Älä tee muitten pakottamisesta ruotsinopiskeluun itsellesi elämäntehtävää

Anonyymi

Anna perheiden tehdä kielivalinnat lapsen omista lähtökohdista.

190

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Terveiset palstan pakkoruotsitiimille!

      • Anonyymi

        Yli kymmenen vuotta pakkoruotsitiimi täällä 24/7


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli kymmenen vuotta pakkoruotsitiimi täällä 24/7

        Eikä tiimi ole koskaan suostunut kuuntelemaan, mitä maan enemmistöllä on sanottavaa pakkoruotsista...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä tiimi ole koskaan suostunut kuuntelemaan, mitä maan enemmistöllä on sanottavaa pakkoruotsista...

        RKP:n ei tarvitse


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yli kymmenen vuotta pakkoruotsitiimi täällä 24/7

        24/7/365 kolmessa vuorossa


    • Anonyymi

      Kannattaisiko palstan pakkoruotsitiimin miettiä hetken toimintaansa?

      • Anonyymi

        Täällähän ne jatkaa joka päivä.


      • Anonyymi

        Pidempään kuin vain hetken.


    • Anonyymi

      Lopeta siis pakkoenglannin ylistyksesi ja pakottaminen ja anna perheiden tehdä kielivalinnat lapsen omista lähtökohdista.

      • Anonyymi

        Englanti on valinnaiskieli.


    • Anonyymi

      Lasten vanhemmat tekevät nämä valinnat ammattilaisten kanssa, ovat tehneet iät ajat.

      Älkää te pakkoruotsifennomaanit sekaantuko tähän.

      • Anonyymi

        Vanhemmat valitsisivat fiksusti, jos saisivat. Nyt pakkoruotsin on valinnut kaikille RKP. Sen asiantuntijuus ulottuu vain pakkoruotsin pönkitykseen. Jättäisivätpä lapsemme rauhaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhemmat valitsisivat fiksusti, jos saisivat. Nyt pakkoruotsin on valinnut kaikille RKP. Sen asiantuntijuus ulottuu vain pakkoruotsin pönkitykseen. Jättäisivätpä lapsemme rauhaan.

        Minun lapseni luki pitkän ranskan. Ihan itse saimme valita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vanhemmat valitsisivat fiksusti, jos saisivat. Nyt pakkoruotsin on valinnut kaikille RKP. Sen asiantuntijuus ulottuu vain pakkoruotsin pönkitykseen. Jättäisivätpä lapsemme rauhaan.

        Monissa kouluissa aaa valita 1. kielestä lähtien eri kieliä ja kielen luvun järjestyslain on vapaa. Tampereellakin 7 eri kielestä voi valita.

        Missä muussa maassa on näin suuri vapaus valita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monissa kouluissa aaa valita 1. kielestä lähtien eri kieliä ja kielen luvun järjestyslain on vapaa. Tampereellakin 7 eri kielestä voi valita.

        Missä muussa maassa on näin suuri vapaus valita?

        Valita?

        Mitä voi valita ruotsin sijaan - vain ruotsia.
        Se ei ole valinta!
        Se on pakko.


    • RKP ei voi tähän lä'hteä.
      Siitä pitää Spercial Eurobarometer huolen.


      "”mitä kahta kieltä pidät tärkeänä lastesi oppia” 0 % suomalaisista piti
      mitään listan ulkopuolista kieltä tärkeänä lastensa oppia! Tästä voidaan
      päätellä, että korkeintaan 0,49 % yhteensä 4 866 848:sta
      suomenkielisestä suomalaisesta eli korkeintaan
      23 848 suomalaista mainitsi ruotsin
      kahden tärkeimmän kielen joukossa."

      https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/jaska/149098-pakkoruotsi-eun-kielibarometrin-valossa/

      • Anonyymi

        Ok, kiitos!


      • Anonyymi

        "korkeintaan 0,49 % yhteensä 4 866 848:sta suomenkielisestä suomalaisesta mainitsi ruotsin
        kahden tärkeimmän kielen joukossa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "korkeintaan 0,49 % yhteensä 4 866 848:sta suomenkielisestä suomalaisesta mainitsi ruotsin
        kahden tärkeimmän kielen joukossa."

        No eihän kukaan oikeasti pidä ruotsia tärkeänä. Ei edes palstan pakkoruotsitiimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eihän kukaan oikeasti pidä ruotsia tärkeänä. Ei edes palstan pakkoruotsitiimi.

        Ei pidä, ei.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No eihän kukaan oikeasti pidä ruotsia tärkeänä. Ei edes palstan pakkoruotsitiimi.

        Pitää tärkeänä, koska sillä ylläpidetään etuilukaistaa lahjakkaampien suomenkielisten ohi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "korkeintaan 0,49 % yhteensä 4 866 848:sta suomenkielisestä suomalaisesta mainitsi ruotsin
        kahden tärkeimmän kielen joukossa."

        Korkeintaan :-)


    • Anonyymi

      Lasta ei saa pakottaa käymään koulua.

      • Anonyymi

        Jos ei voi fennoilta vaatia pakkoruotsia, ei niiden pidä saada käydä koulua ensinkään.


    • Anonyymi

      Miksi vaaditte muille pakkoruotsia?

      • Anonyymi

        Se on pakkoruotsitiimin missio.


    • Anonyymi

      Miten vaikeaa voi olla hyväksyä koulutettujen ja elämää nähneitten vanhempien ja näiden lasten valinnanvapaus? Pakkoruotsin kaltaista rakennelmaa ei ole muualla maailmassa. Valinnainen ruotsi on kaikkien etu.

      • Anonyymi

        Kiinnostus lukea ruotsia on nimenomaan koulutetuilla vanhemmilla korkeampi kuin alemmin koulutetuilla. Taloustutkimuksen tutki asiaa v. 2013, ja kaikkein koulutettuun väestönosa suhtautui pakolliseen ruotsiin myötämielisimmin (51%).

        Mitä tulee muuhun kielivalintaan, niin koulutetut vanhemmat ovat kiinostuneita valitsemaan lapselleen muun kuin englannin 1. kieleksi. Koulutetuilla vanhemmilla on usein monipuolisempi kielitaito kuin kouluttamattomilla, ja he ovat hyötyneet kielitaidostaan elämässään.

        Tämä ei suinkaan tarkoita, että kouluttamattomia ei ohjattaisi monipuolisen kielitaidon pariin. Etenkin jos lapsi pärjää hyvin koulussa, on hyvä myös satsata kieliin ja vanhempia informoimaan näistä asioista nykyään hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiinnostus lukea ruotsia on nimenomaan koulutetuilla vanhemmilla korkeampi kuin alemmin koulutetuilla. Taloustutkimuksen tutki asiaa v. 2013, ja kaikkein koulutettuun väestönosa suhtautui pakolliseen ruotsiin myötämielisimmin (51%).

        Mitä tulee muuhun kielivalintaan, niin koulutetut vanhemmat ovat kiinostuneita valitsemaan lapselleen muun kuin englannin 1. kieleksi. Koulutetuilla vanhemmilla on usein monipuolisempi kielitaito kuin kouluttamattomilla, ja he ovat hyötyneet kielitaidostaan elämässään.

        Tämä ei suinkaan tarkoita, että kouluttamattomia ei ohjattaisi monipuolisen kielitaidon pariin. Etenkin jos lapsi pärjää hyvin koulussa, on hyvä myös satsata kieliin ja vanhempia informoimaan näistä asioista nykyään hyvin.

        Joten niistä, joita kutsut koulutetuiksi vain puolet olisi valinnut ruotsin - moniko valitsee englannin?

        Silti ruotsi on pakollinen ja englanti valinnainen.

        Et sinä ruotsin pakollisuutta voi puolustella sillä, että jopa puolet jostakin ryhmästä sen valitsisi.

        Mikset antaisi jo perheiden valita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joten niistä, joita kutsut koulutetuiksi vain puolet olisi valinnut ruotsin - moniko valitsee englannin?

        Silti ruotsi on pakollinen ja englanti valinnainen.

        Et sinä ruotsin pakollisuutta voi puolustella sillä, että jopa puolet jostakin ryhmästä sen valitsisi.

        Mikset antaisi jo perheiden valita?

        Miksi sotket pakkoruotsin ja englannin tähän keskusteluun?

        Nyt puhuttiin koulutetun väestön halusta tehdä monipuolisia kielivalintoja omalle jälkikasvulleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sotket pakkoruotsin ja englannin tähän keskusteluun?

        Nyt puhuttiin koulutetun väestön halusta tehdä monipuolisia kielivalintoja omalle jälkikasvulleen.

        Ruotsinopiskelu lukuunottamatta heillä on mahdollisuus tehdä halunsa mukaiset valinnat.


    • Anonyymi

      Ei minulla ole mitään valtaa sinun suhteesi! Tee ihan mitä haluat.

      Minä opiskelin kaikkia oppiaineita joka koulutasolla parhaani mukaan. Sellaiset ohjeet ja kannustuksen sain kotoani ja hyvät olivat ohjeet. Kiitos niistä.

      • Anonyymi

        Niin, mutta lapsia ei saa pakottaa. Lapset ja perheet voivat itse päättää, pitääkö kouluun edes mennä. Se on todellista vapautta.

        Sinut on pakotettu oppimaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mutta lapsia ei saa pakottaa. Lapset ja perheet voivat itse päättää, pitääkö kouluun edes mennä. Se on todellista vapautta.

        Sinut on pakotettu oppimaan.

        Lapsia nimenomaan joudutaan pakottamaan. 95% lapsista ei opiskelisi mitään, ellei meillä olisi oppivelvollisuutta.

        Minulla oli aikoinaan käytännön pakkoenglanti ja pakkoruotsi. Opin näiden lisäksi hyvin vielä kolmannenkin vieraan kielen. Kiitos loistavan koulujärjestelmämme.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsia nimenomaan joudutaan pakottamaan. 95% lapsista ei opiskelisi mitään, ellei meillä olisi oppivelvollisuutta.

        Minulla oli aikoinaan käytännön pakkoenglanti ja pakkoruotsi. Opin näiden lisäksi hyvin vielä kolmannenkin vieraan kielen. Kiitos loistavan koulujärjestelmämme.

        Niin, mutta lapsia ei saa pakottaa. Eikä perheitä saa pakottaa.

        Oppivelvollisuus rajoittaa ihmisen vapautta olla oppimatta. Yhteiskunta kärsii kun lapsia pakotetaan. Lapsi tarvitsee leikkiä ja unta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsia nimenomaan joudutaan pakottamaan. 95% lapsista ei opiskelisi mitään, ellei meillä olisi oppivelvollisuutta.

        Minulla oli aikoinaan käytännön pakkoenglanti ja pakkoruotsi. Opin näiden lisäksi hyvin vielä kolmannenkin vieraan kielen. Kiitos loistavan koulujärjestelmämme.

        Tarkoitatko että haluat poistaa kouluista kaiken valinnaisuuden? Kaikille samat kielet, sama määrä kotitaloutta, käsitöitä ja lukiossa sama määrä luonnontieteitä?


    • Anonyymi

      Palstan pakkoruotsitiimi, miksette antaisi jo perheiden valita?

      • Anonyymi

        Miksei ruotsi saisi olla valinnainen? Ne, joille se olisi tärkeää, valitsisivat.


    • Anonyymi

      "Niin, mutta lapsia ei saa pakottaa. Lapset ja perheet voivat itse päättää, pitääkö kouluun edes mennä. Se on todellista vapautta."

      Aivan. Oppivelvollisuus on aikansa elänyt, se on pakkoa.

      Lapsille pitää opettaa vain äidinkieltä ja vähän laskemaan. Se riittää. Lapsi itse päättää lopusta, kaikki muu on turhaa pakottamista.

      • Anonyymi

        "Ei minulla ole mitään valtaa sinun suhteesi! Tee ihan mitä haluat."

