valaistuminen

valaistunut

Onko valaistuminen tabu? Tuntuu, että joka suunnassa nousee seinä vastaan, jos kertoo olevansa valaistunut. Tiedän, että se on harvinaista ja että vain harvat valaistuvat. Itse tiedän valaistuneeni, sillä koin valaistumiskokemuksen, josta ei voi erehtyä. Sisäinen valo täytti minut varpaita myöten ja olin onnellisenpi kuin ihminen voi normaalisti olla. Ymmärsin kaikki kirjoitukset valaistumisesta - mm. Zen kirjan Portiton Portti. Ymmärsin kaikki koanit ja buddhalaiset kirjoitukset. Tiesin, että tämä on valaistuminen. Kuitenkin, jos mainitsen jossain olevani valaistunut niin ihmisten selkävillat nousevat pystyyn. Minuun suhtaudutaan kuin friikkiin - jopa chatissa minulta suljetaan keskustelumahdollisuus kun mainitsen olevani valaistunut.

175

11803

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hirviä demoni

      Mahayana-buddhalaisena minäkin haluan valaistua.
      Kertoisitko miten voin valaistua.

      • valaistunut

        kai kaikki buddhalaiset tavoittelevat valaistumista. Pyri saavuttamaan tasapaino kahden vastakkaisen asian välille. Itse jouduin puristuksiin uskottomuuden takia ja minun piti tasapainotella omien halujeni ja puolisoni halujen välillä, kunnes löysin tasapainon näiden kahden asian väliltä. Suosittelen todella kiperää tilannetta, josta pyrkii selviytymään epäitsekkäällä tavalla.


      • Hirviä demoni
        valaistunut kirjoitti:

        kai kaikki buddhalaiset tavoittelevat valaistumista. Pyri saavuttamaan tasapaino kahden vastakkaisen asian välille. Itse jouduin puristuksiin uskottomuuden takia ja minun piti tasapainotella omien halujeni ja puolisoni halujen välillä, kunnes löysin tasapainon näiden kahden asian väliltä. Suosittelen todella kiperää tilannetta, josta pyrkii selviytymään epäitsekkäällä tavalla.

        ... kai kaikki buddhalaiset tavoittelevat valaistumista.

        Ehei. Hinayanassa tavoitellaan pelkkää vapautumista, ei valaistumista. Ja suurimmalle osaa buddhalaisia riittää mukava jälleensyntymä taivaaseen.

        ... Suosittelen todella kiperää tilannetta,
        josta pyrkii selviytymään epäitsekkäällä tavalla.

        Koettu on. Mutta en silti valaistunut.

        Mitä muuta minun pitäisi tehdä tai olla tekemättä?


      • valaistunut
        Hirviä demoni kirjoitti:

        ... kai kaikki buddhalaiset tavoittelevat valaistumista.

        Ehei. Hinayanassa tavoitellaan pelkkää vapautumista, ei valaistumista. Ja suurimmalle osaa buddhalaisia riittää mukava jälleensyntymä taivaaseen.

        ... Suosittelen todella kiperää tilannetta,
        josta pyrkii selviytymään epäitsekkäällä tavalla.

        Koettu on. Mutta en silti valaistunut.

        Mitä muuta minun pitäisi tehdä tai olla tekemättä?

        En ole mikään valaistumisneuvonantaja.


      • Hirviä demoni
        valaistunut kirjoitti:

        En ole mikään valaistumisneuvonantaja.

        Voi voi. Ja minä kun luulin, että Buddhat valaisevat mielellään meitä Samsaraan hukkuvia raukkoja, jotka emme vielä ole valaistuneet.


      • Leidi
        valaistunut kirjoitti:

        kai kaikki buddhalaiset tavoittelevat valaistumista. Pyri saavuttamaan tasapaino kahden vastakkaisen asian välille. Itse jouduin puristuksiin uskottomuuden takia ja minun piti tasapainotella omien halujeni ja puolisoni halujen välillä, kunnes löysin tasapainon näiden kahden asian väliltä. Suosittelen todella kiperää tilannetta, josta pyrkii selviytymään epäitsekkäällä tavalla.

        Hei Valaistunut,

        Miten siinä sitten kävi? Oletko vielä naimisissa? Vai oletko vapaa nyt myös tässä merkityksessä? Olen itse myös valaistunut ja olen huomannut että on hyvin vaikeata löytää vertaistaan seuraa. Kerro sitten kun siirryt deittipalstoille.Jooko?


      • William Shakespeare

        Valaistuminen ei tarkoita että on hullu. Viestin aloittaja käsitteli asiaa ehkä _vähän_ huonosti ja asiattomasti, mutta totuus on, että hän on valaistuneempi kuin kukaan ikinä.


      • Letkeä Lahna
        William Shakespeare kirjoitti:

        Valaistuminen ei tarkoita että on hullu. Viestin aloittaja käsitteli asiaa ehkä _vähän_ huonosti ja asiattomasti, mutta totuus on, että hän on valaistuneempi kuin kukaan ikinä.

        ... mutta totuus on, että hän on valaistuneempi kuin kukaan ikinä.

        No sehän on kiva kuulla. Mahtaa nyt Buddhaa ketuttaa, kun joku pisti paremmaksi. :D


      • William Shakespeare
        Letkeä Lahna kirjoitti:

        ... mutta totuus on, että hän on valaistuneempi kuin kukaan ikinä.

        No sehän on kiva kuulla. Mahtaa nyt Buddhaa ketuttaa, kun joku pisti paremmaksi. :D

        Tuskin Buddhaa kateuttaa, kun se on kuollut. Todennäköisesti valaistunut on buddhaakin valaistuneempi - tunnetun historian aikana hän on kaikista valaistunein. Vannon sen käsi koottujen teosteni päällä.


      • Ei-valaisija
        Hirviä demoni kirjoitti:

        Voi voi. Ja minä kun luulin, että Buddhat valaisevat mielellään meitä Samsaraan hukkuvia raukkoja, jotka emme vielä ole valaistuneet.

        Buddhat eivät valaise ketään. Kaikkien tulee itse itsenäisesti omien ponnistusten hokata asioiden laita. Buddhat eivät ole pelastajajumalia jotka voisivat jonkun pelastukseen viedä. Kun ihminen kasvaa niin hän pelastaa itse itsensä, tietysti Buddhista voi olla jotain apua.


      • Ei valaisija
        Ei-valaisija kirjoitti:

        Buddhat eivät valaise ketään. Kaikkien tulee itse itsenäisesti omien ponnistusten hokata asioiden laita. Buddhat eivät ole pelastajajumalia jotka voisivat jonkun pelastukseen viedä. Kun ihminen kasvaa niin hän pelastaa itse itsensä, tietysti Buddhista voi olla jotain apua.

        Kaikki valaistuvat omien ponnistusten kautta, niin että ponnistukset eivät enää ole omia. Tässä eräällä tavalla muotoiltuna.


      • z

        Meditoi


    • Olen mestari

      Mitähän ajattelit tehdä seuraavaksi.

      Kirjoitukset voi kyllä ymmärtää, mutta onko tunteet mukana.

      Jotkut pitävät jo ensimmäistä dhyana-tilaa (vai mikä se oli)valaistuksena outojen kokemusten tähden.

      • valaistunut

        Valaistuminen on kyllä niin järisyttävä kokemus, että siitä ei voi erehtyä. Siinä tunteet ja järki saavat väistyä - koko keho täyttyy valolla. Minä en tätä mistään kirjoista oppinut, vaan koin sen muiden elämänkokemusten kautta. Valaistumiseni on Zen - dhyana-tiloista en tiedä.

        Seuraavaksi jatkan elämääni melkein niinkuin ennenkin. Valaistuminen tietyllä tavalla muuttaa elämääni. Tiedän, että olen Zen, sillä tietyt hyvin valaistuneet henkilöt ovat sen todenneet.


      • Hilpeä Hauki
        valaistunut kirjoitti:

        Valaistuminen on kyllä niin järisyttävä kokemus, että siitä ei voi erehtyä. Siinä tunteet ja järki saavat väistyä - koko keho täyttyy valolla. Minä en tätä mistään kirjoista oppinut, vaan koin sen muiden elämänkokemusten kautta. Valaistumiseni on Zen - dhyana-tiloista en tiedä.

        Seuraavaksi jatkan elämääni melkein niinkuin ennenkin. Valaistuminen tietyllä tavalla muuttaa elämääni. Tiedän, että olen Zen, sillä tietyt hyvin valaistuneet henkilöt ovat sen todenneet.

        > Valaistumiseni on Zen - dhyana-tiloista en tiedä.

        Tiedät kuitenkin varmaan sen, että japanin kielinen sana zen on käännös kiinan sanasta chan, joka on käännös sanskritin sanasta dhyana.


      • valaistunut
        Hilpeä Hauki kirjoitti:

        > Valaistumiseni on Zen - dhyana-tiloista en tiedä.

        Tiedät kuitenkin varmaan sen, että japanin kielinen sana zen on käännös kiinan sanasta chan, joka on käännös sanskritin sanasta dhyana.

        en tiennyt, kiitoksia tiedosta. En ole mikään termien asiantuntija.


      • Olen mestari
        valaistunut kirjoitti:

        Valaistuminen on kyllä niin järisyttävä kokemus, että siitä ei voi erehtyä. Siinä tunteet ja järki saavat väistyä - koko keho täyttyy valolla. Minä en tätä mistään kirjoista oppinut, vaan koin sen muiden elämänkokemusten kautta. Valaistumiseni on Zen - dhyana-tiloista en tiedä.

        Seuraavaksi jatkan elämääni melkein niinkuin ennenkin. Valaistuminen tietyllä tavalla muuttaa elämääni. Tiedän, että olen Zen, sillä tietyt hyvin valaistuneet henkilöt ovat sen todenneet.

        "koko keho täyttyy valolla"
        Niin olen kuulut, että monet tunteva ensimäisessä dhyana-tilassa tällaisia. Tai (minä ja kosmos olemme yhtä)

        Siitä on hyvä jatkaa harrastusta.

        Itse olen melkein viikon meditoinut:P, mutten ole saanut mitään muureja murtumaan.

        Ei kuulemma kanata meditoitaessa hakea näitä outoja tuntemuksia seuraavalla kerralla vaan, vain keskittyä meditaatioon.

        En usko että ensimmmäinen bohvitsa (vai mikä se oli) pääsi sen syvemmälle hommahan on kehittynyt tuhansiavuosia. Ja aina joku alkaa epäilemään valaistumistaan.

        LOPULLINEN Valaistuminen on pelkkä Legenda.


      • valaistunut
        Olen mestari kirjoitti:

        "koko keho täyttyy valolla"
        Niin olen kuulut, että monet tunteva ensimäisessä dhyana-tilassa tällaisia. Tai (minä ja kosmos olemme yhtä)

        Siitä on hyvä jatkaa harrastusta.

        Itse olen melkein viikon meditoinut:P, mutten ole saanut mitään muureja murtumaan.

        Ei kuulemma kanata meditoitaessa hakea näitä outoja tuntemuksia seuraavalla kerralla vaan, vain keskittyä meditaatioon.

        En usko että ensimmmäinen bohvitsa (vai mikä se oli) pääsi sen syvemmälle hommahan on kehittynyt tuhansiavuosia. Ja aina joku alkaa epäilemään valaistumistaan.

        LOPULLINEN Valaistuminen on pelkkä Legenda.

        Valaistuminen on lopullista. Kun kerran valaistuu on sitten valaistunut. Riippuu siitä, miten syvästi valaistuu.


      • Matkalla valoon
        valaistunut kirjoitti:

        Valaistuminen on kyllä niin järisyttävä kokemus, että siitä ei voi erehtyä. Siinä tunteet ja järki saavat väistyä - koko keho täyttyy valolla. Minä en tätä mistään kirjoista oppinut, vaan koin sen muiden elämänkokemusten kautta. Valaistumiseni on Zen - dhyana-tiloista en tiedä.

        Seuraavaksi jatkan elämääni melkein niinkuin ennenkin. Valaistuminen tietyllä tavalla muuttaa elämääni. Tiedän, että olen Zen, sillä tietyt hyvin valaistuneet henkilöt ovat sen todenneet.

        Olet tehnyt henkisen matkan VALOON, juuri niinkuin kaikki uskontojen kuuluvat ihmiset tekevät (kuten kristityt) vaikka he käyttävät siitä sanaa pelastusta.

        Minusta molemmat valaistuminen ja pelastuminen ovat epävarmoja, kutsun sitä itse matkaamista valoon.


      • Heheeeh!
        valaistunut kirjoitti:

        Valaistuminen on kyllä niin järisyttävä kokemus, että siitä ei voi erehtyä. Siinä tunteet ja järki saavat väistyä - koko keho täyttyy valolla. Minä en tätä mistään kirjoista oppinut, vaan koin sen muiden elämänkokemusten kautta. Valaistumiseni on Zen - dhyana-tiloista en tiedä.

        Seuraavaksi jatkan elämääni melkein niinkuin ennenkin. Valaistuminen tietyllä tavalla muuttaa elämääni. Tiedän, että olen Zen, sillä tietyt hyvin valaistuneet henkilöt ovat sen todenneet.

        Vai tiedät sen siitä, että "tietyt hyvin valaistuneet henkilöt ovat sen todenneet" :D


    • a.v.a

      Kokemuksesi on ollut - ja on - varmastikin sykähdyttävä =)

      • valaistunut

        Nämä 7 vuotta valaistuneena ovat olleet elämäni antoisimmat vuodet ja täytyy tunnustaa että paremmaksi menee koko ajan.


      • a.v.a
        valaistunut kirjoitti:

        Nämä 7 vuotta valaistuneena ovat olleet elämäni antoisimmat vuodet ja täytyy tunnustaa että paremmaksi menee koko ajan.

        Onnea edelleen =)


      • Olen mestari
        valaistunut kirjoitti:

        Nämä 7 vuotta valaistuneena ovat olleet elämäni antoisimmat vuodet ja täytyy tunnustaa että paremmaksi menee koko ajan.

        "Nämä 7 vuotta valaistuneena ovat olleet elämäni antoisimmat vuodet ja täytyy tunnustaa että paremmaksi menee koko ajan."

        Millä lailla paremmaksi?


      • valaistunut
        Olen mestari kirjoitti:

        "Nämä 7 vuotta valaistuneena ovat olleet elämäni antoisimmat vuodet ja täytyy tunnustaa että paremmaksi menee koko ajan."

        Millä lailla paremmaksi?

        Kuten sanottua olen nyt tutustunut tähän vanhaan kiinalaiseen Zen-munkkiin, ja hän on vihkinyt minut zenin saloihin. Jos kuvitellaan että Zen-buddhalaisuuden ydin on valaistuminen, niin voidaan sanoa, että kaikki lähtee siitä. Kyse on tasapainon harjoittamisesta, kuten varmaan tiedätte vaikka itämaisista taistelulajeista ikebana asetelmien tekoon.


      • Olen mestari
        valaistunut kirjoitti:

        Kuten sanottua olen nyt tutustunut tähän vanhaan kiinalaiseen Zen-munkkiin, ja hän on vihkinyt minut zenin saloihin. Jos kuvitellaan että Zen-buddhalaisuuden ydin on valaistuminen, niin voidaan sanoa, että kaikki lähtee siitä. Kyse on tasapainon harjoittamisesta, kuten varmaan tiedätte vaikka itämaisista taistelulajeista ikebana asetelmien tekoon.

        Onnea sinulle, sitä TODELLLA tarvitset heh heh heh :)

        Yritän vastustaa kiusausta näpytellä yhtä juttua joka naurattaa minua. :)
        Heh heh heh.


      • valaistunut
        Olen mestari kirjoitti:

        Onnea sinulle, sitä TODELLLA tarvitset heh heh heh :)

        Yritän vastustaa kiusausta näpytellä yhtä juttua joka naurattaa minua. :)
        Heh heh heh.

        Mihinkäs minä onnea tarvitsen. Vanha zenhenkilö on todennut minun olevan valaistunut ja nyt perehdyttää minua Zenin ihmeelliseen maailmaan. Kas tässä tullaan sitten siihen ongelmaan - kuten kysyin onko aihe tabu, niin kyllähän se on! Sama se minulle lopulta on, uskotteko minun olevan valaistunut vai ette. Todettu on jälleen, että näin siinä aina käy. Valaistumistaan ei voi todistaa, joten missä tahansa tuomitaan hörhöksi, jos kertoo olevansa valaistunut. Minulla on kuitenkin ystävänä tämä kiinalainen zen-henkilö(tarkemmin sanottuna ei munkki) ja harjoitan zeniä. Tasan eivät käy onnenlahjat - minulla kävi tuuri, sillä hän on loistava ystävä ja hyvin kärsivällinen opettaja.

        Ei ollut tarkoitus ryhtyä kiistelemään aiheesta mitä on valaistuminen. Ainoastaan ottaa selvää siitä, minkälaisen reaktion tämä todellinen asia: "olen valaistunut" saa aikaan. Hauskaa tietää;)


      • Olen mestari
        valaistunut kirjoitti:

        Mihinkäs minä onnea tarvitsen. Vanha zenhenkilö on todennut minun olevan valaistunut ja nyt perehdyttää minua Zenin ihmeelliseen maailmaan. Kas tässä tullaan sitten siihen ongelmaan - kuten kysyin onko aihe tabu, niin kyllähän se on! Sama se minulle lopulta on, uskotteko minun olevan valaistunut vai ette. Todettu on jälleen, että näin siinä aina käy. Valaistumistaan ei voi todistaa, joten missä tahansa tuomitaan hörhöksi, jos kertoo olevansa valaistunut. Minulla on kuitenkin ystävänä tämä kiinalainen zen-henkilö(tarkemmin sanottuna ei munkki) ja harjoitan zeniä. Tasan eivät käy onnenlahjat - minulla kävi tuuri, sillä hän on loistava ystävä ja hyvin kärsivällinen opettaja.

        Ei ollut tarkoitus ryhtyä kiistelemään aiheesta mitä on valaistuminen. Ainoastaan ottaa selvää siitä, minkälaisen reaktion tämä todellinen asia: "olen valaistunut" saa aikaan. Hauskaa tietää;)

        Tajuan olet valaistunut, mutta et ole valpas. Itse haluan valpaaksi sillä valpaat ovat uskotavempia kuin valaistuneet.

        Hyvin hän sulla menee kun olet tasapainon löytänyt, mutta mitä sitten jos se rikkoutuu oletko valmiina.

        Tasapainon pitämiseen, minä onnea toivotin.


      • ymmärtäjä

        Niin kauas ne monet Jeesukseen uskovat ovat eksyneet lähimmäisenrakkaudesta. Valaistunut ihminen antaa aina anteeksi, sillä ilman tahdon kahleita ei ole myöskään ole tarvetta katkeruuteen ja anteeksiantamattomuuteen. Anteeksiantaminen ei vaadi mitään kohteeltaan, se on puhdasta, pyyteetöntä. Suvaitsevaisuus ja anteeksianto ovat suuria hyveitä sillä meidän omassakin olemuksessamme on jo yksinään tarpeeksi parantamisen varaa.

        Sillä ei voi olla vihollista jolla ei ole muotoa, siksi puhdistamalla mielen tahdosta ja päästämällä irti omasta itseydestään ihmisestä tulee muodoton ja tämä saavuttaa harmonian kaiken olemassaolevan kanssa.


      • mitens niin
        valaistunut kirjoitti:

        Mihinkäs minä onnea tarvitsen. Vanha zenhenkilö on todennut minun olevan valaistunut ja nyt perehdyttää minua Zenin ihmeelliseen maailmaan. Kas tässä tullaan sitten siihen ongelmaan - kuten kysyin onko aihe tabu, niin kyllähän se on! Sama se minulle lopulta on, uskotteko minun olevan valaistunut vai ette. Todettu on jälleen, että näin siinä aina käy. Valaistumistaan ei voi todistaa, joten missä tahansa tuomitaan hörhöksi, jos kertoo olevansa valaistunut. Minulla on kuitenkin ystävänä tämä kiinalainen zen-henkilö(tarkemmin sanottuna ei munkki) ja harjoitan zeniä. Tasan eivät käy onnenlahjat - minulla kävi tuuri, sillä hän on loistava ystävä ja hyvin kärsivällinen opettaja.

        Ei ollut tarkoitus ryhtyä kiistelemään aiheesta mitä on valaistuminen. Ainoastaan ottaa selvää siitä, minkälaisen reaktion tämä todellinen asia: "olen valaistunut" saa aikaan. Hauskaa tietää;)

        "Valaistumistaan ei voi todistaa"

        Äl nyt, kyl sää sen oot täällä ainaskii mulle todistanut.


    • valaistuminen

      zen on valaistuminen. Nämä tiedot pohjautuvat vanhan zen-munkin kertomaan. Minulla on ilo tuntea tämä zen-munkki joka on myös opettajani. Zen on oivalluksen kokemus, jolloin henkilö valaistuu. Tätä varten ei tarvita meditaatiota, vaan hetkellinen ymmärrys riittää. Jos ymmärrät yhden koanin olet jo valaistunut. Valaistuksen syvyys on vaihteleva. Mitä enemmän olet valaistunut sen parempi. Valaistuksen tunne ei säily, mutta silti ihminen pysyy tasapainossa. Tämä on Zen.

      • Blastaan :D

        siis valaistuminen on sellanen kokemus , se on .. sitä ei voi selittää pahemmin .. siis ainakin toi oma .. oon koko ajan tottakai " tietoinen " ja koen et nyt ymmärrän elämän ja tän läsnäolon ja voin ajatella asioita eri kulmista .. blaa blaa blaa mut siis toi itse valaistumis kokemus .. nii .. siis ne on mul ainaki ollu aika tollasii yksittäisii eikä oo kestäny hirveen kauaa siis ei oo jääny päälle.. tottakai välil tulee noit tosi rauhallisii olo jai " minä olen " tietoisuus juttui ja kaikkee : :) :) MUT ITSE VALAISTUMINEN ON SELLANEN JUTTU et .. Sit kun välähtää niin ei oo enää mitää kysyttävää tai mitää sä ymmärät vaa jumalan ja buddhan ja sun elämän .. koko jutun .. :) Ihmisen luonnollinen olotila :D
        Kukin tyylillään siis ei sitä mun mielest voi sanoo sillee et joo " oon valaistunut " ja sit sanoo et tietää sitä ja tätä se on se sisäinen kokemus kun ymmärtää et sä oot vaan se näkijä , kokija .. Tyypit tietää mitä yritän täs sanoo ( tai purkaan kyl vaa jotain omaa :) ).. Ite oon 19 v ja eka ihan aito valaistumiskokemus oli tossa puoli vuotta sitten. ( Sitä ennen sienien kautta mut se vähän eri asia :) ) Kyl toi muuttaa elämää .. todellakin .. Oon ton jälkee pitäny ittee jotenkin erikoisena ja tyyliin henkisenä ja blaa blaa tottakai seki on varmaa jollai määrin totta mut noiki voi olla tollasii mielen ansoi .. et parempi olla vaa ja kokee .. elää vaan :) Oshoo ja echart tollee suosittelen .. :) Ja sadhguruu :)


    • korpi-vilosovi

      Mielestäni ei paljonkaan.

      Sitä voi olla valaistunut ja silti ei ole saavuttanut perimmäistä totuutta.

      Tällä en lainkaan vähättele Sinun kokemusta.

      • valaistunut

        "Mielestäni ei paljonkaan. "
        ainoastaan niin, että valaistuminen vaikuttaa ihmiseen.

        "
        Sitä voi olla valaistunut ja silti ei ole saavuttanut perimmäistä totuutta.
        "

        Valaistuminen muokaa arvomaailman uusiksi - vastakohtaisuudet väistyvät - ei ole enää hyvää eikä pahaa - ja mustavalkoinen ajattelu murtuu - saavutin valaistumisen jälkeen ymmärryksen joka oli varmaankin sama kuin perimmäinen totuus. Pian kuitenkin tajusin, ettei pidä takertua mihinkään totuuteen.


      • korpi-vilosovi
        valaistunut kirjoitti:

        "Mielestäni ei paljonkaan. "
        ainoastaan niin, että valaistuminen vaikuttaa ihmiseen.

        "
        Sitä voi olla valaistunut ja silti ei ole saavuttanut perimmäistä totuutta.
        "

        Valaistuminen muokaa arvomaailman uusiksi - vastakohtaisuudet väistyvät - ei ole enää hyvää eikä pahaa - ja mustavalkoinen ajattelu murtuu - saavutin valaistumisen jälkeen ymmärryksen joka oli varmaankin sama kuin perimmäinen totuus. Pian kuitenkin tajusin, ettei pidä takertua mihinkään totuuteen.

        Valaistuminen muokaa arvomaailman uusiksi, sanot.
        Kyllä, sen se tekee.

        "saavutin valaistumisen jälkeen ymmärryksen joka oli varmaankin sama kuin perimmäinen totuus".

        Perimmäisellä totuudella ei ole mitään tekemistä ymmärryksen kanssa, sanoisin. Sillä siinä tilassa ei ole ketään joka ymmärtäisi perimmäistä totuutta.


      • valaistunut
        korpi-vilosovi kirjoitti:

        Valaistuminen muokaa arvomaailman uusiksi, sanot.
        Kyllä, sen se tekee.

        "saavutin valaistumisen jälkeen ymmärryksen joka oli varmaankin sama kuin perimmäinen totuus".

        Perimmäisellä totuudella ei ole mitään tekemistä ymmärryksen kanssa, sanoisin. Sillä siinä tilassa ei ole ketään joka ymmärtäisi perimmäistä totuutta.

        Olet oikeassa, perimmäisellä totuudella ei ole mitään tekemistä zenin ymmärtämisen kanssa, mutta kun opiskelee zeniä törmää heti perimmäiseen totuuteen, joka on niin ilmeinen, että ihme miten ihmiset jaksavat sitä pohtia. Nämä ovat zen-opettajani sanoja.


      • korpi-vilosovi
        valaistunut kirjoitti:

        Olet oikeassa, perimmäisellä totuudella ei ole mitään tekemistä zenin ymmärtämisen kanssa, mutta kun opiskelee zeniä törmää heti perimmäiseen totuuteen, joka on niin ilmeinen, että ihme miten ihmiset jaksavat sitä pohtia. Nämä ovat zen-opettajani sanoja.

        Perimmäistä totuutta ei voi opiskella eikä pohtia.


      • valaistunut
        korpi-vilosovi kirjoitti:

        Perimmäistä totuutta ei voi opiskella eikä pohtia.

        se on ilmeinen ja hyvin yksinkertainen.


      • korpi-vilosovi
        valaistunut kirjoitti:

        se on ilmeinen ja hyvin yksinkertainen.

        Tosiasiassa se ei ole ilmeinen eikä hyvin yksinkertainen.


      • valaistunut
        korpi-vilosovi kirjoitti:

        Tosiasiassa se ei ole ilmeinen eikä hyvin yksinkertainen.

        perimmäinen totuus on Zen


      • korpi-vilosovi
        valaistunut kirjoitti:

        perimmäinen totuus on Zen

        Perimmäistä totuutta ei voida kokea eikä ilmaista.

        Silti siitä voi olla tietoinen.


      • Olen mestari
        valaistunut kirjoitti:

        perimmäinen totuus on Zen

        Perimmäinen totuus ei ole Zen perimmäinen totuus on pikemminkin uskottavuus.

        Zen on vain temppu tiellä uskottavaksi.


      • valaistunut
        Olen mestari kirjoitti:

        Perimmäinen totuus ei ole Zen perimmäinen totuus on pikemminkin uskottavuus.

        Zen on vain temppu tiellä uskottavaksi.

        ...keskustelu meni jo pieleen. Olennaista ei ole se, olenko valaistunut vai en - olennaista on onko valaistuminen tabu - jos on valaistunut niin saako siitä puhua. Eikai valaistuminen ole mikään loputtoman ihmeellinen asia - kyllähän sitä tapahtuu. Jos minä valaistuin, niin miksei sitten joku muukin. Aloitin ehkä viestiketjun hieman hypettäen - sorry.


      • valaistunut
        Olen mestari kirjoitti:

        Perimmäinen totuus ei ole Zen perimmäinen totuus on pikemminkin uskottavuus.

        Zen on vain temppu tiellä uskottavaksi.

        Zen on hyvin uskottava ja niin ilmeinen. Yksinkertaisesti elämä sai alkunsa ja se hetki on zen - täydellinen tasapaino.


      • Olen mestari
        valaistunut kirjoitti:

        ...keskustelu meni jo pieleen. Olennaista ei ole se, olenko valaistunut vai en - olennaista on onko valaistuminen tabu - jos on valaistunut niin saako siitä puhua. Eikai valaistuminen ole mikään loputtoman ihmeellinen asia - kyllähän sitä tapahtuu. Jos minä valaistuin, niin miksei sitten joku muukin. Aloitin ehkä viestiketjun hieman hypettäen - sorry.

        Valaistuminen ei ole vaikeaa jos jo ensimmäinen zen on valaistus.

        Voihan sen niinkin ajatella ehkä se alun perin oli niin. Mutta tasojen alentuessa ei enää puhuttu valaistumisesta vaan ensimmäisestä dhyanasta. Siihen hän moni on pääsyt.

        Mutta se on tabu koska kukaan zenin saavuttanut ei ole ollut niin uskottava kuin bodhat.

        Joten uskottavuus on tärkeintä. Niipä kannattaa sinunkin hankia USKOTTAVUUTTA.


      • valaistunut
        Olen mestari kirjoitti:

        Valaistuminen ei ole vaikeaa jos jo ensimmäinen zen on valaistus.

        Voihan sen niinkin ajatella ehkä se alun perin oli niin. Mutta tasojen alentuessa ei enää puhuttu valaistumisesta vaan ensimmäisestä dhyanasta. Siihen hän moni on pääsyt.

        Mutta se on tabu koska kukaan zenin saavuttanut ei ole ollut niin uskottava kuin bodhat.

        Joten uskottavuus on tärkeintä. Niipä kannattaa sinunkin hankia USKOTTAVUUTTA.

        valaistumisella on eri tasoja, mutta ei niiden tarvitse tulla yksi kerrallaan, jo ensimmäinen dhyana voi olla niin voimakas, että saavuttaa sillä lähes täydellisen valaistumisen. Täydellisesti Zenin saavuttaminen on mahdollista vain hetkittäin.


      • Olen mestari
        valaistunut kirjoitti:

        Zen on hyvin uskottava ja niin ilmeinen. Yksinkertaisesti elämä sai alkunsa ja se hetki on zen - täydellinen tasapaino.

        Vaikka zeniä ei voi kuvailla niin missä päin kehoa se suurin piirtein tuntuu.

        Olen itsekkin kerran kokenut aika outoja.

        Putosin pimeyteen tuntui että hävisin itseltäni "vaikea selitää". Halusin pois sieltä viimeissä häipyvillä ajatuksillani.


      • Olen mestari
        valaistunut kirjoitti:

        valaistumisella on eri tasoja, mutta ei niiden tarvitse tulla yksi kerrallaan, jo ensimmäinen dhyana voi olla niin voimakas, että saavuttaa sillä lähes täydellisen valaistumisen. Täydellisesti Zenin saavuttaminen on mahdollista vain hetkittäin.

        Mutta minä vain yhä epäilen sinua. Ehkä se johtuu viestitys muodosta. Uskooko läheisesi, että olet valaistunut. Hohdatko rakkautta tai sitä uskottavuutta joka saa vastaan tulian kysymään sinulta "Hyvä ystävä, mikä sinä olet"


      • valaistunut
        Olen mestari kirjoitti:

        Mutta minä vain yhä epäilen sinua. Ehkä se johtuu viestitys muodosta. Uskooko läheisesi, että olet valaistunut. Hohdatko rakkautta tai sitä uskottavuutta joka saa vastaan tulian kysymään sinulta "Hyvä ystävä, mikä sinä olet"

        En hehkuta tätä läheisilleni, tai ylipäätänsä kenellekään - kuten sanoin, aina nousee seinä vastaan, joten olen oppinut olemaan hehkuttelematta. On tämä kansainvälinen zen-ryhmä, johon tämä minun zen-ystäväni kuuluu ja johon myös minä nykyään kuulun. He tietävät, ja se tosiaan riittää minulle. Kysymys on: mitä vikaa on siinä että joku on valaistunut?


      • valaistunut
        Olen mestari kirjoitti:

        Mutta minä vain yhä epäilen sinua. Ehkä se johtuu viestitys muodosta. Uskooko läheisesi, että olet valaistunut. Hohdatko rakkautta tai sitä uskottavuutta joka saa vastaan tulian kysymään sinulta "Hyvä ystävä, mikä sinä olet"

        pitäisikö valaistumisen jotenki hohkata ihmisestä niin että jokainen kadulla vastaantulija näkisi säkenöivän buddhan edessään?

        Minun tarinani on hyvin eriskummallinen, koska lopulta tutustuin näihin zen-tyyppeihin, jotka ottivat minut ryhmäänsä. Ette tiedäkään miten ihmeellinen asia zen on. Pääasia tässä ryhmässä on pitää hauskaa ja vitsailla toisten kanssa - mitä sitä muutakaan tekisi, kun on niin valaistunut, ettei tarvitse kantaa maallisia murheita. Todelliset buddhat ovat täällä, muut vain räpeltelevät jossakin valaistumisen tietämillä.


      • minunmieli
        valaistunut kirjoitti:

        pitäisikö valaistumisen jotenki hohkata ihmisestä niin että jokainen kadulla vastaantulija näkisi säkenöivän buddhan edessään?

        Minun tarinani on hyvin eriskummallinen, koska lopulta tutustuin näihin zen-tyyppeihin, jotka ottivat minut ryhmäänsä. Ette tiedäkään miten ihmeellinen asia zen on. Pääasia tässä ryhmässä on pitää hauskaa ja vitsailla toisten kanssa - mitä sitä muutakaan tekisi, kun on niin valaistunut, ettei tarvitse kantaa maallisia murheita. Todelliset buddhat ovat täällä, muut vain räpeltelevät jossakin valaistumisen tietämillä.

        itse seuraan ns. tiibetin-Buddhalaista polkua.
        Ja täällä kerrotaan valaistuneilla olevan myötätuntoa kaikkia samasarisia eläviä olentoja kohtaan. Noh se minusta mutta..Minkä tähden te käytte siinä ryhmässä?


      • Bleesss
        valaistunut kirjoitti:

        ...keskustelu meni jo pieleen. Olennaista ei ole se, olenko valaistunut vai en - olennaista on onko valaistuminen tabu - jos on valaistunut niin saako siitä puhua. Eikai valaistuminen ole mikään loputtoman ihmeellinen asia - kyllähän sitä tapahtuu. Jos minä valaistuin, niin miksei sitten joku muukin. Aloitin ehkä viestiketjun hieman hypettäen - sorry.

        tottakai saa puhua .. tääl suomes vaa meiän uskonto on vähän eri kun esim . josain buddhalaises / hindulases maas et jengi ei oo ehkä tottunu tollasiin puheenaiheisiiin :) OF COURSE MAN ? Freedom of speech :) Puhu vaa :)


    • et olekaan

      valaistunut, jospa olet sekaisin? Onko sinulla mielialaongelmia ollut? Jospa oletkin nyt maniassa?

      • valaistunut

        Niin... Miksi niin olisi? Onko valaistuminen niin ihmeellinen asia? Kyllähän ihmisiä valaistuu - luulisin etten ole ainoa lajissaan. Miksi tästä olenko valaistunut vai enkö ole valaistunut asiasta nousee varsinainen probleemi, kun kysyin vain sitä onko asia tabu?


      • minunmieli
        valaistunut kirjoitti:

        Niin... Miksi niin olisi? Onko valaistuminen niin ihmeellinen asia? Kyllähän ihmisiä valaistuu - luulisin etten ole ainoa lajissaan. Miksi tästä olenko valaistunut vai enkö ole valaistunut asiasta nousee varsinainen probleemi, kun kysyin vain sitä onko asia tabu?

        En osaa sanoa onko valaistuminen tabu Buddhalaisten kesken. Mielenkiintonen kysymys. Mutta kristityille valaistuminen on usein tabu.
        Sen sijaan tiedän että moni itsensä valaistuneeksi kutsuvat (jotka myös itse uskovat siihen) aiheuttavat ongelmia muille ihmisille. Sitä kannattaa miettii.


      • valaistunut
        minunmieli kirjoitti:

        En osaa sanoa onko valaistuminen tabu Buddhalaisten kesken. Mielenkiintonen kysymys. Mutta kristityille valaistuminen on usein tabu.
        Sen sijaan tiedän että moni itsensä valaistuneeksi kutsuvat (jotka myös itse uskovat siihen) aiheuttavat ongelmia muille ihmisille. Sitä kannattaa miettii.

        "Sen sijaan tiedän että moni itsensä valaistuneeksi kutsuvat (jotka myös itse uskovat siihen) aiheuttavat ongelmia muille ihmisille."

        Kerro lisää, kiinnostaa.


    • --------------------------

      Minäkin valaistuin eilen ihan vahingossa. Tunsin(tai tuntijaa ei enää ollut)kuinka "juoksin valoa kohti ja sulin kunnes oli vain valo. Nyt kaikki on selvää. En enää löydä kysymyksiä joihin en tietäisi vastausta. Tuntuu kuin kaikki olisi herännyt eloon. olo on kuin sätkynukella, jonka langat on katkaistu. ei enää ohjailijaa, lankoja eikä nukkea. vapaus..tuottaa vaikeuksia puhua/kirjoittaa, koska sanat ovat tyhjiä vailla pohjaa...

      • onnea!

        Tuo kirjoittaja on selvästi valaistunut.

        Elämä on joskus rasittavaa, jos on valaistuneen kanssa tekemisissä.


    • valaistunut

      Että minä toden totta olen valaistunut! Hiiteen kaikki hempeilyt. Valaistuminen oli ja meni - nyt ollaan valaistunetia. onko kenelläkään käynyt mielessä, että valaistuminen on tietty hetki ja sen jälkeen voi kutsua itseään valaistuneeksi. Eli kaikki dhyana-tilan kokeneet ovat jo valaistuneita. Tiukalla meditaatiolla voi sitten saavuttaa pysyvämpää valaistunutta tilaa, senkin vain hetkittäin. Näin puhuu zen-ystäväni olkani takaa.

      Parasta tässä valaistumisessa on tämä ryhmä. Anteeksi etten heti alussa tullut sitä maininneeksi, mutta ei tullut mieleen, kun se on niin luonnollinen osa elämääni. Meitä on siis ryhmä erittäinerittäin valaistuneita henkilöitä, jotka pystyvät tekemään ihmeitä zen-tilassa. Siis siinä, joka saavutetaan meditoimalla tai muuten tasapainottamalla.

      • ole muotoa.

        Sitä ei pidä tavoitella.
        Lankavatarasutra.


      • tao

      • Tuulia
        tao kirjoitti:

        on tyhjyyttä ja tyhjyys on muotoa.
        Muoto on raja, se joka erottaa asian toisesta.

        kts. viesti
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000219&posting=22000000007643453
        ja kerro onko valaistumisella muoto.
        Miten eri valaistumiset voidaan erottaa?

        Valaistumisella ei ole mitään määrättyä muotoa tai luonnetta,jolla se voisi ilmentää itsensä,niinpä valaistumisessa itsessään ei ole mitään mikä voisi valaistua.Valaistuminen on olemassa yksinomaan harhakäsitysten ja tietämättömyyden vuoksi,jos ne häviävät,häviää valaistuminenkin.
        Niin kauan kuin ihmiset toivovat valaistumista ja tavoittelevat sitä,se on merkki siitä,että harhakäsitys on yhä heissä;sen vuoksi niiden jotka seuraavat tietä valaistumiseen,ei pidä tavoitella sitä,ja jos he saavuttavat valaistumisen,heidän ei pidä viipyä siinä.Kun ihminen saavuttaa valaistumisen tässä mielessä,se merkitsee että kaikki sinänsä on sellaisenaan valaistumista;sen vuoksi ihmisten pitäisi seurata valaistumiseen johtavaa polkua siihen asti kunnes heidän ajatuksensa,maalliset halunsa ja valaistuminen sellaisinaan muuttuvat identtisiksi.


      • tao
        Tuulia kirjoitti:

        Valaistumisella ei ole mitään määrättyä muotoa tai luonnetta,jolla se voisi ilmentää itsensä,niinpä valaistumisessa itsessään ei ole mitään mikä voisi valaistua.Valaistuminen on olemassa yksinomaan harhakäsitysten ja tietämättömyyden vuoksi,jos ne häviävät,häviää valaistuminenkin.
        Niin kauan kuin ihmiset toivovat valaistumista ja tavoittelevat sitä,se on merkki siitä,että harhakäsitys on yhä heissä;sen vuoksi niiden jotka seuraavat tietä valaistumiseen,ei pidä tavoitella sitä,ja jos he saavuttavat valaistumisen,heidän ei pidä viipyä siinä.Kun ihminen saavuttaa valaistumisen tässä mielessä,se merkitsee että kaikki sinänsä on sellaisenaan valaistumista;sen vuoksi ihmisten pitäisi seurata valaistumiseen johtavaa polkua siihen asti kunnes heidän ajatuksensa,maalliset halunsa ja valaistuminen sellaisinaan muuttuvat identtisiksi.

        noin minäkin asian ymmärrän.


      • kela
        Tuulia kirjoitti:

        Valaistumisella ei ole mitään määrättyä muotoa tai luonnetta,jolla se voisi ilmentää itsensä,niinpä valaistumisessa itsessään ei ole mitään mikä voisi valaistua.Valaistuminen on olemassa yksinomaan harhakäsitysten ja tietämättömyyden vuoksi,jos ne häviävät,häviää valaistuminenkin.
        Niin kauan kuin ihmiset toivovat valaistumista ja tavoittelevat sitä,se on merkki siitä,että harhakäsitys on yhä heissä;sen vuoksi niiden jotka seuraavat tietä valaistumiseen,ei pidä tavoitella sitä,ja jos he saavuttavat valaistumisen,heidän ei pidä viipyä siinä.Kun ihminen saavuttaa valaistumisen tässä mielessä,se merkitsee että kaikki sinänsä on sellaisenaan valaistumista;sen vuoksi ihmisten pitäisi seurata valaistumiseen johtavaa polkua siihen asti kunnes heidän ajatuksensa,maalliset halunsa ja valaistuminen sellaisinaan muuttuvat identtisiksi.

        valaistuminen, tie sisimpään,vapautuminen inhimillisestä kärsimyksestä.Sama kuin pääsisit alitajuntaasi.Tosi "syvällä" käpylisäkkeen loisto,"kirkkaampi kuin kaikkien aurinkojen valo yhteensä","jos ihminen katsoisi tuota valoa paljain silmin ,saattaisi sokeutua".!


    • Olemisen metafora

      Ottamatta kantaa ko. kokemuksen syvyyteen ja pysyvyyteen, (kuinka tunnistaa valaistuminen ks: http://www.geocities.com/the_wanderling/Recognize.html ) Zenistä löytyy, jos haluaa etsiä, varsin monipuolinen valaistumisterminologia. Zenissä On tapana puhua Kenshosta, ( http://www.geocities.com/the_wanderling/Recognize.html ) jolla viitataan usein ensimmäiseen läpimurtoon, suhteellisen pinnalliseen ja lyhytkestoiseen kokemukseen, ja Satorista ( http://sped2work.tripod.com/satori.html ), joka viittaa ehkä jonkunverran syvempään kokemukseen. Mitään tarkkaa käsitteellistä rajaa ei Kenshon ja Satorin välille ei Zenissä käsittääkseni kuitenkaan vedetä. Valaistumisasteista löytyy myös, jos ketä kiinnostaa, viisivaiheinen jaottelu:
      http://www.angelfire.com/realm/bodhisattva/five_ranks.html

      Vaikka Zen-valaistuminen onkin äkillinen ja pakottamaton, jota ei voi saavuttaa siihen tietoisesti pyrkimällä (ks http://www.angelfire.com/electronic/awakening101/sudgrad2.html ), harjoituksen merkitys on valmistautua lujittamaan kensho/satorikokemukset pysyväksi, järkkymättömäksi tilaksi.

    • olla?

      Miula on semmoinen käsitys että jos on oikeesti valaistunut niin ole enään tarvista takertua mihinkään mestariin tai siihen mitä joku mestari sa noo tai on sanonut ja eiköhän valaistunut oo vapaa kaikesta zeneistä ynnä kaikesta mielen tuotteista

      • Jutttu

        Aika paljon ne valaistuneet ovat kumminkin selittäneet. Tyhjä mielisiksi.


      • minunmieli
        Jutttu kirjoitti:

        Aika paljon ne valaistuneet ovat kumminkin selittäneet. Tyhjä mielisiksi.

        tyhjyys on muoto ja muoto on tyhjyys jne..
        ei valaistunut ole tyhjä kuin vakuumi tai jotain se on muodottomien jumalten mielentila..


    • a.v.a
      • tao

        mutta mihin sitä harjoitusta tarvitaan ?
        Eikö se ole keinotekoista, takertumista jonkun muuttamisen tarpeeseen ?


      • a.v.a
        tao kirjoitti:

        mutta mihin sitä harjoitusta tarvitaan ?
        Eikö se ole keinotekoista, takertumista jonkun muuttamisen tarpeeseen ?

        "Kun harjoituksesi on
        tyyntä ja tavanomaista,
        - - elämä sellaisenaan on valaistumista."

        (Shunryo Suzuki)

        Kysyit:

        >>>>Eikö se ole keinotekoista, takertumista jonkun muuttamisen tarpeeseen?>>>>


        Vastaan:

        Kysy joltakulta minua viisaammalta - joltakulta joka ei elä elämää tavanomaiseen tapaan, ts. tavanomaisesti, pyrkimättä =)


      • Olen mestari
        tao kirjoitti:

        mutta mihin sitä harjoitusta tarvitaan ?
        Eikö se ole keinotekoista, takertumista jonkun muuttamisen tarpeeseen ?

        Harjoitus auttaa tuntemaan sen tavanomaisen paremmin ja löytämään näkymättömät aarteet.

        Vähän niinku haistelisit ruokapöytää, että paremmin tuntisit sen ihanat tuoksut.


      • tao
        a.v.a kirjoitti:

        "Kun harjoituksesi on
        tyyntä ja tavanomaista,
        - - elämä sellaisenaan on valaistumista."

        (Shunryo Suzuki)

        Kysyit:

        >>>>Eikö se ole keinotekoista, takertumista jonkun muuttamisen tarpeeseen?>>>>


        Vastaan:

        Kysy joltakulta minua viisaammalta - joltakulta joka ei elä elämää tavanomaiseen tapaan, ts. tavanomaisesti, pyrkimättä =)

        tulkitsen tuon Suzukin tekstin niin, että juuri tavanomainen elämä on harjoitusta.

        Härkäpaimenen tarinasta http://www.netlife.fi/users/msiivola/zen.html

        "Palata alkuperään, olla taas alkulähteellä - jo tämä on väärä askel!
        Paljon parempi on pysyä kotona, sokeana ja kuurona, paljon meluamatta;
        Istuen majassaan hän ei huomioi olioita ulkopuolella,
        Katso virtaavia jokia - minne, ei tiedä kukaan;
        ja heleänpunaisia kukkia - kenelle tarkoitettuja?"

        Joidenkin kirjoittajien mukaan Suzuki ei ole saavuttanut valaistumista. Mistä sekin tieto on saatu, en tunne enkä enää muista mistä luin.


      • kapnoin nyt
        tao kirjoitti:

        tulkitsen tuon Suzukin tekstin niin, että juuri tavanomainen elämä on harjoitusta.

        Härkäpaimenen tarinasta http://www.netlife.fi/users/msiivola/zen.html

        "Palata alkuperään, olla taas alkulähteellä - jo tämä on väärä askel!
        Paljon parempi on pysyä kotona, sokeana ja kuurona, paljon meluamatta;
        Istuen majassaan hän ei huomioi olioita ulkopuolella,
        Katso virtaavia jokia - minne, ei tiedä kukaan;
        ja heleänpunaisia kukkia - kenelle tarkoitettuja?"

        Joidenkin kirjoittajien mukaan Suzuki ei ole saavuttanut valaistumista. Mistä sekin tieto on saatu, en tunne enkä enää muista mistä luin.

        `Paljon parempi on pysyä kotona, sokeana ja kuurona, paljon meluamatta;
        Istuen majassaan hän ei huomioi olioita ulkopuolella,
        Katso virtaavia jokia - minne, ei tiedä kukaan;
        ja heleänpunaisia kukkia - kenelle tarkoitettuja'

        Mielestäni tämä on valaistuneen tekstiä.

        Valaistuminen on tabu.

        Jokainen valaistunut tietää, ettei kirjoittele tälle palstalle mitään.

        Joskus haluan poiketa , koska olen kapinallinen välillä.


      • .__________
        kapnoin nyt kirjoitti:

        `Paljon parempi on pysyä kotona, sokeana ja kuurona, paljon meluamatta;
        Istuen majassaan hän ei huomioi olioita ulkopuolella,
        Katso virtaavia jokia - minne, ei tiedä kukaan;
        ja heleänpunaisia kukkia - kenelle tarkoitettuja'

        Mielestäni tämä on valaistuneen tekstiä.

        Valaistuminen on tabu.

        Jokainen valaistunut tietää, ettei kirjoittele tälle palstalle mitään.

        Joskus haluan poiketa , koska olen kapinallinen välillä.

        Valaistunut voi kommunikoida - vai onko siihen tarvetta jollakin?

        Mikä kommunikoi?

        S.illä ei ole merkitystä..


    • Juuso

      Mikähän mahtaa olla motiivisi? Miksi kirjoitit niin kuin kirjoitit? Oma motiivini on epäitsekäs mielipiteen ilmaisu yrittämättä nujertaa ketään, mutta jos siinä epäonnistun, niin vaikenen. Olen jo kyllästynyt oikeassa olemisen kilpailuun.

      Valaistumista ei ole, tai sanotaanko, että sen kutsuminen valaistumiseksi hämää enemmän kuin selventää. Se antaa valheellisen vaikutelman, että on jotakin, mitä minä voisin tavoitella ja saavuttaa.

      Sen sijaan on vain tulemista siksi, mikä jo on. GNOTHI SEAUTON - Tunne itsesi.

      Kutsun tätä "juttua" kuitenkin alla valaistumiseksi, jotta ehkä saatte paremmin kiinni mistä puhun.

      Valaistumisessa minätunne katoaa, koska todellisuudessa minä on vain historian, ympäristön ja nykyhetken summa. Erillistä ikiomaa pikku-ukkoa nahka- ja luupussin sisällä ei ole.

      "Mindfulness" - tietoinen läsnäolo - on valaistumisen ilmentymä, tai pitäisikö peräti sanoa itse valaistuminen, koska siinä tullaan lähimmäksi todellista itseä: täysin tietoiseksi historiasta, ympäristöstä ja nykyhetkestä - siis täysin tietoiseksi itsestä. (Ja tässä en viittaa mihinkään yliluonnolliseen selvänäköisyyteen.)

      Valaistumalla ei saavuteta mitään kenenkään tuomarin silmissä. Kukaan ei tule koskaan palkitsemaan valaistunutta, eikä rankaisemaan sitä, joka ei valaistu. Jos kuolee valaistumattomana, niin sitten siinä vain käy niin.

      Valaistumisella on kuitenkin yksi merkittävä seuraus: epäitsekkyys. Kun väärä minäkuva katoaa, epäitsekkyys seuraa automaattisesti. Siksi voisi sanoa, että valaistumisella saavutetaan kuitenkin jotakin, nimittäin onnellisuutta maailmaan - samaan maailmaan josta myös "minä" kumpuaa. Hyvät teot tulevat siis takaisin ilman että sitä itsekkäästi tavoiteltaisiin.

      "I came to realize that mind is no other than mountains and rivers and the great wide earth, the sun and the moon and the stars." -- Dogen

      Ja lopuksi tarpeeton muistutus: "Älkää siis uskoko sanojani ... vaan tutkikaa ne tarkkaan. Olkaa itse valo itsellenne."

      • :)

        itsekin valaistuin n 10v sitten hetkellisesti, kesti n 2vk . pystyin vastaamaan kysyttyihin
        kysymyksiin kunnes tosiaan n 2vk kuluttua kokemus hiljalleen kuihtui.. kyseessä oli jälkeenpäin ajatellen
        alhaiselle tasolle tapahtunut välitön valaistuminen. muita kykyjä ei tähän liittynyt kuin kyky vastata kysymyksiin. eihän siitä voinut kenellekään (paitsi ystävälleni jolle kävi samoin- valaistuimme yhdessä) puhua, vaikka välillä oli tarvetta. siitä sitten lähdettiin hiljalleen nousemaan korkeammalle. kivuliaasti.. :)
        alaspäinkin mentiin pitkään kun ei ollut aitoa oppia.
        ne valaistuneet opettajat jotka ovat korkeilla tasoilla ovat meille esimerkkinä ja opetuksena.
        työn joudumme tekemään itse vaikka tuntisimme itse elävän buddhan.

        ei pidä olla myöskään kademielellä, sillä ethän voi tietää oletko kenties ehkä itse saavuttamassa korkeampaa tasoa kuin näkemäsi valaistunut..
        heti ainakin testataan löytyykö sinusta kateutta tai vastaavaa.

        valaistuminen on tabu tai ainakaan siihen ei uskota länsimaissa. sekin sekoittaa, kun valaistumisella sanana voidaan tarkoittaa niin montaa asiaa: älykkyyttä, nokkeluutta, kehon energiavirtojen aukeamista tai totuuden oivaltamista.
        itse lähestyn asiaa energian kannalta ; kun meridiaanit ovat kehitetyt ja kasvaneet koko loistoonsa, avautuu yhä uusia energiavirtauksia kunnes kaikki virtaukset ovat täydellisesti kasvaneet yhteen kehon sisä - ja -ulkopuolella. vasta tällöin olento "on jotakin" , eli todella valaistunut ja omaa kaikenlaisia voimia.
        tällainen olento voi myös kantaa vastuuta vaikka yhä voikin tipahtaa alaspäin. erilaisia olentoja eri tasoilla on paljon, ja jotkut näyttäytyvät suurina mestareina tai buddhina sitä kuitenkaan olematta.

        eli lisäisin minäkin yo. tarpeettoman muistutuksen..


      • syvältä...
        :) kirjoitti:

        itsekin valaistuin n 10v sitten hetkellisesti, kesti n 2vk . pystyin vastaamaan kysyttyihin
        kysymyksiin kunnes tosiaan n 2vk kuluttua kokemus hiljalleen kuihtui.. kyseessä oli jälkeenpäin ajatellen
        alhaiselle tasolle tapahtunut välitön valaistuminen. muita kykyjä ei tähän liittynyt kuin kyky vastata kysymyksiin. eihän siitä voinut kenellekään (paitsi ystävälleni jolle kävi samoin- valaistuimme yhdessä) puhua, vaikka välillä oli tarvetta. siitä sitten lähdettiin hiljalleen nousemaan korkeammalle. kivuliaasti.. :)
        alaspäinkin mentiin pitkään kun ei ollut aitoa oppia.
        ne valaistuneet opettajat jotka ovat korkeilla tasoilla ovat meille esimerkkinä ja opetuksena.
        työn joudumme tekemään itse vaikka tuntisimme itse elävän buddhan.

        ei pidä olla myöskään kademielellä, sillä ethän voi tietää oletko kenties ehkä itse saavuttamassa korkeampaa tasoa kuin näkemäsi valaistunut..
        heti ainakin testataan löytyykö sinusta kateutta tai vastaavaa.

        valaistuminen on tabu tai ainakaan siihen ei uskota länsimaissa. sekin sekoittaa, kun valaistumisella sanana voidaan tarkoittaa niin montaa asiaa: älykkyyttä, nokkeluutta, kehon energiavirtojen aukeamista tai totuuden oivaltamista.
        itse lähestyn asiaa energian kannalta ; kun meridiaanit ovat kehitetyt ja kasvaneet koko loistoonsa, avautuu yhä uusia energiavirtauksia kunnes kaikki virtaukset ovat täydellisesti kasvaneet yhteen kehon sisä - ja -ulkopuolella. vasta tällöin olento "on jotakin" , eli todella valaistunut ja omaa kaikenlaisia voimia.
        tällainen olento voi myös kantaa vastuuta vaikka yhä voikin tipahtaa alaspäin. erilaisia olentoja eri tasoilla on paljon, ja jotkut näyttäytyvät suurina mestareina tai buddhina sitä kuitenkaan olematta.

        eli lisäisin minäkin yo. tarpeettoman muistutuksen..

        Sangharaksita:valaistumisen ihanne,283......
        -"Yksikään valaistunut ei ole normaali-ihminen , mutta ei myöskään yli-ihminen,pääsee "jumalaisen tiedon haltijaksi,"saa lähes ylitsepursuavan rakauden ja lähes universaalin viisauden.....saa selkeän puheen,puheesta on lähes mahdotonta erottaa...
        Pohjimmiltaan persoonallisuuden muutos,eli =tulla järkiinsä=opetella ajattelemaan....
        Ei ole mikään tabu vaan kaikille "vittumaisen avoin mahdollisuus",karsii heikot löysistä ja löysät älyköistä...lähes avoimella Darvinin asteikolla toimiva oppi,jota voi siirtää seuraavalle sukupolvelle..
        psyykkistä osaamista/kokemusta/historiaa....
        =ymmärystä=sattuu päähän=meditaatio=
        http://www.buddhanet.net/wheel2.htm
        Mielikuvitus,kuin pizza,mutta syvempi kuin tunnettu historia,kuin kaivo....
        http://www.nic.fi/~laan/pori.htm
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kognitiivinen
        Psyykkistä kestävyyttä="Kouluta,tyynnytä mielesi,"sanoi Buddha=tathagata,n2500v sitten
        "oikea keskittyminen,oikea tarkoitus....jne...

        Sisäistä pelkoa,sen hallintaa...


      • Pointerhole
        syvältä... kirjoitti:

        Sangharaksita:valaistumisen ihanne,283......
        -"Yksikään valaistunut ei ole normaali-ihminen , mutta ei myöskään yli-ihminen,pääsee "jumalaisen tiedon haltijaksi,"saa lähes ylitsepursuavan rakauden ja lähes universaalin viisauden.....saa selkeän puheen,puheesta on lähes mahdotonta erottaa...
        Pohjimmiltaan persoonallisuuden muutos,eli =tulla järkiinsä=opetella ajattelemaan....
        Ei ole mikään tabu vaan kaikille "vittumaisen avoin mahdollisuus",karsii heikot löysistä ja löysät älyköistä...lähes avoimella Darvinin asteikolla toimiva oppi,jota voi siirtää seuraavalle sukupolvelle..
        psyykkistä osaamista/kokemusta/historiaa....
        =ymmärystä=sattuu päähän=meditaatio=
        http://www.buddhanet.net/wheel2.htm
        Mielikuvitus,kuin pizza,mutta syvempi kuin tunnettu historia,kuin kaivo....
        http://www.nic.fi/~laan/pori.htm
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Kognitiivinen
        Psyykkistä kestävyyttä="Kouluta,tyynnytä mielesi,"sanoi Buddha=tathagata,n2500v sitten
        "oikea keskittyminen,oikea tarkoitus....jne...

        Sisäistä pelkoa,sen hallintaa...

        Ei ole mitään tasoja. Satori on tila missä etsiminen on lakannut. Samoin siihen johtava tila on Satori. Ei ole siis mitään tilaa mikä ei olisi Satori.

        Tsekkaa Genpo Roshi:n tarjonta.


    • Valokeilaaja

      Neuvoisin sinua vain olemaan valaistunut ja ihmiset ymmärtävät netissäkin dialogiisi osallistumalla että olet valaistunut. Se että ilmoitat olevasi valaistunut heti kättelyssä vie pois kanssakeskustelijoiltasi mahdollisuuden havaita sinut valaistuneeksi. Buddha esim. opetti 4 jaloa totuutta kärsimyksestä ja kertoi ihmisille kuinka he voivat lopettaa kärsimyksen kuten esim. sinun tapauksessasi selvästi kärsit siitä että et saa ilman vastareaktiota ilmoitettua nettipalstalla että olet valaistunut.

      Sydän sutra on myös oivallinen Buddhan opetus. Buddha kertoo kuinka mitään ei ole pysyvästi olemassa ja ei ole mitään saavutettavaa, ei ole mitään valaistumista, ei ole mitään mihin olisi aiheellista takertua kuten sinun esimerkissäsi käy selvästi ilmi että olet takertunut ajatukseen että olet valaistunut. Kyseessä on kuitenkin hyvin selvä harha josta et suostu päästämään irti. Kun valaistut, lakkaat pohtimasta valaistumisen ongelmia koska niitä ei enää ole. Om mani padme hum :)

      • muuhuuh

        >< Kun valaistut, lakkaat pohtimasta valaistumisen ongelmia koska niitä ei enää ole.><

        Valaistunut ei pohdi valaistumisen ongelmaa, koska sellaista ei ole.

        Voidaan pohtia erilaisia asioita ryhmässä/tällä palstalla ja valaistunut oivaltaa nopeasti perimmäisiä totuuksia - esim. monet asiat jäävät kysymyksiksi vaille vastauksia, jolloin jäljelle jää täydellinen pimeys - jonka valaistunut ymmärtää olevan muu - johon tulee itse vastata. Näin saavutetaan täydellinen tietoisuus joka valaistuneelle on myönteinen kokemus. Valaistuneelle ei jää kysymyksiä vailla vastausta.


      • muuhuuh
        muuhuuh kirjoitti:

        >< Kun valaistut, lakkaat pohtimasta valaistumisen ongelmia koska niitä ei enää ole.><

        Valaistunut ei pohdi valaistumisen ongelmaa, koska sellaista ei ole.

        Voidaan pohtia erilaisia asioita ryhmässä/tällä palstalla ja valaistunut oivaltaa nopeasti perimmäisiä totuuksia - esim. monet asiat jäävät kysymyksiksi vaille vastauksia, jolloin jäljelle jää täydellinen pimeys - jonka valaistunut ymmärtää olevan muu - johon tulee itse vastata. Näin saavutetaan täydellinen tietoisuus joka valaistuneelle on myönteinen kokemus. Valaistuneelle ei jää kysymyksiä vailla vastausta.

        ei ole tarvetta, mutta on hyvä olla siitä tietoinen eikä olla sitäkään.


    • Ei valaisija

      Buddhalaisten tekstien ymmärtäminen ei ole tae valaistumisesta. Ylivertaiseen valaistumiseen kuuluu mm. se, ettei hahmota enää minää ja paljon muuta. Jos oikeasti uskoo olevansa joku ja että on tässä jossakin kiinni, niin ei ole valaistunut. Valaistuminen on uskomatonta elämää, siis takertumatonta. Ihmiset vierastavat narsistisen itsensä kehumista, sillä se on egoismia ja valaistumattomuutta. Kun narsistiselle itselle ei anna huomiota, niin se kuihtuu pois. On toiminta. Tekijä, teon kohde sekä toiminta ovat sulautuneet yhdeksi prosessiksi, joka on uudella tavalla hahmotettua toimintaa. Tämä uudenlainen toiminta on vain elämää, ei mitään erikoista jota pitäisi mainostaa.

      • 314

        Valaistunut ennenkaikkea on suuri persoonallisuus
        (esim buddha siddharta vaikuttaa tekstien perusteella persoonalliselta pikemmin kuin persoonattomalta..)
        ehkä se, mitä buddhan opeista ymmärrettiin, oli eri asia , kuin se, mitä hän itse harjoitti valaistuakseen.
        hän ei voinut kertoa kaikkea, koska ei ollut sopivaa kuuntelijaa.

        "Jos oikeasti uskoo olevansa joku ja että on tässä jossakin kiinni, niin ei ole valaistunut"
        valaistua voi myös säilyttämällä päätajuntansa eli ns egon. lopputulos on tällöin erilainen.

        "Kun narsistiselle itselle ei anna huomiota, niin se kuihtuu pois. On toiminta. Tekijä, teon kohde sekä toiminta ovat sulautuneet yhdeksi prosessiksi, joka on uudella tavalla hahmotettua toimintaa. Tämä uudenlainen toiminta on vain elämää, ei mitään erikoista jota pitäisi mainostaa."
        -tyyppiesimerkki transsitekniikasta, ja tilasta, jossa päätajunta on taustalla. toimii, ja vaatii lukemattomia jälleensyntymiä valaistuakseen. perinteinen menetelmä.
        on totta ettei tätä uudenlaista toimintaa pitäisi mainostaa, sillä mielestäni kyseessä on vain harjoituksen vaihe.
        valaistuminen ei ole transsitila.


      • weqweq
        314 kirjoitti:

        Valaistunut ennenkaikkea on suuri persoonallisuus
        (esim buddha siddharta vaikuttaa tekstien perusteella persoonalliselta pikemmin kuin persoonattomalta..)
        ehkä se, mitä buddhan opeista ymmärrettiin, oli eri asia , kuin se, mitä hän itse harjoitti valaistuakseen.
        hän ei voinut kertoa kaikkea, koska ei ollut sopivaa kuuntelijaa.

        "Jos oikeasti uskoo olevansa joku ja että on tässä jossakin kiinni, niin ei ole valaistunut"
        valaistua voi myös säilyttämällä päätajuntansa eli ns egon. lopputulos on tällöin erilainen.

        "Kun narsistiselle itselle ei anna huomiota, niin se kuihtuu pois. On toiminta. Tekijä, teon kohde sekä toiminta ovat sulautuneet yhdeksi prosessiksi, joka on uudella tavalla hahmotettua toimintaa. Tämä uudenlainen toiminta on vain elämää, ei mitään erikoista jota pitäisi mainostaa."
        -tyyppiesimerkki transsitekniikasta, ja tilasta, jossa päätajunta on taustalla. toimii, ja vaatii lukemattomia jälleensyntymiä valaistuakseen. perinteinen menetelmä.
        on totta ettei tätä uudenlaista toimintaa pitäisi mainostaa, sillä mielestäni kyseessä on vain harjoituksen vaihe.
        valaistuminen ei ole transsitila.

        Transsitila on tietoisuuden kaventunut tila. Tarkkaavainen tila ei ole transsitila.

        Epäitsekäs persoonallisuus. Egolla tarkoitetaan itsekkyyttä, se muuntuu epäegolliseksi, altruismiksi. Tärkeintä on epäitsekkyys joka on yhteistä ja tunnusmerkillistä.


      • E g o
        weqweq kirjoitti:

        Transsitila on tietoisuuden kaventunut tila. Tarkkaavainen tila ei ole transsitila.

        Epäitsekäs persoonallisuus. Egolla tarkoitetaan itsekkyyttä, se muuntuu epäegolliseksi, altruismiksi. Tärkeintä on epäitsekkyys joka on yhteistä ja tunnusmerkillistä.

        on minä olen kokemuksen jäljitelmä, jota valvoo rankaiseva tai palkitseva tekoauktoriteetti, yliminä, jolla on taipumus hallita egoa.


      • dqwrdqr
        E g o kirjoitti:

        on minä olen kokemuksen jäljitelmä, jota valvoo rankaiseva tai palkitseva tekoauktoriteetti, yliminä, jolla on taipumus hallita egoa.

        Ego on sitä ja tätä ja tuotakin ja vieläpä tätäkin :-) Ihan sama mitä se on. Pääasia että opitte olemaan epäitsekkäitä.


      • 314
        dqwrdqr kirjoitti:

        Ego on sitä ja tätä ja tuotakin ja vieläpä tätäkin :-) Ihan sama mitä se on. Pääasia että opitte olemaan epäitsekkäitä.

        juuri näin


    • Taaplari68
      • tujgiku8ygo

        Kaikkea muuta kuin valaistunut


      • kokija

        Voi sanoa miltä hän näyttää. Nainen näyttää tuossa sentimentaaliselta ja jonkinlaisen eron ikävän vallassa olevalta. Näyttää siltä, että hän on tulossa vasta persoonalliseksi ja itsenäiseksi. Ero guruun, alkaa luottaa jo vähän sisäiseen mestariinsa. Tämä on välivaihe. Tuo toinen on iloinen kun iloisena voi auttaa parhaiten nostamaan toista surun tullessa. Nainen näyttää sisäisesti iloiselta ja ulkoisesti surulliselta, kuuluu tuohon vaiheeseen kun tunteet myllertävät.

        Ei sitten tietenkään tiedä aivan varmasti mikä tilanne todellisuudessa on, näyttää vahvasti tuommoiselta.


      • SInde, vm-82
        kokija kirjoitti:

        Voi sanoa miltä hän näyttää. Nainen näyttää tuossa sentimentaaliselta ja jonkinlaisen eron ikävän vallassa olevalta. Näyttää siltä, että hän on tulossa vasta persoonalliseksi ja itsenäiseksi. Ero guruun, alkaa luottaa jo vähän sisäiseen mestariinsa. Tämä on välivaihe. Tuo toinen on iloinen kun iloisena voi auttaa parhaiten nostamaan toista surun tullessa. Nainen näyttää sisäisesti iloiselta ja ulkoisesti surulliselta, kuuluu tuohon vaiheeseen kun tunteet myllertävät.

        Ei sitten tietenkään tiedä aivan varmasti mikä tilanne todellisuudessa on, näyttää vahvasti tuommoiselta.

        on siis ymmärtämistä. Mulle se asia taas on seurakunta. Mun mielestä sun tiedot maailmasta ovat silloin puutteelliset. Siitä kertoo ilmestyskirja, jota en ole vielä aloittanutkaan. Mä haluaisin aloittaa päivän meditaatio-hetken tai rukoushetken. Sä haluaisit hektisyyspäissäsi, että se olisi rikos. Mä olen kasvanut luterilaisessa uskonnollisessa perheessä, jossa uskontoa harjoitetaan säännöllisesti. Buddhalaisuus pyrkii eroon kaikesta sellaisesta hektisyyspäisyydestä, mutta kyllä kristinuskokin siihen pystyy. Jumala ilmaisorjana ei ole hyvä lähtökohta kenenkään elämälle. Mulle täytyy siksi luoda mielenkiinnon kohteita, kuten esim. tietokone ja netti. Ne ovat hyviä asioita maailmassa.

        Olen lukenut Shuryu Suzukin kirjan Zen-Aloitteiljan mieli. En muista juurikaan mainituista kohdista, mutta muistan kohdan jossa eriskummallista erilaisuutta ei saisi luoda. Hän tuntui olevan todellakin huolissaan hektisyydestä ja ympäristöstä. Mun mielestä voi valaistua seurakunnalla hiljentämällä mielensä, mutta onko se sama asia kuin Jumalan lahjoittaminen ja turvallista? Meditaatiolla tehdään paljon muutenkin anatomisia asioita, eikä oppimisvaikeuksien korjaamista kuten ensin oli aiottu. Onko meidän ihmiskuvamme liian alistettu tällä hetkellä ja miksi? Miten se liittyy mielen ymmärtämiseen?


      • Sinde vm-82
        SInde, vm-82 kirjoitti:

        on siis ymmärtämistä. Mulle se asia taas on seurakunta. Mun mielestä sun tiedot maailmasta ovat silloin puutteelliset. Siitä kertoo ilmestyskirja, jota en ole vielä aloittanutkaan. Mä haluaisin aloittaa päivän meditaatio-hetken tai rukoushetken. Sä haluaisit hektisyyspäissäsi, että se olisi rikos. Mä olen kasvanut luterilaisessa uskonnollisessa perheessä, jossa uskontoa harjoitetaan säännöllisesti. Buddhalaisuus pyrkii eroon kaikesta sellaisesta hektisyyspäisyydestä, mutta kyllä kristinuskokin siihen pystyy. Jumala ilmaisorjana ei ole hyvä lähtökohta kenenkään elämälle. Mulle täytyy siksi luoda mielenkiinnon kohteita, kuten esim. tietokone ja netti. Ne ovat hyviä asioita maailmassa.

        Olen lukenut Shuryu Suzukin kirjan Zen-Aloitteiljan mieli. En muista juurikaan mainituista kohdista, mutta muistan kohdan jossa eriskummallista erilaisuutta ei saisi luoda. Hän tuntui olevan todellakin huolissaan hektisyydestä ja ympäristöstä. Mun mielestä voi valaistua seurakunnalla hiljentämällä mielensä, mutta onko se sama asia kuin Jumalan lahjoittaminen ja turvallista? Meditaatiolla tehdään paljon muutenkin anatomisia asioita, eikä oppimisvaikeuksien korjaamista kuten ensin oli aiottu. Onko meidän ihmiskuvamme liian alistettu tällä hetkellä ja miksi? Miten se liittyy mielen ymmärtämiseen?

        itse-käsite. Buddhalaisuudellakin huolehditaan kanssaihmisistä. Mutta kuinka voisimme itse kiinnittyä ja kiinnostua siitäkin muodollisuudesta elämässämme? Tähän on yhteiskunnassamme monia eri ratkaisuja. Pohjimmiltaan valaistuminenkin on hypnoosi, eräänlainen osa-alue elämässä, joka ei suuntaudu kidutukseen ja väkivaltaan. Miksi maailmassa olisi maapallo muotoinen itsekäsite, nimeltä buddhismi? Väkivaltahan on rikos. Buddhismin ilmaisorjia ei tulisi rakennella. Mielestäni tietopohja on kadonnut loputtomiin. Ja ääretön on saanut vaarallisesti vallan elämästämme. Millainen on tiemme näin? Meillä on velvollisuus olla tiellä. Polku on elämämme.


    • wiiwiii

      Koen myös itse olevani valaistunut jossakin määrin.

