiukan tehokkaampi kyykky, kuluttaa sen saman, kuin nuo edellisetkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän kyllä tuon patteriauton kiihtyvyyden, eikä se todellakaan pärjää moottoripyörille.
        Ei edes tuolle mun vanhalle Kawasakille (ZZR1400).

        Tehdaskuntoinen Dodge Demon jättää tuon patterilelun kuin seisomaan.

        On huvittavaa lukea, kuinka jotkut kuvittelevat Teslan olevan nopea kiihtymään.

        Mun mielestä Teslan nopeimman mallin n 2,5 sek 0-100km/h on kova aika. Eipä ole vakiolle Zzr 1400 moista aikaa vielä mitattu. Välityksiä vaihtamalla ja slickseillä ym muutoksilla liimaradalla menee, mutta kaulaa prätkä vetää vasta 200km/h jälkeen. Mahdatko olla Jutustelija1n poika?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun mielestä Teslan nopeimman mallin n 2,5 sek 0-100km/h on kova aika. Eipä ole vakiolle Zzr 1400 moista aikaa vielä mitattu. Välityksiä vaihtamalla ja slickseillä ym muutoksilla liimaradalla menee, mutta kaulaa prätkä vetää vasta 200km/h jälkeen. Mahdatko olla Jutustelija1n poika?

        Jopa Ludicrous paketilla varustettu nopein Tesla, jää tuolle mun 10 vuotta Kawasakille varttimaililla.

        Kuinkas se Tesla nyt sitten jättää kuin "tikun paskaan"?
        Vai yrititkö kirjoittaa, että Tesla jää kuin "tikku paskaan'?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, sen verran vielä voisin täsmentää, että keskikulusmittauksissa oli myös matkamittarin virhe huomioitu.

        Kulutus itsessään ei minua niin kovasti kiinnostanut, sen tarkoituksena oli lähinnä kertoa, jos joku asia ei ollut kohdallaan.
        Se näkyi heti kulutuksessa.

        Mutta moottoripyörissä en ole juurikaan kulutuseroja huomannut. Kaasarikoneinen Honda Shadow, tais viedä saman, kuin sen jälkeen hankkimani Triumph Daytona 955i.
        Ja nykyinen, hiukan tehokkaampi kyykky, kuluttaa sen saman, kuin nuo edellisetkin.

        Moottoripyörissäkin on eroja kulutuksessa, ja toisin kuin ehkä autoissa niissä yksi tärkeä merkitys siihen liittyen on toimintasäde. Eli kun MP:ssä painon ja mitoituksen sekä painopisteen takia polttoainesäiliö on aina rajallisen kokoinen niin suuri kulutus meinaa myös sitä että tarvitsee hakea usein huoltoasemaa ja se saattaakin sitten jo mennä hankalaksi syrjemmässä jos tankki on kauhean pieni ja kulutus suhteessa suuri.

        Kulutuseroja ei niinkään ole eri tyyppisten pyörien välillä vaan esim spottipyöristä jotkin vie vähän ja jotkut paljon, sama juttu on customeissa ja enskoissa ynnä muissa. Toiset moottorit ovat taloudellisempi kuin toiset eikä se katso lajia jota pyörällä harrastetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jopa Ludicrous paketilla varustettu nopein Tesla, jää tuolle mun 10 vuotta Kawasakille varttimaililla.

        Kuinkas se Tesla nyt sitten jättää kuin "tikun paskaan"?
        Vai yrititkö kirjoittaa, että Tesla jää kuin "tikku paskaan'?

        Toi Tesla menee varttimailin suurinpiirtein samoihin kuin minun vanha 1190 kurapyörä. Sitten se meneekin pattereiden lataukseen kun kotari puksuttaa vielä 350 kilometriä jolloin se pitää taas tankata (2 min).

        Tesla näyttää lähtevän hyvin sataseen väännöllä ja nelivedolla mutta se on vaan ne ekat 40 metriä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän kyllä tuon patteriauton kiihtyvyyden, eikä se todellakaan pärjää moottoripyörille.
        Ei edes tuolle mun vanhalle Kawasakille (ZZR1400).

        Tehdaskuntoinen Dodge Demon jättää tuon patterilelun kuin seisomaan.

        On huvittavaa lukea, kuinka jotkut kuvittelevat Teslan olevan nopea kiihtymään.

        Netti on täynnä videoita, kuinka Tesla Model S jättää kilokyykyn ja drag stripillä Dodge Lemon taisi voittaa vai juuri ja juuri. Asfaltilla Dodge jäi sutimaan paikalleen Teslan mennessä menojaan. Eli jospa vähän kaivelisit mitä Youtubesta löytyy ennen tuota sekoilua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jopa Ludicrous paketilla varustettu nopein Tesla, jää tuolle mun 10 vuotta Kawasakille varttimaililla.

        Kuinkas se Tesla nyt sitten jättää kuin "tikun paskaan"?
        Vai yrititkö kirjoittaa, että Tesla jää kuin "tikku paskaan'?

        Nyt puhuttiin 0-100 km/h eikä varttimaili. Tosin varttimailillakin Teslat ovat maailman nopeimpien autojen joukossa, että kovaa menevät nämä "patterilelut":

        https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fastest_production_cars_by_acceleration


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toi Tesla menee varttimailin suurinpiirtein samoihin kuin minun vanha 1190 kurapyörä. Sitten se meneekin pattereiden lataukseen kun kotari puksuttaa vielä 350 kilometriä jolloin se pitää taas tankata (2 min).

        Tesla näyttää lähtevän hyvin sataseen väännöllä ja nelivedolla mutta se on vaan ne ekat 40 metriä.

        Menepäs takaisin fysiikan tunnille jos sinun mielestä Teslasta menee akku tyhjäksi yhden kiihdytyksen jälkeen. Sinä tiedät ajan ja maksimitehon niin voit suoraan laskea paljonko energiaa menee, mutta et taida päristelypersuna osata edes sitä?

        P.s. Uusi Model S LR menee yhdellä latauksella yli 600 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt puhuttiin 0-100 km/h eikä varttimaili. Tosin varttimailillakin Teslat ovat maailman nopeimpien autojen joukossa, että kovaa menevät nämä "patterilelut":

        https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_fastest_production_cars_by_acceleration

        Varttimaili 10,4 sekuntia vakiona on aika kova aika tuollaiselle perheautolle. Ja menee lähes saman ajan ihan tavallisella asfaltilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varttimaili 10,4 sekuntia vakiona on aika kova aika tuollaiselle perheautolle. Ja menee lähes saman ajan ihan tavallisella asfaltilla.

        Kohta tulee se kolmimoottorinen Model S Plaid ja sitten jää kyllä kilokyykyt myös varttimaililla. Menee nimittäin alle 10 sek.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kohta tulee se kolmimoottorinen Model S Plaid ja sitten jää kyllä kilokyykyt myös varttimaililla. Menee nimittäin alle 10 sek.

        Tämä siis:

        https://www.youtube.com/watch?v=YjoDvdcVuOU

        Melko kipeän näköistä menoa radalla..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toi Tesla menee varttimailin suurinpiirtein samoihin kuin minun vanha 1190 kurapyörä. Sitten se meneekin pattereiden lataukseen kun kotari puksuttaa vielä 350 kilometriä jolloin se pitää taas tankata (2 min).

        Tesla näyttää lähtevän hyvin sataseen väännöllä ja nelivedolla mutta se on vaan ne ekat 40 metriä.

        Tuota tuota, Tesla lähtee kyllä vieläkin paremmin ihan roll-onesta nimenomaan sen julmetun väännön ansiosta. Eli pöntölle suomennus; ohituskiihtyvyyskin on julmempi kuin kilokyykyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vertaa mieluummin vaikka johonkin Teslaan. Jättää sun typerän kilokyykyyn 0-100 km/h kuin tikku paskaan ja sen lisäksi taloudellisempi kuin piheinkään moottoripyörä.

        Laitetaan Tesla kulkemaan kahdella pyörällä, niin mikä tulos on sitten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kohta tulee se kolmimoottorinen Model S Plaid ja sitten jää kyllä kilokyykyt myös varttimaililla. Menee nimittäin alle 10 sek.

        Ja mitäs tollanen patterilelu maksaa kun niitä niin harvoin näkee?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedän kyllä tuon patteriauton kiihtyvyyden, eikä se todellakaan pärjää moottoripyörille.
        Ei edes tuolle mun vanhalle Kawasakille (ZZR1400).

        Tehdaskuntoinen Dodge Demon jättää tuon patterilelun kuin seisomaan.

        On huvittavaa lukea, kuinka jotkut kuvittelevat Teslan olevan nopea kiihtymään.

        Dodge Demon ainakin yhdessä DragTimesin YouTube-videoissa jäi sutimaan paikalleen Teslan hävitessä horisonttiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja mitäs tollanen patterilelu maksaa kun niitä niin harvoin näkee?

        Ainakin täällä Pirkanmaalla Tesloja näkee koko ajan. Ei tosin tehokkainta Model S:ää. Enemmän täällä erilaisia Tesloja näkee kuin moottoripyöriä.


    • Anonyymi

      Minulla on painava homosohva ja jutustelijan perusteella vertaan sen kulutusta T-34 panssarivaunuun. Onpa pieni kulutus tosiaan pyörässäni.

      • Anonyymi

        Jep. Tai jos vertaa vaikka Viking Graceen niin on ihan supertaloudellinen!


      • Vai olisiko limusiini sopiva verrokki?

        Kyllä nekin kuluttaa paljon enemmän :-)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Tai jos vertaa vaikka Viking Graceen niin on ihan supertaloudellinen!

        Verrattuna polkupyörään moottoripyörä kuluttaa aivan valtavasti. Minulla menee ehkä sellaisen 0,15 dl öljyä vuodessa polkupyöräilyyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Verrattuna polkupyörään moottoripyörä kuluttaa aivan valtavasti. Minulla menee ehkä sellaisen 0,15 dl öljyä vuodessa polkupyöräilyyn.

        Miesvauvoille tämä taitaa olla jonkinlainen kilpailu että kenen menopeli kuluttaa vähiten ja on vähiten turha. Ei siinä mitään jos haluaa käytännöllisen vähäkulutteisen ajoneuvon, mutta teille vertailijoille saa aina nauraa. Teidän jutut on pikkulasten tasoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miesvauvoille tämä taitaa olla jonkinlainen kilpailu että kenen menopeli kuluttaa vähiten ja on vähiten turha. Ei siinä mitään jos haluaa käytännöllisen vähäkulutteisen ajoneuvon, mutta teille vertailijoille saa aina nauraa. Teidän jutut on pikkulasten tasoa.

        Moottoripyörät nimenomaan ovat miesvauvojen leluja. Ihan turha yrittää vääntää sitä jotenkin toisin päin.


    • Anonyymi

      Jutustelijan tietävät jättävät äijän horinat omaan arvoonsa. On moottoripyöräpalstojen kestospämmäri. Menisi töihin ja hankkisi elämän.

      • Anonyymi

        Sitä harmittaa vieläkin kun iskä ei ostanut mopoa vaikka naapurin Arskakin sai uuden Raisun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä harmittaa vieläkin kun iskä ei ostanut mopoa vaikka naapurin Arskakin sai uuden Raisun.

        Köyhä ajaa moottoripyörällä. Rahamies ajaa autolla.


    • Anonyymi

      Itse ajelen työmatkoja 155cc vespalla, työmatka on käytännössä pelkkää kaupunkiajoa ja kulutus alle 3 litraa sadalla, desilitroja laskien noin 2,7 litraa sadalla. Ei noihin lukemiin pääse millään autolla kaupunkiajossa. Jos Vespalla erehtyy käymään moottoritiellä, voi tietysti todeta, että pikkubussia vastaava ilmanvastuskerroin nostaa kulutuksen 6 litran tietämille sadalla kilometrillä. Skootteri tai moottoripyörä on varmasti autoa taloudellisempi kaupunkiajossa, mutta kun nopeus alkaa mennä yli 60 km/h, ilmanvastus kusee taloudellisuuden.

    • Anonyymi

      Usein motonistit kulkekevat isommassa porukassa, jokainen pyörä kuluttaa n. 6 l/100 km, jos ne istuttas diesel henkilöautoon, joka kuluttaa alle viisi litraa sataselle, säästö olis melkoinen. (Jos autona olisi 80 luvun diesel mersu, myös ajokokemus ois melkoinen;)

      • Anonyymi

        Itse asiassa aika harvoin. Ja mun pyörä kuluttaa alle viis...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse asiassa aika harvoin. Ja mun pyörä kuluttaa alle viis...

