Minulla on 5,5 metrinen pulpettivene. Se on muuten ulospäin normaalin näköinen, mutta siinä on selvä ulkoneva köli. Korkeutta on n. 5 cm.
Vaikuttaako tämä mitenkään koneen asennukseen tai veneen suoritusarvoihin ylipäätään?
Kohta alkaa!!!
pulpettiveneessä köli?
11
2374
Vastaukset
- tosi on
-Joka venhossa sen verran köliä pitää
olla . Ei meinaa mitään, parempi vaan.
-Ihanko tosissas kyselet? - mike
Onko tasaperäinen vene? Onko perämoottori? Kuinka nopea (yli 20 solm?)? Onko köli "viistetty" ennen takapeilin? Jos semoinen vene on, asentaa moottorin kavitaatiolevy min. 2cm pohjan alle! jos ei on "viistetty" että täydellinen köli takapeilin asti, niin kevitaatiolevy syvemppi!
Jos asennat minimi mitta kuin moottorin käsikirjassa suosittelee, (0-2,5 cm)ilma iskee potkuriin koko ajan! Köli tekee muuten vene suuntavakaa ja helpo käsitelty!- tutulu
köli "viistoutuu pois" noin 0,5 m ennen peräpeiliä.
tosissaan kyselen, koska normaalistihan n. 5 m. peruspulpettiveneissähän on pohjamuotona siisti V ilman minkäänlaita ulkonevaa köliä.
eli kavitaatiolevy tulee minulla pari senttiä peräpeilin alimman kohdan alapuolelle? - mies. Ei
tutulu kirjoitti:
köli "viistoutuu pois" noin 0,5 m ennen peräpeiliä.
tosissaan kyselen, koska normaalistihan n. 5 m. peruspulpettiveneissähän on pohjamuotona siisti V ilman minkäänlaita ulkonevaa köliä.
eli kavitaatiolevy tulee minulla pari senttiä peräpeilin alimman kohdan alapuolelle?pulpetti vaikuta sinne pojaan, yhtään mitään. Olipa veneessä pulpetti tai hytti. Eikä myöskään vaikuta, onko veneessä, värillisiä tai naisia.
- tutulu
mies. Ei kirjoitti:
pulpetti vaikuta sinne pojaan, yhtään mitään. Olipa veneessä pulpetti tai hytti. Eikä myöskään vaikuta, onko veneessä, värillisiä tai naisia.
Näyttää olevan kevättä rinnassa kun sanavalmiutta riittää...
Lähinnä pulpettivene termillä tarkoitan liukuvaa suht´ kevyttä n. 5 m venettä. Tällaisissa kai pääsääntöisesti on pohjan muoto "sileän V-muotoinen" eli selkeästi ulkonevaa köliä ei ole. Ja kun minun veneestä sellainen löytyy, niin lähdin ihmettelemään, että onko sen tekoon jokin tietty syy. - huomasit, että
tutulu kirjoitti:
Näyttää olevan kevättä rinnassa kun sanavalmiutta riittää...
Lähinnä pulpettivene termillä tarkoitan liukuvaa suht´ kevyttä n. 5 m venettä. Tällaisissa kai pääsääntöisesti on pohjan muoto "sileän V-muotoinen" eli selkeästi ulkonevaa köliä ei ole. Ja kun minun veneestä sellainen löytyy, niin lähdin ihmettelemään, että onko sen tekoon jokin tietty syy.kyllä niissä jonkinlainen köli on. Mikäs sun vene on nimeltään? Siis malli, eikä kastenimi.
- paro
Kyllä se on siellä siksi että menis hiljasesvauhdissa suoraan. Kalastajat suosivat näitä pienellä kölillä olevia veneitä. Huomioi kuitenkin että ne on tarkoitettu lähinnä alle 20solmun(36km/h)vauhdeille. Köli jarruttaa vauhtia hivenen ja tekee liian suurissa nopeuksissa hallaa ajettavuudelle. Hyödyt ovat kuitenkin monelle käyttäjälle haittoja suuremmat.
- Sirius
Et kertonut konetehoa, arvelen sen 20 - 40 hv.
Köli pulpettiveneessä ! Tämä on aivan normaali ja monesti myös hyvä asia. Köli antaa veneellesi suuntavakavuutta ja kovassakaan sivutuulessa se ei sorra kuten kölittömät veneet. Usein näissä kölillisissä saattaa pohja olla tasaisempi ja sorto olisi suurempi ilman köliä. Kölin tehtävänä on toimia yhtenä ehkäpä tärkeimpänä veneen rungon pitkittäisjäykistäjänä. Köli ottaa vastaan myös rantautuessa ja lujuuntensa ansiosta se kestää myös pienet töyssyt. Usein köliin asennetaan myös suojakisko tai muovinen suojus suojaamaan kosketuksissa itse kölin kelgouttia.
Kölin jarruttava vaikutus on melko vähäinen mutta ( arvioin että yli 30 kn nopeuksilla sillä on merkitystä) suurehkoilla nopeuksilla (yli 15 kn )se saattaa jättää kavitointiin vaikuttavia pyörteitä potkurille. Tätä esiintyy varsinkin jos köli tulee aivan peräpeiliin saakka. Siksi sitä onkin muotoiltu ja usein viistetty nollaan noin puoli metriä ennnen peräpeiliä. Jos lasket konetta alemmaksi esim 3 sm vaikuttaa se myös nopeuteesi, yleensä heikentävästi. Se aiheuttaako köli nyt kavitointihaittaa selviää ajamalla ja kokeilemalla erilaista kuormitusta, sekä koneen asentoa. Myös vedensaanti saattaa häiriytyä, senhän näet ns merkkivedestä. Usein niissä veneissä joissa on mainitsemasi tasainen v-pohja ilman köliä onkin köli rakennettu veneen sisäpuolelle ,kuka minkäkinlaisena vahvistuksella ns jäykkärinä.- virhe?
Olenko ymmärtänyt jotain aivan väärin??? Olen elänyt luulossa, että vene/laiva on totaalisen epäonnistunut, mikäli kölistä lähtee potkuriin asti yltävä ja osuva kavitaatiokupla?
- tutulu
virhe? kirjoitti:
Olenko ymmärtänyt jotain aivan väärin??? Olen elänyt luulossa, että vene/laiva on totaalisen epäonnistunut, mikäli kölistä lähtee potkuriin asti yltävä ja osuva kavitaatiokupla?
kavitaatio kuplista en tiedä, mutta...
veneeni on alunperin suunniteltu vesisuihkuvetolaitteelle. Pohja on perästä mielestäni suht´ tasainen eli hyvin loiva V. Painoa veneellä on arviolta n. 400 kg pituutta tarkalleen 5,4 m ja leveyttä 2,1 m. Merkki on Leiko 18 R. 18 jalkaahan on kai tarkalleen 5,49 m.
Tällainen projekti minulla on ja tarkoitus on asettaa nyt ensi vaiheessa 40 hv pitkärikinen perämoottori veneeseen. - Sirius
virhe? kirjoitti:
Tämä kölin tai meriläisissä ns tievin potkurille aiheuttama vedensaantiongelma on hyvin monen veneen ongelma. Sen alkujuuria selvitettäessä törmätään usein päätelmään että alkujaan runko on valmistettu aivan toisenlaiselle kuormalle ja nopeudelle, jossa se onkin hyväksi koettu. Tätä runkoa on sitten "piratisoitu" johonkin uuteen versioon jossa konetehot, potkurinopeudet ja aluksen nopeutta on muutettu alkuperäisestä ja sen seurauksena tuleekin esille ko ongelmat. Valitetavan harva veneilijä edes tätä tietää vaikka se on olemassa ja huonontaa ko aluksen konetehon hyötysuhdetta kavitaationa ja luistona. Yleensä epäkohta huomataan "voimakkaana" potkurin pitämättömyytenä jossa esim kaarteessa tai nopeassa kiihdytyksessä "potkuri saa ilmaa" ja kone käy "ylikierroksilla". Kysymykseesi että onko vene epäonnistunut vastaan savolaisittain että on ja ei ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan483130Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan272894- 1212326
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281432Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631336- 111316
Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj121083- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39922Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13802