Täällä siteerataan paljon kolmen yliopiston yhteistutkimusta vuodelta 2014, jossa tutkittiin laajasti suomenkielisten suhtautumista ruotsin kieleen ja suomenruotsalaisiin.
Ylivoimainen valtaosa tutkituista
- suhtautui positiivisesti ruotsin kieleen
- suhtautui positiivisesti suomenruotsalaisiin
- halusi säilyttää Suomen kaksikielisenä
- piti ajatusta ruotsin katoamisesta maastamme suurena vahinkona
Kieliaktiivit harvemmin tuovat esiin tästä tutkimuksesta muuta kuin sen, että 3/4 toivoi ruotsia vapaaehtoiseksi. Tässäkin jää mainitsematta, että 45% silti valitsisi ruotsin, jos se olisi vapaaehtoinen.
Kolmen yliopiston yhteistutkimus
10
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Suostuuko kielifennomaani keskustelemaan tästä aiheesta ja myöntämään, että tämä tutkimus on totta? Enpä usko.
Tästäkään ei liikaa puhuta:
"Yli puolet suomalaisista vastustaa hallituksen aikeita palauttaa ruotsi pakolliseksi aineeksi yo-kirjoituksissa"
Eikä tästä:
"Vuonna 1992 yli 90 prosenttia peruskoulun kolmannen ja neljännen luokan oppilaiden vanhemmista kannatti pakollisten kielten määrän vähentämistä."
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006157704.html
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pakkoruotsi- Anonyymi
Muistan tuon tutkimuksen. Siinä ja sen tulosten tulkinnassa sekoitettiin taitavasti suomalaisten hyvänsuopuus ruotsinkielisiin, ruotsinkieleen ja pakkoruotsiin.
- Anonyymi
Onko sulla paljonkin näitä mutu-tuntemuksia asioista? Kerro ihmeessä lisää!
- Anonyymi
Muistatko heikko taalan tutkimukset?
- Anonyymi
Tätähän pakon kriitikot ovat toistaneet:
Pakkoruotsia ei haluta muuten ruotsi on ok.
Nyt kerrot kuin uutisen, että tutkimuksessa
- enemmistö suhtautui positiivisesti ruotsin kieleen
- enemmistl suhtautui positiivisesti suomenruotsalaisiin
- enemmistö halusi säilyttää Suomen kaksikielisenä (ilman pakkoruotsia)
- enemmistö piti ajatusta ruotsin katoamisesta maastamme suurena vahinkona (muttei ajatellut ruotsin vaalimisen tapahtuvan pakkoruotsittamalla muita)
- 3/4 toivoi ruotsia vapaaehtoiseksi (ja nyisenlaajuista pakkoa kannatti vain muutama prosentti)
Voisitko itse tehdä päätelmiä tästä?- Anonyymi
Ai, yhtäkkiä ruotsi onkin ok?!
Minä olen lukenut tältä palstalta lähes 100 kertaa, että Suomi pitää muuttaa yksikieliseksi ja lopettaa ’keinotekoinen kaksikielisyys’.
Mitenkä se mieli näin yhtäkkiä muuttui (taas)?! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai, yhtäkkiä ruotsi onkin ok?!
Minä olen lukenut tältä palstalta lähes 100 kertaa, että Suomi pitää muuttaa yksikieliseksi ja lopettaa ’keinotekoinen kaksikielisyys’.
Mitenkä se mieli näin yhtäkkiä muuttui (taas)?!Leikitkö?
Täällähän on kaiken aikaa vastustettu pakkoruotsia, ei valinnaista ruotsia. Valinnainen ruotsi olisi ok. Etkö muka ole ymmärtänyt tätä?
Se, että suomen kieli on maan pääkieli, on fakta. Et kai sitä kiellä?
Koska RKP on betonoinut ns. kahden kansalliskielen systeemin ja pakkoruotsin yhteen, joudutaan tietysti urakoimaan uusi malli kielipolitiikkaan - ilman pakkoruotsia. Ymmärrät kyllä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Leikitkö?
Täällähän on kaiken aikaa vastustettu pakkoruotsia, ei valinnaista ruotsia. Valinnainen ruotsi olisi ok. Etkö muka ole ymmärtänyt tätä?
Se, että suomen kieli on maan pääkieli, on fakta. Et kai sitä kiellä?
Koska RKP on betonoinut ns. kahden kansalliskielen systeemin ja pakkoruotsin yhteen, joudutaan tietysti urakoimaan uusi malli kielipolitiikkaan - ilman pakkoruotsia. Ymmärrät kyllä.Sinä ajat Suomea yksikieliseksi, voit itse todeta asian katsomalla viestiketjut läpi.
"keinotekoinen kaksikielisyys" / "Suomi on kaksikielinen vain paperilla" jne. - kuulostavat
varmasti tutuilta.
Kun faktat lyödään pöytään, muutat aina mielipiteesi hetkellisesti: "Pakkoruotsiahan minä vain tässä vastustan..."
Kun kuluu vähän aikaa, unohdat tämän, ja alat taas vaatia Suomea yksikieliseksi.
Sama rumba jatkuu ja jatkuu, viikosta toiseen, kuukaudesta toiseen... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sinä ajat Suomea yksikieliseksi, voit itse todeta asian katsomalla viestiketjut läpi.
"keinotekoinen kaksikielisyys" / "Suomi on kaksikielinen vain paperilla" jne. - kuulostavat
varmasti tutuilta.
Kun faktat lyödään pöytään, muutat aina mielipiteesi hetkellisesti: "Pakkoruotsiahan minä vain tässä vastustan..."
Kun kuluu vähän aikaa, unohdat tämän, ja alat taas vaatia Suomea yksikieliseksi.
Sama rumba jatkuu ja jatkuu, viikosta toiseen, kuukaudesta toiseen...Leikit siis.
Miljoona kertaa minä ja muut olemme vastanneet sinulle ja tiimillesi: valinnainen ruotsi on ok, mutta pakkoruotsi on purettava.
Ihmettelen, että jaksat väännellä asioita vuodesta toiseen. Toivottavasti sinulle edes maksetaan hyvin. Ei tuota duunia kestä romahtamatta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 813678
Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t322459Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä932083Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian201607Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja261448- 281441
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni71394Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu671347Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101247Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä
Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?191103