Moi kaikki!
Aattelin vaan kysyä, että löytyykö merikarttojen lisäksi navigaattoreita, joita voi käyttää merikarttojen lisäksi, kun lähtee veneilemään.
Voiko laittaa niihin, esim. Ei olisi tarkoitus käyttää ainoastaan navigaattoria, mikäli sellaisia löytyy, vaan olisi tarkoitus käyttää sitä merikarttojen lisäksi.
Jos niitä on, laitetaanko niihin määränpää ja se näyttää reitin vai kuinka ne oikein toimii?
Löytyykö edullisia ja suhteellisen hyviä?
Esimerkkejä?
Olen etsinyt netistä, mutten onnistunut löytämään haluamaani tietoa.
Kiitos vastauksestanne!
Onko navigaattoreita veneilyyn?
7
109
Vastaukset
Syystä tahi toisesta vesille tarkoitettuja navigaattoreita kutsutaan karttaplottereiksi:
https://www.veneilijanverkkokauppa.fi/fi/karttaplotterit- Anonyymi
No nyt selvisi, miksen löytänyt tietoa moisista navigaattoreista, kun nehän oli karttaplottereita.
Onpas ne kalliita! Mutta elämä on... :)
Kiitoksia vastauksestasi! Anonyymi kirjoitti:
No nyt selvisi, miksen löytänyt tietoa moisista navigaattoreista, kun nehän oli karttaplottereita.
Onpas ne kalliita! Mutta elämä on... :)
Kiitoksia vastauksestasi!Hyvä karttaplotteri on tietysti vähintään roiskeveden kestävä, eikä välitä pienistä kolhuista. Lisäksi siinä pitää olla tarpeeksi suuri näyttö, joka on niin kirkas, että aurinkoisena kesäpäivänä siitä näkee jotain muutakin kuin heijastuksia myös avoveneessä. Tämä ei tule ilmaiseksi.
Lisäksi veneilijät oletetaan niin varakkaiksi, että heiltä otetaan aina vähän lisähintaa. ; )- Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Hyvä karttaplotteri on tietysti vähintään roiskeveden kestävä, eikä välitä pienistä kolhuista. Lisäksi siinä pitää olla tarpeeksi suuri näyttö, joka on niin kirkas, että aurinkoisena kesäpäivänä siitä näkee jotain muutakin kuin heijastuksia myös avoveneessä. Tämä ei tule ilmaiseksi.
Lisäksi veneilijät oletetaan niin varakkaiksi, että heiltä otetaan aina vähän lisähintaa. ; )Jos nyt satunnaiseen käyttöön niin lataa plotteri tablettiin tai kännykkään. Latausjohdolla tai lisäakulla saat lisäaikaa. Roiskevettä ne kestävät vähemmän kuin karttalehti ilman laminointia. Itselläni on jollain kokoinen vene ja käytän kännykkää joka on muovisessa kaulapussissa.
Myös pieniä käsi-gps laitteita on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos nyt satunnaiseen käyttöön niin lataa plotteri tablettiin tai kännykkään. Latausjohdolla tai lisäakulla saat lisäaikaa. Roiskevettä ne kestävät vähemmän kuin karttalehti ilman laminointia. Itselläni on jollain kokoinen vene ja käytän kännykkää joka on muovisessa kaulapussissa.
Myös pieniä käsi-gps laitteita on.Kännykkään Merellä0100100 tai Salemate. Niillä pärjää hyvin.
Simrad plotteri Navionics-kartalla on sellainen vaihtoehto, jossa veneväylät eivät näy kunnolla. Laitteella ei tee mitään. Minulla on, mutta en käytä. Rahanhukkaa koko laite.
Jos ostat, vaadi saada nähdä, miten väylät näkyvät. Älä osta näkemättä.
- Anonyymi
Itse olen käyttänyt 7" tablettia kotimaisella Mapitare ohjelmalla, jossa maastokartat ja merikartat samassa näytössä, erittäin kätevää jos ajelee kivisillä alueilla. Tähän on aika helppoa piirtää reittejä. Lisenssimaksu taitaa olla 20 e vuodessa.
Kun ajan avoveneellä, käytän omatekoista rasiaa sadesuojana, periaatteessa muovilevy, johon liimattu reunat neliöprofiilista, ja teipattu yhdeltä puolelta ilmastointiteipillä sarana pleksi-ikkunalle. Ikkunan voi pyyhkiä tuulilasinpyyhkijän sulalsta tehdyllä lastalla. Muovipussityyppinen ratkaisu ei minulla toiminut, jos sadepisaroita yritti pyyhkiä niin näyttö meni liian usein sekaisin - aika ikävää sateessa ja aallokossa ja kivikoissa. Jos aurinko häikäisee, niin laitan kapistuksen pahvilaatikkoon jalkojen juureen.
Olen aika tyytyväinen tuohon. On minulla ihan kaupallinen plotterikin, josta näkee hyvin auringonpaisteessa. Tämän varjopuolena on kuitenkin plotterimerkkiin sidottu merikartta, josta "puuttuu" valtava määrä edellä kuvatun järjestelmän kiviä. ja siinä on paljon epätarkkuuksia. Usein käytän tablettia tukemaan plotteria lähizoomauksella. - Anonyymi
Androidille ja iPhonelle on saatavilla ruotsalainen SeaPilot, jota itse tykkään käyttää. Siihen saa viralliset ENC-merikartat. Moni käyttää myös Navionicsia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381965Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911633
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812