Lapset ja Star Wars

Anonyymi

Minkä ikäisten lasten olette antaneet katsoa Star Warsia? Kerro myös millaisia kokemuksia teillä? Tuliko esim painajaisia?

9

2056

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hmm, en voi suoraan vastata, mutta jotain huomioita. Itse näin varmaan ekan kerran jotain 7-vuotiaana. Olin ollut hyvin innostunut jo sarjakuvista. Ei painajaisia, pelottavat asiat jotenkin jäivät kai huomaamatta.

      Noin mielenkiintoisena yksityiskohtana George Lucas itse on sanonut aikoneensa ne murrosiän kynnyksellä oleville pojille. Suunnilleen siinä iässä näytin ne paljon itseäni nuoremmalle siskopuolelleni. Toimi hyvin.

      Ehkä about siinä iässä kun pystyvät itse lukemaan teksitykset on ihan hyvä.

      -Xizor

      • Anonyymi

        Varmaankin 8-12 v. on kohderyhmän paras ikä, mutta niitä katsovat sekä nuoremmat, että paljon, paljon vanhemmat. Vanhempien oma kiinnostus sarjaan ainakin yhteisellä ensikatselulla lienee eduksi, jos lapsi on kovin nuori.

        Oma kokemus lapsena 70-luvulla elokuvateatterissa oli innostunut, isäni ei taas oikein ymmärtänyt, mitä hienoa leffassa oli ja miksi tyypeillä oli valomiekat. Taisi hän kyllä hetkittäin nukkuakin, joten ehkä juoni meni siksi ohi :D Sama toistui myöhemmin kun eri-ikäisessä seurueessa (15-75 v.), joista osa oli SW-faneja ja osalle se oli lähes ensimmäinen tutustuminen koko saagaan, katsottiin Episodi II elokuvateatterissa. Minullekin siitä tietokonetehosteiden yliannostusleffasta suurin ilo jäi siinä, kun sen jälkeen menimme ostoskeskuksen ovista ja osoitin kädellä niihin ja muuta porukkaa nauratti kun ne "maagisesti" jedivoimilla avautuivat edessämme ;D

        Se, mitä lapsille näyttää ja missä järjestyksessä on kuitenkin vanhemman hyvä ottaa huomioon tarinajatkumon kannalta, koska yksi elokuvahistorian suurimmista twisteistä menee hukkaan, jos Imperiumin Vastaiskun katsoo vasta sarjan 5. elokuvana...

        Eli siis vastuunsa tunteva vanhempi näyttää pikku pilteille teatterielokuvat ehdottomasti valmistumisjärjestyksessä.
        1. Star Wars-Empire-Jedi (originaali trilogia, jatkossa OT),
        2. sitten vasta episodit 1-3,
        3. sitten viimeisin trilogia Force-Jedi-RIse (VT).
        Rogue Onen ja Solon voi näyttää joko näiden jälkeen tai ennen VT katselua. Eivät spoilaa pääsarjasta mitään, mutta syventävät OT:n katsomiskokemusta.

        Universaali totuus on se, että OT:n päähahmot ovat syy, miksi edelleen on olemassa koko Star Wars, joten lapsille täytyy antaa nämä hahmot ennen kuin hän (väistämättä ja poikkeuksetta) rakastuu Jar-Jar Binksiin. Täysin viaton ja lapselle ymmärrettävä Jar-Jar -fanitus tuottaa lapselle myöhemmässä elämässä vakavia sosiaalisia ongelmia sekä koulussa, että somessa, joten säästetään hänet siltä taakalta, eikö vaan? Meillä vanhemmillakin on edelleen SUURIA ongelmia, jos somessa kerromme Jar-Jarin olevan tosi cool ja olisimme toivoneet näkevämme hänet myös VT:ssa ;D

        Kaapelikanaville ja striimauspalveluille tehdyt animaatiosarjat (Clone Wars, Rebels) voi näyttää ep1-3 katselun jälkeen, koska niissä on taas samoja hahmoja kuin ep1-3:ssa ja viimeisimmän animaation Resistancen The Last Jedin jälkeen. The Mandalorianin katselu ei vaadi kuin alkuperäisen trilogian katsomista. Näihin kaikkiin, sekä elokuviin että animaatiosarjoihin päässee parhaiten ja helpoimmin mukaan sitten kun Disney kanava Suomessa jossain vaiheessa näkyy, koska jos jotain näkyy Netflixin kautta nyt, niin todennäköistä on, että kaikki siirtyy eksklusiivisesti D :lle jossain vaiheessa. Star Wars jatkuu tästäkin eteenpäin uusilla sarjoilla ja elokuvilla, mutta otetaan tämän hetken tilanne.

        Kirjoihin, sarjakuviin ja peleihin ja niiden ajalliseen sijoitteluun isossa SW-kuvassa en tässä tarkemmin paneudu, joku toinen voi niistä jatkaa.

        Jos oli jotain apua, niin ole hyvä. Varaudu kuitenkin myös siihen, että lapsi saattaa saada kipinän, johon jatkossa menee paljon aikaa ja rahaa, jos jokainen oheistuote pitää saada. SW on myös $W.

        📼


    • Anonyymi

      Ei ole lapsia, mutta

      Itse katsoin kaikki (originaalit) vissiin jotain 8-10v.

      Ei tullut painajaisia, mutta voin huoletta sanoa, että
      Ei niitä isipisi Turhaan varmaan laittanu VHÄSsille.
      Nyt kun vähän ottaa meno juomaa niin eiköhän ne
      sieltä tulvahda kalloonpalloon.

      Kaikista pahin lienee se "roskis ankerias."

      tässä ei ole mitään versus Kaukametsän pakolaiset...
      tai Jodokus Kwak.

      Korppi on oikeus! (jos päästetään)

      Katsokaa vähän perään ja antakaa katsoa kunhan ei mene ihan moottorisahamurhaajiin... jne.....

    • Itse katsoin kaikenlaisia televisio-ohjelmia ja elokuvia jo ainakin alakoululaisena. Ei mun television katselua paljon rajoitettu. Katsoin esim. lastenohjelmia (Turtles mun yksi suosikki), ihmemies McGyveria, rikossarjoja kuten Kettu ja Kahden keikka, paljon elokuvia eri vuosikymmeniltä, dokumentteja, Kymppitonnia, Speden spelejä, Tangomarkkinoita, missikisoja, sketsisarjoja kuten Pulttibois (joitain ohjelmia ja elokuvia katsottiin koko perhe yhdessä). Yksi mun suosikkisarjoista (tätä katsoin ihan yksin, yleensä, olin ehkä jotain 8-10) oli nimeltään Hälytys 911. Siinä kerrottiin ihmisistä, joille oli tapahtunut erilaisia onnettomuuksia ja miten he olivat niistä selvinneet (jos olivat selvinneet). Ensin näytettiin onnettomuus näyteltynä tapauksena ja lopussa näytettiin miten tapuksessa kerrotulle oikealle henkilölle kuului kun onnettomuudesta oli kulunut aikaa (tai jos henkilö oli kuollut, mitä hänen omaisilleen kuului). En nähnyt painajaisia televisio-ohjelmista ja elokuvista.

      Riippuu ihan lapsesta. Jotkut ymmärtävät jo aika nuorena erilaisia ohjelmia ja elokuvia ja eri asioita, jotkut taas ei. Ja toiset näkee painajaisia, toiset taas ei. Liika televisio-ohjelmien ja elokuvien rajoittaminen eli millaisia saa katsoa ja millaisia ei on mielestäni turhaa, tosin kuitenkin on hyvä ottaa huimioon lapsen luonne ja kiinnostuksen kohteetkin eli tykkääkö katsoa lastenohjelmia vai meneekö mieluummin vaikka joku seikkailuelokuva kuten Indiana Jones tai Jurasic Park tai Pirates of the Caribean vai mennäänkä Risto Räppääjä osastolla ja se onko lapsi tosi herkkä pelkäämään vai ei ole jne.

      Alkuperäiset 1970-80 -lukujen Star warsit on musta hyviä.

    • Anonyymi

      En tiedä onko minussa jotain vikaa, mutta olen 1974 syntynyt mies, enkä ole oikein koskaan innostunut Star Warsista. En edes silloin 70-luvun lopulla, saati myöhemminkään.
      En olisi arvannut, että siitä leffasta tuli näinkin pitkäikäinen sarja, josta näköjään kaikki muut hihkuu innosta, paitsi minä :/
      Äskettäin tuli eräästä kuluttajapaneelistakin kysely, jossa kyseltiin mielipiteitä mm. Star Wars fanituotteista jne. Eipä ollut mulla paljoa kerrottavaa...

    • Anonyymi

      Näin ensimmäisen kerran yhden Satar wars elokuvan kokonaan 10-vuotiaana olen nyt 11 ainakin yhdestä elokuvasta tuli painajaisia muistaakseni.

    • Anonyymi

      Katsoin Star wars elokuvat episodista 1 episodiin 9 järjestyksessä yhdestä tuli muistaakseni painajaisia.

    • Anonyymi

      Itse olen katsonut ekaa kertaa 5.v eikä mitään painajaisia tullut, vaikka olenkin herkkä ja naispuoleinen :)

    • Anonyymi

      Anna katsoo vapaasti.Alota Lucasin ekasta trilogiasta eli vuosina 77-80-83 tehdyistä ja sitten siitä eteenpäin miten lystäät..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1759
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1357
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1304
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe