Mitsu EC:n poikittaistuki konehuoneessa, auttaako?

Anonyymi

Löytyykö täältä asiantuntijaa rata- tai rallipuolelta kertomaan Eclipse Crossin koneen päällä olevasta poikittaistuesta?

Kuinka iso hyöty sillä on jäykistämäään koria kallistuksissa, tuskin nyt ihan koristeeksikaan sitä sinne pultattu?
Tuolla alempana parissa kommentissa sen vaikutusta korin heilumiseen mutkissa koettiin vähentävän?

9

180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En kuulu ekan kappaleen väkeen (kai muutkin kantaa saavat ottaa). Joten heitän ihan vaan maalaisjärjellä ajatuksen, että ei kai sitä EC:n tukea asennettaisi, jollei siitä olisi oikeasti hyötyä, pientäkin?

      Johan autoja tehty kymmeniä tuhansia, joten miksi tuhlata euroja/jenejä johonkin rautatankoon josta ei hyötyä olisi?
      Japanilaiset ovat olleet mielestäni aina "tarkan markan poikia" noissa talousasioissa, joten miksi tässä olisi toisin?

    • Anonyymi

      Kaikki tietävät Mitsun kokemuksen niin ralli- kuin aavikkoralleista ja kai se radallakin aikaansa viettänyt niin paljon kokemusta hankkien, joten en minäkään uskoisi niiden heittelevän ylimääräisiä osia konehuoneisiin, jos ei niistä todellakin olisi apua?

      Kyllä nuo korin vääntökäyrät ja jäykkyydet on testattu ja mallinnettu moneen kertaan tietokoneen avulla, sekä erilaisissa testiajoissa kaduilla, radoilla ja maastossa, kuten ennen uusien mallien myyntiintuloa tapana tehdä.

      En nyt tullut tarkistaneeksi esitteistä, onko nuo samat osat myös Outlanderin moottorin päällä, vai olisiko siellä korin vääntöjäykkyys hoidettu muutoin?
      Voisiko silloin olla syy EC:n "sporttisella katumaasturi" myyntisloganilla, jota haluttu korostettavan?

      • Anonyymi

        Outlanderissa ei ole.
        Mielestäni on vain myyntiliike millä yritetään uskotella sporttisuutta.
        Normaali ajossa merkityksetön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Outlanderissa ei ole.
        Mielestäni on vain myyntiliike millä yritetään uskotella sporttisuutta.
        Normaali ajossa merkityksetön.

        Outlander PHEV:n esitteessä kuva (suurentaenkin aika epäselvä) etupään akselistosta ja siinäkin näyttäisi olevan jonkinlainen poikkitanko? Pelkässä polttomoottorimallin esitteessä vastaavaa ei näyttäisi olevan?

        Sen lisäksi Outlanderissa ja EC käytetään ikkuna- ja ovipalkkien koteloissa koriliima vahvistamaan koria, jolla haetaan parempaa ohjaustuntumaa eli samaa mitä haetaan poikkituellakin.
        Liekö koriliima sitten ylimääräisiä pistehitsejä halvempi, helpompi, nopeampi tai jäykempi vaihtoehto, insinööri yksin tietää?

        Kun nuo kaikki maasturimallit yleensä korkean painopisteen takia "heiluvia ja keinuvia", on Mitsu kuitenkin yrittänyt keksiä keinoja parantaa ajettavuutta, em. keinoin koria jäykentämällä!

        Vai onko koriliima suunniteltu sittenkin alunperin hybridiversion akkujen rasituksen takia korin kestävyyttä ajatellen, senkin tietäää yksin insinöörit?
        Hybridiversioissa painopiste saadaan alas tietenkin raskaiden akkujen avulla, mutta vaatii sitten järeämmät iskarit ja jousisysteemit, joista PHEV:n esitteessä kuvatkin.


    • Anonyymi

      Kuva nettisesitteessä poikkituesta ei kerro tai oikeasti näytä koko totuutta! Poikkeaa yleisesti käytetystä iskarista iskariin olevasta tuesta aikalailla.?

      EC:n tuki on enemmän kolmiotuki, joka kiinnitetty rintapeltiin tuulilasin eteen ja siitä toiseen iskariin. Tällä saadaan lisäksi vahvistettua rungon pitkittäisjäykkyyttä poikittaistuennan lisäksi.

      Eli ne kaksi "kuuluisaa" kärpästä samalla iskulla! Ja kyllä. Kyllä se tanko, koriliiman ja lisähitsien, kanssa koria jäykistää ja sitä kautta ohjaustuntumaa parantaa.
      Ei se ole pelkkä markkinointikikka.
      Eron tunsi heti koeajolla, kun vertasi pari vuotta vanhaan samankokoisen korealaisen katumaasturin .

