Leveistä peristä puuttuvat dieselperämoottorit

Anonyymi

Etenkin purjehtijoille, jotka nauttivat purjehduksesta eivätkä koneajosta, dieselprutku perään olisi paljon järkevämpi vaihtoehto kuin sisäkone. Ohjattavuutta saisi eri tavalla ja huoltaminen olisi helpompaa, puhumattakaan koneen vaihdosta.

https://www.oxe-diesel.com/About-Oxe/Performance/Fuel-economy

29

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sähkömoottoria ei tarvitse huoltaa. Sitten joku aggregaatti jonnekin, niin saa perämoottoria vastaavan pärinän aikaiseksi.

      • Anonyymi

        Joissain sähköautoissa haluttu pärinä tulee kaijuttimista. Sitä voi soveltaa myös purjeveneisiin.


      • Anonyymi

        Tai sitten tehokas aurinkokenno vaikkapa biminin katteeksi. Lataa akut stamaajojen jälkeen seuraavana päivänä. Pidemmän koneajon jälkeen lataa työviikon aikana seuraavaksi viikonlopuksi 100%. Aggrekaatti on hätävarana hyvä.


    • Anonyymi

      Todella näppärä idea, 200 heppaa ja vain 350 kiloa! Olisiko jonkinlaisen kansallisen tunnustuksen paikka aloittajalle?

    • Anonyymi

      Taidat olla vierailija purjehduspalstalla, noin yksinappirivisesti eivät purjehtijat ajattele.

      • Anonyymi

        Mitä tarkoitat?


    • Anonyymi

      Ehdottomasti 350 kilon dieselprutku perään koska ohjattavuutta saisi erilailla.

      • Anonyymi

        Mulla on moottoriveneessä 200hv sisämoottori, joka vetolaitteineen painaa 550 kiloa. On siis menty eteenpäin 30 vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on moottoriveneessä 200hv sisämoottori, joka vetolaitteineen painaa 550 kiloa. On siis menty eteenpäin 30 vuodessa.

        Hyvä totinen toveri, aloittajan tarkoitus on helpottaa purjehtijoiden matkantekoa ja elämää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä totinen toveri, aloittajan tarkoitus on helpottaa purjehtijoiden matkantekoa ja elämää.

        Aloittajan tarkoitus on ollut helpottaa omaa oloaan. Auttoiko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on moottoriveneessä 200hv sisämoottori, joka vetolaitteineen painaa 550 kiloa. On siis menty eteenpäin 30 vuodessa.

        Sisämoottori ja vetolaite? tarkoittanet että sisäperämoottori?


    • Anonyymi

      Minulla on luotettava ja hiljainen D2. Sähköä ja kylmiä juomia yllinkyllin ja mukavaa menoa kaikki vastaiset. Perämoottorit on uistelijoita varten, niillä ei avomeripurjehtija tee mitään.

      • Anonyymi

        Onko tämä D2 miten tunnettu moottorinvalmistaja, en muista kuulleeni tai lukeneeni?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tämä D2 miten tunnettu moottorinvalmistaja, en muista kuulleeni tai lukeneeni?

        Volvo Penta D2 sarja, tuo valtamerien tunnetuin ja vahvin rautagenoa. Kylmä kalja kädessä, tuuli nokassa, aallot suoraan kohti - käännät kahvasta ja paatti menee 6,8 knts kuin juna. Henry Lloydit päällä ja pärskeet ei haittaa. Priceless my friend!


    • Anonyymi

      Leveäperäisessä purressa esimerkkinä mainittu 130hp perämoottori ei ole sisämoottoria " järkevämpi vaihtoehto". Asia on juuri päin vastoin ja pienempikin teho riittää. Aloittaja ei iömeosesti ole ajanut perämoottorilla aallokossa. Vaikeus on välittää voima veteen kavitoimatta, vaikka olisi vähemmän tehoa kuin 130 hp. Leveäperäisyys ei paranna vaan pahentaa ongelmaa.
      seppomartti

    • Anonyymi

      Se diesel-perämoottori kannattaa sitten sijoittaa veneeseen sisään ja alas, siten että se tulee ulos veneen pohjassa kölin takana olevasta aukosta jotta potkuri pysyy veden alla merenkäynnissäkin veneen keulan ja perän noustessa vuorotellen.
      Tällainen piilossa sisällä oleva diesel-perämoottorihan useimmissa purjeveneissä jo onkin, ja se toinen yleinen ratkaisu on akseliveto.

      • Anonyymi

        Kun lisäksi ottaa huomioon, että monella moottorinvalmistajalla on valmis ratkaisu tuon pohjassa olevan aukon tiivistämiseksi, pidän ehdotusta erittäin suositeltavana.


      • Anonyymi

        Mikä perämoottori se on jos sijainti ja vetolaite on sama kuin sisämoottoridiesel saildrive?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä perämoottori se on jos sijainti ja vetolaite on sama kuin sisämoottoridiesel saildrive?

        Diesel-sisämoottori ja sen alaosasta pystysuoraan veneen pohjasta ulos työntyvä saildrive joka vastaa perämoottorin rikiä potkureineen on käytännössä samanlainen laite kuin perämoottori.
        Mulle on kertynyt useampia vanhoja perämoottoreita eri varastoihini ja ne pysyvät perämoottoreina riippumatta siitä mihin ne satun kiinnittämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Diesel-sisämoottori ja sen alaosasta pystysuoraan veneen pohjasta ulos työntyvä saildrive joka vastaa perämoottorin rikiä potkureineen on käytännössä samanlainen laite kuin perämoottori.
        Mulle on kertynyt useampia vanhoja perämoottoreita eri varastoihini ja ne pysyvät perämoottoreina riippumatta siitä mihin ne satun kiinnittämään.

        Ne pysyvät perämoottorivarastossasi edelleen. Perämoottoreita on asennettu purjeveneisiin pohjan läpi ainakin 50 v ajan ja jokainen versio on kadonnut markkinoilta nopeasti.


    • Anonyymi

      Esimerkiksi tuossa tapauksessa, jossa peräsin hajosi avomerellä, peräprutku olisi ollut mitä paras apu veneen ohjailuun. Siihen kun voisi tarvittaessa suunnitella jopa hätäperäsimen.

      https://youtu.be/Gz3cLRiEmzo

      • Anonyymi

        Yksinkertainen takakaiteeseen tarpeen tullen kiinnitettävä hätäperäsin sitten, eikä mitään peräprutkua.


      • Anonyymi

        20 solmua ja vain tyvenessä. Mikä purjevene se sellainen 600 hv alus on. Hullun haaveita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        20 solmua ja vain tyvenessä. Mikä purjevene se sellainen 600 hv alus on. Hullun haaveita

        Näin se vain menee. Niillä joilla on varaa he ajavat valjakoilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        20 solmua ja vain tyvenessä. Mikä purjevene se sellainen 600 hv alus on. Hullun haaveita

        Täytyy olla iso bensatankki. Tuohan kuluttaa 200M matkalla varmaan 500 litraa bensaa. Oli muuten 2x350hv moottorit, ei 2x300. Purjehduksen ajaksi moottorit voi nostaa ylös, mikä nopeuttaa purjehdusta.


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      237
      2228
    2. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1818
    3. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      65
      1511
    4. Onko telepatia totta

      Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1235
    5. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      61
      1095
    6. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

      Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1088
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

      Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      16
      1008
    8. Nainen, olen niin pettynyt

      Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      1004
    9. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      844
    10. Ootko nainen jo rauhoittunut

      Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      842
    Aihe