        Niin, mutta sinä pakotat silti. Tietämättäsi pakotat, en voi tehdä mitä haluan.


      • Anonyymi

        Sitten kun saadaan pakot pois, voimme muuttaa lait! Lasta ei saa pakottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei minulla ole mitään valtaa sinun suhteesi! Tee ihan mitä haluat."

        Niin, mutta sinä pakotat silti. Tietämättäsi pakotat, en voi tehdä mitä haluan.

        > Niin, mutta sinä pakotat silti. Tietämättäsi pakotat, en voi tehdä mitä haluan.

        Miten minä pakotan kun sanoin että tee mitä haluat? Fennomaani uhriutuu vahvemman edessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Niin, mutta sinä pakotat silti. Tietämättäsi pakotat, en voi tehdä mitä haluan.

        Miten minä pakotan kun sanoin että tee mitä haluat? Fennomaani uhriutuu vahvemman edessä.

        Niin mutta lasta ei saa silti pakottaa, lasta ei saa käsekä eikä lasta saa komentaa. Lapsen pitää saada leikkiä, sillä leikki on lasten työtä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta lasta ei saa silti pakottaa, lasta ei saa käsekä eikä lasta saa komentaa. Lapsen pitää saada leikkiä, sillä leikki on lasten työtä.

        Oppivelvollisuus on turha ja se on osa pakkoa. Pakottaminen on pahasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oppivelvollisuus on turha ja se on osa pakkoa. Pakottaminen on pahasta.

        Lapsi osaa päättää ihan itse!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsi osaa päättää ihan itse!

        Miksi että anna valita, menenkö kouluun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi että anna valita, menenkö kouluun?

        "Ei minulla ole mitään valtaa sinun suhteesi! Tee ihan mitä haluat."

        No miksi sitten pakotat tekemään, mitä haluan? Se on pakottamista. Mitä ellen voi tehdä, mitä haluan? Pakottamista.

        "Minä opiskelin kaikkia oppiaineita joka koulutasolla parhaani mukaan. Sellaiset ohjeet ja kannustuksen sain kotoani ja hyvät olivat ohjeet. Kiitos niistä."

        Kaikki eivät tottele vanhempiaan eivätkä ymmärrä omaa parastaan! Sen takia lasten pitää saada vapaus itse päättää. Miksi et anna perheille vapauksia? Kun vapaudet saadaan, voidaan muuttaa myös lait.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei minulla ole mitään valtaa sinun suhteesi! Tee ihan mitä haluat."

        No miksi sitten pakotat tekemään, mitä haluan? Se on pakottamista. Mitä ellen voi tehdä, mitä haluan? Pakottamista.

        "Minä opiskelin kaikkia oppiaineita joka koulutasolla parhaani mukaan. Sellaiset ohjeet ja kannustuksen sain kotoani ja hyvät olivat ohjeet. Kiitos niistä."

        Kaikki eivät tottele vanhempiaan eivätkä ymmärrä omaa parastaan! Sen takia lasten pitää saada vapaus itse päättää. Miksi et anna perheille vapauksia? Kun vapaudet saadaan, voidaan muuttaa myös lait.

        Ihan pimeä kommentti.

        Puretaan vaan se pakkoruotsi.


    • Anonyymi

      Ahvenanmaalta poistettiin pakkosuomi eikä tarvinnut edes tehdä lasten koulutusta vapaaehtoiseksi. Pakkoruotsitiimi täällä väittää, että pakkoruotsi lähtee mannermaslta vasta, kun koko koulu on vapaaehtoinen. Pelkkää häirintää heiltä.

      • Anonyymi

        Miksi yrität pakottaa omaan muottiisi! Lasta ei saa pakottaa, ymmärrätkö?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi yrität pakottaa omaan muottiisi! Lasta ei saa pakottaa, ymmärrätkö?

        Aivan oikein - järjettömyyteen ei pidä pakottaa lasta eikä aikuista.

        Ahvenanmaalta poistettiin siellä järjetön pakkosuomi eikä tarvinnut tehdä lasten koulutusta vapaaehtoiseksi.

        Pakkoruotsitiimi täällä väittää, että pakkoruotsi lähtee mannermaalta vasta, kun koko koulu on vapaaehtoinen. Pelkkää häirintää heiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan oikein - järjettömyyteen ei pidä pakottaa lasta eikä aikuista.

        Ahvenanmaalta poistettiin siellä järjetön pakkosuomi eikä tarvinnut tehdä lasten koulutusta vapaaehtoiseksi.

        Pakkoruotsitiimi täällä väittää, että pakkoruotsi lähtee mannermaalta vasta, kun koko koulu on vapaaehtoinen. Pelkkää häirintää heiltä.

        Älä yritä pakottaa minulle ja muille lapsille omia mielipiteitäsi! Lasta ei saa pakottaa omiin mielipiteisiinsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä yritä pakottaa minulle ja muille lapsille omia mielipiteitäsi! Lasta ei saa pakottaa omiin mielipiteisiinsä.

        Jos muut saavat valita kielensä, niin sinut on pakotettu hyväksymään mokoma valinnanvapaus ja se on sinusta väärin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos muut saavat valita kielensä, niin sinut on pakotettu hyväksymään mokoma valinnanvapaus ja se on sinusta väärin...

        Et voi mitenkään pakottaa valinnanvapauttasi muille! Lasta ei saa pakottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et voi mitenkään pakottaa valinnanvapauttasi muille! Lasta ei saa pakottaa.

        Alkoiko käkikello soida päässä?

        Perheet valitsevat jatkossa kielet lapsen etua noudattaen - ei enää RKP. Sitä sanotaan vapaudeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkoiko käkikello soida päässä?

        Perheet valitsevat jatkossa kielet lapsen etua noudattaen - ei enää RKP. Sitä sanotaan vapaudeksi.

        Valitsiko RKP lastesi kielet? No, ehkä hyvä sikäli, että RKP on fiksu puolue. Uskon, että teki hyvän valinnan puolestasi.

        Minä valitsin ihan itse lasteni kielet. Se on Suomessa onneksi mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitsiko RKP lastesi kielet? No, ehkä hyvä sikäli, että RKP on fiksu puolue. Uskon, että teki hyvän valinnan puolestasi.

        Minä valitsin ihan itse lasteni kielet. Se on Suomessa onneksi mahdollista.

        Kyllä, RKP on valinnut kaikkien lapsille ruotsin alakoulusta yliopistoon.

        Ei, me emme ole halunneet sitä.

        Kyllä, se vie rahaa, aikaa ja voimia muusta, tärkeämmästä.

        Kyllä, se on kohtuuton erityisesti maahanmuuttajille, erityisoppilaille, esim. tekniikkaan vaan ei kieliin suuntautuneille...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, RKP on valinnut kaikkien lapsille ruotsin alakoulusta yliopistoon.

        Ei, me emme ole halunneet sitä.

        Kyllä, se vie rahaa, aikaa ja voimia muusta, tärkeämmästä.

        Kyllä, se on kohtuuton erityisesti maahanmuuttajille, erityisoppilaille, esim. tekniikkaan vaan ei kieliin suuntautuneille...

        Sinusta voi tuntua kohtuuttomalta, mutta sinun on hyvä ymmärtää, että mitään opetussuunnitelmaa ei ole luotu ensisijaisesti maahanmuuttajille/erityisoppilaille. Koulussa oppimisvaikeuksista kärsivät saavat tukiopetusta, oli vaikeuden syy mikä vain. Tavallinen oppilas selviää ruotsista ilman suurempia ongelmia. Ruotsi ei ole muutenkaan mikään erityinen kompastuskivi, matikka tuottaa isompia ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinusta voi tuntua kohtuuttomalta, mutta sinun on hyvä ymmärtää, että mitään opetussuunnitelmaa ei ole luotu ensisijaisesti maahanmuuttajille/erityisoppilaille. Koulussa oppimisvaikeuksista kärsivät saavat tukiopetusta, oli vaikeuden syy mikä vain. Tavallinen oppilas selviää ruotsista ilman suurempia ongelmia. Ruotsi ei ole muutenkaan mikään erityinen kompastuskivi, matikka tuottaa isompia ongelmia.

        Olen ollut mukana koulun tason opetussuunnitelmatyössä jo useamman kerran.

        Oppiaineiden pakollisuudelle ON järkevät perusteet - paitsi pakkoruotsille. Pakkoruotsia ei olisi koskaan tullut, jos koulua olisi kehitetty pedagogisista ja realistisista lähtökohdista.

        Pakkoruotsin takana on vain RKP:n kulissientakainen vaikutusvalta.

        Ruotsi aiheuttaa kohtuutonta haittaa monelle, myös ns. normioppilaalle. Se syö yhden maailmankielen.

        Miksi puolustelet ruotsipakkoa etkä katso asiaa rehellisesti?


    • Anonyymi

      "Et voi mitenkään pakottaa valinnanvapauttasi muille! Lasta ei saa pakottaa."

      Lapsilla pitää olla vapaus olla valitsematta mitään ilman että pitää kokea painetta valinnanvapaudesta. Lasta ei saa pakottaa valinnanvapauteen!

    • Anonyymi

      >>>>> Ei minulla ole mitään valtaa sinun suhteesi! Tee ihan mitä haluat.

      Niin, mutta sinä olet RKP, SDP ja Vihreät!

      • Anonyymi

        Niin mutta lasta ei saa pakottaa. Tulee paha mieli.


      • Anonyymi

        Sinä taidat olla papegoja.

        Pakkoruotsia et pysty perustelemaan, mutta pakottaa vaan täytyy.


    • Anonyymi

      Tämä.

      "Lapsilla pitää olla vapaus olla valitsematta mitään ilman että pitää kokea painetta valinnanvapaudesta. Lasta ei saa pakottaa valinnanvapauteen!"

      Miksi te fennomaanit pyritte päättämään muiden lasten puolesta ja pakotatte?

      • Anonyymi

        Pakon purkaminen on siis pakottamista elämään ilman pakkoa.

        Wau!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakon purkaminen on siis pakottamista elämään ilman pakkoa.

        Wau!

        Onpa svekologiikkaa!


      • Anonyymi

        Fennomaanien epäisänmaalliset ajatukset suostui allekirjoittamaan 0,0478 % kansasta.

        Valtionavut lähti kuin vesi hanhen selästä.


      • Anonyymi

        "Ihmiset haluavat Suomeen reilua ja realistista kielipolitiikkaa, jossa syrjivä ruotsipakon rakenne on purettu."

        Tämä!


    • Anonyymi

      "Valtionavut lähti kuin vesi hanhen selästä."

      Kyseessä oli epäisänmaallisuus.

      • Anonyymi

        Kielivapaus on vapautta eikä epäisänmaallisuutta.
        Ei näitä käsitteitä voi määritellä ihan miten sattuu, edes keskustelupalstalla.


    • Anonyymi

      Elämäntehtävän tulisi olla eettinen, ei muita alistava.

      Länsimaisen ihmisen oikeustajun pitäis kertoa, ettei pienen vähemmistön oikeus voi olla pakottaa suurta enemmistöä kieliopintoihin vähemmistön palvelun vuoksi.

    • Anonyymi

      Perheet tietävät parhaiten, mitä kieliä lapsi lukee ja mistä syystä.

      Pakkoruotsi on meillä ainoa pakollinen kieli eikä sen oppimista tue arjen tarve tai jatkuva käyttö (englantia tukee).

      Muualla kieliopinnot eivät karsi oppilaita vaan ne mitoitetaan oppilaan parhaaksi. Esimerkiksi Ruotsissa kielivaikeuden omaava voi valita lisää koti/koulukieltä.

    • Anonyymi

      >>>>> "Valtionavut lähti kuin vesi hanhen selästä."

      Kyseessä oli epäisänmaallisuus. >>>>

      Lasta ei saa pakottaa kouluun.

