Sähköpotkulaudat alle 18-vuotiailla

Anonyymi

Kaikki vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat rakenteelliselta nopeudelta yli 15 km/h, joten ne kuuluvat ajoradalle tai pyörätielle. Lisäksi on ikäraja eli yli 18-vuotiaille ja yksi henkilö kerrallaan. Kypärää tulisi myös käyttää eli se on vapaaehtoista.

Täällä pääkaupunkiseudulla näkee sähköpotkulaudoilla ajettavan erittäin yleisesti jalkakäytävällä. Se, että niillä ajaa hiljaa, alle 15 km/h, ei oikeuta ajamaan jalkakäytävillä. Hiljaa ei niillä yleensä ajeta missään! Ei myöskään alle 18-vuotias saa ajaa sähköpotkulaudalla jalkakäytävällä eli kulkuväline ratkaisee.

Päivittäin näkee selvästi alle 18-vuotiaiden ajavan niillä. Olen nähnyt jopa n. 12-13 vuotiaiden ajavan ja kyydissä muutamia vuosia nuorempi. Eikö vanhemmat valvoa lapsiaan? Ai, unohdin ihan, että se on yhteiskunnan tehtävä!

Käyttö maksaa, joten kyllä vanhempien pitäisi tietää mihin rahat menee. Tosin olen nähnyt myös tapauksia, joissa lapsen mukana toisella sähköpotkulaudalla on isä tai äiti. Vanhemmat eivät yhtään ajattele lasten turvallisuutta. Jos jotakin sattuu, sitten syytetään yhteiskuntaa. Vai onko niin, että voitte kehua kun meidän "Pekka" ajeli sähköpotkulaudalla?

Taitaa lasten perheillä olla hyvät vakuutukset vahinkojen varalta, sillä vahingonkkorvausvastuu alkaa syntymästä!

49

2121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Sähköpotkulaudan liikennesäännöt:

        https://www.liikenneturva.fi/kampanjat/sahkopotkulauta/#e9b78552

        Tosin eivät nuo sähköpotkulautailijat täällä käy liikennesääntöjä lukemassa.

        Esim. eilen illalla Helsingissä Kaivokadulla Makkaratalon edessä jalkakäytävällä 5-6 sähköpotkulautailijaa ajoi ja soittivat kelloa, jotta jalankulkijat väistäisivät heitä!

        Kaikki eivät väistäneet, joten sähköpotkulautailijoilla matka-aika piteni.

        Kadun toisella puolen on pyörätie, joten heidän tulisi ajaa siellä. Ajoivat ajoradan oikealla puolella oleva jalkakäytävää vastakkaiseen suuntaan mitä autot menivät.

        Itse ajan Kaivokadulla pyörällä ajoradalla tullessani Manskun suunnalta ja mennessäni Mikonkadulle. Saan ajaa pyörällä ajoradalla, koska pyörätie on vasemmalla puolen ajorataa. Lisäksi se alkaa vasta n. 100 m päästä Manskusta eikä sinne edes oikein pääse siirtymään liikennesääntöjen mukaan. Vasemmalle ei saa kääntyä, suojatietä pitkin ajaen saisin ylittää ajoradan ajoradan vasemmalle puolen. Suojatiellä on paljon ihmisiä ja minun tulee pyöräilijänä antaa jalankulkijoille tilaa suojatiellä. Eli jos ajan siellä pyörällä niin minun pitää antaa jalankulkijoille tilaa. Lisäksi jalkakäytävän reunat eivät ole viistottu pyöräilijöitä varten.


    • Anonyymi

      Eihän tuo vielä mitään! Karavaanarit ovat innostuneet ostamaan sähkömopoja ja sitten tuollaiset pikkupenskat ajelee niillä leirialueilla kahva tapissa. Menee melkoista haipakkaa noin pienen ja kevyen kuskin kanssa.

    • Anonyymi

      Kukahan kusipää onkaan alkujaan keksinyt tuollaisen lelun?
      (ilman moottoreita ja sähköjä)

      toimiihan se jollain ....Piha- asfaltilla ....
      MUTTA !!! eihän se tosiaan ole kuin lelu!

      pikkuisen järkevämpikin ymmärtää, että jos tuosta halutaan jonkinsorttinen kulkuvälineen , niin ETU-pyörän kooksi ON määrättävä minimissään 20 " (tuumaa).
      Esimerkki kuvina ja ( paska-mainoksena) noita tappovärkkejä Kevään "kamppania hintaan"

      https://www.taloon.com/sahkopotkulaudat?utm_source=google&utm_term=sähköpotkulauta&utm_campaign=&utm_medium=cpc&utm_content=s|pcrid|432237970017|pkw|sähköpotkulauta|pmt|e|pdv|c|&gclid=EAIaIQobChMImt7pxdX17wIVDWIYCh3WEQGxEAAYAyAAEgJvxPD_BwE

      Tuon kokoisella etupyörällä kun töksäytät pieneenkin painumaan, esim, sadevesikouruun asfaltissa, niin taatusti olet hetkessä "turvallasi" !

      • Anonyymi

        Mitä se, jos itse lentävät "turvalleen", mutta kun ajavat jalankulkijoiden päälle!

        Harva sähköpotkulautailijan ja jalankulkijoiden välisestä onnettomuudesta menee tieto poliisille, koska ei niitä pahemmin tutkita. Sekä se, että se sähköpotkulautailija lähtee karkuun! Samoin on pyöräilijöiden kanssa!

        Sähköpotkulaudat, joiden rakenteellinen nopeus on yli 15 km/h kuuluvat ajoradalle tai pyörätielle! Polkupyörä on ajoneuvo!

        Mitä teki Foodoran lähetti sähköpotkulaudalla jalkakäytävällä ja kaatoi jalankulkijan, jolla pieni lapsi kantorepussa? Siellä ne Foodoran ja Woltin lähetit ajavat samalla lailla jalkakäytävillä niin sähköpotkulaudoilla ja polkupyörillä kuin suurin osa muistakin niillä liikkuvilla.

        Pelkurit, jättäkää sähköpotkulaudat ja polkupyörät kotiin tai vuokraamat!

        Te luulette, että kun te olette pelkureita niin meistä jalankulkijoista ei ole mitään väliä!


      • Anonyymi

        Kun olisi edes 10-12 tuumaa, olen nähnyt vain yhden sellaisen (ESLA) ja sekin on vain potkittava malli.


    • Anonyymi

      Noilla laitteilla saa liikkua jalkakäytävällä kävelynopeutta, vaikka kattonopeus onkin enintään 15 km/h.

      Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet: Maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus enintään 15 km/h.

      • Anonyymi

        Siis kävelynopeutta pitää liikkua ja ottaa muut huomioon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis kävelynopeutta pitää liikkua ja ottaa muut huomioon.

        Sähköpotkulautailijat ja pyöräilijät ovat todella itsekkäitä!

        Rautatieasemien ja metroasemien laiturialueet ovat jalankulkijoille, ei edellä mainituille ajaen, vaan taluttaen. Se vauhti millä he ajavat on vauhdikasta/kovaa.

        Sähköpotkulautailijat ja pyöräilijät ajavat myös Helsingin päärautatieasemalla sisällä, Asematunnelissa ja metroaseman laiturilla eivätkä vartijat ole puuttuneet koskaan, ainakaan en ole nähnyt. Vartijat ovat tosi harvoin paikalla ja jos ovat, saattavat kokoontua porukalla.

        Pyörien kuljettaminen liukuportaissa on kielletty rautatieasemien ja metroasemien liukuportaissa, mutta mitä he tekevät? Tietysti kuljettavat pyöräänsä liukuportaissa vaarantaen meidät ja/tai estäen meidän kulun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis kävelynopeutta pitää liikkua ja ottaa muut huomioon.

        Niinpä. Olisi vaan pennuilla älyä. Ajella 2-3 samalla rakkineella olipa suojatie tai ei? Siilinjärvellä läheltäpiti tilanne n.2vk sitten. Onneksi jarrut ja reaktiot pelasi. Pennut vaan Nauroi??? Älytöntä menoa muutenkin koko tieliikenne. Motorisoidutkin kottikärryt esteenä aika-ajoin. Eivät väistä pysäkille vaikka jonoa nopeammista pitkä jono. Pois rakkineet tieltä. Tietysti EU määrää vaikka etanat tielle. Väistelkää. Suomessa kaikki Totellaan????? Haloo


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Olisi vaan pennuilla älyä. Ajella 2-3 samalla rakkineella olipa suojatie tai ei? Siilinjärvellä läheltäpiti tilanne n.2vk sitten. Onneksi jarrut ja reaktiot pelasi. Pennut vaan Nauroi??? Älytöntä menoa muutenkin koko tieliikenne. Motorisoidutkin kottikärryt esteenä aika-ajoin. Eivät väistä pysäkille vaikka jonoa nopeammista pitkä jono. Pois rakkineet tieltä. Tietysti EU määrää vaikka etanat tielle. Väistelkää. Suomessa kaikki Totellaan????? Haloo

        Lasten älyttömiä tekoja pitää tieliikennelain mukaan huomioida.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Paremminkin autojen alle .

    • Anonyymi

      Ei paljon ole järki pakottanut vanhempia!

      Meidän kerrostalosta lähti viikonloppuna jonkun vieraat pois, ilmeisesti äiti ja sitten pari -kolme lasta iältään n. 4-8 v.

      N. 6-7 vuotiaalla lapsella oli sähköpotkulauta ja kerrottakoon, että ohjaustanko oli nenän korkeudella. Seurasin, kun tämä lapsi sitten lähti ajamaan sillä sähköpotkulaudalla ja se oikein ampaisi vauhtiin! Meni melkein heti talon kulman taakse, joten en tiedä miten sitä hallitsi. Tuolla tavalla ajaen lapsi on hengenvaarallinen muilla liikenteessä liikkuville. Meillä täällä Vantaalla ei ole vuokrattavia sähköpotkulautoja, joten se oli hankittu lapselle.

      • Anonyymi

        Karavanalueillahan noita sähköpotkulaudoilla ja -mopoilla suhailevia kakaroita näkee paljon. Kakaroilla ei ole nopeudensäädössä muita asentoja kun seis ja täysi. Kun on kevyt kuski, nopeus on aina jo se minkä laite likkuu nopeimmillaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Karavanalueillahan noita sähköpotkulaudoilla ja -mopoilla suhailevia kakaroita näkee paljon. Kakaroilla ei ole nopeudensäädössä muita asentoja kun seis ja täysi. Kun on kevyt kuski, nopeus on aina jo se minkä laite likkuu nopeimmillaan.

        Saksan tv-kanavalta tuli eräs ns ajankohtaisohjelma, jossa kerrottiin ja näytettiin onnettomuuspaikalta kuvaa. 8-vuotias lapsi oli ajanut sähköpotkulaudalla ja kolaroinut kuorma-auton kanssa. Lapsi selvisi pahemmin loukkaantumatta!

        Ei nuo saksalaiset vanhemmat ole sen fiksumpia kuin suomalaiset. Saksassa saa sähköpotkulaudalla ajaa tieliikenteessä yli 14-vuotias. Mahtoivat vanhemmat ajatella, että kyllä meidän lapsi osaa!

        Tässä linkki netissä olevaan uutiseen:
        https://aktuell.meinestadt.de/hamburg/polizeimeldungen/33475


    • Anonyymi

      Poliisia kiinnostaa sähköpotkulaudoilla liikkuvat silloin, kun läpsitään!

      Miksei kiinnosta meidän jalankulkijoiden turvallisuus muulloin?

      Poliisit eivät puutu sähköpotkulautailijoiden ja pyöräilijöiden ajamiseen jalkakäytävillä, jalankulkijoiden jatkuvaan vaarantamiseen ja jopa kolhimiseen.

      Rikosilmoituksia turha tehdä, koska sähköpotkulautailjoista ei pyydetä lehtien palstoilla silminnäkijävaihtoja eikä niitä muutenkaan tutkita, koska ei ole läpsitty!

      Partiot saattavat ajaa ajoradalla, kun viereisellä jalkakäytävällä ajavat niin pyöräilijät kuin sähköpotkulautailijat, mutta eivät puutu.

      • Anonyymi

        Ei poliisi puutu kevytmoottoripyöriksi tai moottoripyöriksi viritettyihin mopoihinkaan, 60-80 km/h kulkeviin mopoautoihin tai moottoripyöriksi viritettyihin kevytmoottoripyöriin.
        Niin runsaasti niitä näkee liikenteessä, että poliisit joutuvat ajamaan ihan silmät ummessa, jos haluavat ummistaa silmänsä niiltä...ja sähköpotkulaudoilta, jolla ajellaan reippaasti yli sallitun jalkakäytävänopeuden. Ilmeisesti tuohon sähköpotkulautojen 15 km/h rakennenopeuteen on kuitenkin joku mittausstandardi, jonka mukaan alamäessä kovempaa kulkeva tai oikein kevyen kuskin käsissä kovempaa kulkeva sähköpotkulauta ei ole sellainen, jota varsinaisesti laittomaksi tai viritetyksi voi kutsua, kun taas mopoja, mopoautoja ja kevareita voi, kun niitä on tahallisesti laitettu kulkemaan selkeästi yli laillisen nopeutensa, tai kevarin osalta yli 11 kW rajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei poliisi puutu kevytmoottoripyöriksi tai moottoripyöriksi viritettyihin mopoihinkaan, 60-80 km/h kulkeviin mopoautoihin tai moottoripyöriksi viritettyihin kevytmoottoripyöriin.
        Niin runsaasti niitä näkee liikenteessä, että poliisit joutuvat ajamaan ihan silmät ummessa, jos haluavat ummistaa silmänsä niiltä...ja sähköpotkulaudoilta, jolla ajellaan reippaasti yli sallitun jalkakäytävänopeuden. Ilmeisesti tuohon sähköpotkulautojen 15 km/h rakennenopeuteen on kuitenkin joku mittausstandardi, jonka mukaan alamäessä kovempaa kulkeva tai oikein kevyen kuskin käsissä kovempaa kulkeva sähköpotkulauta ei ole sellainen, jota varsinaisesti laittomaksi tai viritetyksi voi kutsua, kun taas mopoja, mopoautoja ja kevareita voi, kun niitä on tahallisesti laitettu kulkemaan selkeästi yli laillisen nopeutensa, tai kevarin osalta yli 11 kW rajan.

        tämä on oikea suunta eli sähköpotkulautojen kieltäminen:

        https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008094150.html


    • Anonyymi

      Aina kun jalkakäytävällä on tullut vastaan sähköpotkulautailija, niin olen väistänyt kadulle turvaan ja jatkanut matkaani siellä.

      Nykyisin tätä tapahtuu niin usein, että taitaa olla parempi siirtyä kadulle kävelemään pysyvästi. Kun kävelee kadun vasenta puolta autoja vastaan, niin näkee itse autot ja näiden kuskit näkevät minut. Yleensä autot pitävät pysäköityjen autojen takia turvallista väliä muutenkin, mutta joskus autot väistävät tarvittaessa minua, joskus minä autoja. Kadulla on turvallisempaa.

      • Anonyymi

        Itsekin harrastan samaa, että kun pyöräilijä tai sähköpotkulautailija ajaa jalkakäytävällä niin saatan siirtyä kävelemään ajoradalle. Hieman hiljaisemmilla kaduilla onnistuu autojen puolesta hyvin ja he useimmiten väistävät hyvin. Näkeväthän se, että siellä viereisellä jalkakäytävällä ajellaan luvattomasti!

        Pyörällä en ole koskaan ajanut jalkakäytävillä, sillä polkupyörä on ajoneuvo ja sillä ajetaan ajoradalla, pyöräkaistalla tai pyörätiellä. Samat liikennesäännöt koske sähköpotkulautoja.

        Ajoradalla on huomattavasti turvallisempaa ajaa pyörällä kuin kävellä jalkakäytävillä.


    • Anonyymi

      Kun vien lemmikkieläintäni kävelylle, niin kaatelen matkan varrelle sattuneita sähköpotkulautoja jalkakäytäville ajoesteeksi, jotta minimoituu sähköpotkulaudalla päällemme ajo edes takaapäin. Edestä tuleville ei voi tehdä muuta kuin ottaa eläin nopeasti syliin ja paeta kadulle.

    • Anonyymi

      Sähköpotkulauta on tieliiikennelaissa rinnastettava urheiluautoon.... jooh niitä on tässäkin kaupungissa 40-metrin välein lojumassa kaikkialla.

    • Anonyymi

      Urheiluauton vero ralli-pelle on halpaa heikkiä, mutta joku corvette tai sellaiset voi olla 4000eur/kk vakuutusmaksu.

    • Anonyymi

      Kun ei ole kuskilla vehkeeseen liikennevakuutusta, niin maksakoot itse kaikki kolareista aiheutuneet kustannukset, myös itsensä osalta.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Joo, jos ihmiet eivät kykene ajamaan fiksusti niillä, niin ihan oikein Pariisilaiset tekevät. Sitä saa mitä tilaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, jos ihmiet eivät kykene ajamaan fiksusti niillä, niin ihan oikein Pariisilaiset tekevät. Sitä saa mitä tilaa.

        Pariisissa 15000 vuokrattavaa sähköpotkulautaa ja Helsingissä 18000!!!

        https://yle.fi/a/74-20025804

        Pariisi taitaa olla "hieman" isompi alueeltaan kuin Helsinki ja silti siellä on ongelmia. Eli ei mikään ihme, että me jalankulkijat olemme Helsingissä "suojattomia" noiden sähköpotkulautojen takia.

        Harva jalankulkija tekee rikosilmoituksen pyöräilijän ja sähköpotkulautailijan kolhiessa heitä.

        Syyt: pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat lähtevät pääsääntöisesti karkuun eikä rikosilmoitus auta, koska ei niitä tutkita.

        Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat ovat jopa väittäneet, että jalankulkija kävelee heidän päälle.

        Polkupyörä on ajoneuvo ja niitä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja. Suomessa sähköpotkulautoihin sovelletaan pyöräilijöiden liikennesääntöjä.

        Edellä mainituilla pitää ajaa ajoradalla ellei ole pyörätietä. Mikäli ajoradalla ei uskalla ajaa niin sitten niitä ei tulee käyttää! Yksinkertaista!

        Pyöräilijät haluaisivat lakiin, että heidän ajaessa ajoradalla (mikä harvinaista) autoilijoiden tulisi ohittaa heidät 1,5 m päästä.

        Laista löytyy myös, että pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila kohdatessa. Pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden mielestä se on hihaa hipoen tai jopa kolhien.

        Jalkakäytävä on vain jalankulkijoille, ei ajoneuvoille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pariisissa 15000 vuokrattavaa sähköpotkulautaa ja Helsingissä 18000!!!

        https://yle.fi/a/74-20025804

        Pariisi taitaa olla "hieman" isompi alueeltaan kuin Helsinki ja silti siellä on ongelmia. Eli ei mikään ihme, että me jalankulkijat olemme Helsingissä "suojattomia" noiden sähköpotkulautojen takia.

        Harva jalankulkija tekee rikosilmoituksen pyöräilijän ja sähköpotkulautailijan kolhiessa heitä.

        Syyt: pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat lähtevät pääsääntöisesti karkuun eikä rikosilmoitus auta, koska ei niitä tutkita.

        Pyöräilijät ja sähköpotkulautailijat ovat jopa väittäneet, että jalankulkija kävelee heidän päälle.

        Polkupyörä on ajoneuvo ja niitä koskee pääosin samat liikennesäännöt kuin muita ajoneuvoja. Suomessa sähköpotkulautoihin sovelletaan pyöräilijöiden liikennesääntöjä.

        Edellä mainituilla pitää ajaa ajoradalla ellei ole pyörätietä. Mikäli ajoradalla ei uskalla ajaa niin sitten niitä ei tulee käyttää! Yksinkertaista!

        Pyöräilijät haluaisivat lakiin, että heidän ajaessa ajoradalla (mikä harvinaista) autoilijoiden tulisi ohittaa heidät 1,5 m päästä.

        Laista löytyy myös, että pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila kohdatessa. Pyöräilijöiden ja sähköpotkulautailijoiden mielestä se on hihaa hipoen tai jopa kolhien.

        Jalkakäytävä on vain jalankulkijoille, ei ajoneuvoille!

        Riippuu siitä, minkälainen sähköpotkulauta on kyseessä, että sovelletaanko siihen pyöräilijöiden vai jalankulkijoiden sääntöjä. "Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet" lasketaan jalankuluksi.

        "Jalankulkua avustavilla laitteilla tarkoitetaan esimerkiksi tasapainotettuja yksi- tai useampipyöräisiä henkilökuljettimia, kuten tasapainoskoottereita (leijulauta/huuveri), sähköpotkulautoja ja muita vastaavia sähkömoottorisia kulkuvälineitä.

        Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan.

        Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h.

        Näillä laitteilla saa liikkua jalkakäytävällä kävelynopeutta eikä niille ole annettu tarkempia teknisiä vaatimuksia esimerkiksi valojen tai heijastimien suhteen. Laitteen paikan kadulla määrittää laitteen maksiminopeus. Jos liikkumisvälineen sähköavustus ei katkea 15 km/h nopeudessa, ei sillä saa ajaa jalkakäytävällä vaikka ajovauhti pysyisikin alle 15 km/h.

        Laitteessa ei saa olla istuinta, jos se ei ole esimerkiksi itsestään tasapainottuva, tarkoitettu maastokäyttöön ja käytettäväksi päällystämättömillä teillä tai tarkoitettu yksinomaan liikuntarajoitteisten käyttöön.

        Jalankulkua avustaville liikkumisvälineille ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta."

        Enemmistö on varmasti sellaisia sähköpotkulautoja, jotka laskentaan pyöräilijäksi. Tiedoksi kuitenkin yllä oleva ja että myös toisenlaisia sähköpotkulautoja on, jotka lasketaan jalankuluksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu siitä, minkälainen sähköpotkulauta on kyseessä, että sovelletaanko siihen pyöräilijöiden vai jalankulkijoiden sääntöjä. "Jalankulkua avustavat tai korvaavat sähköiset liikkumisvälineet" lasketaan jalankuluksi.

        "Jalankulkua avustavilla laitteilla tarkoitetaan esimerkiksi tasapainotettuja yksi- tai useampipyöräisiä henkilökuljettimia, kuten tasapainoskoottereita (leijulauta/huuveri), sähköpotkulautoja ja muita vastaavia sähkömoottorisia kulkuvälineitä.

        Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan.

        Laitteissa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h.

        Näillä laitteilla saa liikkua jalkakäytävällä kävelynopeutta eikä niille ole annettu tarkempia teknisiä vaatimuksia esimerkiksi valojen tai heijastimien suhteen. Laitteen paikan kadulla määrittää laitteen maksiminopeus. Jos liikkumisvälineen sähköavustus ei katkea 15 km/h nopeudessa, ei sillä saa ajaa jalkakäytävällä vaikka ajovauhti pysyisikin alle 15 km/h.

        Laitteessa ei saa olla istuinta, jos se ei ole esimerkiksi itsestään tasapainottuva, tarkoitettu maastokäyttöön ja käytettäväksi päällystämättömillä teillä tai tarkoitettu yksinomaan liikuntarajoitteisten käyttöön.

        Jalankulkua avustaville liikkumisvälineille ei tarvitse eikä voi ottaa liikennevakuutusta."

        Enemmistö on varmasti sellaisia sähköpotkulautoja, jotka laskentaan pyöräilijäksi. Tiedoksi kuitenkin yllä oleva ja että myös toisenlaisia sähköpotkulautoja on, jotka lasketaan jalankuluksi.

        Se, että jos nopeutta rajoitetaan esim. yöaikana tai määrätyillä alueilla, ei muuta sähköpotkulaudan ominaisuuksia siten, että sillä saisi ajaa jalkakäytävällä.

        Rakenteellinen nopeus ja tehot ratkaisee!

        Kaikki Suomessa vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat rakenteelliselta nopeudeltaan ja tehoiltaan niitä, jotka kuuluvat ajoradalle/pyörätielle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se, että jos nopeutta rajoitetaan esim. yöaikana tai määrätyillä alueilla, ei muuta sähköpotkulaudan ominaisuuksia siten, että sillä saisi ajaa jalkakäytävällä.

        Rakenteellinen nopeus ja tehot ratkaisee!

        Kaikki Suomessa vuokrattavat sähköpotkulaudat ovat rakenteelliselta nopeudeltaan ja tehoiltaan niitä, jotka kuuluvat ajoradalle/pyörätielle.

        Mutta tällaisia sähköpotkulautoja on ja miten erotat ne toisistaan? Autoilija väistää suojatien yli pyrkivää "jalankulkijapotkulautailijaa", mutta ei "pyöräilijäpotkulautailijaa". Miten erotat ne toisistaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta tällaisia sähköpotkulautoja on ja miten erotat ne toisistaan? Autoilija väistää suojatien yli pyrkivää "jalankulkijapotkulautailijaa", mutta ei "pyöräilijäpotkulautailijaa". Miten erotat ne toisistaan?

        Aivan. Osuit asian ytimeen. Ei niitä kovin helposti erota toisistaan ja se on ongelman ydin. Toista pitää väistää, kuten jalankulkijoita ja toista taas ei, sillä sitä käytetään pyöräilijän säännöillä.


    • Anonyymi

      Eikö sähköpotkulautailijat ovat kehuneet niitä, kun pääsee helposti "ovelta ovelle"!

      Mihin ovat menneet ne sähköpotkulautailijat, jotka jättävät sähköpotkulaudan Lauttasaaren sillalle (Helsingissä), pituus n. 300 m, korkeimmalle kohdalle poikittain jalkakäytävälle?

    • Anonyymi

      Tässä eräs tuomio humalaisen sähköpotkulautailijan aiheuttamana:

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e2ef09a5-42e0-456c-a515-ed5103ca6bbf

      Sähköpotkulautailija oli sitä mieltä, että kun pojat olivat myös pyörätiellä niin he olivat syyllisiä!

      Kannattaisi tutustua lakiin mitä siellä sanotaan kohdatessa lapsia!

      Mikäli mentäisiin tuon "liikennesäännön" mukaan niin me jalankulkijat voisimme "kohdella" pyöräilijöitä ja sähköpotkulautailijoita, heidän ajaessaan jalkakäytävillä, jalankulkijoiden omien "liikennesääntöjen"mukaan!

      • Anonyymi

        Tieliikennelin 29 § lukee muun muassa. että: "Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."

        Vanhuksia, lapsia, eri tavoin vammaisia tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on aina liikenteessä varottava erityisen paljon joka tilanteessa.

        Luottamusperiaatetta ei voida soveltaa puhtaasti silloin, kun on kyse lasten, ikääntyneiden tai eri tavoin vammaisten asemasta tienkäyttäjinä. Jos toisen tienkäyttäjän toiminnasta tai ominaisuuksista on havaittavissa, että toinen tienkäyttäjä ei tule noudattamaan liikennesääntöjä tai että toisen tienkäyttäjän kyky liikennesääntöjen noudattamiseen on alentunut, niin luottamusperiaate edellyttää siis myös ennakointivelvollisuuden noudattamista. Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus mainitaan tieliikennelain 4 §.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Juu, tyhmyyttä ei paraskaan laki mitenkään estä.


      • Anonyymi

        Tässä:

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009542717.html

        Toissa viikon lauantaina n. klo 9.00. Skuutteja oli pysäköity jalkakäytäville sikin sokin, suurin osa nurin, n. 10-12 kpl Helsingin keskustan Sokoksen ovien eteen niin Postikadulla kuin Kaivokadulla.

        Postikadulla oli kadun toisella puolen skuuttien pysäköintipaikka ja samaten Manskun toisella puolen Lasipalatsin edessä. Matkaa max 100 m viedä skuuttit oikeaan paikkaan.

        Mutta voi, voi, kun olisi joutunut sitten kävelemään ylimääräistä matkaa skuutin palauttamisen jälkeen!

        Ei taida olla mitään järkeä ihmisten päässä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä:

        https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009542717.html

        Toissa viikon lauantaina n. klo 9.00. Skuutteja oli pysäköity jalkakäytäville sikin sokin, suurin osa nurin, n. 10-12 kpl Helsingin keskustan Sokoksen ovien eteen niin Postikadulla kuin Kaivokadulla.

        Postikadulla oli kadun toisella puolen skuuttien pysäköintipaikka ja samaten Manskun toisella puolen Lasipalatsin edessä. Matkaa max 100 m viedä skuuttit oikeaan paikkaan.

        Mutta voi, voi, kun olisi joutunut sitten kävelemään ylimääräistä matkaa skuutin palauttamisen jälkeen!

        Ei taida olla mitään järkeä ihmisten päässä!

        Kaupunki voisi vetää ne kauhakuormaajalla jätelavalle ja metallin sulatukseen, loppuisi koko pelleily. Ja voi voi kun persjalkainen nuoriso tarvitsee kolesterolilääkkeet jo 10 vuotiaana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaupunki voisi vetää ne kauhakuormaajalla jätelavalle ja metallin sulatukseen, loppuisi koko pelleily. Ja voi voi kun persjalkainen nuoriso tarvitsee kolesterolilääkkeet jo 10 vuotiaana.

        Vuokraskuutit eivät ole kaupungin omaisuutta, joten kaupungilla ei ole oikeutta kajota firmojen omaisuuteen.


    • Anonyymi

      Viidakko karsii tyhmän yhteiskunnan jäsenet.

    • Anonyymi

      Vuokrauksen ikäraja on 18-vuotta, mutta käytön osalta ei ole säädetty ikärajaa sähköpotkulaudoille.

    • Anonyymi

      Alle 12 vuotiaat sähköpotkulaudalla jalkakäytävällä ajavat aiheuttavat vaaratilanteita jalankulkijoille.
      Nyt kyse ei ole kuljettajan iästä, vaan sähköpotkulaudasta ja sen nopeudesta.
      15km/h kulkeva sähköpotkulauta on vaarallinen jalkakäytävällä liikkuville jalankulkijoille.
      Alle 12 vuotias pyörällä liikkuva on aivan eri asia, ei siinä nopeus nouse edes 5km/h, vaan on kävelyvauhtia.
      Sähköpotkulaudat kuuluvat ajoradalle, eivät jalkakäytävälle.
      Eri asia on tavallinen potkulauta, jolla voi ajaa jalkakäytävällä, koska se ei ole polkupyörä ja sillä voi yli 12 vuotias ajaa jalkakäytävällä.
      Potkulautaija on lain mukaan jalankulkija, mutta sähköpotkulautailija ei ole jalankulkija.

      • Anonyymi

        TLL 2 §. Tieliikennelaissa tarkoitetaan: jalankulkijalla jalan, suksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin, jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen tai vastaavan laitteen käyttäjää taikka polkupyörän tai mopon taluttajaa.

        Jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen käyttäjä on jalankulkija. Tämä on syytä huomioida myös. Jos sellaisella laitteella kulkee suojatien yli, niin autoilija on väistämisvelvollinen, aivan kuten kaikkia muitakin jalankulkijoita kohtaan on. On annettava esteetön kulku suojatien yli.


      • Anonyymi

        Jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen käyttäjä saa ajaa jalkakäytävällä sopivalla tilannenopeudella. Jalankulkua avustavassa laitteessa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h. Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen käyttäjä saa ajaa jalkakäytävällä sopivalla tilannenopeudella. Jalankulkua avustavassa laitteessa tehoa saa olla maksimissaan 1 kW ja maksiminopeus saa olla enintään 15 km/h. Liikkumisvälineet rinnastetaan liikenteessä jalankulkijoihin, mutta nopeus on sovitettava tilanteen mukaan.

        Sitten esimerkiksi vuokrattavat sähköpotkulaudat, joiden rakenteellinen nopeus on yli 15km/h ja max 25 km/h.

        Niiden väliaikainen nopeuden rajoittaminen esim. keskustassa, yöllä (jopa alle 15km/h), eivät muuta niiden ominaisuuksia, että niitä voisi käyttää jalkakäytävällä.

        Eikä myöskään se, että sillä ajava ajaisi muuten tuon 15 km/h alle.

        Kaikki vuokrattavat sähköpotkulaudat vaativat 18-vuoden ikää, niillä ajetaan aina ajoradalla ellei ole pyörätietä.

        Miksi te sähköpotkulautailijat luulette voivanne vaarantaa meidän jalankulkijoiden turvallisuuden tullessanne ajamaan jalkakäytävälle?

        Mikäli ette uskalla ajaa ajoradalla ellei ole pyörätietä, niin kävelkää!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      159
      2518
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      196
      1601
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      170
      1555
    4. 79
      1291
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1005
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      281
      911
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      46
      897
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      176
      837
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      76
      792
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      62
      766
    Aihe