Onko navigaattoreita veneilyyn?

Anonyymi

Moi kaikki!

Aattelin vaan kysyä, että löytyykö merikarttojen lisäksi navigaattoreita, joita voi käyttää merikarttojen lisäksi, kun lähtee veneilemään.
Voiko laittaa niihin, esim. Ei olisi tarkoitus käyttää ainoastaan navigaattoria, mikäli sellaisia löytyy, vaan olisi tarkoitus käyttää sitä merikarttojen lisäksi.
Jos niitä on, laitetaanko niihin määränpää ja se näyttää reitin vai kuinka ne oikein toimii?

Löytyykö edullisia ja suhteellisen hyviä?
Esimerkkejä?

Olen etsinyt netistä, mutten onnistunut löytämään haluamaani tietoa.
Kiitos vastauksestanne!

7

281

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Anonyymi

No nyt selvisi, miksen löytänyt tietoa moisista navigaattoreista, kun nehän oli karttaplottereita.
        Onpas ne kalliita! Mutta elämä on... :)
        Kiitoksia vastauksestasi!

• Anonyymi kirjoitti:

No nyt selvisi, miksen löytänyt tietoa moisista navigaattoreista, kun nehän oli karttaplottereita.
        Onpas ne kalliita! Mutta elämä on... :)
        Kiitoksia vastauksestasi!

Hyvä karttaplotteri on tietysti vähintään roiskeveden kestävä, eikä välitä pienistä kolhuista. Lisäksi siinä pitää olla tarpeeksi suuri näyttö, joka on niin kirkas, että aurinkoisena kesäpäivänä siitä näkee jotain muutakin kuin heijastuksia myös avoveneessä. Tämä ei tule ilmaiseksi.

Lisäksi veneilijät oletetaan niin varakkaiksi, että heiltä otetaan aina vähän lisähintaa. ; )

• Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

Hyvä karttaplotteri on tietysti vähintään roiskeveden kestävä, eikä välitä pienistä kolhuista. Lisäksi siinä pitää olla tarpeeksi suuri näyttö, joka on niin kirkas, että aurinkoisena kesäpäivänä siitä näkee jotain muutakin kuin heijastuksia myös avoveneessä. Tämä ei tule ilmaiseksi.

Lisäksi veneilijät oletetaan niin varakkaiksi, että heiltä otetaan aina vähän lisähintaa. ; )

Jos nyt satunnaiseen käyttöön niin lataa plotteri tablettiin tai kännykkään. Latausjohdolla tai lisäakulla saat lisäaikaa. Roiskevettä ne kestävät vähemmän kuin karttalehti ilman laminointia. Itselläni on jollain kokoinen vene ja käytän kännykkää joka on muovisessa kaulapussissa.

Myös pieniä käsi-gps laitteita on.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Jos nyt satunnaiseen käyttöön niin lataa plotteri tablettiin tai kännykkään. Latausjohdolla tai lisäakulla saat lisäaikaa. Roiskevettä ne kestävät vähemmän kuin karttalehti ilman laminointia. Itselläni on jollain kokoinen vene ja käytän kännykkää joka on muovisessa kaulapussissa.

Myös pieniä käsi-gps laitteita on.

Kännykkään Merellä0100100 tai Salemate. Niillä pärjää hyvin.

Simrad plotteri Navionics-kartalla on sellainen vaihtoehto, jossa veneväylät eivät näy kunnolla. Laitteella ei tee mitään. Minulla on, mutta en käytä. Rahanhukkaa koko laite.

Jos ostat, vaadi saada nähdä, miten väylät näkyvät. Älä osta näkemättä.

• Anonyymi

Itse olen käyttänyt 7" tablettia kotimaisella Mapitare ohjelmalla, jossa maastokartat ja merikartat samassa näytössä, erittäin kätevää jos ajelee kivisillä alueilla. Tähän on aika helppoa piirtää reittejä. Lisenssimaksu taitaa olla 20 e vuodessa.

Kun ajan avoveneellä, käytän omatekoista rasiaa sadesuojana, periaatteessa muovilevy, johon liimattu reunat neliöprofiilista, ja teipattu yhdeltä puolelta ilmastointiteipillä sarana pleksi-ikkunalle. Ikkunan voi pyyhkiä tuulilasinpyyhkijän sulalsta tehdyllä lastalla. Muovipussityyppinen ratkaisu ei minulla toiminut, jos sadepisaroita yritti pyyhkiä niin näyttö meni liian usein sekaisin - aika ikävää sateessa ja aallokossa ja kivikoissa. Jos aurinko häikäisee, niin laitan kapistuksen pahvilaatikkoon jalkojen juureen.

Olen aika tyytyväinen tuohon. On minulla ihan kaupallinen plotterikin, josta näkee hyvin auringonpaisteessa. Tämän varjopuolena on kuitenkin plotterimerkkiin sidottu merikartta, josta "puuttuu" valtava määrä edellä kuvatun järjestelmän kiviä. ja siinä on paljon epätarkkuuksia. Usein käytän tablettia tukemaan plotteria lähizoomauksella.

• Anonyymi

Androidille ja iPhonelle on saatavilla ruotsalainen SeaPilot, jota itse tykkään käyttää. Siihen saa viralliset ENC-merikartat. Moni käyttää myös Navionicsia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      155
      2540
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      148
      2377
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      102
      1062
    4. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      64
      891
    5. Sinua oli kiihottavaa

Sinua nainen oli kiihottavaa katsella.
      Ikävä
      65
      819
    6. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      274
      717
    7. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      18
      717
    8. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      85
      700
    9. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      203
      680
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      658
    Aihe