      Skoda hehkuttaa mainoksissaan "simply clever" -ajatustaan, mutta kyllä nuo Mitsunkin insinöörit ovat asioita miettineet monessa kohtaa.
      Peltien alta löytyy ajettavuutta ja kestävyyttä parantavia juttuja, joita ei ehkä monella kilpailijalla ole!

      • Anonyymi

        Totta muuten, tuota Skodan mainoslauseen asioita hehkutetaan autolehdissä monasti, mutta tosiaankin Mitsulla on monia, oikeasti fiksuja asioita peltien alla. Fiksumpia kuin iso teknillinen innovaatio, jääskraba pa-luukun kannen alla?

        Vääntöjäykkyyden lisäämiseksi kolmiotuen ja koriliiman lisäksi tuolla alempana huomioitu hyvin suunniteltu kynnys, joka ei sotke hounlahkeita kuraiseksi, takapenkin siirto eteenpäin lisäämään tavatilaa kaatamatta selkänojaa, takaluukun jakamista kahdella lasilla näkyvyyttä parantaen (poistettu valitettavasti ensi vuoden mallista) tai soodatäytteiset venttiilit lisäämään moottorin kestävyyttä.

        Joku noista toki voi jollakin merkillä käytössä olla sarjatuotannossa, mutta ei niitä laajemmalti monetkaan automerkit käytä. Joten turha väittää, ettei Mitsulla olisi uusia teknisiä innovaatioita käytössä!


    • Anonyymi

      Kun mökkitiemme oli nuoruudessani osa Suurajojen erikoiskoetta ja toki vuosia rallia pätkällä seurattiin.
      Ja kun vielä seurustelin tuolloin rallin maailmanmestarin kauniin sukulaistytön kanssakin hetken aikaa, väkisinkin "kokemusta" rallipuolelta kertyi jonkin verrran?

      Tuolla kokemuksella väitänkin, että ei Mitsu ole yrittänyt noilla tukitangoilla ja muilla korin jäykistämisillä tietenkään tavoitella ralli-tai ratapuolen kulkijaa ja samanlaisia korin elämistä/jäykkyyttä, vaan kyllä ne riittänee ihan tavalliseen perheautoon, kovaan ajoon maantiellä ja huonoille hiekkateille, missä varmaan parhaimmillaan.
      Lisäksi vääntöjäykkyys korissa riittää hyvin tavalliseen maastoajoon (mitä se sitten onkaan)?

      Kyllä Tommin EVOt ja Paris-Dagar-rallin autot olivat sitten toinen juttu, missä korit olivat joka kulmasta hitsattu erillisillä tukiraudoilla kiinni, jokaiset hitsisaumat vahvistettu ja turvakehikot ja pohjapanssarit alla vielä pultattu kymmenistä kohtaa kiinnni.
      Ne korit eivät sitten joustaneet eivätkä eläneet milliäkään. Ja jokainen arvaa, kuinka kammottava sellainen olisi siviiliajossa.
      Joten kyllä nuo pienetkin asiat palvelevat tarkoitustaan paremmin kuin hyvin, hyvä oivallus Mitsulta!

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kai se on helpoin tapa kokeilla se hyöty ottamalla se tuki irti ja heittää muutama lenkki erilaisilla alustoilla, hiekalla ja asfaltilla tiukoissa mutkissa eri nopeuksilla.
      Ja sitten verrata ajokäyöstä tuen kanssa ja ilma sitä. Jos se on vain muutamalla pultilla kiinni, ei irroittamisessa ja takaisinlaitossa kauaa mene!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitaisko olla kavereita?

      Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      30
      6160
    2. Deodoranttiteollisuus

      Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      19
      3244
    3. Kerro kaivattusi

      Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.
      Ikävä
      52
      1380
    4. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

      Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      18
      1335
    5. Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia

      Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.
      Oulainen
      23
      1216
    6. PURRA TULEE !

      Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht
      Haapavesi
      164
      1183
    7. Vain 30-40v mies on kuuma

      Muut on papparaisia. Näin se vaan menee. Miehelläkin on se paras ikä.
      Ikävä
      130
      1031
    8. Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?

      Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport
      Ähtäri
      44
      1018
    9. Minkä vuoksi

      Kaivattusi tuntuu niin rakkaalta ❤️
      Ikävä
      39
      916
    10. Mikään ei ole ikuista

      Hyvää huomenta. ☕ Susi ulvoo yksin ja tyhjyys kutsuu luokseen.⚜️❄️❤️🥱
      Ikävä
      145
      840
    Aihe