Auto meinasi ajaa päälle pyörätien jatkeella - ei osata sääntöjä

Anonyymi

Tässä kuva paikasta. https://goo.gl/maps/Rs4cqF6ENuWZYnAT8

Auto oli samassa kohtaa kuin tuo punainen auto kuvassa. Onko niin vaikea ymmärtää, että kääntyvä auto tulee väistää risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa.

Joku voi kenties luulla, että tuossa ei ole risteys mutta on siinä. Tieliikennelaissa tarkoitetaan risteyksellä samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet.

96

1164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Autoilija ei todennäköisesti osaa väistämissääntöjä. Ihan äskettäin julkaistiin hätkähdyttävät tulokset, jotka kertovat hyvin monen autoilijan luulevan ettei liikenneympyrästä poistuessa tarvitse väistää kelviä pitkin ajavaa pyöräilijää. Pelottavaa. Heikkohermoisimmat noista todella huonoista kuskeista sitten mesoavat ympäriinsä, miten pyöräilijät eivät osaa mitään.

      • Anonyymi

        On todellakin pelottavaa. Itse osaa varoa moisia kuskeja mutta lapset ja nuoret eivät välttämättä ymmärrä, että sellaisia tumpeloita autokuskeja löytyy.


    • Anonyymi

      Meinasin aluksi väittää vastaan, mutta oikeassa olet. Tuohon olisi kyllä voinut lätkäistä kärkikolmion ennen suojatietä selvyyden vuoksi, vaikka se ei sääntöjen mukaan olekaan tarpeen.

    • Anonyymi

      Tuossa voisi hiukka ihmetellä miksi pp-tie on rakennettu seuraamaan kääntyvän tien ajolinjaa ja sitten ikäänkuin pp kääntyisi vasemmalle ajoradan yli.
      Pp-tie ylityskohta on myös verrattain kaukana päätiestä, jonka takia sitä voisi kuvitella erilliseksi ja pyörä väistää. Poistuvalle autoilijalle tulee paikasta harhaanjohtavia viestejä.
      Pp:n seurattava huolella miten poistuva käyttäytyy. Suinpäin ei pidä syöksyä pp:llä - tekee kipeää.

      Kuvassa näkyvä kolmion paikka kertoo, että pp-tie on tarkoitettu kuuluvan päätiehen, mutta kaikki eivät välttämättä hiffaa, ja ajattele näin.
      https://goo.gl/maps/ieeMrBN6zAGa7dn48

      "Maantien rinnalla noin 12 metrin etäisyydellä siitä kulkevaa yhdistettyä jalkakäytävää ja pyörätietä, ***jonka eteen maantietä lähestyttäessä oli risteävälle tielle asetettu väistämisvelvollisuutta risteyksessä osoittava liikennemerkki***, pidettiin maantiehen kuuluvana eikä erillisenä kevyen liikenteen väylänä."
      https://finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1985/19850034t

      ***
      Yritin löytää syyn miksi pp-tie on vedätetty noin kauas irti päätiestä. Ehkä siinä on bussi-/kuorkkiliikennettä paljon, jotka saavat odotusalueen tuossa päätien ja suojatien välissä.
      Ja päätieltä poistuvat vastaavat vehkeet voivat väistää pp ja jalankulkijaa haittaamatta päätien liikennettä
      https://goo.gl/maps/LqTjBKANFjKWohxNA

    • Anonyymi

      Heikomman kannattaa kuitenkin olla varovainen ja seurata muuta liikennettä. Virheitä tapahtuu puolin ja toisin. Autoilijallakin on vain kaksi silmää ja kaikkea ei voi tai ehdi havaita. Oikealle kääntyminen on usein haastavaa, jos peilistä ei pyöräilijää näe ja samaan aikaan pitää varoa muita suojatien ylittäjiä. Totuuden nimissä voin sanoa, että satoja väärin ajavia pyöräilijöitä olen väistänyt, kun olen kymneniä vuosia Helsingissä ajellut.

      • Anonyymi

        Olen samaa mieltä. Allejäämisoikeus on aika kyseenalainen oikeus.


      • Anonyymi

        Autoilijan on säädettävä se oma nopeus tilanteeseen sopivaksi. Autoilijallakin on tosiaan vain kaksi silmää mutta laki velvoittaa ajamaan siten, että kykenee aina toimimaan kuten kuuluu. Tarpeen vaatiessa ajetaan siten vaikka "kävelyvauhtia" jos tilanteen hahmotus ei muuten onnistu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijan on säädettävä se oma nopeus tilanteeseen sopivaksi. Autoilijallakin on tosiaan vain kaksi silmää mutta laki velvoittaa ajamaan siten, että kykenee aina toimimaan kuten kuuluu. Tarpeen vaatiessa ajetaan siten vaikka "kävelyvauhtia" jos tilanteen hahmotus ei muuten onnistu.

        Sovittavatko kamikaze-pyöräilijät nopeutensa tilanteen mukaan. Vaikka olenkin innokas autoilija, niin olen myös jalankulkija ja jalankulkijana joutunut väistämään hullun lailla kaahaavia "trikoohousupoikia" .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sovittavatko kamikaze-pyöräilijät nopeutensa tilanteen mukaan. Vaikka olenkin innokas autoilija, niin olen myös jalankulkija ja jalankulkijana joutunut väistämään hullun lailla kaahaavia "trikoohousupoikia" .

        Kyllä pyöräilijöiden pitää myös sovittaa se nopeus tilanteen mukaan ihan samalla tavalla kuin muutkin ajoneuvot. Asennevammaisia löytyy, kuten näkyy, sekä pyöräilijöiden että autoilijoiden seasta. Myös jalankulkijoiden joukossa on sellaisia, jotka eivät tarpeeksi katso ympärilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pyöräilijöiden pitää myös sovittaa se nopeus tilanteen mukaan ihan samalla tavalla kuin muutkin ajoneuvot. Asennevammaisia löytyy, kuten näkyy, sekä pyöräilijöiden että autoilijoiden seasta. Myös jalankulkijoiden joukossa on sellaisia, jotka eivät tarpeeksi katso ympärilleen.

        Kuka opettaisi niille, että kilpapyöräilylle on ihan omat tapahtumat.
        https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/2343128


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka opettaisi niille, että kilpapyöräilylle on ihan omat tapahtumat.
        https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/2343128

        Ihmisillä on velvollisuus ottaa selvää asioista ja noudattaa sääntöjä. Sääntöjen mukaan pitää aina toimia vaikka niitä ei osaisikaan. On paljon helpompaa toimia sääntöjen mukaisesti jos ne osaa.

        Joskus kuulee mainittavan infran huonous, mutta mokat tekee kuitenkin aina yksittäinen ihminen. Ihmetyttää kovasti se, että käytetään erinäköisiä puolustuksia ohjeiden ja lain noudattamatta jättämisen syiksi, kuten 'ajoin ylinopeutta, kun tie oli tyhjä' tai 'ajoin siitä kun oli lyhyempi reitti' jne.


    • Anonyymi

      Autoilijan kulmasta katsoen pyöräilijä on väistämisvelvollinen "suooraan" ajavaan autoon nähden. Sama paikka toisesta suunnasta.

      https://www.google.fi/maps/@61.468669,23.5217888,3a,75y,270h,83.06t/data=!3m6!1e1!3m4!1scSpgjhnLEAsnAhxLifMBsw!2e0!7i13312!8i6656

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Tuttu risteys. Säännöt osaava autoilija tietää olevansa väistämisvelvollinen. Pelottavan moni autoilija ei sääntöjä osaa.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Autoilija kääntyy tuossa Turuntieltä pois. Autoilija on siis se joka kääntyy risteyksessä.

        2 § - Määritelmät - Tässä laissa tarkoitetaan: 13) risteyksellä samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet;

        Tuo on siis risteys jossa autoilija kääntyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ole hyvä.

        Oliko linkissäni jotain vikaa?


    • Anonyymi

      Koska kevyen liikenteen väylä on siirretty tuossa risteyksestä kauemmas, syntyy tulkintakysymys että kuinka pitkälle risteysalue ulottuu. Paikassa on myös tavallista suurempi liikenteenjakaja, joten risteysalueen rajan määrittely on hankalaa. Kuvan punainen auto on tavallaan jo poistumassa risteysalueelta kevyen liikenteen väylän kohdalla, jolloin astuisikin voimaan risteyssääntö, eikä kääntyvän auton väistämisvelvollisuus. Tuossa paikassa pitäisi oikeastaan olla kärkikolmio myös punaisen auton tulosuunnalla, kuten sellainen on vastakkaiseen suuntaankin ajettaessa.
      Jos huonosti käy niin tässä risteyksessä joudutaan hakemaan tulevaisuudessa ennakkopäätös oikeusistuimesta vahingon tapahduttua.

      • Anonyymi

        Tilanteesta on Korkeimman oikeuden päätös. Kerroin siitä ylempänä.
        Aloittajan tapauksessa kevytväylä ja ylitys kuuluu päätiehen.

        ***
        Kuvassa näkyvä kolmion paikka kertoo, että pp-tie on tarkoitettu kuuluvan päätiehen, mutta kaikki eivät välttämättä hiffaa, ja ajattele näin.
        https://goo.gl/maps/ieeMrBN6zAGa7dn48

        "Maantien rinnalla noin 12 metrin etäisyydellä siitä kulkevaa yhdistettyä jalkakäytävää ja pyörätietä, ***jonka eteen maantietä lähestyttäessä oli risteävälle tielle asetettu väistämisvelvollisuutta risteyksessä osoittava liikennemerkki***, pidettiin maantiehen kuuluvana eikä erillisenä kevyen liikenteen väylänä."
        https://finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1985/19850034t


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tilanteesta on Korkeimman oikeuden päätös. Kerroin siitä ylempänä.
        Aloittajan tapauksessa kevytväylä ja ylitys kuuluu päätiehen.

        ***
        Kuvassa näkyvä kolmion paikka kertoo, että pp-tie on tarkoitettu kuuluvan päätiehen, mutta kaikki eivät välttämättä hiffaa, ja ajattele näin.
        https://goo.gl/maps/ieeMrBN6zAGa7dn48

        "Maantien rinnalla noin 12 metrin etäisyydellä siitä kulkevaa yhdistettyä jalkakäytävää ja pyörätietä, ***jonka eteen maantietä lähestyttäessä oli risteävälle tielle asetettu väistämisvelvollisuutta risteyksessä osoittava liikennemerkki***, pidettiin maantiehen kuuluvana eikä erillisenä kevyen liikenteen väylänä."
        https://finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1985/19850034t

        Aika vaarallinen risteys. Jos punainen auto joutuisi väistämään jalankulkijaa, pysähtymään, niin oikealta mutkasta nopeasti lähestyvän pyöräilijän voisi havaita vain, jos olisi silmät niskassa. Tuossa on kaiken lisäksi 80 nopeusrajoitus, taajama alkaa vasta suojatien jälkeen, eikä ennen sitä ole alempaa rajoitusta. Miten on sallittuakaan laitella tuollaisia suojateitä 80 alueelle? Tuon suunnittelija voisi hieman miettiä, että pitäisikö tuohon jotain muutoksia tehdä.


      • Anonyymi

        Tiedetään että ainakin 12 metrin päässä oleva kevyenliikenteen väylä on vielä tien osa, koska ainakin siitä on korkeimman oikeuden päätös, mutta etäisyys voi olla jopa suurempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedetään että ainakin 12 metrin päässä oleva kevyenliikenteen väylä on vielä tien osa, koska ainakin siitä on korkeimman oikeuden päätös, mutta etäisyys voi olla jopa suurempi.

        Arvasin/tiesin ennalta, että tehdään vääriä päätelmiä. Ei ole mitenkään taattu, että vielä 12 m päässä oleva kevytväylä on samaa tietä.

        Sen takia painotin tuota kolmion sijaintia, joka ratkaisi KKO:n päätöksessä. Itseasiassa päätös oli hyvin helppo tuossa itsestäänselvässä tapauksessa, koska kolmio koski koko päätietä, ei vain pyörätietä.
        ***jonka eteen maantietä lähestyttäessä oli risteävälle tielle asetettu väistämisvelvollisuutta risteyksessä osoittava liikennemerkki***,

        Jos päätien risteystä lähestyttäessä kolmio olisi ollut kevytväylän jälkeen, niin kevytväylä voidaan oikeudessa todeta erilliseksi vaikka etäisyyttä olisi alle 12 m.

        12 m on pitkä matka. Se on n. tavallisen bussin pituus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika vaarallinen risteys. Jos punainen auto joutuisi väistämään jalankulkijaa, pysähtymään, niin oikealta mutkasta nopeasti lähestyvän pyöräilijän voisi havaita vain, jos olisi silmät niskassa. Tuossa on kaiken lisäksi 80 nopeusrajoitus, taajama alkaa vasta suojatien jälkeen, eikä ennen sitä ole alempaa rajoitusta. Miten on sallittuakaan laitella tuollaisia suojateitä 80 alueelle? Tuon suunnittelija voisi hieman miettiä, että pitäisikö tuohon jotain muutoksia tehdä.

        Tulee vaikutelma, että pp turvaksi on suunnittelija laittanut kaksi kaarretta ennen ylitystä, mutta kaarteet ovat liian laiskat. Tottunut pp pystyy ajamaan nuo täyttä vauhtia mikäli uskaltaa ottaa riskin, että asvaltilla voi olla irtohiekkaa, joka vie mennessään.

        Useat töyssyt pyörille voisi olla toinen, mutta sitten riehuttaisiin mediassa, että on aivan helv kulkea lastenrattaiden kanssa.


      • Anonyymi

        Aloituksen kuvassa näkyvä kolmio on risteysalueella. Samaten on myös liikenteenjakaja liikennemerkki, jossa valkoinen nuoli sinisellä pohjalla. Ei mielestäni mitään ongelmaa hahmottaa se, että pyörätien jatke on risteysalueella. Kuvassa punainen auto ei ole poistunut mistään risteysalueelta, vaan on vielä sen sisällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulee vaikutelma, että pp turvaksi on suunnittelija laittanut kaksi kaarretta ennen ylitystä, mutta kaarteet ovat liian laiskat. Tottunut pp pystyy ajamaan nuo täyttä vauhtia mikäli uskaltaa ottaa riskin, että asvaltilla voi olla irtohiekkaa, joka vie mennessään.

