Oma moduuli pythoniin

Anonyymi

Miten tulisi menetellä että seuraavat funktiot toimisi. Haluaisin tehdä oman moduulin pythoniin, jossa olisi nämä alla olevat ja paljon muita näppäriä funktioita.

print(morse_aakkoset)
print(aakkoset_lowercase)
print(aakkoset_uppercase)
print(aakkoset_all)

14

425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tee kotisivullesi kirjasto finktioistasi esim. funktiot.py tiedostoon. Siis def print1(x): jne...

      Sitten vaan muissa ohjelmissasi:
      from funktiot import print1,print2,print3,jne...

      Tee aluksi vain yksi helppo funktio ja kokeile sillä. Lue virheilmoitukset tarkkaan ja mieti mikä meni väärin. Korjaa.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        python
        import mystring
        print(aakkoset_lowercase)

        Miksiköhän tämä sanoo:
        NameError: name 'aakkoset_lowercase' is not defined


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        python
        import mystring
        print(aakkoset_lowercase)

        Miksiköhän tämä sanoo:
        NameError: name 'aakkoset_lowercase' is not defined

        Tarkoittaa ettei sitä ole määritelty.

        Python 3.7.5 (default, Apr 19 2020, 20:18:17)
        [GCC 9.2.1 20191008] on linux
        Type "help", "copyright", "credits" or "license" for more information.
        >>> print(a)
        Traceback (most recent call last):
        File "<stdin>", line 1, in <module>
        NameError: name 'a' is not defined
        >>> a="pölöpölö"
        >>> print(a)
        pölöpölö
        >>>


      • Anonyymi

        Toisessa moduulissa olevaan muuttujaan viitataan laittamalla ensin moduulin nimi, sitten piste ja perään muuttuja.

        moduuli.muuttuja

        Jos moduuli.py sisältää vaikka:
        x="Äks"

        Niin sitä sitten käytetään näin:
        import moduuli
        print(moduuli.x)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisessa moduulissa olevaan muuttujaan viitataan laittamalla ensin moduulin nimi, sitten piste ja perään muuttuja.

        moduuli.muuttuja

        Jos moduuli.py sisältää vaikka:
        x="Äks"

        Niin sitä sitten käytetään näin:
        import moduuli
        print(moduuli.x)

        import moduuli

        Tuon komennon pitäisi tuoda ohjelmaan kerralla kaikki, mitä moduuli sisältää. Mutta nyt on niin että juuri tuo kaiken tuominen ei toimi omista moduuleista tuotaessa, sen sijaan joutuu osoittamaan mudullista sen yksittäisen osan, joka otettaan ohjelmaan mukaan. Ja tämä tässä ihmetyttää miksi se on näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        import moduuli

        Tuon komennon pitäisi tuoda ohjelmaan kerralla kaikki, mitä moduuli sisältää. Mutta nyt on niin että juuri tuo kaiken tuominen ei toimi omista moduuleista tuotaessa, sen sijaan joutuu osoittamaan mudullista sen yksittäisen osan, joka otettaan ohjelmaan mukaan. Ja tämä tässä ihmetyttää miksi se on näin.

        Muuttujat on moduulikohtaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisessa moduulissa olevaan muuttujaan viitataan laittamalla ensin moduulin nimi, sitten piste ja perään muuttuja.

        moduuli.muuttuja

        Jos moduuli.py sisältää vaikka:
        x="Äks"

        Niin sitä sitten käytetään näin:
        import moduuli
        print(moduuli.x)

        EI KUN olet oikeassa, noinhan se juuri menee kaikissa moduuleissa.

        Nyt puhuttiin omasta mystring.py moduulista. Pyython sisältää alkuperäisen string.py moduulin, ja sehän toimii just samalla tavalla kuin tuo omakin moduuli.

        import string
        print(string.ascii_lowercase)
        'abcdefghijklmnopqrstuvwxyz'

        import mystring
        print(mystring.aakkoset_lowercase)
        'abcdefghijklmnopqrsštuvwxyzžåäö'

        Mitä minä oikein sekoilen, kaikkihan toimii aivan oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muuttujat on moduulikohtaisia.

        Näinhän se on nähtävä. Tuota moduuliani suunnitellessa nimesin tuon (aakkoset_lowercase) mutta kun se nyt noin pitää esitellä moduulin kera niin ei ole mitään haittaa vaikka käyttäisi täysin samaa nimeäkin (ascii_lowercase).


    • Anonyymi

      Pythoni oli ennen iso kakka, semmonen käärmeen oloinen.

      • Anonyymi

        Nykyään sellainen on Iinuks.


    • Anonyymi

      Nyt sitten merkillinen havainto, importin suhteen, tämä alla oleva TOIMII

      python
      from mystring import aakkoset_lowercase
      print(aakkoset_lowercase)

    • Anonyymi

      Miksiköhän ei saa käyttää

      import mystring

      Noi ei tule mitään virhettä, mutta mikään ei toimikkaan. Jostakin syystä oma moduuli ei ole yhden vertainen muiden kanssa.

    • Anonyymi

      Asia on ratkennut, suuret kiitokset pythonin taitajille.

      T. ap.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe