Katsastuksen kuulumisia ja kyselyitä osaavilta

Anonyymi

Menin katsastukseen mukaan, kun en autoista paljon tiedä. Kysyin kannattaako vaihtaa vai pitää, Kia Rio 2013, ajettu 32 000.
Renkaissa kuviot hyvät, mutta renkaan rakenne voi höllentyä iän myötä, en kysy sitä.
Pääosin erinomaisessa kunnossa.
Pohjassa ei ruostetta paitsi apurungossa ruostetta on. Vaatisi hiekkapuhalluksen ja ruostesuojauksen. Katsastusinsinööri ei pysty katsomaan helmakotelon tilaa, joten se pitää katsottaa korjaamossa. Tai ehkä pystyisi, mutta ei kuulu katsastuksen täppeihin eikä hintaan. Täysin vieraita sanoja, apurunko ja helmakotelo, jotka kirjoitin paperille.
Mikä hinta on ruostesuojauksella? Entä helmakotelon tilan katsomisella ja sen mahdolliselle suojaamisella?
Kysyy Mummu 68 v. Kirkkonummi

5

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Otat tuon muistiinpanosi mukaan ja menet johonkin alustasuojaamoon. Siellä kyllä tietävät mitä pitää tehdä. Tuon ikäiseen autoon ei enää kannata teettää mitään kauhean kallista erityissuojausta, mutta osaavat kyllä kertoa hinnan kun pyydät perussuojauksen joka ei maksaisi ihan mahdottomia. Hiekkapuhalluskin onnistuu asiallisessa paikassa samalla kertaa.
      Alustasuojauksen hinnat vaihtelee niin firman kuin eri laajuuden mukaan, joten tarkan hinnan saat kun menet näyttämään autoa suojaamoon.

    • Anonyymi

      Kiitos tästä, vaikka jokainen tietää että jos on sairas menee lääkäriin ja jos autossa on vikaa, vie korjaamoon. Olisin toivonut kokemuksia niiltä jotka ovat autolleen alustakäsittelyn teettäneet. Tuliko hyvä jälki, loppuiko ruosteen esiintyminen, onko tekijöillä eroa ja sen sellaista. Yleensä kun teen aloitulksen, vastausksia tulee monelta kantilta. Koska autolla on jo ikää vaikka onkin priimakunnossa, eikä vikoja ole esiintynyt tätä minut yllättävää ruostetta lukunottamatta, mietin myös vaihtoa uuteen.
      Uudenkin ostossa on riskinsä, entinen oli uusi Polo joka oli surkea maanantai-auto.

      • Anonyymi

        Olen tuo aiempi vastaaja. Olen teettänyt vanhaan autoon useastikin alustasuojauksen, enkä maallikkona pysty tuon tarkemmin asiaa selvittää. Hyvältähän suojaus on aina näyttänyt vaikka olen käyttänyt useampaa eri suojaamoa. Yleensä auto on säilynyt hyväkuntoisena suojauksen jälkeen vaihtoon saakka. Yhtä autoa (amerikkalainen pikkubussi) en suojannut jälkikäteen ja siinä vaiheessa kun alkoi tulla ruostevaurioita, vaihdoin autoa (hyväksyttiin kyllä katsastuksessa).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen tuo aiempi vastaaja. Olen teettänyt vanhaan autoon useastikin alustasuojauksen, enkä maallikkona pysty tuon tarkemmin asiaa selvittää. Hyvältähän suojaus on aina näyttänyt vaikka olen käyttänyt useampaa eri suojaamoa. Yleensä auto on säilynyt hyväkuntoisena suojauksen jälkeen vaihtoon saakka. Yhtä autoa (amerikkalainen pikkubussi) en suojannut jälkikäteen ja siinä vaiheessa kun alkoi tulla ruostevaurioita, vaihdoin autoa (hyväksyttiin kyllä katsastuksessa).

        Juttelin tänään kahviporukassa. Jos apurungossa on ruostetta tämän ikäisessä autossa, silloin auton kondensaatiojärjestelmässä on vikaa. Vettä on kertynyt väärään paikkaan, eli joku kohta on rakenteellisesti pohjassa väärin, eikä vesi ole päässyt poistumaan ja se on aiheuttanut ruostumisen. Koko pohjan käsittely maksaa n. 2000 euroa. (Sitä en huomannut kysyä, voiko vain tuon apurungon käsitellä, sehän on hyvin pieni osa koko pohjasta ja muualla ei ruostetta ollut.) Olen just siinä iässä ja koettu on että kusetetaan kun oikeutetusti arvoidaan ettei muori ymmärrä. Jos hiekkapuhallusta ei ole tehty kunnolla = ruostetta poistettu ja siihen vedetään maali päälle niin vuoden päästä on taas ruostetta.
        Korjaamo tuskin ottaa minua katsomaan kun tekevät työn, niin että voisin asian tarkistaa. Ainakaan Kian merkkihuoltokorjaamo ei ota perus-vuosihuollon ajaksi seuraamaan työtä, perustelevat turvallisuusriskillä (??).
        Tästä tuli iso ongelma. Soitin Kialle että ostan uuden samanlaisen kun tämä. Ei ole, koska Rio oli vuoden auto-2013 ja kun se lanseerattiin markkinoille niin siihen laitettiin joitain erikois-parannuksia, joita vastaavassa Riossa ei enää ole. (Myyjä ei tätä näin suoraan sanonut mutta päättelin puheista.) Siis jotain karvalakkimallia myynnissä nyt. LIsää on jotain turhanpäiväistä värkkiä tullut.

        Näin oletettavasti kävi Polon kohdalla. Se oli jonkun vuoden auto aikanaan ja minä ostin vuoden kahdenpäästä siitä ja sain sen karvalakkimallin. Kun oli lyönyt itsensä läpi niin voi pudottaa tasoa. Kiva kun vastasit.


    • Anonyymi

      Pesetin ja suojautin -88 mallisen farmariauton ja hinta oli 650€

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2773
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2130
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1747
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1746
    7. 121
      1712
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe