Kolmen yliopiston yhteistutkimus

Anonyymi

Täällä siteerataan paljon kolmen yliopiston yhteistutkimusta vuodelta 2014, jossa tutkittiin laajasti suomenkielisten suhtautumista ruotsin kieleen ja suomenruotsalaisiin.

Ylivoimainen valtaosa tutkituista

- suhtautui positiivisesti ruotsin kieleen
- suhtautui positiivisesti suomenruotsalaisiin
- halusi säilyttää Suomen kaksikielisenä
- piti ajatusta ruotsin katoamisesta maastamme suurena vahinkona

Kieliaktiivit harvemmin tuovat esiin tästä tutkimuksesta muuta kuin sen, että 3/4 toivoi ruotsia vapaaehtoiseksi. Tässäkin jää mainitsematta, että 45% silti valitsisi ruotsin, jos se olisi vapaaehtoinen.

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suostuuko kielifennomaani keskustelemaan tästä aiheesta ja myöntämään, että tämä tutkimus on totta? Enpä usko.

    • Anonyymi

      Muistan tuon tutkimuksen. Siinä ja sen tulosten tulkinnassa sekoitettiin taitavasti suomalaisten hyvänsuopuus ruotsinkielisiin, ruotsinkieleen ja pakkoruotsiin.

      • Anonyymi

        Onko sulla paljonkin näitä mutu-tuntemuksia asioista? Kerro ihmeessä lisää!


      • Anonyymi

        Muistatko heikko taalan tutkimukset?


    • Anonyymi

      Tätähän pakon kriitikot ovat toistaneet:

      Pakkoruotsia ei haluta muuten ruotsi on ok.

      Nyt kerrot kuin uutisen, että tutkimuksessa
      - enemmistö suhtautui positiivisesti ruotsin kieleen
      - enemmistl suhtautui positiivisesti suomenruotsalaisiin
      - enemmistö halusi säilyttää Suomen kaksikielisenä (ilman pakkoruotsia)
      - enemmistö piti ajatusta ruotsin katoamisesta maastamme suurena vahinkona (muttei ajatellut ruotsin vaalimisen tapahtuvan pakkoruotsittamalla muita)
      - 3/4 toivoi ruotsia vapaaehtoiseksi (ja nyisenlaajuista pakkoa kannatti vain muutama prosentti)

      Voisitko itse tehdä päätelmiä tästä?

      • Anonyymi

        Ai, yhtäkkiä ruotsi onkin ok?!

        Minä olen lukenut tältä palstalta lähes 100 kertaa, että Suomi pitää muuttaa yksikieliseksi ja lopettaa ’keinotekoinen kaksikielisyys’.

        Mitenkä se mieli näin yhtäkkiä muuttui (taas)?!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai, yhtäkkiä ruotsi onkin ok?!

        Minä olen lukenut tältä palstalta lähes 100 kertaa, että Suomi pitää muuttaa yksikieliseksi ja lopettaa ’keinotekoinen kaksikielisyys’.

        Mitenkä se mieli näin yhtäkkiä muuttui (taas)?!

        Leikitkö?

        Täällähän on kaiken aikaa vastustettu pakkoruotsia, ei valinnaista ruotsia. Valinnainen ruotsi olisi ok. Etkö muka ole ymmärtänyt tätä?

        Se, että suomen kieli on maan pääkieli, on fakta. Et kai sitä kiellä?

        Koska RKP on betonoinut ns. kahden kansalliskielen systeemin ja pakkoruotsin yhteen, joudutaan tietysti urakoimaan uusi malli kielipolitiikkaan - ilman pakkoruotsia. Ymmärrät kyllä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Leikitkö?

        Täällähän on kaiken aikaa vastustettu pakkoruotsia, ei valinnaista ruotsia. Valinnainen ruotsi olisi ok. Etkö muka ole ymmärtänyt tätä?

        Se, että suomen kieli on maan pääkieli, on fakta. Et kai sitä kiellä?

        Koska RKP on betonoinut ns. kahden kansalliskielen systeemin ja pakkoruotsin yhteen, joudutaan tietysti urakoimaan uusi malli kielipolitiikkaan - ilman pakkoruotsia. Ymmärrät kyllä.

        Sinä ajat Suomea yksikieliseksi, voit itse todeta asian katsomalla viestiketjut läpi.

        "keinotekoinen kaksikielisyys" / "Suomi on kaksikielinen vain paperilla" jne. - kuulostavat
        varmasti tutuilta.

        Kun faktat lyödään pöytään, muutat aina mielipiteesi hetkellisesti: "Pakkoruotsiahan minä vain tässä vastustan..."

        Kun kuluu vähän aikaa, unohdat tämän, ja alat taas vaatia Suomea yksikieliseksi.

        Sama rumba jatkuu ja jatkuu, viikosta toiseen, kuukaudesta toiseen...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä ajat Suomea yksikieliseksi, voit itse todeta asian katsomalla viestiketjut läpi.

        "keinotekoinen kaksikielisyys" / "Suomi on kaksikielinen vain paperilla" jne. - kuulostavat
        varmasti tutuilta.

        Kun faktat lyödään pöytään, muutat aina mielipiteesi hetkellisesti: "Pakkoruotsiahan minä vain tässä vastustan..."

        Kun kuluu vähän aikaa, unohdat tämän, ja alat taas vaatia Suomea yksikieliseksi.

        Sama rumba jatkuu ja jatkuu, viikosta toiseen, kuukaudesta toiseen...

        Leikit siis.

        Miljoona kertaa minä ja muut olemme vastanneet sinulle ja tiimillesi: valinnainen ruotsi on ok, mutta pakkoruotsi on purettava.

        Ihmettelen, että jaksat väännellä asioita vuodesta toiseen. Toivottavasti sinulle edes maksetaan hyvin. Ei tuota duunia kestä romahtamatta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      266
      6420
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      148
      3723
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      144
      2649
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      344
      2506
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      2072
    6. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      121
      1661
    7. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      83
      1655
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      31
      1493
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1310
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      108
      1174
    Aihe