R/C reivikynnys

Anonyymi

Mietin seuraava venettä, joka voisi olla R/C tyyppinen vene (36.7, elan 37, dufour performance tmv), mutta onko näissä niin paljon purjepinta-alaa, että reivikynnyskin on alhainen vai onko kölin syvyys ja painopiste niin alhaalla, että kestää kovempiakin puuskatuulia?

Viime vuosina kovin puuskaiset esim. 4m/s keskistuuli ja puuskat 11m/s, joten kaipaisin venettä joka kestää täysin purjein esim. tuohon 11m/s reivaamatta. Onko toppiriki tai 9/10 tähän parempi pienemmällä isopurjeella?

17

838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Noissakin on eroja. Yleisesti mastot korkeampia, mutta säädöt parempia. Saaristossa menee reivaamatta 11 m/s useimmilla, mutta vaatii aktiivista purjehdusta.

    • Anonyymi

      Noiden veneiden oikea käsittely on tärkeää. Jos vaan nostaa purjeet ja kääntelee rattia niin ei tule mitään. Mutta jos joku ruorissa osaa homman ja purjeita trimmataan aktiivisesti niin homma toimii.

    • Anonyymi

      Reivikynnys on käsitteenä turha. Veneitä, joissa on suuri purjeala kulkee kevyelläkin tuulella mukavasti. Tuulen lisääntyessä purjeita vähennetään tarpeen mukaan. Minulla on yhden köyden reivisysteemi isossa kuten noissa mainitsemissasi veneissäkin on tavallisesti. Reivaus on aina helppoa ja nopeaa kelissä kuin kelissä. Jos et halua reivata matkalla, niin nosta iso suoraan kakkosreiviin. Silloin sinulla on vene, jota ei tarvitse reivata. Minusta purjeiden trimmaus ja säätäminen on paljon mielekkäämpää, kuin ratin kääntely. Siksi minulla automaatti hoitaa yleensä ohjausta ja miehistö keskittyy purjeisiin ja navigointiin, kun Siis ollaan mamman kanssa kahden. Veneessä on luonnollisesti kunnollinen systeemipilotti. Rullagenaakkeri on myös ahkerassa käytössä. Itse purjehdus on nautintoa, kun vene kulkee.

      • Anonyymi

        Olisit nyt kertonut aloittajalle, mikä on helposti käsiteltävän veneesi merkki ja malli.


    • Anonyymi

      Jos nyt puhutaan venelistasi mukaisista 2000-luvun C/R-veneistä (ei R/C, jotka ovat noita sporttisempia), on kaikissa 9/10- tai 19/20-takila suurella isopurjeella. 90-luvulta löytyy jokunen toppiriki, kuten IMX-38 ja Sirena 36, mutta niissäkin suuri isopurje. C/R-veneitä pienellä isopurjeella pitää hakea 70-luvulta.

      2000-luvun C/R-veneen takila on helppo. Ei barduunoita ja monet pärjäävät pelkällä fokalla. Reivaaminen on kuitenkin paljon helpompaa kuin keulapurjeen vaihto. 150% rullagenua on käyttökelvoton fokkana.

      Itse suosisin veneitä, joissa genuaa ei tarvita (tai edes saa). Listasi veneet kaikki kaipaavat genuaa kevyessä tuulessa eli ovat C/R-veneeksi hitaita fokalla. Fokalla pärjääviä ovat mm. Bavaria 35 Match, Dehler 34 SV, FG 33/37, First 35 ja X-34/35.

      • Anonyymi

        Tuohon listaan vielä Salonat 34, 37, ja 38.


      • Anonyymi

        Tuosta listasta X:t ja FG:t päätä pidempiä. Laatukalustoa.


      • Anonyymi

        Kyllä noista matchit kiinnostavimpia hintansa puolesta, lähimmät tosin Ruotsissa ja Ranskassa...hankala hakumatka korona-aikana :)


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Oisko joku vanha ranskis?


      • Anonyymi

        Miten tuosta päättelet, ettei ole tukeva? Kesti karillejoutumisen suuremmitta vaurioitta. Masto tulee alas veneestä kuin veneestä, jos joku vantti tai staagi pettää ja joskus muutoinkin.

        Tuossa ylempänä laatukalustoksi mainituista X:sistä on mennyt varsin useita mastoja. Suomessa ainakin X-99, X-332 ja X-362 Sport.


    • Anonyymi

      Aloittajan mainitsema keli on kyllä varsin haastava. Jos purjeet säätää sopiviksi tuohon 4 m/s keskituuleen, niin 11 m/s puuskassa kyllä saa olla hätäseen vapauttamassa ison skuuttia.

      Oman v. -96 c/r veneeni kun ostin niin siinä oli 18,5 m2 fokka avomerikäyttöön ja 33,3 m2 genoa 1. Väliin jäi aika paha suoristuskykyaukko n. 7 m/s tuulille ja päätin tilata 21,5 m2 3Di fokan. Se onkin tarjonnut ihan riittävän suorituskyvyn lomapurjehduksilla aina 4 m/s asti. Sen alle voisi kaivata isoa genoaa keulalle. Ja yläpäässä pääsen 9/11 m/s tuuleen reivaamatta kun otan barduunat avuksi.

      Veneitä kun vertailee, niin etsi taulukkodatasta veneen oikaiseva momentti. Se maksaa ja halvemmissa veneissä sitä vaan on vähemmän.

      • Anonyymi

        Omassa veneessäni on lomapurjeina reilun 28 m2 fokka ja reilun 40 m2 iso. Kisapurjeena oli 31 m2 kevyen kelin fokka. Noilla lomapurjeilla pärjää 3-11 m/s hyvällä vauhdilla reivaamatta. Erittäin harva vene pysyy vauhdissa 3 m/s tuulessa genuallakaan. Veneeseeni saisi n. 45 m2 genuan, mutta sitä en ole koskaan kaivannut. Avomeriaallokossa reivaan 10 m/s paikkeilla. Puuskainen tuuli on tietysti haastavampi kuin tasaisen kova.

        Myös tuulensuunta vaikuttaa paljon. Avotuulilla 11 m/s ei ole mikään ongelma ja sivutuuli on pahin. Sivutuulessa paras keino on ollut rullata fokka kokonaan pois. Silloin ison voi päästää niin ulos, ettei vene kallistu ylenmäärin.

        Oikaiseva momentti kertoo jotain, mutta on vähän kaksiteräinen miekka. Suuri oikaiseva momentti johtaa yleensä huonoon vauhtiin kevyessä kelissä. Suuri oikaiseva momentti saavutetaan suurella bulbilla ja leveällä vesilinjalla. Molemmat ovat hidastavia tekijöitä kevyessä tuulessa ja avotuulilla.

        Omassa veneessäni on varsin alhainen oikaiseva momentti veneen ja varsinkin rikin kokoon nähden. Ei se ole reivikynnykseen vaikuttanut. Vauhti kryssillä toki on hieman parempi keskituulesta ylöspäin suuremman oikaisevan momentin veneillä, mutta ne ovat vastaavasti hitaampia avotuulilla ja kevyessä.


    • Anonyymi

      Löytyykö muuten joku sivusto jossa voi aika tarkastikin seuloa veneiden dataa? Sailboatdata antaa joitain vaihotehtoja, mutta esim P-mittaa tai maston korkeutta ei...orc sailboatdata antaa tietoa suorituskyvystä, mutta siinäkään ei kyseisiä mittoja.

      • Anonyymi

        Luetettavin data on ORCi-mittakirjat, tosin niistäkin pitää varmistaa, että vene on muokkaamaton. Niitä voi katsoa rekisteröitymällä ORC Sailor Serviceen: https://orc.org/

        Voi myös käyttää hakua. Vaikkapa
        site:data.orc.org "ORC International" first 36.7

        Mutta tuolla löytyy vain pieni osa. Sailor Servicessä on pelkästään 2020 mittakirjoja 18 eri 36.7:lle.

        Tässä suomalainen 36.7, joka on vakio:
        http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/117279.pdf

        Maston korkeuden joutuu laskemaan. "Freeboard at mast" 1,186 "BAS" 1,588 "P" 13,850 = 16,624 on P:n ylämerkin alareunan korkeus vedenpinnasta. Yleensä tuon päällä on n. 20 cm mastoputkea, jonka päällä tuulimittari, antenni jne.

        Sailboatdatan tietoihin suhtautuisin hyvin varauksellisesti. Monesta veneestä siellä on väärää tietoa. Kaikki tieto taitaa myös olla esitetietoa eikä mitattua, joka varsinkin painon osalta poikkeaa selvästi todellisesta monella veneellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luetettavin data on ORCi-mittakirjat, tosin niistäkin pitää varmistaa, että vene on muokkaamaton. Niitä voi katsoa rekisteröitymällä ORC Sailor Serviceen: https://orc.org/

        Voi myös käyttää hakua. Vaikkapa
        site:data.orc.org "ORC International" first 36.7

        Mutta tuolla löytyy vain pieni osa. Sailor Servicessä on pelkästään 2020 mittakirjoja 18 eri 36.7:lle.

        Tässä suomalainen 36.7, joka on vakio:
        http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/117279.pdf

        Maston korkeuden joutuu laskemaan. "Freeboard at mast" 1,186 "BAS" 1,588 "P" 13,850 = 16,624 on P:n ylämerkin alareunan korkeus vedenpinnasta. Yleensä tuon päällä on n. 20 cm mastoputkea, jonka päällä tuulimittari, antenni jne.

        Sailboatdatan tietoihin suhtautuisin hyvin varauksellisesti. Monesta veneestä siellä on väärää tietoa. Kaikki tieto taitaa myös olla esitetietoa eikä mitattua, joka varsinkin painon osalta poikkeaa selvästi todellisesta monella veneellä.

        Noista nyt paljoa tajua, mutta onko tuon perusteella niin että 36.7 nousisi paremmin tuleen kuin 35 match, vaikka on genua vene? Johtuuko syvemmästä kölistä?


    • Anonyymi

      Hei kiitti, tuo onkin hyvä sivusto!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävä sinua

      Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3613
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

      Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2459
    3. Otavassa tapahtuu!

      Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2284
    4. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2057
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

      Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1499
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

      johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

      Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

      Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

      Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe