Onko navigaattoreita veneilyyn?

Anonyymi

Moi kaikki!

Aattelin vaan kysyä, että löytyykö merikarttojen lisäksi navigaattoreita, joita voi käyttää merikarttojen lisäksi, kun lähtee veneilemään.
Voiko laittaa niihin, esim. Ei olisi tarkoitus käyttää ainoastaan navigaattoria, mikäli sellaisia löytyy, vaan olisi tarkoitus käyttää sitä merikarttojen lisäksi.
Jos niitä on, laitetaanko niihin määränpää ja se näyttää reitin vai kuinka ne oikein toimii?

Löytyykö edullisia ja suhteellisen hyviä?
Esimerkkejä?

Olen etsinyt netistä, mutten onnistunut löytämään haluamaani tietoa.
Kiitos vastauksestanne!

7

95

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Anonyymi

        No nyt selvisi, miksen löytänyt tietoa moisista navigaattoreista, kun nehän oli karttaplottereita.
        Onpas ne kalliita! Mutta elämä on... :)
        Kiitoksia vastauksestasi!


      • Anonyymi kirjoitti:

        No nyt selvisi, miksen löytänyt tietoa moisista navigaattoreista, kun nehän oli karttaplottereita.
        Onpas ne kalliita! Mutta elämä on... :)
        Kiitoksia vastauksestasi!

        Hyvä karttaplotteri on tietysti vähintään roiskeveden kestävä, eikä välitä pienistä kolhuista. Lisäksi siinä pitää olla tarpeeksi suuri näyttö, joka on niin kirkas, että aurinkoisena kesäpäivänä siitä näkee jotain muutakin kuin heijastuksia myös avoveneessä. Tämä ei tule ilmaiseksi.

        Lisäksi veneilijät oletetaan niin varakkaiksi, että heiltä otetaan aina vähän lisähintaa. ; )


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Hyvä karttaplotteri on tietysti vähintään roiskeveden kestävä, eikä välitä pienistä kolhuista. Lisäksi siinä pitää olla tarpeeksi suuri näyttö, joka on niin kirkas, että aurinkoisena kesäpäivänä siitä näkee jotain muutakin kuin heijastuksia myös avoveneessä. Tämä ei tule ilmaiseksi.

        Lisäksi veneilijät oletetaan niin varakkaiksi, että heiltä otetaan aina vähän lisähintaa. ; )

        Jos nyt satunnaiseen käyttöön niin lataa plotteri tablettiin tai kännykkään. Latausjohdolla tai lisäakulla saat lisäaikaa. Roiskevettä ne kestävät vähemmän kuin karttalehti ilman laminointia. Itselläni on jollain kokoinen vene ja käytän kännykkää joka on muovisessa kaulapussissa.

        Myös pieniä käsi-gps laitteita on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos nyt satunnaiseen käyttöön niin lataa plotteri tablettiin tai kännykkään. Latausjohdolla tai lisäakulla saat lisäaikaa. Roiskevettä ne kestävät vähemmän kuin karttalehti ilman laminointia. Itselläni on jollain kokoinen vene ja käytän kännykkää joka on muovisessa kaulapussissa.

        Myös pieniä käsi-gps laitteita on.

        Kännykkään Merellä0100100 tai Salemate. Niillä pärjää hyvin.

        Simrad plotteri Navionics-kartalla on sellainen vaihtoehto, jossa veneväylät eivät näy kunnolla. Laitteella ei tee mitään. Minulla on, mutta en käytä. Rahanhukkaa koko laite.

        Jos ostat, vaadi saada nähdä, miten väylät näkyvät. Älä osta näkemättä.


    • Anonyymi

      Itse olen käyttänyt 7" tablettia kotimaisella Mapitare ohjelmalla, jossa maastokartat ja merikartat samassa näytössä, erittäin kätevää jos ajelee kivisillä alueilla. Tähän on aika helppoa piirtää reittejä. Lisenssimaksu taitaa olla 20 e vuodessa.

      Kun ajan avoveneellä, käytän omatekoista rasiaa sadesuojana, periaatteessa muovilevy, johon liimattu reunat neliöprofiilista, ja teipattu yhdeltä puolelta ilmastointiteipillä sarana pleksi-ikkunalle. Ikkunan voi pyyhkiä tuulilasinpyyhkijän sulalsta tehdyllä lastalla. Muovipussityyppinen ratkaisu ei minulla toiminut, jos sadepisaroita yritti pyyhkiä niin näyttö meni liian usein sekaisin - aika ikävää sateessa ja aallokossa ja kivikoissa. Jos aurinko häikäisee, niin laitan kapistuksen pahvilaatikkoon jalkojen juureen.

      Olen aika tyytyväinen tuohon. On minulla ihan kaupallinen plotterikin, josta näkee hyvin auringonpaisteessa. Tämän varjopuolena on kuitenkin plotterimerkkiin sidottu merikartta, josta "puuttuu" valtava määrä edellä kuvatun järjestelmän kiviä. ja siinä on paljon epätarkkuuksia. Usein käytän tablettia tukemaan plotteria lähizoomauksella.

    • Anonyymi

      Androidille ja iPhonelle on saatavilla ruotsalainen SeaPilot, jota itse tykkään käyttää. Siihen saa viralliset ENC-merikartat. Moni käyttää myös Navionicsia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9910
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      404
      4321
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2976
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2855
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      229
      2654
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2644
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1835
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      70
      1691
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1620
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1423
    Aihe