Diagnoosit ja jatkohoidot

Anonyymi

Hei! Minulla on diagnosoitu diabetes, vaikkakaan en kyseistä sairautta sairasta. Sinänsä totta on, että sokerini olivat koholla ja tarvitsin hetkeksi lääkärin apuakin, mutta tasapaino löytyi n. viikossa ja olen ollut lääkkeettä pitkiä jaksoja. Asia on vakava, ja olen lukenut tätä, sekä facebookin palstoja ja herättänyt muutamanlaisia kysymyksiä ja ajatuksia. Toivon että ylläpito ei poista tätä, vaan keskustellaan asiasta rakentavasti ja saataisiin asioihin selvyyttä.

Palstoja lukiessa, ja omakohtaisen kokemuksen kautta, lääkäri herkällä kirjoittaa diagnoosin ja määrää lääkkeet, sekä lähettää diabeteshoitajalle. Itse sain pikakoulutuksen lääkkeisiin ja mittarin käyttöön db-hoitajalta. Kuitenkin olin tuolta poistuessa äimän käkenä ja sata kysymystä mielessä. Hoitajalta, sekä lääkäriltä näitä kysymyksiä myöhemmin, he eivät osaa vastata asiaan. Miksi? Lääkärin ymmärrän, hän on tk-lääkäri ilman erikoistumisia, taulukosta katsotaan numero ja sen perusteella diagnoosi. Minulla ei itselläni sinällään ollut pahoja ongelmia, koska määrätietoisesti tiesin valitseman; lääkkeettömän hoidon auttavan minua, tarvitsin vain muutaman päivän apua jotta sain asiat rullaamaan. Silti minulle vaihdetaan ja kirjoitellaan uusia lääkkeitä vaikka kerron aamupaastojen olevan 5,5, ennen ruokailuja 5,2-5,5 ja 2 h ruokailun jälkeen 6,5-luokkaa, söin sitten mitä tahansa, vaikka pääsääntöisesti vhh:lla mennytkin.

Kuitenkin tuolla palstoilla kirjoittelee 10 vuotta sairastaneita, jotka ovat edelleen hukassa ja ihmeissään lääkkeiden oireista. Monella on diagnoosi, lääkkeet, mutta ei db-hoitajan aikaa. Sitten on niitä joilla yhden paastoarvon luokkaa 7 määrätty lääkkeet, jatkoapu teillä tietämättömillä, vaikka asiaa olisi pitänyt tutkia ja sitten miettiä se lääkitys.

Diabetes on suurta kohderyhmää koskettava elintapasairaus, sen vaaroja kauhistellaan, mutta tärkeintä näyttää olevan saada se diagnoosi kirjoitettua pienilläkin arvoilla, lääkkeet potilaalle ja pois silmistä. Jos se kerta on niin vakava, niin ymmärtääkö lääkärit maalatessaan niitä kauhukuvia, mitä ne ihmismielessä aiheuttaa? Samalla kuitenkaan eivät konkreettisesti auta ihmisiä, vaan jätetään sen jälkeen "heitteille"? Diagnoosi itsessään aiheuttaa, varsinkin terveellä mielenterveyshaittoja, unettomia öitä ja se on omiaan itsessään nostamaan stressitasoa ja sitä kautta verensokereita. Jos aihe on oikeasti niin vakava kuin esitetään, olisi tärkeää että sen diagnoosin kirjoittaa ja asiaa hoitaa nimenomaan daibetekseen erikoistunut lääkäri ja hoitohenkilökunta.

Omalla kohdalla merkitsevin apu oli saada yörytmi kuntoon, henkinen paletti järjestykseen. Lisäsin, tai siis palautin liikunnan, terveellisemmät ruoat ruokavalioon, sekä kalanmaksaöljyn, multivita-tabletit ja magnesium-lisät. Nämä seikat vaikuttivat pitkälti siihen, että verensokerit on aina hallinnassa. 8 viikon hoitojaksolla, omatoimiset hoitoni ovat auttaneet paremmin sokeritasapainoon kuin mitkään noista lääkkeistä yhteensäkään. Ja yhtä kaikki, kohonneille sokereille oli minun tapauksessani käypä syy, mutta sillä ei ole merkitystä. Vain numerot taulukossa merkitsee.

Nyt tämän aiheettoman diagnoosin takia, en uskalla mennä lääkärille enää ensinkään. Jos varvasta vihloo, niin pelkään liitännäissairausleimaa, vaikka olisin kyseisen varpaan potkaissut oven karmiin.

En ymmärrä.

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin, ja mainitaan vielä etten ole asian suhteen uskovainen mihinkään suuntaan, vaan hankkimastani tiedosta esimerkiksi asiantuntijoiltakin joutuu jyvät erottelemaan akanoista.

    • Anonyymi

      Palataan asiaan. Sokerit olleet monta kuukautta balanssissa. Nyt jos vähänkin nilkkaan koskee tai jalkaa kutittaa tulee mieleen lääkärin uhkakuvat amputaatioista ja sokeudesta. Ei ihan käy järkeen miksi tällaista uhkailua harrastetaan. Ja kys. lääkäri sanoi että syöt näitä lääkkeitä lopun ikääsi. Nauroi vielä päälle. Ja oli eräälle toisellekin sanonut noin. Lääkäriin ei uskalla mennä enää minkään vaivan takia kun pelkää että kirjoittavat lisää lääkkeitä ja raskauttavia asioita omakantaan.

    • Anonyymi

      Pitkä sokeri 34, kolesterolit ok, forxiga jarrutti painonpudotusta itse asiassa paino nousi 8 viikon forxiga kuurin kanssa pari kiloa, vaikka lisäsin liikuntaa ja elin kurinalaista elämää. 16 viikkoa, ollaan satalukemista heittämällä terveen puolella. Paastot nousi forxigan kanssa 5,5-->6,1.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1853
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1416
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1317
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      4
      1192
    Aihe