Löytyykö täältä asiantuntijaa rata- tai rallipuolelta kertomaan Eclipse Crossin koneen päällä olevasta poikittaistuesta?
Kuinka iso hyöty sillä on jäykistämäään koria kallistuksissa, tuskin nyt ihan koristeeksikaan sitä sinne pultattu?
Tuolla alempana parissa kommentissa sen vaikutusta korin heilumiseen mutkissa koettiin vähentävän?
Mitsu EC:n poikittaistuki konehuoneessa, auttaako?
9
172
Vastaukset
- Anonyymi
En kuulu ekan kappaleen väkeen (kai muutkin kantaa saavat ottaa). Joten heitän ihan vaan maalaisjärjellä ajatuksen, että ei kai sitä EC:n tukea asennettaisi, jollei siitä olisi oikeasti hyötyä, pientäkin?
Johan autoja tehty kymmeniä tuhansia, joten miksi tuhlata euroja/jenejä johonkin rautatankoon josta ei hyötyä olisi?
Japanilaiset ovat olleet mielestäni aina "tarkan markan poikia" noissa talousasioissa, joten miksi tässä olisi toisin? - Anonyymi
Kaikki tietävät Mitsun kokemuksen niin ralli- kuin aavikkoralleista ja kai se radallakin aikaansa viettänyt niin paljon kokemusta hankkien, joten en minäkään uskoisi niiden heittelevän ylimääräisiä osia konehuoneisiin, jos ei niistä todellakin olisi apua?
Kyllä nuo korin vääntökäyrät ja jäykkyydet on testattu ja mallinnettu moneen kertaan tietokoneen avulla, sekä erilaisissa testiajoissa kaduilla, radoilla ja maastossa, kuten ennen uusien mallien myyntiintuloa tapana tehdä.
En nyt tullut tarkistaneeksi esitteistä, onko nuo samat osat myös Outlanderin moottorin päällä, vai olisiko siellä korin vääntöjäykkyys hoidettu muutoin?
Voisiko silloin olla syy EC:n "sporttisella katumaasturi" myyntisloganilla, jota haluttu korostettavan?- Anonyymi
Outlanderissa ei ole.
Mielestäni on vain myyntiliike millä yritetään uskotella sporttisuutta.
Normaali ajossa merkityksetön. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Outlanderissa ei ole.
Mielestäni on vain myyntiliike millä yritetään uskotella sporttisuutta.
Normaali ajossa merkityksetön.Outlander PHEV:n esitteessä kuva (suurentaenkin aika epäselvä) etupään akselistosta ja siinäkin näyttäisi olevan jonkinlainen poikkitanko? Pelkässä polttomoottorimallin esitteessä vastaavaa ei näyttäisi olevan?
Sen lisäksi Outlanderissa ja EC käytetään ikkuna- ja ovipalkkien koteloissa koriliima vahvistamaan koria, jolla haetaan parempaa ohjaustuntumaa eli samaa mitä haetaan poikkituellakin.
Liekö koriliima sitten ylimääräisiä pistehitsejä halvempi, helpompi, nopeampi tai jäykempi vaihtoehto, insinööri yksin tietää?
Kun nuo kaikki maasturimallit yleensä korkean painopisteen takia "heiluvia ja keinuvia", on Mitsu kuitenkin yrittänyt keksiä keinoja parantaa ajettavuutta, em. keinoin koria jäykentämällä!
Vai onko koriliima suunniteltu sittenkin alunperin hybridiversion akkujen rasituksen takia korin kestävyyttä ajatellen, senkin tietäää yksin insinöörit?
Hybridiversioissa painopiste saadaan alas tietenkin raskaiden akkujen avulla, mutta vaatii sitten järeämmät iskarit ja jousisysteemit, joista PHEV:n esitteessä kuvatkin.
- Anonyymi
Kuva nettisesitteessä poikkituesta ei kerro tai oikeasti näytä koko totuutta! Poikkeaa yleisesti käytetystä iskarista iskariin olevasta tuesta aikalailla.?
EC:n tuki on enemmän kolmiotuki, joka kiinnitetty rintapeltiin tuulilasin eteen ja siitä toiseen iskariin. Tällä saadaan lisäksi vahvistettua rungon pitkittäisjäykkyyttä poikittaistuennan lisäksi.
Eli ne kaksi "kuuluisaa" kärpästä samalla iskulla! Ja kyllä. Kyllä se tanko, koriliiman ja lisähitsien, kanssa koria jäykistää ja sitä kautta ohjaustuntumaa parantaa.
Ei se ole pelkkä markkinointikikka.
Eron tunsi heti koeajolla, kun vertasi pari vuotta vanhaan samankokoisen korealaisen katumaasturin .
Skoda hehkuttaa mainoksissaan "simply clever" -ajatustaan, mutta kyllä nuo Mitsunkin insinöörit ovat asioita miettineet monessa kohtaa.
Peltien alta löytyy ajettavuutta ja kestävyyttä parantavia juttuja, joita ei ehkä monella kilpailijalla ole!- Anonyymi
Totta muuten, tuota Skodan mainoslauseen asioita hehkutetaan autolehdissä monasti, mutta tosiaankin Mitsulla on monia, oikeasti fiksuja asioita peltien alla. Fiksumpia kuin iso teknillinen innovaatio, jääskraba pa-luukun kannen alla?
Vääntöjäykkyyden lisäämiseksi kolmiotuen ja koriliiman lisäksi tuolla alempana huomioitu hyvin suunniteltu kynnys, joka ei sotke hounlahkeita kuraiseksi, takapenkin siirto eteenpäin lisäämään tavatilaa kaatamatta selkänojaa, takaluukun jakamista kahdella lasilla näkyvyyttä parantaen (poistettu valitettavasti ensi vuoden mallista) tai soodatäytteiset venttiilit lisäämään moottorin kestävyyttä.
Joku noista toki voi jollakin merkillä käytössä olla sarjatuotannossa, mutta ei niitä laajemmalti monetkaan automerkit käytä. Joten turha väittää, ettei Mitsulla olisi uusia teknisiä innovaatioita käytössä!
- Anonyymi
Kun mökkitiemme oli nuoruudessani osa Suurajojen erikoiskoetta ja toki vuosia rallia pätkällä seurattiin.
Ja kun vielä seurustelin tuolloin rallin maailmanmestarin kauniin sukulaistytön kanssakin hetken aikaa, väkisinkin "kokemusta" rallipuolelta kertyi jonkin verrran?
Tuolla kokemuksella väitänkin, että ei Mitsu ole yrittänyt noilla tukitangoilla ja muilla korin jäykistämisillä tietenkään tavoitella ralli-tai ratapuolen kulkijaa ja samanlaisia korin elämistä/jäykkyyttä, vaan kyllä ne riittänee ihan tavalliseen perheautoon, kovaan ajoon maantiellä ja huonoille hiekkateille, missä varmaan parhaimmillaan.
Lisäksi vääntöjäykkyys korissa riittää hyvin tavalliseen maastoajoon (mitä se sitten onkaan)?
Kyllä Tommin EVOt ja Paris-Dagar-rallin autot olivat sitten toinen juttu, missä korit olivat joka kulmasta hitsattu erillisillä tukiraudoilla kiinni, jokaiset hitsisaumat vahvistettu ja turvakehikot ja pohjapanssarit alla vielä pultattu kymmenistä kohtaa kiinnni.
Ne korit eivät sitten joustaneet eivätkä eläneet milliäkään. Ja jokainen arvaa, kuinka kammottava sellainen olisi siviiliajossa.
Joten kyllä nuo pienetkin asiat palvelevat tarkoitustaan paremmin kuin hyvin, hyvä oivallus Mitsulta! - Anonyymi
Netistä löytyy ainakin BMW ja SAAB-kerholaisten kommentteja satoja tuosta poikittaistuen puolesta ja vastaan.
"Tutkittua tietoa" ainakin ainakin vuodesta 2006 alkaen? Toki siellä on i han hyviä faktojakin seassa!
https://www.btcf.fi/forum/archive/index.php/t-60849.html
https://www.btcf.fi/forum/archive/index.php/t-60849.html - Anonyymi
Kai se on helpoin tapa kokeilla se hyöty ottamalla se tuki irti ja heittää muutama lenkki erilaisilla alustoilla, hiekalla ja asfaltilla tiukoissa mutkissa eri nopeuksilla.
Ja sitten verrata ajokäyöstä tuen kanssa ja ilma sitä. Jos se on vain muutamalla pultilla kiinni, ei irroittamisessa ja takaisinlaitossa kauaa mene!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html422886Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens302559Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4362448Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau202417Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1431808Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1431795Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat241345Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,41212- 741109
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.671017