Leveistä peristä puuttuvat dieselperämoottorit

Anonyymi

Etenkin purjehtijoille, jotka nauttivat purjehduksesta eivätkä koneajosta, dieselprutku perään olisi paljon järkevämpi vaihtoehto kuin sisäkone. Ohjattavuutta saisi eri tavalla ja huoltaminen olisi helpompaa, puhumattakaan koneen vaihdosta.

https://www.oxe-diesel.com/About-Oxe/Performance/Fuel-economy

29

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sähkömoottoria ei tarvitse huoltaa. Sitten joku aggregaatti jonnekin, niin saa perämoottoria vastaavan pärinän aikaiseksi.

      • Anonyymi

        Joissain sähköautoissa haluttu pärinä tulee kaijuttimista. Sitä voi soveltaa myös purjeveneisiin.


      • Anonyymi

        Tai sitten tehokas aurinkokenno vaikkapa biminin katteeksi. Lataa akut stamaajojen jälkeen seuraavana päivänä. Pidemmän koneajon jälkeen lataa työviikon aikana seuraavaksi viikonlopuksi 100%. Aggrekaatti on hätävarana hyvä.


    • Anonyymi

      Todella näppärä idea, 200 heppaa ja vain 350 kiloa! Olisiko jonkinlaisen kansallisen tunnustuksen paikka aloittajalle?

    • Anonyymi

      Taidat olla vierailija purjehduspalstalla, noin yksinappirivisesti eivät purjehtijat ajattele.

      • Anonyymi

        Mitä tarkoitat?


    • Anonyymi

      Ehdottomasti 350 kilon dieselprutku perään koska ohjattavuutta saisi erilailla.

      • Anonyymi

        Mulla on moottoriveneessä 200hv sisämoottori, joka vetolaitteineen painaa 550 kiloa. On siis menty eteenpäin 30 vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on moottoriveneessä 200hv sisämoottori, joka vetolaitteineen painaa 550 kiloa. On siis menty eteenpäin 30 vuodessa.

        Hyvä totinen toveri, aloittajan tarkoitus on helpottaa purjehtijoiden matkantekoa ja elämää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä totinen toveri, aloittajan tarkoitus on helpottaa purjehtijoiden matkantekoa ja elämää.

        Aloittajan tarkoitus on ollut helpottaa omaa oloaan. Auttoiko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on moottoriveneessä 200hv sisämoottori, joka vetolaitteineen painaa 550 kiloa. On siis menty eteenpäin 30 vuodessa.

        Sisämoottori ja vetolaite? tarkoittanet että sisäperämoottori?


    • Anonyymi

      Minulla on luotettava ja hiljainen D2. Sähköä ja kylmiä juomia yllinkyllin ja mukavaa menoa kaikki vastaiset. Perämoottorit on uistelijoita varten, niillä ei avomeripurjehtija tee mitään.

      • Anonyymi

        Onko tämä D2 miten tunnettu moottorinvalmistaja, en muista kuulleeni tai lukeneeni?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tämä D2 miten tunnettu moottorinvalmistaja, en muista kuulleeni tai lukeneeni?

        Volvo Penta D2 sarja, tuo valtamerien tunnetuin ja vahvin rautagenoa. Kylmä kalja kädessä, tuuli nokassa, aallot suoraan kohti - käännät kahvasta ja paatti menee 6,8 knts kuin juna. Henry Lloydit päällä ja pärskeet ei haittaa. Priceless my friend!


    • Anonyymi

      Leveäperäisessä purressa esimerkkinä mainittu 130hp perämoottori ei ole sisämoottoria " järkevämpi vaihtoehto". Asia on juuri päin vastoin ja pienempikin teho riittää. Aloittaja ei iömeosesti ole ajanut perämoottorilla aallokossa. Vaikeus on välittää voima veteen kavitoimatta, vaikka olisi vähemmän tehoa kuin 130 hp. Leveäperäisyys ei paranna vaan pahentaa ongelmaa.
      seppomartti

    • Anonyymi

      Se diesel-perämoottori kannattaa sitten sijoittaa veneeseen sisään ja alas, siten että se tulee ulos veneen pohjassa kölin takana olevasta aukosta jotta potkuri pysyy veden alla merenkäynnissäkin veneen keulan ja perän noustessa vuorotellen.
      Tällainen piilossa sisällä oleva diesel-perämoottorihan useimmissa purjeveneissä jo onkin, ja se toinen yleinen ratkaisu on akseliveto.

      • Anonyymi

        Kun lisäksi ottaa huomioon, että monella moottorinvalmistajalla on valmis ratkaisu tuon pohjassa olevan aukon tiivistämiseksi, pidän ehdotusta erittäin suositeltavana.


      • Anonyymi

        Mikä perämoottori se on jos sijainti ja vetolaite on sama kuin sisämoottoridiesel saildrive?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä perämoottori se on jos sijainti ja vetolaite on sama kuin sisämoottoridiesel saildrive?

        Diesel-sisämoottori ja sen alaosasta pystysuoraan veneen pohjasta ulos työntyvä saildrive joka vastaa perämoottorin rikiä potkureineen on käytännössä samanlainen laite kuin perämoottori.
        Mulle on kertynyt useampia vanhoja perämoottoreita eri varastoihini ja ne pysyvät perämoottoreina riippumatta siitä mihin ne satun kiinnittämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Diesel-sisämoottori ja sen alaosasta pystysuoraan veneen pohjasta ulos työntyvä saildrive joka vastaa perämoottorin rikiä potkureineen on käytännössä samanlainen laite kuin perämoottori.
        Mulle on kertynyt useampia vanhoja perämoottoreita eri varastoihini ja ne pysyvät perämoottoreina riippumatta siitä mihin ne satun kiinnittämään.

        Ne pysyvät perämoottorivarastossasi edelleen. Perämoottoreita on asennettu purjeveneisiin pohjan läpi ainakin 50 v ajan ja jokainen versio on kadonnut markkinoilta nopeasti.


    • Anonyymi

      Esimerkiksi tuossa tapauksessa, jossa peräsin hajosi avomerellä, peräprutku olisi ollut mitä paras apu veneen ohjailuun. Siihen kun voisi tarvittaessa suunnitella jopa hätäperäsimen.

      https://youtu.be/Gz3cLRiEmzo

      • Anonyymi

        Yksinkertainen takakaiteeseen tarpeen tullen kiinnitettävä hätäperäsin sitten, eikä mitään peräprutkua.


    • Espanjalaiset on jo laittaneet. Tässä 56-jalkaisessa purjeveneessä on 2 x 300hv perämoottorit. Vauhtia tulee reilut 20 solmua.

      https://www.yachtingmedia.com/magazine/bd56.html/amp

      • Anonyymi

        20 solmua ja vain tyvenessä. Mikä purjevene se sellainen 600 hv alus on. Hullun haaveita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        20 solmua ja vain tyvenessä. Mikä purjevene se sellainen 600 hv alus on. Hullun haaveita

        Näin se vain menee. Niillä joilla on varaa he ajavat valjakoilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        20 solmua ja vain tyvenessä. Mikä purjevene se sellainen 600 hv alus on. Hullun haaveita

        Täytyy olla iso bensatankki. Tuohan kuluttaa 200M matkalla varmaan 500 litraa bensaa. Oli muuten 2x350hv moottorit, ei 2x300. Purjehduksen ajaksi moottorit voi nostaa ylös, mikä nopeuttaa purjehdusta.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      154
      11313
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3153
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      3004
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2197
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1958
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1805
    7. 93
      1795
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1794
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      19
      1768
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1647
    Aihe