      • Anonyymi

        Sinulle riittää se, että sekoilet, jotta keskustelu on mahdotonta.

        Pakkoruotsi on silti väärin.


    • Anonyymi

      "Lasta ei saa pakottaa kouluun."

      Kyllä lapsi saa mennä kouluun ja lapsi saa opiskella ruotsia. Se on lapsen oikeus.

      • Anonyymi

        Mutta lapsen velvollisuus ei saa olla opiskella ruotsia, ellei hän ole itse ruotsinkielinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta lapsen velvollisuus ei saa olla opiskella ruotsia, ellei hän ole itse ruotsinkielinen.

        Aivan, ruotsi voi olla mahdollinen muttei pakollinen - ja koulua ei tarvitse tämän vuoksi hävittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, ruotsi voi olla mahdollinen muttei pakollinen - ja koulua ei tarvitse tämän vuoksi hävittää.

        Tämä hyvä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, ruotsi voi olla mahdollinen muttei pakollinen - ja koulua ei tarvitse tämän vuoksi hävittää.

        Ruotsi jatkossa mahdollinen muttei pakollinen


    • Anonyymi

      Aloituksen neuvo on hyvä!

      • Anonyymi

        "Älä tee muitten pakkoruitsituksesta itsellesi elämäntehtävää"

        Yhdestoista käsky


    • Anonyymi

      Pakon kannattajien kannattaisi pohtia logiikkaa ja eettisyyttä.

      Ei ruotsipakon puolustajaa pitäisikään huolettaa se, ettei hän näe syytä purkaa pakkoa, vaikka perusteita annettaisiin kuinka.

      Häntä pitäisi huolettaa se, ettei hän pysty perustelemaan pakkoa niille älykkäille ja koulutetuille ihmisille, joiden lapsia pakko koskee.

      • Anonyymi

        Jollei pysty perustelemaan ruotsipakkoa, ei kannata pitää siitä kiinni.

        Älykkäät ihmiset pystyvät pohtimaan ja tekemään johtopäätöksiä itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jollei pysty perustelemaan ruotsipakkoa, ei kannata pitää siitä kiinni.

        Älykkäät ihmiset pystyvät pohtimaan ja tekemään johtopäätöksiä itse.

        Älykkäät ihmiset eivät meuhkaa tällaisella palstalla ruotsin kielestä 24h/7.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älykkäät ihmiset eivät meuhkaa tällaisella palstalla ruotsin kielestä 24h/7.

        Ei, älykkäät ihmiset eivät puolusta pakkoruotsia millään foorumilla.

        Koska pakkoruotsi on väärin.

        Koska pakkoruotsille ei ole perusteita.

        Koska pakkoruotsi on iso kiusa ja haitta niin monelle.


    • Anonyymi

      Missä minä olen pakottanut sinua?

      • Anonyymi

        Miksi pakotat muita ruotsinopiskeluun?


    • Anonyymi

      Älä tee muitten pakottamisesta ruotsinopiskeluun itsellesi elämäntehtävää. Anna perheiden tehdä kielivalinnat lapsen omista lähtökohdista.

      • Anonyymi

        Tämö olisi oikein, reilua ja fiksua!


      • Anonyymi

        Aivan


    • Anonyymi

      Ruotsin kielinen kansan ryhmä on fennomaaneilla täsmälleen sama psyykkinen ongelma kuin sosialisteilla ja muslimeilla juutalaiseen kansanryhmään.

      Tämä fennomania sekä antisemitismi on pitkällisen aivopesun tulos ja on hyvin vaikea kitkeä pois, mutta ei aivan mahdotonta, mutta sitten miten se tehdään?

      Vaikka ne lakisääteisesti torjuttaisiin ja kiellettäisiin vihapuheina, niin antisemitistinen ja antiruotsalainen propaganda jatkuu silti sananvapauden nimissä sekä uhriutumalla muka sorrettuna.

      • Anonyymi

        No höh!
        4,7% ei vaan voi vaatia muita opiskelemaan kieltään - pakolla, alakoulusta yliopistoon, vailla vapautuksia.
        Sinulta lähtee mopo aina käsistä.


    • Anonyymi

      Älä tee muitten pakottamisesta ruotsinopiskeluun itsellesi elämäntehtävää.

      Anna perheiden tehdä kielivalinnat lapsen omista lähtökohdista.

      • Anonyymi

        Ymmärtääkö pakkoruotsitiimi tämän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärtääkö pakkoruotsitiimi tämän?

        Ei ymmärrä, mutta kaikki muut ymmärtävät.


    • Anonyymi

      >>>>> Missä minä olen pakottanut sinua?

      Olet pakottanut kannattamalla nykyjärjestelmää. Ellet ole puolellamme, olet meitä vastaan. Me saimme melkein 3000 nimeä listaan.

      • Anonyymi

        No höpöä - olet kannattamssa järjestelmää, joka sortaa enemmistöä lapsista ja nuorista.

        Ottaisit nyt uuden kurssin elämääsi. On kesä ja on vapaus.

        Annetaan perheitten valita lastensa eduksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No höpöä - olet kannattamssa järjestelmää, joka sortaa enemmistöä lapsista ja nuorista.

        Ottaisit nyt uuden kurssin elämääsi. On kesä ja on vapaus.

        Annetaan perheitten valita lastensa eduksi.

        Nyt koulunsa aloittavat tulevat olemaan työelämässä 2040 - 2080. He eivät tule tarvitsemaan pakkoruotsia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt koulunsa aloittavat tulevat olemaan työelämässä 2040 - 2080. He eivät tule tarvitsemaan pakkoruotsia.

        Tuona aikana ammattitaitovaatimukset ovat kovat - mutta pakkoruotsipalvelu hoidetaan järkevästi. Tarvitaan siis jotain ihan muuta kuin pakkoruotsia.


    • Anonyymi

      Näin.

      "Olet pakottanut kannattamalla nykyjärjestelmää. Ellet ole puolellamme, olet meitä vastaan. Me saimme melkein 3000 nimeä listaan."