      Jatkan kuitenkin jo tiettyyn suuntaan suuntautuvaa elämääni. Tosin tietoisena.
      Jos haluaa pysyä valaistuna ja valaistuksessa, pitäisi luopua tästä elämän tilasta ja pyrkiä olemaan kokoajan tietoinen universaalista.

      Valaistua voi monta kertaa jos maanpäällinen elämä aiheuttaa välissä "aivopesua".
      Valaistuminen ei ole ainakaan itselle mitenkään vaikeaa.
      Vaikka eipä lähipiirissäkään ole kuin muutama samaan suuntaan "katsova".
      Osa on taas mielestäni valaistunut jo vähän tietämättäänkin.

      Toinen juttu on sitten se, että mitä tarkoittaa valaistunut..

      Itse ajattelen asian niin, että tiedän kaiken olevan yhtä.
      On olemassa kaikki ja samaan aikaan "ei mitään". Millään ei kai todellisuudessa ole merkitystä.
      Fyysinen elämä tuo fyysisen elämän haasteet: evoluutio, selviytyminen ja yhteisymmärrys kasvien, eläinten ja ihmisten kesken yms. bakteerit, kaasut..
      Astraalinen puoli on jotain ihan muuta. Siitä on vaikea muistaa asioita fyysisesti jo senkin takia, ettei sanoja oikein tahdo löytyä fyysisestä maailmasta ja toisella puolella sanoja ei tarvita.

      Olen nähnyt valon josta puhutaan kuoleman yhteydessä.
      Koin sen niin, että jos menen sinne, tiedän liikaa elääkseni enää fyysisesti.
      Tietoisuus muutenkin astraalitasolla on jo sellaista, että ymmärtää unohtaa opitut mallit.

      • 8+7

        "..pyrkiä olemaan kokoajan tietoinen universaalista. "

        Mieli suunnattuna jatkuvasti, myös yöllä, universaaliin. Kun tähän kykenee 24 tuntia vuorokaudessa niin valaistuminen on pysyvää. Mikä se universaali sitten on? Ihmisten tulisi ensin se löytää, ja kun se on löydetty, niin pysyä siinä. Myös arkiaskareiden aikana, ja niin sanotussa unessa.

        Koska näin on, on valaistuminen haastavaa vaan ei mahdotonta. Harjoitus tekee mestarin.


    • citi_zen

      "Onko valaistuminen tabu? Tuntuu, että joka suunnassa nousee seinä vastaan, jos kertoo olevansa valaistunut. Tiedän, että se on harvinaista ja että vain harvat valaistuvat."

      Mun hatara käsitykseni on se, että valaistuneella ihmisellä ei ole tarvetta tuoda tällaisia julki ja siksi niistä tiedämme varsin vähän.

      Noin teoriassa, ego ei vaikuta valaistuneen ihmisen motiiveihin, mutta oman valaistumisensa julkikuuluttaminen netissä kuulostaa juurikin egon puuhilta. Käsitykseni mukaan valaistumisessa katoaa dualismi, ja jako valaistuneeseen ja valaistumattomaan itseensä menettää merkityksensä. Siksi tämä tarina ei kuullosta uskottavalta.

      • Eräs.

        "Mun hatara käsitykseni on se, että valaistuneella ihmisellä ei ole tarvetta tuoda tällaisia julki ja siksi niistä tiedämme varsin vähän. "

        - Aivan niin.

        "Käsitykseni mukaan valaistumisessa katoaa dualismi, ja jako valaistuneeseen ja valaistumattomaan itseensä menettää merkityksensä."

        - Persoonallinen "minä" voi kokea valaistumisen. Silloin dualistisuus on edelleen olemassa.

        - Valaistuminen on mahdollista myös siten, että dualistisuus katoaa mutta se edellyttää sitä,
        että ajatustoiminto päättyy täydellisesti ja se tarkoittaa sitä, että "minä" ei ole kokemassa
        ei-dualista tilaa. Tuon ajatuksettoman tilan tiedostaa Tietoisuus.


      • wiiwii
        Eräs. kirjoitti:

        "Mun hatara käsitykseni on se, että valaistuneella ihmisellä ei ole tarvetta tuoda tällaisia julki ja siksi niistä tiedämme varsin vähän. "

        - Aivan niin.

        "Käsitykseni mukaan valaistumisessa katoaa dualismi, ja jako valaistuneeseen ja valaistumattomaan itseensä menettää merkityksensä."

        - Persoonallinen "minä" voi kokea valaistumisen. Silloin dualistisuus on edelleen olemassa.

        - Valaistuminen on mahdollista myös siten, että dualistisuus katoaa mutta se edellyttää sitä,
        että ajatustoiminto päättyy täydellisesti ja se tarkoittaa sitä, että "minä" ei ole kokemassa
        ei-dualista tilaa. Tuon ajatuksettoman tilan tiedostaa Tietoisuus.

        Kaikkien todentuntuisten kokemuksien jälkeenkään en fyysisessä maailmassa voi ihmisenä sanoa etteikö kaikki kokemukset voisi olla pelkkää aivojen tuottamaa tilaa..

        Tosin enneunet, tietoisuus jostain mitä ei pitäisi tietää yms. ovat toteutuneet..

        Mitenhän se on??


      • citi_zen
        Eräs. kirjoitti:

        "Mun hatara käsitykseni on se, että valaistuneella ihmisellä ei ole tarvetta tuoda tällaisia julki ja siksi niistä tiedämme varsin vähän. "

        - Aivan niin.

        "Käsitykseni mukaan valaistumisessa katoaa dualismi, ja jako valaistuneeseen ja valaistumattomaan itseensä menettää merkityksensä."

        - Persoonallinen "minä" voi kokea valaistumisen. Silloin dualistisuus on edelleen olemassa.

        - Valaistuminen on mahdollista myös siten, että dualistisuus katoaa mutta se edellyttää sitä,
        että ajatustoiminto päättyy täydellisesti ja se tarkoittaa sitä, että "minä" ei ole kokemassa
        ei-dualista tilaa. Tuon ajatuksettoman tilan tiedostaa Tietoisuus.

        > - Persoonallinen "minä" voi kokea valaistumisen. Silloin dualistisuus on edelleen olemassa.

        Eihän dualismi mihinkään sinänsä katoa, vaan tarve käsittää asioita sen kautta. Valaistuminen on käsittääkseni olotila, jossa ihminen ei käsitteellistä asioita dualistisin käsittein ja (noin teoriassa) äärivalaistunut ei siis tiedä olevansa valaistunut.

        Valaistuneella ihmisellä ei siis ole persoonalista minää, joka kokee asioita. On vain nuo kokemukset vailla niiden käsittämistä minän (egon) kautta. Ja dualismia esiintyy vain ajattelussa, jolla hoidetaan arkisia askareita.

        Itse myös luulen, ettei täysin valaistunutta ihmistä voi edes olla olemassa, vaan kyse on tavoitetilasta, jota ei voi edes saavuttaa olemalla samalla inhimillinen ihminen. Ja olennaista ei olekaan minkään saavuttaminen, vaan se matka sitä kohti. Tätä tukee myös ajatus kaiken pysymättömyydestä. Ei siis voi olla valaistunutta (valmista) olotilaa, vaan vain eriasteisia muutoksia lähemmäs ja kauemmas valaistumisesta.


      • Eräs.
        citi_zen kirjoitti:

        > - Persoonallinen "minä" voi kokea valaistumisen. Silloin dualistisuus on edelleen olemassa.

        Eihän dualismi mihinkään sinänsä katoa, vaan tarve käsittää asioita sen kautta. Valaistuminen on käsittääkseni olotila, jossa ihminen ei käsitteellistä asioita dualistisin käsittein ja (noin teoriassa) äärivalaistunut ei siis tiedä olevansa valaistunut.

        Valaistuneella ihmisellä ei siis ole persoonalista minää, joka kokee asioita. On vain nuo kokemukset vailla niiden käsittämistä minän (egon) kautta. Ja dualismia esiintyy vain ajattelussa, jolla hoidetaan arkisia askareita.

        Itse myös luulen, ettei täysin valaistunutta ihmistä voi edes olla olemassa, vaan kyse on tavoitetilasta, jota ei voi edes saavuttaa olemalla samalla inhimillinen ihminen. Ja olennaista ei olekaan minkään saavuttaminen, vaan se matka sitä kohti. Tätä tukee myös ajatus kaiken pysymättömyydestä. Ei siis voi olla valaistunutta (valmista) olotilaa, vaan vain eriasteisia muutoksia lähemmäs ja kauemmas valaistumisesta.

        "dualismia esiintyy vain ajattelussa"

        - Pitää paikkansa.


      • wiiwiii
        Eräs. kirjoitti:

        "dualismia esiintyy vain ajattelussa"

        - Pitää paikkansa.

        Hienoja ajatuksia. Yhdyn noihin.. :)


      • wiiwiii
        wiiwiii kirjoitti:

        Hienoja ajatuksia. Yhdyn noihin.. :)

        Silloin kun pyrkii valaistumaan, on unohdettava itsensä; mikä voi olla jollain tapaa haastavaa, koska ei voi tietää varmasti olevansa enää elossa. Siihen on vain luotettava.

        Sama siinä vaiheessa, kun tulee takaisin kehoon, ei voi olla enää täydellisesti "valaistunut".
        Se että kokemukseen ei täysin enää luota, johtuu varmasti juuri siitä, että ego alkaa valtaamaan kehoa.


      • kapnallinen
        wiiwiii kirjoitti:

        Silloin kun pyrkii valaistumaan, on unohdettava itsensä; mikä voi olla jollain tapaa haastavaa, koska ei voi tietää varmasti olevansa enää elossa. Siihen on vain luotettava.

        Sama siinä vaiheessa, kun tulee takaisin kehoon, ei voi olla enää täydellisesti "valaistunut".
        Se että kokemukseen ei täysin enää luota, johtuu varmasti juuri siitä, että ego alkaa valtaamaan kehoa.

        Noiden kirjoittamiesi kappaleiden välissä on ilmeisesti valaistunut olotila.
        Olit ilmeisen tietoinen kuolleena/hengissä olemisesta?


    • kgar

      En tiedä olisi varmaan hauskempaa olla onnellinen sokea kuin valaistunut ja masentunut.

    • olla vaiko ei olla

      Olen 50 vuotias, korkeasti koulutettu ihminen ja olen koko ikäni ollut kiinnostunut tämän kaltaisista asioista. Olen tullut siihen tulokseen, että kaikille tarjottavaa valaistumiskokemusta ei lainkaan ole olemassa. Kokemukset ovat laadultaan lähinnä samanlaisia, joita tavataan missä tahansa uskonnollisessa lahkossa - hyvää kevyttä oloa ja hetken mielenrauhaa. P.s. Onhan se selvää jos luopuu seksistä ja alkoholista ja puhumisesta niin monelta paskalta kokemukselta tässä elämässä välttyy, mutta onko se sen väärti.

    • PATTERIT LOPPUU

      Puhe valaistumisesta on niin kuin helluntailaisten puhe armolahjoista. Otetaan vaikka hellareiden profetoiminen - puhutaan koko ajan, mutta olin porukoissa noin 20 vuotta ja ykskaks tajusin, etten ole nähnyt itse yhtään mitään todellista ja merkittävää, pelkkiä povauksia suurista teoista herrassa jokaiselle. Suoranaisia valheitakin sen sijaan näin ja niiden tarkoituksena oli pedata omaa tai jonkun toisen asemaa. Urbaaneja legendoja vammaisista, joiden vammaisuus olisi parantunut mm. lyhempi jalka kasvanut rukouskokouksessa n. 20cm - höpöpöpöpö. Kertoisko nyt joku valaistunut suomalainen oman tarinansa, kun en ole vielä sellaista nähnyt. Tolle-buubi taisi olla viimeisin, mutta sanoiko hän jotain arkisen ylittävää?? ..kuunnellaan yhdessä olemista.... mitä sinä kuulet?:-) Minä..äh....vatsa kurisee, ratikka kolisee, seinän takana jotain.... sitähän se on...puhdas oleminen...vatsan kurinaa, ratikan kolinaa, seinän takana jotain. Maksaisitko viikonloppuseminaarista noin 500 euroa täydellä ylöspidolla (kasvisruoka) jos kuuntelisimme yhdessä vatsan kurinaa. ratikan kolinaa ym. Seminaarin nimi VALAISTUMISMAHDOLLISUUS - NYT!!

      • Hykstori

        Oletko kuullut vielä urbaalia legendaa naisesta, jonka sisään kasvoi ihminen parissa kuukaudessa


    • 123nimimerkki

      Uskon ihan aidosti että ihminen voi oppia kokemuksenkautta tuntemaan oman mielensä rakenteen siten että tästä on radikaaleja seurauksia siihen miten hän tuota mieltänsä käyttää ja elämäänsä elää. Tästä ymmärryksestä seuraa rauha sekä ymmärrys siitä että vihalla ja ahneudella ei saavuteta mitään, ettei mielihyvä ole tarpeeksi iso palkinto maailmanvuoksi kärsimisen vuoksi. Tämä on rauha, tämä on vapaus. Voi sitä myös valaistumiseksi kutsua. Itse käyttäisin mieluummin sanaa vapautus tai raukeaminen. Se on siis radikaalisti toisenlainen tapa olla maailmassa kuin se missä keskivertoihminen viettää elämänsä, ahdistuksen, himon ja pelkojen ohjaamana.

      Sinne pääsee kuitenkin vain systemaattisen harjoittamisen kautta, harjoittamisen joka vaatii eettisyyttä, anteliaisuuden ja myötätunnon kehittämistä sekä mielen kykyjen systemaattista kultivoimista. Se ei tapahdu millään viikonloppukurssilla vaan vuosikymmenien aikana ja tuhansien meditaatiotyynyllä vietettyjen tuntien jälkeen. Se tarkoittaa myös pidättäytymistä joistakin asioista, kaikkea ei voi saada. Luopumista monista ja ennen kaikkea omistautumista. Näistä mikään ei ole kovin suosittu arvo tässä ajassa ja niinpä tässä ajassa on enemmänkin löysää puhetta valaistumisesta kuin aitoa kokemusta siitä ja sen tuomasta vapautuksesta.

      Ensimmäisen viestin kirjoittajalle onnea. Tuo oli varmasti tärkeä kokemus. Nyt sinun tarvitsee vain kultivoida mieltäsi siten että tuo kokemus lävistää kaiken olemassaolosi, jokaisen hetken. Nyt tiedät että se on olemassa ja että se on mahdollista. Nyt se tarvitsee vain laittaa käytäntöön. Sen koskettaminen ei ole sama kuin valaistuminen, valaistuminen ei näet mene ohi.

    • tikkarihattu

      mitä tämä tarkoittaa..?
      istuin pimeässä huoneessa silmät kiinni ja kuitenkin näin lepattavaa valoa, ja tuntui niin kuin huone olisi tärissyt?

    • valaistunut.........

      on lähinnä vertauskuva, silloin kun tajuaa elämän kokonaisuudessaan, ne asiat joilla on aidosti merkitystä ja kaiken turhan ja turhuuden, sekä brutaalni tavan, jolla maat käy kauppaa........ valaistuminen on kaikkitietävyyttä ja viisautta. Buddhalaisten etiikka on miltei tismalleen sama kristillisten arvojen kanssa.

    • Kysellään taas.

      Onko kellään ollut valaistumisen kokemusta viime aikoina? Aihe on sangen mielenkiintoinen.

    • 1

      :)

    • etsi jostain muualta

      Kuule! Jos jollakin olisi valaistumisesta kokemusta, niin ei se henkilö ainakaan Suomi24-palstalla pyörisi. Eli väärä paikka kysellä.

    • J

      ... Valaistuminen, on, monen Vuoden aikaansaannos, älkää hyvät Sisaret luovuttako, jos, ette löydä Valoa nopeasti, koska, Valaistuminen ei hetkessä tapahdu, ... pitää Uskoa, &, toteuttaa sitä mihin uskoo, &, voin sanoa, että, vaikeeta Se on nykyisessä yhteiskunnassa, jos, Sinulla ei ole aikaa todella kuunnella sisäistä Voimaa, &, hakea Valoa, Kaikilla on mahdollisuus löytää Se polku!, ... vaikea Tie, mutta, kun sen löytää, siis, oikean polun, niin voin kertoa, että, Parempaa ei ole, ... , &, ja ymmärtää Universaalisesti, sitä, mitä tapahtuu kaikkialla, koska, jokainen vaikuttaa kaikkeen, ..., koska, olemme kaikki Yhtä!, ...


      ... voisimmeko, Me, kaikki toivoa uudesta PAREMMASTA ajasta, että, jotainp arempaa olisi!, ... ei vain jokapäiväistä jauhantaa, &, sitä sontaa mitä tuutti toitottaa Ihmisille, jotka, ikävä kyllä ovat jossakin horrostilassa, jokseenkin alistettuina, tai, pelkoa täynnä olevia ... miksi Tapamme omiamme kuin eläimiä, &, Eläimetkin ovat Ihmisen vertaisia otuksia, Luomakunnan ihmeitä!, Miksi, Me, voimme sanoa, että, tuo Ihme on Minua alempana, &, voin syödä sen, Luonnollakin on Sielu, jota, voisimme, &, pitäisi Kunnioittaa, yhtä, paljon kuin Muurahaisia, koska, Ne, duunaa vaan semmosii erinlaisii duunea, ku, Me, jotka vaikuttavat kaikkeen yhtälaella, ku, SÄ!, ...

      (me vain opimme puhumaan, &, Tappamaan), ...

      ..., Miksi annamme, joka, Päivä Tuhansien kuolla nälkään, koska, Meillä ei ole aikaa Auttaa!, ...

      ... Olisko jollain aikaa?!, ...

      ... olisiko Syklin aika?, kaikkien, luomakunnan Asukkaiden, puhunko köynöksestä?, Kalasta?, vai, Meistä?, JOS, ajattelet tarkasta ajan kanssa omaa elämääsi takaperin!, 2viikkoa!, yksin, kaikesta muusta kaukana, ilman kännykkää ... voin todeta, että löytäisit oman syklisi, &, tien jota kuljet, &, tien haarat, jotka ovat tuoneet Sinut juuri tälle hetkelle, kun, luet tätä!, ... viisaalla, &, viisaudella, &, tietämyksellä, on paljon eroja, ...

      ... kysymys!, kuinka monta Eliökunnan Ihmettä Kuolee, joka, päivä sukupuuttoon?, ...

      ... ilmasto, mikä ihana asia, Äitimama puhuu aina, kun Hän hönkäisee tuulen vireen, viheltäen korkeuksissa kotkien lailla, niittykentällä keltaisella, kesällä, Se viheltää, Se puhuu, Se laulaa, Se neuvoo, Se suojelee, se on meidän ÄITI, mutta, olemme turmelleet HÄNTÄ!, jo, jokseenkin pahasti!, olemme tuhonneet sen 70vuodessa, jonka Isä - Luoja, &, Äiti Mamma Maa, tänne meille Loi, &, tuhosimme, 100000000 - vuoden tuloksen!, ...

      ... 100 - vuodessa!, ...

      ... Haastan Teidät jokaisen!, ... yhdeksi viikoksi!, ...


      ... 1. Ei, nettiä/TV:tä kotona!, ... ( ... Vanhemmat viettävät enemmän aikaa netissä, kuin, Omien lapsien kanssa!, ... )

      ... 2. Älä valehtele/juorua!, ... ( ... stii - gaa, mitä peilistä näkyy ... )

      ... 3. Älä Satuta!, ... ( ... pienetkin Sanat voivat vaikuttaa, mutta, huomaammeko Me sen ... )

      ... 4. Anna Anteeksi!, ... ( ... kaiken!, ... )

      ... 5. Kuuntele!, ... ( ... mitähän Se Sisar oikeesti haluis, ehkä, Tehä, arki rutiinit heivatkaa hetkeks, ... )

      ... 6. Paastoa!, (min. 24h), ... ( ... lupaan paremmat Unet, &, jotain mitä on unohtunut! ... )

      ... lisää tulee, jos, on kiinnostuneita!, ...

    • arjuuna

      Kyllä näillä palstoilla saattaa olla valaistuneitakin, mutta he eivät julista valaistumistaan, koska sellainen joka ei ole valaistut ei voi sitä ymmärtää, sillä aikaan sitoutunut ei voi ymmärtää ajatonta
      hE toimvat tällä palstalla vain auttaakseen etsijöitä ymmärtämään itsensä, että mikä ihminen todellisuudessa on ja miksi hän elää niinkuin elää
      Valaistumisen ydin on itsensä ymmärtämisessä ja se on tehtävä yksin sillä mestarit ja gurut eivät voi sitä valaistusta tuota vaan jokaisen on seistävä ilman kainalosauvoja
      Jokaisen on oltava sekä oppilas että opettaja, sillä itsensä tunteminen on kuin sekkailu äärettämällä merellä jossa ei ole rantoja saaria johon voisi tukeutua
      Kun valaistuminen tapahtuu niin silloin on kui vesipisara joka sisältää koko valtameren

    • Oma Nimimerkki

      Nyt vasta tajuan mitä mulle on tapahtunut, en ollut tuossa taannoin mitään koskaan mistään buddhismista edes lukenut tai kuullut.

      Piti kirjoittaa siitä pitkä pätkä oikein.

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/1765313

      Jollekin avuksi?

      • kokija

        Joo, riippumatta siitä onko joku valaistunut mitä lie niin ajatukset tulevat jossain vaiheessa huomion kohteeksi. Ja ne tulee ylittää tietoisuudella. Eräässä kehitysvaiheessa on pakottavaa oppia mielen hallinta. Ei enää riitä pelkkä tunteiden hallinta.

        Kirjoitit yhdessä kohtaa:
        " Sun pitää oppia keskeyttään kaikki tietoiset ajatukset "sanalliset ajatukset" kuin seinään, ja pystyä keskittymään pysymään siinä tilassa, muuten tulet hulluksi. "

        Tämä ei ole mikään erikoinen valaistumisvaihe ainoastaan tässä opitaan olemaan häiriintymättä ajatuksista tai jopa pysäytetään mielen puhe. Tietoisuus kun kehittyy niin mielen puheen huomaa hyvin selvästi. Hallinta tietoisuuden avulla on kehityksen eräs vaihe, kehitys jatkuu siitä eteenpäin. Patanjali kertoo tästä myös.

        Pelkkä tietoisuus ilman käsitteellisiä ajatuksia. Ihmisen luonnollinen olotila.


    • digma

      todellinen valaistuminen saavutetaan kun tuo tila on jatkuva ja uskon että silti on vielä parantamisen varaa, olet saavuttanut yhden kokemuksen vain mutta jos se ei ollut pysyvä niin se ei ollut valaistuminen se oli vain välähdys mielen todellisesta luonteesta :)

    • Some day...

      Satuinpahan lueskelemaan ja heräsi ajatuksia.
      Edellisestä kommentista on tosin jo liki vuosi :D

      Korjatkaa jos olen väärässä.

      Jos olen oikein ymmärtänyt niin valaistuminenhan on ajattelutapa sekä maailman katsomustapa.

      Mutta, eikö ole realistinen ajattelutapa, että tässä paskamaterialistisessa maailmassa ei ole tilaa valaistumiselle.

      Oikeasti ihmisen kuuluisi tyytyä vähempään, ja ihminen on onnellisempi kun kaikki ei ole vain isoa oravanpyörää.
      Tässä maailmassa kuulee vain, että laittakaa rahaa kiertoon, niin talous pysyy kasassa. Jos et täytä yhteiskunnan vaatimia asioita, olet pohjasakkaa josta valtio ei välitä pätkääkään. Olet vain rasite. Olet vain yksi huono numero kansan keskellä.

      Ikävä kyllä, valaistumiseen ja buddhismiin ei taida olla mahdollisuutta kuin lähtemällä jonnekkin, jossa asiat ovat yksinkertaisempia, esim. luostariin.

      Henkilökohtaisesti toivoisin, että suomikin olisi sellainen kuin se oli ennen kaikkia maailmansotia sun muita. Maatalous kukoisti. Elämä oli yksinkertaista ja huoletonta. Naapurillekkin varmaan annettiin pari perunaa jos vaan satoa tuli.
      Tuollaisessa maailmassa minä haluaisin elää.

      Ihannoin ihmistä joka ei ota osaa nykyajan sekasortoon, ja elää vain yksinkertaista, helppoa elämää.
      Toivoisin, että voisin tehdä sen itsekkin jonain päivänä.
      Luostari on parempi vaihtoehto kuin olla yksi ratas tässä maailman hajoavassa moottorissa. Ihmiskunta tekee itsemurhaa, se on itsestäänselvyys.
      Minkä ihmeen takia ihminen on niin tyhmä, että kaivaa omaa kuoppaansa.
      Koska niin käsketään, tiedetään.

      Onko siis valaistumisessa osittain kyse siitä, että pystyy unohtamaan ja jättämään nämä yleismaailman murheet kokonaan?
      Miten se on edes mahdollista normaali kansalaiselle esim. suomessa?

      Eikö valaistuminen periaatteessa ole kaikkea muuta, kuin mitä ihmiskunta ihmisiltä vaatii?

      • .....

        On se mahdollista. Eikä se myöskään tarkoita etteikö työtä voisi tehdä ja ponnistella toimeentulonsa eteen. Tai muutenkaan edellytä mitään ulkoisesti erityisen poikkeavaa elämäntapaa; erakoitumista, aktivismia, henkistä hihhulointia tms. On vain luontevampi tapa olla elämässä mukana.


    • ööö69

      Eikös se ole sitten sama vaikka polttelis pilveä, sehän on loppujen lopuksi sama asia :D :D :D

      • .....

        Pilvestä sopivan mietona psykedeelinä voi itseasiassa olla jopa hyötyä joillekin. Sen sijaan hihhulointiin menevästä henkisyydestä on mainittavaa hyötyä ainoastaan, jos sattuu havahtumaan siihen kuinka höyrähtäneiksi omat jutut on menneet, vasta siitä alkaa oikea henkisyys. Virtaan astunut ei enää rituaaleihin tai roolien vetämiseen usko.


    • Kuvittelet vain

      Valaistuminen ei ole ensinkään mikään "kokemus". Valaistumista ei voi saavuttaa minkäänlaisilla ponnistuksilla. Valaistuneet eivät usein välitä auttaa ei-valaistuneita, koska tietävät, että hekin tulevat valaistumaan ja mennyt kärsimys katoaa kuin sekava uni.

    • "Toinen taivas"

      Ilmeisesti 2. dhyana hetkellisesti. Ajattele. Vasta toinen, ja sekin hetkellisesti.

      Kun on toisessa, ymmärtää kuin jumala, muttei ole valaistunut. Valaistuminen ja valaistumisen ajatuskin katoaa neljännessä dhyanassa. Normaalius iskee päälle,

    • ei valaistunut

      ap ei ole valaistunut ts herännyt. Ego voi kyllä valaistua ja usein näin onkin.

      Ap:n tekstissä on paljon dualistisuutta, jaottelua. Valaistunut ei mainosta olevansa valaistunu, koska sillä ei ole väliä. Jotkut valevalaistuvat, ku lukee jotain vaikka sitten ap:n mainitseman kirjan.

      Mut se ei ole valaistumista, se on samastumista lukemaansa. Ego vaan vaihtaa mukavampaan identiteettiin. Herääminen ei ole helppoa, se on tuskallista.

    • ritisevät murot

      "Onko valaistuminen tabu?"

      Kuka kysyy ja epäilee? Kysy mieluimmin, onko käsitettä valaistuminen edes olemassa? Kun olet jo se kuka olet, kenen pitäisi valaistua.

      "Tuntuu, että joka suunnassa nousee seinä vastaan, jos kertoo olevansa valaistunut. "

      Kuka nostaa seinän, erotellakseen?

      " Itse tiedän valaistuneeni, sillä koin valaistumiskokemuksen, josta ei voi erehtyä. "

      Kuka tai mikä on tämä itse, joka kokee valaistumisen? Onko valaistuminen edes totta? Onko se edes kokemus? Kokemus unohtuu nopeasti.

      "Ymmärsin kaikki kirjoitukset valaistumisesta - mm. Zen kirjan Portiton Portti. Ymmärsin kaikki koanit ja buddhalaiset kirjoitukset."

      Tarvitseeko "valaistuakseen" ymmärtää buddhalaiset kirjoitukset tms.? Kuka oli se, joka teki havainnon valaistumisesta ? Valaistumista ei ole olemassa, kuka siis valaistuu?

      "Kuitenkin, jos mainitsen jossain olevani valaistunut niin ihmisten selkävillat nousevat pystyyn."

      Miten voi olla mahdollista, että luot edelleen käsityksiä kaikissa persoonapronomien muodoissa, jos olet valaistunu? Voitko puhua kenenkään muun kuin itsesi suulla? Onko tarpeen mainita, että on valaistunu vai kuka kokee ylpeyttä tai erinomaisuutta vertaillessa itseään muihin?

      "Minuun suhtaudutaan kuin friikkiin - jopa chatissa minulta suljetaan keskustelumahdollisuus kun mainitsen olevani valaistunut."

      Miksi koet hyväksynnän puutetta ja koet olevasi erilainen kuin muut? Valaistunut (vai olisko itsensä oivaltanu parempi sana?) ei näe itsensä ulkopuolella mitään tunnetta johon tarttua ja jolla syyllistää muita.

    • joos

      Samat allikot poljettu viestiketjun aloittajan kanssa. Hyvä esimerkki siitä miten jostakin saavutetusta voi tulla este. Periaatteessa ihan normaalia. Nykyään varmasti eri meininki kuin vuosi sitten AP:lla, mutta jossei niin lycka till :D !

    • Sade kasvoilla

      Ystävät, miksi puhua harjoituksesta, miksi puhua valaistumisesta, asettaa sitä testiin ja puhua tasoista? Kysytään mikä on perimmäinen totuus? Onko mitään opetusta, onko mitään totuutta? Onko ketään joka voisi sitä opettaa, ketään joka voisi sitä opiskella? Eikö elämä ole meditaatio, eikö meditaatio ole elämä? Miksi tehdä mielellä eroa? Erottaa ihminen toisesta, erottaa aika toisesta? Eikö riittäisi, jos olisimme näistä hiljaa, auttaisimme toisiamme? Ja kun joku kärsimyksessään kysyy meiltä todella jotain, sanoisimme vain heti aluksi hiljaa: En tiedä.

    • Fedja-Setä

      Hei,

      En ole perehtynyt ollenkaan (ennen kokemustani) buddhismiin tai hindulaisuuteen. Liitin kokemukseni kuitenkin niillä vähäisillä tiedoilla mitä minulla aiheesta oli, buddhalaisuuteen ja hindulaisuuteen. Kirjoitin seuraavan kuvauksen seuraavana päivänä etten unohtaisi ja voisin palata siihen helpommin uudestaan.

      Kokemuksen jälkeen minulla oli tieto että olen jollain tavalla uudestisyntynyt. Luin alemmasta threadista torinin kokoamisesta. MInulle tuli mieleen josko olen tehnyt tätä tornin kokoamista oman elämäni palasilla yhä uudestaan ja uudestaan, kunnes elämänkokemusteni saattelemana olin valmis tähän hetkeen. Luovuttamaan ja kohtaamaan totuuden.

      Olen luonnollisesti erittäin kiinnostunut kuvaamastani aiheesta sekä siihen liittyvistä asioista.

      Viesti on liian pitkä, joten laitan sen mseampaan osaan.

      • Fedja-Setä

        Sielun kiertokulku

        Matkani niin kuin minulle olisi puhuttu ulkoapäin. Tunsin kuinka korkeampi voima otti minut haltuunsa, suojelukseensa täydellisesti. Tunsin kuinka elämäni palaset olivat täydellisesti kohdakkain tällä hetkellä. Juuri tämä oli tarkoitettukin. Kaikki oli täydellistä ja suunniteltua. Tunsin kuinka ruumiini aaltoili. Tunsin kuinka energia, kuin sähkövirta mikä oli voimakas, mutta samalla lempeä kulki ruumiini läpi jaloista alkaen ylöspäin. Tunsin selvästi selkäni ja ruumiini kipukohdat mutta niissä ei tuntunut enää kipua. Tunsin miten ne olivat vahingoittuneet ja toivoin että korkeampi voima korjaisi ne. Opin ettei se ole tarpeen.

        Minun täytyi muutamaan kertaan avata silmät ja varmistua siitä etten ollut teho-osastolla. Pelkäsin kuitenkin hiukan että tämä olisi kuoleman kokemus. Varmistuin että olin omassa asunnossani ja siitä että kokemus on turvallinen. Minusta tuntui että saan antaa mennä, luovuttaa itseni.

        Pääni kääntyili ja suuni sanoi muutamia sanoja mitkä kaikuivat korvissani unenomaisena kokonaisvaltaisena äänenä. Olin edelleen ruumiissani, mutta tunsin kuinka täydellinen voima otti minua valtaansa, jos vain tahtoisin. Halusin antaa itseni. täydellisyyden tunne valtasi minua hetki hetkeltä enemmän ja energian saattelemana sieluni irtosi ruumiistani ja nousi ylöspäin. Ruumiini oli kuitenkin läsnä jollain tavalla. Ehkäpä jotta en pelästyisi niin paljon että panikoituisin, siksi olin hetkittäin kosketuksessa ruumiiseeni kokemuksen aikana.


      • Fedja-Setä
        Fedja-Setä kirjoitti:

        Sielun kiertokulku

        Matkani niin kuin minulle olisi puhuttu ulkoapäin. Tunsin kuinka korkeampi voima otti minut haltuunsa, suojelukseensa täydellisesti. Tunsin kuinka elämäni palaset olivat täydellisesti kohdakkain tällä hetkellä. Juuri tämä oli tarkoitettukin. Kaikki oli täydellistä ja suunniteltua. Tunsin kuinka ruumiini aaltoili. Tunsin kuinka energia, kuin sähkövirta mikä oli voimakas, mutta samalla lempeä kulki ruumiini läpi jaloista alkaen ylöspäin. Tunsin selvästi selkäni ja ruumiini kipukohdat mutta niissä ei tuntunut enää kipua. Tunsin miten ne olivat vahingoittuneet ja toivoin että korkeampi voima korjaisi ne. Opin ettei se ole tarpeen.

        Minun täytyi muutamaan kertaan avata silmät ja varmistua siitä etten ollut teho-osastolla. Pelkäsin kuitenkin hiukan että tämä olisi kuoleman kokemus. Varmistuin että olin omassa asunnossani ja siitä että kokemus on turvallinen. Minusta tuntui että saan antaa mennä, luovuttaa itseni.

        Pääni kääntyili ja suuni sanoi muutamia sanoja mitkä kaikuivat korvissani unenomaisena kokonaisvaltaisena äänenä. Olin edelleen ruumiissani, mutta tunsin kuinka täydellinen voima otti minua valtaansa, jos vain tahtoisin. Halusin antaa itseni. täydellisyyden tunne valtasi minua hetki hetkeltä enemmän ja energian saattelemana sieluni irtosi ruumiistani ja nousi ylöspäin. Ruumiini oli kuitenkin läsnä jollain tavalla. Ehkäpä jotta en pelästyisi niin paljon että panikoituisin, siksi olin hetkittäin kosketuksessa ruumiiseeni kokemuksen aikana.

        Näin ympärilläni, ylläni hahmoja, ehkä kolmesta neljään. Olin kuin kohdussa. Tämä tunne valtasi minut. Olin kuin syntymässä.

        Ääni kertoi minulle monia asioita, mutta myös sen että, ne painuvat tiedostamattomaani. Voima näytti minulle tunteen kautta että kaikki on hyvin, täydellisesti. En muista jokaista yksityiskohtaa, eikä se ole tarpeenkaan. Minulle kerrottiin että nämä muutamat asiat säilyvät muistissani, muuta minun ei tarvitsekaan tietää. Olinko valmis siihen, suostunko siihen? Ääneni vastasi ”Suostun siihen”.

        Minulle kerrottiin, ettei minun tarvitse pelätä enää kuolemaa ja tunsin kuinka pelko väistyi. Kuolemassa on uusi elämä. Saan tietää suuremman totuuden kun ruumiini kuolee. Halusin tottakai tietää totuuden, mutta tiesin ettei minun tule olla ahne. ”Suostun siihen”. Kuulin sanovani kaksi tai kolme kertaa.

        Tunsin kuinka minun on hyvä seurata ”intuitiotani” elämässä. Se on suunnitelma tai voima joka ehdottaa ja kertoo miten voin toimia. Esim. juuri tunti sitten tapahtunut anteeksipyyntö eräältä mieheltä kadulla kenelle olin ollut töykeä, oli oikein. Olin toiminut kuten minulle oli ehdotettu, vaikka ensin en uskaltanut toimia ehdotetulla tavalla.


      • Fedja-Setä
        Fedja-Setä kirjoitti:

        Näin ympärilläni, ylläni hahmoja, ehkä kolmesta neljään. Olin kuin kohdussa. Tämä tunne valtasi minut. Olin kuin syntymässä.

        Ääni kertoi minulle monia asioita, mutta myös sen että, ne painuvat tiedostamattomaani. Voima näytti minulle tunteen kautta että kaikki on hyvin, täydellisesti. En muista jokaista yksityiskohtaa, eikä se ole tarpeenkaan. Minulle kerrottiin että nämä muutamat asiat säilyvät muistissani, muuta minun ei tarvitsekaan tietää. Olinko valmis siihen, suostunko siihen? Ääneni vastasi ”Suostun siihen”.

        Minulle kerrottiin, ettei minun tarvitse pelätä enää kuolemaa ja tunsin kuinka pelko väistyi. Kuolemassa on uusi elämä. Saan tietää suuremman totuuden kun ruumiini kuolee. Halusin tottakai tietää totuuden, mutta tiesin ettei minun tule olla ahne. ”Suostun siihen”. Kuulin sanovani kaksi tai kolme kertaa.

        Tunsin kuinka minun on hyvä seurata ”intuitiotani” elämässä. Se on suunnitelma tai voima joka ehdottaa ja kertoo miten voin toimia. Esim. juuri tunti sitten tapahtunut anteeksipyyntö eräältä mieheltä kadulla kenelle olin ollut töykeä, oli oikein. Olin toiminut kuten minulle oli ehdotettu, vaikka ensin en uskaltanut toimia ehdotetulla tavalla.

        Olen kuitenkin vapaa toimimaan kuin haluan, minulla on vapaa tahto. Voin tehdä elämästäni sellaista kuin haluan tietyissä rajoissa.
        Minulle kerrottiin että tämä kokemus ei satu kaikille, mutta joillekin. Joillakin on mahdollisuus elämänsä aikana kokea uudelleensyntymä. Tunsin kuinka energia kosketteli minua kun minua uudistettiin. Huomasin toivovani, että selkäni tulisi jälleen terveeksi kokonaan, mutta tunsin, ettei se ole tarpeellista.
        Äänet puhuivat keskenään jotain. Minulle kerrottiin myös että tämä kokemus on tehty sellaiseksi että pystyisin sitä ymmärtämään. Kokemus on pohjustettu niillä mielikuvilla ja kokemuksilla mitä olen saanut eläessäni ja mitä ihmisellä voi olla. Mikään ei siis ollut minulle käsittämätöntä tässä koekmuksessa, siksi pystyn siitä kirjoittamaankin.

        Halusin tietää joitakin tärkeitä asioita ja ne näytettiin minulle tunteen muodossa. Tiesin nyt että elämällä on tarkoituksensa, ihmisellä on sielu ja uudestisyntymä on sielun kiertokulku. Sain mielikuvan kuolleena syntyvästä lapsesta. Se ei pelottanut, enkä tullut siitä surulliseksi, vaan ymmärsin että sielun kiertokulku oli tullut päätökseensä. Sielu oli valinnut samassa täydellisyyden tilassa kuin missä minä olin, täydellistyä ruumiillisuudesta kohti jotain suurempaa, minkä saisin tietää kuolemassani.

        Avaruus? MIksi? nousi ajatukseni.

        Voima näytti minulle suuren avaruuden ja kertoi minulle jopa hieman huvittuneesti ettenhän edes tiedä mikä avaruus on. Ymmärsin ettei minun tarvitsekaan tietää enempää kuin minulle kerrotaan.

        Näin itseni hetken ajan vanhana harmaana miehenä. Vielä voimakkaana, mutta elämästä nauttivana harmaapartaisena, ehkä kuusikymppisenä miehenä. (olen n. 30)v Oli lämmin päivä. Ehkäpä ulkomailla, koska mieleeni tulivat vuoret kaukaisuudessa.

        Taistelin kuitenkin haluni kanssa tietää lisää. ”Pelko, ahneus”. Nämä sanat toistuivat mieleeni monta kertaa. Mukana oli muitakin ohjeita mutta annoin niiden painua tiedostamattomaani mistä ne ohjaavat valintojani.

        En koe olevani materiaalisesti ahne, mutta juuri tämä halu tietää lisää täydellisyyden tilassa ilmeni omanlaisenaan ahneutena. Ymmärsin että minun tulee välttää sitä. Olen ahne kokemuksille ja olen hakenut niitä väärillä tavoilla elämässäni mm. päihteiden kautta. Ääni kertoi minulle nyt että olen tästä hetkestä vapaa päihteistä. Ne eivät hallitse enää elämääni ellen anna ja teen oikeita valintoja itseni kannalta. Minun ei tarvitse myöskään pelätä enää kuolemaa ja pelko väistyi. Saan olla nyt varma.

        Tunsin kuinka mieleni alkoi haluta takaisin ruumiiseeni. Kokemus alkoi uuvuttaa minua. Olin vielä jonkin aikaa täydellisyyden tilassa missä minulle kerrottiin että minusta pidetään huolta ”pidämme sinusta huolta” ja aivan kuin useat kädet olisivat silittäneet minua, kunnes energiaimpulssien saattelemana aloin palata ruumiiseeni. Näin palatessani koko matkan minkä sieluni oli kulkenut tämän kokemuksen aikana, uudelleen. (Kuin olisn tippunut hiljalleen ohi kokemuksen). Minut kuin asetettiin takaisin. kuin kädet olisivat kätilöineet sieluni takaisin ruumiiseeni ja avasin silmäni.

        Herätessäni tiesin olevani uudestisyntynyt mieleltäni. Olin täysin uupunut. Kykenin tuskin liikkumaan. Kokemus oli kestänyt siis noin 1,5 – 2 tuntia.
        Aamulla heräsin enkä pystynyt kuin nauramaan. Olin edelleen väsynyt, mutta tiesin muuttuneeni. Vaikka minulla tulee olemaankin pelkoja yhä edelleen, minulla on tietoisuus siitä, ettei minun tarvitse pelätä. Korkeampi voima ohjaa minua, eikä minun ole tarkoituskaan ymmärtää tätä voimaa tai kaikkia asioita mitä minulle tapahtuu. Saan tietää ne kuolemassani.

        Ihmisellä on sielu mikä ei kuole, eikä minun tarvitse elämässäni tietää perimmäistä syytä tälle kierrolle.

        Olen edelleen hämmästynyt, mutta aion luottaa kokemukseeni. En kuitenkaan haluaisi toista samanlaista kokemusta. Se oli hyvin uuvuttava ruumiilleni ja mielelleni. Haluan myös pitää kiinni tästä hyvästä kokemuksesta niin ettei se muuttuisi. Kokemus oli myös jollain tavalla pelottava, mutta vain tasolla missä olen ihminen.


    • Fedja-Setä

      Muutamia ajatus- ja kirjoitusvirheitä esiintyy, johtuen tekstin muokkauksesta. Olin alunperin kirjoittanut tekstin itselleni ja muokkasin sitä tähän hieman.

    • Fedja-Setä

      Hämmästyn yhä enemmän kun tutkin lisää kokemustani tämän dhyana-tilan kautta: http://www.buddha-dharma.info/forum/index.php?topic=1033.0

      Kokemuksestani päätellen, jos sitä arvioidaan ed. sivun informaation kautta olisi kokemukseni linkittynyt seuraaviin:

      4. muodon dhyana-tila ja 2. ei muodon dhyana-tila.

      Hämmästystäni todellakin lisää se, etten ole ollut näistä ollenkaan tietoinen ennen kuin nyt. Olen toki opiskellut elämää eri kanteilta ja nämä samat asiat ovat tulleet minulle tutuiksi eri muodoissaan, mutta näin suoraa omaan kokemukseeni liittyvästä asiasta ei voi olla kuin iloinen ja nöyrä.=)

      • Tietäjä

        Jos haluat tietää, mitkä teosofiset vastineet noilla on, niin:
        4. muodon dhyanatila on mentaalitasolla
        2. ei muodon dhyanatila on kausaalitasolla
        (kaikki ei muodon tilat ovat kausaalitasolla)

        1. ja 2. muodon dhyanatilat ovat astraalitasolla. 3. muodon dhyanatila on astraalitason ja mentaalitason välimaastossa.

        Nuo olemassaolon hienovireisemmät tasot ovat todellakin olemassa olevia jhana- tai dhyanatiloja.


    • Törttö

      Voisko olla näin?:
      Me kaikki ollaan syntyessämme "valaistuneita" maallisessa elämässä mukana olo tulkintoineen tuottaa "Egon".
      Poisoppimisen ja mahdollisimman perusteellisen olemassaolomme henkilökohtaisuuden ymmärtämisen kautta voimme lähestyä taas tuota "neitseellistä" tilaa, mutta emme tietenkään saavuttaa tai ymmärtää, koska se on kausaalisesti mahdotonta.
      Olotila, kuin ennen syntymää, olisi absoluuttisen totuuden tila, jota emme voi luonnollisesti eläessämme saavuttaa.

      • Nyt tai ei koskaan

        Krishnamurti oli fyysisessä kehossa täysin hereillä ollessaan 4. arupatilassa eli 4:ssä ei-muodon jhanatilassa. Ja sen takaisessa varsinaisessa valaistuneessa "tilassa", joka ei ole tila eikä tietoisuuden tila.

        On mahdollista luonnollisesti olla näissä tiloissa ja pitääkin eläessään näin olla, jotta voisi vapautua jälleensyntymisen pakosta. Kuoleman jälkeen on pääsääntöisesti myöhäistä.


      • bliss

        "...voimme lähestyä taas tuota "neitseellistä" tilaa, mutta emme tietenkään saavuttaa tai ymmärtää, koska se on kausaalisesti mahdotonta."

        Eikö kausaliteetti voi yhtälailla dukkhan asteittaisen ymmärtämisen myötä ajaa myös siitä pois päin tuota "koskematonta" tilaa kohti? Tähänhän useimpien buddhalaisuudeen koulukuntien ja myös tripitakan opetukset käsittääkseni nojaavat.

        Sittenhän tietysti joitakin Krishnamurtin tyyppistä instant enlightenmentia painottavia suuntauksia, jotka tuskin nekään on yhtään sen enempää väärin.


      • bliss
        Nyt tai ei koskaan kirjoitti:

        Krishnamurti oli fyysisessä kehossa täysin hereillä ollessaan 4. arupatilassa eli 4:ssä ei-muodon jhanatilassa. Ja sen takaisessa varsinaisessa valaistuneessa "tilassa", joka ei ole tila eikä tietoisuuden tila.

        On mahdollista luonnollisesti olla näissä tiloissa ja pitääkin eläessään näin olla, jotta voisi vapautua jälleensyntymisen pakosta. Kuoleman jälkeen on pääsääntöisesti myöhäistä.

        Mitä skolastikkojen puheista ymmärtänyt, niin ei neljäs arupajhana ole mikään niin merkittävä tila, että buddhakaan olisi niissä kaikkea hereillä olon aikaansa viettänyt. Pienissä jhanan kaltaisissa pörinöissä vaan, mitä nirvanan tilasta maan tasalle palatessa jää päälle.

        Eikä Krishnamurtin tapa keskustella, niin paljon kuin miehen opetukselle annankin arvoa, osoittanut aina erityisen suurta mielentyyneyttä. Esimerkiksi keskusteluissa Walpola Rahulan kanssa.

        Rahulan keskustelussa oli muuten mielenkiintoinen detalji, kun K sanoi jotakin minkä joku olisi voinut ehkä ottaa buddhan vähättelynä ja korjasi sen heti jotenkin niin, että "minäkö vähättelisin? Pahoittelen. Buddhaa? Sitä en tekisi".
        - Rahula: "tiedän, tiedän, että sinulla on mitä korkein arvostus buddhaa kohtaan."


      • Törttö
        bliss kirjoitti:

        "...voimme lähestyä taas tuota "neitseellistä" tilaa, mutta emme tietenkään saavuttaa tai ymmärtää, koska se on kausaalisesti mahdotonta."

        Eikö kausaliteetti voi yhtälailla dukkhan asteittaisen ymmärtämisen myötä ajaa myös siitä pois päin tuota "koskematonta" tilaa kohti? Tähänhän useimpien buddhalaisuudeen koulukuntien ja myös tripitakan opetukset käsittääkseni nojaavat.

        Sittenhän tietysti joitakin Krishnamurtin tyyppistä instant enlightenmentia painottavia suuntauksia, jotka tuskin nekään on yhtään sen enempää väärin.

        Tulkinta siitä, että tämä ns. "valaistuminen" tekee ihmisestä jotenkin "valmiin" sotii itseään vastaan, koska se johtaa juuri lopulta kokemukseen, jostakin pysyvästä tilasta, virtauksen sijaan, "mitäs nyt kun olen valmis?" -tyyliin, kuten ehkä aloittajalla... (silloin n.10v sitten).
        Ajatuksen luoma, tulkittu tila on jähmettynyt, kuollut.
        "Ajatukseton" suoraan-näkemisen tila sen sijaan, on elävä, kokemus.


      • inklinaatio
        bliss kirjoitti:

        "...voimme lähestyä taas tuota "neitseellistä" tilaa, mutta emme tietenkään saavuttaa tai ymmärtää, koska se on kausaalisesti mahdotonta."

        Eikö kausaliteetti voi yhtälailla dukkhan asteittaisen ymmärtämisen myötä ajaa myös siitä pois päin tuota "koskematonta" tilaa kohti? Tähänhän useimpien buddhalaisuudeen koulukuntien ja myös tripitakan opetukset käsittääkseni nojaavat.

        Sittenhän tietysti joitakin Krishnamurtin tyyppistä instant enlightenmentia painottavia suuntauksia, jotka tuskin nekään on yhtään sen enempää väärin.

        Kausaliteetti nimenomaan ajaa "etsijää" kohti sitä tilaa. Voima joka vie kohti rauhaa ja vapautta on paljon ihmismieltä suurempi ja kun tarpeeksi pitkälle mennään, niin et voi enää välttää asioista luopumista, koska näet miten asiat ovat, etkä voi huijata itseäsi loputtomiin. Astettain, hitaasti haet kohti oikealta tuntuvaa suuntaa. Eräs munkki sanoi, että se on automaattista, eikä sitä voi välttää. Viimeistään kärsimys pakottaa katsomaan asioita kriittisesti.... Ei siis huolta :)


    • risto3

      Ite olin vuosia idän uskonnon siteissä,joogasin meditoin tapahtui henkien läsnäoloa ,jossain vaiheessa hirvittävät pelkotilat .Tajusin jos kuolisin niin olisin kadotuksessa,ainoastaan Jeesus voi vapauttaa ,antaa synnit anteeksi ja hänessä meillä Jeesukseen uskovilla varma taivaaseen pääsy.Sain kuulla pelastus sanoman Jeesuksesta,muutuin kerrasta täytyin pyhällä hengellä ,vapauduin asioista jotka oli sitonut syntiin .Maailma ja idän sekameteli uskonnot ei ole pelastuksen tie vie vain pimeyteen.

      • Minääki

        Minääki pidän orjantappuraruunuu piässä eikä henget ennää vaivoo. Ja hoen Raamatun sannoo olen TÄYTTYNYT PYHÄLLÄ HENGELLÄ. Kaikki on niin hyvin nyt kun on vahvassa uskossa! Kävelin vedenkin päällä, Raamatun ihmeet toteutuvat ja Saaronin liljat kasvavat pihallani ruusun tuoksut leviävät huoneessani. Iihanaa.


      • matka valoon
        Minääki kirjoitti:

        Minääki pidän orjantappuraruunuu piässä eikä henget ennää vaivoo. Ja hoen Raamatun sannoo olen TÄYTTYNYT PYHÄLLÄ HENGELLÄ. Kaikki on niin hyvin nyt kun on vahvassa uskossa! Kävelin vedenkin päällä, Raamatun ihmeet toteutuvat ja Saaronin liljat kasvavat pihallani ruusun tuoksut leviävät huoneessani. Iihanaa.

        Aloittaja on ainoastaan tehnyt henkisen matkan VALOON, juuri kuten kristityt mutta kutsuvat sitä pelastukseksi.


    • "valaistuneelle"

      Kommentti aloitusviestiin, nimimerkille "valaistunut":

      Samalla tavoin kuin jotkut lentokoneen ajovalot nähneet tietävät varmasti nähneensä muilta planeetoilta tänne tulleen avaruusaluksen, "tiedät" sinä olevasi valaistunut.

      Tekstisi sisällön perusteella - ja sen, että ylipäätään kirjoittelet tänne tuollaisia - jokainen voi olla varma siitä, että et ole valaistunut. Oikea valaistunut ei kulje missään kertoilemassa olevansa valaistunut, vähiten jossakin keskustelupalstalla. Samoin hän ei valittele siitä, että muilla nousee niskavillat pystyyn hänen kertoessaan olevansa valaistunut. Valaistunut ei valittele siitä, että "häneen suhtaudutaan chatissa kuin friikkiin" kun hän mainitsee olevansa valaistunut.

      Vai että oikein chatissa, ja että suhtaudutaan kuin friikkiin :D

    • Jones9333

      Kun valaistut, ymmärrät että kaikki muut ovat jo valaistuneita. Kukaan ei vaan pidä tuota asiaa niin eriskummallisena.
      Valaistuminen on vasta alku kaikelle. Tie, totuus ja elämä. Tuosta saatoitkin tajuta jotain mutta selvennän. Tie on siis polkusi jota kuljet. Totuus on se minne polkusi tukee johtamaan ja elämästä viestin lopussa. Kukin meditoi omalla tavallansa. Kun katsot komedia elokuvaa olet usein meditaatiossa. Jos kertoisin mitä valaistuminen tarkoittaa, et sitä ymmärtäisi. Ihminen pyrkii ajatuksillaan saavuttamaan ymmärrystä vaikka valaistuminen on maailman yksinkertaisin asia. Annamme teille mahdollisuuden itse oivaltaa tuon tilan. Timanttipolun määrittelen siten että olen myös valaistunut mutten irrottaudu vielä kaikesta materiasta ja lihan himoista. Ikään kuin vetäisin roolia jotta voin tuoda tämän muidenkin tietoisuuteen. Tiedän ja tunnen oman perimmäisen olemukseni mutta hyödynnän vanhaa egoani auttaakseni muita. Voi olla vaikea käsittää tätä asiaa koska pyrit siihen ymmärrykseen sanoilla. Eläimet ovat valaistuneita koko elämän ajan. Mitä veikkaatte ajatteleeko hirvi sanoilla vai oivallusta ja tunteita käyttäen. Eli hirvi ei ajattele vaan elää. Nimenomaan tätä on valaistuminen. Sen lisäksi koen että voi saavuttaa ymmärrystä asioihin. Valaistuminen on antanut sinulle mahdollisuuden ymmärtää maailmaa itsenäisesti. Kaikki maailman mysteerit ovat sisälläsi ja valaistuminen ei todellakaan tarkoita että olet täysin uusi ihminen. Voit yhä mokailla ja hävittää sen tilan. Valaistumisen perimmäinen tarkoitus on elämä. Elämä jonka kuljet valaistuneena, oppien jatkuvasti asioita ja tunteita.

      Jos ilmenee kysyttävää niin etsin opetettavia. Tässä sähköposti osoitteeni: [email protected]

      • Tavallinen-järkeilijä

        Jos valaistuminen on tapahtuma, jossa saavutetaan tieto ja ymmärrys omasta todellisesta olemuksesta, niin on selvää, että ennen valaistumista on aika, jolloin sitä kokemuksellista tietoa ei ollut.


    • twsststrtsr

      Zen-tarinoita

      Valaistunut

      Eräänä päivänä luostarissa mestari ilmoitti, että eräs nuori munkki oli saavuttanut edistyneen Valaistumisen tilan.

      Tämä uutinen herätti huomiota. Osa munkeista meni tapaamaan tätä nuorta munkkia.

      "Me kuulimme, että olet valaistunut, onko se totta?", munkit kysyivät.
      "Kyllä on", hän vastasi.

      "Ja miltä sinusta nyt tuntuu?", he kysyivät.
      "Yhtä kurjalta kuin ennenkin", munkki vastasi.

      • Omituinenhöpöttäjä_

        Ei tuo munkki ole valaistunut, korkeintaan höpö-valaistunut.


      • puuupäää

        Noissa zen-jutuissa elämä jatkuu entisenlaisena heräämisen jälkeen, mutta kokija muuttuu egosta universaaliksi absoluuttiseksi Itseksi. Olenko ymmärtänyt oikein?


      • Saavuttamattomat
        puuupäää kirjoitti:

        Noissa zen-jutuissa elämä jatkuu entisenlaisena heräämisen jälkeen, mutta kokija muuttuu egosta universaaliksi absoluuttiseksi Itseksi. Olenko ymmärtänyt oikein?

        Mielestäni kyllä, jos asian oikein ymmärtää: puut pitää edelleen pilkkoa. Mutta se on tiedossa ilman korkeampaa oivallustakin. Nuo zen-jutut ovat usein ainakin ilmiasultaan ja kenties jopa tarkoitetulta hengeltään sarkastisia, ikäänkuin sanoma olisi: "Oivaltakaa, että mitään oivallusta ei ole, mitään kokemuksellista muutosta ei tule, mikään ei muutu, kaikki on samaa kurjuutta, perspektiivi ei muutu, maailma näyttää korkeimman ymmärryksen saavuttamisen jälkeen samanlaiselta kuin ennenkin - tämä on korkein ymmärrys." Kuulostaa jonkin aikaa yrittäneiden mutta mitään saavuttamattomien päästöiltä.


    • gfsssgs

      Zen-tarinoita

      Kun väsyttää

      Oppilas kysyi kerran opettajaltaan: "Mestari, mitä on valaistuminen?"

      Mestari vastasi näin: "Kun on nälkä, syö. Kun on väsynyt, nukkuu."

    • no.a

      Ei ole olemassa kuin yksi valaistuminen, joka on jo tapahtunut. Ei ole olemassa kuin yksi tietoisuus.

      Ihminen alkaa peittää valaistumistaan jo lapsena. Sen peittelemisen aiheuttaa kehittyvät aivomme, jotka alkavat käydä vuoropuhelua myös itsensä kanssa. Aivoton eliö ei tuollaista tee, eikä myöskään pieniaivoiset - he ammentavat tietoisuutensa suoraan sen lähteestä eli ovat näin ollen valaistuneita. Itse olen huomannut, että vaikkapa variksen kaltaisella eläimellä on jo aiheettomia pelkoja, jotka eivät ole vaistotoimintaa. Varis on ns. puolipäivävalaistunut. Koirat ovat surullisia ja laumoistaan karkoitetut apinat epätoivoisia - eivät ne ole ainakaan koko aikaa valaistuneita.

      Kaikki ovat siis jo valaistuneita, mutta aivotoiminnan aiheuttama harha estää elämästä tuossa valaistumisen tilassa.

      Idän uskonnot ovat taikauskoa. Valaistuminen ei voi olla mikään evoluution ulkopuolelta ihmiseen piilotettu salainen ominaisuus. Elämän alussa oli vain valaistuminen ja evoluutio sitä rappeuttaa, mutta vain harhan muodossa.

    • Auringonkukka99

      Ihminen joka on hereillä unessa - tässä ihmisten luomassa unessa on pysyvästi todistaja. Hän todistaa edelleen egoa, ja hyväksyy sen lempeydellä. Unesta heränneellä ei ole sellaista egoa, hänen minuutensa on universaali tietoisuus, universaali ego. Todistajan ei tarvitse oppia eikä harjoitella mitään - mutta hän voi tottumuksellisesta egosta johtuen vaikkapa lukea saadakseen vahvistusta sille mitä tapahtuu. pikku ego jolle unesta herännyt on kuollut, kaikuu edelleen ajatuksina, tunteina ja kokemuksina. Kaiku voi myös seikkailla netissä minän saamatta siitä mitään itselleen. Unesta herännyt on itseriittoinen, mieli saattaa kuvitella muuta, mutta katsomalla kokemuksia, ajatuksia, tunteita ja tottumuksia totuus ja rakkaus hänessä tekevät tyhjäksi ajatukset ja tunteet. Unesta herännyt on ei-kukaan. Hän ei näe itseään persoonana. JOtta mieli tyhjentyisi olemaan ei-mitään, sulautumaan olemiseen joka on rikkoutumaton hiljaisuus joka on ei-mitään ja kaikki, ihminen saattaa kokea hyvinkin musertavia asioita, jotta kirjaimellisesti hänen ajatukset musertuisivat, ja kaikki taju yksilöllisestä sielusta katoaisi. Voisi sanoa: unesta herättyä, riippuen ihmisen kohtalosta, voi koittava aika olla sekä mielellisesti, sydämeltä ja ruumiilta kivulias aika. Kaikissa ajatuksissa on kyse suhteesta johonkin. Mieli viime kädessä kokee hiljaisuuden tylsänä ja absoluuttista tylsyyttä välttääkseen vaikkapa
      seikkailee netissä, katsoo kissavideoita siinä missä googlaa: valaistuminen. Tekee mitä vain välttääkseen sulautumista olemiseen, kaikki käy. Tyhjentynyt ei pysty suhteettomana pitämään yllä suhteita muihin , ei mihinkään, mikään ei anna yhtään mitään, paitsi elämä sellaisena kuin se on. Puhuu vain kun kysytään. Ellei kysytä, kuuntelee. Tyhjällä ei ole tarvetta jakaa totuutta tai mitään erillään toisen ihmisen todellisesta tarpeesta.
      Ihminen joka on herännyt unessa on tietoisuudeltaan sielu, ja voi siksi sanoa olevansa valaistunut. Hän tuntee olevansa valaistu yksilönä. Unesta herännyt on herännyt. Herääminen ei ole kokemus vaan tietoisuuden siirtymä. Kokemus palauttaa takaisin tietämättömyyteen, kun jokin on pysyvä se pysyy aina taustatilana ja avautuu enemmän. Ei ole mitään mitä on saavutettu ei mikään mikä olisi valaistu. Hän on valo. joka valaisee unen rippeet. Hetkenä tai sen jälkeen on hänelle ilmeistä että Jumala on oivaltunut. Puhdas ego on jumalItse. Koska hän kantaa yllään unen rippeitä on hänen tilansa muille näkymätön. Heränneellekin aloittajan kaltaiset ajatukset ovat normaaleita, mutta ne alkavat kadota hiljalleen. Pointti ei ole muiden herättämisessä vaan kehojensa vapautumisessa, siinä että katse kääntyy kaiken hyväksymisestä Itsen ehdottomaan rakastamiseen, mikä tarkoittaa puhdasta olemista. Sillä ei ole väliä mitä siitä seuraa maailmassa. Joka kerta kun lausuu oivalluksia irrallaan todellisesta vuorovaikutuksesta, antaa voimaansa pois olemisesta. Lopultakin, juuri hiljaisuus on se, erityisesti vuorovaikutuksessa, mikä ihmisen on haastavinta hyväksyä. Teemme mitä vain peittääksemme olemisen hiljaisuuden. Herääminen on jokaiselle joka tahtoo ennen kaikkea herätä. Heräämisen jälkeen Suomen kaltaisessa maassa elo voi olla tilapäisesti haastavaa erityisesti kun asiat menevät ruumiillisiksi, mutta kaikesta pääsee läpi kun ei pidä itsestään suurta meteliä ja huomioi mitä normi-ihminen pystyy arjessa vastaanottamaan leimaamatta sinua mielisairaaksi. Haasteet vahvistavat. Yksi juttu: Heränneelle on ilmeistä hänen heräämisensä, hän ei epäile itseään eikä mitään mitä hänestä nousee.

      • puuupää

        Eksyin kerran keskiviikkoiltana Kampin kappeliin Helsingissä. Tuo paikkahan on tavallisesti hiljaisuuden irvikuva, mutta siellä voi silti hyvällä tavalla harjoituttaa mieltään.

        Tuona keskiviikkona rapina, kopse ja pauke jostain syystä loppui. Viereeni istui nuori mies,
        joka osasi olla hiljaa. Vähitellen koko kappeli hiljeni ja sinne laskeutui syvä rauha.


        Kun olin istunut tunnin, lähdin pois. Olin valtavan hämmästynyt, kun huomasin, että kappelissa oli paljon ihmisiä istumassa. He olivat tulleet niin hiljaa, etten ollut kuullut heidän tuloaan.

        Se, mikä hiljaisuudessa on parasta, on rakkaus, jonka se tuottaa. Ihmettelen, miksi kirkkojen ovet pidetään kiinni, kun kirkot voisivat hyvin olla lähimmäisenrakkauden syntypaikkoja. Yhteiskunnan pitäisi tarjota ihmisille enemmän tiloja, joissa voi rauhoittua maailmankatsomuksesta ja uskonnosta riippumatta. Hiljaisuus yhdistää ihmisiä.


    • Ierika

      Eiköhän psykiatria tunne tapauksen paremmilla termeillä.
      Kansankielessä käytetään myös ilmaisua kajahtanut.

    • Hahahhih

      Valitsen mieluummin olla vapautunut, eläväinen, rauhallinen, selkeä, leikkisä, hyväksyvä, tietoinen , myötätuntoa, iloa ja rakkautta tunteva, elämästä huolehtiva eli `kajahtanut`, kuin turhautunut, ahdistunut, ajatustensa kahlitsema ja kuormittama, tiedostamaton, vihaa, kateutta, mustasukkaisuutta, ylemmyyttä, alemmuutta tunteva, valheellinen, itsekeskeinen, elämää itsessään ja ympärillään tuhoava `terve`ihminen. Tuota ensimmäistä `mielisairautta` vartenhan on kehitetty tietoisesti tuhansien vuosien aikana ihan menetelmiä ja oppijärjestelmiä jotta siihen on helpompi vapautua :-D. On kuitenkin ilmeisempää että jälkimmäinen potee jonkinmoista taudin kuvaa jota luonnehtii ytimeltään tietämättömyys.

      • MindsBuddy

        Onneksi olkoon sinulle, kun olet niin hyvä ihminen. Me kaikki ei olla.


    • matkajatkuuvain

      Kakkosdhyanassa ollaan valaistuneita, täytytään valolla, ollaan mestareita ja puhkutaan iloa. Neljännessä ei olla enää mitään, valaistunut on kadonnut kun sitä etsii. Joku puuttuu, joku valaistunut.

    • ommo

      Valaistuminen on se hetki, kun ego kuolee. Buddhalaisten mukaan elämä on kärsimystä, joka johtuu mielihaluista ja päästäkseen eroon kärsimyksestä on päästävä eroon mielihaluista. Egottomuuteen pääsee parhaiten pyyteettömällä palvelulla ihmiskuntaa kohtaan. Pyyteettömän palveluksen seurauksena syntyy buddhaksi, valaistuneeksi. Buddhaksi syntymisen jälkeen täytyy tappaa buddhalainen egonsa esimerkiksi tantrisilla harjoituksilla (ei niillä new-age egotripeillä)Tiibetin buddhalaisten mukaan paras opettaja on kuoleman läsnäolo, joka asettaa kaikki asiat perspektiiviin. Hindulaisuuden tärkein kysymys on: Kuka minä olen? Siihen on lukemattomia vastauksia. Buddhalaisuuden myötä on mahdollisuus kokea olemattomuus, kukistaa egonsa ja päästä eroon elämän kiertokulusta. Hindulaisuuden kautta on mahdollista syntyä demoniseen tai jumalaiseen todellisuuteen. Se tarkoittaa sitä, että voi saada jumalallisen tai demonisen näkökulman todellisuuteen. Valaistuminen kaikissa muodoissaan on kärsimyksen kokemista. Ihmisegon tai buddhalaisen egon hajoamista ja myötätunnon kokemista. Valaistuminen on empatian syvällistä kokemista. Kaikkien uskontojen mystinen haara on empatian ymmärtämistä. Empatia ei ole passiivinen tila. Jeesus oli valaistunut ja empaatikko. Yhteiskunnassa, josta puuttuu kunnioitus, rakkaus ja empatia, valaistuneet marinoidaan kärsimyksessä. Haasteet eivät lopu valaistumiseen, vaan oppitunnit jatkuvat, kunnes kaikki käytännön paradoksit on ratkaistu valaistuneen mielessä ja elämässä. Kun menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus on puhdistettu, paradoksit selvitetty, hyvä ja paha, oikea ja väärä ovat lakanneet olemasta ja kaikki olemassa olevat näkökulmat muodostavat täydellisen kokonaisuuden, ei tarvita enää kehoa tai mieltä, koska sielu on yhtä Jumalan kanssa. Jumala on niin suuri, että häneen mahtuvat kaikki todellisuudet niin, ettei ulkopuolelle jää mitään

      • Auringonkukka99

        Egon samastumismekanismi mieleen kuolee, jolloin jäljellä jää ajatukset ja tunteet. Ego on tietoisuus, äly, Itse joka mahdollistaa myös sen että voi käyttää mieltä työkaluna. Heräämisen jälkeen elämästä tulee kaikkeen sulautumista ilman samastumista, jota kai voisi kutsua todelliseksi tantraksi, kaiken pyhittämiseksi totuudella ja rakkaudella. Haasteet voimistuvat valaistuneena koska on valmis menemään minkä tahansa lävitse, kärsimyksen juureen koska kärsijää ei enää ole. Haasteet ovat kuolema joka hajottaa kaikki suhteet, eli tarpeettoman mielen käytön. Ajatukset ja tunteet sammuvat kun kaikki kokemus on koettu, niistä totuus uutettu, ja kokemukset ihmisyydestä tyhjäksi todettu ja toistettu. Taju hyvästä ja pahasta katoavat jo ennen heräämistä, jolloin elää sieluna, yksilönä vapaana maailmasta valaistuna yhteydessä Itseensä. Hyvä ja paha on unta, sielu on hereillä unessa jolloin ei näe unta hyvänä eikä pahana vaan unena, tapahtumina näyttelijöineen, Itse on unesta herännyt. Itsen tosi uni on sielukasta kokemusta.


      • OmmO

        Hyvin kuvattu. Sitä kohti ja siihen.


    • soijarouhe

      Tyhjää mieltä täyttääkseen voi vaikka lukea Jack Kerouacin kirjoja kuten Wake Up: Life of Buddha,Some of the Dharma ja Scripture of Golden Eternity.

    • mr.robot

      J. Krihnamurti ja enintään Pali kaanoni. Tässä kaikki mitä te höyrähtäneet hihhulit ja muuten bimbot tarvitsette ja siinäkin oli ehkä jo liikaa. Hyvää yötä.

      • kaksikuppikuntaa

        Kullakin tulee varmaan jonkinlainen hihhulointi- ja höyrähtämisvaihe, mikä naurattaa makoisasti vuosien päästä. Höyrähtäneet ovat yleensä eloisia.

        Toinen ääripää ovat robotinkaltaiset "asialliset" palikaanonilaiset, joista eloisuutta ja huumoria saa hakemalla hakea.


    • eivalaistunut

      Kuinkahan moni valaistumisesta puhuneista ovat kokeneet aidon valaistumis kokemuksen itse?

      • eivalaistunut

        Niin ja mistä tietää, että valaistuminen on aito tai feikki valaistuminen?


      • näinalkuun

        Kunkin valaistuneen olisi syytä ensin määritellä olla valaistunut -termi. Valaistunut sana kun eri ihmisillä tarkoittaa eri asiaa.


      • eivalaistunut

        Jospa aitoa valaistumista ei voida määritellä mutta feikki valaistumista voidaan?


      • näinalkuun

        Kaikki sanat pitää voida määritellä, muuten sanoilla ei ole merkitystä viestinnässä.


      • näinalkuun
        eivalaistunut kirjoitti:

        Niin ja mistä tietää, että valaistuminen on aito tai feikki valaistuminen?

        Ei muuten tiedä mistään, vaikka toinen väittäisi mitä. Voi vain arvioida, että jos ei stressaa niin on henkisessä kehityksessä pitkällä? Dukkhahan määritellään toisinaan stressiksi.


    • Gurut
    • Itsevaan

      Uskonto on mielenterveydelle erittäin vaarallista. Uskonnot asettavat tavoitteita ihmisille joita ei ole mahdollista saavuttaa. TIetenkin vedätys jatkuu sitten tämän elämän jälkeenkin koska kukaan ei voi saavuttaa hänelle asetettuja vaatimuksia. Jos uskonnon ottaa liian vakavasti, mieli sairastuuu melkoisella varmuudella.

      • Jappaisija

        Tuossa on pointtia, ja siinä ei ole "vedätystä", mutta kyllä vaikkapa opettelemalla rentoutumaan, pystyy rentoutumaan. Pitäisi olla ymmärrystä mitä kannattaa seurata ja mitä ei. Jos on jo tottunut elämään taitavasti kärsimyksiä vähentäen ja helvetilliset mielen ja kehon tilat välttäen, voi "päästää irti" myös uskontoa koskevat ajatukset, koska ei tarvitse enää "kouluttaa" omaa mieltään.


    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      980
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      238
      775
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe