Epäilyn torjuminen tekee uskosta falskia

Anonyymi

Epäilyksen avoin kohtaaminen syventää kysymystä uskosta, sen sisällöstä ja kohteesta.

Uskonnollisessa uskossa epäilys on kautta aikojen nähty viholliseksi, joka täytyi torjua. Juutalaiset lainopettajat ja rabbit, kristilliset piispat ja lähetyssaarnaajat sekä Koraanin sanomaa arvovaltaisesti tulkinneet imaamit ovat halki vuosisatojen välittäneet uskonnollista totuutta, jossa ei ole sijaa epäilykselle. (…) Oman uskon on oltava totta, koska elämä on rakennettu sen varaan. Epäilys on kuin Troijan puuhevonen – linnoitukseen päästessään se kuljettaa sinne sotilaita, jotka tuhoavat koko kaupungin.

”Monille papeille ja uskoville ihmisille raamattukritiikki on ahdistusta herättävä asia.” (Myllykoski, 2005)

36

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noin taitaa olla vain jossain herätyslahkoissa joissa monilla muillakin tavoin suorastaan henkisesti ihmisiä raiskataan, ellet usko valmista.

      Terveessä evan.luterilaisessa seurakunnassa saa epäillä ja pääsee jopa papin kanssa siitä juttelemaan jotka usein ovat itsekkin jossakin matkanvarrella epäilleet. Pakko ei ole mennä juttelemaankaan voi myös istua siellä penkkirivissä eikä tehdä itsestään numeroa tai voi olla vaikka käymättä siellä jos siltä tuntuu.

      • Anonyymi

        Minulla on toisenlainen kokemus ja aivan luterilaisesta kirkosta. Yritin saada seurakuntaan "Epäilijöiden klubia", jossa saisi oikein luvan kanssa epäillä myös uskonnon dogmeja. Sellaista ei tähän uskonyhteisöön hyväksytty vaikka kriittisyys olisi ollut vain samanlaista kuin opetus teologisissa tiedekunnissakin on. Tilalle tarjottiin Alfa -kurssia, mikä on vapaakirkolliseen uskonkäsitykseen johdatteleva kurssi. Aloittajan kirjoitus on minusta aivan totta valitettavasti myös luterilaisissa kirkoissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on toisenlainen kokemus ja aivan luterilaisesta kirkosta. Yritin saada seurakuntaan "Epäilijöiden klubia", jossa saisi oikein luvan kanssa epäillä myös uskonnon dogmeja. Sellaista ei tähän uskonyhteisöön hyväksytty vaikka kriittisyys olisi ollut vain samanlaista kuin opetus teologisissa tiedekunnissakin on. Tilalle tarjottiin Alfa -kurssia, mikä on vapaakirkolliseen uskonkäsitykseen johdatteleva kurssi. Aloittajan kirjoitus on minusta aivan totta valitettavasti myös luterilaisissa kirkoissa.

        No aika ihmeelliseltä tuntuu vaikka täällä etelä-pohjanmaalla olen, eli juuria löytyy. Oma seurakunta ei onneksi puuhaile noiden herätysliikkeiden kanssa mitä nyt vuokraa tilojaan mutta sekin ihan rahalla. Ehkä tuossa on sitten ollut sellainen pappi kyseessä , valitettavasti kirkonriveissähän on vaikkapa lestaadiolaisia pappeja ja helluntailaiset joilla ei mielestäni pitäisi olla mitään virkaa kirkkoon kun eivät sen oppejakaan allekirjoita ja suurimmaksi osaksi puuhailevat siellä omassa lahkossa "juttujaan" joista sitten saadaan lehdissä lukea.