        Alle 5 litraa satasella ?? 1000 kiloisia autoja liikutellaan alle viidellä litralla 100km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alle 5 litraa satasella ?? 1000 kiloisia autoja liikutellaan alle viidellä litralla 100km.

        Niin no, itselläni on autona pari vuotta vanha mb200d E-malli, sen maantiekulutus pyörii 4,0-4,6 välillä, jos viitsii ajella sataa, tai vähän alle.
        Viimeisen 5000 km:n keskikulutus on 5,4 ja mulla on aika raskas kaasujalka.

        Tehtaan mukaan keskikuluksen pitäisi olla 3,9 l/100km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alle 5 litraa satasella ?? 1000 kiloisia autoja liikutellaan alle viidellä litralla 100km.

        Mun 1400kg painava auto kuluttaa 3.8-4.0 l/100km, 213kg painava moottoripyöräni kuluttaa saman 3.8 l/100km. Kohtuullista sanoisin.


    • Anonyymi

      Ei kuluta talilssa hähäjäjähhäjäjäh

    • Anonyymi

      Tasanopeudella auton moottori tuottaa 15-25kW, jolloin moottori ei juurikaan kuluta.
      Ilmanvastus ja varsinkin vierintävastus on ovat myös auton puolella.

      Moottorpyörässä on niin kova vierintävastus, että pitää olla melko jyrkkä alamäki, että moottoripyörän vauhti ei hiljene vapaalla.

      Mutta jos aletaan riehumaan, niin moottoripyörä ei kuluta 30l/100km, mutta ajotietokoneen mukaan auto kuluttaa sen helpostio.

      • Anonyymi

        Minun sähköautoni ei kuluta tippaakaan bensaa tai dieseliä vaikka kuinka riehuisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun sähköautoni ei kuluta tippaakaan bensaa tai dieseliä vaikka kuinka riehuisi.

        Eikä minun sähköharrikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä minun sähköharrikka.

        Sähköharrikan kulutus on umpipaska verrattuna sähköautoon.


      • Anonyymi

        Millä perustelet moottoripyörän suuremman vierintävastuksen?

        Autossa on neljät levyjarrut, joissa palat laahaa aina jonkin verran levyyn, samoin pyöränlaakereita on tuplat ja isompia, kuin mp:ssä. Autossa on myös 4 rengasta ja leveämpiä. Kaikki viittaa siihen, että auton vierintävastus on paljon isompi. Oma mp menee vapaalla reippaasti alamäkeen, kuskin kanssa paino n.450 kg.

        Katteilla varustetussa moottoripyörässä on myös todennäköisesti pienempi ilmanvastus, kuin autossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä perustelet moottoripyörän suuremman vierintävastuksen?

        Autossa on neljät levyjarrut, joissa palat laahaa aina jonkin verran levyyn, samoin pyöränlaakereita on tuplat ja isompia, kuin mp:ssä. Autossa on myös 4 rengasta ja leveämpiä. Kaikki viittaa siihen, että auton vierintävastus on paljon isompi. Oma mp menee vapaalla reippaasti alamäkeen, kuskin kanssa paino n.450 kg.

        Katteilla varustetussa moottoripyörässä on myös todennäköisesti pienempi ilmanvastus, kuin autossa.

        "samoin pyöränlaakereita on tuplat"

        Mahtavaa koneenrakennuksen osaamista. Vierintävastuksen määrä on kaikille kuormille sama, jos laakeriluetteloa katsoo eli on vain yksi arvioitu arvo. Näin vaikka laakereita olisi yksi tai kaksi kertaa enemmän. Toisaalta kylmissä olosuhteissa pienellä pyörimisliikkeellä laakerien rasvan jäykistymisellä on merkitystä.

        On käynyt niinkin, että kuljettimen nimellinen käyttöteho ei ole käynnistänyt kuljetinta pakkasessa tyhjänäkään. Moottoripyörillä sentään ajetaan pääsääntöisesti lämpimän kauden aikaan. Onko kenties muilla parempi näkemys asiasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "samoin pyöränlaakereita on tuplat"

        Mahtavaa koneenrakennuksen osaamista. Vierintävastuksen määrä on kaikille kuormille sama, jos laakeriluetteloa katsoo eli on vain yksi arvioitu arvo. Näin vaikka laakereita olisi yksi tai kaksi kertaa enemmän. Toisaalta kylmissä olosuhteissa pienellä pyörimisliikkeellä laakerien rasvan jäykistymisellä on merkitystä.

        On käynyt niinkin, että kuljettimen nimellinen käyttöteho ei ole käynnistänyt kuljetinta pakkasessa tyhjänäkään. Moottoripyörillä sentään ajetaan pääsääntöisesti lämpimän kauden aikaan. Onko kenties muilla parempi näkemys asiasta?

        Yrität kumota fysiikan lakeja kirjoituksessasi. Paino lisää laakereiden vierintävastusta ja jos laitetaan tarpeeksi monta laakeria peräkkäin akselille, et jaksa niitä edes kuormittamattomana pyörittää.


    • Kumma, ettei kodinkoneosastolla verrata leivänpaahtimia kiertoilmauuniseen induktioliesiin, kuten täällä moottoripyöriä henkilöautoihin.

      • Anonyymi

        Miksi pitäisi verrata kun ne ovat aivan eri tekniikkaa? Polttomoottoripyörää voi hyvin verrata polttomoottoriautoon. Polttomoottoripyörän kulutus on kokoon nähden karmea. Oikeastaan kyllähän sähkömoottoripyörän "kulutus" on ihan yhtä lailla karmea.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitäisi verrata kun ne ovat aivan eri tekniikkaa? Polttomoottoripyörää voi hyvin verrata polttomoottoriautoon. Polttomoottoripyörän kulutus on kokoon nähden karmea. Oikeastaan kyllähän sähkömoottoripyörän "kulutus" on ihan yhtä lailla karmea.

        Ainakin meillä sekä induktioliesi että leivänpaahdin toimivat samalla energialla, eli sähköllä.


    • Anonyymi

      Miksi pitää kiihtyä nopeesti?, kysy vaikka vaimoltas/tyttöystävältäs, sieltä se vastaus löytyy. . . . .

    • Anonyymi

      Autoissa voi olla helposti yli puolet pienempi ilmanvastuskerroin, ja vanhatkin 4 cyl auton moottorit on paljon taloudellisempia norm nopeuksilla kuin yksikään mp:n moottori.


      Kyllähän ahtamaton 1990 luvulla suunniteltu 4 sylinterinen 1.6L n 100hv bensakone ja 1300kg autossa vie vähän suhteessa moottoripyöriin tai siihen 50cm3 mopoon.

      Autossa vielä voi olla 4-5 ihmistä kyydissä lämpimässä.

    • Anonyymi

      En tiedä kyllä yhtään bensa-autoa enkä dieseliäkään mikä vie 3litraa sadalla. Tuo helvetin ekokotterokin tuossa pihassani vie 4,5.

    • Anonyymi

      Pihassa seisoo samantehoiset auto ja mp. Pyörän keskikulutus näyttää 4,1 ja auton 6,5. Molemmat 2000-luvun pelejä modernilla moottorinohjauksella, ruiskulla jne.

      Tietenkin pyörä kuluttaa painoon nähden enemmän mutta on se silti paljon ympäristöystävällisempi kuin auto. 80% ajaa kuitenkin yksin autolla joten harvoin ne auton päästöt jakautuu monelle henkilölle.

      • Anonyymi

        Veikkaanpa ,että sinunkin autosi moottori on kuitenkin enemmän kuin tuplasti isompi kuin mp:n. Jos prätkä on edes yli 1000cc niin ei mene 4,1 litralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikkaanpa ,että sinunkin autosi moottori on kuitenkin enemmän kuin tuplasti isompi kuin mp:n. Jos prätkä on edes yli 1000cc niin ei mene 4,1 litralla.

        Prätkä 850cc ja auto 1600cc. Silti samantehoisia, väännössä toki auto voittaa.

        Tuo todistaa että moottoripyörä kuluttaa hyvin vähän autoon nähden vaikka tehot samat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Prätkä 850cc ja auto 1600cc. Silti samantehoisia, väännössä toki auto voittaa.

        Tuo todistaa että moottoripyörä kuluttaa hyvin vähän autoon nähden vaikka tehot samat.

        Mikä logiikka tuossa on ?


    • Anonyymi

      Mutta olen huomannut että tuolla teiden varsilla on sellaisia huoltoasemia joilla myydään bensaa. 300km pääsee tankilla, sitten pitää tankata. Mikä tässä on ongelma?

    • Anonyymi

      Hyviä laitteita jos kiinnostaa

      • Anonyymi

        Design on tärkeää ei kulutus tai muu. Pyörä edustaa ajatusmaailmaa jonka omaa persoonaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Design on tärkeää ei kulutus tai muu. Pyörä edustaa ajatusmaailmaa jonka omaa persoonaa...

        Ajat sellainen olet luin pyöräsi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajat sellainen olet luin pyöräsi

        Pyörää sinetöi miehen olemus


    • Anonyymi

      Kyllä Suomessakin saataisiin liikenteen kulutus puolittumaan, mikäli kaikki siirtyisivät käyttämään autojen sijaan skoottereita ja moottoripyöriä. Liikenneruuhkatkin olisivat historiaa kun 2-pyöräisiä mahtuu käytännössä 5x määrä kaupunkiliikenteeseen autoihin verrattuna. Liikenneruuhka on myös se joka todellisuudessa nostaa autojen nimellisen 4 litran kulutuksen 10 litraan sadalla, moottoripyörä taas on edullisimmillaan kaupunkinopeuksissa, kun kevyt paino ei nosta kulutusta juurikaan liikkeellelähdöissä ja huonosta ilmanvastuskertoimesta ei ole haittaa hitaissa nopeuksissa.
      No käytännössähän tämä ei Suomessa onnistu, kun 2-pyöräiset soveltuvat suomalaiseen ilmastoon vain 8 viikkoa vuodessa. Mutta ilmastoaktiivit esimerkiksi Vietnamissa tai Kiinassa voisivat hyvinkin ajaa autojen kieltämistä kulutuksen puolittamiseksi.

      • Anonyymi

        Millään polttomoottorihärvelillä ei liikenteen kulutus puolitu, vähiten moottoripyörällä. Sen takia tietysti voisi puolittua kun sateella ja talvella liikenne olisi seis. Moottoripyörä on kauniin kesäpäivän kaahausturhake, jolla pilataan muiden rauhallinen päivä.


      • Anonyymi

        8 viikkoa?!
        Missäs helv... Pohjoisnavalla sää olet?
        Iso osa ajaa huhtikuun lopusta lokakuuhun (n.24vko) ja toiset vielä pidempään...


    • Anonyymi

      Polttomoottorikäyttöisten moottoripyörien kieltoa ei halua kukaan eikä niiden päästöistä EU:ssa olla ollenkaan huolestuneita, kun niitä myydään isoja määriä Espanjassa, Italiassa ja Ranskassa. Suomen paskanvihreät voisivat jo aktivoitua.

      • Anonyymi

        Totta kai niiden kieltoa haluaa jokainen! Myös moni moottoripyörävalmistaja on kertonut olevansa vaikeuksissa tulevien päästömääräysten kanssa.


    • Anonyymi

      Rehellinen kysymys, ja toivon, että vastaat siihen myös rehellisesti: Kuinka paljon se Audi A3 1,4L turbosi kuluttaa/100km? Siis nätisti ajellessa.....

    • Anonyymi

      En ole vielä törmännyt polttomoottiautoon joka kuluttaa alle 3l/100km.

    • Anonyymi

      Tässä jotain vertailua:
      Auto vm2007, 147hv, bensavapari, kulutus sekalaisessa ajossa noin 7,5-8l
      MP vm2014, 115hv, bensavapari, kulutus sekalaisessa ajossa 4,2l

      Joten kulutus ja päästöt tippuvat lähes puolella jos kesäisin suosin prätkää auton sijaan.

      Prätkien "auto"-vero pitäisi heti poistaa ja siirtyä päästöperustaiseen veroon. Samoin romutuspalkkion tulisi koskea alle 120g CO2 prätkiäkin.

      Järjetön ajattelutapa väittää että prätkä pelkkää hupiajoa, ihan hyvin voin ajaa työmatkat prätkällä ja hoitaa sillä suuren osa muustakin liikkumisesta johon normaalisti käyttäisin autoa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      89
      4160
    2. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      103
      2333
    3. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

      Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      31
      2228
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      93
      2034
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1867
    6. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1840
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1547
    8. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1521
    9. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      184
      1306
    10. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      72
      1122
    Aihe