Pyörätien käyttövelvoite

Anonyymi

Pyöräilijöille ja mopoilijoille pitäisi saada käyttövelvoite kevyenliikenteen väylälle kun sellain en on tehty. Saaristotie on tällä hetkellä erittäin vilkas ja retkeilijät vaarantavat itsensä sekä muut kulkijat kun eivät käytä kevyen liikenteen väylää. Kuuliaisia kulkijoita on suurin osa mutta poikkeuksia on liikaa etenkin näiden nopeuspyörien polkijoiden joukossa joten muutosta tarvitaan ennenkuin sattuu.

17

76

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Totta! Keskustassakin näkee näitä, jotka pyöräilee ajotiellä, vaikka vieressä on hyvälaatuinen pyörätie. Paraislaiset pyöräilijät eivät myöskään osaa väistämissääntöjä.

    • Anonyymi

      Miksi muuten pyörätietä ei saaristossa rakenneta lisää ja päällystetä, kun se ilmiselvästi olisi käyttäjien kannalta parasta. Lisäksi kesämatkailun tuotto laajenisi useammalle taholle pitkin reitin vartta, kun taas venesatamien tuotto menee muutamalle ravintolayrittäjälle. Sujuva pyörätie läpi saaristolenkin kasvaisi varmasti vielä nykyistä huomattavasti suuremmaksi ja antaisi hilloa monen saaristolaisen pullaan pitkin kesää ja tehostetulla palvelulla vielä pitkälle syksyyn.

      • Anonyymi

        Ei ole rahaa rakentaa. Vaikuttaa että tarvitaan kuolonuhreja ennen kuin mitään tapahtuu. Nauvosta on kansanedustaja eduskunnassa, Sandra Bergvist. Toivotaan että hän saa jotain aikaiseksi.

        Turismisesonkia on erittäin vaikea pidentää. Turistit häviävät saaristosta elokuun alkupuolella, sen jälkeen siellä käydään lähinnä viiklnloppuisin mökkeilemässä.


    • Anonyymi

      Ensinnä, saaristotien ns. kevyenliikenteenväylä on tehty mahdollisimman halvalla. Toisin sanoen kallioita ole räjäytetty vaan kummallekin puolelle kallionyppylöitä on kuskattu sepeliä. Lopputulos om vuoristoratamainen väylä jonka mäkiä normipyöräilijä ei jaksa polkea ylös ja alamäet ovat paikoin erittäin jyrkkiä ja vaarallisia. Kun verrataan vieressä kulkevaan maantiehen, se kulkee tasaisesti ja vieressä kulkeva kevyenliikenteenväylä menee jatkuvasti ylös alas.

      Toiseksi, kevyenliikenteenväylä ei ole kokonaan päällystetty eli maantiepyörällä päällystämättömiä osuuksia ei voi ajaa, renkaat eivät kestä.

      Em. ovat syitä miksi osa pyöräilijöitä ajavat autojen ajoradalla. Kevyenliikenteenväylä on niin *aska ettei siinä pysty pyöräilemään! Jos joku epäilee, niin oma pyörä alle ja testaamaan.

      Jo lopuksi, ohitettavaan ajonevoon on säilytettävä riittävä turvaetäisyys. Jos vastaantulevan liikenteen tai ohituskiellon takia etäisyyttä ei saavuteta, silloin ajetaan pyörän perässä kunnes sopiva ohituspaikka tulee.

      • Anonyymi

        Näin se menee, mutta venesatamiin ravintoloiden viereen riittää rahaa vaikka siitä hyötyvillä olisi mahdollisuus itse osallistua kustannuksiin. Näistä hyöty menee hyvin vähäiselle joukolle.Pyörätie parannettuna levittää hyödyn koko reitin varrelle ja olisi saaristossa asuville oiva kesäansiomahdollisuus. Vielä siitä mäkisyydestä nykyisellä väylällä, reissaajat eivät ole pikamatkalla vaan matkalla luonnon helmassa ilman tiukkaa aikataulua. Nämä maantiepyöräilijät heikkoine renkaineen eivät kuulu vilkkaasti liikennöidylle saaristotielle vaan voisivat ajoittaa treenilenkkinsä sinne missä on vaaratonta ajaa täyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin se menee, mutta venesatamiin ravintoloiden viereen riittää rahaa vaikka siitä hyötyvillä olisi mahdollisuus itse osallistua kustannuksiin. Näistä hyöty menee hyvin vähäiselle joukolle.Pyörätie parannettuna levittää hyödyn koko reitin varrelle ja olisi saaristossa asuville oiva kesäansiomahdollisuus. Vielä siitä mäkisyydestä nykyisellä väylällä, reissaajat eivät ole pikamatkalla vaan matkalla luonnon helmassa ilman tiukkaa aikataulua. Nämä maantiepyöräilijät heikkoine renkaineen eivät kuulu vilkkaasti liikennöidylle saaristotielle vaan voisivat ajoittaa treenilenkkinsä sinne missä on vaaratonta ajaa täyttä.

        Esim Nauvon sataman peruskorjauksesta hyötyy iso joukko. Toki veneilijät mutta myös muut satamassa vierailevat, niin turistit, mökkeilijät kuin paikalliset. Alueella on lukuisia ravintoloita, putiikkeja, kauppoja, majataloja. Mitä paremmat palvelut satamassa. Sen enemmän asiakkaita.

        Mitä tulee pyöräilyyn, vuoristorataväylä ei pelkästään hidasta matkantekoa, se myös imee voimat. Uupuneena pyöräily kesähelteellä on vaarallista. Pieni horjahdus ja voit olla auton alla. Ajatko kevyesti maantielaitaa vai uuvutatko itsesi vuoristorataosuudella?

        Maantiepyöräilijöillä on täysi oikeus ajaa saaristotiellä, kuten sinulla peltilehmällä. Vaaratilanteet aiheutuvat autoilijoiden piittaamattomuudesta, ohitetaan todella läheltä kun ei jakseta hiljentää odottamaan turvallista ohituspaikkaa. En ymmärrä miksi maantiepyöräilijöitä suorastaan vihataan Suomessa. Sivistyneemmässä Keski- ja Etelä-Euroopassa laji on todella kovassa suosiossa kuten myös kunnioitus heitä kohtaan liikenteessä.


    • Anonyymi

      Saaristoreitin varrella on muitakin paikkoja kuin Nauvon vierassatama, tosin en väheksy sen vireyttä . Kuitenkin olisi asukkaiden kannalta tasapuolisempaa levittää mahdollisuutta palvelujen tuottamisen lisäämismahdollisuuksia koko reitin varrelle, siitä on mun mielipiteessäni kysymys. Tottakai maantiepyöräilijöillä on oikeus ajaa kaikilla teillä se ei ole epäselvää, mutta kapeilla runsaasti liikennettä olevalla tiellä on kyse jo vastuuntunnosta lähimmäisistään ja itsestään ettei aiheuta turhia riskitilanteita omapäisellä käytöksellä sillä vahingon sattuessa peltilehmä koppasee kovaa ja se sattuu.

      • Anonyymi

        Kummallisuus saaristotiellä on leirintäalueen puuttuminen. Paraisilla on mutta seuraava löytyy Houtskarin Mossalasta. Esim Nauvon keskustan kupeessa on pieni kenttä golffaajille. Käyttöaste näyttää olevan olematon. Miksi siihen ei perustettu leirintäaluetta perusplveluilla ei jonkinlainen huoltorakennus missä voi käydä suihkussa ja kenties peruskokkauspaikka?

        Syytät maantiepyöräilijöitä omaperäisestä käytöksestä joka aiheuttaa riskitilanteita! Ajaminen tien laitaa on siis omaperäistä käytöstä? Liian läheltä ohittava autoilija siis ei aiheuta vaaraa liikenteessä? Entä kun autoilija ohittaa traktorin ja ajaa kolarin vastaantulijan kanssa. Traktorin kuljettaja silloin omaperäinen liikenteen vaarantaja, tien tukkona ja henkilöauton ajettava ohi, paikassa kuin paikassa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kummallisuus saaristotiellä on leirintäalueen puuttuminen. Paraisilla on mutta seuraava löytyy Houtskarin Mossalasta. Esim Nauvon keskustan kupeessa on pieni kenttä golffaajille. Käyttöaste näyttää olevan olematon. Miksi siihen ei perustettu leirintäaluetta perusplveluilla ei jonkinlainen huoltorakennus missä voi käydä suihkussa ja kenties peruskokkauspaikka?

        Syytät maantiepyöräilijöitä omaperäisestä käytöksestä joka aiheuttaa riskitilanteita! Ajaminen tien laitaa on siis omaperäistä käytöstä? Liian läheltä ohittava autoilija siis ei aiheuta vaaraa liikenteessä? Entä kun autoilija ohittaa traktorin ja ajaa kolarin vastaantulijan kanssa. Traktorin kuljettaja silloin omaperäinen liikenteen vaarantaja, tien tukkona ja henkilöauton ajettava ohi, paikassa kuin paikassa?

        Tätähän juuri tarkoitan että palveluja pitäisi saada koko reitin varrelle jotta hyöty myös leviäisi laajemmalle. Kaupungin panostus Nauvoon on ollut merkittävä ja muut on jääneet ilman, varmaankin siihen että palveluja laajennettaisiin saisi jotain kehittelyvarojakin ettei kaikki menisi Kaupungin pussista jos joku virkailija saataisiin innostumaan asiasta. Siitä omaperäisestä käytöksestä vielä, se näyttää erilaiselta tuulilasin takaa kuin hikipäässä polkiessa ohjaussarvien takaa . Kova vauhti sekä mahdollinen yllättävä este vaikka pieni kivi voi aiheuttaa refleksinomaisen väistön ja ajamiseen keskittyneenä ei ole havaittu takaa lähestyvää ajoneuvoa joka normaalissa ohituksessa on riittävän turvavälin päässä .Nyt autolija joutuu myös yllättävän tilanteen vyörytykseen mukaan kun maantiepyöräilijä onkin yhtäkkiä ajolinjalla. Näitä tilanteita lähinnä tarkoitan mitä kapealla paljon liikennettä omaavalla tiellä voi nopeuspyöräilijälle tulla yllättäen vastaan samoinkuin myös autoilijalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätähän juuri tarkoitan että palveluja pitäisi saada koko reitin varrelle jotta hyöty myös leviäisi laajemmalle. Kaupungin panostus Nauvoon on ollut merkittävä ja muut on jääneet ilman, varmaankin siihen että palveluja laajennettaisiin saisi jotain kehittelyvarojakin ettei kaikki menisi Kaupungin pussista jos joku virkailija saataisiin innostumaan asiasta. Siitä omaperäisestä käytöksestä vielä, se näyttää erilaiselta tuulilasin takaa kuin hikipäässä polkiessa ohjaussarvien takaa . Kova vauhti sekä mahdollinen yllättävä este vaikka pieni kivi voi aiheuttaa refleksinomaisen väistön ja ajamiseen keskittyneenä ei ole havaittu takaa lähestyvää ajoneuvoa joka normaalissa ohituksessa on riittävän turvavälin päässä .Nyt autolija joutuu myös yllättävän tilanteen vyörytykseen mukaan kun maantiepyöräilijä onkin yhtäkkiä ajolinjalla. Näitä tilanteita lähinnä tarkoitan mitä kapealla paljon liikennettä omaavalla tiellä voi nopeuspyöräilijälle tulla yllättäen vastaan samoinkuin myös autoilijalle.

        Itse ajan maantiepyörällä saaristotiellä kuten henkilöautolla mökille Korppooseen. Lähes kaikki vaaratilaneet autoilijan ja pyöräilijän kesken aiheutuvat autoilijan omahyväisestä käytöksestä. Paikassa kuin paikassa tuupataan pyörilijän ohi ja jos vastaan tulee auto, ei tilaa sivusuunnassa juuri jää. Aivan turha syyttää pyöräilijää tilanteista, heillä täysi oikeus ajaa tien reunaa ja autoilijan tulee ohittaa aina riittävällä etäisyydellä. Jos tilaa ja näkyvyyttä turvalliseen ohitukseen ei ole, ei lähdetä ohitukseen! Se ei ole sen vaikeampaa. Ei kai kukaan rekkaa maantiellä ohita sokkona tai traktoria. Sopiva turvallinen ohituspaikka ja siinä ohi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse ajan maantiepyörällä saaristotiellä kuten henkilöautolla mökille Korppooseen. Lähes kaikki vaaratilaneet autoilijan ja pyöräilijän kesken aiheutuvat autoilijan omahyväisestä käytöksestä. Paikassa kuin paikassa tuupataan pyörilijän ohi ja jos vastaan tulee auto, ei tilaa sivusuunnassa juuri jää. Aivan turha syyttää pyöräilijää tilanteista, heillä täysi oikeus ajaa tien reunaa ja autoilijan tulee ohittaa aina riittävällä etäisyydellä. Jos tilaa ja näkyvyyttä turvalliseen ohitukseen ei ole, ei lähdetä ohitukseen! Se ei ole sen vaikeampaa. Ei kai kukaan rekkaa maantiellä ohita sokkona tai traktoria. Sopiva turvallinen ohituspaikka ja siinä ohi.

        Et tainnut lukea mitä kirjoitin. Koitin hienosti sanoa miten vaaratilanne voi kapealla tiellä yllättäen syntyä, en käsitellyt normaalia liikennettä enkä sen kohtaamistilanteita. Koetin vain tehdä selväksi miten yllättäen voi vaaratilanne syntyä kun ajetaan kovaa maantiepyörällä jossa on kapeat renkaat jotka ovat arkoja teräväreunaisille kuopille ja niistä irronneille kiville. Lisäksi maantiepyörän ajoasento on sellainen että äkkiväistössä helposti ajorytmi sekoaa ja tasapainokin voi järkkyä, joten onnettomuusriski on olennainen tekijä kun ajoradan syrjässä ajetaan kovaa, tämä on tosin vain minun mielipiteeni ei yleinen ainakaan mun mielestä mutta hyvin lähellä tositilannetta jos niin käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tainnut lukea mitä kirjoitin. Koitin hienosti sanoa miten vaaratilanne voi kapealla tiellä yllättäen syntyä, en käsitellyt normaalia liikennettä enkä sen kohtaamistilanteita. Koetin vain tehdä selväksi miten yllättäen voi vaaratilanne syntyä kun ajetaan kovaa maantiepyörällä jossa on kapeat renkaat jotka ovat arkoja teräväreunaisille kuopille ja niistä irronneille kiville. Lisäksi maantiepyörän ajoasento on sellainen että äkkiväistössä helposti ajorytmi sekoaa ja tasapainokin voi järkkyä, joten onnettomuusriski on olennainen tekijä kun ajoradan syrjässä ajetaan kovaa, tämä on tosin vain minun mielipiteeni ei yleinen ainakaan mun mielestä mutta hyvin lähellä tositilannetta jos niin käy.

        Oletko koskaan ajanut maantiepyörällä? Oletko miettinyt mistä nimi maantiepyörä? Liittyisikö nopeuteen, tehty nopeaan ajoon? Kannattaisi perehtyä faktoihin ennen kuin kirjoittaa puuta heinää. Hoh hoijaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko koskaan ajanut maantiepyörällä? Oletko miettinyt mistä nimi maantiepyörä? Liittyisikö nopeuteen, tehty nopeaan ajoon? Kannattaisi perehtyä faktoihin ennen kuin kirjoittaa puuta heinää. Hoh hoijaa.

        No olen ilmaissut kantani sulle joka tuntuu että ei mene perille, mutta mieti mitä kirjoitin kun painat hiki päässä selkä kyyryssä kohti määränpäätäsi. Olenhan minäkin pentuna polkenut Turun Urheiluliiton riveissä maantie ja ratapyöräilyn parissa Heikkilän kentällä, tosin liikenne oli silloin vähäisempää ja pikkuteillä ei voinut aja kun olivat soralla. Ei muuta kuin onnekasta pyöräilyreissua sulle ja mielipiteenvaihto osaltani päättyy tähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No olen ilmaissut kantani sulle joka tuntuu että ei mene perille, mutta mieti mitä kirjoitin kun painat hiki päässä selkä kyyryssä kohti määränpäätäsi. Olenhan minäkin pentuna polkenut Turun Urheiluliiton riveissä maantie ja ratapyöräilyn parissa Heikkilän kentällä, tosin liikenne oli silloin vähäisempää ja pikkuteillä ei voinut aja kun olivat soralla. Ei muuta kuin onnekasta pyöräilyreissua sulle ja mielipiteenvaihto osaltani päättyy tähän.

        Sun mielestä maantiepyöräily pitäisi kieltää saaristotiellä koska se häiritsee autoilijoita. Heidän pitää olla tarkkoina ja jopa hiljentää vauhtia! Voi tsiisus!


    • Anonyymi

      Ovat uusineet liikennemerkkejä jo jotain eli nyt ehkä jalankulkijatkin kulkevat oikeaa puolta tiellä.

    • Anonyymi

      Koirat kokonaan pois jalankuljijoiden ja pyöräilijöiden väyliltä, metsä on koiran oikea paikka.

    • Anonyymi

      Kytketty koira ei pitäisi olla muille kulkijoille haitaksi ja on omistajansa vastuulla liikkeellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      4390
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

      Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      86
      2240
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      557
      1734
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      101
      1461
    5. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1167
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

      on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1098
    7. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      5
      1008
    8. Hyödyt Suomelle???

      Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      218
      971
    9. Hyvää Joulua mies!

      Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      913
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

      Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      898
    Aihe