Turvaväleistä ja ohittamisesta

Anonyymi

Ennen muinoin henkilöautoilijat ohittivat rekat ja linja-autot, jos niitä sattuivat matkalla tavoittamaan. Nykyään raskaissa ajoneuvoissa on nopeudenrajoittimet, jotka ovat merkittävästi laskeneet maanteillä nopeuksia. Henkilöautoissa on ajo-ominaisuudet kehittyneet ja tehotkin kasvaneet merkittävästi. Nykyautolla ohittaminen onnistuu paljon paremmin kuin takavuosien vastaavalla kalustolla.

Miksi ihmeessä henkilöauton kuljettajien tarvitsee ylipäätään jäädä hidastelemaan raskaankaluston eteen ja kirjoitella kommenttejaan turvaväleistä esim. tänne suomi24:ään?

29

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Miksi ihmeessä henkilöauton pitäisi ohittaa linja-auto, koska molemmille on sallittu sama ajonopeus moottoritietä lukuun ottamatta.

      Nämä turvaväleistä kirjoittavat ovat sitten oma ryhmänsä. He ajavat rystyset valkoisena oman mittarin mukaan 70...80 km/h ja sitten ihmetys on suuri kun joku ilmestyy taustapeiliin. Paljon helpompaa olisi väistää seuraavalle pysäkille kuin itkeä asiaa täällä.

      • Anonyymi

        Jos et pysty/osaa ohittaa, mene sinä sinne pysäkille odottelemaan, en ala ajamaan 80 alueella 110 km/h sinun mieliksesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos et pysty/osaa ohittaa, mene sinä sinne pysäkille odottelemaan, en ala ajamaan 80 alueella 110 km/h sinun mieliksesi.

        Mitähän tämä purkaus mahtaa tarkoittaa..?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän tämä purkaus mahtaa tarkoittaa..?

        Oletko humalassa? Sehän on aivan selvää suomea.


      • Anonyymi

        Ajoin viime viikonloppuna nopeusrajoitusta muutama (3-4) km/h nopeampaa todellista vauhtia, eli hivenen ylinopeutta. Silti perään muodostui jono. Jos olisi ajanut alle rajoitusten, olisi siirtynyt syrjään ja päästänyt jonon ohi. Nyt kun itse jo ajoin muutama km/h yli rajoitusten, niin en sitä tehnyt, enkä tule jatkossakaan tekemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoin viime viikonloppuna nopeusrajoitusta muutama (3-4) km/h nopeampaa todellista vauhtia, eli hivenen ylinopeutta. Silti perään muodostui jono. Jos olisi ajanut alle rajoitusten, olisi siirtynyt syrjään ja päästänyt jonon ohi. Nyt kun itse jo ajoin muutama km/h yli rajoitusten, niin en sitä tehnyt, enkä tule jatkossakaan tekemään.

        Itselläni on tapana ajaa varsinkin kahdeksankympin alueella 10km/h yli rajoituksen (inisijöille tiedoksi, että tuossa vaiheessa todellinen nopeus on noin 85km/h, testattu on), eli siis hiukan ylinopeutta (törkeää, tiedän). Siitä huolimatta taakseni muodostuu aina jono ja yleensä kukaan ei lähde edes ohittamaan, vaan sinne he jäävät typeränä "köröttelemään" ja tietenkin mahdollisimman lähellä edellä ajavaa.

        Tämä on todella outoa käyttäytymistä ja kertoo vain siitä, että suurimmalla osalla ei ajotaito ole riittävällä tasolla ja todennäköisesti älyllisessäkin tasossa olisi parantamisen varaa. Moni luottaa vain tuuriinsa ja siihen, että "kyllä ne muut sitten tarpeen tullen väistävät minua". Kaikille pitäisi tehdä parin vuoden välein jonkinlainen älykkyystesti liikenteeseen liittyen. Uskon oikeasti, että ainakin kolmasosa tulisi menettämään ajolupansa, ehkä jopa minäkin.


    • Anonyymi

      Joo wanabe ohittajien olisi pikkuhiljaa ymmärrettävä ettei muut tee ohitusta hänen puolestaan, nyt kasva mieheksi ja vapauta se sisäinen makuliinisuutesi, tee ohitus rohkeutta pappa pystyt siihen

      • Anonyymi

        Ja sitten jonne heräsi päiväuniltaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sitten jonne heräsi päiväuniltaan.

        Mikä se jonne on? Missä sellainen tai sellaisia on nähtävissä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä se jonne on? Missä sellainen tai sellaisia on nähtävissä?

        Katsot vain peiliin niin näet talttahampaisen ja hörökorvaisen jonnen.


    • Kuorma-autot ja ajoneuvoyhdistelmät tosin nykyään kulkevat ja etenkin kiihtyvät lisääntyneen teho-painosuhteen vuoksi aivan huomattavasti paremmin kuin ennen muinoin, mutta toisin väittäminen pitänee jättää aloittajan nuoruuden piikkiin, samoin kuin se, että raskaassa liikenteessä on ollut nopeusrajoittimet pakollisia varmasti jo reilusti aloittajan ajokortin iän ajan.

      Satasen alueella ei henkilöauto jää kuorma-auton eteen lojumaan, eikä kahdeksankympin alueella juuri ole syytä eikä mahdollisuuksiakaan ohittaa ainakaan ajoneuvoyhdistelmää laillisesti.

      • "Satasen alueella ei henkilöauto jää kuorma-auton eteen lojumaan..." Mitä tuolla mahdat tarkoittaa, hyvin useinhan pikkuauto vetää rekkaa perässään niin kahdeksankympin kuin satasenkin alueella. Seurauksena rekan rytmi sotkeentuu, eikä se pysty pitämään tasaista nopeutta. Letka rekan perässä kasvaa ja haitariliike pahenee. Turvallisuus ei ainakaan noin toimien parane.


      • Enevpk1 kirjoitti:

        "Satasen alueella ei henkilöauto jää kuorma-auton eteen lojumaan..." Mitä tuolla mahdat tarkoittaa, hyvin useinhan pikkuauto vetää rekkaa perässään niin kahdeksankympin kuin satasenkin alueella. Seurauksena rekan rytmi sotkeentuu, eikä se pysty pitämään tasaista nopeutta. Letka rekan perässä kasvaa ja haitariliike pahenee. Turvallisuus ei ainakaan noin toimien parane.

        Satasen alueella ei saisi eikä pitäisi ajaa alle raskaan kaluston nopeusrajoittimien nopeuden, muutoin on tientukkona. Hyvin harva näin ajaakin, ei "hyvin usein".

        Toki olen itsekin huomannut kahdeksankympin alueella rekan tulevan takapuskuriin ajessani nopeusmittarin mukaan n. 86 km/h ja navigaattorin GPS:n mukaan 83 km/h.

        Tällainen ei tietenkään edellytä itseltäni mitään toimenpiteitä. Ajan melkein rajoituksen mukaan, huomautuksen saamisen rajoilla rekkakuskin pyrkiessä laittomasti ajamaan kahdeksankympin alureella rajoitinta vasten ylinopeutta.

        Tämän jätän hänen huolekseen.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Satasen alueella ei saisi eikä pitäisi ajaa alle raskaan kaluston nopeusrajoittimien nopeuden, muutoin on tientukkona. Hyvin harva näin ajaakin, ei "hyvin usein".

        Toki olen itsekin huomannut kahdeksankympin alueella rekan tulevan takapuskuriin ajessani nopeusmittarin mukaan n. 86 km/h ja navigaattorin GPS:n mukaan 83 km/h.

        Tällainen ei tietenkään edellytä itseltäni mitään toimenpiteitä. Ajan melkein rajoituksen mukaan, huomautuksen saamisen rajoilla rekkakuskin pyrkiessä laittomasti ajamaan kahdeksankympin alureella rajoitinta vasten ylinopeutta.

        Tämän jätän hänen huolekseen.

        Jos liikenneolot sitä vaativat, kuljettaja on epävarma tai hänellä on ajamista rajoittavia tekijöitä, hän saa ajaa muita hitaammin eikä häntä voida siitä rankaista, kertoo rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen Aamulehden jutussa 11.8.2018.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Satasen alueella ei saisi eikä pitäisi ajaa alle raskaan kaluston nopeusrajoittimien nopeuden, muutoin on tientukkona. Hyvin harva näin ajaakin, ei "hyvin usein".

        Toki olen itsekin huomannut kahdeksankympin alueella rekan tulevan takapuskuriin ajessani nopeusmittarin mukaan n. 86 km/h ja navigaattorin GPS:n mukaan 83 km/h.

        Tällainen ei tietenkään edellytä itseltäni mitään toimenpiteitä. Ajan melkein rajoituksen mukaan, huomautuksen saamisen rajoilla rekkakuskin pyrkiessä laittomasti ajamaan kahdeksankympin alureella rajoitinta vasten ylinopeutta.

        Tämän jätän hänen huolekseen.

        Kyllä tuossa tilanteessa kannattaa hidastaa vauhtia oman turvallisuuden takia. Jos takana ajava ei osaa asettaa turvaväliä nopeuteen sopivaksi, voi edellä ajava asettaa nopeuden turvaväliin sopivaksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos liikenneolot sitä vaativat, kuljettaja on epävarma tai hänellä on ajamista rajoittavia tekijöitä, hän saa ajaa muita hitaammin eikä häntä voida siitä rankaista, kertoo rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen Aamulehden jutussa 11.8.2018.

        Nopeusrajoitusta hitaammin ajavan, jonoa keräävän henkilöauton kuljettajan olisi lyhyin, säännöllisin väliajoin väistettävä sivuun levähdyspaikalle tai vastaavaan paikkaan, missä voi päästää takana tulijat ohitseen laillisesti ja turvallisesti.

        Ymmärrän kuitenkin, että raskaan ammattikaluston ei ole satasen alueella tarkoituksenmukaista eikä turvallistakaan väistellä takana tulevia, jos yhdistelmä pystyy pitämään yllä 80 km/h marssivauhtia.

        Turvallisuuden ja matkustusmukavuuden lisäämiseksi voi tehdä myös enemmän, mitä laki vaatii. Se on laillista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä tuossa tilanteessa kannattaa hidastaa vauhtia oman turvallisuuden takia. Jos takana ajava ei osaa asettaa turvaväliä nopeuteen sopivaksi, voi edellä ajava asettaa nopeuden turvaväliin sopivaksi.

        Turvavälistä vastaa lain mukaan takanatulija, ei edellä ajava. Ylinopetta ajamaan hiillostaminen ei ainakaan minuun tepsi, myöskään siten, että alkaisin takana tulijaa ärsyttämään vielä enemmän hidastelemalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos liikenneolot sitä vaativat, kuljettaja on epävarma tai hänellä on ajamista rajoittavia tekijöitä, hän saa ajaa muita hitaammin eikä häntä voida siitä rankaista, kertoo rikos- ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen Aamulehden jutussa 11.8.2018.

        Tämäkin on totta, mutta se ei kuitenkaan poista muita hitaammin ajavan velvollisuutta seurata takaa tulevaa liikennettä ja tarvittaessa ajamaan pysäkille ja päästämään normaalinopeutta ajavat ohi. Tämän luulisi olevan kaikille itsestään selvää ilman laissa olevaa mainintaakin.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Satasen alueella ei saisi eikä pitäisi ajaa alle raskaan kaluston nopeusrajoittimien nopeuden, muutoin on tientukkona. Hyvin harva näin ajaakin, ei "hyvin usein".

        Toki olen itsekin huomannut kahdeksankympin alueella rekan tulevan takapuskuriin ajessani nopeusmittarin mukaan n. 86 km/h ja navigaattorin GPS:n mukaan 83 km/h.

        Tällainen ei tietenkään edellytä itseltäni mitään toimenpiteitä. Ajan melkein rajoituksen mukaan, huomautuksen saamisen rajoilla rekkakuskin pyrkiessä laittomasti ajamaan kahdeksankympin alureella rajoitinta vasten ylinopeutta.

        Tämän jätän hänen huolekseen.

        Kirjoittelet aika ahkerasti liikenne-apalstalle niin luulisi sinunkin ymmärtävän, että jos joku roikkuu takapsuskurissa kiinni on se erittäin vakava turvallisuusriski. Sillä ei ole väliä onko kyseesä moottoripyörä vai rekka. Perässä roikkuminen ei ole vain roikkujan huoli.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoittelet aika ahkerasti liikenne-apalstalle niin luulisi sinunkin ymmärtävän, että jos joku roikkuu takapsuskurissa kiinni on se erittäin vakava turvallisuusriski. Sillä ei ole väliä onko kyseesä moottoripyörä vai rekka. Perässä roikkuminen ei ole vain roikkujan huoli.

        Välimatkan pitäminen turvallisena on perässäajajan tehtävänä. Itse pidän huolen siitä, että en aja liian lähellä edellä ajavaa, ja toivoisin takanani ajavan tekevän samoin.

        Aina ei tee. Se siitä sitten. En ala siitä säätämään.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Välimatkan pitäminen turvallisena on perässäajajan tehtävänä. Itse pidän huolen siitä, että en aja liian lähellä edellä ajavaa, ja toivoisin takanani ajavan tekevän samoin.

        Aina ei tee. Se siitä sitten. En ala siitä säätämään.

        Mutta jos perässä ajaja ei osaa/kykene/halua sovittaa turvaväli vallitsevaan nopeuteen, niin sitten edessä oleva joutuu säätämään nopeuden takana tulijan valitseman turvaväliin sopivaksi. Luulisi että vinkki menee perille viimeistää silloin, kun vauhti tippuu kävelyvauhdiksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta jos perässä ajaja ei osaa/kykene/halua sovittaa turvaväli vallitsevaan nopeuteen, niin sitten edessä oleva joutuu säätämään nopeuden takana tulijan valitseman turvaväliin sopivaksi. Luulisi että vinkki menee perille viimeistää silloin, kun vauhti tippuu kävelyvauhdiksi.

        Minä en reagoi. Joten ei "joudu".

        Se on Hakuna Matata! :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämäkin on totta, mutta se ei kuitenkaan poista muita hitaammin ajavan velvollisuutta seurata takaa tulevaa liikennettä ja tarvittaessa ajamaan pysäkille ja päästämään normaalinopeutta ajavat ohi. Tämän luulisi olevan kaikille itsestään selvää ilman laissa olevaa mainintaakin.

        Etkö oikeasti pääse mistään ohi, senkö takia muiden pitää mennä pysäkeille odottelemaan ?Sinä olet se tohelo, joka ei osaa tai uskalla ohittaa, tämän tiedät itsekin, vaikkei sitä laissa erikseen mainita...


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Minä en reagoi. Joten ei "joudu".

        Se on Hakuna Matata! :D

        Ehkä joku toinen haluaa "reagoida" ja tipuuttaa vauhtia kunnes viesti menee perille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkö oikeasti pääse mistään ohi, senkö takia muiden pitää mennä pysäkeille odottelemaan ?Sinä olet se tohelo, joka ei osaa tai uskalla ohittaa, tämän tiedät itsekin, vaikkei sitä laissa erikseen mainita...

        Minä tyydyn elellä olevan vauhtiin jos se on mielestäni sopiva. Mikään laki ei kiellä olemasta tyytyväinen valittuun nopeuteen. Vasta kun/jos se on huomattavasti alle rajoitusten, niin menen ohi.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Minä en reagoi. Joten ei "joudu".

        Se on Hakuna Matata! :D

        Kokeile joskus reagoida. Se on oikeastaan aika helppoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä joku toinen haluaa "reagoida" ja tipuuttaa vauhtia kunnes viesti menee perille.

        Sillä edellä ajavalla ei ole mitään syytä tai tarvetta reakoida mitenkään.
        Nämä "reakoivat" on niitä liikenteen kusipäitä joilla on hillitön halu ja tarve opettaa ja kouluttaa muita tiellä liikujia.


    • Anonyymi

      Joskus ihmettelee tuotakin.
      Mä en muista koska mun perässä olisi roikkunut mitään raskaanliikenteen ajoneuvoa.
      Enkä aja monestikaan ylinopeutta. 80km/h alueella ajan usein pk-seudun pääteitä missä pääsee ohi toista kaistaa eikä perässä tarvitse roikkua kenenkään. Maantiellä ajan niin harvoin muualla suomessa että ei ole pitkää kokemusta niistä.

      Näitä haaveilijoita on, toisilla kiihdyttäminen siihen lopulliseen ajonepeuteen kestää 2km matkan, se kaksi kilsaa mennään sitten 80 alueella 60-70 ja kaikki alkaa ohittaa..
      Huomioikaa takana oleva liikenne vaikka ei kiire olisikaan, ei se haittaa vaikka ajat suurin sallittua nopeutta.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2486
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1372
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe