Miksi Keskustat kuolee.

Anonyymi

Pirkanmaan kuntakeskukset ovat kriisissä. Pakkoasutus on ajatuksissa kun katsoo kaavoituksia. Ihmiset pakotetaan muuttamaan kuntien ytimeen. Rakentaminen on kielletty suureen osaan kaavan ulkopuolelle.

95

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ratikan tulo pakottaa sähköallergiset pois keskustasta.

    • Anonyymi

      Johtuu keskittämispolitiikasta jota Suomessa on tehty Vihreiden ja Kok sekä SDP toimesta jo kymmeniä vuosia.
      Ihmisten omaisuus menee uusjakoon koska tuon politiikan seurauksena maalla asuvien ihmisten omaisuuden ( =talojen ) arvo romahtaa-on romahtanut koska maalta on lopetetaan koulut ,sen jälkeen kaikki muukin,bussit loppuvat, kaupat loppuvat jne.
      Samaan aikaan nykyinenkin hallitus syytää rahoja kaupunkien liikennejärjestelyihin jotka pitäisi tehdä ilman valtion tukea koska nekin rahat ovat poissa maakuntien kehityksestä, sen seurauksena tiestön korjausvelka maakunnissa kasvaa, samaan aikaan valtio tukee järjettömiä hankkeita kuten esim. Treen ratikka, siläkin rahalla olisi saatu vaikka 4-kaistainen tie Tampere-Orivesi tai muuta vastaavaa joista hyöty olisi ollut todellista koko kansantaloudelle.
      Kaupunkien täydennysrakentaminen on nollasummapeliä koska Suomen väkiluku ei lisäänny, ne ihmiset jotka ehkä muuttavat noihin kaupunkeihin rakennettaviin uusiin asuntoihin tulevat maalta, maaseutu autioituu entistä enemmän.

      • Anonyymi

        Ei maalta tule enää takavuosien tapaan ihmisiä kaupunkeihin, muuttoliike tulee ulkomailta. Harvalla on varaa ostaa näitä keskusta-asuntoja, ei ainakaan kauempaa maalta muuttavilla, koska heidän omaisuutensa on muuttunut arvottomaksi. Vuokralaisilla asunnot täytetään ja vuokrat tulee veronmaksajien pussista suurimmaksi osaksi. Nyt rakennetaan sellaista, mihin ei ole varaa, eikä ihmiset oikeasti halua asua noin tiivisti rakennetussa ja siksi kolkossa ympäristössä. Tämä tulee laukeamaan ikävällä tavalla käsiin, moni alue tulee slummiutumaan asukasrakenteen takia, huumekaupan ja väkivallan pesäkkeiksi.


    • Anonyymi

      Autoilu on synnyttänyt automarketit ja automarkettien palvelua haluaa käyttää myös ne autottomat. Muutetaan lähemmäksi palveluja. Palvelut ovat usein keskitetty automarkettien luo.

      • Anonyymi

        Kyllä noin on ,se johtuu siitä että viisaat yrittäjät käyttävät olemassaolevia asiakasvirtoja hyväkseen.
        Tampereen keskusta tulee kuolemaan koska siellä eivät ihmiset enään liiku ja silloin eivät yritykset menesty, joku ratikka ei tilannetta pelasta vaan pahentaa koska veroäyri tulee nousemaan entisestään ( kun liikennöinti alkaa tarvitaan 15 miljoonaa/ vuosi lisää rahaa liikennöintiin ) syöden lisää ihmisten jo koronan vaikutuksesta alentunutta ostovoimaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä noin on ,se johtuu siitä että viisaat yrittäjät käyttävät olemassaolevia asiakasvirtoja hyväkseen.
        Tampereen keskusta tulee kuolemaan koska siellä eivät ihmiset enään liiku ja silloin eivät yritykset menesty, joku ratikka ei tilannetta pelasta vaan pahentaa koska veroäyri tulee nousemaan entisestään ( kun liikennöinti alkaa tarvitaan 15 miljoonaa/ vuosi lisää rahaa liikennöintiin ) syöden lisää ihmisten jo koronan vaikutuksesta alentunutta ostovoimaa.

        Tampereen keskustaan ei enää kannata tulla autolla, liikkuminen tehty vaikeaksi, pysäköinti hankalaa ja kallista. Autoilla liikkuva porukka on kuitenkin sitä, kellä on ostovoimaa ja mahdollisuus kuljettaa muovipussia isommatkin ostokset kotiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tampereen keskustaan ei enää kannata tulla autolla, liikkuminen tehty vaikeaksi, pysäköinti hankalaa ja kallista. Autoilla liikkuva porukka on kuitenkin sitä, kellä on ostovoimaa ja mahdollisuus kuljettaa muovipussia isommatkin ostokset kotiin.

        Väitteessäsi on enemmän luuloa kuin tietoa. Parkkipaikka tilanne keskustassa on paras vuosikymmeniin. Lähikauppa on paikka josta pitäisi tehdä ruokaostokset. Huonekalut,televisiot ja muut isot kyllä tuodaan. Palvelu on jo olemassa. Autosta on kuluja,jotka huomioidaan ostettaessa. Ei pidä ostaa tuotetta jos ei ole varaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tampereen keskustaan ei enää kannata tulla autolla, liikkuminen tehty vaikeaksi, pysäköinti hankalaa ja kallista. Autoilla liikkuva porukka on kuitenkin sitä, kellä on ostovoimaa ja mahdollisuus kuljettaa muovipussia isommatkin ostokset kotiin.

        Minulla ei ole autoa, joten autoiluun menevä summa on käytettävissä johonkin muuhun. 65 tonnia oli viime vuonna bruttotulot, josta suurin osa pääomatuloa, joten kokonaisveroprosentti erittäin kohtuullinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitteessäsi on enemmän luuloa kuin tietoa. Parkkipaikka tilanne keskustassa on paras vuosikymmeniin. Lähikauppa on paikka josta pitäisi tehdä ruokaostokset. Huonekalut,televisiot ja muut isot kyllä tuodaan. Palvelu on jo olemassa. Autosta on kuluja,jotka huomioidaan ostettaessa. Ei pidä ostaa tuotetta jos ei ole varaa.

        Naurettavaa tekstiä sinulta, pelkkää viherkommarin ideologiaa.

        Kai niissä parkkiluolissa tilaa on niillä hinnoilla ja parkkeeraamisen hankaluudella aina, kun samaan vaivaan voi ajaa esim. Ideaparkkiin oven lähelle ja noutaa isommat tavarat takaa lastaussillalta. Perheellinen ei ala edes kauppakasseja kuskaamaan julkisissa kulkuvälineissä, niin hankalaa se on.

        Ne joilla rahaa on ja sitä käyttävät, omistavat auton. Ratikka tulee lisäämään oman auton käyttöä. Toki netissä voi kaikki viherkommarit julistaa elävänsä pääomatuloilla.

        Tulevaisuus on henkilöautoissa, tosin ei ne sinne keskustaan ole tulossa, ei ole mitään tarvetta.
        Korona antoi sellaisen iskun, että moni ei halua julkisiin mennä, matkustajatkin alkaa olla sellaisia monikulttuurisia olioita, joita lähellä ei ole turvallista, eikä miellyttävää olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Naurettavaa tekstiä sinulta, pelkkää viherkommarin ideologiaa.

        Kai niissä parkkiluolissa tilaa on niillä hinnoilla ja parkkeeraamisen hankaluudella aina, kun samaan vaivaan voi ajaa esim. Ideaparkkiin oven lähelle ja noutaa isommat tavarat takaa lastaussillalta. Perheellinen ei ala edes kauppakasseja kuskaamaan julkisissa kulkuvälineissä, niin hankalaa se on.

        Ne joilla rahaa on ja sitä käyttävät, omistavat auton. Ratikka tulee lisäämään oman auton käyttöä. Toki netissä voi kaikki viherkommarit julistaa elävänsä pääomatuloilla.

        Tulevaisuus on henkilöautoissa, tosin ei ne sinne keskustaan ole tulossa, ei ole mitään tarvetta.
        Korona antoi sellaisen iskun, että moni ei halua julkisiin mennä, matkustajatkin alkaa olla sellaisia monikulttuurisia olioita, joita lähellä ei ole turvallista, eikä miellyttävää olla.

        Aika näyttää . Todennäköistä on,että isot latomarketit kuolevat. Autoilusta tulee kalliimpi. Siitä pitää huolen nykyinen suuntaus. Kun parkkipaikat hinta on kriteeri,miksi et tilaa netistä. Se on jo nyt suurin ostospaikka. Oletetaan ratikan tuovan lisää autoliikennettä,vaikkapa 10%,se on aikamoinen ruuhka tiedossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika näyttää . Todennäköistä on,että isot latomarketit kuolevat. Autoilusta tulee kalliimpi. Siitä pitää huolen nykyinen suuntaus. Kun parkkipaikat hinta on kriteeri,miksi et tilaa netistä. Se on jo nyt suurin ostospaikka. Oletetaan ratikan tuovan lisää autoliikennettä,vaikkapa 10%,se on aikamoinen ruuhka tiedossa.

        Jos tarkoitat "nykyisellä suuntauksella" nykyisen hallituksen harjoittamaa punavihreää autovihamielistä suuntausta, niin se on tiensä päässä viimeistään 3 vuoden kuluessa, ehkä jo tämän vuoden puolella. Keskusta ja vihreät uhoavat siihen suuntaan.

        Vaikka netistä tilaaminen lisääntyy, ei sieltäkään kaikkea kannata tilata ja usein tuote tarvitaan heti, eikä päivien päästä.

        Yksityisautoilijat kuljettavat valtavan määrän tavaraa, monella on siksi tila-auto, peräkärrykin näyttää olevan melkein jokaisen omakotitalon pihassa.

        Automarketit ovat ja pysyvät niin kauan, kun elämää suomessa on. Sitten kun yksityisautot lakkaavat liikkumasta, on niin paha kriisi, että 2 - 3 miljoonaa suomalaista joutuu etsimään uusia asuinalueita pakolaisina toiselta mantereelta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tarkoitat "nykyisellä suuntauksella" nykyisen hallituksen harjoittamaa punavihreää autovihamielistä suuntausta, niin se on tiensä päässä viimeistään 3 vuoden kuluessa, ehkä jo tämän vuoden puolella. Keskusta ja vihreät uhoavat siihen suuntaan.

        Vaikka netistä tilaaminen lisääntyy, ei sieltäkään kaikkea kannata tilata ja usein tuote tarvitaan heti, eikä päivien päästä.

        Yksityisautoilijat kuljettavat valtavan määrän tavaraa, monella on siksi tila-auto, peräkärrykin näyttää olevan melkein jokaisen omakotitalon pihassa.

        Automarketit ovat ja pysyvät niin kauan, kun elämää suomessa on. Sitten kun yksityisautot lakkaavat liikkumasta, on niin paha kriisi, että 2 - 3 miljoonaa suomalaista joutuu etsimään uusia asuinalueita pakolaisina toiselta mantereelta.

        Kolmen vuoden periodi on sinun ajatuksesi. Kyllä minun ajatusrakennelma kattaa yhden sukupolven kestävän muutosajan. Ei autoilua noin vain lopeteta. Nyt otetaan ensiaskeleita johon ovat sitoutuneet kaikki puolueet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väitteessäsi on enemmän luuloa kuin tietoa. Parkkipaikka tilanne keskustassa on paras vuosikymmeniin. Lähikauppa on paikka josta pitäisi tehdä ruokaostokset. Huonekalut,televisiot ja muut isot kyllä tuodaan. Palvelu on jo olemassa. Autosta on kuluja,jotka huomioidaan ostettaessa. Ei pidä ostaa tuotetta jos ei ole varaa.

        Kuljetus maksaa. Jos on pienituloinen tai jopa vailla tuloja, tarvitsee silti TVn, pesukoneen, jääkaapin, huonekaluja yms. Ne kuluvat ja uusia tarvitsee. Jokainen kuljetus rahastetaan ostohonnan päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuljetus maksaa. Jos on pienituloinen tai jopa vailla tuloja, tarvitsee silti TVn, pesukoneen, jääkaapin, huonekaluja yms. Ne kuluvat ja uusia tarvitsee. Jokainen kuljetus rahastetaan ostohonnan päälle.

        En silti aio sutoa hankkia, koska ei köyhällä siihen varaa ole. Ei ole ajokorttiakaan tullut hankituksi. Ei ole ollut mammaa och pappaa tai isovanhempia, jotka sen olisivat maksaneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En silti aio sutoa hankkia, koska ei köyhällä siihen varaa ole. Ei ole ajokorttiakaan tullut hankituksi. Ei ole ollut mammaa och pappaa tai isovanhempia, jotka sen olisivat maksaneet.

        Etkö voi edes harkita työntekoa ja maksaa sitten palkallasi hankintasi itse?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö voi edes harkita työntekoa ja maksaa sitten palkallasi hankintasi itse?

        Työtä teen maksaakseni asuntoni ja elämäänn välttämättöminä kuuluvat asiat. Auto ja ajokortti eivät ole tärkeimmässä päässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä noin on ,se johtuu siitä että viisaat yrittäjät käyttävät olemassaolevia asiakasvirtoja hyväkseen.
        Tampereen keskusta tulee kuolemaan koska siellä eivät ihmiset enään liiku ja silloin eivät yritykset menesty, joku ratikka ei tilannetta pelasta vaan pahentaa koska veroäyri tulee nousemaan entisestään ( kun liikennöinti alkaa tarvitaan 15 miljoonaa/ vuosi lisää rahaa liikennöintiin ) syöden lisää ihmisten jo koronan vaikutuksesta alentunutta ostovoimaa.

        Keskustaa täydennysrakennetaan. 20 000 - 50 000 uusia asukkaita keskustan vaikutus alueella. Sehän takaa asiakasvirrat palveluihin.He eivät todellakaan liiku latomarketteihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuljetus maksaa. Jos on pienituloinen tai jopa vailla tuloja, tarvitsee silti TVn, pesukoneen, jääkaapin, huonekaluja yms. Ne kuluvat ja uusia tarvitsee. Jokainen kuljetus rahastetaan ostohonnan päälle.

        Auton hankinta ylläpito onkin järkevää.Saa ilmaisen Tyrän ja kotiinkuljetuksen. Hienoa,tälläisen laskelman tekijä on talousnooppelin ansainnut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskustaa täydennysrakennetaan. 20 000 - 50 000 uusia asukkaita keskustan vaikutus alueella. Sehän takaa asiakasvirrat palveluihin.He eivät todellakaan liiku latomarketteihin.

        Autoletkat suuntautuvat kaupungista ulospäin, kun välillä tarvitaan myös luontoa ja rauhaa. Ei aina jaksa hälyä ja valosaastetta.
        Ihmiset nukkuvat ja voivat muutenkin huonosti kaiken stressin keskellä.
        Markkinoija haluaa lennättää ihmiset ulkomaille rentoutumaan, mutta siitä aiheutuu päästöjä ja matkustaminen on stressaavaa. Tautejakin sieltä tulee tuliaisina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä noin on ,se johtuu siitä että viisaat yrittäjät käyttävät olemassaolevia asiakasvirtoja hyväkseen.
        Tampereen keskusta tulee kuolemaan koska siellä eivät ihmiset enään liiku ja silloin eivät yritykset menesty, joku ratikka ei tilannetta pelasta vaan pahentaa koska veroäyri tulee nousemaan entisestään ( kun liikennöinti alkaa tarvitaan 15 miljoonaa/ vuosi lisää rahaa liikennöintiin ) syöden lisää ihmisten jo koronan vaikutuksesta alentunutta ostovoimaa.

        Ratikka haittaa tehokkaasti pohjoinen - etelä suuntaista kumipyöräliikennettä. Tunnelin sulkemisilla tulee olemaan suurempi merkitys


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei ole autoa, joten autoiluun menevä summa on käytettävissä johonkin muuhun. 65 tonnia oli viime vuonna bruttotulot, josta suurin osa pääomatuloa, joten kokonaisveroprosentti erittäin kohtuullinen.

