Mitsu EC:n poikittaistuki konehuoneessa, auttaako?

Anonyymi

Löytyykö täältä asiantuntijaa rata- tai rallipuolelta kertomaan Eclipse Crossin koneen päällä olevasta poikittaistuesta?

Kuinka iso hyöty sillä on jäykistämäään koria kallistuksissa, tuskin nyt ihan koristeeksikaan sitä sinne pultattu?
Tuolla alempana parissa kommentissa sen vaikutusta korin heilumiseen mutkissa koettiin vähentävän?

9

266

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En kuulu ekan kappaleen väkeen (kai muutkin kantaa saavat ottaa). Joten heitän ihan vaan maalaisjärjellä ajatuksen, että ei kai sitä EC:n tukea asennettaisi, jollei siitä olisi oikeasti hyötyä, pientäkin?

      Johan autoja tehty kymmeniä tuhansia, joten miksi tuhlata euroja/jenejä johonkin rautatankoon josta ei hyötyä olisi?
      Japanilaiset ovat olleet mielestäni aina "tarkan markan poikia" noissa talousasioissa, joten miksi tässä olisi toisin?

    • Anonyymi

      Kaikki tietävät Mitsun kokemuksen niin ralli- kuin aavikkoralleista ja kai se radallakin aikaansa viettänyt niin paljon kokemusta hankkien, joten en minäkään uskoisi niiden heittelevän ylimääräisiä osia konehuoneisiin, jos ei niistä todellakin olisi apua?

      Kyllä nuo korin vääntökäyrät ja jäykkyydet on testattu ja mallinnettu moneen kertaan tietokoneen avulla, sekä erilaisissa testiajoissa kaduilla, radoilla ja maastossa, kuten ennen uusien mallien myyntiintuloa tapana tehdä.

      En nyt tullut tarkistaneeksi esitteistä, onko nuo samat osat myös Outlanderin moottorin päällä, vai olisiko siellä korin vääntöjäykkyys hoidettu muutoin?
      Voisiko silloin olla syy EC:n "sporttisella katumaasturi" myyntisloganilla, jota haluttu korostettavan?

      • Anonyymi

        Outlanderissa ei ole.
        Mielestäni on vain myyntiliike millä yritetään uskotella sporttisuutta.
        Normaali ajossa merkityksetön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outlanderissa ei ole.
        Mielestäni on vain myyntiliike millä yritetään uskotella sporttisuutta.
        Normaali ajossa merkityksetön.

        Outlander PHEV:n esitteessä kuva (suurentaenkin aika epäselvä) etupään akselistosta ja siinäkin näyttäisi olevan jonkinlainen poikkitanko? Pelkässä polttomoottorimallin esitteessä vastaavaa ei näyttäisi olevan?

        Sen lisäksi Outlanderissa ja EC käytetään ikkuna- ja ovipalkkien koteloissa koriliima vahvistamaan koria, jolla haetaan parempaa ohjaustuntumaa eli samaa mitä haetaan poikkituellakin.
        Liekö koriliima sitten ylimääräisiä pistehitsejä halvempi, helpompi, nopeampi tai jäykempi vaihtoehto, insinööri yksin tietää?

        Kun nuo kaikki maasturimallit yleensä korkean painopisteen takia "heiluvia ja keinuvia", on Mitsu kuitenkin yrittänyt keksiä keinoja parantaa ajettavuutta, em. keinoin koria jäykentämällä!

        Vai onko koriliima suunniteltu sittenkin alunperin hybridiversion akkujen rasituksen takia korin kestävyyttä ajatellen, senkin tietäää yksin insinöörit?
        Hybridiversioissa painopiste saadaan alas tietenkin raskaiden akkujen avulla, mutta vaatii sitten järeämmät iskarit ja jousisysteemit, joista PHEV:n esitteessä kuvatkin.


    • Anonyymi

      Kuva nettisesitteessä poikkituesta ei kerro tai oikeasti näytä koko totuutta! Poikkeaa yleisesti käytetystä iskarista iskariin olevasta tuesta aikalailla.?

      EC:n tuki on enemmän kolmiotuki, joka kiinnitetty rintapeltiin tuulilasin eteen ja siitä toiseen iskariin. Tällä saadaan lisäksi vahvistettua rungon pitkittäisjäykkyyttä poikittaistuennan lisäksi.

      Eli ne kaksi "kuuluisaa" kärpästä samalla iskulla! Ja kyllä. Kyllä se tanko, koriliiman ja lisähitsien, kanssa koria jäykistää ja sitä kautta ohjaustuntumaa parantaa.
      Ei se ole pelkkä markkinointikikka.
      Eron tunsi heti koeajolla, kun vertasi pari vuotta vanhaan samankokoisen korealaisen katumaasturin .

      Skoda hehkuttaa mainoksissaan "simply clever" -ajatustaan, mutta kyllä nuo Mitsunkin insinöörit ovat asioita miettineet monessa kohtaa.
      Peltien alta löytyy ajettavuutta ja kestävyyttä parantavia juttuja, joita ei ehkä monella kilpailijalla ole!

      • Anonyymi

        Totta muuten, tuota Skodan mainoslauseen asioita hehkutetaan autolehdissä monasti, mutta tosiaankin Mitsulla on monia, oikeasti fiksuja asioita peltien alla. Fiksumpia kuin iso teknillinen innovaatio, jääskraba pa-luukun kannen alla?

        Vääntöjäykkyyden lisäämiseksi kolmiotuen ja koriliiman lisäksi tuolla alempana huomioitu hyvin suunniteltu kynnys, joka ei sotke hounlahkeita kuraiseksi, takapenkin siirto eteenpäin lisäämään tavatilaa kaatamatta selkänojaa, takaluukun jakamista kahdella lasilla näkyvyyttä parantaen (poistettu valitettavasti ensi vuoden mallista) tai soodatäytteiset venttiilit lisäämään moottorin kestävyyttä.

        Joku noista toki voi jollakin merkillä käytössä olla sarjatuotannossa, mutta ei niitä laajemmalti monetkaan automerkit käytä. Joten turha väittää, ettei Mitsulla olisi uusia teknisiä innovaatioita käytössä!


    • Anonyymi

      Kun mökkitiemme oli nuoruudessani osa Suurajojen erikoiskoetta ja toki vuosia rallia pätkällä seurattiin.
      Ja kun vielä seurustelin tuolloin rallin maailmanmestarin kauniin sukulaistytön kanssakin hetken aikaa, väkisinkin "kokemusta" rallipuolelta kertyi jonkin verrran?

      Tuolla kokemuksella väitänkin, että ei Mitsu ole yrittänyt noilla tukitangoilla ja muilla korin jäykistämisillä tietenkään tavoitella ralli-tai ratapuolen kulkijaa ja samanlaisia korin elämistä/jäykkyyttä, vaan kyllä ne riittänee ihan tavalliseen perheautoon, kovaan ajoon maantiellä ja huonoille hiekkateille, missä varmaan parhaimmillaan.
      Lisäksi vääntöjäykkyys korissa riittää hyvin tavalliseen maastoajoon (mitä se sitten onkaan)?

      Kyllä Tommin EVOt ja Paris-Dagar-rallin autot olivat sitten toinen juttu, missä korit olivat joka kulmasta hitsattu erillisillä tukiraudoilla kiinni, jokaiset hitsisaumat vahvistettu ja turvakehikot ja pohjapanssarit alla vielä pultattu kymmenistä kohtaa kiinnni.
      Ne korit eivät sitten joustaneet eivätkä eläneet milliäkään. Ja jokainen arvaa, kuinka kammottava sellainen olisi siviiliajossa.
      Joten kyllä nuo pienetkin asiat palvelevat tarkoitustaan paremmin kuin hyvin, hyvä oivallus Mitsulta!

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kai se on helpoin tapa kokeilla se hyöty ottamalla se tuki irti ja heittää muutama lenkki erilaisilla alustoilla, hiekalla ja asfaltilla tiukoissa mutkissa eri nopeuksilla.
      Ja sitten verrata ajokäyöstä tuen kanssa ja ilma sitä. Jos se on vain muutamalla pultilla kiinni, ei irroittamisessa ja takaisinlaitossa kauaa mene!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      83
      4433
    2. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      3098
    3. Miksiköhän vasemmistossa on niin paljon ns. tapatyöttömiä ja muita köyhiä?

      Tokihan Minja Koskela oli sitä mieltä, että ei terveenkään ihmisen ole pakko tehdä töitä, sitä neuvoa moni vassu noudatt
      Maailman menoa
      39
      2864
    4. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      116
      2635
    5. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      17
      2509
    6. Oletko keskustellut kaivatustasi muiden

      Kanssa lähiaikoina? Jos, onko keskustelu ollut positiivista tai negatiivista? Vaikuttaako keskustelut mielipiteeseesi ka
      Ikävä
      42
      2279
    7. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      113
      2255
    8. Kaipaamasi miehen nimi?

      Ja maakunta tai kaupunki?
      Ikävä
      13
      2194
    9. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      2015
    10. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      28
      1717
    Aihe