      • Anonyymi
        TolkunIhminen kirjoitti:

        No aika ihmeelliseltä tuntuu vaikka täällä etelä-pohjanmaalla olen, eli juuria löytyy. Oma seurakunta ei onneksi puuhaile noiden herätysliikkeiden kanssa mitä nyt vuokraa tilojaan mutta sekin ihan rahalla. Ehkä tuossa on sitten ollut sellainen pappi kyseessä , valitettavasti kirkonriveissähän on vaikkapa lestaadiolaisia pappeja ja helluntailaiset joilla ei mielestäni pitäisi olla mitään virkaa kirkkoon kun eivät sen oppejakaan allekirjoita ja suurimmaksi osaksi puuhailevat siellä omassa lahkossa "juttujaan" joista sitten saadaan lehdissä lukea.

        Epäillä toki saa, mutta ei ääneen. Nämä ihmiset häipyvät hyvin pian noista piireistä ja sitten ihmetellään miksi kirkonpenkit ovat tyhjiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epäillä toki saa, mutta ei ääneen. Nämä ihmiset häipyvät hyvin pian noista piireistä ja sitten ihmetellään miksi kirkonpenkit ovat tyhjiä.

        Kirkkoon jää joku hörhö jolla on pian asiaa psykiatrille. Alfa -kursseillahan loppupuolella ollaan niin "Hengellä" täytettyjä että hypitään seinille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Epäillä toki saa, mutta ei ääneen. Nämä ihmiset häipyvät hyvin pian noista piireistä ja sitten ihmetellään miksi kirkonpenkit ovat tyhjiä.

        Meillä ainakin porukkaa riittä tosin ollaan aika pieni kirkko tollanen max. 550 paikkaa.
        Väittäisin, että suurinosa istujista on jos nyt ei epäilijöitä niin epävarmoja.

        Pointtihan ei olekkaan tuo vaan se, että voi tulla vaikkei olisikaan ihan hiki pinnassa.

        Sinuna jos olet ihan asialla niin kattoisin netistä ja laitat vähän ylemmälle asiallista viestiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirkkoon jää joku hörhö jolla on pian asiaa psykiatrille. Alfa -kursseillahan loppupuolella ollaan niin "Hengellä" täytettyjä että hypitään seinille.

        Niin missään nimessä ei kannata mennä millekkään herätysliikkeiden kurseille tai eheytymisiin, niistä ei hyvä heilu.


      • Anonyymi
        TolkunIhminen kirjoitti:

        Niin missään nimessä ei kannata mennä millekkään herätysliikkeiden kurseille tai eheytymisiin, niistä ei hyvä heilu.

        Onhan luterilaisissakin kirkoissa näitä höyrypäitä viidesläisiä ja yhteiskristillisiä (vapaakirkollisia) joita hyysätään. Kirkko yrittää olla kaikille mieliksi vaikka monet papit itsekin epäilevät. Jos pappi tunnustaa rehellisesti epäilevänsä, hän löytää itsensä hyvin pian tuomiokapitulista ja voi menettää jopa työpaikkansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan luterilaisissakin kirkoissa näitä höyrypäitä viidesläisiä ja yhteiskristillisiä (vapaakirkollisia) joita hyysätään. Kirkko yrittää olla kaikille mieliksi vaikka monet papit itsekin epäilevät. Jos pappi tunnustaa rehellisesti epäilevänsä, hän löytää itsensä hyvin pian tuomiokapitulista ja voi menettää jopa työpaikkansa.

        Minä sanoin kerran eräässä kirkon keskustelupiirissä että uskotteko todella että Bileamin aasi puhui ihmisen kielellä. Syntyi painostava hiljaisuus joka kesti ja kesti. Huomasin kysymykseni olleen sopimaton. Piiriä vetänyt pappi sanoi lopulta hiljaisella äänellä: "Kyllä se mahdollista on." Että silleen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onhan luterilaisissakin kirkoissa näitä höyrypäitä viidesläisiä ja yhteiskristillisiä (vapaakirkollisia) joita hyysätään. Kirkko yrittää olla kaikille mieliksi vaikka monet papit itsekin epäilevät. Jos pappi tunnustaa rehellisesti epäilevänsä, hän löytää itsensä hyvin pian tuomiokapitulista ja voi menettää jopa työpaikkansa.

        No ei onneksi täällä mutta ilmiön tiedän ja olen sitä palstallakin arvostellut. Katoava luonnovarahan tuo on . Ajat muuttuvat, hitaasti mutta varmasti ja se ei tarkoita sitä, etteikö kirkollisia konservatiivi pappeja olisi . Täälläkin on mutta he ovat nuorempaa versiota osaavat sosiaaliset kanssakäymistaidot ja tekevät muutakin kuin vain jylisevät saarnastuolista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä sanoin kerran eräässä kirkon keskustelupiirissä että uskotteko todella että Bileamin aasi puhui ihmisen kielellä. Syntyi painostava hiljaisuus joka kesti ja kesti. Huomasin kysymykseni olleen sopimaton. Piiriä vetänyt pappi sanoi lopulta hiljaisella äänellä: "Kyllä se mahdollista on." Että silleen.

        Jos et usko Raamatun olevan Jumalan sanaa, miksi menet kirkkoon ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et usko Raamatun olevan Jumalan sanaa, miksi menet kirkkoon ?

        Koska ajattelen että tyhmyys ei tee kenestäkään kristittyä.


      • TolkunIhminen kirjoitti:

        No aika ihmeelliseltä tuntuu vaikka täällä etelä-pohjanmaalla olen, eli juuria löytyy. Oma seurakunta ei onneksi puuhaile noiden herätysliikkeiden kanssa mitä nyt vuokraa tilojaan mutta sekin ihan rahalla. Ehkä tuossa on sitten ollut sellainen pappi kyseessä , valitettavasti kirkonriveissähän on vaikkapa lestaadiolaisia pappeja ja helluntailaiset joilla ei mielestäni pitäisi olla mitään virkaa kirkkoon kun eivät sen oppejakaan allekirjoita ja suurimmaksi osaksi puuhailevat siellä omassa lahkossa "juttujaan" joista sitten saadaan lehdissä lukea.

        Muistelen, että seurakunnilla on melkoinen itsenäisyys (ja hiippakunnilla). Siis meno yhdessä srk:ssa voi poiketa aika paljon toisesta eli meno yhdessä srk:ssa ei ennusta mitään tarkkaa menosta toisessa. Kuin kirkkolain ym yhteisten sääntöjen raameissa.

        Eikä siinä mitään, voi olla yhä ihan toimiva ratkaisu (alun perin liekö systeemi syntynyt jo kun seurakuntasysteemi syntyi, oliko jo ennen kuntia?)

        Ja asiasta toiseen tai kolmanteen eli muistelen jopa, että äärikonservatiivit ovat vaatineet, ei niin kauan sitten, seurakunnille vielä paljon suurempaakin autonomiaa (että voisivat tehdä niistä omia pieniä luther-säätiöitä tai vastaavia).


      • qwertyilija kirjoitti:

        Muistelen, että seurakunnilla on melkoinen itsenäisyys (ja hiippakunnilla). Siis meno yhdessä srk:ssa voi poiketa aika paljon toisesta eli meno yhdessä srk:ssa ei ennusta mitään tarkkaa menosta toisessa. Kuin kirkkolain ym yhteisten sääntöjen raameissa.

        Eikä siinä mitään, voi olla yhä ihan toimiva ratkaisu (alun perin liekö systeemi syntynyt jo kun seurakuntasysteemi syntyi, oliko jo ennen kuntia?)

        Ja asiasta toiseen tai kolmanteen eli muistelen jopa, että äärikonservatiivit ovat vaatineet, ei niin kauan sitten, seurakunnille vielä paljon suurempaakin autonomiaa (että voisivat tehdä niistä omia pieniä luther-säätiöitä tai vastaavia).

        Tällaista ajatusta joskus ideoitiin, että ihmiset voisivat valita itse haluamansa luterilaisen kirkon seurakunnan eikä se siis määräytyisi sen mukaan missä henkikirjat ovat.

        Ajatuksena tietenkin tämä, että seurakunnat voisivat profiloitua ja painotusta seurakuntien välillä olisi sitten vatipäisyydestä yltiöliberalismiin. Ei tuosta ole sittemmin mitään kuulunut.


      • a-teisti kirjoitti:

        Tällaista ajatusta joskus ideoitiin, että ihmiset voisivat valita itse haluamansa luterilaisen kirkon seurakunnan eikä se siis määräytyisi sen mukaan missä henkikirjat ovat.

        Ajatuksena tietenkin tämä, että seurakunnat voisivat profiloitua ja painotusta seurakuntien välillä olisi sitten vatipäisyydestä yltiöliberalismiin. Ei tuosta ole sittemmin mitään kuulunut.

        Konservatiiveille varmasti sopisikin, kirkko tuskin taas haluaa kuppikuntien muodostumista edistää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä sanoin kerran eräässä kirkon keskustelupiirissä että uskotteko todella että Bileamin aasi puhui ihmisen kielellä. Syntyi painostava hiljaisuus joka kesti ja kesti. Huomasin kysymykseni olleen sopimaton. Piiriä vetänyt pappi sanoi lopulta hiljaisella äänellä: "Kyllä se mahdollista on." Että silleen.

        "Minä sanoin kerran eräässä kirkon keskustelupiirissä että uskotteko todella että Bileamin aasi puhui ihmisen kielellä. Syntyi painostava hiljaisuus joka kesti ja kesti. Huomasin kysymykseni olleen sopimaton. "

        Käytit henkistä painostusta luomalla ristiriidan!

        Bileamin aasi puhui kuten käärmekin paratiisissa. Eläimet osaa puhua jos Jumala tämän sallii. Lisäksi heillä näyttää Bileamin aasi-esimerkin kautta olevan terve järki.

        Henkisen paineen loit koska jos/kun pappi tai joku tämän myöntää, niin siitä seuraa nykyajan tietämättömyyden aikana ihmisen halventamista ja hörhöksi tai hihhuliksi leimaamista. Yritit siis rakentaa aseen uskovia vastaan mitä olit ehkä valmis myös käyttämään.


      • a-teisti kirjoitti:

        Konservatiiveille varmasti sopisikin, kirkko tuskin taas haluaa kuppikuntien muodostumista edistää.

        Joo, ei se kirkko halua itseään polveen saati päähän ampua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkkoon jää joku hörhö jolla on pian asiaa psykiatrille. Alfa -kursseillahan loppupuolella ollaan niin "Hengellä" täytettyjä että hypitään seinille.

        Ja höpö höpö. Alfa-kurssit eivät ole vapaakirkollisia. Ne saivat alkunsa Britannian Anglikaanisesta kirkossa 80-luvulla. Kurssimateriaalissa käsitellään kristinuskon perusteita, jotka ovat yhteisiä kaikille kristillisille kirkkokunnille. Minkä vuoksi kursseja on järjestetty lähes kaikissa kirkkokunnissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et usko Raamatun olevan Jumalan sanaa, miksi menet kirkkoon ?

        Uskon Jeesukseen ja raamatun SANOMAAN, enkä puhuviin aaseihin. :) Raamatun sanoma tärkeämpi kuin ne usein kulttuurisidonnaiset tarinat, joiden avulla sitä kerrotaan. Puhuva aasi ei ollut Bileaminkaan tarinan pointti.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Muistelen, että seurakunnilla on melkoinen itsenäisyys (ja hiippakunnilla). Siis meno yhdessä srk:ssa voi poiketa aika paljon toisesta eli meno yhdessä srk:ssa ei ennusta mitään tarkkaa menosta toisessa. Kuin kirkkolain ym yhteisten sääntöjen raameissa.

        Eikä siinä mitään, voi olla yhä ihan toimiva ratkaisu (alun perin liekö systeemi syntynyt jo kun seurakuntasysteemi syntyi, oliko jo ennen kuntia?)

        Ja asiasta toiseen tai kolmanteen eli muistelen jopa, että äärikonservatiivit ovat vaatineet, ei niin kauan sitten, seurakunnille vielä paljon suurempaakin autonomiaa (että voisivat tehdä niistä omia pieniä luther-säätiöitä tai vastaavia).

        Tuo on varmaan totta, että voivat aika itsenäisesti päättää. Toisaalta sellainen kirkko kuin seurakunta . Täällä tuo tarkoittaa esimerkiksi, että ihan turha jonkun papin kuvitella alkavansa vaivihkaa jakamaan jotain "lahko-oppeja" tai tapoja. Ei täälläpäin tuollainen kauan vetele, ihan mummutkin sanoo jo sitten papille. Ja ne vasta osaakin sitä sananraippaa käyttää.

        Varmasti tietyt piirit haaveilevat noista ja onhan se palstallakin jopa nähty, että vaikkapa helluntailaisista osa kuvittelee kuinka helluntai herätys pystyisi kirkkoa paremmin pyörittämään. Tuo on vain fantasiaa joka ei koskaan toteudu. Jo kauan kirkossa on puhaltaneet raikkaat uudet tuulet joiden pyrkimys on nimenomaan yhdistää ihmisiä, eikä karkoittaa tuomionjulistuksella. Eikä itseasiassa tälläkään kylällä vanhemmilla ihmisillä ole mitään vaikeuksia hyväksyä joukkoonsa jotakin rastatukkaa tai lävistyksistä tykkäävää jantteria. Pahimmillaan nuo aiheuttavat kirkkokahvi pöydissä ihmettelyä mummoilla, että eikö tuo tuollainen jo satu :d kun siihen sitten jaksaa paristi vastata niin asia on sitten käsitelty, eikä siitä sen enempää.


      • "Terveessä evan.luterilaisessa seurakunnassa saa epäillä..."

        Nimenomaan näin. Usko on omakohtainen asia, eikä sitä voida määritellä ulkokäsin. Eli jos pakottaa itsensä olemaan ajattelematta ja omaksumaan kaiken vain sitä kautta, mitä käsketään, mielestäni usko tulee varsin ulkokultaiseksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on toisenlainen kokemus ja aivan luterilaisesta kirkosta. Yritin saada seurakuntaan "Epäilijöiden klubia", jossa saisi oikein luvan kanssa epäillä myös uskonnon dogmeja. Sellaista ei tähän uskonyhteisöön hyväksytty vaikka kriittisyys olisi ollut vain samanlaista kuin opetus teologisissa tiedekunnissakin on. Tilalle tarjottiin Alfa -kurssia, mikä on vapaakirkolliseen uskonkäsitykseen johdatteleva kurssi. Aloittajan kirjoitus on minusta aivan totta valitettavasti myös luterilaisissa kirkoissa.

        ”Tilalle tarjottiin Alfa -kurssia, mikä on vapaakirkolliseen uskonkäsitykseen johdatteleva kurssi.”

        evl.fi sivustolla on tätä Alfa-kurssia luonnehdittu näin ”Kurssi on tarkoitettu erityisesti etsijöille, mutta se sopii myös muille uskon- ja elämänkysymysten pohtimisesta kiinnostuneille.”
        ”Alfa-kursseja järjestävät sekä luterilaiset seurakunnat että vapaat suunnat. Kansan Raamattuseuralla on vahva panos kurssien toteuttamisessa.”

        Joten, saattaa olla että siellä on vapaakirkollista otetta, jos käy tuon KRS:n kurssin.


    • Anonyymi

      Kiljuen rienatkaa valehtelevaa valtiovaltaa, riemuiten hyppien, tanssien ja rienaten, kiljuen ja huutaen.

      Rienatkaa ja tölvikää.

    • Anonyymi

      Ei kai oikeasti kukaan enää pidä raamattua totena. Pala palalta sen myytit on murrettu, yhtään ei ole todistettu.
      Sikäli tunteittensa kohteeksi voi valita jonkin vähemmän väkivaltaisen ja narsistisen hahmon. Saunatonttukin on kivempi.

      • Anonyymi

        Mitä huonommin Raamattua tunnetaan, sitä todenpana sitä pidetään.

