Poijuhaka käyttö

Anonyymi

17

5014

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      POIJUhakahan se on. Helpottaa poijuun kiinnittymistä vauhdista. Eli kyllä.

      • Anonyymi

        Köyttäkin voi käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyttäkin voi käyttää.

        Jos aikoo kiinnittää veneensä poijuun niin köysi kannattaa laittaa siihen haan lenkkiin. Oikein hoksattu. Siitä köydestä kiinnipitäen ja luistattaen käsissään sitten lähestytään laituria varoen, että ei putoa takaa veteen veneen liikkuessa. Joku voi selventää vielä halutessaan.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Lelu. Avohaka paras.

      PS. Veneissä ei ole "naruja", paitsi aloittelijoilla.

      • Anonyymi

        Onko ne nauhoja ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko ne nauhoja ?

        Ok. Miksi avohaka on parempi? Kuinka se pysyy kiinni, kun se on avoin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ok. Miksi avohaka on parempi? Kuinka se pysyy kiinni, kun se on avoin?

        Mikäs sen irrottaisi? Vapaasti poijun ympärillä pyöriessä voisi irrotakin, mutta ei silloin kannata mitään poijukoukkua käyttää.

        Tuossa aloituksen mukaisessa poijuhaassa ongelmana on tarttuminen poijuun vinoon ja siitä seuraa helposti vääntyminen, joka jumittaa mekanismin. Varsinkin näissä nykyään yleisissä poijuissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs sen irrottaisi? Vapaasti poijun ympärillä pyöriessä voisi irrotakin, mutta ei silloin kannata mitään poijukoukkua käyttää.

        Tuossa aloituksen mukaisessa poijuhaassa ongelmana on tarttuminen poijuun vinoon ja siitä seuraa helposti vääntyminen, joka jumittaa mekanismin. Varsinkin näissä nykyään yleisissä poijuissa.

        Mitä tarkoittaa poijuun vinoon tarttuminen? Ja mikä varsinkin näissä nykyään yleisissä poijuissa? Onnittelut aloittajalle, hyvä vedätys taas.
        T. Yli 50 v veneilyä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa poijuun vinoon tarttuminen? Ja mikä varsinkin näissä nykyään yleisissä poijuissa? Onnittelut aloittajalle, hyvä vedätys taas.
        T. Yli 50 v veneilyä

        Tässä on tarkoittamani poijutyyppi ja toisessa poijussa on ko. poijuhaka lievästi ongelmallisessa asennossa.

        http://haaveenahyvakuva.blogspot.com/2013/11/ystavani-poiju.html

        Kun laittaa poijuun kiinni tuo valahtaa kaaren alaosaan ja toinen pää on vedessä. Köyttä kiristäessä leveä ja tiukka aukko estää poijuhaan nousemisen kaaren keskelle. Samalla poiju kallistuu venettä kohti. Varteen tulee reilusti vääntoä ja se helposti taipuu, jolloin sen sisällä oleva avaustappi jumittuu.

        Vaikkei vääntyisikään lähtiessä tulee uusi ongelma. Köysi löystyy ja poijuhaan vapaa pää tippuu taas veteen. Kohdalla ollessa yrität nostaa päätä lähelle, mutta leuka on jumissa poijun kaaressa. Pitäisi kuitenkin päästä käsiksi sinne vedessä olevaan päähän, jotta saisi vedettä lukituksen auki.

        Näitä ongelmia ei ole kapealeukasilla poijuhaoilla eikä varsinkaan avonaisilla. Jälkimmäisellä on vielä etuna se, että sen voi irrottaa muutaman metrin päästä poijustakin. Vaatii hiukan opettelua, mutta sopiva vispaus köyteen irrottaa haan. Varsin kätevää joissain tilanteissa.


    • Anonyymi

      Vai että "naru"? :-D

      Tarkoitatko pyykkinarua, narukoria, lahjanarua vai mitä. Väärä palsta hei....

      Wikipedia: Naru tai nuora on yhteen kierretyistä kuiduista valmistettu punos, joka on lankaa hieman paksumpaa ja köyttä ohuempaa ja pienempää. Narua käytetään lähinnä pakettien sulkemiseen, koristeeksi ja taakkojen kiinnittämiseen sitomalla.

      Parasta vielä katsella toimintaa Youtubesta.

    • Anonyymi

      Olen nähnyt, kun tuollainen poijuhaka on jäänyt taipuneena poijuun ja köysi on katkaistu. Koitin irrottaa sitä, mutta ei saa auki millään.

    • Anonyymi

      Makunsa kullakin, sanoi kissa, kun persettään nuoli, mutta itse olen tykästynyt HandyDockiin. Yltää kaukaakin mutta irti ei lähde ihan yhtä helpolla, tosin lähtiessä on poijun kohdalla enemmän aikaa operoida. Ei olla saatu rikki.

    • Anonyymi

      Tuollainen poijuhaka on ollut käytössä kolmisenkymmentä vuotta, ja se toimii hyvin. Pari huomionarvoista asiaa:

      Käytettävä köysi pleissataan kiinni sen "lukittuvan" koukun tyvessä olevaan tuplalenkkiin, ja köysi juoksee pitkin haan vartta toiseen päähän siellä olevan pokittaislenkin läpi (ja edelleen veneeseen). Tällöin veto ja kuormitus tulee suoraan jykevään teräskoukkuun ilman hitsauksia. Haan varteen voi vaikka laittaa teippiä tai nippusiteen pitämään käyden paikoillaan. Usein näkee, että köysi on sidottu tai pleissattu sinne yläpään ohuisiin lenkuroihin, jotka ei todellakaan ole mitoitettu millekkään todelliselle kuormalle. Tämän pitäisi olla itsestään selvää, mutta jopa Vene-lehdessä oli kerran kuva (Targasta??!!), jossa köysi oli kiinni vain siinä ohuessa ohjauslenkissä haan kahvapäässä. Mitä idiootteja!

      Sitten se vinoon jääminen: tämä aivan totta. Mutta: kun asian tietää, niin on erittäin helppoa vetää kevyesti haasta/köydestä kun poistuu poijun vierestä, niin haka asettuu poijun varren suuntaiseksi ilman ongelmia.

      Pieni vinkki: meillä vene on mökkirannassa poijussa, keula kahdella köydellä laiturissa. Poijuköysi on pleissattu hakaan edellä kertomallani tavalla suoraan siihen koukun kahden lenkin läpi, toisessa päässä pleissattu lenkki, joka menee veneen peräknaapiin. Tämä pituus päästää veneen keulan keveään laiturikosketukseen silloinkin, kun vesi on korkealla. Tämän lisäksi köydessä on kaksi pleissattua lisälenkkiä noin 0,8 ja 1,6 metriä sen päästä. Idea on se, että kun vene on tyhjennetty ihmisistä ja tavaroista, käydään poijuköysi kiristämässä yhdellä pykälällä jotta vene pysyy loitompana laiturista. Köyden päätä ei tällöin irroiteta knaapista, vaan siihen vedetään toinenkin lenkki, joka taas lähtiessä lastauksen ajaksi irrotetaan. Kätevää, kun käytännössä oma poiju on ainoa johon mennään koko ajan. Jos ollaan vieraassa paikassa, niin joku näistä kolmesta lenkistä ehkä toimii, tai sitten pannaan jatkopalaa tarvittava määrä.

      • Anonyymi

        Hyvä pointti. Vähän sama, kuin ankkuriköysi laitetaan kiinni alapään sakkelista ja yläpäähän laitetaan vain niin ohut köysi tai vaikka nippuside, että sen voi vaikka vetää koneella poikki, ja sen saa pohjasta irti käsin vetämällä, koska ankkuri tulee ylös takaperin. Joissakin ankkureissa on sakkeli yläpäässä ja jos sen irrottaa, se lukitusosa livahtaa ulos varresta ja ankkurilla ei sitten tee mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä pointti. Vähän sama, kuin ankkuriköysi laitetaan kiinni alapään sakkelista ja yläpäähän laitetaan vain niin ohut köysi tai vaikka nippuside, että sen voi vaikka vetää koneella poikki, ja sen saa pohjasta irti käsin vetämällä, koska ankkuri tulee ylös takaperin. Joissakin ankkureissa on sakkeli yläpäässä ja jos sen irrottaa, se lukitusosa livahtaa ulos varresta ja ankkurilla ei sitten tee mitään.

        Aika vähän sama, sillä kuvailemani tapa kiinnittää köysi tällaiseen hakaan on AINOA oikea. Eli kyseessä ei ole jippo.. Eli suoraan siihen varsinaiseen koukkuun sitä varten väännettyyn tuplasilmukkaan. Varren ei ole tarkoitus kantaa minkäänlaista kuormaa, ainoastaan antaa ulottuvuutta.


      • Anonyymi

        Miten tämä vinoon jääminen hoidetaan pienellä miehistöllä tai yksin liikkuessa? Ei minulla yleensä ole aikaa poijuköyttä vedellä ennen kuin gasti on hypännyt laiturille. Yksin omalle paikalle tullessa laitan köyden valmiiksi sopivaan mittaan kiinni. Välillä on löysänä ja sitten laiturille ylttäessä kireänä. Molemmissa ongelmia tulee, jos löysä köysi saa poijunhaan jumittumaan vinoon. Jos poiju on vähänkin kauempana, on vinouden oikaisu vaikeaa veneestä käsin.

        Yksin lähdettäessä taas irrotan keulaköydet ja sitten siirryn perään. Silloin poijuköysi on jo löysänä ja poijukoukku valahtanut alas. Vaikea saada avattua.

        Tuosta poijukoukkumallista minulta on viime kesältä puolen kauden kokemus. Lisäksi sitä tuli käytettyä 90-luvulla. Onneksi ei tarvitse enää!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      139
      7840
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2019
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1960
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1585
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1040
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      945
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe