Tasaperäinen soutuvene?

Anonyymi

Haluaisin tukevamman veneen nykyisen Lohi 470 soutuveneen tilalle.

Soudan virtaavassa joessa ja kyydissä on välillä kaksi isokokoista koiraa, sekä välillä laiturille pitää viedä huonojalkaisia eläkeläisiä.
Tukevuutta siis tarvitaan.

Nykyisen veneen laidalle ei pysty 80kg mieskään menemään, etteikö vene sieppaa vettä ja mene nurin.

Mietinnässä on ostaa tasaperäinen soutuvene, jotta tämä olisi tukevampi koiria ja eläkeläisiä ajatellen. Millainen näiden soudettavuus yleensä on?

29

6333

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kyllä tukevuus soudettavuutta hieman haittaa, raskaampi ja vähän kömpelömpi kelvollinen vene on. Tasaperä ei ole ehdoton merikelpoisuuden edellytys, itse olen kotoisin saaristosta ja veneiden kanssa puljannut polvenkorkuisesta. Hyvä saaristolaismallinen puinen soutuvene kesti ison miehen ihan reilustikin astua äärimmäiselle laidalleen veneen hörppäämättä vettä saati kaatumatta. Painavia kalastustarpeita näillä myös kuljetettiin ja laskettiin mereen ja nostettiin ylös, kohtuuisoista rysäankkureista alkaen.
      Jos tasaperäisen veneen perälauta ulottuu veteen asti, se muuten tekee kulusta yllättävän raskasta, eli ei sellaista, sellaisessa pitää olla pieni peräprutkukone.
      Meillä enin osa käytössä olevista soutuveneistä on vaarallisen kiikkeriä, itseäni pelottaisi sellaiseen yrittääkään mennä. En osaa varsinaisesti neuvoa mistä vielä voisi saada kunnollisen vakaan soutuveneen, katsele kuitenkin mitä on myynnissä ja mitä ylipäätään valmistetaan mutta unohda kuitenkin tuo tasaperäisyyden ehdoton vaatimus ja unohda myös ns. savolaismalliset kiulut.

      • Anonyymi

        Aivan kuten vaikka fillarissa - raskas lähtee hitaasti ja pysähtyyy hitaasti ja tuntuu ehkä vähän vakaammalta, luultavasti onkin vähän vakaampi. On raskas nostaa maihin tai kuljettaa. Käytännössä joudut kuitenkin tekemään enemmän työtä soutaaksesi raskasta kuin kevyttä.

        Samaa mieltä tasaperästä kuin edellinen. Meillä oli mökillä piskuinen vajaan neljän metrin soutuvene jossa on ihan tasainen perä. Se lähti kivasti soutamalla mutta kun sai vauhdin päälle niin yhtäkkiä joku ihme pyörre veneen takana rupesi vänkäämään sivuun. Kiusallinen soutaa.

        Ostettiin siihen pikku viisheppainen ja nyt kulkee hyvin, nousee lähes plaaniin mutta on tietysti matala eikä siksi kovin merikelpoinen. Kyllähän sillä katiskalla käy mutta ongelmallinen yhdistelmä lähteä kauas. Ollakseen hyvä soutaa sen pitäisi olla suippoperä ja vähän köykäisempi, ollakseen moottorivene sen pitäisi olla vähän korkeampi ja vakaampi.

        Mieti siis huolella haluatko ajaa koneella vai soutaa ja valitse vasta sitten vene.


      • Anonyymi

        Pitäisikö aloitukset myös lukea ja ymmärtää. Lohi 470 on lujitemuovinen savolaismallinen kiulu. Itselleni sellainen tuli aikoinaan mökkikaupan yhteydessä. Vene on erinomainen yhden hengen kuntoilu- ja kulkuväline. Kaupassa tuli myös Lohi 500-vene parinkympin perämoottorilla. Tämä on varustettu myös airoilla, mutta on lähes mahdoton soudettava. Viestini on, että kaikki veneen vakavuus-, kantavuus- yms ominaisuuksien kasvaminen tapahtuu soudettavuuden kustannuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisikö aloitukset myös lukea ja ymmärtää. Lohi 470 on lujitemuovinen savolaismallinen kiulu. Itselleni sellainen tuli aikoinaan mökkikaupan yhteydessä. Vene on erinomainen yhden hengen kuntoilu- ja kulkuväline. Kaupassa tuli myös Lohi 500-vene parinkympin perämoottorilla. Tämä on varustettu myös airoilla, mutta on lähes mahdoton soudettava. Viestini on, että kaikki veneen vakavuus-, kantavuus- yms ominaisuuksien kasvaminen tapahtuu soudettavuuden kustannuksella.

        Kiitos tähänastisista vastauksista!

        Juuri tuollainen kiikkerä Lohi 470 on käytökseltään, kuten kuvailit.
        Yksinsoutelu menettelee, muttei parane edes ampua haulikolla sorsaa veneen sivusuunnassa. Tulee uintireissu. Katiskan kokemisessa kans tulee helposti uimareissu.
        Lohi tosin on todella kevyt soudettava ja toimii myös koskien ylittämisessä.

        Tasaperäisyys ei ole ehdottomuus, mutta olen ymmärtänyt, että nämä ovat vakaampia, kuin vastaavankokoiset suippoperäiset veneet.

        Hyviä soutukokemuksia on Terhi 375:stä, mutta mielellään pysyttelisin lasikuituisessa, tai alumiinirunkoisessa soutuveneessä.
        Tämän Terhin kaltaisen vakaan veneen, kun löytäisikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos tähänastisista vastauksista!

        Juuri tuollainen kiikkerä Lohi 470 on käytökseltään, kuten kuvailit.
        Yksinsoutelu menettelee, muttei parane edes ampua haulikolla sorsaa veneen sivusuunnassa. Tulee uintireissu. Katiskan kokemisessa kans tulee helposti uimareissu.
        Lohi tosin on todella kevyt soudettava ja toimii myös koskien ylittämisessä.

        Tasaperäisyys ei ole ehdottomuus, mutta olen ymmärtänyt, että nämä ovat vakaampia, kuin vastaavankokoiset suippoperäiset veneet.

        Hyviä soutukokemuksia on Terhi 375:stä, mutta mielellään pysyttelisin lasikuituisessa, tai alumiinirunkoisessa soutuveneessä.
        Tämän Terhin kaltaisen vakaan veneen, kun löytäisikin.

        Minulla hyviä soutukokemuksia terhi 375 ja 440. Molemmat ovat täysin soudettavissa ja moottorilla ajettavissa olevia tasaperäveneitä.

        Onkohan vastaavia lasikuituisina?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan kuten vaikka fillarissa - raskas lähtee hitaasti ja pysähtyyy hitaasti ja tuntuu ehkä vähän vakaammalta, luultavasti onkin vähän vakaampi. On raskas nostaa maihin tai kuljettaa. Käytännössä joudut kuitenkin tekemään enemmän työtä soutaaksesi raskasta kuin kevyttä.

        Samaa mieltä tasaperästä kuin edellinen. Meillä oli mökillä piskuinen vajaan neljän metrin soutuvene jossa on ihan tasainen perä. Se lähti kivasti soutamalla mutta kun sai vauhdin päälle niin yhtäkkiä joku ihme pyörre veneen takana rupesi vänkäämään sivuun. Kiusallinen soutaa.

        Ostettiin siihen pikku viisheppainen ja nyt kulkee hyvin, nousee lähes plaaniin mutta on tietysti matala eikä siksi kovin merikelpoinen. Kyllähän sillä katiskalla käy mutta ongelmallinen yhdistelmä lähteä kauas. Ollakseen hyvä soutaa sen pitäisi olla suippoperä ja vähän köykäisempi, ollakseen moottorivene sen pitäisi olla vähän korkeampi ja vakaampi.

        Mieti siis huolella haluatko ajaa koneella vai soutaa ja valitse vasta sitten vene.

        Minulla 525 kaisla tykkään siitä kulkee aallokossa kohtaisen hyvin.
        Soudun keskeltä , ajan moottorilla aina keulapainoisena.
        Asennan etähallintalaitteen jolloin meno mukavaa ja tyylikästä.
        Mikään ei voita puuvenettä jota ei ole katkaistu tasaperäiseksi.
        6m sellainen kulkee kuin kiskoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos tähänastisista vastauksista!

        Juuri tuollainen kiikkerä Lohi 470 on käytökseltään, kuten kuvailit.
        Yksinsoutelu menettelee, muttei parane edes ampua haulikolla sorsaa veneen sivusuunnassa. Tulee uintireissu. Katiskan kokemisessa kans tulee helposti uimareissu.
        Lohi tosin on todella kevyt soudettava ja toimii myös koskien ylittämisessä.

        Tasaperäisyys ei ole ehdottomuus, mutta olen ymmärtänyt, että nämä ovat vakaampia, kuin vastaavankokoiset suippoperäiset veneet.

        Hyviä soutukokemuksia on Terhi 375:stä, mutta mielellään pysyttelisin lasikuituisessa, tai alumiinirunkoisessa soutuveneessä.
        Tämän Terhin kaltaisen vakaan veneen, kun löytäisikin.

        Jos sellaisesta pidät niin niitä löytyy.
        Kaisla 525 on sitten jo haastavampi jos ei kauppaan mene ja osta uutta.
        Meiltä löytyy 2 kpl ja tulee myyntiin kun löydän hyvät puuveneet.
        Olin haaksirikon partaalla tasaperäisen veneen kanssa ristiaallokossa, hörpätä takaa vettä sisään ettei huomaakkaan. Mainingeissa ei tasaperäinen on salakavala. Mitä lyhyempi vene sitä vaarallisempi on. Pitkä vene kulkee taloudellisesti, on yllättävän iso ero.
        ( katso runkonopeus. ) vert: kanootti vs pelastusrengas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla hyviä soutukokemuksia terhi 375 ja 440. Molemmat ovat täysin soudettavissa ja moottorilla ajettavissa olevia tasaperäveneitä.

        Onkohan vastaavia lasikuituisina?

        Pitää paikkaansa mutta sään pitää olla kelvollinen jota se ei aina ole.
        Turvallisuus edellä vesillä.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Olen sivun ensimmäinen kommentoija ja jatkan vähän. Esim. tuo Suvi 444 on selkeästi perämoottorivene, toki myös soudettavissa, mutta juuri sellainen jossa ainakin heti vähänkään kuormattuna peräpeili "laahaa" soudettaessa vedessä ja tekee etenemisestä raskasta. Pitää muistaa että ihmisen voimat eli teho eivät vastaa pienimmänkään perämoottorin tehoa, keskiverto aikuinen kookas terve mies kykenee ylläpitämään vähänkään pidempään tuskin 150- 250 watin tehoa. Muistan tuollaisella tasaperäisellä kun yritin joskus soudella niin sinne peräpeilin taakse vesipyörteeseen kun laski äyskärin niin se mukavasti seurasi venettä, eli niin voimallinen jarruttava pyörre sinne voi syntyä.
      Itse aloin soudella esim. koulumatkojani heti ensimmäisestä luokasta alkaen Satakuntalaismallisella vakaalla puuveneellä ja nyt noin 60 vuotta myöhemmin on todettava että parempaakaan soutuvenettä en ole kohdannut. Mutta sääli, näitä ei enää juuri valmisteta, ei ainakaan aivan tuollaisina.
      On jopa arvioita siitä että puun liukukitka vettä vasten olisi pienempi kuin esim. lasikuiden. Tuosta en tiedä mutta tiedän että uusimpien jäänmurtajien vesirajan alueen kylkilevytys tehdään nykyään ruostumattomasta teräksestä koska teräksen ja jään välistä kitkaa saadaan niinkin hieman pienemmäksi.

      • Anonyymi

        Varmasti niitä aitoja satakuntalaismallejakin tehdään mutta veneelle tulee vaan hintaa se muutama tonni. Toisaalta hyvin tervattu käytetty....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmasti niitä aitoja satakuntalaismallejakin tehdään mutta veneelle tulee vaan hintaa se muutama tonni. Toisaalta hyvin tervattu käytetty....

        No kerropa montako perinneveneiden tekijää on esim. Eurajoen alueella, siis varsinaisen Eurajoen sekä sittemmin Eurajokeen liitetyn Luvian alueella? Ne hyvin tervatut vanhatkin veneet ovat jo harvinaisuuksia, ikä tekee tehtävänsä.
        Kilpasoutuihin yms. tehdään ns. vanerilautaveneitä ja miksi ei sellaisella menetelmällä voisi perinnemallisen vakaan soutuveneen hyvinkin valmistaa.


      • Anonyymi

        Niin se tekee tasaperässä. Veneen syrjäyttämä vesi ei ehdi palautua korkeuteensa vaan veneen perään jää kuoppa joka kiskoo venettä takapakkia. Toisin sanoen vene nousee ylämäkeä kaiken aikaa. Hyvällä veneellä soutaa 5 km tunnissa helposti eikä tule edes hiki.
        Yritän kuvata ilmiötä. Painoarvo yritän.
        Fakta:
        Vene syrjäyttää vettä, jolloin veden on palauduttava alkuperäiseen tilaansa veneen kuljettua pituutensa matkan.
        Perustelu:
        Mitä pidempi vene on ja laminaarisesti saa aikaan vähiten palautuspyörettä kulkiessaan
        Veneen pituuden vedessä , sitä vähemmän kulku vedessä tarvitsee energiaa.
        Eli:
        Voisi johdatella näin kuinka monta kertaa vene syrjäyttää pituuteensa nähden matkan aikana vettä. Sitä pienemmällä energialla vene liikkuu.
        Tätä voi teoriassa testata. Työntää venettä pituussuunnassa airolla , tai työntää venettä poikittain airolla vedessä. Ero on mykistävä.
        Arkimedes oli perillä asiasta. Mitä vähemmän vettä syrjäytetään kulkusuunnassa sitä kevyemmin vene liikkuu. Pyritään siihen ettei veneen taakse synny pyöreitä ja siihen eibole muuta keinoa kuin suippo takapää joka nousee vedestä mutta perämoottori tarvitsee vettä joten vain suippo tulee kysymykseen.


    • Anonyymi

      Eli soudettavaa ja vakaata sarjatuotantovenettä ei ole vielä lasikuidusta tehtykään?

      Meinaatteko, että tuollainen Suvi 444/ Suvi 450 ei enää kolmella ihmisellä ole soudettavissa ollenkaan, vaan menee perämoottorihommiksi?

      • Anonyymi

        Ei kai kukaan meinaa ettei olisi soudettavissa ollenkaan...Olen ollut sen sadat kerrat soutumiehenä kun on laskettu ja nostettu verkkoja ja vempaimia noin 8- metrisellä vankkatekoisella kalastajaveneellä. Mutta että nyt kai yritetään toitottaa sitä, että jos kyseessä on tasaperäinen ja leveästi tasaperäinen vene jonka peräpeili soudettaessa ylettyy vedenpinnan alapuolelle, se tekee etenemisestä huomattavasti raskaampaa kuin jos samalla uppoumalla oleva vene olisi suippoperäinen. Vaikea kai tajuta, vissiin mahdotonta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kai kukaan meinaa ettei olisi soudettavissa ollenkaan...Olen ollut sen sadat kerrat soutumiehenä kun on laskettu ja nostettu verkkoja ja vempaimia noin 8- metrisellä vankkatekoisella kalastajaveneellä. Mutta että nyt kai yritetään toitottaa sitä, että jos kyseessä on tasaperäinen ja leveästi tasaperäinen vene jonka peräpeili soudettaessa ylettyy vedenpinnan alapuolelle, se tekee etenemisestä huomattavasti raskaampaa kuin jos samalla uppoumalla oleva vene olisi suippoperäinen. Vaikea kai tajuta, vissiin mahdotonta...

        Millainen Kaisla 525 on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millainen Kaisla 525 on?

        Tai Kaisla 435m


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millainen Kaisla 525 on?

        Ei välttämättä paha lainkaan, pitäisi kuitenkin kokea ihan vedessä se käyttäytyminen. Myös soutuveneet voidaan jakaa esim. vakavuuden suhteen vähän eri kastiin. On veneet jotka ovat alkujäykkiä kallistavaa voimaa vastaa ja on veneet jotka keikkaavat laitansa alas kun vähänkään joku veneessä heilahtaa. Jälkimmäisiin pääosin kuuluvat ns. savolaismalliset veneet ja niistä pahimpina ehkä eivät niinkään puiset "oikeat" savolaisveneet vaan nuo kevyimmät nykyajan lasikuitulillukat.
        Vielä 525:kin vakaammalta ihan vaan kuvien katsomisen perusteella vaikuttaisi saman valmistajan reilu nelimetrinen selvästi moottoriveneeksi suunniteltu tapaus, eli leveämmällä tasaperällä varustettu vene. Se on soudettavissa mutta vaikka 200 kg painolla lastattuna tietysti hieman työläämpää se soutaminen. Toisaalta jos soudettavaksi matkaksi jää joku joen ylitys eikä venettä muuhun käytetä, onko sillä sitten väliä kestääkö se ylitys neljä min vaiko neljä min ja 20 sekuntia?
        Mahdollisesti em. kaksi venettä ovat peräosaansa lukuun ottamatta "samaa puuta", eli tasaperäversiossa on vain pätkäisty osa suippoperästä pois ja ehkä pikkuisen äärimmäistä peräpäätä levennetty, muutoin sama vene. Ts. jos tietää vain soutavansa, hankkii ilman muuta ( siis näistä kahdesta valittaessa ) tuon 525- mallin ja jos tahtoo joskus 6- 8 hepan koneen laittaa, ottaa sen tasaperämallin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä paha lainkaan, pitäisi kuitenkin kokea ihan vedessä se käyttäytyminen. Myös soutuveneet voidaan jakaa esim. vakavuuden suhteen vähän eri kastiin. On veneet jotka ovat alkujäykkiä kallistavaa voimaa vastaa ja on veneet jotka keikkaavat laitansa alas kun vähänkään joku veneessä heilahtaa. Jälkimmäisiin pääosin kuuluvat ns. savolaismalliset veneet ja niistä pahimpina ehkä eivät niinkään puiset "oikeat" savolaisveneet vaan nuo kevyimmät nykyajan lasikuitulillukat.
        Vielä 525:kin vakaammalta ihan vaan kuvien katsomisen perusteella vaikuttaisi saman valmistajan reilu nelimetrinen selvästi moottoriveneeksi suunniteltu tapaus, eli leveämmällä tasaperällä varustettu vene. Se on soudettavissa mutta vaikka 200 kg painolla lastattuna tietysti hieman työläämpää se soutaminen. Toisaalta jos soudettavaksi matkaksi jää joku joen ylitys eikä venettä muuhun käytetä, onko sillä sitten väliä kestääkö se ylitys neljä min vaiko neljä min ja 20 sekuntia?
        Mahdollisesti em. kaksi venettä ovat peräosaansa lukuun ottamatta "samaa puuta", eli tasaperäversiossa on vain pätkäisty osa suippoperästä pois ja ehkä pikkuisen äärimmäistä peräpäätä levennetty, muutoin sama vene. Ts. jos tietää vain soutavansa, hankkii ilman muuta ( siis näistä kahdesta valittaessa ) tuon 525- mallin ja jos tahtoo joskus 6- 8 hepan koneen laittaa, ottaa sen tasaperämallin.

        No nyt tuli kattavaa analysointia, eikä pelkästään tasaperäisten soutupaattien haukkumista.

        Toisten raskas on toisten kevyt.
        Muutamaa tasaperäistä venettä olen soudellut, eikä veneet ole paikoilleen jääneet. Kevättulvien aikana en ole soudellut tasaperäisellä, joten en tiedä kovan virran aikana joen ylittämisestä.
        Pulpettiveneitä ja tuulilasivenettäkin olen kokeillut soutaa, mutta nämä eivät juuri liikkuneet mihinkään, vaikka kuinka teki töitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No nyt tuli kattavaa analysointia, eikä pelkästään tasaperäisten soutupaattien haukkumista.

        Toisten raskas on toisten kevyt.
        Muutamaa tasaperäistä venettä olen soudellut, eikä veneet ole paikoilleen jääneet. Kevättulvien aikana en ole soudellut tasaperäisellä, joten en tiedä kovan virran aikana joen ylittämisestä.
        Pulpettiveneitä ja tuulilasivenettäkin olen kokeillut soutaa, mutta nämä eivät juuri liikkuneet mihinkään, vaikka kuinka teki töitä.

        Pulpetti- ja tuulilasiveneetkin on pääsääntöisesti moottoriveneiksi ajateltu, vaikka vain pienehköillä moottoreillakin mutta kumminkin. Airovarustus on niissä silloin puolestaan vara- hätä- ja apuvälineeksi tarkoitettu. Kun ei ollut radiovehkeitä tms. esim. airon nostaminen pystyyn ylös ohikulkevien nähtäväksi tarkoitti jotakin, mitä?
        Mutta aika paljon on soutamallakin asioita tehty, esim. ns. rääkiverkkokalastus Satakunnan rannikolla tapahtui alkuun veneistä joita pääosin soudettiin ja joissa oli pieni apupurje, eli 6- 8- metrisiä kohtuullisen raskaita puuveneitä kohtuullisen raskaissa (märät puuvillaverkot ja saaliskalat ynnä ihmiset yms. ) lasteissa kuljetettiin lähinnä soutamalla 7- 15 mpk päivittäisiä pyyntimatkoja.
        Että asiat ovat ihan suhteellisia, jos tahtoo ylittää joen nopeasti hankkii 300 hp perälaitamoottoriveneen, jenkkityylillä siis painaa menemään. Ja jos varmistelua hakee, laittaa niitä sinne peräpeiliin kaksi tai kolme kpl. Köyhimmälläkin USA- laisella on niitä nyt vähintään kolme, siten pääsee karkuun virusta...


      • Anonyymi

        On tehty mutta lasikuituvene tarvitsee lisä painoa jotta massa työntää venettä kun airot siirtyy eteen. On käytännön kokemusta. Tasa perä kulkee jarru päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millainen Kaisla 525 on?

        Minä tykkään jo sikisikin että voin taittaa matkaa lähes säässä kuin säässä.
        Nostan veneen aina traileriin, puuvenettä ei vain voi niin käsitellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai Kaisla 435m

        On metrin liian lyhyt jos meinaa soutaa avovedessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei välttämättä paha lainkaan, pitäisi kuitenkin kokea ihan vedessä se käyttäytyminen. Myös soutuveneet voidaan jakaa esim. vakavuuden suhteen vähän eri kastiin. On veneet jotka ovat alkujäykkiä kallistavaa voimaa vastaa ja on veneet jotka keikkaavat laitansa alas kun vähänkään joku veneessä heilahtaa. Jälkimmäisiin pääosin kuuluvat ns. savolaismalliset veneet ja niistä pahimpina ehkä eivät niinkään puiset "oikeat" savolaisveneet vaan nuo kevyimmät nykyajan lasikuitulillukat.
        Vielä 525:kin vakaammalta ihan vaan kuvien katsomisen perusteella vaikuttaisi saman valmistajan reilu nelimetrinen selvästi moottoriveneeksi suunniteltu tapaus, eli leveämmällä tasaperällä varustettu vene. Se on soudettavissa mutta vaikka 200 kg painolla lastattuna tietysti hieman työläämpää se soutaminen. Toisaalta jos soudettavaksi matkaksi jää joku joen ylitys eikä venettä muuhun käytetä, onko sillä sitten väliä kestääkö se ylitys neljä min vaiko neljä min ja 20 sekuntia?
        Mahdollisesti em. kaksi venettä ovat peräosaansa lukuun ottamatta "samaa puuta", eli tasaperäversiossa on vain pätkäisty osa suippoperästä pois ja ehkä pikkuisen äärimmäistä peräpäätä levennetty, muutoin sama vene. Ts. jos tietää vain soutavansa, hankkii ilman muuta ( siis näistä kahdesta valittaessa ) tuon 525- mallin ja jos tahtoo joskus 6- 8 hepan koneen laittaa, ottaa sen tasaperämallin.

        Miksi tasaperä, kun suippo kulkee paremmin ja menee suoraan.
        Ai niin ajattelet ajaa plaania. On se tietysti mukavaa tyynellä ja pienellä järvellä mutta
        Se ei ole tähdellistä matkantekoa ajatellen, jos on vielä 400 kg kuormaa veneessä.
        Oliko kysymys alunalkaen huvikseen soutelemisesta , silloin kannattaa tyydyttää mieliteko eikä kysellä palstalla kuin minä haluan huvitella.


    • Anonyymi

      Mökki reissaajana olen todennut Suomi veneen kaikkien aikojen huterimmaksi.
      Lohi veneen kaikkein keveimmäksi soutaa vanhoja olivat vuokra mökkien kylkiäisiä.

      • Anonyymi

        Kiitos tästä laajasta valaisevasta ja kaikilta yksityiskohdiltaan hyvin perustellusta kommentista!


    • Anonyymi

      Ideal 400?

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Näpsä 460 olis yks vaihtoehto. Perä hieman kapenee ja ei vedä vettä paljon mukanaan kuten tavallinen leveäperäinen. Suht hyvä köli,pitää suuntansa muttei niin syvä että virta veis mukanaan. Ajelin soutelin tuollaisella vuosia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1483
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      26
      1348
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1298
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      216
      1170
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1096
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      320
      1031
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1027
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      959
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      281
      942
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      306
      934
    Aihe