        Vahinko, että sitä autoiluun menevää summaa ei löydy mistään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoletkat suuntautuvat kaupungista ulospäin, kun välillä tarvitaan myös luontoa ja rauhaa. Ei aina jaksa hälyä ja valosaastetta.
        Ihmiset nukkuvat ja voivat muutenkin huonosti kaiken stressin keskellä.
        Markkinoija haluaa lennättää ihmiset ulkomaille rentoutumaan, mutta siitä aiheutuu päästöjä ja matkustaminen on stressaavaa. Tautejakin sieltä tulee tuliaisina.

        Pyörällä pääsee. Oletko tullut ajatelleeksi,että kaupungissa asuja viihtyy asfaltilla. Hiljainen Kylätie on kauhistus. Täällä on lääkäri tauteja varten. Kaikki muutkin palvelut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika näyttää . Todennäköistä on,että isot latomarketit kuolevat. Autoilusta tulee kalliimpi. Siitä pitää huolen nykyinen suuntaus. Kun parkkipaikat hinta on kriteeri,miksi et tilaa netistä. Se on jo nyt suurin ostospaikka. Oletetaan ratikan tuovan lisää autoliikennettä,vaikkapa 10%,se on aikamoinen ruuhka tiedossa.

        Nykyinen suuntaus vaihtuu, kun poliitikot vaihdetaan. Vihreät ämmät ulos ja asiat sujuvat taas. Vetyauto tulee


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En silti aio sutoa hankkia, koska ei köyhällä siihen varaa ole. Ei ole ajokorttiakaan tullut hankituksi. Ei ole ollut mammaa och pappaa tai isovanhempia, jotka sen olisivat maksaneet.

        Kaljakin on kalliin sorttista, mutta onneksi riittänyt


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskustaa täydennysrakennetaan. 20 000 - 50 000 uusia asukkaita keskustan vaikutus alueella. Sehän takaa asiakasvirrat palveluihin.He eivät todellakaan liiku latomarketteihin.

        Enimmillään tyhjiksi jääviä sijoituskoppeja rakennellaan aikansa. Sitten loppuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kolmen vuoden periodi on sinun ajatuksesi. Kyllä minun ajatusrakennelma kattaa yhden sukupolven kestävän muutosajan. Ei autoilua noin vain lopeteta. Nyt otetaan ensiaskeleita johon ovat sitoutuneet kaikki puolueet.

        Älä ole niin varma punavihreä hallituksen jatkokaudesta. Sinun periodisi pidemmästä jaksosta autovihamielisyyttä on utopiaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enimmillään tyhjiksi jääviä sijoituskoppeja rakennellaan aikansa. Sitten loppuu

        Ne kestää kauemmin kuin moni Tölli syrjässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskustaa täydennysrakennetaan. 20 000 - 50 000 uusia asukkaita keskustan vaikutus alueella. Sehän takaa asiakasvirrat palveluihin.He eivät todellakaan liiku latomarketteihin.

        heh heh, eivät todellakaan liiku marketteihin! uudet asukkaat, matut ja sossunelätit ei lisää kuin huumekauppaa. Rahaa alueen ulkopuolelta tuovat työpaikat ei lisäänny kaupungissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykyinen suuntaus vaihtuu, kun poliitikot vaihdetaan. Vihreät ämmät ulos ja asiat sujuvat taas. Vetyauto tulee

        Mihin sinä vaihdat ne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vahinko, että sitä autoiluun menevää summaa ei löydy mistään

        Meinasitko varastaa ne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enimmillään tyhjiksi jääviä sijoituskoppeja rakennellaan aikansa. Sitten loppuu

        Ei ne tyhjiksi jää, tummaa miestä riittää tulijoiksi, rahoituspuoli ajaa tosin veronmaksajan epätoivoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö voi edes harkita työntekoa ja maksaa sitten palkallasi hankintasi itse?

        Palkanmaksajat on harvassa. Työllistän itseni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        heh heh, eivät todellakaan liiku marketteihin! uudet asukkaat, matut ja sossunelätit ei lisää kuin huumekauppaa. Rahaa alueen ulkopuolelta tuovat työpaikat ei lisäänny kaupungissa.

        Hehehe,työ on rahattomille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne tyhjiksi jää, tummaa miestä riittää tulijoiksi, rahoituspuoli ajaa tosin veronmaksajan epätoivoon.

        Meillä on aikaa makoilla auringossa. Pilli soi,mees töihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratikka haittaa tehokkaasti pohjoinen - etelä suuntaista kumipyöräliikennettä. Tunnelin sulkemisilla tulee olemaan suurempi merkitys

        Juu,varmaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin sinä vaihdat ne.

        Tästä maasta eivät poliitikot lopu, ei pienintäkään huolta. Joka lähtöön löytyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne tyhjiksi jää, tummaa miestä riittää tulijoiksi, rahoituspuoli ajaa tosin veronmaksajan epätoivoon.

        Kannatti sijoittaa NoGo kortteliin. Raha poikii


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä maasta eivät poliitikot lopu, ei pienintäkään huolta. Joka lähtöön löytyy

        Päättäjät pysyy samoina. Narrit on esillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörällä pääsee. Oletko tullut ajatelleeksi,että kaupungissa asuja viihtyy asfaltilla. Hiljainen Kylätie on kauhistus. Täällä on lääkäri tauteja varten. Kaikki muutkin palvelut.

        Asuisin luonnon lähellä jos voisin. Rauhallisessa ja viihtyisässä ympäristössä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratikka haittaa tehokkaasti pohjoinen - etelä suuntaista kumipyöräliikennettä. Tunnelin sulkemisilla tulee olemaan suurempi merkitys

        Mikä tunneli suljetaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoletkat suuntautuvat kaupungista ulospäin, kun välillä tarvitaan myös luontoa ja rauhaa. Ei aina jaksa hälyä ja valosaastetta.
        Ihmiset nukkuvat ja voivat muutenkin huonosti kaiken stressin keskellä.
        Markkinoija haluaa lennättää ihmiset ulkomaille rentoutumaan, mutta siitä aiheutuu päästöjä ja matkustaminen on stressaavaa. Tautejakin sieltä tulee tuliaisina.

        Vihreät eivät jostakin syystä ole lentomatkailun kimpussa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hehehe,työ on rahattomille.

        Työ on ainakin savvoo ja merkitsee te. Eipä tule sanasta muuta mieleen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu,varmaan.

        Vaatii tosin vähän matemaattista näppäryyttä käsittää se


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päättäjät pysyy samoina. Narrit on esillä.

        Kovasti paljon vaan puolueet panostavat vaaleihin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tunneli suljetaan?

        Sama tunneli kuin ennenkin. Vähän vaikea asia, unohda


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enimmillään tyhjiksi jääviä sijoituskoppeja rakennellaan aikansa. Sitten loppuu

        Tonnin maksaa työtön vuokralainen minulle vuokraamastaan yksiöstäni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Keskustaa täydennysrakennetaan. 20 000 - 50 000 uusia asukkaita keskustan vaikutus alueella. Sehän takaa asiakasvirrat palveluihin.He eivät todellakaan liiku latomarketteihin.

        Mistä löydät sellaisen määrän narkkeja? Opiskelijoita ja eläkeläisiä ehkä löytyy. Verotuloja vähän, sosiaalimenoja paljon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaatii tosin vähän matemaattista näppäryyttä käsittää se

        Hyvä kun tiedostat puutteesi. Yritä kuitenkin vielä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tonnin maksaa työtön vuokralainen minulle vuokraamastaan yksiöstäni.

        Halpa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne kestää kauemmin kuin moni Tölli syrjässä.

        Keskustasta puretaan 50 v vanhoja kerrostaloja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu,varmaan.

        Sittenpä näet.


    • Anonyymi

      Autoiluun tulee muutoksia,ehkä radikaalejakin. Ratikka voi ollakin aika tuottoisa hanke. Suuret marketit on perustettu autoilun varaan,ne ovat vaaravyöhykkeessä. Maailman pitää muuttua,ilmastoaktiivit ovat voitolla hankkeissa ,joilla ihmisten liikkuvuutta hankaloitetaan. Kulutuksen pitäisi jatkua kuitenkin entisellään.

      • Anonyymi

        Julkinen liikenne ei ole tuottoisa missään kaupungissa, ei edes Helsingissä. Sielläkin kaikki kunnat maksaa joukkoliikenteen käytöstä tukea miljoonia joka vuosi. Joukkoliikenteen etuna on ilmastosyyt, ruuhkien vähentäminen, parkkiongelman välttäminen ja monet muut syyt. Jos joukkoliikenne loppuisi, yksityisautojen jonot yltäisi keskustasta Ylöjärvelle, Lempäälään, Pirkkalaan ym naapurikuntiin, eikä jonot liikkuisi mihinkään, koska jokainen jonottaa vapautuvaa parkkipaikkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Julkinen liikenne ei ole tuottoisa missään kaupungissa, ei edes Helsingissä. Sielläkin kaikki kunnat maksaa joukkoliikenteen käytöstä tukea miljoonia joka vuosi. Joukkoliikenteen etuna on ilmastosyyt, ruuhkien vähentäminen, parkkiongelman välttäminen ja monet muut syyt. Jos joukkoliikenne loppuisi, yksityisautojen jonot yltäisi keskustasta Ylöjärvelle, Lempäälään, Pirkkalaan ym naapurikuntiin, eikä jonot liikkuisi mihinkään, koska jokainen jonottaa vapautuvaa parkkipaikkaa.

        Julkisen liikenteen tuotot ovat moninaiset. Mainitsemasi ruuhkat olisivat haittatekija toimivalle yhteiskunnalle. Laskettava julkisen liikenteen tuloksi. Parkkipaikka ongelma olisi massiivisempi. Tuottoa sekin. Pelkkänä liikeyrityksenä näyttää kyllä konkurssi kypsältä,mutta julkisen liikenteen hyödyt tulevat eri tavoilla kuin normaalin yrityksen. Joten on typerää sanoa tappiota tuottavaksi viritelmäksi. Ratikka organisoi liikenteen uudelleen,jossa tuottoodotukset ovat suuret. Fiksumpi ymmärtää miten eurosta voi tulla kaksi kuten on laskelmoitu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Julkisen liikenteen tuotot ovat moninaiset. Mainitsemasi ruuhkat olisivat haittatekija toimivalle yhteiskunnalle. Laskettava julkisen liikenteen tuloksi. Parkkipaikka ongelma olisi massiivisempi. Tuottoa sekin. Pelkkänä liikeyrityksenä näyttää kyllä konkurssi kypsältä,mutta julkisen liikenteen hyödyt tulevat eri tavoilla kuin normaalin yrityksen. Joten on typerää sanoa tappiota tuottavaksi viritelmäksi. Ratikka organisoi liikenteen uudelleen,jossa tuottoodotukset ovat suuret. Fiksumpi ymmärtää miten eurosta voi tulla kaksi kuten on laskelmoitu.

        Asutuksen ja liikeyritykset uudelleen myös. Sivulle jääneet taajamat tyhjenevät. Palvelut lähtee ensin. Asutus säilyy yhden sukupolven.


      • Anonyymi

        Vetyauto tulee. Pakokaasu on 100% vesihöyryä ja vettä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vetyauto tulee. Pakokaasu on 100% vesihöyryä ja vettä

        Myrkkyrenkaineen.Ei se auta vaikka kulkisi pyhällä hengellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myrkkyrenkaineen.Ei se auta vaikka kulkisi pyhällä hengellä.

        Ei kumi ennenkään ole myrkkyä ollut. Luonnontuote


    • Anonyymi

      Jos menisit viherpeippo oikeisiin töihin, lopettaisit pössyttelyn ja maksaisit itse bussilipun niin silloi sun mielipiteellä olisi painoarvoa.
      Mutta kun kykene nilviäinen.

      • Anonyymi

        Hyvinpä käyt keskusteluun. Mielipiteillä on painoarvoa,riippumatta lähteestä. Mikä on arvotonta on vastustajan arvottaminen joksikin. Mutta jatka toki.


    • Anonyymi

      Tuollainen pakkoasutus ja pakottaminen muuttamaan jonnekin on kyllä tosi väärin. Mikä taho tuon pakottamisen tekee ja miten?

      • Anonyymi

        Ihminen itse. Tuhoamalla oman kunnan liikeyritykset,tehden niistä nukkumakyliä. Lyhytnäköistä hakea palvelut kunnan,oman elinpiirinsä ulkopuolelta. Asuntojen arvo hiipuu,tulijoita ei ole. Rakennuslupia ei myönnetä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihminen itse. Tuhoamalla oman kunnan liikeyritykset,tehden niistä nukkumakyliä. Lyhytnäköistä hakea palvelut kunnan,oman elinpiirinsä ulkopuolelta. Asuntojen arvo hiipuu,tulijoita ei ole. Rakennuslupia ei myönnetä.

        Rakennuslupia saa, kunhan valtuustot on siivottu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakennuslupia saa, kunhan valtuustot on siivottu

        Kyllä,varmaan. Kunna realiteetit näkyy kassavirrassa. Ei kuntalaiset ole valmiita maksasmaan kaavoituaalueen ulkopuolella oleville hyvitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä,varmaan. Kunna realiteetit näkyy kassavirrassa. Ei kuntalaiset ole valmiita maksasmaan kaavoituaalueen ulkopuolella oleville hyvitystä.

        Mitä talviasuttava kesämökki vaatii kunnalta? Se on nettoveronmaksaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä,varmaan. Kunna realiteetit näkyy kassavirrassa. Ei kuntalaiset ole valmiita maksasmaan kaavoituaalueen ulkopuolella oleville hyvitystä.

        Varakkaammat ihmiset ja parhaimmat veronmaksajat hakeutuu yleensä kaava-alueen ulkopuolelle rakentamaan omat unelmatalonsa, joita ei saa kaava-alueelle edes rakentaa, kun pitää olla pientä samanlaista kopperoa, pienellä tontilla. Näiden verolla elätetään monta keskustan alueella kunnan taloissa asuvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varakkaammat ihmiset ja parhaimmat veronmaksajat hakeutuu yleensä kaava-alueen ulkopuolelle rakentamaan omat unelmatalonsa, joita ei saa kaava-alueelle edes rakentaa, kun pitää olla pientä samanlaista kopperoa, pienellä tontilla. Näiden verolla elätetään monta keskustan alueella kunnan taloissa asuvaa.

        Emme hakeudu.Olemme kaava alueella, mutta hintavimmilla. Maksamme paljon,mutta kyllä työläinen maksaa enemmän. Unelmatalo ,se täytyy myydään. Ei onnistu jos se on huitsinnevadassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä talviasuttava kesämökki vaatii kunnalta? Se on nettoveronmaksaja

        Se vaatii kaava-alueen. Kunnan on hoidettava jätehuolto,lakisääteinen. Valvottava rakenteelliset valmiudet asuikäyttöön,jätehuoltoon,elämiseen. Verotuksen on oltava kohillaan.


      • Anonyymi

        Pakkoasuttamiseen osallistuvat poliitikot, joilla on kiire lähteä politiikasta helpompiin hommiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se vaatii kaava-alueen. Kunnan on hoidettava jätehuolto,lakisääteinen. Valvottava rakenteelliset valmiudet asuikäyttöön,jätehuoltoon,elämiseen. Verotuksen on oltava kohillaan.

        Etpä paljon tiedä


    • Anonyymi

      Ratikka on liikennevälineenä erilainen ja parempi kuin bussi. Ratikassa on enemmän tilaa, ratikkaan pääsee esteettömästi ja se kulkee vakaasti. Nämä eivät ole pelkkiå mainoslauseita, vaan todellisia ominaisuuksia.

      Helsingin ratikoissa näkee paljon ostoskärryjä ja lastenvaunuja. Parin kolmen muovikassin verran ostoksia on helppo kuljettaa pyörillä varustetussa ostoskärryssä. Tampereen radan varressa on kaikille sopivia ostospaikkoja isoista marketeista kauppahalliin. On aivan järkevä ajatus lähteä ostamaan viikonlopun ruokia ja juomia ratikalla. Helsingissä voi ostaa viiden kilon laatikon -- tai jopa kaksi -- marjoja torilta ja viedä ne ratikalla kotiin ilman stressiä. Ratikka on liikkeissään ennustettava ja vakaa.

      Ratikka tulee tehostamaan kaupungin elämää, kuten on tarkoitus. Tietty, kaikki eivät asu ratikkapysäkin vieressä, mutta jostain verkon rakentaminen on aloitettava.

      • Anonyymi

        Siis ostoskärryn ja lastenvaunujen kanssa lapsi tarhaan, ostoskärryt mukana töihin, töistä tarhalle ostoskärryjen kanssa, sitten kauppaan... ja tätä ihanuutta raitiovaunulla. Sydämessäni kiittäen upeita kunnanvaltuutettuja, jotka ovat meille raitiotien järjestäneet! Herätys - autot on keksitty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis ostoskärryn ja lastenvaunujen kanssa lapsi tarhaan, ostoskärryt mukana töihin, töistä tarhalle ostoskärryjen kanssa, sitten kauppaan... ja tätä ihanuutta raitiovaunulla. Sydämessäni kiittäen upeita kunnanvaltuutettuja, jotka ovat meille raitiotien järjestäneet! Herätys - autot on keksitty.

        En näe ongelmaa. Jos on ilman autoa pärjännyt pelkkien bussien varassa, pärjää ihan varmasti ratikallakin. Ratikan tulo ei tuo yhtään ongelmaa lastenvaunuja työntävälle, päin vastoin, helpottaa liikkumista erittäin paljon. Tosin vaikea kuvitella, että autoton lapsiperhe asuu niin kaukana lähikaupasta, että pitää mennä keskustaan asti julkisilla. Mikähän sellainen asuinpaikka Tampereella olisi. Hervannassa ja Tesomalla on ainakin lähikauppoja, Multisillassakin yksi lähikauppa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En näe ongelmaa. Jos on ilman autoa pärjännyt pelkkien bussien varassa, pärjää ihan varmasti ratikallakin. Ratikan tulo ei tuo yhtään ongelmaa lastenvaunuja työntävälle, päin vastoin, helpottaa liikkumista erittäin paljon. Tosin vaikea kuvitella, että autoton lapsiperhe asuu niin kaukana lähikaupasta, että pitää mennä keskustaan asti julkisilla. Mikähän sellainen asuinpaikka Tampereella olisi. Hervannassa ja Tesomalla on ainakin lähikauppoja, Multisillassakin yksi lähikauppa.

        Ratikka tuo useimmille siirtymiset bussista ratikkaan ja ratikasta bussiin. Liikkuminen muuttuu ratikan myötä suurimalle osalle ihmisistä entistä hankalammaksi, ellei sitten hanki omaa autoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratikka tuo useimmille siirtymiset bussista ratikkaan ja ratikasta bussiin. Liikkuminen muuttuu ratikan myötä suurimalle osalle ihmisistä entistä hankalammaksi, ellei sitten hanki omaa autoa.

        Monet vaihtavat bussia nytkin. Onko se huononnus, jos nyt vaihtaa bussista bussiin ja vuoden päästä bussista ratikkaan?

        Yritin selailla tulevaa bussilinjastoa. Paljon jää jäljelle nykyisestä linjastosta.


      • Anonyymi

        Ostoskärryjä kaupungilla työntelevät muualla maailmassa syrjäytyneet. Kohta siis myös täällä Tampereella!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ostoskärryjä kaupungilla työntelevät muualla maailmassa syrjäytyneet. Kohta siis myös täällä Tampereella!

        Ratikassakin helposti mukana kulkevat ostoskärryt on pienempiä kuin supermarketin kärryt. Ne on sellaisia kaksipyöräisiä perässä vedettäviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratikassakin helposti mukana kulkevat ostoskärryt on pienempiä kuin supermarketin kärryt. Ne on sellaisia kaksipyöräisiä perässä vedettäviä.

        On sen verran leveitä ja painavia, jos paljon tavaraa sisällä, että ei mielellään lähtis sellaisen kanssa seikkailemaan bussiin, kuten ei ison matkalaukunkaan kanssa. Mutta Raitiovaunuun, kyllä vain!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On sen verran leveitä ja painavia, jos paljon tavaraa sisällä, että ei mielellään lähtis sellaisen kanssa seikkailemaan bussiin, kuten ei ison matkalaukunkaan kanssa. Mutta Raitiovaunuun, kyllä vain!

        Alle 10 prosenttia kaupunkilaisista asuu ratikkaradan varrella, joten harva on noin innoissaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis ostoskärryn ja lastenvaunujen kanssa lapsi tarhaan, ostoskärryt mukana töihin, töistä tarhalle ostoskärryjen kanssa, sitten kauppaan... ja tätä ihanuutta raitiovaunulla. Sydämessäni kiittäen upeita kunnanvaltuutettuja, jotka ovat meille raitiotien järjestäneet! Herätys - autot on keksitty.

        Autottomilla ei olekaan lapsia,ei tuloja,ei tulevaisuutta. Auton osto tekee rikkaan ,rakkaan,hyvinvoivan. Kannattaa lahjoittaa auto jokaiselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alle 10 prosenttia kaupunkilaisista asuu ratikkaradan varrella, joten harva on noin innoissaan.

        Ei Ratikka ole tulevaisuutta,se on rakennettu minulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis ostoskärryn ja lastenvaunujen kanssa lapsi tarhaan, ostoskärryt mukana töihin, töistä tarhalle ostoskärryjen kanssa, sitten kauppaan... ja tätä ihanuutta raitiovaunulla. Sydämessäni kiittäen upeita kunnanvaltuutettuja, jotka ovat meille raitiotien järjestäneet! Herätys - autot on keksitty.

        Paskasakin tarkoitus on lopettaa tämä kansa vaikeuttamalla lapsiperheiden asemaa. Sehän näkyy kaikkialla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ratikka tuo useimmille siirtymiset bussista ratikkaan ja ratikasta bussiin. Liikkuminen muuttuu ratikan myötä suurimalle osalle ihmisistä entistä hankalammaksi, ellei sitten hanki omaa autoa.

        Jalattoman höpinää.


      • Anonyymi

        Menes kokeileen, kuinka vakaasti Hesan ratikka kulkee


      • Anonyymi

        Helsinki on ihan eri asia kuin Tampere. Tuleeko mieleen mitään eroja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalattoman höpinää.

        Köyhien höpinöitä sinulla. Julkisiin kulkuvälineisiin paviaanien joukkoon en mene edes aseella uhattuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Köyhien höpinöitä sinulla. Julkisiin kulkuvälineisiin paviaanien joukkoon en mene edes aseella uhattuna.

        Auto tekee rikkaan,rakkaan,hyvinvoivan. UNOHTAKAA SOTE.Auto pelastaa. Parempi paviaanina kuin jalattomana.


    • Anonyymi

      Julkisen liikenteen laadun parantaminen on erityisen tärkeää senioriväestön kannalta. Kun senioreita tulee lisää, yhä tärkeämpää on, että he voivat asua kodeissaan itsenäisesti. Esteettömyyden osatekijät, portaattomuus, tilavat kylpyhuoneet, hissit ja raitiotievaunut ovat tässä asiassa avuksi.

      Arkielämässä vaivaton liikkuminen antaa asukkaalle henkilökohtaista vapautta. Yhteiskunnalle erilaiset tuetut asumismuodot ovat kalliita. Henkilöauto on realistinen vaihtoehto yhä harvemmalle, elinvuosien karttuessa.

      • Anonyymi

        Kyllä se on toimiva pää,jalkojakin on sitten hyvä käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se on toimiva pää,jalkojakin on sitten hyvä käyttää.

        Siinä ei toimiva pää paljon auta, kun yrittää rollaattorilla kuljettaa ostoskassia hissittömän talon 3. kerrokseen. Väki vähenee ja ikääntyy. Tuollaiset hissittömät talot päätyy todennäköisesti purettavaksi, koska niistä ei kukaan maksa juuri mitään. Köyhät eläkeläiset ei pysty maksamaan omaa osuuttaan hissin asentamisesta, vaikka valtio avustaa hommaa avokätisesti. Tai sitten laittavat asunnon vuokralle ja ottavat siihen jonkun, joka iskee sossun maksusitoumuksen pöytään. Vanhukset muuttaa todennäköisesti lähelle ruokakauppaa. Ratikalla voi sitten käydä bingossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä ei toimiva pää paljon auta, kun yrittää rollaattorilla kuljettaa ostoskassia hissittömän talon 3. kerrokseen. Väki vähenee ja ikääntyy. Tuollaiset hissittömät talot päätyy todennäköisesti purettavaksi, koska niistä ei kukaan maksa juuri mitään. Köyhät eläkeläiset ei pysty maksamaan omaa osuuttaan hissin asentamisesta, vaikka valtio avustaa hommaa avokätisesti. Tai sitten laittavat asunnon vuokralle ja ottavat siihen jonkun, joka iskee sossun maksusitoumuksen pöytään. Vanhukset muuttaa todennäköisesti lähelle ruokakauppaa. Ratikalla voi sitten käydä bingossa.

        Toimiva pää estää joutumisen tuollaiseen kurimukseen.Apua löytyy. Muutto jo terveenä asiallisempaan palvelutaloon. Meinaatko,että auto olisi hyvä apu jalattomalle. 😂


      • Anonyymi

        Ratikka noutaa seniorin ulko-oveltaan


    • Anonyymi

      Helsingin spåra-vaunuissa näkee lastenvaunuja, ostoskärryjä ja, kyllä, myös Rollaattoreja !!

      Helsingiss ei tosin näy polkupyöriä, mitä Mansen vaunuissa ilmeisesti tulee olemaan. Tiedä sitten, onko järkevää tahi ei.

      • Anonyymi

        Mansen ratikka on tilava. Hesan muinaisjäänne, historiallisista syistä. Raideleveyskin kapeampi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mansen ratikka on tilava. Hesan muinaisjäänne, historiallisista syistä. Raideleveyskin kapeampi.

        Tampereen kalusto on samoissa mitoissa kuin Göteborgin vaunut. Isompi on isompi, se on selvä. Eron kyllä huomaa selvästi.

        Helsingin mittoihin tottuneelle 1000 mm rata on sopiva. (Noin) metrin levyinen rata on käytössä monessa Euroopan parhaista ratikkakaupungeista, kuten Zürich. Kapeammat vaunut ja kapeammat radat sopivat paremmin ahtaaseen korttelikaupunkiin, jota ei voi rakentaa uudestaan ratikan takia.

        Auton ajaminen tuntuu erilaiselta 1000 mm ja 1435 mm kiskojen päällä. Tällaisia paikkoja ei toki Tampereelle paljon tule.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      19
      1651
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      29
      1319
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      64
      1224
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1122
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      28
      1066
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1046
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1036
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1001
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    Aihe