        Entinen kräsäläishihhuli


      • Anonyymi

        "Ei kai oikeasti kukaan enää pidä raamattua totena. Pala palalta sen myytit on murrettu, yhtään ei ole todistettu."

        Myyttejä on varmaan murrettu, mutta Raamatun suhteen on käynyt päinvastoin. Koko ajan löytyy lisää todisteita, että Jumalan Sana on aina ollut oikeassa lopulta.


    • >> Epäilyn torjuminen tekee uskosta falskia <<

      Vaikka skeptinen rationalisti olenkin eli pidän epäilyä oman ajatteluni yhtenä kulmakivenä, niin en edellytä tuota muilta. Eli epäilköön uskonsa yksityiskohtia, jotain Raamatunkohtia tms. Pyrin siis suhtautumaan kysymykseen rakentavasti eli kyse voisi olla yhtä hyvin vaikkapa poliittisesta ideologiasta tai ateismista.

      Jos siis käsitin avauksen niin, että epäilyn torjuminen tarkoittaisi ehdotonta kieltoa esittää voimassa olevasta oman uskonyhteisön tulkinnasta poikkeavia näkemyksiä, ei edes rakentavan kritiikin tai pikku päivittämisen merkeissä, niin se tarkoittaisi keskusteluyhteyden puuttumista johdon ja rivijäsenten kesken.
      Se voisi johtaa ajoittaisiin kriiseihin tai jäsenkatoon nuoremmasta päästä.

      Syitä vastavaan voisi olla toki muitakin.


      >> ”Monille papeille ja uskoville ihmisille raamattukritiikki on ahdistusta herättävä asia.” <<

      Riippunee tapauksesta. Veikkaanpa että se kritiikin laatu, sen rakentavuus, on aika olennainen osa siinä, miten kritiikki otetaan vastaan. ja sekin, että missä ja millä tyylillä se esitetään ja mihin sillä pyritään.

      Rakentavan kritiikin nimissä kun voi tehdä vaikka isämurhan ( vrt Jussi H-aho).

      • Anonyymi

        Mm. tieteellinen raamatuntutkimus eli ns. historiallis-(kriittinen) eksegetiikka on aina "ateistista". Vastakohta tälle on kristallipallotulkinta jossa omat ideat nähdään aina pyhän kirjan kansien välissä. Jälkimmäinen on siis falskia edelliseen nähden.


    • Anonyymi

      "”Monille papeille ja uskoville ihmisille raamattukritiikki on ahdistusta herättävä asia.” (Myllykoski, 2005)"

      Ja silti uskoviin kohdistetaan myös tässä asiassa henkistä väkivaltaa ilman että valtakunnansyyttäjä mitenkään puuttuu asiaan. Mihin se tasa-arvoisuus on kadonnut Suomesta?

      Minusta uskovien tulisi tällaisissa tilanteissa nostaa kanne tai kantelu valtakunnansyyttäjälle, kun näin uskovaan vähemmistöön kohdistetaan eri tavoin henkistä väkivaltaa ja vihaviestintää ja joskus jopa uhkaillaan fyysisellä väkivallalla.

      • Anonyymi

        Jos uskova syyllistyy lain rikkomiseen, laki tuomitsee ja rankaisee. Jos teet oikein, voit olla rauhassa.


    • Anonyymi

      Jos epäily johtaa uskontojen vertailuun ja siihen, että yrittää katsoa omaa ja muiden uskontoja "ulkoapäin", niin se johtaa ateismiin. Kokemusta on.

      Sikäli on ymmärrettävää, että uskonnot yrittävät kietoa uhrinsa/asiakkaansa/jäsenensä yhä tiiviimmin uskonnollisen kielipelin pauloihin, niin ettei rationaaliselle ja kriittiselle ajattelulle jää sijaa.

      Siksipä "vanhurskauttaminen uskon kautta Kristukseen" ynnä muu diibadaaba.

      • Anonyymi

        Olen tarkkaillut vuosikymmeniä kristinuskoa sekä muita uskontoja ulkoapäin. Vertaillut eri kristillisiä kirkkokuntia ja niiden opetuksia. Tutustunut maailmanuskontoihin ja niihin uskoviin paikan päällä. Se on vain kirkastanut kristillistä vakaumustani, joka on aina perustunut enemmän omalle pohdinnalle, kuin muiden opetuksille tai valmiille vastauksille.

        Rationaalinen ja kriittinen ajattelu ovat elättäneet minut. Eivät ne estä minua uskomasta. Olen aina ymmärtänyt tiedon/tieteen, hengellisyyden/henkisyyden ja uskon väliset erot. Ihminen on luotu sekä rationaaliseksi että henkiseksi olennoksi. Hän pystyy liikkumaan sujuvasti näiden kahden välillä. Henkisyys/hengellisyys ilmenee toki monin eri tavoin, ei vain uskonnon kautta. Mutta niissä kaikissa on kyse pohjimmiltaan samasta asiasta: tarpeista joita materia ei tyydytä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen tarkkaillut vuosikymmeniä kristinuskoa sekä muita uskontoja ulkoapäin. Vertaillut eri kristillisiä kirkkokuntia ja niiden opetuksia. Tutustunut maailmanuskontoihin ja niihin uskoviin paikan päällä. Se on vain kirkastanut kristillistä vakaumustani, joka on aina perustunut enemmän omalle pohdinnalle, kuin muiden opetuksille tai valmiille vastauksille.

        Rationaalinen ja kriittinen ajattelu ovat elättäneet minut. Eivät ne estä minua uskomasta. Olen aina ymmärtänyt tiedon/tieteen, hengellisyyden/henkisyyden ja uskon väliset erot. Ihminen on luotu sekä rationaaliseksi että henkiseksi olennoksi. Hän pystyy liikkumaan sujuvasti näiden kahden välillä. Henkisyys/hengellisyys ilmenee toki monin eri tavoin, ei vain uskonnon kautta. Mutta niissä kaikissa on kyse pohjimmiltaan samasta asiasta: tarpeista joita materia ei tyydytä.

        "Olen aina ymmärtänyt tiedon/tieteen, hengellisyyden/henkisyyden ja uskon väliset erot. Ihminen on luotu sekä rationaaliseksi että henkiseksi olennoksi. Hän pystyy liikkumaan sujuvasti näiden kahden välillä. "

        Tuon olisin voinut vaikka minä kirjoittaa.


    • Entä jos uskoa ei koskaan lähesty mikään epäily, jonka voisi torjua? Onko sellainenkin usko falskia?

      • Anonyymi

        Uskoa ei tarvitse torjua, ei myöskään epäuskoa. Ne voivat hyvin kulkea rinnakkain. Epäilyksetön usko on taikauskoa.


      • mummomuori

        ”Entä jos uskoa ei koskaan lähesty mikään epäily…”

        Se kertoo enemmän tuollaisen henkilön ajattelumaailmasta. Tuollainen henkilö ei osaa ajatella itse, vaan omii ulkopäin annetun sellaisenaan. Tavallisesti tämänkaltaista esiintyy vain aivopesun yhteydessä – siis sellaisen oikean sellaisen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      142
      2137
    2. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      172
      1284
    3. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      72
      1157
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      168
      1037
    5. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      93
      956
    6. Rita syyttää muita "virheistään"

      Taas Donnasta lasu ilmoitus ja kaiken maailman kriisejä Akin virheen takia. Aki teki vakavan rikoksen, turha sitä on mui
      Kotimaiset julkkisjuorut
      62
      948
    7. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      76
      948
    8. Jos saisit nainen vielä pudotettua 20 kiloa?

      Niin voitaisiin katsella uudestaan.
      Ikävä
      45
      858
    9. Niiiiin pihkassa

      Hänen ihanan vuoksi minulla on pikkarit märät koko ajan. Säikähdin vähän, näetköhän kaiken minusta? Yritän pitää perusil
      Ikävä
      39
      830
    10. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      59
      733
    Aihe