205/55/16 vs 225/45/17 miksi kuluttaa enemmän? Ilmanvastusko? Miksi eko autoissa 235 vakiona?
Rengas leveys vaikutus kulutukseen?
6
164
Vastaukset
Ilmanvastuksen lisääntymisen lisäksi on kyseessä hyvin monimutkainen rengasseos-rengaspaine-kulutuspintakuvio-rengasrakenne -piirileikki, missä kaikki vaikuttavat toisiinsa ja renkaan lopulliseen vierintävastukseen.
Hyvä nyrkkisääntö puhtaasti kulutuksen vähentämiseen on ajaa kapeahkoilla renkailla ja/tai suuremmilla rengaspaineilla, mutta tietysti kokonaisuus on paljon monimutkaisempi.
Esimerkiksi suurempi rengaspaine saattaa aiheuttaa lisämelua ja epämukavuutta, liian suuren paineen jo vahingoittaessa rakenteita ja ollessa turvallisuusriski.
Itse pyrin Suomen huonoilla ja karkeilla teillä kompromissiin, missä profiililtaan korkeammilla ja kapeammilla renkailla saavutetaan hiukan suuremmilla rengaspaineilla alkuperäistä parempi mukavuus, alhaisempi melutaso sekä hiukan pienempi kulutus etenkin jos rengaskoko valitaan siitä sallitun halkaisijan yläpäästä, jolloin kokonaisvälityssuhde hiukan pitenee.
Ulkonäöllä jos ei ole juuri väliä, niin korkeampi ja kapeampi rengaskoko pienemmillä vanteilla sopii kaikin tavoin Suomen olosuhteisiin paremmin.- Anonyymi
Vierintä ja ilmanvastus.
Ei kai noissa kooissa paljon eroa ole ?
Mikä ekoauto? - Anonyymi
Eipä noilla koko kikkailuilla ihan hirveitä saa aikaan kulutuksen suhteen, enemmän merkitsee ajotapa. Hauskaa kun ihmiset panevat hirveän paljon ajatusta kulutukselle, kun nykyiset perusautot menevät kovin pienellä kulutuksella kaikki. Sillä pienellä erolla ja ajomäärillä mitä keskimäärin ajetaan ei tiliä tee, eikä pankkitili kartu.
- Anonyymi
Ainakin omassa autossani oli vakiorengastuksena Continental jonka energialuokka oli E, eli korkea vierintävastus. Nykyinen saman kokoinen rengas on energialuokaltaan B.
En tiedä paljonko tuo ensiasennusrengas vaikutti autoveroon, mutta se myöskin kului nopeasti.
Joskus on verrattu eri kokoisia renkaita samassa autossa, mutta en muista tuloksia.
"Noin 40 prosentin ero vierintävastuksessa tarkoittaa keskimäärin 5-6 prosentin eroa polttoaineen kulutuksessa. Tämän suuruinen ero voi olla A- ja F-luokan renkaiden välillä. "
"Renkaiden aiheuttaman vierintävastuksen osuus auton kokonaisvastuksista, eli käytännössä polttoaineenkulutuksesta, on 16 prosenttia"Eihän esimerkiksi rengaspaineilla ole yksittäisen käyttäjän polttoaineen kulutukselle juuri havaittavaa merkitystä, pari - kolme prosenttia, mutta jo rupeaa tuntumaan kansantaloudessa, jos miljoona henkilöautoa ajaa päivittäin Suomen teillä vajaapaineisilla renkailla. Ei siis vaarallisen alhaisilla paineilla, mutta alle valmistajan suositusten ja paljon alle pelkän kulutuksen kannalta optimin.
Lähinnä ajomukavuuden takia minäkin käytän hiljaisia, korkeampiprofiilisia ja kapeampia renkaita.
- Anonyymi
Itse ostan 205/60/16 renkaita oikean koon ollessa 205/55/16. Mukavuus hitusen paranee ja ajo-ominaisuudet muuttuu hiukan pehmeämmäksi joka ei todellakaan haittaa yhtään mitään missään ajotilanteessa. Auton pohja ja keula nousee 1cm ja jää keula raapimatta joissain tilanteissa on positiivinen asia. Moottori pyörii hiukan pienemmällä ja mittarivirhe pienenee. Ei niin raivostuta kun ajaa terävään reunaan niin ei ihan niin jysähdä vanteeseen vaan korkeampi ilmaväli auttaa siihenkin. Nyt on seuraavat renkaat 205/65/16 kun vaihdon aika tulee koska mahtuvat vielä ja sotten voi jo hoksata pehmeyden enempi. 225/40/18 on yhdessä autossa ja onhan se tarkka mutta en vain itse tarvitse sitä tarkkaa takapuolituntumaa ja terävää korin tanakkuutta oikein mihinkään edes ripeämmissä kaistalle paluu äkki liikkeissä vaikka kivaltahan se tanakkuus tuntuu kun ei heilahtele tippaakaan. Melu on korkeammilla profiileilla vain hiukan pehmeämpi ei paljon. Kulutus Co2 on uusissa autoissa pienempi kapeammilla renkailla ja uskoisin että sama asia myös vanhoilla autoilla koska samaa ilmaa sitä porataan joka laitteella laivasta polkupyörään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa
Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.1821398Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle
Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj3111090RIP Lauri Paavola
Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek281077- 1441044
En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.
Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.97918Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin
Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.227891- 59855
Ehdin aamulla
ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje126851Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen
Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok84838Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet
Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi92810