Keskuskadun pyörätiet kaipaisivat myös uusimista

Anonyymi

Keskuskadun pyöräteiden pinta on epätasaisempi kuin ajoradan pinta ennen tätä meneillään olevaa asfaltointia. Pinnoite on lähinnä jalkakäytävien pinnoittamiseen soveltuvaa epätasaista laatoitusta ja risteyksissä on lisäksi ylimääräisinä töyssyinä reunakivet. Ongelmana on myös se, että pyörätiet ovat käytännössä samaa tilaa kuin jalkakäytävät (vain laattojen väri on eri), minkä takia jalankulkijoita eksyy koko ajan pyöräteille.

Pyörätiet tulisi muuttaa asfalttipäällysteisiksi ja reunakivettömiksi sekä erottaa ne kunnolla jalkakäytävistä. Vähintäänkin pyörätien ja jalkakäytävän välille pitäisi saada kunnon korkeusero, jotta pyörätiellä ei käveltäisi. Tai mieluiten siirtää pyörätiet puurivien ajoradan puoleiselle puolelle, missä saisi varmimmin pyöräillä rauhassa jalankulkijoilta ja samalla pyöräteistä saisi riittävän leveät toisten pyöräilijöiden ohittamista ajatellen. Tilaa tälle saisi esimerkiksi poistamalla ajoradalta vajaakäytössä olevat toiset kaistat.

Esimerkkiä voi käydä hakemassa Helsingistä, että miten rakennetaan kunnon pyöräteitä.

74

131

    Vastaukset

    • Ei voi muuttaa mitään, liikenne on sitten sekaisin.

    • Kyllä Pieksämäen pyöräteillä mahtuu menemään, kello oltava pyörässä mitä voi kilauttaa jos lähestyy takaa jalankulkijan tai sitten ihan kylmästi ajaa jalankulkija kumoon!

    • Opasteet pitäisi päivittää ja pyöräreitistökartta kaupungin sivulle. Lisäksi pyöräilykaupungin kehittämissuunnitelmaa kaivataan sekä esteettömyyssuunnitelmaa.

    • Aika paljon Pieksämäellä on myös sellaisia pyöräteitä joiden ei missään tapauksessa tulisi olla pyöräteitä, koska ovat vaarallisen kapeita, huonoilla näkemäalueilla varustettuja ja pahimmillaan talojen/liiketilojen ulko-ovet aukeavat suoraan niille. Eivät siis todellakaan ole sellaisia väyliä joilla jopa 30 km/h liikkuvan ajoneuvon on turvallista ja tarkoituksenmukaista liikkua.

      Esimerkiksi Häyrisentien, Savontien alun, Kulmakujan sekä Kirkkotien pyörätiet tulisi muuttaa jalkakäytäviksi, ts. poistaa niistä pyörätien kyltit.

      • Juurikin noin, pyöräilykaupungissa pitääkin karsia pyöräteiden määrää ja pystyttää kieltomerkkejä missä osoitetaan pyöräilykielto, hyvä hyvä. Näin saadaan Pieksämäeltä todellinen pyöräilykaupunki!!

        Jos pyörätielle avautuu kiinteistöjen ovia niin onko ihan pakko ajaa sellaisella paikalla jopa 30 km/h?
        Minulle ei ole nämä ongelmakohtia sillä minulla on pyörässä jarrut, hidastan vauhdin kävelyvauhtiin ja pyrin ajamaan mahdollisimman kaukana aukeavista ovista, lähes kaikki suojatietä ylitän taluttamalla pyörää.

        Tosiasiassa Pieksämäeltä ei tulla saamaan pyöräilykaupunkia, täällä ajetaan lyhytkin matkat aina autolla. Pyöräily on hyvin harvojen liikuntamuoto. Vedenjakajan reitistölläkin näkee suurimmaksi osaksi turistipyöräilijöitä ja hyvin vähän paikkakuntalaisia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juurikin noin, pyöräilykaupungissa pitääkin karsia pyöräteiden määrää ja pystyttää kieltomerkkejä missä osoitetaan pyöräilykielto, hyvä hyvä. Näin saadaan Pieksämäeltä todellinen pyöräilykaupunki!!

        Jos pyörätielle avautuu kiinteistöjen ovia niin onko ihan pakko ajaa sellaisella paikalla jopa 30 km/h?
        Minulle ei ole nämä ongelmakohtia sillä minulla on pyörässä jarrut, hidastan vauhdin kävelyvauhtiin ja pyrin ajamaan mahdollisimman kaukana aukeavista ovista, lähes kaikki suojatietä ylitän taluttamalla pyörää.

        Tosiasiassa Pieksämäeltä ei tulla saamaan pyöräilykaupunkia, täällä ajetaan lyhytkin matkat aina autolla. Pyöräily on hyvin harvojen liikuntamuoto. Vedenjakajan reitistölläkin näkee suurimmaksi osaksi turistipyöräilijöitä ja hyvin vähän paikkakuntalaisia.

        Millainen on sellainen pyöräilykaupunki, missä pyöräilijän on liikenneturvallisuuden vuoksi ajettava jalankulkijan vauhtia tai pahimmillaan talutettava, kun hänet on liikennemerkillä osoitettu jalankulkijoiden joukkoon?

        Ei sellainen pyöräilysuunnittelu edistä sen paremmin pyöräilyn turvallisuutta kuin sujuvuuttakaan.

        Todellisissa pyöräilykaupungeissa ymmärretään, että polkupyörä on ajoneuvo eikä mikään pyörillä varustettu jalankulun apuväline, jollainen se tuntuu Pieksämäellä olevan.

        Useimmilla kaduilla pyöräilijöiden tarkoituksenmukaisin paikka on ajorata, ja jos kyseessä on iso katu jolla liikenne on vilkasta, niin ei silloinkaan pyöräilysuunnittelua kuulu hoitaa niin, että kyltitetään jalkakäytävä pyörätieksi. Sen sijaan tulee tehdä pyöräilijöille omat väylät, kuten maalata ajoradan reunaan pyöräkaistat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Millainen on sellainen pyöräilykaupunki, missä pyöräilijän on liikenneturvallisuuden vuoksi ajettava jalankulkijan vauhtia tai pahimmillaan talutettava, kun hänet on liikennemerkillä osoitettu jalankulkijoiden joukkoon?

        Ei sellainen pyöräilysuunnittelu edistä sen paremmin pyöräilyn turvallisuutta kuin sujuvuuttakaan.

        Todellisissa pyöräilykaupungeissa ymmärretään, että polkupyörä on ajoneuvo eikä mikään pyörillä varustettu jalankulun apuväline, jollainen se tuntuu Pieksämäellä olevan.

        Useimmilla kaduilla pyöräilijöiden tarkoituksenmukaisin paikka on ajorata, ja jos kyseessä on iso katu jolla liikenne on vilkasta, niin ei silloinkaan pyöräilysuunnittelua kuulu hoitaa niin, että kyltitetään jalkakäytävä pyörätieksi. Sen sijaan tulee tehdä pyöräilijöille omat väylät, kuten maalata ajoradan reunaan pyöräkaistat.

        Pieksämäellä tulisi rajoittaa keskustan autoliikennettä, ihan hyvin voisi osasta katuja tehdä autottomia. Esimerkiksi Keskuskadun ja Häyrisentien jotkut poikkikadut sekä Häyrisentie torin osalta täysin pelkästään jalankulkuun ja polkupyörille. Keskustan ohi pääsisi keskuskatua pitkin sekä kangaskatua pitkin. Raskas liikenne pitäisikin ohjata sillalta kangaskadulla, nykyään ajaa jopa tukkirekat keskuskatua tai häyrisentietä pitkin.
        Näin alkaisi kehittymään keskusta jossa voisi kävellä ja pyöräillä ilman että tarvitsee varoa ylinopeutta ajavia autoja, saa varoen astua suojatiellä kun jotkut ei edes hoksaa että jalankulkija on suojatiellä astumassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Millainen on sellainen pyöräilykaupunki, missä pyöräilijän on liikenneturvallisuuden vuoksi ajettava jalankulkijan vauhtia tai pahimmillaan talutettava, kun hänet on liikennemerkillä osoitettu jalankulkijoiden joukkoon?

        Ei sellainen pyöräilysuunnittelu edistä sen paremmin pyöräilyn turvallisuutta kuin sujuvuuttakaan.

        Todellisissa pyöräilykaupungeissa ymmärretään, että polkupyörä on ajoneuvo eikä mikään pyörillä varustettu jalankulun apuväline, jollainen se tuntuu Pieksämäellä olevan.

        Useimmilla kaduilla pyöräilijöiden tarkoituksenmukaisin paikka on ajorata, ja jos kyseessä on iso katu jolla liikenne on vilkasta, niin ei silloinkaan pyöräilysuunnittelua kuulu hoitaa niin, että kyltitetään jalkakäytävä pyörätieksi. Sen sijaan tulee tehdä pyöräilijöille omat väylät, kuten maalata ajoradan reunaan pyöräkaistat.

        Hyvin vähän on Pieksämäen keskustassa paikkoja jossa pyöräilijät pitää ajaa jalankulkijan vauhtia, ainoastaan ovien kohdalla ja niistäkin selviää kun ei aja aivan rappujen edestä, järki mukaan pyörällä ajamisessakin. Suojatiellä pyörää pitää taluttaa olipa millainen pyöräilykaupunki tahansa, uusi liikennelakia otettava huomioon, joissakin paikoissa voi olla että suojatien saa ylittää pyörällä ajamallakin mutta en lähde tässä nyt liikennelakia siteeraamaan ettei mene väärin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin vähän on Pieksämäen keskustassa paikkoja jossa pyöräilijät pitää ajaa jalankulkijan vauhtia, ainoastaan ovien kohdalla ja niistäkin selviää kun ei aja aivan rappujen edestä, järki mukaan pyörällä ajamisessakin. Suojatiellä pyörää pitää taluttaa olipa millainen pyöräilykaupunki tahansa, uusi liikennelakia otettava huomioon, joissakin paikoissa voi olla että suojatien saa ylittää pyörällä ajamallakin mutta en lähde tässä nyt liikennelakia siteeraamaan ettei mene väärin.

        Aika monessa paikassa pitää lainkuuliaisen pyöräilijän ajaa paljon hiljempaa kuin mitä muuten menisi, koska sitä yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää (joka rakenteeltaan ei poikkea puhtaista jalkakäytävistä) ei ole tarkoitettu ainakaan juuri hölkkävauhtia kovempaan liikkumiseen. Ongelmia tulee viimeistään risteyksissä, joissa näkymäalueet ovat jotain huonon ja surkean väliltä, eli onnettomuusriski on iso verrattuna siihen, että pyöräilijä ajaisi ajorataa.

        Mitä suojateihin tulee, niin uusi tieliikennelaki sallii kaikkien suojateiden ylittämisen ajoneuvolla. Suojatiellä saa siis pyöräillä .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pieksämäellä tulisi rajoittaa keskustan autoliikennettä, ihan hyvin voisi osasta katuja tehdä autottomia. Esimerkiksi Keskuskadun ja Häyrisentien jotkut poikkikadut sekä Häyrisentie torin osalta täysin pelkästään jalankulkuun ja polkupyörille. Keskustan ohi pääsisi keskuskatua pitkin sekä kangaskatua pitkin. Raskas liikenne pitäisikin ohjata sillalta kangaskadulla, nykyään ajaa jopa tukkirekat keskuskatua tai häyrisentietä pitkin.
        Näin alkaisi kehittymään keskusta jossa voisi kävellä ja pyöräillä ilman että tarvitsee varoa ylinopeutta ajavia autoja, saa varoen astua suojatiellä kun jotkut ei edes hoksaa että jalankulkija on suojatiellä astumassa.

        Tukkirekat jotka jyrää 76 tonnin painolla Keskuskadun ydinosan urille hetkessä sen takia kun tien pohja heikko , kohta alkaa uuden asfaltin auki repiminen kun putkistot alkaa hajota. Voisi jopa harkita 20 tonnin painorajoitusta aseman sillalta alkaen. Kauppoihin jako niille kuuluvalla kalustolla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Millainen on sellainen pyöräilykaupunki, missä pyöräilijän on liikenneturvallisuuden vuoksi ajettava jalankulkijan vauhtia tai pahimmillaan talutettava, kun hänet on liikennemerkillä osoitettu jalankulkijoiden joukkoon?

        Ei sellainen pyöräilysuunnittelu edistä sen paremmin pyöräilyn turvallisuutta kuin sujuvuuttakaan.

        Todellisissa pyöräilykaupungeissa ymmärretään, että polkupyörä on ajoneuvo eikä mikään pyörillä varustettu jalankulun apuväline, jollainen se tuntuu Pieksämäellä olevan.

        Useimmilla kaduilla pyöräilijöiden tarkoituksenmukaisin paikka on ajorata, ja jos kyseessä on iso katu jolla liikenne on vilkasta, niin ei silloinkaan pyöräilysuunnittelua kuulu hoitaa niin, että kyltitetään jalkakäytävä pyörätieksi. Sen sijaan tulee tehdä pyöräilijöille omat väylät, kuten maalata ajoradan reunaan pyöräkaistat.

        Oulu , yksi mainitakseni.


    • Kaupungin pyöräteiden suunnittelija on ruusunen unessa. Nykyaikainen pyöräilykaupunki suunnitellaan ja kehitetään sähkökulkuneuvoille ja sähköavusteisille kulkulaitteille. Nykyaikaiseen kaupunkisuunnitteluun kuuluu olennaisena osana ekologisuus. Kestävän asumisen ja suunnittelun tarpeen juurisyyt ovat ilmastokriisissä.

    • Keskuskadun pyöräteiden pintalaatoitus uudistettiin 90-luvun alussa.

      Edelliset laatat 80-luvulla olivat sellaisia 30 x 30 cm harmaita betonilaattoja joidenka nurkat olivat kohollaan joissakin paikoissa jopa 5-10cm. Se vasta olikin epätasainen katu kun sellaisen laatan reunaan pyörällä sattui ajamaan.

    • Se mitä Pieksämäellä voitaisiin tehdä on ottaa mallia maailmalta ja tehdä keskustan läpi turvallinen pyöräilyreitti joka merkittäisiin vihreällä maalilla joka suojatien kohdalta. Reitti kulkisi Kontiopuiston läpi tullen asematunnelille ja jatkuen siitä kohti keskustaa JR grillin ja yritystalon ohi aina torille asti. torilta reitti jatkuisi Kelan ohi keskuskoulua päin ja siitä aina Välikatua pitkin Kenttäkadulle asti. Kaikki katujen reunuskivet poistettaisin tältä reitiltä risteyksistä, jotta pyörällä olisi mahdollisimman tasainen kulku reitillä. https://images.dailyhive.com/20180724001757/vancouver-10th-avenue-bike-lane-vgh-hospital-f.jpg

      • Hyvä idea mutta ehkä mahdoton toteuttaa Pieksämäellä!

        Häyrisentiekin niin leveä että reunaan mahtuisi hyvin pyörätie ja jalankulkijoille jäisi vielä tilaa.

        Pieksämäellä pitää olla fatbike läskipyörä tai vähintäänkin maastopyörä koska reunakiveykset niin korkeita vaikka ovatkin viistettyjä.


      • Suomessa ja muutenkin Euroopassa nuo on tapana värittää punaisiksi joko punaisella asfaltilla tai punaisella maalilla.

        Valmiit suomenkieliset suunnitteluohjeet turvallisten ja laadukkaiden pyöräkaistojen ja pyöräteiden suunnitteluun löytyvät osoitteesta http://pyoraliikenne.fi/ (jota ylläpitää Helsingin kaupunki).


      • Ei käy, eikä onnistu!

        Tämä on Pieksämäki!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa ja muutenkin Euroopassa nuo on tapana värittää punaisiksi joko punaisella asfaltilla tai punaisella maalilla.

        Valmiit suomenkieliset suunnitteluohjeet turvallisten ja laadukkaiden pyöräkaistojen ja pyöräteiden suunnitteluun löytyvät osoitteesta http://pyoraliikenne.fi/ (jota ylläpitää Helsingin kaupunki).

        Menee liikenne sekaisin jos aletaan punaista asfalttia tai maalia katuihin laittamaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Menee liikenne sekaisin jos aletaan punaista asfalttia tai maalia katuihin laittamaan.

        Punainen on kieltoväri!

        Jotakin ei saa tehdä tai mennä jos on punainen alue. Vihreä on tuvallisuuden ja sallitun väri. Siksi turvallisen pyöräreitin merkitseminen vihreällä olisi loogista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Punainen on kieltoväri!

        Jotakin ei saa tehdä tai mennä jos on punainen alue. Vihreä on tuvallisuuden ja sallitun väri. Siksi turvallisen pyöräreitin merkitseminen vihreällä olisi loogista.

        Helsinki on täynnä punaisia pyöräkaistoja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Helsinki on täynnä punaisia pyöräkaistoja.

        Mitäs sitten?

        Se ei ollut kommentin pointti, vaan se että punainen on opälooginen väri turvalliselle pyöräreitille.

        Vihreä sen sijaan on.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs sitten?

        Se ei ollut kommentin pointti, vaan se että punainen on opälooginen väri turvalliselle pyöräreitille.

        Vihreä sen sijaan on.

        Punainen on se pyöräkaista tai pyörätien väri, mihin ihmiset ovat tottuneet. Sitä paitsi punaista asfalttia on olemassa mutta ei vihreää. Vihreä pitää tehdä maalilla, ja se maali ei ole pitkäikäistä eikä halpaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Punainen on se pyöräkaista tai pyörätien väri, mihin ihmiset ovat tottuneet. Sitä paitsi punaista asfalttia on olemassa mutta ei vihreää. Vihreä pitää tehdä maalilla, ja se maali ei ole pitkäikäistä eikä halpaa.

        Kyllä se punainen on ihan maalattu siihen kadun pintaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Punainen on se pyöräkaista tai pyörätien väri, mihin ihmiset ovat tottuneet. Sitä paitsi punaista asfalttia on olemassa mutta ei vihreää. Vihreä pitää tehdä maalilla, ja se maali ei ole pitkäikäistä eikä halpaa.

        "Punainen on se pyöräkaista tai pyörätien väri, mihin ihmiset ovat tottuneet."

        Älä aja päin punaisia, älä paina punaista nappulaa, älä kosketa punaista hellaa jne...

        Kaikki kieltoja jotka liittyvät punaiseen. Siksi se on epälooginen väri turvalliselle pyöräreitille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Punainen on se pyöräkaista tai pyörätien väri, mihin ihmiset ovat tottuneet."

        Älä aja päin punaisia, älä paina punaista nappulaa, älä kosketa punaista hellaa jne...

        Kaikki kieltoja jotka liittyvät punaiseen. Siksi se on epälooginen väri turvalliselle pyöräreitille.

        Suomi on sääntöjen maa!

        Ja ne säännöt ovat usein epäloogisia ja ristiriidassa keskenään., mutta kansa tykkää silti säännöistä ja etenkin niiden kyttäämisestä.


      • Hyvä ravinto on tosiaan tärkeää, minäkin syön liki joka päivä lihapiirakoita 4 ja kokonaisen HK:n lenkkimakkaran ja litran maitoa päälle.


    • Pumpulissa kasvatettu sukupolvi vaatii kaikkea, mitä netissä näkyy.

      • Jos kaikki on vaan aina tosi jees jees ja ihan kiva, eihän siitä opi juuri mitään.


      • Eli se sama sukupolvi johon itsekin kuulut..pumpulissa kasvatettu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli se sama sukupolvi johon itsekin kuulut..pumpulissa kasvatettu.

        Pumpulisukupolvi jakaa peukutuksia ja niitä jaetaan, koska kaveritkin tekee niin.


    • Tää on varmaan joku hupijuttu. Täällähän on helppo pyöräillä, kun autoja on niin ja liikenne olematonta. Ja kohta keskusta on sekä autoista että ihmisistä vapaa. Autoilu vähenee kun väestö vanhenee ja muuttaa pois.

      • Älä puhu soppaa, keskustan kahdella pääkadulla menee keskimäärin joka toinen kolmas sekunti auto. Mene istumaan vaikka Keskuskadun varteen ja ala laskemaan...ja mene kokeilemaan onko polkupyörällä helppo ajaa keskustassa, kaikenlaiset hörhöt tänne kommenttejaan kirjoittaa jotka eivät varmaan ole pyöräilleet koskaan keskustassa.


      • Hyvin vähäistä tosiaan liikenne. Naurettavaa suorastaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hyvin vähäistä tosiaan liikenne. Naurettavaa suorastaan.

        Älä höpötä aikuinen ihminen! Paikkakunnan kokoon nähden liikennettä paljon ja sen jo todistaa kymmenen vuoden takainen liikenteen aiheuttama melukartoitus. Jos sinäkin viitsisit perehtyä asioihin ennen kuin kommentoit.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä höpötä aikuinen ihminen! Paikkakunnan kokoon nähden liikennettä paljon ja sen jo todistaa kymmenen vuoden takainen liikenteen aiheuttama melukartoitus. Jos sinäkin viitsisit perehtyä asioihin ennen kuin kommentoit.

        No joka päivä liikin täältä yläristiltä sinne alas keskustaan. Eipä ole suurta liikenne!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä höpötä aikuinen ihminen! Paikkakunnan kokoon nähden liikennettä paljon ja sen jo todistaa kymmenen vuoden takainen liikenteen aiheuttama melukartoitus. Jos sinäkin viitsisit perehtyä asioihin ennen kuin kommentoit.

        No ei ole ja sillä sipuli.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No ei ole ja sillä sipuli.

        Tiesitkö miten paljon tapahtuu 10 vuodessa, Pieksu hiljaisuudellaan kilpailee hautausmaiden kanssa ....vilkasta vain satujen kertominen uskottavasti..


    • Pyöräteiden kallistukset, halkeamat ja reunat kaipaa kunnostusta.

      • Minä haluaisin pyöräteiden reunaan ihania vaaleanpunaisia kukkasia!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä haluaisin pyöräteiden reunaan ihania vaaleanpunaisia kukkasia!

        Haluaisin punaisen maton ja kullanvärisen kivet pöyrätiehen upotettuna tähteen, jota reunustaa vaalean punainen mosaiikkikuvio ja upotetut led-valospotit. Kyllä elämä ihanaksi muuttuu ja saan paljon peukutuksia.


    • Liikenne vähäistä Pieksussa, liikennevalot kokonaan pois. Jos ei jaksa odottaa vuoroaan risteyksessä yhtä minuuttia niin varmaan vikaa on hermoissa, ei liikenneruuhkassa. Käykää ajamassa vaikka Pariisissa niin saatte siitä vähän näppituntumaa.

    • Keskuskadun pyöräteillä ei mahdu kaksi pyöräilijää kohtaamaan. Toisen on pakko väistää jalkakäytävän puolelle.

      Miltä tuntuisi, jos myös jonkun pääkadun ajorata olisi niin kapea, että kohtaavien ajoneuvojen pitäisi väistää jalkakäytävän puolelle?

      • Häyrisentiellä useastikin joutuu koukkaamaan vastaantulevien kaistalle kun autoja parkissa Abelin kohdalla. Kylä Pieksämäellä mahtuu väistelemään vastaan tulevien puolelta niin pyörillä kuin autoillakin, sopu tilaa antaa, menkää johonkin Euroopan maahan tai Aasiaan niin näette kuinka on tungosta ja silti homma toimii. Turhaa valittamista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Häyrisentiellä useastikin joutuu koukkaamaan vastaantulevien kaistalle kun autoja parkissa Abelin kohdalla. Kylä Pieksämäellä mahtuu väistelemään vastaan tulevien puolelta niin pyörillä kuin autoillakin, sopu tilaa antaa, menkää johonkin Euroopan maahan tai Aasiaan niin näette kuinka on tungosta ja silti homma toimii. Turhaa valittamista.

        Kamelit, aasit, hevoset ja kulkukoirat puuttuu pyöräteiltä Pieksämäellä. Kerjäläisiä, taskuvarkaita, kaupustelijoita ja elämyksiä, pitäähän sitä jotakin olla Pieksämäelläkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Häyrisentiellä useastikin joutuu koukkaamaan vastaantulevien kaistalle kun autoja parkissa Abelin kohdalla. Kylä Pieksämäellä mahtuu väistelemään vastaan tulevien puolelta niin pyörillä kuin autoillakin, sopu tilaa antaa, menkää johonkin Euroopan maahan tai Aasiaan niin näette kuinka on tungosta ja silti homma toimii. Turhaa valittamista.

        Se on eri asia, että ajoneuvo väistää toiselle kaistalle kuin se, että väistäisi jalkakäytävälle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se on eri asia, että ajoneuvo väistää toiselle kaistalle kuin se, että väistäisi jalkakäytävälle.

        Joo mutta kyllä jalankulkijoiden puolelle voi helposti väistää koska on myös yhteisiä kun teitä jalankulkijoille ja pyöräilijöille, olisi eri juttu jos pitäisi väistää autoliikenteen sekaan! Turhaa valittamista. Pumpulissa eläneiden itkuvirsiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta kyllä jalankulkijoiden puolelle voi helposti väistää koska on myös yhteisiä kun teitä jalankulkijoille ja pyöräilijöille, olisi eri juttu jos pitäisi väistää autoliikenteen sekaan! Turhaa valittamista. Pumpulissa eläneiden itkuvirsiä.

        Suurempi osa kaduista on kylläkin sellaisia, että siellä on yhteinen tila autoille ja pyörille sekä oma tila jalankulkijoille. Eli argumenttisi ei toimi.

        Muutenkin jos pyörätiellä on tukos, niin ensisijaisesti pyöräilijän tulisi ajoneuvona väistää ajoradalle eikä jalkakäytävälle, vaikka laki sinällään salliikin pakottavasta syystä minkä tahansa liikennemuodon käyttää mitä tahansa kadun osaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Suurempi osa kaduista on kylläkin sellaisia, että siellä on yhteinen tila autoille ja pyörille sekä oma tila jalankulkijoille. Eli argumenttisi ei toimi.

        Muutenkin jos pyörätiellä on tukos, niin ensisijaisesti pyöräilijän tulisi ajoneuvona väistää ajoradalle eikä jalkakäytävälle, vaikka laki sinällään salliikin pakottavasta syystä minkä tahansa liikennemuodon käyttää mitä tahansa kadun osaa.

        Sinä voit laskeutua pyörän satulasta alas ja taluttaa pyörän ohi tukoksen jalankulkijoiden puolelta..mutta kun olet niin *itun laiska että kohta pyörääs pitää varmaan joku työntää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä voit laskeutua pyörän satulasta alas ja taluttaa pyörän ohi tukoksen jalankulkijoiden puolelta..mutta kun olet niin *itun laiska että kohta pyörääs pitää varmaan joku työntää.

        Jos hidastelu kuten taluttaminen on ok, niin ehdotan, että nopeusrajoitus Keskuskadulla lasketaan 20 kilometriin tunnissa ja katu varustetaan pyöräkatu-merkeillä jotka velvoittavat muut kadun käyttäjät väistämään pyöräilijöitä samaan tapaan kuin miten kävelykadulla väistetään jalankulkijoita. Samalla pyörätiet poistetaan ja muutetaan jalkakäytäviksi.

        Tämä parantaisi merkittävästi pyöräilyn sujuvuutta ja vähentäisi liikenneonnettomuuksia. Toki autoilu hidastuisi, mutta koska hidastelu on ok, niin mitäpä siitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos hidastelu kuten taluttaminen on ok, niin ehdotan, että nopeusrajoitus Keskuskadulla lasketaan 20 kilometriin tunnissa ja katu varustetaan pyöräkatu-merkeillä jotka velvoittavat muut kadun käyttäjät väistämään pyöräilijöitä samaan tapaan kuin miten kävelykadulla väistetään jalankulkijoita. Samalla pyörätiet poistetaan ja muutetaan jalkakäytäviksi.

        Tämä parantaisi merkittävästi pyöräilyn sujuvuutta ja vähentäisi liikenneonnettomuuksia. Toki autoilu hidastuisi, mutta koska hidastelu on ok, niin mitäpä siitä.

        Jos Keskuskadulle asetetaan 20km/h niin todelliset ajonopeudet on silloin 40-50km/!
        Nyt kun suurin sallittu nopeus on 40 niin ajonopeudet on 50-60. Ehkä kymmenestä autosta yksi ajaa neljääkymppiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos Keskuskadulle asetetaan 20km/h niin todelliset ajonopeudet on silloin 40-50km/!
        Nyt kun suurin sallittu nopeus on 40 niin ajonopeudet on 50-60. Ehkä kymmenestä autosta yksi ajaa neljääkymppiä.

        Sopivasti kameroita ja töyssyjä, niin kyllä ne nopeudet pysyvät kurissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sopivasti kameroita ja töyssyjä, niin kyllä ne nopeudet pysyvät kurissa.

        Pieksämäen kaupunkia hidastetaan eläkelläisille sopivaksi, vaikka heillä ei ole aamuisin töihin tai kouluun menoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pieksämäen kaupunkia hidastetaan eläkelläisille sopivaksi, vaikka heillä ei ole aamuisin töihin tai kouluun menoa.

        Pitää herätä aikaisemmin jos kerran kiire tulee työmatkalla, tampiot venyttää unta viime minuuteilla ja sitten on kiire vaikka se liikenteessä ylinopeutta ajaminen ei lyhyellä matkalla auta 30 sekuntia enempää ja lisää vain stressiä mutta tätä ei tampiot tajua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sopivasti kameroita ja töyssyjä, niin kyllä ne nopeudet pysyvät kurissa.

        Ei Pieksämäen kaupunki töyssyjä tee, kaikissa muissa kaupungeissa ja pienimmistä kylissäkin töyssyjä ja paljon, täällä kadut on kuin lentokentän kiitoratoja.
        Väärät ihmiset kaupungin teknisellä- ja liikennepuolella. Vetävät vain palkkaa eivätkä yritä edes tehdä kaupungista viihtyisämpää. Eläkeläiset kun lähtee parempiin kaupunkeihin asumaan joissa otetaan huomioon asukkaiden viihtyvyys.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pieksämäen kaupunkia hidastetaan eläkelläisille sopivaksi, vaikka heillä ei ole aamuisin töihin tai kouluun menoa.

        Mullakin oli aikoinaan 55km työmatka eikä ikinä tullut kiire töihin, sai ajaa leppoisasti rajoitusten mukaan ja jäi vielä aamusta aikaa lahvinkeittoonkin työpaikalla, paljon parempi niin kuin että syöksytään tukka putkella työmaalle ja sillä minuutilla pitää aloittaa työt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mullakin oli aikoinaan 55km työmatka eikä ikinä tullut kiire töihin, sai ajaa leppoisasti rajoitusten mukaan ja jäi vielä aamusta aikaa lahvinkeittoonkin työpaikalla, paljon parempi niin kuin että syöksytään tukka putkella työmaalle ja sillä minuutilla pitää aloittaa työt.

        Oliko hyvää lahvia?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oliko hyvää lahvia?

        Oli!

        Ja varasti työpaikalta mutaman paketin kotiinkin!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oli!

        Ja varasti työpaikalta mutaman paketin kotiinkin!

        "muutaman"??

        Ehkä pikkuisen enemmän kuin muutaman, ikinä tarvinnut ostaa kotiin kahvia!


    • Pyöräteiden varrelle pitää rakentaa vessat ja halipaikat. Halipaikoissa pitää olla trimmausvälineen, peilit ja latauspisteet. Saa paljon tykkäyksiä.

      • Tasa-arvon ja neuraalin yhteiskunnan nimissä pisulaareja ja kusitolpia ei saa rakentaa pyöräteiden varsiin. Vaalean punaista ja sinistä pitää käyttää yhtäpaljon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tasa-arvon ja neuraalin yhteiskunnan nimissä pisulaareja ja kusitolpia ei saa rakentaa pyöräteiden varsiin. Vaalean punaista ja sinistä pitää käyttää yhtäpaljon.

        Kotkanpolku Joroisissa,ilettää kulkea kuspaikkojen ohi.


    • Voi h....i sentään , kaupunki muuten menossa alamäkeä ja täällä palstalla jutellaan pyöräteiden väristä...?? Oletteko täysin terveitä??

      • Ja sinä valitat pelkästä keskustelusta!

        Keskustelu on ilmaista.


      • Ihan aiheellinen keskustelu, rakensihan kaupunki hiekanpäähän pitkän lehtikuusilankku sillankin vaikka kaupunki menossa alaspäin, moni muukin paikkakunta menossa alaspäin ja silti rakennetaan viihtyisämpää keskustaa. Käykääpäs jossain muuallakin niin näette.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihan aiheellinen keskustelu, rakensihan kaupunki hiekanpäähän pitkän lehtikuusilankku sillankin vaikka kaupunki menossa alaspäin, moni muukin paikkakunta menossa alaspäin ja silti rakennetaan viihtyisämpää keskustaa. Käykääpäs jossain muuallakin niin näette.

        On kyllä käyty, mutta tämä keskustelu. Monta jää paikkakunnan asemalle....


      • Anonyymi kirjoitti:

        On kyllä käyty, mutta tämä keskustelu. Monta jää paikkakunnan asemalle....

        Sinä nyt et oo käyny kuin korkeintaan Jäppilässä ja Naarajärvellä!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä nyt et oo käyny kuin korkeintaan Jäppilässä ja Naarajärvellä!

        Nytkin olen muualla kaukana Pieksämäeltä......


    • Vielä vähän Pertinkujan kaavasta.....

      • Aivan oikein! Kerrostalot vaan Pertinkujalleveikä mitään tapahtumapuistoa. Pikviillsin voi järjestää vaikka jossain autopurkaamolla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aivan oikein! Kerrostalot vaan Pertinkujalleveikä mitään tapahtumapuistoa. Pikviillsin voi järjestää vaikka jossain autopurkaamolla.

        Hiekanpäätä parhaillaan muutetaan Big Wheels tapahtumapuistoksi.

        Et selvästi ole seurannut maailman menoa viimeisen puolen vuoden aikana.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hiekanpäätä parhaillaan muutetaan Big Wheels tapahtumapuistoksi.

        Et selvästi ole seurannut maailman menoa viimeisen puolen vuoden aikana.

        Kuinka korkea on tuo vesitorni merenpinnasta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hiekanpäätä parhaillaan muutetaan Big Wheels tapahtumapuistoksi.

        Et selvästi ole seurannut maailman menoa viimeisen puolen vuoden aikana.

        Tartteis botoxii ja subuu?!


    • Pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden turvallisuus nyt tapetilla koska vajaassa vuodessa kuollut 11 jalankulkijaa ja 11 pyöräilijää!

      Pyöräliiton toiminnanjohtaja kertoo että "liikenteen rauhoittaminen on se tärkein. Pitäisi miettiä, onko kaupungissa tarvetta autoille tietyillä alueilla vai pitäisikö pyöräilylle ja jalankulkijoille rauhoittaa tiettyjä alueita kaupungeista".
      (suora lainaus MSN uutisista)

      Pyöräliiton toiminnanjohtaja on täsmälleen samoilla linjoilla kuin minä ja joku toinenkin tässä viestiketjussa!

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa ei-turvallisesta maasta tulevan pakkokatanteenin..

      ..eivät kai veronmaksajat Kelan ansiosidonnaisella päivärahalla? Vastuuton mokailija maksakoon mokiensa kulut itse! Se on Ruotsin risteilyltä tai Balk
      Maailman menoa
      95
      3069
    2. Järkyttäviä Paljastuksia Nikon TV-sarjasta

      Tänään se sitten alkaa, sarja nikosta ja katiskasta. Ennakkotietojen mukaan sisältö paljon ikävämpää kuin luulin. Niko käyttänyt huumeita jo 13 vuotia
      Kotimaiset julkkisjuorut
      106
      2620
    3. Henna ja Tauski jälleen yhdessä onnellisina

      Kihlatkin hankittu. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/503fdd42-5bef-4519-ae07-de01ca6aa9ba
      24
      2263
    4. Suomi olisi itse tarvinnut kehitysapua

      suomen koronatalous ja sannan lahjarahat italiaan on kestämätön setti. Suomen julkinen ajetaan alas, teitä ei kunnosteta, omaa taloutta ei elvytetä..
      Maailman menoa
      183
      2085
    5. Sofian pätkä storyssa.

      Siellä taitaa känniläinen Stefu olla vieressä. Jotain rajaa Sofia!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      74
      1418