Yksinäinen olo

Anonyymi

Olen 24-vuotias sinkku nainen. Minulla on oikeastaan 3 tosi hyvää ystävää. Yksi asuu kauempana (ei paljon nähdä, mutta kun nähdään niin nähdään kunnolla ja se on mahtavaa) ja kaksi lähempänä, mutta toisella heistä on vaikeaa ollut pitkään elämässä (joten joudun usein olemaan hänelle enemmän terapeutti kuin ystävä) ja toinen on taas vähän huono itse olemaan aktiivinen (kaikissa) kaverisuhteissa. Mutta he ovat kaikki sellasia, että saan olla oma itseni ja he silti ovat pysyneet elämässäni ja haluan, että he pysyvät minun elämässäni hyvine ja huonoine puolineen. Tykkään olla heidän kanssa.

Semmosia "ei niin läheisiä" kavereita minulla on joitakin, mutta koen, että heidän seurassa en pysty olemaan oma itseni. Osa heistä on myös minua nuorempia ja valitettavasti sen huomaa mm. käytöksessä, vaikka en haluaisi, että ikä on rajotteena.

Minulla on vanhemmat ja monta sisarusta ja heihin minulla on ihanat välit. Asun kuitenkin heistä vähän kauempana ja kaikilla muilla on omat perheet. Heitä näen kuitenkin suht usein.

Kaikista näistä suhteista huolimatta tunnen välillä aivan hirvittävää yksinäisyyttä.

Tänä vuonna loma tuntuu jotenkin tyhjältä (ehkä osittain koronan takia kun asioita on joutunut perumaan). Olen nähnyt vanhempiani ja sisaruksiani, mutta heillä kaikilla on jotain muuta. Reissuja, mökkeilyä, perheet/puolisot joiden kanssa tehdä asioita.

Itsellä ei ole mitään. En ole nähnyt edes ystäviäni pitkään aikaan, osalla on töitä ja osa ollut muualla kesällä. Joku pieni reissu tehdään parin ystäväni kanssa kyllä, mutta mitään muuta minulla ei ole tiedossa.

Minulla on mielessäni myös paljon hauskoja asioita mitä haluaisin tehdä/kokeilla, mutta ei seuraa niihin. Joko rahan, ajan tai perhevelvollisuuksien takia. Tai sitten ketään ei vain kiinnosta tehdä niitä asioita minun kanssa.

Miettiny tässä että pitäisikö vain yksin mennä ja tehdä, mutta en ole välttämättä niin rohkea. Ja olisihan se seura muutenkin ihan jees. Voisi nauraa ja seikkailla yhdessä ja tehdä yhteisiä muistoja.

Töissä käydessä saan sosiaalisuutta sieltä. Mukavat työkamut ja sosiaalinen työ muutenkin. Tuntuu jopa vähän, että kuulun jonnekkin, mutta nautin kuitenkin kotona olosta töiden jälkeen. Nyt lomalla yhtäkkiä ei juuri ole mitään sosiaalista ja en yhtäkkiä kuulu mihinkään.

26

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Varmasti moni samaistuu tilanteeseesi, et ole todellakaan yksin :) Oletko kokeillut liittyä esim. Facebookin ystäväryhmiin? Niissä näyttää aika paljon ihmiset löytävän seuraa toisistaan. Löytyy ihan alueittain aika hyvin., toki riippuu missä asustelet.

    • Se toinen kaveri joka on huono aktiivisuudeltaan, niin kieltäytyykö hän kutsusta jos ehdotat jotakin?

      Itse kokeilin, tai vain oikeastaan kävi niin, että en pitänyt yhteyttä kavereihin tai sukulaisiin kun minulla oli muutakin tekemistä kuin käydä vierailuilla. Ei siinä mitään, mutta eivät hekään soitelleet ja kyselleet miksi en käy enää. Ja tarpeeksi pitkän tauon jälkeen ei pelkkä vanhojen muistelu enää tunnu kivalta ja luontevalta.

