Etenkin purjehtijoille, jotka nauttivat purjehduksesta eivätkä koneajosta, dieselprutku perään olisi paljon järkevämpi vaihtoehto kuin sisäkone. Ohjattavuutta saisi eri tavalla ja huoltaminen olisi helpompaa, puhumattakaan koneen vaihdosta.
https://www.oxe-diesel.com/About-Oxe/Performance/Fuel-economy
Leveistä peristä puuttuvat dieselperämoottorit
29
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Koska koneajon tuomaa akkujen latausta on niin vähän, kannattaa laittaa avotilan perälle generaattori. Generaattorin saa nostettua laiturille käymään näppärästi storan fallilla.
https://www.x-rauta.fi/tuote/kipor-kde7500td3-generaattori-diesel - Anonyymi
Sähkömoottoria ei tarvitse huoltaa. Sitten joku aggregaatti jonnekin, niin saa perämoottoria vastaavan pärinän aikaiseksi.
- Anonyymi
Joissain sähköautoissa haluttu pärinä tulee kaijuttimista. Sitä voi soveltaa myös purjeveneisiin.
- Anonyymi
Tai sitten tehokas aurinkokenno vaikkapa biminin katteeksi. Lataa akut stamaajojen jälkeen seuraavana päivänä. Pidemmän koneajon jälkeen lataa työviikon aikana seuraavaksi viikonlopuksi 100%. Aggrekaatti on hätävarana hyvä.
- Anonyymi
Todella näppärä idea, 200 heppaa ja vain 350 kiloa! Olisiko jonkinlaisen kansallisen tunnustuksen paikka aloittajalle?
- Anonyymi
Taidat olla vierailija purjehduspalstalla, noin yksinappirivisesti eivät purjehtijat ajattele.
- Anonyymi
Mitä tarkoitat?
- Anonyymi
Ehdottomasti 350 kilon dieselprutku perään koska ohjattavuutta saisi erilailla.
- Anonyymi
Mulla on moottoriveneessä 200hv sisämoottori, joka vetolaitteineen painaa 550 kiloa. On siis menty eteenpäin 30 vuodessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on moottoriveneessä 200hv sisämoottori, joka vetolaitteineen painaa 550 kiloa. On siis menty eteenpäin 30 vuodessa.
Hyvä totinen toveri, aloittajan tarkoitus on helpottaa purjehtijoiden matkantekoa ja elämää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä totinen toveri, aloittajan tarkoitus on helpottaa purjehtijoiden matkantekoa ja elämää.
Aloittajan tarkoitus on ollut helpottaa omaa oloaan. Auttoiko?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mulla on moottoriveneessä 200hv sisämoottori, joka vetolaitteineen painaa 550 kiloa. On siis menty eteenpäin 30 vuodessa.
Sisämoottori ja vetolaite? tarkoittanet että sisäperämoottori?
- Anonyymi
Minulla on luotettava ja hiljainen D2. Sähköä ja kylmiä juomia yllinkyllin ja mukavaa menoa kaikki vastaiset. Perämoottorit on uistelijoita varten, niillä ei avomeripurjehtija tee mitään.
- Anonyymi
Onko tämä D2 miten tunnettu moottorinvalmistaja, en muista kuulleeni tai lukeneeni?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko tämä D2 miten tunnettu moottorinvalmistaja, en muista kuulleeni tai lukeneeni?
Volvo Penta D2 sarja, tuo valtamerien tunnetuin ja vahvin rautagenoa. Kylmä kalja kädessä, tuuli nokassa, aallot suoraan kohti - käännät kahvasta ja paatti menee 6,8 knts kuin juna. Henry Lloydit päällä ja pärskeet ei haittaa. Priceless my friend!
- Anonyymi
Leveäperäisessä purressa esimerkkinä mainittu 130hp perämoottori ei ole sisämoottoria " järkevämpi vaihtoehto". Asia on juuri päin vastoin ja pienempikin teho riittää. Aloittaja ei iömeosesti ole ajanut perämoottorilla aallokossa. Vaikeus on välittää voima veteen kavitoimatta, vaikka olisi vähemmän tehoa kuin 130 hp. Leveäperäisyys ei paranna vaan pahentaa ongelmaa.
seppomartti- Anonyymi
Kannattaa olla isompi kone kuin 130hv, niin toimii plaanatessaan kuten moottorivene, eikä kavitoi. Ohessa video:
https://www.hamnen.se/tester/segelbatstest/sailjet-40-seglande-vattenskidbat/
- Anonyymi
Se diesel-perämoottori kannattaa sitten sijoittaa veneeseen sisään ja alas, siten että se tulee ulos veneen pohjassa kölin takana olevasta aukosta jotta potkuri pysyy veden alla merenkäynnissäkin veneen keulan ja perän noustessa vuorotellen.
Tällainen piilossa sisällä oleva diesel-perämoottorihan useimmissa purjeveneissä jo onkin, ja se toinen yleinen ratkaisu on akseliveto.- Anonyymi
Kun lisäksi ottaa huomioon, että monella moottorinvalmistajalla on valmis ratkaisu tuon pohjassa olevan aukon tiivistämiseksi, pidän ehdotusta erittäin suositeltavana.
- Anonyymi
Mikä perämoottori se on jos sijainti ja vetolaite on sama kuin sisämoottoridiesel saildrive?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä perämoottori se on jos sijainti ja vetolaite on sama kuin sisämoottoridiesel saildrive?
Diesel-sisämoottori ja sen alaosasta pystysuoraan veneen pohjasta ulos työntyvä saildrive joka vastaa perämoottorin rikiä potkureineen on käytännössä samanlainen laite kuin perämoottori.
Mulle on kertynyt useampia vanhoja perämoottoreita eri varastoihini ja ne pysyvät perämoottoreina riippumatta siitä mihin ne satun kiinnittämään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Diesel-sisämoottori ja sen alaosasta pystysuoraan veneen pohjasta ulos työntyvä saildrive joka vastaa perämoottorin rikiä potkureineen on käytännössä samanlainen laite kuin perämoottori.
Mulle on kertynyt useampia vanhoja perämoottoreita eri varastoihini ja ne pysyvät perämoottoreina riippumatta siitä mihin ne satun kiinnittämään.Ne pysyvät perämoottorivarastossasi edelleen. Perämoottoreita on asennettu purjeveneisiin pohjan läpi ainakin 50 v ajan ja jokainen versio on kadonnut markkinoilta nopeasti.
- Anonyymi
Esimerkiksi tuossa tapauksessa, jossa peräsin hajosi avomerellä, peräprutku olisi ollut mitä paras apu veneen ohjailuun. Siihen kun voisi tarvittaessa suunnitella jopa hätäperäsimen.
https://youtu.be/Gz3cLRiEmzo- Anonyymi
Yksinkertainen takakaiteeseen tarpeen tullen kiinnitettävä hätäperäsin sitten, eikä mitään peräprutkua.
Espanjalaiset on jo laittaneet. Tässä 56-jalkaisessa purjeveneessä on 2 x 300hv perämoottorit. Vauhtia tulee reilut 20 solmua.
https://www.yachtingmedia.com/magazine/bd56.html/amp- Anonyymi
20 solmua ja vain tyvenessä. Mikä purjevene se sellainen 600 hv alus on. Hullun haaveita
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
20 solmua ja vain tyvenessä. Mikä purjevene se sellainen 600 hv alus on. Hullun haaveita
Näin se vain menee. Niillä joilla on varaa he ajavat valjakoilla.
Anonyymi kirjoitti:
20 solmua ja vain tyvenessä. Mikä purjevene se sellainen 600 hv alus on. Hullun haaveita
Täytyy olla iso bensatankki. Tuohan kuluttaa 200M matkalla varmaan 500 litraa bensaa. Oli muuten 2x350hv moottorit, ei 2x300. Purjehduksen ajaksi moottorit voi nostaa ylös, mikä nopeuttaa purjehdusta.
- Anonyymi
350 heppanen perämoottori kuluttaa täydellä teholla 124 litraa tunnissa.
Noin iso vene vaatii plaanissa pysyäkseen kaiketi melkein täydet tehot.
https://www.boat-fuel-economy.com/mercury-outboard-fuel-consumption-liters
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2412348Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101838Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse691623Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801265- 631164
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171138TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161028Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901020Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42874- 70862