Epäilyn torjuminen tekee uskosta falskia

Anonyymi

Epäilyksen avoin kohtaaminen syventää kysymystä uskosta, sen sisällöstä ja kohteesta.

Uskonnollisessa uskossa epäilys on kautta aikojen nähty viholliseksi, joka täytyi torjua. Juutalaiset lainopettajat ja rabbit, kristilliset piispat ja lähetyssaarnaajat sekä Koraanin sanomaa arvovaltaisesti tulkinneet imaamit ovat halki vuosisatojen välittäneet uskonnollista totuutta, jossa ei ole sijaa epäilykselle. (…) Oman uskon on oltava totta, koska elämä on rakennettu sen varaan. Epäilys on kuin Troijan puuhevonen – linnoitukseen päästessään se kuljettaa sinne sotilaita, jotka tuhoavat koko kaupungin.

”Monille papeille ja uskoville ihmisille raamattukritiikki on ahdistusta herättävä asia.” (Myllykoski, 2005)

36

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noin taitaa olla vain jossain herätyslahkoissa joissa monilla muillakin tavoin suorastaan henkisesti ihmisiä raiskataan, ellet usko valmista.

      Terveessä evan.luterilaisessa seurakunnassa saa epäillä ja pääsee jopa papin kanssa siitä juttelemaan jotka usein ovat itsekkin jossakin matkanvarrella epäilleet. Pakko ei ole mennä juttelemaankaan voi myös istua siellä penkkirivissä eikä tehdä itsestään numeroa tai voi olla vaikka käymättä siellä jos siltä tuntuu.

      • Anonyymi

        Minulla on toisenlainen kokemus ja aivan luterilaisesta kirkosta. Yritin saada seurakuntaan "Epäilijöiden klubia", jossa saisi oikein luvan kanssa epäillä myös uskonnon dogmeja. Sellaista ei tähän uskonyhteisöön hyväksytty vaikka kriittisyys olisi ollut vain samanlaista kuin opetus teologisissa tiedekunnissakin on. Tilalle tarjottiin Alfa -kurssia, mikä on vapaakirkolliseen uskonkäsitykseen johdatteleva kurssi. Aloittajan kirjoitus on minusta aivan totta valitettavasti myös luterilaisissa kirkoissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on toisenlainen kokemus ja aivan luterilaisesta kirkosta. Yritin saada seurakuntaan "Epäilijöiden klubia", jossa saisi oikein luvan kanssa epäillä myös uskonnon dogmeja. Sellaista ei tähän uskonyhteisöön hyväksytty vaikka kriittisyys olisi ollut vain samanlaista kuin opetus teologisissa tiedekunnissakin on. Tilalle tarjottiin Alfa -kurssia, mikä on vapaakirkolliseen uskonkäsitykseen johdatteleva kurssi. Aloittajan kirjoitus on minusta aivan totta valitettavasti myös luterilaisissa kirkoissa.

        No aika ihmeelliseltä tuntuu vaikka täällä etelä-pohjanmaalla olen, eli juuria löytyy. Oma seurakunta ei onneksi puuhaile noiden herätysliikkeiden kanssa mitä nyt vuokraa tilojaan mutta sekin ihan rahalla. Ehkä tuossa on sitten ollut sellainen pappi kyseessä , valitettavasti kirkonriveissähän on vaikkapa lestaadiolaisia pappeja ja helluntailaiset joilla ei mielestäni pitäisi olla mitään virkaa kirkkoon kun eivät sen oppejakaan allekirjoita ja suurimmaksi osaksi puuhailevat siellä omassa lahkossa "juttujaan" joista sitten saadaan lehdissä lukea.