      Kaverihakua (sitä .net) olen miettinyt itse jonkun aikaa, ja vaikka siinä ei uutta BFF:ää löytäisikään (se forever on käytännössä ihan hyvä jos olisi edes viisi vuotta), mutta vähän pitää miettiä miten ilmoituksen laitan. Kaikenikäisissä ihmisissä on ollut tosi kivoja ihmisiä, mutta mikä on se "juttu" joka yhdistää?

      • Anonyymi

        Miksi täytyy löytyä joku juttu joka yhdistää ? Eivätkö hyvin erilaiset ihmiset voisi nauttia toistensa seurasta ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi täytyy löytyä joku juttu joka yhdistää ? Eivätkö hyvin erilaiset ihmiset voisi nauttia toistensa seurasta ?

        Yleensä jokin asia on mistä pitäisi voida puhua, tai asia jota tehdä. Oli se sitten sama maku tv-ohjelmien suhteen, tai samanlainen huumorintaju.

        Ihmiset voivat olla erilaisia, mutta mitä se toisen seurasta nauttiminen voisi olla jos ei ole yhteistä tekijää? Juttuseuraa voi olla jostakusta, mutta säätilasta puhuminen ei ole henkilökohtaista, vaan lähinnä kohteliasta.


      • Anonyymi

        Se toinen kaveri on vain vähän vanhanaikainen yhteyden pidossa esim. viestittely on hänelle jotenkin hirmu vaikeaa. Hän aina melkein on kaikessa messissä, jos ehdottaa jotain. Mutta toisinaan hän missaa asioita kun huomaa viestit liian myöhään, kun hän ei vain katso puhelintaan. Hän on jollainlailla vähän erakkoluonne. :D


      • Anonyymi

        Olen aloittaja, jostain syystä pari kommenttiani ei näy täällä vaikka olevinaan kommentoin.

        Toinen ystävä on siis vain vanhanaikainen esim. puhelimen käyttö on hänelle jotenkin kamalan hankalaa. Hän ei heti lue viestejään tai edes huomaa niitä. Joten hänen kiinni saaminen on vähän haastavaa ja hän tiedostaa kyllä sen itsekin välillä, varsinkin kun hän missaa hyviä tilaisuuksia ihan vain siksi että ei katso puhelintaan. Hän on siis usein messissä, jos hän vain huomaa yhteyden otot.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se toinen kaveri on vain vähän vanhanaikainen yhteyden pidossa esim. viestittely on hänelle jotenkin hirmu vaikeaa. Hän aina melkein on kaikessa messissä, jos ehdottaa jotain. Mutta toisinaan hän missaa asioita kun huomaa viestit liian myöhään, kun hän ei vain katso puhelintaan. Hän on jollainlailla vähän erakkoluonne. :D

        Viesteissä on juuri tuo huono puoli. Jos ei niitä odota, niin ne voi jäädä huomaamatta. Soittaminen ei ole kovin iso juttu, ja puheluthan aloitetaan aina "onko paha paikka, oletko varattuna?"

        Jotkut ystävyydet perustuvat siihen että toinen ehdottaa, ja toinen pääsääntöisesti aina osallistuu. Vastavuoroisuuden odottaminen pilaa sen.


    • Anonyymi

      Googlaa "kaverihaku" ja "kohdataan-some"!
      Facebookissa useita ystävänhakuryhmiä kuten esimerkiksi ryhmä UUSIA YSTÄVIÄ. Kaikki eivät ehkä halua tavata tänä korona-aikana mutta on mahdollista hakea myös puhelinseuraa.

    • Anonyymi

      Eikö olisi hyvä jos mainitsisit millä paikkakunnalla asut ?
      Ehkä joku tämän palstan keskustelijoista asuu lähellä sinua ja haluaisi tavata.

      • Anonyymi

        Jos käyttää huumeita, mikään muu ei kiinnosta. Ei mikään muu, siis työn lisäksi. Piste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos käyttää huumeita, mikään muu ei kiinnosta. Ei mikään muu, siis työn lisäksi. Piste.

        Ja tietenkin kaikki muu siihen liittyvä sälä. Paskanjauhaminen netissä, ja rikolliset nettijutut valheineen.


    • Anonyymi

      Tässä taitaa taas käydä niin että keskustelun aloittaja katoaa mystisesti kommentoimatta saamiaan vastauksia millään tavalla. Minä en todellakaan ymmärrä tällaista käyttäytymistä ollenkaan. Ja me emme koskaan saaneet tietää millä paikkakunnalla keskustelun aloittaja asuu.

      • Anonyymi

        Aloitus on vasta eilispäivältä, ja sinä jo ajattelet ettei hän kommentoi! Mietipä vähän.


      • Ehkä ketjun aloittaja haluaa vain kirjata ajatuksensa, ei löytää seuraa täältä (missä epäillään aloittajaa huumeiden käyttäjäksi - 16.7 klo 17:42). Vastauksiakin voi käydä lukemassa, ilman että lopuksi kirjaa kiitoksen niistä.

        Anonyymejä tutustumismielessä täällä on ihan liikaa, varsinkin kun puheenaihe ei edes ole kovin arka. Kiinteällä nimimerkillä ei oikeastaan ole muuta merkitystä kuin se että nimimerkistä voi joko alkaa pitämään (ilahtua uudesta kommentista), tai sitä voi alkaa inhoamaan (ja jättää sellaisen kirjoitukset heti lukematta). Profiili ei laske vierailijoiden määrää, eikä yksityisviestiä voi lähettää.

        Sinne usein mainittuun kaverihakuun voi laittaa ilmoituksen, mutta ei ole kukaan vielä kommentoinut onko saanut vastauksia, ja minkä tasoisia ne ovat olleet. Itse edelleen mietin vielä laitanko ilmoitusta missä tarjoudun jollekulle ystäväksi, vaiko en. Eipä pelkästä kokeilusta isoa haittaa olisi, jos odotusarvon pitää matalana, eli että yksi kahvilakäynti kenen tahansa kanssa ei ole iso vaiva mahdolliseen hyötyyn nähden. Sitähän myyjätkin tekevät, että tarjoavat palveluita tai tuotteita, eikä läheskään kaikki osta.


      • Anonyymi
        Mr_Bloke kirjoitti:

        Ehkä ketjun aloittaja haluaa vain kirjata ajatuksensa, ei löytää seuraa täältä (missä epäillään aloittajaa huumeiden käyttäjäksi - 16.7 klo 17:42). Vastauksiakin voi käydä lukemassa, ilman että lopuksi kirjaa kiitoksen niistä.

        Anonyymejä tutustumismielessä täällä on ihan liikaa, varsinkin kun puheenaihe ei edes ole kovin arka. Kiinteällä nimimerkillä ei oikeastaan ole muuta merkitystä kuin se että nimimerkistä voi joko alkaa pitämään (ilahtua uudesta kommentista), tai sitä voi alkaa inhoamaan (ja jättää sellaisen kirjoitukset heti lukematta). Profiili ei laske vierailijoiden määrää, eikä yksityisviestiä voi lähettää.

        Sinne usein mainittuun kaverihakuun voi laittaa ilmoituksen, mutta ei ole kukaan vielä kommentoinut onko saanut vastauksia, ja minkä tasoisia ne ovat olleet. Itse edelleen mietin vielä laitanko ilmoitusta missä tarjoudun jollekulle ystäväksi, vaiko en. Eipä pelkästä kokeilusta isoa haittaa olisi, jos odotusarvon pitää matalana, eli että yksi kahvilakäynti kenen tahansa kanssa ei ole iso vaiva mahdolliseen hyötyyn nähden. Sitähän myyjätkin tekevät, että tarjoavat palveluita tai tuotteita, eikä läheskään kaikki osta.

        On mielenkiintoista että ne ihmiset jotka valittavat sitä että heillä ei ole ketään kenen kanssa puhua eivät koskaan etsi puhelinkontakteja. Niitähän olisi varmasti helpompi saada kuin tapaamiskontakteja koska puhelimessa ei ole mitään väliä sillä missä päin Suomea juttukaveri asuu. Puhelimessa puhuminen lievittää yksinäisyyden tunnetta huomattavasti paremmin kuin sähköpostiviestien lukeminen koska puhelimessa kuulee toisen ihmisen äänen. Ja unohdin että puhelimessahan voi nykyään myös nähdä juttukaverin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On mielenkiintoista että ne ihmiset jotka valittavat sitä että heillä ei ole ketään kenen kanssa puhua eivät koskaan etsi puhelinkontakteja. Niitähän olisi varmasti helpompi saada kuin tapaamiskontakteja koska puhelimessa ei ole mitään väliä sillä missä päin Suomea juttukaveri asuu. Puhelimessa puhuminen lievittää yksinäisyyden tunnetta huomattavasti paremmin kuin sähköpostiviestien lukeminen koska puhelimessa kuulee toisen ihmisen äänen. Ja unohdin että puhelimessahan voi nykyään myös nähdä juttukaverin.

        Jos aloittaja asuu vesistöjen äärellä niin vesiretkeily on hieno harrastus. Vaihtoehtoja riittää kajakista lähtien. Kaikki "turha" vaan unohtuu kun pääsee vesille.

        Syyt yksinäisyyteen on tietty tutkittu, itse kärsin yksinäisyydestä mutta en löytänyt seuraa. Seurustelutkin loppui kun mielenkiinnon kohteetkin olivat erilaisia.

        Minulle on tärkeintä oma vapaus, yksin saa olla vapaa ja tehdä omia asioitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos aloittaja asuu vesistöjen äärellä niin vesiretkeily on hieno harrastus. Vaihtoehtoja riittää kajakista lähtien. Kaikki "turha" vaan unohtuu kun pääsee vesille.

        Syyt yksinäisyyteen on tietty tutkittu, itse kärsin yksinäisyydestä mutta en löytänyt seuraa. Seurustelutkin loppui kun mielenkiinnon kohteetkin olivat erilaisia.

        Minulle on tärkeintä oma vapaus, yksin saa olla vapaa ja tehdä omia asioitaan.

        Yksin olemisessa on tietysti myös hyvät puolensa ja se on tietysti okei silloin kun siitä ei kärsi mutta monet kärsivät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On mielenkiintoista että ne ihmiset jotka valittavat sitä että heillä ei ole ketään kenen kanssa puhua eivät koskaan etsi puhelinkontakteja. Niitähän olisi varmasti helpompi saada kuin tapaamiskontakteja koska puhelimessa ei ole mitään väliä sillä missä päin Suomea juttukaveri asuu. Puhelimessa puhuminen lievittää yksinäisyyden tunnetta huomattavasti paremmin kuin sähköpostiviestien lukeminen koska puhelimessa kuulee toisen ihmisen äänen. Ja unohdin että puhelimessahan voi nykyään myös nähdä juttukaverin.

        Minulle puhelimessa puhuminen on vaikeaa, en jotenkin pidä siitä. Ehkä se jollainlailla jostain syystä ahdistaa. Joten se ei ehkä ole oikea keino minulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos aloittaja asuu vesistöjen äärellä niin vesiretkeily on hieno harrastus. Vaihtoehtoja riittää kajakista lähtien. Kaikki "turha" vaan unohtuu kun pääsee vesille.

        Syyt yksinäisyyteen on tietty tutkittu, itse kärsin yksinäisyydestä mutta en löytänyt seuraa. Seurustelutkin loppui kun mielenkiinnon kohteetkin olivat erilaisia.

        Minulle on tärkeintä oma vapaus, yksin saa olla vapaa ja tehdä omia asioitaan.

        Minäkin nautin yksin olosta, mutta välillä kaipaa seuraa tekemään asioita. Kärsin jonkinlaisesta lievästä sosiaalisten tilanteiden pelosta, joten yksin joitain asioita on vaikea tehdä. Olen kyllä kehittynyt siinä pakostakin, mutta välillä ahdistaa.

        Luonto ja vesistö ovat kyllä ihana asia. Antaa voimaa.


      • Anonyymi
        Mr_Bloke kirjoitti:

        Ehkä ketjun aloittaja haluaa vain kirjata ajatuksensa, ei löytää seuraa täältä (missä epäillään aloittajaa huumeiden käyttäjäksi - 16.7 klo 17:42). Vastauksiakin voi käydä lukemassa, ilman että lopuksi kirjaa kiitoksen niistä.

        Anonyymejä tutustumismielessä täällä on ihan liikaa, varsinkin kun puheenaihe ei edes ole kovin arka. Kiinteällä nimimerkillä ei oikeastaan ole muuta merkitystä kuin se että nimimerkistä voi joko alkaa pitämään (ilahtua uudesta kommentista), tai sitä voi alkaa inhoamaan (ja jättää sellaisen kirjoitukset heti lukematta). Profiili ei laske vierailijoiden määrää, eikä yksityisviestiä voi lähettää.

        Sinne usein mainittuun kaverihakuun voi laittaa ilmoituksen, mutta ei ole kukaan vielä kommentoinut onko saanut vastauksia, ja minkä tasoisia ne ovat olleet. Itse edelleen mietin vielä laitanko ilmoitusta missä tarjoudun jollekulle ystäväksi, vaiko en. Eipä pelkästä kokeilusta isoa haittaa olisi, jos odotusarvon pitää matalana, eli että yksi kahvilakäynti kenen tahansa kanssa ei ole iso vaiva mahdolliseen hyötyyn nähden. Sitähän myyjätkin tekevät, että tarjoavat palveluita tai tuotteita, eikä läheskään kaikki osta.

        Olet osittian oikeassa, että halusin kirjata vähän ajatuksia. Ja myöskään vinkit ei ole pahitteeksi, eli niitä otan myös vastaan. :)

        Moni on ehottanut käyttää somea hyödyksi ihmisiin tutustumisessa. En vain mielelläni sitä haluaisi käyttää. Olen kerran (parisuhderintamalla kylläkin..) niin tehnyt ja se oli huonoin idea ikinä. Sen jälkeen päätin, että tutustun uusiin ihmisiin livenä. Ei tule niin helposti väärinkäsityksiä ja pettymyksiä. Livenä näkee myös aikalailla heti kohtaako kemiat tai haluaako toinen tutustua. Joistakin vaistoaa heti, että hän ei halua tutustua ja joidenkin kanssa juttu luistaa ihan heti. Kokemuksia on molemmista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet osittian oikeassa, että halusin kirjata vähän ajatuksia. Ja myöskään vinkit ei ole pahitteeksi, eli niitä otan myös vastaan. :)

        Moni on ehottanut käyttää somea hyödyksi ihmisiin tutustumisessa. En vain mielelläni sitä haluaisi käyttää. Olen kerran (parisuhderintamalla kylläkin..) niin tehnyt ja se oli huonoin idea ikinä. Sen jälkeen päätin, että tutustun uusiin ihmisiin livenä. Ei tule niin helposti väärinkäsityksiä ja pettymyksiä. Livenä näkee myös aikalailla heti kohtaako kemiat tai haluaako toinen tutustua. Joistakin vaistoaa heti, että hän ei halua tutustua ja joidenkin kanssa juttu luistaa ihan heti. Kokemuksia on molemmista.

        Live on kieltämättä hyvä, paitsi että siinä pitää olla nopea ja erottaa tavallinen juttelu siitä hakeeko se toinen kaveria. Jos aikaa on enemmän, niin silloin tutustuu paremmin ennen kuin ehdottaa jotain enempää.

        Toinen on luonnollisesti se että nettikeskustelussa voi tavata jonkun jota ei muutoin koskaan olisi tavannut, tai jonka kanssa ei olisi alkanut puhumaan ollenkaan. Tuskinpa minunkaan kanssani puhuisit, ellei oltaisi "tavattu" täällä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      92
      1683
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      174
      1320
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      105
      1118
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1108
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      946
    6. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      46
      895
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      881
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      65
      850
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      773
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      758
    Aihe