      99,96 % kansasta siis pakottaa kielifennomaaneja, koska hyväksyvät vallitsevan olotilan. Missä logiikka - sitä ei maanikolla ole.

      • Anonyymi

        Olet ihan pihalla. Ota nyt lomaa!


      • Anonyymi

        Jos te pakkoruotsitiimissä olisitte nuorten kanssa tekemisissä, te tietäisitte jotain nuorten realiteeteista, koulumaailmasta ja tulevaisuuden toiveista.

        Te kirjoitatte täällä vain ihaillen pakkoruotsista ja haukutte niitä, jotka haluavat ruotsin valinnaiseksi. Todistatte itse olevanne irrallaan nuorten maailmasta ja välinpitämättömiä heidän toiveitaan kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos te pakkoruotsitiimissä olisitte nuorten kanssa tekemisissä, te tietäisitte jotain nuorten realiteeteista, koulumaailmasta ja tulevaisuuden toiveista.

        Te kirjoitatte täällä vain ihaillen pakkoruotsista ja haukutte niitä, jotka haluavat ruotsin valinnaiseksi. Todistatte itse olevanne irrallaan nuorten maailmasta ja välinpitämättömiä heidän toiveitaan kohtaan.

        Niinpä!


    • Anonyymi

      Ilman RKP:tä meillä ei olisi pakkoruotsia.

      Lastemme kieliopintojen on jatkossa oltava mielekkäitä - ei enää RKP:n sanelemia!

      • Anonyymi

        Aivan, ilman RKP:tä ei pakkoruotsia olisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, ilman RKP:tä ei pakkoruotsia olisi.

        RKP on tehnyt todella ison mokan tässä ruotsipakossaan. Se on pilannut suomenruotsalaisten maineen todella pitkäksi aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        RKP on tehnyt todella ison mokan tässä ruotsipakossaan. Se on pilannut suomenruotsalaisten maineen todella pitkäksi aikaa.

        Kyllä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        RKP on tehnyt todella ison mokan tässä ruotsipakossaan. Se on pilannut suomenruotsalaisten maineen todella pitkäksi aikaa.

        RKP on pilannut myös ajattelun taidot omiltaan.

        Tämä palstan pakkoruotsitiimin yövartio on ihan yliveto perustellessaan, miksi pakkoruotsi pitää olla.

        Pakon puolustaja1: Jos ruvetaan kuuntelemaan opiskelijoiden toiveita mitä opiskella kouluissa, ei siellä ole oppiaineita lainkaan sen jälkeen.

        Pakon puolustaja2: Ingen läroplikt heller. (Eikä myöskään mitään oppivelvollisuutta.)

        Pakon puolustaja3: Voidaan unohtaa kehitys paremmaksi yhteiskunnaksi ja valtioksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        RKP on pilannut myös ajattelun taidot omiltaan.

        Tämä palstan pakkoruotsitiimin yövartio on ihan yliveto perustellessaan, miksi pakkoruotsi pitää olla.

        Pakon puolustaja1: Jos ruvetaan kuuntelemaan opiskelijoiden toiveita mitä opiskella kouluissa, ei siellä ole oppiaineita lainkaan sen jälkeen.

        Pakon puolustaja2: Ingen läroplikt heller. (Eikä myöskään mitään oppivelvollisuutta.)

        Pakon puolustaja3: Voidaan unohtaa kehitys paremmaksi yhteiskunnaksi ja valtioksi.

        Eli ilman pakkoruotsia ei pakkoruotsitiimin mielestä ole koulua.

        Miten järjetöntä puhetta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli ilman pakkoruotsia ei pakkoruotsitiimin mielestä ole koulua.

        Miten järjetöntä puhetta!

        Pakkoruotsimme kaltaista järjestelyä ei ole missään muualla maailmassa. Kielivähemmistöjä ja monikielisiä valtioita on kyllä paljon. Kielivähemmistöt opiskelevat maan pääkielen, siihen heillä on oikeus, omaan kouluttautumiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakkoruotsimme kaltaista järjestelyä ei ole missään muualla maailmassa. Kielivähemmistöjä ja monikielisiä valtioita on kyllä paljon. Kielivähemmistöt opiskelevat maan pääkielen, siihen heillä on oikeus, omaan kouluttautumiseen.

        Kielivähemmistön koulutttautumisen kautta pidetään parhaiten huolta sen kielellisistä oikeuksista ja muistakin oikeuksista - ei enemmistöä pakottamalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kielivähemmistön koulutttautumisen kautta pidetään parhaiten huolta sen kielellisistä oikeuksista ja muistakin oikeuksista - ei enemmistöä pakottamalla.

        Jokainen järkevä ihminen ymmärtää tämän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kielivähemmistön koulutttautumisen kautta pidetään parhaiten huolta sen kielellisistä oikeuksista ja muistakin oikeuksista - ei enemmistöä pakottamalla.

        Kyllä!


    • Anonyymi

      Älä tee muitten pakottamisesta ruotsinopiskeluun itsellesi elämäntehtävää. Anna perheiden tehdä kielivalinnat lapsen omista lähtökohdista.

      On vuosi 2020.

      • Anonyymi

        On vuosi 2020.

        Trollailun sijaan voisi tehdä jotain rakentavaa. Antaa ihmisille näille kuuluva vapaus ja pitää vähän vapaata itsekin. Kesä kutsuu, eikö?


      • Anonyymi

        Kesäloma kutsuu...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kesäloma kutsuu...

        Parhaat päivät edessä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parhaat päivät edessä!

        Totta, kesä on parhaimmillaan!


      • Anonyymi

        ja vapaa kielivalinta. Turha pakottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja vapaa kielivalinta. Turha pakottaa.

        Näin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ja vapaa kielivalinta. Turha pakottaa.

        Kyllä, vapautta!


    • Anonyymi

      Teen ihan mitä haluan, älä käy neuvomaan.

      • Anonyymi

        Juurihan avauksessa käskytät!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juurihan avauksessa käskytät!

        Sinun siis pitäå saada pakottaa muita eikä sinua saa neuvoa olemaan pakottamatta. ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun siis pitäå saada pakottaa muita eikä sinua saa neuvoa olemaan pakottamatta. ;)

        Missä juuri minä olen pakottanut sinua? Se edellyttäisi sitä, että minulla olisi sinuun jonkinlainen valta-asema. Mikä se valta-asema tai oikeus minulla on sinuun nähden?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä juuri minä olen pakottanut sinua? Se edellyttäisi sitä, että minulla olisi sinuun jonkinlainen valta-asema. Mikä se valta-asema tai oikeus minulla on sinuun nähden?

        RKP:llä ja folktingetillä verkostoineen on valta pakottaa muita.

        Ei saisi olla, mutta on.


    • Anonyymi

      Turha pakottaa ruotsia.

      Jotta kieltenopiskelu olisi järkevää, opiskeltavalle kielelle tulee olla aitoa käyttöä ja sen tulee olla aidosti mielenkiintoinen lukijalleen. Pakkoruotsin kohdalla tämä vaatimus ei täyty.

      • Anonyymi

        Näin!


      • Anonyymi

        Aivan!


      • Anonyymi

        Hyvä lähtökohta!


    • Anonyymi

      Tämä.

      "Missä juuri minä olen pakottanut sinua? Se edellyttäisi sitä, että minulla olisi sinuun jonkinlainen valta-asema. Mikä se valta-asema tai oikeus minulla on sinuun nähden?"

      Taitaa perustua siihen, että kielifennomaani alistuu luontaisesti. Ei mitään vaikutusvaltaa, koskaan.

      Gunilla.

    • Anonyymi

      Hyvä ohje pakkoruotsitiimille!

      • Anonyymi

        Paras!


      • Anonyymi

        Tällä mennään!


      • Kyllä!


    • Anonyymi

      Yli 95%:n pakkoruotsi ei ole 4,7%:n kielivähemmistön "kielellinen oikeus". On ajateltava lastemme parasta. Siihen ei pakkoruotsi kuulu.

      • Anonyymi

        Aivan


    • Anonyymi

      Näyttää pakkoruotsitiimin elämäntehtävä kuitenkin olevan Ruotsin Pakottaminen Kaikille...

      • Anonyymi

        MVH...


      • Anonyymi

        Ei ole vaikea muistaa, mikä on taustalla.


      • Anonyymi

        Merkillistä.

        Palstalla päivystää ruotsinkielisiä estämässä suomalaisia puhumasta pakkoruotsista ja lastensa aidoista kielitarpeista. Nostavat tyhjänpäiväisiä häirintä- ja kiukkuketjuja "fennojen" pahuudesta. Miksi?

        Sekö heille on kielipolitiikkaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Merkillistä.

        Palstalla päivystää ruotsinkielisiä estämässä suomalaisia puhumasta pakkoruotsista ja lastensa aidoista kielitarpeista. Nostavat tyhjänpäiväisiä häirintä- ja kiukkuketjuja "fennojen" pahuudesta. Miksi?

        Sekö heille on kielipolitiikkaa?

        Ei palkkatrolleilla voi mitään näkemyksiä ja pohdintoja ollakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei palkkatrolleilla voi mitään näkemyksiä ja pohdintoja ollakaan.

        Siksi häirintä riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei palkkatrolleilla voi mitään näkemyksiä ja pohdintoja ollakaan.

        Eikä pakolle ole perusteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä pakolle ole perusteita.

        Ei minkäänlaisia.


    • Anonyymi

      Oleellinen kysymys: Mitä sellaista pakkoruotsi takaa ruotsinkielisille, mitä ei valinnainen ruotsi tee?

      • Anonyymi

        Ei tule vastausta!


    • Anonyymi

      Siinä asian ydin.

    • Anonyymi

      Tämä on demokratian lähtökohta!

      • Anonyymi

        Demokratiassa edustajat haluavat toimia äänestäjiensä hyväksi ja äänestäjiään kuullen. Kielipolitiikassa ei tässä maassa ole koskaan ollut demokratiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Demokratiassa edustajat haluavat toimia äänestäjiensä hyväksi ja äänestäjiään kuullen. Kielipolitiikassa ei tässä maassa ole koskaan ollut demokratiaa.

        Ei, kielipolitiikka on RKP:n taskussa.


    • Anonyymi

      Turhat kieliopinnot vievät yli puoli vuotta suurimman osan opinnoista - tähän hölmöyteen kuluvilla rahoilla ja voimilla voisi opiskella jotain aidosti tärkeää.

      • Anonyymi

        Lukioruotsi kenkkuakin kenkumpi: Vain ruotsissa erot oppilaiden välillä valtavat. Vaikka kielissä ongelmia omaavat usein skippaavat lukion kiitettävistä luma-arvosanoistakin huolimatta, juuri ruotsi jakaa eniten. Ruotsi monille hyvin vaikea, pakollinen alakoulusta yliopistoon ja toisin kuin englannilla tarve 0.

        Ja nyt RKP vaatii vielä ruotsin pakollisen yo-kokeen paluuta. Järjetöntä, kohtuutonta ja julmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukioruotsi kenkkuakin kenkumpi: Vain ruotsissa erot oppilaiden välillä valtavat. Vaikka kielissä ongelmia omaavat usein skippaavat lukion kiitettävistä luma-arvosanoistakin huolimatta, juuri ruotsi jakaa eniten. Ruotsi monille hyvin vaikea, pakollinen alakoulusta yliopistoon ja toisin kuin englannilla tarve 0.

        Ja nyt RKP vaatii vielä ruotsin pakollisen yo-kokeen paluuta. Järjetöntä, kohtuutonta ja julmaa.

        Suomalaisille ja uussuomalaisille ruotsipakko aiheuttaa ongelmia ja menetyksiä ja tappioita koko maalle - ja täällä pakkoruotsitiimi kitisee, ettei pakkoruotsista muka saisi valittaa. Miten meillä on voinut kasvaa tuollainen joukko ihmisiä, joille demokratian ja kunnioituksen käsite on ihan vieras.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisille ja uussuomalaisille ruotsipakko aiheuttaa ongelmia ja menetyksiä ja tappioita koko maalle - ja täällä pakkoruotsitiimi kitisee, ettei pakkoruotsista muka saisi valittaa. Miten meillä on voinut kasvaa tuollainen joukko ihmisiä, joille demokratian ja kunnioituksen käsite on ihan vieras.

        Pakkoruotsin aiheuttamat ongelmat ovat kovia ja tosia - mutta meillä ollaan niin turtuneita siihen, että ruotsi aiheuttaa ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakkoruotsin aiheuttamat ongelmat ovat kovia ja tosia - mutta meillä ollaan niin turtuneita siihen, että ruotsi aiheuttaa ongelmia.

        Ja RKP ei välitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakkoruotsin aiheuttamat ongelmat ovat kovia ja tosia - mutta meillä ollaan niin turtuneita siihen, että ruotsi aiheuttaa ongelmia.

        Tämä kerrtoo, että Suomen ilmapiirissä on jotain pielessä.

        Miten vanhan eliitin pikkukieli voi edelleen olla pakollisena kaikille? Kolonialismia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä kerrtoo, että Suomen ilmapiirissä on jotain pielessä.

        Miten vanhan eliitin pikkukieli voi edelleen olla pakollisena kaikille? Kolonialismia?

        Kolonialismin seurausta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolonialismin seurausta...

        Pahoilla asioilla on pitkälliset seuraukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pahoilla asioilla on pitkälliset seuraukset.

        Valitettavasti!


    • Anonyymi

      OMA AVAUS ETUSIVULLE VAIKKA VÄKISIN!

      • Anonyymi

        Olet ymmärtänyt aivan väärin. Tarkoitus on keskustella omille lapsille oikeudenmukaisesta kielipolitiikasta.

        Jos sinulla olisi lapsia, ymmärtäisit, mistä täällä puhutaan. Sinulle tämä on jokin leikki ja kilpailu ja olet nyt fiksoitunut tuohon pakkoruotsin puolustamiseen. Avaa silmät ja ajattele uudestaan.


    • Anonyymi

      Voiko otsikon pyyntö mitenkään tavoittaa pakkoruotsitiimiläisten tajuntaa:

      Älä tee muitten lasten pakottamisesta ruotsin opiskeluun itsellesi elämäntehtävää!

      • Anonyymi

        Niin, ruotsinkieliset ei pakota omille lapsilleen suomenkielisiä kielikylpyjä.


    • Anonyymi

      Pakkoruotsitiimin on aika ymmärtää tämä!

      • Anonyymi

        Heillä tuskin on mahdollisuutta irtautua tehtävästään.


    • Anonyymi

      Kielivalintojen tulisi olla vapaita.

    • Anonyymi

      Otsikossa hyvä ohje

      • Anonyymi

        RKP:lle ja sen käsikassaroille


      • Anonyymi

        Erinomainen ohje


    • Anonyymi

      RKP kurittaa pakkoruotsilla

      • Anonyymi

        Ikävää porukkaa


    • Anonyymi

      RKP:n on korjattava asenneongelmansa.

      • Anonyymi

        Nyt. Viimeinkin.


    • Anonyymi

      Miettikää nyt RKP:ssä

    • Anonyymi

      Miksi RKP jyrää pakkoruotsilla?

      Kuka häviäisi ja mitä, jos ruotsi olisi englannin tapaan valinnainen?

    • Anonyymi

      Täällä on porukkaa, jolle ruotsin pakottaminen on tullut elämäntehtäväksi. Ei hyvä.

    Ketjusta on poistettu 47 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Savonlinnassa machete hyökkäys!

      Myös kirvestä käytetty lyömäaseena......näin se Savonlinnakin rikastui...
      Maailman menoa
      132
      1744
    2. Jos sinua kiinnostaa nainen

      tai olet miettinyt, niin ei minulla ole ollut ketään. Olen viettänyt hiljaista ja yksinäistä elämää. En ole "käynyt nais
      Ikävä
      57
      1411
    3. Suoraan Sinulle

      En usko välttämättä mihinkään sielunkumppanuuteen tai muuhun maagiseen voimaan, mutta sinussa olen silti nähnyt jotain,
      Ikävä
      49
      1149
    4. Mikä siinä sun kaivatussasi on niin

      erityistä muihin verrattuna? 🙋‍♂️
      Ikävä
      81
      1019
    5. Apokryfikirjat: mitä "kielletyt kirjat" kätkevät sisäänsä?

      Itämaiset palstat eivät ole Raamatun tai kristinuskon asialla, mutta koska meitä häiritään täällä, meidän on puhuttava a
      Hindulaisuus
      371
      871
    6. Miksi toisille löytyy kumppani, mutta joillekin ei?

      Usein ihmettelee, miten helppoa joillekin on löytää seuraa. Jo nuoresta asti on kumppani vierellä ja jos tulee ero, vaih
      Sinkut
      124
      739
    7. Niin siinä kävi

      Mä ihastuin suhun. Kukapa ei? Olisi pitänyt kuunnella sisäistä naisen vaistoa, etten takuulla ollut ainut. Kuulin sattum
      Ikävä
      39
      701
    8. aa eli nyt tajuan..

      eli siis pitkä-aikainen vaikeus parisuhteen saamisesta johtuu omalta kohdaltani alhaisesta yhteiskunnallisesta asemasta.
      Sinkut
      117
      685
    9. Mitä siellä tapahtuu?

      Mitä ihmettä? Joku hyökkäys?
      Savonlinna
      17
      661
    10. Mikähän auttaisi kun kuIIi

      Seisoo kun lipputanko. PaIIien sitominen antaa voimakkaan orkun mikä jeesaa himoja hetkeksi, mutta se panetus tulee pian
      Ikävä
      69
      656
    Aihe