      • Anonyymi
        TolkunIhminen kirjoitti:

        No aika ihmeelliseltä tuntuu vaikka täällä etelä-pohjanmaalla olen, eli juuria löytyy. Oma seurakunta ei onneksi puuhaile noiden herätysliikkeiden kanssa mitä nyt vuokraa tilojaan mutta sekin ihan rahalla. Ehkä tuossa on sitten ollut sellainen pappi kyseessä , valitettavasti kirkonriveissähän on vaikkapa lestaadiolaisia pappeja ja helluntailaiset joilla ei mielestäni pitäisi olla mitään virkaa kirkkoon kun eivät sen oppejakaan allekirjoita ja suurimmaksi osaksi puuhailevat siellä omassa lahkossa "juttujaan" joista sitten saadaan lehdissä lukea.

        Epäillä toki saa, mutta ei ääneen. Nämä ihmiset häipyvät hyvin pian noista piireistä ja sitten ihmetellään miksi kirkonpenkit ovat tyhjiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epäillä toki saa, mutta ei ääneen. Nämä ihmiset häipyvät hyvin pian noista piireistä ja sitten ihmetellään miksi kirkonpenkit ovat tyhjiä.

        Kirkkoon jää joku hörhö jolla on pian asiaa psykiatrille. Alfa -kursseillahan loppupuolella ollaan niin "Hengellä" täytettyjä että hypitään seinille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Epäillä toki saa, mutta ei ääneen. Nämä ihmiset häipyvät hyvin pian noista piireistä ja sitten ihmetellään miksi kirkonpenkit ovat tyhjiä.

        Meillä ainakin porukkaa riittä tosin ollaan aika pieni kirkko tollanen max. 550 paikkaa.
        Väittäisin, että suurinosa istujista on jos nyt ei epäilijöitä niin epävarmoja.

        Pointtihan ei olekkaan tuo vaan se, että voi tulla vaikkei olisikaan ihan hiki pinnassa.

        Sinuna jos olet ihan asialla niin kattoisin netistä ja laitat vähän ylemmälle asiallista viestiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirkkoon jää joku hörhö jolla on pian asiaa psykiatrille. Alfa -kursseillahan loppupuolella ollaan niin "Hengellä" täytettyjä että hypitään seinille.

        Niin missään nimessä ei kannata mennä millekkään herätysliikkeiden kurseille tai eheytymisiin, niistä ei hyvä heilu.


      • Anonyymi
        TolkunIhminen kirjoitti:

        Niin missään nimessä ei kannata mennä millekkään herätysliikkeiden kurseille tai eheytymisiin, niistä ei hyvä heilu.

        Onhan luterilaisissakin kirkoissa näitä höyrypäitä viidesläisiä ja yhteiskristillisiä (vapaakirkollisia) joita hyysätään. Kirkko yrittää olla kaikille mieliksi vaikka monet papit itsekin epäilevät. Jos pappi tunnustaa rehellisesti epäilevänsä, hän löytää itsensä hyvin pian tuomiokapitulista ja voi menettää jopa työpaikkansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan luterilaisissakin kirkoissa näitä höyrypäitä viidesläisiä ja yhteiskristillisiä (vapaakirkollisia) joita hyysätään. Kirkko yrittää olla kaikille mieliksi vaikka monet papit itsekin epäilevät. Jos pappi tunnustaa rehellisesti epäilevänsä, hän löytää itsensä hyvin pian tuomiokapitulista ja voi menettää jopa työpaikkansa.

        Minä sanoin kerran eräässä kirkon keskustelupiirissä että uskotteko todella että Bileamin aasi puhui ihmisen kielellä. Syntyi painostava hiljaisuus joka kesti ja kesti. Huomasin kysymykseni olleen sopimaton. Piiriä vetänyt pappi sanoi lopulta hiljaisella äänellä: "Kyllä se mahdollista on." Että silleen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onhan luterilaisissakin kirkoissa näitä höyrypäitä viidesläisiä ja yhteiskristillisiä (vapaakirkollisia) joita hyysätään. Kirkko yrittää olla kaikille mieliksi vaikka monet papit itsekin epäilevät. Jos pappi tunnustaa rehellisesti epäilevänsä, hän löytää itsensä hyvin pian tuomiokapitulista ja voi menettää jopa työpaikkansa.

        No ei onneksi täällä mutta ilmiön tiedän ja olen sitä palstallakin arvostellut. Katoava luonnovarahan tuo on . Ajat muuttuvat, hitaasti mutta varmasti ja se ei tarkoita sitä, etteikö kirkollisia konservatiivi pappeja olisi . Täälläkin on mutta he ovat nuorempaa versiota osaavat sosiaaliset kanssakäymistaidot ja tekevät muutakin kuin vain jylisevät saarnastuolista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä sanoin kerran eräässä kirkon keskustelupiirissä että uskotteko todella että Bileamin aasi puhui ihmisen kielellä. Syntyi painostava hiljaisuus joka kesti ja kesti. Huomasin kysymykseni olleen sopimaton. Piiriä vetänyt pappi sanoi lopulta hiljaisella äänellä: "Kyllä se mahdollista on." Että silleen.

        Jos et usko Raamatun olevan Jumalan sanaa, miksi menet kirkkoon ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et usko Raamatun olevan Jumalan sanaa, miksi menet kirkkoon ?

        Koska ajattelen että tyhmyys ei tee kenestäkään kristittyä.


      • TolkunIhminen kirjoitti:

        No aika ihmeelliseltä tuntuu vaikka täällä etelä-pohjanmaalla olen, eli juuria löytyy. Oma seurakunta ei onneksi puuhaile noiden herätysliikkeiden kanssa mitä nyt vuokraa tilojaan mutta sekin ihan rahalla. Ehkä tuossa on sitten ollut sellainen pappi kyseessä , valitettavasti kirkonriveissähän on vaikkapa lestaadiolaisia pappeja ja helluntailaiset joilla ei mielestäni pitäisi olla mitään virkaa kirkkoon kun eivät sen oppejakaan allekirjoita ja suurimmaksi osaksi puuhailevat siellä omassa lahkossa "juttujaan" joista sitten saadaan lehdissä lukea.

        Muistelen, että seurakunnilla on melkoinen itsenäisyys (ja hiippakunnilla). Siis meno yhdessä srk:ssa voi poiketa aika paljon toisesta eli meno yhdessä srk:ssa ei ennusta mitään tarkkaa menosta toisessa. Kuin kirkkolain ym yhteisten sääntöjen raameissa.

        Eikä siinä mitään, voi olla yhä ihan toimiva ratkaisu (alun perin liekö systeemi syntynyt jo kun seurakuntasysteemi syntyi, oliko jo ennen kuntia?)

        Ja asiasta toiseen tai kolmanteen eli muistelen jopa, että äärikonservatiivit ovat vaatineet, ei niin kauan sitten, seurakunnille vielä paljon suurempaakin autonomiaa (että voisivat tehdä niistä omia pieniä luther-säätiöitä tai vastaavia).


      • qwertyilija kirjoitti:

        Muistelen, että seurakunnilla on melkoinen itsenäisyys (ja hiippakunnilla). Siis meno yhdessä srk:ssa voi poiketa aika paljon toisesta eli meno yhdessä srk:ssa ei ennusta mitään tarkkaa menosta toisessa. Kuin kirkkolain ym yhteisten sääntöjen raameissa.

        Eikä siinä mitään, voi olla yhä ihan toimiva ratkaisu (alun perin liekö systeemi syntynyt jo kun seurakuntasysteemi syntyi, oliko jo ennen kuntia?)

        Ja asiasta toiseen tai kolmanteen eli muistelen jopa, että äärikonservatiivit ovat vaatineet, ei niin kauan sitten, seurakunnille vielä paljon suurempaakin autonomiaa (että voisivat tehdä niistä omia pieniä luther-säätiöitä tai vastaavia).

        Tällaista ajatusta joskus ideoitiin, että ihmiset voisivat valita itse haluamansa luterilaisen kirkon seurakunnan eikä se siis määräytyisi sen mukaan missä henkikirjat ovat.

