Vanhusten yksinäisyys

Anonyymi

ILTALEHTI ( 11.2.2020 )
'Yksinäinen vanhus jutteli viherkasville ettei unohtaisi puhumisen taitoa."

Vanhusten yksinäisyysongelmaa ei Suomessa oteta vakavasti ! Ei yksinkertaisesti välitetä !

Yli 60 - vuotiaille tulisi veronmaksajien rahoilla avata puhelinlinja jolla ikäihmiset voisivat vaihtaa ajatuksia keskenään. Siitä olisi suuri apu monelle.

Tahdon nyt korostaa että en puhu tukipuhelimista enkä kriisipuhelimista ! Kriisipuhelimessa puheluun vastaa aina joku koulutettu vapaaehtoistyöntekijä.

Minä puhun puhelinkeskustelulinjasta.

33

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ennen lankapuhelimien aikaan oli olemassa Rupattelurinki. Sinne voi soittaa kai enimmillään 10 henkeä yhtäaikaa ja rupatella keskenään. Itsekin käytin sitä monta kertaa. Oli kiva juttu, eikä ollut kovin kalliskaan. Pitäisi keksiä jokin vastaava.

    • Anonyymi

      Tuo vain kertoo siitä, että vanhuksia pidetään hyödyttöminä. Vain rahallisesti arvokkaita asioita arvostetaan Suomessa. Yhtenä päivänä jollain ihmisellä voi tehdä rahaa ja seuraavana ei. Kiinnostuu nousee ja laskee tasan tuon mukaan.

      Jos luulet, että joku pitää sinusta, olet todennäköisesti väärässä. Lähes varmasti se joku pitää siitä mitä se hyötyy sinusta. Sinun on oltava hyödyllinen tavalla tai toisella. Idea on sama kuin työpaikoilla. Ei sinnekään oteta porukkaa vain, koska ne on kivoja. Vaarin kannattaisi alkaa jakamaan viiskymppisiä sukulaisille, niin ne jonottaisi kyläilemään.

    • Anonyymi

      Yksinäisyys ei ole ainoastaan vanhusten ongelma.
      Nuorempiakin on jotka kärsivät yksinäisyydestä ja monilla se seuraa valitettavasti vuodet eteenpäin sinne vanhus-ikään saakka.

      Joskus yksinäisyys voi toki olla oma valinta mutta aika usein se ei ole edes itsestä kiinni.
      Voin omalta kohdaltani esim. kertoa että sairastuttuani kroonisesti fyysiseen sairauteen jäin aika yksin.
      En enää pysty menemään joka paikkaan ja osallistumaan kaikkeen toimintaan.
      Eli näin voi käydä vaikka itse ei haluaisi olla yksin tai yksinäinen.

      Alkuun sanoinkin usein että en ole yksinäinen, olin vain yksin mutta kyllä se on ajan myötä muuttunut yksinäisyydeksi.

      Joku myös kirjoitti tuolla että ihmiset haluavat vain hyötyä toisista ihmisistä, osittain totta mutta on varmasti olemassa ihmisiä jotka ovat ystäviä ilman mitään hyötymis-tarkoitusta.

      Itsekin aiemmin kun olin kunnossa olin hyvinkin mielelläni auttamassa muita, ja kuuntelin jos jollain oli jotain puhuttavaa tai asiaa joka painoi mieltä.
      En tarvinnut siitä mitään hyötyä itselleni, rahallista tai mitään muutakaan. Hyöty oli jo siinä kun tunsin itseni tarpeelliseksi ja hyväksi ystäväksi.

      Olen usein miettinytkin juuri sitä mistä mahtaa johtua että ihmiset ovat muuttuneet kovin itsekeskeisiksi. Muista ei välitetä mitään, pääasia että omat asiat ovat hyvin ja pärjää. Ei mitään väliä miten muilla menee elämässään.

      Myös jos joskus jotain pientä apua haluaisi pyytää niin heti pitäisi olla valmis maksamaan rahallinen korvaus. Ennen vanhaan pientä apua sanottiin ystävänpalvelukseksi. Molemmille tuli hyvä mieli, se riitti.

      Omalla kohdallanikin on tullut ajateltua tulevaa vanhuutta, onko se oikeasti yksinäinen kun nyt jo on saanut siitä esimakua, eikä se ole todellakaan helppoa.

      Olen myös ajatellut kun aina julkisuudessa vanhusten yksinäisyydestä puhutaan paljon ja sitten kerrotaan kuinka vanhoillekin ihmisille on paikkoja jonne voivat mennä tapaamaan ihmisiä. Juu, niin voivat mennä, he jotka pääsevät liikkumaan ja kulkemaan. Miten on heillä jotka eivät kotoaan minnekään pääse, se puoli on tainnut keskusteluissa jäädä kokonaan huomioimatta.

      Minullakin on välillä päiviä etten puhu kenenkään kanssa sanaakaan, en edes viherkasveille. En ole vielä oppinut yksinkään puhumisen taitoa, se ehkä pitäisi opetella.

      Suuri ihmetys on myös se että miksi nyt nämä nuoremmat unohtavat vanhukset vallan kokonaan koska jokaisesta näistä nuoristakin tulee ajallaan itsestäänkin vanhoja. Eivät hekään välttämättä halua vanhuuttaan viettää yksikseen ja yksinäisenä.
      Pitäisi aina ajatella vähän nenäänsä pidemmälle ja katsoa myös tulevaisuuteen.

      Jokaisella on myös ihmisarvo, sen ei pitäisi olla kiinni siitä onko rahallisesti hyödyllinen vai ei.

      • Anonyymi

        Näinhän sen pitäisi olla. Kaikilla on ihmisarvo, tai pitäisi olla. Käytännössä asiat menee aika eri tavalla. Kannattaa oikeasti hankkia koira, jos haluaa elämäänsä jotain mikä ei välitä rahasta, saavutuksista tai muusta sellaisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näinhän sen pitäisi olla. Kaikilla on ihmisarvo, tai pitäisi olla. Käytännössä asiat menee aika eri tavalla. Kannattaa oikeasti hankkia koira, jos haluaa elämäänsä jotain mikä ei välitä rahasta, saavutuksista tai muusta sellaisesta.

        nykyään ei vaan harrasteta enää mitään kyläilyäkään, kai tän somen sitten pitäisi korvata, perinteiset "kahvitukset", itsekin ajatellut että järjestää, oikein kutsumalla, vaan ketä sitä sitten kutsuu, jos muutenkin todella harvoin enää tekemisissä, niin kaikki jää vain pinnalliseksi "koreiluksi", ymmärrän kyllä nuoria, etteivät pakkaudu ikääntyneille, on se oma sukupolvi/ikäluokka, kun muistaa itsekin, niin kyllähän työ, ja perhe, ja harrastukset, ja muu asioiden hoito vie oman aikansa, ja onhan heilläkin vapaa-päivät oltava, nuoremmat tarvitsee untakin enemmän, kuin vain tässä "lorvaillen", joskus ajatellut yhden naapurinkin vaikka pyytää, on saman ikäinen ja yksinasuva, eikä lapsiakaan, sitten ajattelee, että naapureille annettava oma yksityisyytensä, jne. Jospa me yksinäisetkin, vaan uskallettaisiin vähän välittömämmin ruveta jutteleen, vaan kun se suomalainen luonne on, "ettei häiritä" , p.s. kahvilat voisi oikein ruveta pitään jonkun iltapäiväkahvit, - vaikka 1 krt. viikossa, meille yli 60 v. voisi olla ihan mainos: tervetuloa ikäryhmä . . . (eihän me ny voida mihinkään palvelukotiin ängetä kahville, hii .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nykyään ei vaan harrasteta enää mitään kyläilyäkään, kai tän somen sitten pitäisi korvata, perinteiset "kahvitukset", itsekin ajatellut että järjestää, oikein kutsumalla, vaan ketä sitä sitten kutsuu, jos muutenkin todella harvoin enää tekemisissä, niin kaikki jää vain pinnalliseksi "koreiluksi", ymmärrän kyllä nuoria, etteivät pakkaudu ikääntyneille, on se oma sukupolvi/ikäluokka, kun muistaa itsekin, niin kyllähän työ, ja perhe, ja harrastukset, ja muu asioiden hoito vie oman aikansa, ja onhan heilläkin vapaa-päivät oltava, nuoremmat tarvitsee untakin enemmän, kuin vain tässä "lorvaillen", joskus ajatellut yhden naapurinkin vaikka pyytää, on saman ikäinen ja yksinasuva, eikä lapsiakaan, sitten ajattelee, että naapureille annettava oma yksityisyytensä, jne. Jospa me yksinäisetkin, vaan uskallettaisiin vähän välittömämmin ruveta jutteleen, vaan kun se suomalainen luonne on, "ettei häiritä" , p.s. kahvilat voisi oikein ruveta pitään jonkun iltapäiväkahvit, - vaikka 1 krt. viikossa, meille yli 60 v. voisi olla ihan mainos: tervetuloa ikäryhmä . . . (eihän me ny voida mihinkään palvelukotiin ängetä kahville, hii .

        Kahvilat eivät järjestä ikäihmisille kahvitteluiltoja mutta kuka hyvänsä yksityishenkilö voi perustaa kahvitteluryhmän johon kaikki ovat tervetulleita. Ryhmän voisi perustaa esimerkiksi Facebookiin. Ryhmän vetäjä suunnittelee kahvittelutilaisuudet ( aika ja paikka ) ja laittaa kaikille avoimen kutsun Facebookiin tai johonkin muuhun vastaavaan paikkaan.
        Ryhmän vetäjä voi myös varata ryhmälle pöydän. Ja tietysti ryhmän vetäjä voisi kutsua porukkaa myös kävelytetkille, museokäynneille ja piknikeille. Ryhmää täytyisi tietysti mainostaa somessa jotta siihen saataisiin porukkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nykyään ei vaan harrasteta enää mitään kyläilyäkään, kai tän somen sitten pitäisi korvata, perinteiset "kahvitukset", itsekin ajatellut että järjestää, oikein kutsumalla, vaan ketä sitä sitten kutsuu, jos muutenkin todella harvoin enää tekemisissä, niin kaikki jää vain pinnalliseksi "koreiluksi", ymmärrän kyllä nuoria, etteivät pakkaudu ikääntyneille, on se oma sukupolvi/ikäluokka, kun muistaa itsekin, niin kyllähän työ, ja perhe, ja harrastukset, ja muu asioiden hoito vie oman aikansa, ja onhan heilläkin vapaa-päivät oltava, nuoremmat tarvitsee untakin enemmän, kuin vain tässä "lorvaillen", joskus ajatellut yhden naapurinkin vaikka pyytää, on saman ikäinen ja yksinasuva, eikä lapsiakaan, sitten ajattelee, että naapureille annettava oma yksityisyytensä, jne. Jospa me yksinäisetkin, vaan uskallettaisiin vähän välittömämmin ruveta jutteleen, vaan kun se suomalainen luonne on, "ettei häiritä" , p.s. kahvilat voisi oikein ruveta pitään jonkun iltapäiväkahvit, - vaikka 1 krt. viikossa, meille yli 60 v. voisi olla ihan mainos: tervetuloa ikäryhmä . . . (eihän me ny voida mihinkään palvelukotiin ängetä kahville, hii .

        Louise Kay perusti kahvitteluporukan Lontoossa ja homma toimii:
        https://youtu.be/YcS8O36hai4

        Ryhmä on kaikille avoin joten mukaan voi tulla kuka hyvänsä.

        Jos homma toimii Lontoossa niin se toimisi varmasti myös Suomen kaupungeissa - ainakin suuremmissa kaupungeissa.

        Ongelma tässä on sellainen että meiltä.suomalaisilta puuttuu aloitekykyä. Me odotamme valmista. Me odotamme aina että joku toinen tekee aloitteen.

        Minä olen itse pyörittänyt tapaamisryhmää Helsingissä monta vuotta sitten. Joskus mukaan tuli vain joitakin ihmisiä, joskus paljon enemmän. Nyt en asu Suomessa.


    • Anonyymi

      Minä olen työskennellyt kolmisen kymmentä vuotta terveydenhuollossa, ja valtaosan siitä kotihoidon parissa.
      Valtaosalla näistä vanhuksista, vammaisista ja muista avun piiriin kuuluvista on lapsia ja sukulaisia. Mutta - siinäpä se onkin - kukaan ei käy, kukaan ei soita, ei kirjoita edes postikorttia! Kyllä tämä vanhusten yksinäisyys tunnetaan liiankin hyvin meidän ammattikunnassamme, ja se on suuri ongelma.
      Niin tyypillistä nykyaikaa että odotetaan ratkaisun tähän tulevan yhteiskunnan taholta. Omaa vastuuta ja välittämistä omista ikääntyneistä vanhemmista ei ole, se lykätään kolmannelle taholle eli meille.
      Sama näkyy vanhusten hoitolaitoksissa. Huudetaan suureen ääneen miten vanhulset eivät pääse ulos, kukaan ei istu ja lue vaikka päivän lehteä, kenelläkään ei ole aikaa. Missä ovat omaiset?! Missä heidän välittämisensä ja vastuunsa?Olen työskennellyt myös noissa laitoksissa, ja kun meitä on kolme hoitajaa kolmeakymmentä avuntarvitsijaa kohden, on siinä aika homma revetä kymmeneen osaan jokaisen ja vielä kun laitoksissa hoidettavat vanhukset ovat hyvinkin huonokuntoisia ja usein tarvitaan kaksi hoitajaa pesuissa ja hoitotoimenpiteissä. Ja sitten meitä haukutaan silmät suut täyteen, se on arkipäivää vanhustenhoitajilla.
      Itselläni on paljon kokemusta siitä miten vanhus takertuu työntekijään ja tulee riippuvaiseksi. En voi kuitenkaan olla kenenkään tytär kuten eräskin vanha rouva kerran sanoi: ihan kuin oma tytär tulisi käymään. Hänellä oli ainakin yksi oma tytär, en minä voinut alkaa häntä korvaamaan eikä se ole minun tehtäväni.
      En usko hetkeäkään että kaikkien vanhusten omaiset ja lapset asuisivat 500 kilometrin päässä ja olisivat työssä jossa on niin kiinni ettei koskaan aikaa liikene aikaa omalle vanhemmalle tai isovanhemmalle.
      Kyllä olisi peiliin katsomisen paikka hyvin monella. On niin helppo sysätä vastuu rasittavasta vanhuksesta muille. Tämä on asia joka on suututtanut koko työurani.
      Ja nyt kun joku tulee viisastelemaan että miksi alalle lähdit, sanon että siksi koska minulla on halu olla hyödyksi siellä misssä voin ja haluni on auttaa. Pidän työstäni kaikesta huolimatta ja vaikka sitä ei arvosteta tippaakaan ja hyvin usein saa olla suuren yleisön haukkumisen maalitauluna. Jos me jotka tätä työtä teemme lopettaisimmekin yht äkkiä menisikö sitten sormi suuhun?

      • Anonyymi

        Näin on, kun ei ole kokenut sitä yksinäisyyttä niin ei voi edes tietää mitä se on.
        En minäkään ajatellut nuorempana, että naapurin vanha nainen olisi yksinäinen kun oli sitä
        omaa menoa ja kavereita.
        Nyt kun ikää tullut ja itse ole jäänyt yksin, ymmärrän hyvin mitä se on.
        Harmittaa nyt jälkikäteen miksi en käynyt äitini luona useammin kun nyt se on jo myöhäistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on, kun ei ole kokenut sitä yksinäisyyttä niin ei voi edes tietää mitä se on.
        En minäkään ajatellut nuorempana, että naapurin vanha nainen olisi yksinäinen kun oli sitä
        omaa menoa ja kavereita.
        Nyt kun ikää tullut ja itse ole jäänyt yksin, ymmärrän hyvin mitä se on.
        Harmittaa nyt jälkikäteen miksi en käynyt äitini luona useammin kun nyt se on jo myöhäistä.

        Kun olin jonkinasteisesti halvaantuneena oin 7 vuotta kotona, minulla juurikin oli viherkasvit ystävinä mikään huono tai säälittävä ratkaisu, Miksi kasvi olisi ihmistä huonompi ystävä ? Ei ainakaan mulle ole ollut kasvi huono ystävä.


        poouttffffgggg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun olin jonkinasteisesti halvaantuneena oin 7 vuotta kotona, minulla juurikin oli viherkasvit ystävinä mikään huono tai säälittävä ratkaisu, Miksi kasvi olisi ihmistä huonompi ystävä ? Ei ainakaan mulle ole ollut kasvi huono ystävä.


        poouttffffgggg

        Väitän että kasvit ovat olleet minulle sata kertaa parempia ystäviä kuin auttavan puhelimen vastaajat.


        poiiutfffggg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitän että kasvit ovat olleet minulle sata kertaa parempia ystäviä kuin auttavan puhelimen vastaajat.


        poiiutfffggg

        Kuka huomio hyvän työn tehneen kasvin ? Ei juuri kukaan tässäkään keskustelussa.

        poiioytrfrttgy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka huomio hyvän työn tehneen kasvin ? Ei juuri kukaan tässäkään keskustelussa.

        poiioytrfrttgy

        Yksinäisille vanhuksille pitäisi mielestäni sosiaalitoimen puolesta toimittaa koti täyteen kauniita kasveja.


        poiuyfgtffgggh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksinäisille vanhuksille pitäisi mielestäni sosiaalitoimen puolesta toimittaa koti täyteen kauniita kasveja.


        poiuyfgtffgggh

        Sitten vanhuksille voitaisiin perustaa jokin kasvijutteluryhmä missä tapaisi ihmisiäkin...


        poouyttyyuyu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten vanhuksille voitaisiin perustaa jokin kasvijutteluryhmä missä tapaisi ihmisiäkin...


        poouyttyyuyu

        Kasvit ei ole kauheen kalliita. Milta tuntuisi yksinäiselle vanhukselle kun kaupungin puolesta ovikello soisi kerran kuukaudessa ja tuotaisiin uusi kaunis kukka kotiin.

        poojugffddddfdf


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kasvit ei ole kauheen kalliita. Milta tuntuisi yksinäiselle vanhukselle kun kaupungin puolesta ovikello soisi kerran kuukaudessa ja tuotaisiin uusi kaunis kukka kotiin.

        poojugffddddfdf

        Eikö tämä olisi hyvökin idea. Sitten kukkalahjoituksen yhteydessä tuli varmistettua että vanhuksella on kaikki kunnossa.


        pooiuyytytyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö tämä olisi hyvökin idea. Sitten kukkalahjoituksen yhteydessä tuli varmistettua että vanhuksella on kaikki kunnossa.


        pooiuyytytyy

        Se kukka ojennettaisiin aina kunnioittavalla eleellä vanhukselle.

        pouytytyyuy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun olin jonkinasteisesti halvaantuneena oin 7 vuotta kotona, minulla juurikin oli viherkasvit ystävinä mikään huono tai säälittävä ratkaisu, Miksi kasvi olisi ihmistä huonompi ystävä ? Ei ainakaan mulle ole ollut kasvi huono ystävä.


        poouttffffgggg

        Vielä parempi jos olisi ollut veronmaksajien varoilla rahoitettu keskustelulinja jonne olisit voinut soittaa.
        Noita linjoja oli 80-luvulla ja ne olivat hyvin suosittuja. Kriisi - ja tukipuhelimet ovat todella hyviä olemassa mutta myös keskustelulinjoja tarvittaisiin - etenkin nyt korona-aikana.


    • Anonyymi

      Vai että kerran kuukaudessa kukka vanhukselle, tässä keskusteltiin yksinäisyydestä.
      Toki kukat voivat olla ystäviäkin mutta ei niistä ole seuraa, siis juttuseuraa.
      Niille voi kyllä puhua mutta ne eivät vastaa, niiden kanssa ei saa vuorokeskustelua aikaiseksi.
      Jos kukka vastaa puhutteluun niin silloin olisi jo tarve puhua jollekin ammatti-ihmiselle.

      Monilla vanhuksilla käy kotihoito kuitenkin useammin kuin kerran kuukaudessa.
      Kukka olisi ideana ihan kiva ja varmaan ilahduttaisi saajaansa mutta yksinäisyyttä se ei poista.

      Poiulla lähti asia vähän harhailemaan aiheesta.

      • Anonyymi

        Tai sitten sinä vaan et vielä tiedä kaikkea.


        pooyytffghhh


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kasvit kelpaavat jopa oopperayleisöksi oopperatalolle niin miksi ei ystäväksi ?

        pioiuyfgfffgfg

        Katso myös video ja mitä siinä sanotaan .

        Poiiu ei ole lähtenyt harhailemaan.


        pooouhygyhujj


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katso myös video ja mitä siinä sanotaan .

        Poiiu ei ole lähtenyt harhailemaan.


        pooouhygyhujj

        Miksi kasvi ei voisi antaa vanhukselle mitä Barcelonan oopperatalon konsertin suunnittelijalle ?

        ppoiuiyuyyyyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi kasvi ei voisi antaa vanhukselle mitä Barcelonan oopperatalon konsertin suunnittelijalle ?

        ppoiuiyuyyyyy

        Toi on ehkä upeinta mitä olen koskaan nähnyt. Oon ihan liikuteuksesta kyynelissä ja iho kananlihalla tuosta, Se video.

        https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006553748.html


        ppiutrffghhj


      • Anonyymi

        Olet aivan pöhkö jos luulet että kasvin vastaaminen jollekin olisi syytä mennä semmosesta syystä ammatti-ihmiselle. Olet kaavoihin kangistunut.


        pojyugffffggg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet aivan pöhkö jos luulet että kasvin vastaaminen jollekin olisi syytä mennä semmosesta syystä ammatti-ihmiselle. Olet kaavoihin kangistunut.


        pojyugffffggg

        Minun tekisi mieleni huumorilla soittaa auttavaan puhelimeen puheluja kertoa heille kuinka kasvi on vastannut minulle ja nauhoittaa kommenttinsa. Mutta en minä nyt kuitenkaan tuommoista tee.

        poiouiytyttttt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun tekisi mieleni huumorilla soittaa auttavaan puhelimeen puheluja kertoa heille kuinka kasvi on vastannut minulle ja nauhoittaa kommenttinsa. Mutta en minä nyt kuitenkaan tuommoista tee.

        poiouiytyttttt

        Maailma on muuttunut ei nykyään enää kasvin vastaamisesta tarvitse mennä ammatti-ihmiselle kuten ei siitäkään jos arvelee jonkun nauhoittaneen itseään. Taidemaailmassa ainakin kasvit saa vastata niin paljon kuin tykkäävät.

        pooygtfffghhhj


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailma on muuttunut ei nykyään enää kasvin vastaamisesta tarvitse mennä ammatti-ihmiselle kuten ei siitäkään jos arvelee jonkun nauhoittaneen itseään. Taidemaailmassa ainakin kasvit saa vastata niin paljon kuin tykkäävät.

        pooygtfffghhhj

        Ajattele nyt mitä siitä seuraisi jos joku menisi lääkärille: "Tulin tänne koska minua on neuvottu että jos kasvi vastaa minulle minun pitää mennä ammatti-ihmiselle ja nyt kasvi vastasi, joten otin äkkiä ajan..."
        Noh varmastikin ajateltaisiin, että oli syytäkin tulla, jos menisi tommoisesta syystä lääkäriin, :)


        poouujjjj


    • Anonyymi

      Täällä yksinäinen vanhaäijä.

      • Anonyymi

        No mitä vanhalle äijälle kuuluu? Miten on mennyt?


    • Anonyymi

      Vanhusten tuotto-odottama on olematon, joten mikä tässä on ongelma?

    • Anonyymi

      Pyydän anteeksi toimittajien tunteetonta käytöstä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      415
      1740
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1370
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1368
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1285
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1036
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      910
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    10. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      114
      859
    Aihe