        Useat töyssyt pyörille voisi olla toinen, mutta sitten riehuttaisiin mediassa, että on aivan helv kulkea lastenrattaiden kanssa.

        Miksi "etuajo-oikeutettujen pyöräilijöiden" sujuvuus pitäisi mielestäsi kärsiä siksi, että autoilijat eivät noudata väistämisvelvollisuuttaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi "etuajo-oikeutettujen pyöräilijöiden" sujuvuus pitäisi mielestäsi kärsiä siksi, että autoilijat eivät noudata väistämisvelvollisuuttaan?

        Miksi "etuajo-oikeutettujen autoilijoiden" sujuvuus pitäisi mielestäsi kärsiä siksi, että pyöräilijät eivät noudata väistämisvelvollisuuttaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi "etuajo-oikeutettujen autoilijoiden" sujuvuus pitäisi mielestäsi kärsiä siksi, että pyöräilijät eivät noudata väistämisvelvollisuuttaan?

        Ei päde tässä aloituksen tapauksessa jossa kääntyvä auto väistää risteävää tietä ylittäviä. Autoilijat ovat siis väistämisvelvollisia pyörätien jatkeen yli pyöräileviin nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika vaarallinen risteys. Jos punainen auto joutuisi väistämään jalankulkijaa, pysähtymään, niin oikealta mutkasta nopeasti lähestyvän pyöräilijän voisi havaita vain, jos olisi silmät niskassa. Tuossa on kaiken lisäksi 80 nopeusrajoitus, taajama alkaa vasta suojatien jälkeen, eikä ennen sitä ole alempaa rajoitusta. Miten on sallittuakaan laitella tuollaisia suojateitä 80 alueelle? Tuon suunnittelija voisi hieman miettiä, että pitäisikö tuohon jotain muutoksia tehdä.

        Joutuu se punainen auto päätieltä kääntyvänä väistämään jalankulkijoita ja yhtä lailla väistämään pyörätien jatkeen yli pyöräileviä. Ja kyllä, pitää pää kääntyä ja varmistaa että ei tule ketään muita mistään suunnasta joita pitää vielä väistää.


    • Anonyymi

      Kyseinen ajoradanylityspaikka ei ole risteysalueella.
      Maantieltä tuleva auto vaihtaa erkanemiskaistalle, ja sinivalkoraidallinen merkki osoittaa, että mutkassa alkaa jo oma erillinen tie.

      Kevyenliikenteenväylä ylittää ajoradan poikittain, eikä autoilla ole kolmiota, joten polkupyöräilijä ajoneuvonkuljettajana väistää aivan normaalisti.

      • Anonyymi

        Kyseinen ylityspaikka on osa risteystä, ja pyörätien jatkeen yli kääntyvät autoilijat ovat väistämisvelvollisia pyöräilijöihin nähden. Aivan kaikki tieto, minkä tarvitset, on tässä keskustelussa kerrottu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseinen ylityspaikka on osa risteystä, ja pyörätien jatkeen yli kääntyvät autoilijat ovat väistämisvelvollisia pyöräilijöihin nähden. Aivan kaikki tieto, minkä tarvitset, on tässä keskustelussa kerrottu.

        Siinä on vähän mutkaa ennen suojatietä.
        Risteystä ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä on vähän mutkaa ennen suojatietä.
        Risteystä ei ole.

        Onnea matkaan. Etenkin ympärilläsi oleville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onnea matkaan. Etenkin ympärilläsi oleville.

        Kauempaa autojen tulosuunnasta näet alueen kokonaisuutena liikennemerkkeineen ja
        miten erkanemiskaista päättyy mutkan kohdalla, muuttuen samalla omaksi tiekseen.

        Aivan normaali maantien erkanemiskaista, joka muuttuu omaksi tiekseen mutkan kohdalla olevan opasteen mukaisesti.

        Jos haluat autojen väistävän, taluta polkupyörä yli, jolloin muutut ajoneuvon kuljettajasta jalankulkijaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauempaa autojen tulosuunnasta näet alueen kokonaisuutena liikennemerkkeineen ja
        miten erkanemiskaista päättyy mutkan kohdalla, muuttuen samalla omaksi tiekseen.

        Aivan normaali maantien erkanemiskaista, joka muuttuu omaksi tiekseen mutkan kohdalla olevan opasteen mukaisesti.

        Jos haluat autojen väistävän, taluta polkupyörä yli, jolloin muutut ajoneuvon kuljettajasta jalankulkijaksi.

        Tuo on hyvin tuttu paikka minulle. Toivottavasti pyöräilijät ovat poikkeuksellisen tarkkoina silloin, kun joutuvat lähellesi kun olet autolla liikkeellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä on vähän mutkaa ennen suojatietä.
        Risteystä ei ole.

        Kyseessä on risteys.

        Tieliikennelain 2 § (määritelmät) pykälässä lukee näin: Tässä laissa tarkoitetaan: risteyksellä samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet;

        Liittymä on, kuten huomaat, lain mukaan myös risteys, eikä mutka vaikuta tähän mitenkään. Jos esim. keskellä mutkaa on toisen tien yhtymäkonhta, niin se on risteys, vaikka siinä mutka olisikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä on risteys.

        Tieliikennelain 2 § (määritelmät) pykälässä lukee näin: Tässä laissa tarkoitetaan: risteyksellä samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet;

        Liittymä on, kuten huomaat, lain mukaan myös risteys, eikä mutka vaikuta tähän mitenkään. Jos esim. keskellä mutkaa on toisen tien yhtymäkonhta, niin se on risteys, vaikka siinä mutka olisikin.

        Ei tuo selvittänyt asiaa yhtään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo selvittänyt asiaa yhtään.

        Annetuissa tiedoissa ei ole mitään vikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo selvittänyt asiaa yhtään.

        Kuva kenties sitten kertoo enemmän. Tässä satelliittikuva risteyksestä.

        https://i.ibb.co/RcfQW6d/risteys.jpg

        Kuvassa näkyy koko risteys. Ajoradan ja kevyenliikenteen risteävä kohta ei muodosta omaa ”pikkuristeystä”, vaan se on osa koko isoa risteystä. Risteyksessä kääntyvä väistää.

        Risteys kun on samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet. Kuvassa näkyy tällainen alue joka muodostaa risteyksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuva kenties sitten kertoo enemmän. Tässä satelliittikuva risteyksestä.

        https://i.ibb.co/RcfQW6d/risteys.jpg

        Kuvassa näkyy koko risteys. Ajoradan ja kevyenliikenteen risteävä kohta ei muodosta omaa ”pikkuristeystä”, vaan se on osa koko isoa risteystä. Risteyksessä kääntyvä väistää.

        Risteys kun on samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet. Kuvassa näkyy tällainen alue joka muodostaa risteyksen.

        Huonoa kieltä tuli, kun vain kopioin pykälästä tarkistamatta kirjoitusasua. Asia kuitenkin käy selväksi.


    • Anonyymi

      Jatkan vielä edellistä kommenttiani:
      Kevyenliikenteenväylän ylityskohta on ilmeisesti kustannussyistä vedetty vaarallisesti liian lähelle autojen poistumiskaistaa, ja mielestäni kolmio pitäisi laittaa, kuten tien toisellakin puolella on.

      • Anonyymi

        Kolmio selkeyttäisi tilannetta mutta ilman sitäkin pitää ymmärtää, että kääntyvä auto väistää risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;

        Vähän ylempänä joku mainitsee, että liittymä muuttuisi omaksi tieksi eikä sen perusteella paikalla olisi risteystä. Se jos mikä tekee paikasta risteyksen. Kahden eri tien yhtymäkohta on juurikin risteys. Toki uuden tieliikennelain määritykissä määritetään nykyään mikä on risteys. Määrityksen perusteella liittymä on myös risteys, joten kaverin väitteet vesittyvät joka tapauksessa.


      • Anonyymi

        Miksei tähän voisi laittaa sitä uutta merkiä, joka tökätty autoilijoille ennen liikenneympyrää ja sen suojatietä/jatketta, osoittamaan väistämisvelvollisuutta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei tähän voisi laittaa sitä uutta merkiä, joka tökätty autoilijoille ennen liikenneympyrää ja sen suojatietä/jatketta, osoittamaan väistämisvelvollisuutta?

        Mitä uutta merkkiä oikein tarkoitat? Kolmio (B5 Väistämisvelvollisuus risteyksessä) on ollut aika pitkään mukana kuvioissa.


    • Anonyymi

      Ei saaatana... no hyvä kun vaan meinasi muttei kuitenkaan ajanut. Mutta kato nyt millaisen jappasun tuo tilanne täälläkin herätti, vaikka porukka on erityisen tarkasti tieliikennelakiin ja jopa oikeuden päätöksiin perehtynyttä, ei täälläkään näytä olevan oikein yksimielistä käsitystä asiasta. Miten nyt voi edes kuvitella että ihan vaan joku satunnainen autolla ajelija saisi tilanteen ratkaistua oikealla tavalla siinä puolessa sekunnissa joka hänellä on harkinta-aikaa.

      No toki oletettavasti syynä on kuitenkin ihan vaan piittaamattomuus tai ymmärtämättömyys että pitää väistää, huomiointivirhe tai pyörän näkymättömyys jonkun katvealueen tai häikäisyn tai muun vastaavan syyn takia, arviointivirhe että ehtii kyllä menemään mutta pyörä tulikin lujaa, tai jotain.

      • Anonyymi

        Huomaan kirjoituksestasi muutaman seikan, johon kommentoin. Pitää osata säännöt ja tietää että kääntyvä auto väistää. Lisäksi pitää ajaa sellaisella tilannenopeudella, että lyhyitä "harkinta-aikoja" tai arviointivirheitä ei synny.


    • Anonyymi

      Vielä tällainen huomio, että risteystä ei voida jakaa moneksi risteykseksi. Kun olet saapunut risteyksen sisään, ole risteyksessä, kunnes jätät sen. Yhden risteyksen jakamisesta moneksi risteykseksi on tuhoon tuomittu ajatusmalli. Se johtaisi ihan käsittämättömiin tulkintoihin tieliikennelaista. Esim. tällöin kolmio koskisi vain "ensimmäistä" risteystä ja ne loput takana olevat risteyksen osat muuttuisivat tasa-arvoisiksi. Näin ei tosiaankaan ole.

      Laitetaan tällainen kuva havainnollistamaan asiaa.

      https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/kuvat/Liikenteessa/pyoraily/vinkki_2.jpg

      Jos kuvan kevyenliikenteen väylät muodostaisivat omia risteyksiä, niin kuvassa olevassa tilanteessa pyöräilijän pitäisi väistää valkoista kääntyvää autoa, koska autoilija olisi "jättänyt" yhden risteyksen taakseen ja on ajamassa ”suoraan” heihin nähden. Tällöin pyöräilijä väistäisi, koska tulee pyörätieltä ajoradalle. Näinhän ei ole, vaan kevyenliikenteen väylä on osa tietä ja samaa risteystä ja auto on pyöräilijöiden kohdalla edelleen saamassa risteyksessä kääntyvä auto, joka väistää heitä. Yksi haaste on se, ettei ole mitään tarkkaa mittaa ajoradan ja pyörätien välimatkasta, jolloin pyörätie katsotaan olevan vielä osa tietä (ja samalla osa samaa risteystä).

      Vähän vastaavanlainen tilanne on aloituksen Google maps kuvassa.

      • Anonyymi

        Äh, tuo pyörätien ja ajoradan liittymäkohta on risteys, koska siinä risteää kaksi liikennesuuntaa.
        Se on yksi "risteyskokonaisuus", johon kuuluu nurmikot yms..

        Ajojärjestys tässä risteyksessä on pyörä ensin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äh, tuo pyörätien ja ajoradan liittymäkohta on risteys, koska siinä risteää kaksi liikennesuuntaa.
        Se on yksi "risteyskokonaisuus", johon kuuluu nurmikot yms..

        Ajojärjestys tässä risteyksessä on pyörä ensin.

        Aivan, mutta miksi spandex pellet jotka ajaa ajoradalla kun pyörätie on vieressä? Ja oi aina kun tämmöinen pelle ajaa ajoradalla niin niin läheltä kuin vain spandex pelleä voi ajaa ja jos jää alle kenen vika???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, mutta miksi spandex pellet jotka ajaa ajoradalla kun pyörätie on vieressä? Ja oi aina kun tämmöinen pelle ajaa ajoradalla niin niin läheltä kuin vain spandex pelleä voi ajaa ja jos jää alle kenen vika???

        Jos joku tommoinen pelle ajaa ajoradalla ajavan pyöräilijän päälle, niin se on sen tommoisen pellen vika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, mutta miksi spandex pellet jotka ajaa ajoradalla kun pyörätie on vieressä? Ja oi aina kun tämmöinen pelle ajaa ajoradalla niin niin läheltä kuin vain spandex pelleä voi ajaa ja jos jää alle kenen vika???

        Kenties siksi koska tietyissä tilanteissa on sallittua ajaa ajoradalla vaikka vieressä kulkisi kevyenliiknenteen väylä/pyörätie, ja pyöräilijä noudattaa tätä oikeuttaan.

        TLL: "Jos kaksisuuntainen pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa."

        "Ajoneuvolla saa tilapäisesti ajaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jos erityiset olosuhteet sitä vaativat ja siitä ei aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa."

        Tuossa on esim. pari seikkaa jotka mahdollistavat asian, riippuen toki tilanteesta. Aina ja kaikkialla ei saa pyöräillä ajoradalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äh, tuo pyörätien ja ajoradan liittymäkohta on risteys, koska siinä risteää kaksi liikennesuuntaa.
        Se on yksi "risteyskokonaisuus", johon kuuluu nurmikot yms..

        Ajojärjestys tässä risteyksessä on pyörä ensin.

        Pyörätien ja ajoradan liittymäkohta (risteävä kohta) tuossa piirretyssä kuvassa on risteyksen osa. Se ei ole oma risteys, vaan se kuuluu risteysalueen kokonaisuuteen, eli risteykseen.


    • Anonyymi

      Aloituksen kuvassa näkyy kolmio oikealla puolella. Se helpottaa tilanteen hahmottamista. Kuvasuunnasta katsottuna sen toisella puolella oleva alue on risteysaluetta. Suojatie/pyörätien jatke on siis risteysalueella. Kääntyvä auto väistää pyörätien jatkeen yli pyöräileviä. Laitan vielä tuon ylempää löytyvän satelliittikuvan tähän. Siinä näkyy koko risteysalue. https://i.ibb.co/RcfQW6d/risteys.jpg

      • Anonyymi

        Kyll sen verran pitää päänupissa säteillä, ettei käänny ajoradan poikki tiellä, jolla on kahdeksankympin nopeusrajoitus, vaikka olisi kuinka oikeassa.


    • Anonyymi

      Missä on risteys, jossa auto kääntyy? On vaan kääntyvä tie, ei risteystä. Pyöräilijä väistää.

      • Anonyymi

        Siin on joskus ollu risteys.
        Nyt sitä on rakenneltu ja on vaan mutkia ja maantien liittymiä.

        Joku hölmö vetäny suojatien 80 alueelle, vaikka taajama alkaisi ihan just.


      • Anonyymi

        Nokialla, lähellä kylpylää.


      • Anonyymi

        Kannattaa lukea keskustelu läpi. Laki määrittelee liittymän risteykseksi. Kääntyvä auto = väistää kääntyessä pyöräilijää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa lukea keskustelu läpi. Laki määrittelee liittymän risteykseksi. Kääntyvä auto = väistää kääntyessä pyöräilijää.

        Kyllä autoilijankin pitää voida luottaa siihen, ettei tiellä, jolla on 80 km/h nopeusrajoitus, yhtäkkiä eteen tule pyöräilijä paikassa, jossa sellaista ei voi lain mukaan tapahtua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä autoilijankin pitää voida luottaa siihen, ettei tiellä, jolla on 80 km/h nopeusrajoitus, yhtäkkiä eteen tule pyöräilijä paikassa, jossa sellaista ei voi lain mukaan tapahtua.

        Miten tuollainen tie liittyy puheena olevaan risteykseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten tuollainen tie liittyy puheena olevaan risteykseen?

        Liittyy siten että liikennemerkkien sijoittamisessa on aloituksen risteyksessä Google Maps kuvien mukaan mokattu Tampereen suunnalta tullessa oikealle kääntyvän liittymän osalta (jossa on suojatie yli). Nopeusrajoitus muuttuu vasta suojatien jälkeen, vaikka pitäisi muuttua jo ennen suojatietä.

        Kuvissa näkyy taajama liikennemerkki vasta suojatien jälkeen, eikä ennen suojatietä ole näkyvissä mitään nopeusrajoitus liikennemerkkiä joka velvoittaa ajamaan hiljempaa kuin 80 km/h ennen suojatietä. Tämä on varmaan se asia johon viitataan. Onkohan edelleen noin vai kenties korjattu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liittyy siten että liikennemerkkien sijoittamisessa on aloituksen risteyksessä Google Maps kuvien mukaan mokattu Tampereen suunnalta tullessa oikealle kääntyvän liittymän osalta (jossa on suojatie yli). Nopeusrajoitus muuttuu vasta suojatien jälkeen, vaikka pitäisi muuttua jo ennen suojatietä.

        Kuvissa näkyy taajama liikennemerkki vasta suojatien jälkeen, eikä ennen suojatietä ole näkyvissä mitään nopeusrajoitus liikennemerkkiä joka velvoittaa ajamaan hiljempaa kuin 80 km/h ennen suojatietä. Tämä on varmaan se asia johon viitataan. Onkohan edelleen noin vai kenties korjattu?

        Aloituksen risteyksessä ei ole väittämäsi rajoitus, ja siinä pyöräilijä ei aja lain vastaisesti. Eli puhut jostain muusta tiestä kuin tästä kyseisestä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloituksen risteyksessä ei ole väittämäsi rajoitus, ja siinä pyöräilijä ei aja lain vastaisesti. Eli puhut jostain muusta tiestä kuin tästä kyseisestä?

        Kyllä on 80 km/h rajoitus. Katsoitko risteystä tästä suunnasta? https://goo.gl/maps/seDZKiuCTJvhYZtAA

        Tuossa valkoinen pakettiauto tulee Tampereen suunnalta ja kääntyy risteyksessä (poistuu liittymästä oikealle). Menin vähän matkaa Tampereen suuntaan ja rajoitus on 80 km/h. Mitään muuta rajoitusta ei ennen poistumisliittymää nähnyt.

        Tämä kyseinen suunta on se joka on ollut keskustelun aiheena että kääntyessä pitää väistää. Aloituksen kuvassa on vain kuvattu toisesta suunnasta, josta toki on 50 km/h rajoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on 80 km/h rajoitus. Katsoitko risteystä tästä suunnasta? https://goo.gl/maps/seDZKiuCTJvhYZtAA

        Tuossa valkoinen pakettiauto tulee Tampereen suunnalta ja kääntyy risteyksessä (poistuu liittymästä oikealle). Menin vähän matkaa Tampereen suuntaan ja rajoitus on 80 km/h. Mitään muuta rajoitusta ei ennen poistumisliittymää nähnyt.

        Tämä kyseinen suunta on se joka on ollut keskustelun aiheena että kääntyessä pitää väistää. Aloituksen kuvassa on vain kuvattu toisesta suunnasta, josta toki on 50 km/h rajoitus.

        Tuossa risteyksessä on nykyään 70km/h rajoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa risteyksessä on nykyään 70km/h rajoitus.

        Se taitaa kuitenkin olla liian suuri nopeus siihen, että saisi olla suojatie/pyörätien jatke. Suunnitteluvirhe tuossa kohtaa varmaankin.

        https://goo.gl/maps/3iATuoUGJgELYGBZA kuvasta näkee, että taajama liikennemerkki on vasta suojatien ja pyörätien jatkeen jälkeen. Se pitäisi olla ennen niitä tai sitten erillinen nopeusrajoitusmerkki ennen niitä. "Maantienopeuksilla" ei saa olla suojateitä tai pyörätien jatkeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se taitaa kuitenkin olla liian suuri nopeus siihen, että saisi olla suojatie/pyörätien jatke. Suunnitteluvirhe tuossa kohtaa varmaankin.

        https://goo.gl/maps/3iATuoUGJgELYGBZA kuvasta näkee, että taajama liikennemerkki on vasta suojatien ja pyörätien jatkeen jälkeen. Se pitäisi olla ennen niitä tai sitten erillinen nopeusrajoitusmerkki ennen niitä. "Maantienopeuksilla" ei saa olla suojateitä tai pyörätien jatkeita.

        Minkä pykälän mukaan suojatietä tai pyörätien jatketta ei saa olla, jos tiellä on 70km/h rajoitus? En siis väitä ettei näin olisi, mutta en tiedä, mikä pykälä tuon kieltää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä pykälän mukaan suojatietä tai pyörätien jatketta ei saa olla, jos tiellä on 70km/h rajoitus? En siis väitä ettei näin olisi, mutta en tiedä, mikä pykälä tuon kieltää.

        Taitaa olla eri laki kyseessä. Esim. Valtioneuvoston asetus liikenteenohjauslaitteiden käytöstä ( https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2020/20200379 ) on aiheeseen liittyviä asioita suhteessa liikennevaloihin. Hakemalla sivulta suojatie sanalla, niin löytyy jotakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla eri laki kyseessä. Esim. Valtioneuvoston asetus liikenteenohjauslaitteiden käytöstä ( https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2020/20200379 ) on aiheeseen liittyviä asioita suhteessa liikennevaloihin. Hakemalla sivulta suojatie sanalla, niin löytyy jotakin.

        Joo, löysin itsekin noita liikennevaloristeyksiä koskevia määräyksiä, mutta tuollaiseen puheena olevaan risteykseen liittyviä en löydä. Risteys sinänsä on selkeä ja siinä on hyvä näkyvyys autoilijoilla pyöräväylälle, jos vaan katsoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, löysin itsekin noita liikennevaloristeyksiä koskevia määräyksiä, mutta tuollaiseen puheena olevaan risteykseen liittyviä en löydä. Risteys sinänsä on selkeä ja siinä on hyvä näkyvyys autoilijoilla pyöräväylälle, jos vaan katsoo.

        Jossakin on varmasti jokin määritys, koska ei niitä suojateitä maantien yli ole seillä missä on suuri nopeus. Aina on matalampi nopeusrajoitus siellä missä suojatie/pyörätien jatke on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jossakin on varmasti jokin määritys, koska ei niitä suojateitä maantien yli ole seillä missä on suuri nopeus. Aina on matalampi nopeusrajoitus siellä missä suojatie/pyörätien jatke on.

        Tai sitten ei ole, ja tuossa kyseisen risteyksen järjestelyssä ei ole mitään väärää. Käytännössäkin tuo risteys toimii, kun vaan autoilijat muistavat velvollisuutensa. Olen viimeisen noin viiden vuoden aikana ajanut tuosta ehkä kerran viikossa, joten se on hyvin tuttu risteys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten ei ole, ja tuossa kyseisen risteyksen järjestelyssä ei ole mitään väärää. Käytännössäkin tuo risteys toimii, kun vaan autoilijat muistavat velvollisuutensa. Olen viimeisen noin viiden vuoden aikana ajanut tuosta ehkä kerran viikossa, joten se on hyvin tuttu risteys.

        Kyllä on määrätty. Muuten voisi esim. missä kohtaa tahansa tuota Turuntietä mennä suojatie sen yli. Näin ei ole kun siinä on yli 60 km/h rajoitus.

        Suojateiden maanteille rakentamisen periaatteet
        https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/87939/Raportteja_16_2013.pdf

        Tuossa dokumentissa lukee näin: "Suojateiden yhteydessä nopeusrajoitus on taajamakeskustoissa ja asuntoalueilla yleensä 40 km/h tai 30 km/h. Muualla taajaman alueella selkeässä ympäristössä, jossa ei ole erityisiä kevyttä liikennettä synnyttävää toimintaa, voi rajoitus suojatien kohdalla olla myös 50 km/h. Korkein suojateiden yhteydessä käytettävä nopeusrajoitus on 60 km/h, ja sitä käytetään liikennevalo-ohjatuilla teillä.

        Nopeusrajoitusohjeen mukaan 60 km/h edellyttää aina liikennevaloratkaisua riippumatta siitä, sijaitseeko suojatie taajamassa vai taajama-alueen ulkopuolella. Saarekkeellista suojatietä edellytetään 50 km/h nopeusrajoitusalueella sekä taajamassa että taajama-alueen ulkopuolella. Taajama-alueen ulkopuolella sallitaan 50 km/h nopeusrajoitusalueella suojatiemerkinnöin toteutettu suojatie, mikäli liikenne ei ole vilkasta. Vilkkaan liikenteen raja-arvoa ei ole ohjeessa määritelty."

        Selvä virhe tässä Nokian tapauksessa. Nopeusrajoitus pitäisi olla 50 km/h ennen suojatietä/pyörätien jatketta tai sitten liikennevalot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä on määrätty. Muuten voisi esim. missä kohtaa tahansa tuota Turuntietä mennä suojatie sen yli. Näin ei ole kun siinä on yli 60 km/h rajoitus.

        Suojateiden maanteille rakentamisen periaatteet
        https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/87939/Raportteja_16_2013.pdf

        Tuossa dokumentissa lukee näin: "Suojateiden yhteydessä nopeusrajoitus on taajamakeskustoissa ja asuntoalueilla yleensä 40 km/h tai 30 km/h. Muualla taajaman alueella selkeässä ympäristössä, jossa ei ole erityisiä kevyttä liikennettä synnyttävää toimintaa, voi rajoitus suojatien kohdalla olla myös 50 km/h. Korkein suojateiden yhteydessä käytettävä nopeusrajoitus on 60 km/h, ja sitä käytetään liikennevalo-ohjatuilla teillä.

        Nopeusrajoitusohjeen mukaan 60 km/h edellyttää aina liikennevaloratkaisua riippumatta siitä, sijaitseeko suojatie taajamassa vai taajama-alueen ulkopuolella. Saarekkeellista suojatietä edellytetään 50 km/h nopeusrajoitusalueella sekä taajamassa että taajama-alueen ulkopuolella. Taajama-alueen ulkopuolella sallitaan 50 km/h nopeusrajoitusalueella suojatiemerkinnöin toteutettu suojatie, mikäli liikenne ei ole vilkasta. Vilkkaan liikenteen raja-arvoa ei ole ohjeessa määritelty."

        Selvä virhe tässä Nokian tapauksessa. Nopeusrajoitus pitäisi olla 50 km/h ennen suojatietä/pyörätien jatketta tai sitten liikennevalot.

        Onpa erikoinen tilanne. Ja tuo järjestely on ollut tuossa risteyksessä ties kuinka monta vuotta, kenenkään puuttumatta siihen. Ainoa muutos on ollut nopeusrajoituksen pudottaminen 80 -> 70, ja se tuli pidemmälle matkalle eikä vain tuohon risteykseen.

        Se tässä tosin täytyy huomioida, että tuo dokumentti on ELY-keskuksen tekemä, eikä se ole lakitekstiä. Outoa on, ettei TLL ota asiaan selkeää kantaa.

        Toinen huomioitava asia on, että ainakaan minä en tiedä, onko risteys Nokian kaupungin vastuulla. VT12 on kuitenkin valtakunnallinen tie.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpa erikoinen tilanne. Ja tuo järjestely on ollut tuossa risteyksessä ties kuinka monta vuotta, kenenkään puuttumatta siihen. Ainoa muutos on ollut nopeusrajoituksen pudottaminen 80 -> 70, ja se tuli pidemmälle matkalle eikä vain tuohon risteykseen.

        Se tässä tosin täytyy huomioida, että tuo dokumentti on ELY-keskuksen tekemä, eikä se ole lakitekstiä. Outoa on, ettei TLL ota asiaan selkeää kantaa.

        Toinen huomioitava asia on, että ainakaan minä en tiedä, onko risteys Nokian kaupungin vastuulla. VT12 on kuitenkin valtakunnallinen tie.

        Kukaan ei ilmeisesti ole reagoinut tai edes huomannut tilannetta. Nyt kun uudessa tieliikennelaissa on määritelmät pykälässä risteys määritelty, niin aletaan huomaamaan tällaisia asioita. Syytä olisi kenties huomauttaa tuosta jollekin taholle, tai ainakin vinkata että onko asia ok vai ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kukaan ei ilmeisesti ole reagoinut tai edes huomannut tilannetta. Nyt kun uudessa tieliikennelaissa on määritelmät pykälässä risteys määritelty, niin aletaan huomaamaan tällaisia asioita. Syytä olisi kenties huomauttaa tuosta jollekin taholle, tai ainakin vinkata että onko asia ok vai ei.

        Kyllä, vastuutahon tulisi reagoida, mikä se sitten onkaan. Risteykseen saapuva ei varmasti mieti, onko se risteys kaikkine osineen lakien tai määritelmien mukainen, vaan toimii sen tiedon perusteella mitä on nähtävissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpa erikoinen tilanne. Ja tuo järjestely on ollut tuossa risteyksessä ties kuinka monta vuotta, kenenkään puuttumatta siihen. Ainoa muutos on ollut nopeusrajoituksen pudottaminen 80 -> 70, ja se tuli pidemmälle matkalle eikä vain tuohon risteykseen.

        Se tässä tosin täytyy huomioida, että tuo dokumentti on ELY-keskuksen tekemä, eikä se ole lakitekstiä. Outoa on, ettei TLL ota asiaan selkeää kantaa.

        Toinen huomioitava asia on, että ainakaan minä en tiedä, onko risteys Nokian kaupungin vastuulla. VT12 on kuitenkin valtakunnallinen tie.

        Täällä kun asioista väännetään, niin pompsahtaa tuollaiset epäkohdat esiin. Johonkin lakiin/asetukseen/määräykseen ovat ELY-keskuksessa varmasti tukeutuneet, kun ovat tuolla tavalla kirjoittaneet. Dokumentissa puhutaan "nopeusrajoitusohjeesta". Missä laissa/asetuksesta/määrityksessä moinen mahtaa sitten löytyä?


    • Anonyymi

      Mikä helvetin pyörätien jatke? Näyttää sille, ettei aloittajakaan tunne sääntöjä saati oikeita termejä. Mahtoikohan pyöräilijä astuessaan suojatielle taluttaa pyöräänsä, kuten liikennelaki sanoo? Entä oliko polkupyörässä havainnointiin vaikuttavat välineet kuten heijastimet ja valot edessä ja takana? Nyt näyttääpi sille, ettei tuossa olisi tullut minkäänlaista vahinkoa tahi menetystä.

      • Anonyymi

        Ei mikään helvetin, vaan ihan tavallinen pyörätien jatke.


      • Anonyymi

        Nykypäivä kutsuu. Pyörää ei ole laissa pakko taluttaa suojatien ylitse ja termit riippuu tätä nykyään tilanteesta, eikä aina maalauksesta.

        polkupyoraily.net/wiki/Liikennesäännöt

        Katso tuolta 'Ajoradan ylitys ja suojatiellä ajaminen' ja lue kunnolla loppuun asti äläkä vain laiskasti paria ekaa lausetta.

        Vaikka kuinka väkisin etsit sellaista, niin sinulla ei ole laillista lupaa ajaa autolla päälle.


      • Anonyymi

        Onko sulla edes ajokorttia jos et tiedä mikä pyörätien jatke on? Jos on, niin huono juttu jos et osaa sääntöjä. Kannattaa tutustua liikennesääntöihin.

        Tieliikennelaki löytyy täältä:
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

        Kannattaa sivulla hakea sanaoilla "pyörätien jatke" ja katsoa mitä kaikkea löytyykään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sulla edes ajokorttia jos et tiedä mikä pyörätien jatke on? Jos on, niin huono juttu jos et osaa sääntöjä. Kannattaa tutustua liikennesääntöihin.

        Tieliikennelaki löytyy täältä:
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729

        Kannattaa sivulla hakea sanaoilla "pyörätien jatke" ja katsoa mitä kaikkea löytyykään.

        No ei tuolla aloituksen risteyksessä mitään tuollaista jatketta näy. Mutta ihan sama, ei vaikuta väistämiseen, kääntyjä väistää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No ei tuolla aloituksen risteyksessä mitään tuollaista jatketta näy. Mutta ihan sama, ei vaikuta väistämiseen, kääntyjä väistää.

        On siinä pyörätien jatke. Ja kääntyjä tosiaan väistää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On siinä pyörätien jatke. Ja kääntyjä tosiaan väistää.

        Juuri näin. Tiemaalaus ei kaikkea kerro. Pitää tietää milloin on pyörätien jatke ja milloin ei. Tuossa sellainen on ja risteyksessä kääntyvä ajoneuvo väistää pyörätien jatkeen yli pyöräileviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Tiemaalaus ei kaikkea kerro. Pitää tietää milloin on pyörätien jatke ja milloin ei. Tuossa sellainen on ja risteyksessä kääntyvä ajoneuvo väistää pyörätien jatkeen yli pyöräileviä.

        Ei tarvi tietää, ei vaikuta väistämiseen. Merkki tai kääntyminen vaikuttaa. Tai nojoo nyt kai uudessa laissa taisi mennä niin että jatke on vain silloin kun on merkki, että pyöriä pitää väistää. Mutta edelleen, ihan sama onko jatke vai ei, koska väistäminen määräytyy kuitenkin merkin tai kääntymisen perusteella.

        Näin ainakin ajorataa ajavien näkökulmasta. Pyörällä ehkä sitten voinee katsoa sitä jatketta, kunhan ne nyt saadaan kunnolla merkittyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarvi tietää, ei vaikuta väistämiseen. Merkki tai kääntyminen vaikuttaa. Tai nojoo nyt kai uudessa laissa taisi mennä niin että jatke on vain silloin kun on merkki, että pyöriä pitää väistää. Mutta edelleen, ihan sama onko jatke vai ei, koska väistäminen määräytyy kuitenkin merkin tai kääntymisen perusteella.

        Näin ainakin ajorataa ajavien näkökulmasta. Pyörällä ehkä sitten voinee katsoa sitä jatketta, kunhan ne nyt saadaan kunnolla merkittyä.

        On ihan hyvä tietää että missä on pyörätien jatke ja kohdassa sattaa liikkua pyöräilijöitä. Väistämissäännöt on sitten asia erikseen ja ne on pakko osata.


    • Anonyymi

      Kyllä risteyksissä täytyy pyöräilijän olla valppaana, eikä pitää kynsin hampain kiinni etuajo-oikeudestaan pyörätien jatkeella ja olla myös joustava ja väistää autoa, eikä survoa väkisin auton eteen.
      Minulla ei ole niin kiire, että annan autojen mennä, vaikka minulla olisi etuajo-oikeus.
      Kyllä autolija selvästi näkee, kun olen pysähtynyt paikalleni, että pyöräilijä odottaa.
      Eri asia olisi jos en pysähtyisi vaan pyörä liikkuisi kohti risteystä.
      Vaikka odotan ja luovun oikeuksistani pyöräilijänä, niin nopeammin olen perillä, kuin, että päätä pahkaa paahtaisin menemään, kun on etuajo-oikeus ja jäisi auton alle ja tulisi kolari, niin siinä vasta kauan menisi, huonolla tuurilla ei koskaan pääsisi perille, minne oli aikomus mennä.

      • Anonyymi

        Perus lyhyt ihminen täällä. Tiedän, ettei sinua lyhyempiä ehkä sinun maailmassasi ole olemassa ja kuljet heidän ylitse vain; mutta lyhyemmille ihmisille hyvin monet pyörät on isoja ja hankalia, eikä mene yhtä helposti se venkslaaminen, että hypätään pois ja taas satulaan. En koskaan ole tajunnut tuota argumenttia, että pyörällä pysähtyminen ja lähtö on helppoja. Eniten vahinkoja ja onnettomuuksia minulla tulee juuri näissä hetkissä - monta eri pyörää on omistettu ja aina tehnyt fyysisiä ulkohommia, joten tuskin kuntoakaan voi syyttää.
        Miten muka se kuinka sinulle se on niin helppoa pitäisi olla kaikille yhtä helppoa?
        Mitäs sitten tehdään kun minusta tulee kävelijä, koska pysähdyin auto varten ja parempi silloin usein taluttaa pyörä. Nyt olenkin pyöräilijöiden väylällä muiden tiellä ja auton edelleen todellakin pitäisi päästää minut ylitse.

        Sitä paitsi.. Kuin se, että autonkuljettaja rikkoo lakeja niin tarkoittaa automaattisesti sitä, että pyöräilijä on ajanut päätä pahkaa eteen miettien vain ja ainoastaan etuajo-oikeutta?
        Tuo etuajo oikeus on enemmän kyllä joidenkin autonkuljettajien pakkomielle ja niiden on ihan pakko tuoda se aina keskusteluun sekä kommenteihin erikseen - mielellään vääntäen niin, että heidän on silti aina pakko päästävä jollain tapaa ensin.

        On sinulla aika rento elämä kun ei ole autolla, kävellen tai pyörällä ikinä kiire minnekään, ei edes töihin. Aina on tällaista turhaa laiskan luppoaikaa, varmaan sitten autolla ehdit päästämään pyöräilijän tien ylitse silloin kun sinun niin kuuluu lain mukaan tehdä. Kun ei sinulla ole koskaan mikään kiire minnekään.


      • Anonyymi

        Luovun "oikeuksistani" vain vaaratilanteen vuoksi, eli jos näyttää siltä ett paukahtaa jos en näin tee. Kyllä jokaisen liikenteessä liikkuvan pitää osata säännöt ja tietää milloin itsellä on se väistämisvelvollisuus ja milloin ei, riippumatta siitä, millä kulkuvälineellä on liikkeelllä.


      • Anonyymi

        Etuajo-oikeuksia ei ole muualla kuin lossille ajossa paikallisilla asukkailla.


    • Anonyymi

      Tässä nähdään se että liikennejärjestelyitä ei pitäisi olla sellaisia joissa aiheutuu epäselvä tilanne. Oikeasti tuossa ei ole autoilijalle mitään mikä kertoisi mistään väistämisvellisuudesta! Siinä on vain suojatie kaukana ristyksestä eli pyöräilijät on väistävelvollisia punaisen auton tulevaa liikennettä kohtaan.

      Yleensä tuollaisessa paikassa kevyenliikenteenväylälle on laitettu kärkikolmio.
      Kannattaa laittaa palautetta alueen liikennejärjestelyistä vastaaville että tekevät jonkun muutoksen tuohon paikkaan, veikkaan että kevyenliikenteenväylälle tulee kolmio.

      Tuo kevyenliikenteenväylä on niin kaukana jo ns "risteyksestä" että se ole enää risteysalueella.

      Kannattaa kiinnittää huomiota myös sellaiseenkin seikkaan, joka tekisi tuosta risteyksen, olisi se että tuossa tiennimi muuttuisi.

      • Anonyymi

        Lukaisin vasta nyt muita vastauksia.
        Aika tulkinnanvarainen paikka, se mistä alkuun kirjoitin niin kannattaisi tehdä palaute tuosta paikasta ja selkeyttää tilannetta kärkikolmiolla. Tuohan on hyvä kun kevyenliikenteenväylä tekee tuollaisen mutkan koska silloin pyöräilijä tulee helpommin havaituksi että on tuossa varmaan ollut näkemystä ja ajatustakin mutta silti se on jäänyt vielä tupakka-askin kanteen raapusteluksi.


      • Anonyymi

        Siinä on autoilijoille kaikki se näkyvissä, mikä osoittaa heidän olevan väistämisvelvollisia.


      • Anonyymi

        Pointti on että pitää osata säännöt, varsinkin väistämissäännöt. Olet väärässä väittäessäsi että mikään ei kerro. Kyllä kertoo, nimittäin liikennesäännöt (tieliikennelaki).

        Laissa tarkoitetaan: risteyksellä samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet;

        Laki sanoo että: Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä: risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;

        Nuo asiat pitää tietää jos ajoneuvolla liikenteessä liikkuu.

        Väität myös että kevyenliikenteen väylä olisi liian kaukana. Näin ei ole. Katso risteävän tien kolmioita, eli siltä suunnalta joka tulee Nokialta. Kevyenliikenteen väylä on kolmion ja maantien välisellä alueella, eli risteykseen kuuluva osa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pointti on että pitää osata säännöt, varsinkin väistämissäännöt. Olet väärässä väittäessäsi että mikään ei kerro. Kyllä kertoo, nimittäin liikennesäännöt (tieliikennelaki).

        Laissa tarkoitetaan: risteyksellä samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet;

        Laki sanoo että: Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä: risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa;

        Nuo asiat pitää tietää jos ajoneuvolla liikenteessä liikkuu.

        Väität myös että kevyenliikenteen väylä olisi liian kaukana. Näin ei ole. Katso risteävän tien kolmioita, eli siltä suunnalta joka tulee Nokialta. Kevyenliikenteen väylä on kolmion ja maantien välisellä alueella, eli risteykseen kuuluva osa.

        Espoo, Uusimaa
        https://maps.app.goo.gl/4mgBrVADtT9bQsjt6
        Entäs tälläinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Espoo, Uusimaa
        https://maps.app.goo.gl/4mgBrVADtT9bQsjt6
        Entäs tälläinen

        Pyöräilijöillä kärkikolmio, joten he väistävät ylitettävien ajoratojen liikennettä. Jalankulkijat pitää päästää ensin, koska paikalla on myös suojatie.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijöillä kärkikolmio, joten he väistävät ylitettävien ajoratojen liikennettä. Jalankulkijat pitää päästää ensin, koska paikalla on myös suojatie.

        Jep, kolmio koskee vain ajoneuvoja, ei jalankulkijoita. Järjestys on tuossa Espoon esimerkissä suojatien yli kävelevät jalankulkijat, ajoradan ajoneuvot ja viimeisenä pyörätien jatkeen yli pyöräilevät pyöräilijät. (Suojatien ja pyörätien jatke on tuossa samassa kohtaa.)


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      142
      4615
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      93
      2189
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2081
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      80
      1978
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      143
      1566
    6. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1542
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      108
      1428
    8. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1337
    9. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      75
      1336
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      120
      1119
    Aihe