        Ajatuksena tietenkin tämä, että seurakunnat voisivat profiloitua ja painotusta seurakuntien välillä olisi sitten vatipäisyydestä yltiöliberalismiin. Ei tuosta ole sittemmin mitään kuulunut.


      • a-teisti kirjoitti:

        Tällaista ajatusta joskus ideoitiin, että ihmiset voisivat valita itse haluamansa luterilaisen kirkon seurakunnan eikä se siis määräytyisi sen mukaan missä henkikirjat ovat.

        Ajatuksena tietenkin tämä, että seurakunnat voisivat profiloitua ja painotusta seurakuntien välillä olisi sitten vatipäisyydestä yltiöliberalismiin. Ei tuosta ole sittemmin mitään kuulunut.

        Konservatiiveille varmasti sopisikin, kirkko tuskin taas haluaa kuppikuntien muodostumista edistää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä sanoin kerran eräässä kirkon keskustelupiirissä että uskotteko todella että Bileamin aasi puhui ihmisen kielellä. Syntyi painostava hiljaisuus joka kesti ja kesti. Huomasin kysymykseni olleen sopimaton. Piiriä vetänyt pappi sanoi lopulta hiljaisella äänellä: "Kyllä se mahdollista on." Että silleen.

        "Minä sanoin kerran eräässä kirkon keskustelupiirissä että uskotteko todella että Bileamin aasi puhui ihmisen kielellä. Syntyi painostava hiljaisuus joka kesti ja kesti. Huomasin kysymykseni olleen sopimaton. "

        Käytit henkistä painostusta luomalla ristiriidan!

        Bileamin aasi puhui kuten käärmekin paratiisissa. Eläimet osaa puhua jos Jumala tämän sallii. Lisäksi heillä näyttää Bileamin aasi-esimerkin kautta olevan terve järki.

        Henkisen paineen loit koska jos/kun pappi tai joku tämän myöntää, niin siitä seuraa nykyajan tietämättömyyden aikana ihmisen halventamista ja hörhöksi tai hihhuliksi leimaamista. Yritit siis rakentaa aseen uskovia vastaan mitä olit ehkä valmis myös käyttämään.


      • a-teisti kirjoitti:

        Konservatiiveille varmasti sopisikin, kirkko tuskin taas haluaa kuppikuntien muodostumista edistää.

        Joo, ei se kirkko halua itseään polveen saati päähän ampua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirkkoon jää joku hörhö jolla on pian asiaa psykiatrille. Alfa -kursseillahan loppupuolella ollaan niin "Hengellä" täytettyjä että hypitään seinille.

        Ja höpö höpö. Alfa-kurssit eivät ole vapaakirkollisia. Ne saivat alkunsa Britannian Anglikaanisesta kirkossa 80-luvulla. Kurssimateriaalissa käsitellään kristinuskon perusteita, jotka ovat yhteisiä kaikille kristillisille kirkkokunnille. Minkä vuoksi kursseja on järjestetty lähes kaikissa kirkkokunnissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et usko Raamatun olevan Jumalan sanaa, miksi menet kirkkoon ?

        Uskon Jeesukseen ja raamatun SANOMAAN, enkä puhuviin aaseihin. :) Raamatun sanoma tärkeämpi kuin ne usein kulttuurisidonnaiset tarinat, joiden avulla sitä kerrotaan. Puhuva aasi ei ollut Bileaminkaan tarinan pointti.


      • qwertyilija kirjoitti:

        Muistelen, että seurakunnilla on melkoinen itsenäisyys (ja hiippakunnilla). Siis meno yhdessä srk:ssa voi poiketa aika paljon toisesta eli meno yhdessä srk:ssa ei ennusta mitään tarkkaa menosta toisessa. Kuin kirkkolain ym yhteisten sääntöjen raameissa.

        Eikä siinä mitään, voi olla yhä ihan toimiva ratkaisu (alun perin liekö systeemi syntynyt jo kun seurakuntasysteemi syntyi, oliko jo ennen kuntia?)

        Ja asiasta toiseen tai kolmanteen eli muistelen jopa, että äärikonservatiivit ovat vaatineet, ei niin kauan sitten, seurakunnille vielä paljon suurempaakin autonomiaa (että voisivat tehdä niistä omia pieniä luther-säätiöitä tai vastaavia).

        Tuo on varmaan totta, että voivat aika itsenäisesti päättää. Toisaalta sellainen kirkko kuin seurakunta . Täällä tuo tarkoittaa esimerkiksi, että ihan turha jonkun papin kuvitella alkavansa vaivihkaa jakamaan jotain "lahko-oppeja" tai tapoja. Ei täälläpäin tuollainen kauan vetele, ihan mummutkin sanoo jo sitten papille. Ja ne vasta osaakin sitä sananraippaa käyttää.

        Varmasti tietyt piirit haaveilevat noista ja onhan se palstallakin jopa nähty, että vaikkapa helluntailaisista osa kuvittelee kuinka helluntai herätys pystyisi kirkkoa paremmin pyörittämään. Tuo on vain fantasiaa joka ei koskaan toteudu. Jo kauan kirkossa on puhaltaneet raikkaat uudet tuulet joiden pyrkimys on nimenomaan yhdistää ihmisiä, eikä karkoittaa tuomionjulistuksella. Eikä itseasiassa tälläkään kylällä vanhemmilla ihmisillä ole mitään vaikeuksia hyväksyä joukkoonsa jotakin rastatukkaa tai lävistyksistä tykkäävää jantteria. Pahimmillaan nuo aiheuttavat kirkkokahvi pöydissä ihmettelyä mummoilla, että eikö tuo tuollainen jo satu :d kun siihen sitten jaksaa paristi vastata niin asia on sitten käsitelty, eikä siitä sen enempää.


      • "Terveessä evan.luterilaisessa seurakunnassa saa epäillä..."

        Nimenomaan näin. Usko on omakohtainen asia, eikä sitä voida määritellä ulkokäsin. Eli jos pakottaa itsensä olemaan ajattelematta ja omaksumaan kaiken vain sitä kautta, mitä käsketään, mielestäni usko tulee varsin ulkokultaiseksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on toisenlainen kokemus ja aivan luterilaisesta kirkosta. Yritin saada seurakuntaan "Epäilijöiden klubia", jossa saisi oikein luvan kanssa epäillä myös uskonnon dogmeja. Sellaista ei tähän uskonyhteisöön hyväksytty vaikka kriittisyys olisi ollut vain samanlaista kuin opetus teologisissa tiedekunnissakin on. Tilalle tarjottiin Alfa -kurssia, mikä on vapaakirkolliseen uskonkäsitykseen johdatteleva kurssi. Aloittajan kirjoitus on minusta aivan totta valitettavasti myös luterilaisissa kirkoissa.

        ”Tilalle tarjottiin Alfa -kurssia, mikä on vapaakirkolliseen uskonkäsitykseen johdatteleva kurssi.”

        evl.fi sivustolla on tätä Alfa-kurssia luonnehdittu näin ”Kurssi on tarkoitettu erityisesti etsijöille, mutta se sopii myös muille uskon- ja elämänkysymysten pohtimisesta kiinnostuneille.”
        ”Alfa-kursseja järjestävät sekä luterilaiset seurakunnat että vapaat suunnat. Kansan Raamattuseuralla on vahva panos kurssien toteuttamisessa.”

        Joten, saattaa olla että siellä on vapaakirkollista otetta, jos käy tuon KRS:n kurssin.


    • Anonyymi

      Kiljuen rienatkaa valehtelevaa valtiovaltaa, riemuiten hyppien, tanssien ja rienaten, kiljuen ja huutaen.

      Rienatkaa ja tölvikää.

    • Anonyymi

      Ei kai oikeasti kukaan enää pidä raamattua totena. Pala palalta sen myytit on murrettu, yhtään ei ole todistettu.
      Sikäli tunteittensa kohteeksi voi valita jonkin vähemmän väkivaltaisen ja narsistisen hahmon. Saunatonttukin on kivempi.

      • Anonyymi

        Mitä huonommin Raamattua tunnetaan, sitä todenpana sitä pidetään.

        Entinen kräsäläishihhuli


      • Anonyymi

        "Ei kai oikeasti kukaan enää pidä raamattua totena. Pala palalta sen myytit on murrettu, yhtään ei ole todistettu."

        Myyttejä on varmaan murrettu, mutta Raamatun suhteen on käynyt päinvastoin. Koko ajan löytyy lisää todisteita, että Jumalan Sana on aina ollut oikeassa lopulta.


    • >> Epäilyn torjuminen tekee uskosta falskia <<

      Vaikka skeptinen rationalisti olenkin eli pidän epäilyä oman ajatteluni yhtenä kulmakivenä, niin en edellytä tuota muilta. Eli epäilköön uskonsa yksityiskohtia, jotain Raamatunkohtia tms. Pyrin siis suhtautumaan kysymykseen rakentavasti eli kyse voisi olla yhtä hyvin vaikkapa poliittisesta ideologiasta tai ateismista.

      Jos siis käsitin avauksen niin, että epäilyn torjuminen tarkoittaisi ehdotonta kieltoa esittää voimassa olevasta oman uskonyhteisön tulkinnasta poikkeavia näkemyksiä, ei edes rakentavan kritiikin tai pikku päivittämisen merkeissä, niin se tarkoittaisi keskusteluyhteyden puuttumista johdon ja rivijäsenten kesken.
      Se voisi johtaa ajoittaisiin kriiseihin tai jäsenkatoon nuoremmasta päästä.

      Syitä vastavaan voisi olla toki muitakin.


      >> ”Monille papeille ja uskoville ihmisille raamattukritiikki on ahdistusta herättävä asia.” <<

      Riippunee tapauksesta. Veikkaanpa että se kritiikin laatu, sen rakentavuus, on aika olennainen osa siinä, miten kritiikki otetaan vastaan. ja sekin, että missä ja millä tyylillä se esitetään ja mihin sillä pyritään.

      Rakentavan kritiikin nimissä kun voi tehdä vaikka isämurhan ( vrt Jussi H-aho).

      • Anonyymi

        Mm. tieteellinen raamatuntutkimus eli ns. historiallis-(kriittinen) eksegetiikka on aina "ateistista". Vastakohta tälle on kristallipallotulkinta jossa omat ideat nähdään aina pyhän kirjan kansien välissä. Jälkimmäinen on siis falskia edelliseen nähden.


    • Anonyymi

      "”Monille papeille ja uskoville ihmisille raamattukritiikki on ahdistusta herättävä asia.” (Myllykoski, 2005)"

      Ja silti uskoviin kohdistetaan myös tässä asiassa henkistä väkivaltaa ilman että valtakunnansyyttäjä mitenkään puuttuu asiaan. Mihin se tasa-arvoisuus on kadonnut Suomesta?

      Minusta uskovien tulisi tällaisissa tilanteissa nostaa kanne tai kantelu valtakunnansyyttäjälle, kun näin uskovaan vähemmistöön kohdistetaan eri tavoin henkistä väkivaltaa ja vihaviestintää ja joskus jopa uhkaillaan fyysisellä väkivallalla.

      • Anonyymi

        Jos uskova syyllistyy lain rikkomiseen, laki tuomitsee ja rankaisee. Jos teet oikein, voit olla rauhassa.


    • Anonyymi

      Jos epäily johtaa uskontojen vertailuun ja siihen, että yrittää katsoa omaa ja muiden uskontoja "ulkoapäin", niin se johtaa ateismiin. Kokemusta on.

      Sikäli on ymmärrettävää, että uskonnot yrittävät kietoa uhrinsa/asiakkaansa/jäsenensä yhä tiiviimmin uskonnollisen kielipelin pauloihin, niin ettei rationaaliselle ja kriittiselle ajattelulle jää sijaa.

      Siksipä "vanhurskauttaminen uskon kautta Kristukseen" ynnä muu diibadaaba.

      • Anonyymi

        Olen tarkkaillut vuosikymmeniä kristinuskoa sekä muita uskontoja ulkoapäin. Vertaillut eri kristillisiä kirkkokuntia ja niiden opetuksia. Tutustunut maailmanuskontoihin ja niihin uskoviin paikan päällä. Se on vain kirkastanut kristillistä vakaumustani, joka on aina perustunut enemmän omalle pohdinnalle, kuin muiden opetuksille tai valmiille vastauksille.

        Rationaalinen ja kriittinen ajattelu ovat elättäneet minut. Eivät ne estä minua uskomasta. Olen aina ymmärtänyt tiedon/tieteen, hengellisyyden/henkisyyden ja uskon väliset erot. Ihminen on luotu sekä rationaaliseksi että henkiseksi olennoksi. Hän pystyy liikkumaan sujuvasti näiden kahden välillä. Henkisyys/hengellisyys ilmenee toki monin eri tavoin, ei vain uskonnon kautta. Mutta niissä kaikissa on kyse pohjimmiltaan samasta asiasta: tarpeista joita materia ei tyydytä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen tarkkaillut vuosikymmeniä kristinuskoa sekä muita uskontoja ulkoapäin. Vertaillut eri kristillisiä kirkkokuntia ja niiden opetuksia. Tutustunut maailmanuskontoihin ja niihin uskoviin paikan päällä. Se on vain kirkastanut kristillistä vakaumustani, joka on aina perustunut enemmän omalle pohdinnalle, kuin muiden opetuksille tai valmiille vastauksille.

        Rationaalinen ja kriittinen ajattelu ovat elättäneet minut. Eivät ne estä minua uskomasta. Olen aina ymmärtänyt tiedon/tieteen, hengellisyyden/henkisyyden ja uskon väliset erot. Ihminen on luotu sekä rationaaliseksi että henkiseksi olennoksi. Hän pystyy liikkumaan sujuvasti näiden kahden välillä. Henkisyys/hengellisyys ilmenee toki monin eri tavoin, ei vain uskonnon kautta. Mutta niissä kaikissa on kyse pohjimmiltaan samasta asiasta: tarpeista joita materia ei tyydytä.

        "Olen aina ymmärtänyt tiedon/tieteen, hengellisyyden/henkisyyden ja uskon väliset erot. Ihminen on luotu sekä rationaaliseksi että henkiseksi olennoksi. Hän pystyy liikkumaan sujuvasti näiden kahden välillä. "

        Tuon olisin voinut vaikka minä kirjoittaa.


    • Entä jos uskoa ei koskaan lähesty mikään epäily, jonka voisi torjua? Onko sellainenkin usko falskia?

      • Anonyymi

        Uskoa ei tarvitse torjua, ei myöskään epäuskoa. Ne voivat hyvin kulkea rinnakkain. Epäilyksetön usko on taikauskoa.


      • ”Entä jos uskoa ei koskaan lähesty mikään epäily…”

        Se kertoo enemmän tuollaisen henkilön ajattelumaailmasta. Tuollainen henkilö ei osaa ajatella itse, vaan omii ulkopäin annetun sellaisenaan. Tavallisesti tämänkaltaista esiintyy vain aivopesun yhteydessä – siis sellaisen oikean sellaisen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      73
      3305
    2. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      68
      1889
    3. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      31
      1881
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1431
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1381
    6. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      25
      1296
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1286
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      63
      1197
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1197
    10. Kerro nainen

      Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      945
    Aihe