Miksi siirryit esikoislestadiolaisuudesta esikoisuuteen?

Anonyymi

Tunsitko ryhmäpainetta? Kun kaveritkin siirtyivät? Mitä tunsit omalla kohdallasi? Lapin vanhimmat ovat väärin? Ajattelit, että on liike, jossa ei ole johtohahmoja?

86

850

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mun osa kavereista siirty sinne ihan siks kun olivat nuoruuden ystäviä eikä kehdannu sanoo ei.eikä ehkä ole elävää uskoa,käyvät tottuneesta tavasta.paljon on myös tuttuja jotka eivät käy enään missään.

    • Anonyymi

      Tämä hajaannus on rikkonut sen turvan ja suojanpaikan, joka joskus on ollut. Oli paikka, jossa sai kuulla turvallista iankaikkisesti pysyvää Jumalan Sanaa. Nyt ei ole paikkaa mihin päänsä kallistaa. Toisessa lihallinen ihmisoppi, vallanhimo vahvasti esillä toisessa taas toinen terä kadonnut miltei kokonaan ja uudet Raamatun käännökset.
      Herra armahda meitä.

      • Anonyymi

        Miksi esikoislestadiolaisuus siirtyi? Näin päin tämä meni.

        Me kristityt uskomme Jumalan sanaan. Esikoislestadiolaisuudessa uskotaan esikoislestadiolaisuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi esikoislestadiolaisuus siirtyi? Näin päin tämä meni.

        Me kristityt uskomme Jumalan sanaan. Esikoislestadiolaisuudessa uskotaan esikoislestadiolaisuuteen.

        "Esikoislestadiolaisuudessa uskotaan esikoislestadiolaisuuteen."

        Aivan oikein, uskomme, että esikoislestadiolaisuudessa saarnataan oikea ja täydellinen Jumalan sana. Siinä on täydellinen Kristuksen oppi. Ei tarvitse mennä muille kupeille syömään, kuten Aaro Hartikka aikanaan sanoi. Emme tarvitse muuta, sillä tiedämme, että tässä tullaan autuaaksi ja pääsemme voittajana perille. Muista joukoista ei ole mitään varmuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Esikoislestadiolaisuudessa uskotaan esikoislestadiolaisuuteen."

        Aivan oikein, uskomme, että esikoislestadiolaisuudessa saarnataan oikea ja täydellinen Jumalan sana. Siinä on täydellinen Kristuksen oppi. Ei tarvitse mennä muille kupeille syömään, kuten Aaro Hartikka aikanaan sanoi. Emme tarvitse muuta, sillä tiedämme, että tässä tullaan autuaaksi ja pääsemme voittajana perille. Muista joukoista ei ole mitään varmuutta.

        Ei tosiaan pitäisi mennä muille kupeille syömään, kuten esikoislestadiolaiset ovat tehneet. Kun ymmärrys lain hengellisyydestä katoaa, alkaa syntiluettelot esim Nilivaaran kirjeen muodossa ja muunkinlainen lihanjalostus. Silloin syödään oman vanhurskauden sianruokaa, jota tarjoillaan hiukan koristeltuna. tuntuu vaan kelpaavan aika monelle.
        mutta ehkäpä usko heillekin avautuu ennen iankaikksuuden alkamista, toivottavasti.


      • Anonyymi

        Tervetuloa nuoren suomalaisen kristityn elämään, tätä se on. Missää ei ole kotia, missään ei ole oikeaa Raamatun sanomaa. On vaan valhetta valheiden perään, lahkoa lahkon perään. Todella toivon että olisin syntynyt vaikka 50-luvulla, olisin saanut edes uskovaista oppia jossain. Toivotaan että reformaatio vielä tapahtuu kirkolle joskus, että saamme vielä kuulla selkeää Jumalan sanaa, ilman ihmisoppeja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tervetuloa nuoren suomalaisen kristityn elämään, tätä se on. Missää ei ole kotia, missään ei ole oikeaa Raamatun sanomaa. On vaan valhetta valheiden perään, lahkoa lahkon perään. Todella toivon että olisin syntynyt vaikka 50-luvulla, olisin saanut edes uskovaista oppia jossain. Toivotaan että reformaatio vielä tapahtuu kirkolle joskus, että saamme vielä kuulla selkeää Jumalan sanaa, ilman ihmisoppeja.

        Selkeä Jumalan sana on kuultavissa kyllä.

        Raamattu on käytettävissä sinulla varmaankin? Lukea voit niin paljon kuin haluat - ja kuunnella voit esim. täältä

        http://rkk-sansa.net/kuuntele/

        "Etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan..." Ne sanat ovat totta tänäänkin. Niihin voi luottaa. Jumala ei valehtele!


    • Anonyymi

      Enpä tunne siirtyneeni mihinkään, kun jäin esikoisuuteen. Sen sijaan koin, että esikoislestadiolaisuus teki jyrkän käännöksen oikealle lakihenkisyyteen ja vain me oppiin vanhoillislestadiolaiseen tapaan.
      Uusi esikoislestadiolaisuus uusien vanhiten aikaan ja muutaman suomalaisen lähetysmiehen johdolla repivät rikki aikaisemman hengellisen kotini.
      Jos Esikoiset eivät olisi jatkaneet eikaisempaa evakelista linjaa, vaihtoehtona olisi ollut ehkä kansanlähetys, SLEY ta LHPK. Ei missään tapauksessa esikoislestadiolaisuus.

      • Anonyymi

        Itse puolestani olisin mennyt SÄNKYYN, jos en olisi osannut valintaani tehdä.


      • Anonyymi

        Eiköhän tämä evankelinen oppi ollut Eero Halmeen, Heikki Purtasen ja Sakari Siltalan luoma oppi? Mukana tietysti kaikki heidän häntänsä kannattajat. Eero oli pitkään johdossa ja määräsi mitä saa saarnata ja mitä ei. Eli silluin luisuttiin pois oikeasta opista. Nyt ollaan samassa missä on ennenkin ollut. Sen todistaa Laestadiuksen saarnat ja vanhinten kirjoitukset ja saarnat. Elävään uskoon ei kuulu vain evankeliumi, vaan myös parannussaarna. Vakka GJ:tä pidettiin evakelisena saarnaaja, niin hänen saarnoissaan oli monipuolisesti parannusta, sekä opillista puolta.


      • Anonyymi

        Kuinka voi jäädä esikoisuuteen, kun se perustettiin Ahtialassa v. 2016?

        Esikoislestadiolaisuus ei ole tehnyt mitään jyrkkää käännöstä. Se on palannut takaisin siihen, mistä esikoisten oppi-isä oli sen vienyt kieltämällä vanhimpien tulon Suomeen ja saaraamisen määrätyistä asiosta, sekä valitsemalla itselleen sopivia saarnaajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tämä evankelinen oppi ollut Eero Halmeen, Heikki Purtasen ja Sakari Siltalan luoma oppi? Mukana tietysti kaikki heidän häntänsä kannattajat. Eero oli pitkään johdossa ja määräsi mitä saa saarnata ja mitä ei. Eli silluin luisuttiin pois oikeasta opista. Nyt ollaan samassa missä on ennenkin ollut. Sen todistaa Laestadiuksen saarnat ja vanhinten kirjoitukset ja saarnat. Elävään uskoon ei kuulu vain evankeliumi, vaan myös parannussaarna. Vakka GJ:tä pidettiin evakelisena saarnaaja, niin hänen saarnoissaan oli monipuolisesti parannusta, sekä opillista puolta.

        Herrat perseter ja minde käänsivät esikoislestadiolaisuuden suunnan samaan linjaan august isaksonin opetuksen kanssa.
        Ihmettelen kovasti, kun muutamat kirjoittajat eivät ole huomanneet linjan muutosta. Syynä lienee se, ettei tunneta oman herätysliikkeen historiaa eikä teologia ole muuta kuin kirosana.
        Myöskin Lutherin opetukset ovat jääneet muutamaan väärinlyhennettyyn lainaukseen.
        Silloin on kovin helppoa hyväksyä lihanjalostusoppi, jota useat nykyiset vanhimmat edustavat, siinä pearannusaarnaa edustaa muutamien asioiden korostamista ja muiden kristityiden halventaminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tämä evankelinen oppi ollut Eero Halmeen, Heikki Purtasen ja Sakari Siltalan luoma oppi? Mukana tietysti kaikki heidän häntänsä kannattajat. Eero oli pitkään johdossa ja määräsi mitä saa saarnata ja mitä ei. Eli silluin luisuttiin pois oikeasta opista. Nyt ollaan samassa missä on ennenkin ollut. Sen todistaa Laestadiuksen saarnat ja vanhinten kirjoitukset ja saarnat. Elävään uskoon ei kuulu vain evankeliumi, vaan myös parannussaarna. Vakka GJ:tä pidettiin evakelisena saarnaaja, niin hänen saarnoissaan oli monipuolisesti parannusta, sekä opillista puolta.

        Kannattais histooriaa vähän muistella gunnarinkin kohdalla. Etpä taida muistaa kuinka pietiläinen/ perseter mollasi gunnaria urkuharmoonin käytösta js hyväksymisestä............


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattais histooriaa vähän muistella gunnarinkin kohdalla. Etpä taida muistaa kuinka pietiläinen/ perseter mollasi gunnaria urkuharmoonin käytösta js hyväksymisestä............

        Ote Gunnar Jönssonin kirjeestä Etelä-Ruotsiin

        Jumala, rakas Isä varjelkoon meitä siitä suuresta onnettomuudesta, että uskomme muuttuisi kuolleeksi. Kuolleessa uskossa ei ole mitään ahkeroimista, ei valvomista, ei sotaa syntiä vastaan, vaan avataan lihallisen vapauden mukava tie. Siinä ei tarvitse olla parannuksen tekijänä ja synnin poispanijana. Silloin ei enää tunnu tie kaitaiselta eikä kilvoitus vaivaloiselta. Enää ei tarvitse viedä vanhaa ihmistä kuoleman paikalle. Nyt voidaan fariseuksen kanssa temppelissä kiittää omaa hyvyyttä. Sellaista kristillisyyttä on nyt paljon maailmassa, mutta sellaisella kristillisyydellä ei voida tulla autuaaksi.

        Kilvoitelkaamme siis rakkaat ystävät, uskon hyvää kilvoitusta pilkatun ja häväistyn Jumalan Pojan seuraajina. Koetelkaamme itseämme elävän Jumalan edessä, kun hänen pyhä sanansa julistetaan hengen voimassa ja todistuksessa. Olkaamme avonaiset sydämissämme ja keskustelkaamme toistemme kanssa tiestä ja matkasta, kiusauksista ja vaikeuksista, mutta myös suuresta ja ansaitsemattomasta Jumalan armosta Kristuksessa. Siten olemme saaneet usein olla toisillemme lohdutukseksi, sydämemme ja sielumme ovat rakentuneet ja virvoittuneet kalliin priiskoitusveren kautta.

        Meidän tulee aina muistaa maailman petollisuutta ja kavaluutta, joka tahtoo tehdä synnin vaarattomaksi ja niin muodoin luvalliseksi. Monen kavalan viekoituksen, koreuden ja maailman ystävyyden kautta, sielunvihollinen pyytää avata lihallisen vapauden oven, joka on sitten avannut oven väärään vanhurskauteen ja vääriin armonjärjestyksiin. Samalla tavalla väärä vanhurskaus ja kuollut kristillisyys avaa oven lihalliselle vapaudelle. Tässä meidän tulee aina valvoa ja ennen kaikkea rukoilla, että
        Jumala rakas Isä, armossaan varjelisi meitä, ettemme menettäisi sitä kruunua, joka on meitä varten tallelle pantu. Muistakaamme rakkaat ystävät niitä neuvon sanoja, joita meidän opettajamme ja saarnaajamme ovat meille antaneet. Moni heistä on jo perillä ja on saanut vastaan ottaa kruununsa. Suuressa heikkoudessa, mutta sydämellisellä rakkaudella olemme myös tahtoneet neuvoa ja opettaa teitä. Pysykää vahvana siinä opissa, josta olette vastaan ottaneet elämän ja hengen. Uskokaa, kilvoitelkaa ja valvokaa, niin että raja pysyy auki Jumalan valtakunnan ja maailman valtakunnan välillä. Ne kaksi evät voi koskaan yhdistyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattais histooriaa vähän muistella gunnarinkin kohdalla. Etpä taida muistaa kuinka pietiläinen/ perseter mollasi gunnaria urkuharmoonin käytösta js hyväksymisestä............

        Uskon, että ne ovat anteeksi annetut ja niitä ei saa muistella. Lutherkin opettaa käskyjen selityksestä, että kaikki pitää kääntää parhain päin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tämä evankelinen oppi ollut Eero Halmeen, Heikki Purtasen ja Sakari Siltalan luoma oppi? Mukana tietysti kaikki heidän häntänsä kannattajat. Eero oli pitkään johdossa ja määräsi mitä saa saarnata ja mitä ei. Eli silluin luisuttiin pois oikeasta opista. Nyt ollaan samassa missä on ennenkin ollut. Sen todistaa Laestadiuksen saarnat ja vanhinten kirjoitukset ja saarnat. Elävään uskoon ei kuulu vain evankeliumi, vaan myös parannussaarna. Vakka GJ:tä pidettiin evakelisena saarnaaja, niin hänen saarnoissaan oli monipuolisesti parannusta, sekä opillista puolta.

        Omakohtainen kokemukseni on sieltä 70-luvun alkupuoliskolta. Normaalit seurat jättivät useasti ihmisen syyllisyyden valtaan ja silloin ei vapautusta tullut ilman eteen menoa. Pyhän henegn tuulahdus antoi siinä saarnan aikana vapauden niin, ettei tarvinnutkaan suorittaa sitä eteen menoa ja kuitenkin oli tyytyväinen mieli ja puhdas olo. Ennenkuin kukaan alkaa harhoja puhumaan, niin pitäisi lukea Raamatusta APT 10, kun Pietarsi julisti evankleiumia, niin hänen vielä puhuessa Pyhä Henki tuli kaikkien kuulijoiden päälle. Tähän on siis Raamatullinen peruste eikä ollut mistään nimettyjen henkilöiden luomasta asiasta vaan Pyhän Hengen työstä, jota on nyt halvennettu,niin että sen pitäisi jossain vaiheessa tulla synniksi ihmisten keskuudessa.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Omakohtainen kokemukseni on sieltä 70-luvun alkupuoliskolta. Normaalit seurat jättivät useasti ihmisen syyllisyyden valtaan ja silloin ei vapautusta tullut ilman eteen menoa. Pyhän henegn tuulahdus antoi siinä saarnan aikana vapauden niin, ettei tarvinnutkaan suorittaa sitä eteen menoa ja kuitenkin oli tyytyväinen mieli ja puhdas olo. Ennenkuin kukaan alkaa harhoja puhumaan, niin pitäisi lukea Raamatusta APT 10, kun Pietarsi julisti evankleiumia, niin hänen vielä puhuessa Pyhä Henki tuli kaikkien kuulijoiden päälle. Tähän on siis Raamatullinen peruste eikä ollut mistään nimettyjen henkilöiden luomasta asiasta vaan Pyhän Hengen työstä, jota on nyt halvennettu,niin että sen pitäisi jossain vaiheessa tulla synniksi ihmisten keskuudessa.

        Samanlaisia kokemuksia oli korinttolaisilla. Paavali kirjoitti heille:

        11. Te Korintilaiset! meidän suumme on hänensä avannut teidän kohtaanne, meidän sydämemme on levinnyt.
        12. Ette ole ahtaalla meissä; mutta itse teissänne te ahtaalla olette.
        13. Minä sanon niinkuin lapsilleni, että te myös minua vastaan teitänne niin asettaisitte, ja levittäkäät teitänne.
        14. Älkäät vetäkö ijestä epäuskoisten kanssa; sillä mitä oikeuden on vääryyden kanssa tekemistä? eli mitä osallisuutta on valkeudella pimeyden kanssa?
        15. Ja mikä sovinto on Kristuksella belialin kanssa? taikka mikä osa on uskovaisella uskottoman kanssa?
        16. Eli kuinka Jumalan templi sopii epäjumalain kanssa? Sillä te olette elävän Jumalan templi, niinkuin Jumala sanoo: minä tahdon heissä asua ja heissä vaeltaa, ja minä tahdon olla heidän Jumalansa, ja heidän pitää oleman minun kansani.

        70-luvun alkupuoliskolla oli GJ vielä johdossa, eikä ainakaan Minde vielä saarnannut, kuin korkeintaan kotipaikallaan pyhärukouksissa. Toisesta Gunnarista en muista milloin hän ensikertaa saarnasi isommissa kokouksissa.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Omakohtainen kokemukseni on sieltä 70-luvun alkupuoliskolta. Normaalit seurat jättivät useasti ihmisen syyllisyyden valtaan ja silloin ei vapautusta tullut ilman eteen menoa. Pyhän henegn tuulahdus antoi siinä saarnan aikana vapauden niin, ettei tarvinnutkaan suorittaa sitä eteen menoa ja kuitenkin oli tyytyväinen mieli ja puhdas olo. Ennenkuin kukaan alkaa harhoja puhumaan, niin pitäisi lukea Raamatusta APT 10, kun Pietarsi julisti evankleiumia, niin hänen vielä puhuessa Pyhä Henki tuli kaikkien kuulijoiden päälle. Tähän on siis Raamatullinen peruste eikä ollut mistään nimettyjen henkilöiden luomasta asiasta vaan Pyhän Hengen työstä, jota on nyt halvennettu,niin että sen pitäisi jossain vaiheessa tulla synniksi ihmisten keskuudessa.

        Kornelius oli rukoillut Jumalaa, siis hänellä oli jo usko häneen. Hän sai käskyn hakea Pietari. Pietarille näytettiin näky kolme kertaa, jonka jälkeen hänelle sanottiin, että älä sano sitä saastaiseksi, jonka minä olen puhdistanut. Pietari seurasi hakijoita. Kornelius sanoi, että hyvin teit kun tulit. Kun Pietari puhui Kristuksesta ja hänen sovitustyöstään, niin Pyhä Henki lankesi kuulijoiden päälle. Mukana olleet ympärileikatut ihmettelivät, että pakanoidenkin päälle Pyhän Hengen lahja vuodatettiin, Pietari sanoi, että kuka estää näitä vedellä kastamasta, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen kuten mekin.

        Siitä ei kerrota mitä tapahtui kun Pietari oli muutam päivän heidän keskuudessaan.

        Tässä kuitenkin tarvittiin Pietari. Ei kiiltävissä vaatteissa ollut sanonut Korneliukselle, että usko syntisi anteeksi, vaan lähetä miehiä Joppeen, hakemaan Pietari.

        Ei myöskään Jeesus, joka ilmestyi Saulukselle kirkkaudessa, julistanut hänelle syntejä anteeksi, vaan lähetti Ananiaan hänen luoksensa, joka laittoi kätensä hänen päälleen.

        Lestadiolainen käytäntö anteeksi julistamisesta on pitkän tutkinnan tulos. Tutkijoina olivat LLL, JR ja ilmeisesti HP. apunaan Pyhä Henki, raamattu ja Lutherin kirjoitukset.

        Vanhoilliset ovat luopuneet tästä, heillä on käden nosto, esikoiset eivät tarvitse tätä, riittää vain pahoittelu, jos on joutunut syntiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka voi jäädä esikoisuuteen, kun se perustettiin Ahtialassa v. 2016?

        Esikoislestadiolaisuus ei ole tehnyt mitään jyrkkää käännöstä. Se on palannut takaisin siihen, mistä esikoisten oppi-isä oli sen vienyt kieltämällä vanhimpien tulon Suomeen ja saaraamisen määrätyistä asiosta, sekä valitsemalla itselleen sopivia saarnaajia.

        Voisiko totuus edes hiukan tulla esille. Olen siis ollut mukana henkilökohtaisesti läsnä Jellivaaran joulukokouksen yhteydess pidetyssä kokouksessa, jossa käsiteltiin sekaannusta, joka oli syntynyt määrätyistä syistä. En mene yksityiskohtiin, koska en pidä sitä korrektina, mutta yhden väärän todistuksen haluan oikeista. Kukaan yksityinen henkilö ei silloin kyseenalaistanut wanhinten tulemista Suomeen, siinä oli taustalla kirje , jossa oli lukuisa määrä allekirjoituksia eli, jotka olivat antaneet nimensä asialle. Minä olin maallikkona henkilökohtaisen kutsun perusteella, jonka esitti minulle yksi wanhimmista, kun ensin hänen kanssaan keskustelin sen sekavan lähetyskokouksen jälkeen.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Voisiko totuus edes hiukan tulla esille. Olen siis ollut mukana henkilökohtaisesti läsnä Jellivaaran joulukokouksen yhteydess pidetyssä kokouksessa, jossa käsiteltiin sekaannusta, joka oli syntynyt määrätyistä syistä. En mene yksityiskohtiin, koska en pidä sitä korrektina, mutta yhden väärän todistuksen haluan oikeista. Kukaan yksityinen henkilö ei silloin kyseenalaistanut wanhinten tulemista Suomeen, siinä oli taustalla kirje , jossa oli lukuisa määrä allekirjoituksia eli, jotka olivat antaneet nimensä asialle. Minä olin maallikkona henkilökohtaisen kutsun perusteella, jonka esitti minulle yksi wanhimmista, kun ensin hänen kanssaan keskustelin sen sekavan lähetyskokouksen jälkeen.

        Ketkä tuolloin olivat Jellivaarassa johtohenkilöinä?

        Kuten tiedämme yhteistyö esikoislestadiolaisten kanssa päättyi siihen kun luovuttiin sakraaliyhteydestä evankelisluterilaiseen kirkkoon ja Jellivaarasta käsin kiellettiin lähetystyö Venäjälle ja Viroon. Homma on päivänselvä ilman vääntöjä. Jellivaaran johtoporukka pelasti ihan itse itsensä ulos, ryhtymällä Jumalan sanan vastaisiin toimiin.
        Myös yhdistyksemme sääntöjen vastaisiin toimiin, sekä toimiin evankelisluterilaisen kirkkomme kirkkolakia ja kirkkojärjestystä vastaan.


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Voisiko totuus edes hiukan tulla esille. Olen siis ollut mukana henkilökohtaisesti läsnä Jellivaaran joulukokouksen yhteydess pidetyssä kokouksessa, jossa käsiteltiin sekaannusta, joka oli syntynyt määrätyistä syistä. En mene yksityiskohtiin, koska en pidä sitä korrektina, mutta yhden väärän todistuksen haluan oikeista. Kukaan yksityinen henkilö ei silloin kyseenalaistanut wanhinten tulemista Suomeen, siinä oli taustalla kirje , jossa oli lukuisa määrä allekirjoituksia eli, jotka olivat antaneet nimensä asialle. Minä olin maallikkona henkilökohtaisen kutsun perusteella, jonka esitti minulle yksi wanhimmista, kun ensin hänen kanssaan keskustelin sen sekavan lähetyskokouksen jälkeen.

        Täällä on jo aiemminkin mainittu näillä sivustoilla brijeeraamisesta.


      • Anonyymi

        Kaikki muut kelpaa paitsi yksi eli esikoislestadiolaisuus!


      • Anonyymi
        vihne kirjoitti:

        Voisiko totuus edes hiukan tulla esille. Olen siis ollut mukana henkilökohtaisesti läsnä Jellivaaran joulukokouksen yhteydess pidetyssä kokouksessa, jossa käsiteltiin sekaannusta, joka oli syntynyt määrätyistä syistä. En mene yksityiskohtiin, koska en pidä sitä korrektina, mutta yhden väärän todistuksen haluan oikeista. Kukaan yksityinen henkilö ei silloin kyseenalaistanut wanhinten tulemista Suomeen, siinä oli taustalla kirje , jossa oli lukuisa määrä allekirjoituksia eli, jotka olivat antaneet nimensä asialle. Minä olin maallikkona henkilökohtaisen kutsun perusteella, jonka esitti minulle yksi wanhimmista, kun ensin hänen kanssaan keskustelin sen sekavan lähetyskokouksen jälkeen.

        Minähän vuonna tämä tapahtui?

        Joku alakulonen on kuitenkin kirjoittanut täällä useampaankin kertaan, että Eero on estänyt vanhimpien pyytämisen. Joku kirjoittaa, että vierailut ovan n,4 vuoden välein. Ei se niin ole. On ollut 7 vuoden välejä ja joskus parin vuoden välejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kornelius oli rukoillut Jumalaa, siis hänellä oli jo usko häneen. Hän sai käskyn hakea Pietari. Pietarille näytettiin näky kolme kertaa, jonka jälkeen hänelle sanottiin, että älä sano sitä saastaiseksi, jonka minä olen puhdistanut. Pietari seurasi hakijoita. Kornelius sanoi, että hyvin teit kun tulit. Kun Pietari puhui Kristuksesta ja hänen sovitustyöstään, niin Pyhä Henki lankesi kuulijoiden päälle. Mukana olleet ympärileikatut ihmettelivät, että pakanoidenkin päälle Pyhän Hengen lahja vuodatettiin, Pietari sanoi, että kuka estää näitä vedellä kastamasta, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen kuten mekin.

        Siitä ei kerrota mitä tapahtui kun Pietari oli muutam päivän heidän keskuudessaan.

        Tässä kuitenkin tarvittiin Pietari. Ei kiiltävissä vaatteissa ollut sanonut Korneliukselle, että usko syntisi anteeksi, vaan lähetä miehiä Joppeen, hakemaan Pietari.

        Ei myöskään Jeesus, joka ilmestyi Saulukselle kirkkaudessa, julistanut hänelle syntejä anteeksi, vaan lähetti Ananiaan hänen luoksensa, joka laittoi kätensä hänen päälleen.

        Lestadiolainen käytäntö anteeksi julistamisesta on pitkän tutkinnan tulos. Tutkijoina olivat LLL, JR ja ilmeisesti HP. apunaan Pyhä Henki, raamattu ja Lutherin kirjoitukset.

        Vanhoilliset ovat luopuneet tästä, heillä on käden nosto, esikoiset eivät tarvitse tätä, riittää vain pahoittelu, jos on joutunut syntiin.

        Kornelius puhui:
        33. Niin minä lähetin kohta sinun tykös, ja sinä teit hyvin, ettäs tulit. Ja me olemme siis kaikki nyt Jumalan edessä, kuulemassa kaikkia, mitä sinulle on Jumalalta käsketty.

        Viime aikoina kun lähetysmiehet tulivat, niin ne, jotka olivat menossa esikoiseen sanoivat, että miksi niitten tarvitsee tulla tänne. Kaikki eivät tulleet edes kuulemaan ja ketkä tulivat eivät varmaan olleet samalla mielellä kuin Kornelius, joka sanoi, että olemme Jumalan edessä kuulemassa mitä Jumala on käskenyt heidän sanoa. Päin vastoin, he ovat kuunnelleet kuten fariseukset, että mistä sanasta saisi heitä kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minähän vuonna tämä tapahtui?

        Joku alakulonen on kuitenkin kirjoittanut täällä useampaankin kertaan, että Eero on estänyt vanhimpien pyytämisen. Joku kirjoittaa, että vierailut ovan n,4 vuoden välein. Ei se niin ole. On ollut 7 vuoden välejä ja joskus parin vuoden välejä.

        Kun oli se pitkä väli, lähetyksen estäjänä oli joel ahonen. hän olisi halunnut, että august isakson ja levi älvgren olisi tullut


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka voi jäädä esikoisuuteen, kun se perustettiin Ahtialassa v. 2016?

        Esikoislestadiolaisuus ei ole tehnyt mitään jyrkkää käännöstä. Se on palannut takaisin siihen, mistä esikoisten oppi-isä oli sen vienyt kieltämällä vanhimpien tulon Suomeen ja saaraamisen määrätyistä asiosta, sekä valitsemalla itselleen sopivia saarnaajia.

        Aikamoinen äkkikäännöa esikoislestadiolaisuudessa oli sakramenttien anastaminen. Samalla katkaistiin suhteet kirkkoon ja aloitettiin vapaakirkkona.
        Jos se ei ole jyrkkä muutos alkuperäseen linjaan, niin mikä sitten on.
        Esikoiset jatkoivat alkuperäistä esikoislestadiolaista linjaa. Esikoislestadiolaiset muuttuivat lahkoksi ja vapaakirkoksi muutaman änkyräsaarnaajan johdolla ilman kunnollista keskustelua jäsenten kanssa.
        Kokoukset, joissa asioista yritettiin keskustella, jyrättiin puolueellisen puheejohtajan tempuilla ja vetoamalla "hengelliseen hallitukseen", jota yhdistyksen säännöt eivät tunne.

        Siinä revittiin esikoislestadiolaisuus muutaman saarannajan toimesta (sp, sk, ur ym muita oman kunnian tavoittelijoita) ja lapin vanhinten vahvistaessa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän tämä evankelinen oppi ollut Eero Halmeen, Heikki Purtasen ja Sakari Siltalan luoma oppi? Mukana tietysti kaikki heidän häntänsä kannattajat. Eero oli pitkään johdossa ja määräsi mitä saa saarnata ja mitä ei. Eli silluin luisuttiin pois oikeasta opista. Nyt ollaan samassa missä on ennenkin ollut. Sen todistaa Laestadiuksen saarnat ja vanhinten kirjoitukset ja saarnat. Elävään uskoon ei kuulu vain evankeliumi, vaan myös parannussaarna. Vakka GJ:tä pidettiin evakelisena saarnaaja, niin hänen saarnoissaan oli monipuolisesti parannusta, sekä opillista puolta.

        Evankeelinen oppi on kotoisin hiukan kauempaa kuin Eero Halmeelta , Purtaselta tai Siltalalta. Sehän löytyy ja Uudesta Testamentista Paavalin opetuksista.
        Se toinen puoli on taas tätä:
        Gal 2: 1 Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna?
        2 Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?
        3 Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?
        Ja Gal 4 :1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
        2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
        3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
        4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.

        Osa esikoislestadiolaisista näyttää langenneen lain noudattamiseen, mistä Paavali kovin varoittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun oli se pitkä väli, lähetyksen estäjänä oli joel ahonen. hän olisi halunnut, että august isakson ja levi älvgren olisi tullut

        Todista väitteesi!


    • Anonyymi

      "Esikoislestadiolaisuus ei ole tehnyt mitään jyrkkää käännöstä."

      MIHIN TÄLLAINEN VÄITE PERUSTUU?

      Taidat olla nuori napero joka et tiedä mitään esikoislestadiolaisuudesta evankelisluterilaisen kirkon sisällä? Esikoislestadiolaisuudesta Eevald Larssomin ja Gunnar Jönssonin aikana.

      • Anonyymi

        Ote Gunnar Jönssonin saarnasta

        ”Kavahtakaa itseänne pahoilta työntekijöiltä”. Apostoli ei varmaan tarkoita tässä pakanallisia pappeja, jotka aikaisemmin olivat olleet heidän hengellisiä johdattajiaan. Niin paljon oli Kristuksen oppi nyt valaissut näitä kristityitä, että ulkopuolella oli suuri pimeys, josta Jumala oli auttanut heidät pois ja sinne he eivät halunneet palata. Mutta jo apostolisessa kristillisyydessä ilmeni, että seurakuntaan oli soluttautunut muutamia, joilla kyllä kristityn tunnustus suussaan, mutta kantoivat toista mieltä kuin muut kristityt. Hedelmä työstä, jota nämä suorittivat kristittyjen keskuudessa tuli pian ilmi. Alkoi muodostua joukkokuntia, jotka eivät voineet taipua vaeltamaan Herran Jeesuksen seuraajina lapsen mielellä, sydämen nöyryydessä ja uskossa kuuliaisena evankeliumille. Epäilemättä apostoli nimittää pahoiksi työntekijöiksi juuri sellaisia. Ja vielä nykyjäänkin pahoja työntekijöitä ovat ne, jotka aiheuttavat eripuraisuutta ja hajaannusta Jumalan lasten keskuudessa. He koettavat jos mahdollista vetää osan mukaansa, sellaisia, jotka eivät ole vielä rakentuneet Kristuksen opissa. Hedelmät tästä pahasta työstä on tullut näkyviin myös sen herätysliikkeen sisällä, joka kantaa lestadiolaisuuden nimeä, sillä onhan se hajonnut moneen joukkoon.

        ”Kavahtakaa pois leikkaamisesta. Sillä apostolisella ajalla harjoitetulla pahalla työllä, josta äsken puhuimme, oli päämääränä, että kristityt tulisivat mieleltään horjuviksi, niin että he uskoisivat valheita oikeamielisistä opettajista ja katkaista yhdistävä rakkaudenside apostoleihin. Tässä työssä on paljon käytetty sanaa rakkaus, mutta kaiken tämän rakkaudesta puhumisen takana on ollut ainoastaan sydämen suuri halu panetella ja mustata oikeamielisiä opettajia ja koota pieni joukko oman selän taakse. Mutta oikeamielisillä työntekijöillä ei ole milloinkaan ollut tarkoitus koota lampaita oman selkänsä taakse, vaan sen ainoan Hyvän Paimenen, Herran Jeesuksen ympärille, siihen lammashuoneeseen, jonka Hän itse on rakentanut ja jonne mekin olemme Jumalan armosta saaneet tulla. Siellä olemme löytäneet suojan ja lohdutuksen ja siellä haluamme myös pysyä samassa uskossa, Hengen yhteydessä ja rakkaudessa.


      • Anonyymi

        Missä joukossa vaikutat, tietää varoa.


    • Anonyymi

      Lapin vierailut noin 4 vuoden välein. Lappalaisten luottamus Suomen saarnaajiin.
      Ei komento ja uhkailutaloutta Jellivaaran suunnalta. Ei suomen saarnaajien päälle valehtelua ja panettelua liikkeen johdossa.

      Muutos tästä esikoislestadiolaisuudesta on 180 astetta.

      • Anonyymi

        Ote Gunnar Jönssonin kirjeestä Etelä-Ruotsiin
        Jumala, rakas Isä varjelkoon meitä siitä suuresta onnettomuudesta, että uskomme muuttuisi kuolleeksi. Kuolleessa uskossa ei ole mitään ahkeroimista, ei valvomista, ei sotaa syntiä vastaan, vaan avataan lihallisen vapauden mukava tie. Siinä ei tarvitse olla parannuksen tekijänä ja synnin poispanijana. Silloin ei enää tunnu tie kaitaiselta eikä kilvoitus vaivaloiselta. Enää ei tarvitse viedä vanhaa ihmistä kuoleman paikalle. Nyt voidaan fariseuksen kanssa temppelissä kiittää omaa hyvyyttä. Sellaista kristillisyyttä on nyt paljon maailmassa, mutta sellaisella kristillisyydellä ei voida tulla autuaaksi.
        Kilvoitelkaamme siis rakkaat ystävät, uskon hyvää kilvoitusta pilkatun ja häväistyn Jumalan Pojan seuraajina. Koetelkaamme itseämme elävän Jumalan edessä, kun hänen pyhä sanansa julistetaan hengen voimassa ja todistuksessa. Olkaamme avonaiset sydämissämme ja keskustelkaamme toistemme kanssa tiestä ja matkasta, kiusauksista ja vaikeuksista, mutta myös suuresta ja ansaitsemattomasta Jumalan armosta Kristuksessa. Siten olemme saaneet usein olla toisillemme lohdutukseksi, sydämemme ja sielumme ovat rakentuneet ja virvoittuneet kalliin priiskoitusveren kautta.
        Meidän tulee aina muistaa maailman petollisuutta ja kavaluutta, joka tahtoo tehdä synnin vaarattomaksi ja niin muodoin luvalliseksi. Monen kavalan viekoituksen, koreuden ja maailman ystävyyden kautta, sielunvihollinen pyytää avata lihallisen vapauden oven, joka on sitten avannut oven väärään vanhurskauteen ja vääriin armonjärjestyksiin. Samalla tavalla väärä vanhurskaus ja kuollut kristillisyys avaa oven lihalliselle vapaudelle. Tässä meidän tulee aina valvoa ja ennen kaikkea rukoilla, että Jumala rakas Isä, armossaan varjelisi meitä, ettemme menettäisi sitä kruunua, joka on meitä varten tallelle pantu. Muistakaamme rakkaat ystävät niitä neuvon sanoja, joita meidän opettajamme ja saarnaajamme ovat meille antaneet. Moni heistä on jo perillä ja on saanut vastaan ottaa kruununsa. Suuressa heikkoudessa, mutta sydämellisellä rakkaudella olemme myös tahtoneet neuvoa ja opettaa teitä. Pysykää vahvana siinä opissa, josta olette vastaan ottaneet elämän ja hengen. Uskokaa, kilvoitelkaa ja valvokaa, niin että raja pysyy auki Jumalan valtakunnan ja maailman valtakunnan välillä. Ne kaksi evät voi koskaan yhdistyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ote Gunnar Jönssonin kirjeestä Etelä-Ruotsiin
        Jumala, rakas Isä varjelkoon meitä siitä suuresta onnettomuudesta, että uskomme muuttuisi kuolleeksi. Kuolleessa uskossa ei ole mitään ahkeroimista, ei valvomista, ei sotaa syntiä vastaan, vaan avataan lihallisen vapauden mukava tie. Siinä ei tarvitse olla parannuksen tekijänä ja synnin poispanijana. Silloin ei enää tunnu tie kaitaiselta eikä kilvoitus vaivaloiselta. Enää ei tarvitse viedä vanhaa ihmistä kuoleman paikalle. Nyt voidaan fariseuksen kanssa temppelissä kiittää omaa hyvyyttä. Sellaista kristillisyyttä on nyt paljon maailmassa, mutta sellaisella kristillisyydellä ei voida tulla autuaaksi.
        Kilvoitelkaamme siis rakkaat ystävät, uskon hyvää kilvoitusta pilkatun ja häväistyn Jumalan Pojan seuraajina. Koetelkaamme itseämme elävän Jumalan edessä, kun hänen pyhä sanansa julistetaan hengen voimassa ja todistuksessa. Olkaamme avonaiset sydämissämme ja keskustelkaamme toistemme kanssa tiestä ja matkasta, kiusauksista ja vaikeuksista, mutta myös suuresta ja ansaitsemattomasta Jumalan armosta Kristuksessa. Siten olemme saaneet usein olla toisillemme lohdutukseksi, sydämemme ja sielumme ovat rakentuneet ja virvoittuneet kalliin priiskoitusveren kautta.
        Meidän tulee aina muistaa maailman petollisuutta ja kavaluutta, joka tahtoo tehdä synnin vaarattomaksi ja niin muodoin luvalliseksi. Monen kavalan viekoituksen, koreuden ja maailman ystävyyden kautta, sielunvihollinen pyytää avata lihallisen vapauden oven, joka on sitten avannut oven väärään vanhurskauteen ja vääriin armonjärjestyksiin. Samalla tavalla väärä vanhurskaus ja kuollut kristillisyys avaa oven lihalliselle vapaudelle. Tässä meidän tulee aina valvoa ja ennen kaikkea rukoilla, että Jumala rakas Isä, armossaan varjelisi meitä, ettemme menettäisi sitä kruunua, joka on meitä varten tallelle pantu. Muistakaamme rakkaat ystävät niitä neuvon sanoja, joita meidän opettajamme ja saarnaajamme ovat meille antaneet. Moni heistä on jo perillä ja on saanut vastaan ottaa kruununsa. Suuressa heikkoudessa, mutta sydämellisellä rakkaudella olemme myös tahtoneet neuvoa ja opettaa teitä. Pysykää vahvana siinä opissa, josta olette vastaan ottaneet elämän ja hengen. Uskokaa, kilvoitelkaa ja valvokaa, niin että raja pysyy auki Jumalan valtakunnan ja maailman valtakunnan välillä. Ne kaksi evät voi koskaan yhdistyä.

        On siinä meillä veijari, ehkeroimisellasiko ajattelit pelastua. Kuinka kehtaa noin pilkata ja halveksia Jeesusta joka sinulle tarjoaa täydellisen vanhurskautensa ihan lahjaksi. 😮


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ote Gunnar Jönssonin kirjeestä Etelä-Ruotsiin
        Jumala, rakas Isä varjelkoon meitä siitä suuresta onnettomuudesta, että uskomme muuttuisi kuolleeksi. Kuolleessa uskossa ei ole mitään ahkeroimista, ei valvomista, ei sotaa syntiä vastaan, vaan avataan lihallisen vapauden mukava tie. Siinä ei tarvitse olla parannuksen tekijänä ja synnin poispanijana. Silloin ei enää tunnu tie kaitaiselta eikä kilvoitus vaivaloiselta. Enää ei tarvitse viedä vanhaa ihmistä kuoleman paikalle. Nyt voidaan fariseuksen kanssa temppelissä kiittää omaa hyvyyttä. Sellaista kristillisyyttä on nyt paljon maailmassa, mutta sellaisella kristillisyydellä ei voida tulla autuaaksi.
        Kilvoitelkaamme siis rakkaat ystävät, uskon hyvää kilvoitusta pilkatun ja häväistyn Jumalan Pojan seuraajina. Koetelkaamme itseämme elävän Jumalan edessä, kun hänen pyhä sanansa julistetaan hengen voimassa ja todistuksessa. Olkaamme avonaiset sydämissämme ja keskustelkaamme toistemme kanssa tiestä ja matkasta, kiusauksista ja vaikeuksista, mutta myös suuresta ja ansaitsemattomasta Jumalan armosta Kristuksessa. Siten olemme saaneet usein olla toisillemme lohdutukseksi, sydämemme ja sielumme ovat rakentuneet ja virvoittuneet kalliin priiskoitusveren kautta.
        Meidän tulee aina muistaa maailman petollisuutta ja kavaluutta, joka tahtoo tehdä synnin vaarattomaksi ja niin muodoin luvalliseksi. Monen kavalan viekoituksen, koreuden ja maailman ystävyyden kautta, sielunvihollinen pyytää avata lihallisen vapauden oven, joka on sitten avannut oven väärään vanhurskauteen ja vääriin armonjärjestyksiin. Samalla tavalla väärä vanhurskaus ja kuollut kristillisyys avaa oven lihalliselle vapaudelle. Tässä meidän tulee aina valvoa ja ennen kaikkea rukoilla, että Jumala rakas Isä, armossaan varjelisi meitä, ettemme menettäisi sitä kruunua, joka on meitä varten tallelle pantu. Muistakaamme rakkaat ystävät niitä neuvon sanoja, joita meidän opettajamme ja saarnaajamme ovat meille antaneet. Moni heistä on jo perillä ja on saanut vastaan ottaa kruununsa. Suuressa heikkoudessa, mutta sydämellisellä rakkaudella olemme myös tahtoneet neuvoa ja opettaa teitä. Pysykää vahvana siinä opissa, josta olette vastaan ottaneet elämän ja hengen. Uskokaa, kilvoitelkaa ja valvokaa, niin että raja pysyy auki Jumalan valtakunnan ja maailman valtakunnan välillä. Ne kaksi evät voi koskaan yhdistyä.

        Kyllä hänellekin oli sama henki, esikois- ja länsilestadiolaisuuden henki. GP ja OM ovat vaan tökerömpiä ja aika on myös erilainen. Mutta parempi oli asioita edustamansa, yhden niin monista, lestadiolaisjoukon selittämään kuin nykyiset kellokkaat.


    • Anonyymi

      Kristinuskossa ei luotetan ihmisiin, eikä esikoislestadiolaisuuteen. Eikä kristinuskossa tunneta lapinluottamusta.

      Jos tästä ei ihminen tajua, onko hän evankeliumiin uskova kristitty oikeasti, vai joku omia polkujaan kuleva, toisenlaisen evankeliumin julistaja, - niin silloin hän on hengellisesti umpisokea henkilö.

      Oikeata tietoa Raamatusta ja kristinuskosta on esikoislestadiolaisuudessa kautta aikain halveksittu, (Esikerkiksi Lars Levi Lestadiusta joka oli evankelisluterilaisen kirkon pappi). Tämä näkyy dokumentista joka on kirjoitettu vuodenvaihteessa 1853/1854, jossa JOhan Raattamaa julistetaan liikkeen guruksi Hilda Parkajoen toimesta.

      Isien perinteitä ja niitä ylläpitäviä ja edelleen kehittäviä henkilöitä on palvottu.

      Seuraukset ovat tietenkin sen mukaiset ja nyt jo kaikken nähtävillä.

    • Anonyymi

      Oli kyllä paras avaus pitkään aikaan tällä palstalla. Kiitos siitä. Hienoja kirjoituksia, ehkä joku esikoislestadiolainenkin lukija saa siemenen hyvään maahan ja joskus sitten sadonkorjuu aikana voi kiittää sinua ja jotakin monista kommentoijista. Avautuihan jo tähänastisessakin keskustelussa paljon esikoislestadiolaisuudesta ja varsinkin sen nykytilanteesta, meille jotka emme niin näitä asioita ole aiemmin tarpeeksi miettineet, emmekä tietoisia kaikista taustatekijöistä.

      • Kiittää Jeesusta Kristusta. Hän on meidät jumalattomat lukenut vanhurskaiksi nimensä ja viattoman verensä hinnalla.

        Hengellisillä kodeilla on oma AJALLINEN arvonsa. Ihmisinä me tarvitsemme täällä ajassa kodin, sisaret ja veljet, joiden kanssa yhteistä matkaa teemme kohti sitä kotia, jonka Jeesus on meille valmistanut.

        Pysyköön tämä oikea järjestys aina vereksenä sydämissämme, ettei yhteisömme arvo, sen perinteet henkilöt ja aseteet tulisi KOSKAAN Kristuksen evankeliumin korvikkeiksi, ei vähäisessäkään määrin.


      • Anonyymi
        yksikristitty kirjoitti:

        Kiittää Jeesusta Kristusta. Hän on meidät jumalattomat lukenut vanhurskaiksi nimensä ja viattoman verensä hinnalla.

        Hengellisillä kodeilla on oma AJALLINEN arvonsa. Ihmisinä me tarvitsemme täällä ajassa kodin, sisaret ja veljet, joiden kanssa yhteistä matkaa teemme kohti sitä kotia, jonka Jeesus on meille valmistanut.

        Pysyköön tämä oikea järjestys aina vereksenä sydämissämme, ettei yhteisömme arvo, sen perinteet henkilöt ja aseteet tulisi KOSKAAN Kristuksen evankeliumin korvikkeiksi, ei vähäisessäkään määrin.

        Juuri näin!

        Meidän pitäisi olla kiitollisia siitä, että Jumalan sanaa saa kuulla ja kätkeä - muuallakin kuin lestadiolaisuudessa! - eikä pysähtyä arvioimaan jokikistä toista omasta "perheestä" käsin mittatikkuna se oma, omempi, omin...

        Raamattua saamme lukea niin paljon kuin haluamme, kukaan ei (vielä) sitä estä - eikö siinä ole syytä kiitollisuuteen!

        Ole kiitetty Herramme Jeesus, ole kiitetty kiitetty!


      • Anonyymi
        yksikristitty kirjoitti:

        Kiittää Jeesusta Kristusta. Hän on meidät jumalattomat lukenut vanhurskaiksi nimensä ja viattoman verensä hinnalla.

        Hengellisillä kodeilla on oma AJALLINEN arvonsa. Ihmisinä me tarvitsemme täällä ajassa kodin, sisaret ja veljet, joiden kanssa yhteistä matkaa teemme kohti sitä kotia, jonka Jeesus on meille valmistanut.

        Pysyköön tämä oikea järjestys aina vereksenä sydämissämme, ettei yhteisömme arvo, sen perinteet henkilöt ja aseteet tulisi KOSKAAN Kristuksen evankeliumin korvikkeiksi, ei vähäisessäkään määrin.

        Eikö siitä valvomisesta ole muka sulle sanottu.


    • Anonyymi

      Mitenkäs se menee kun kovasti tohotatte sitä kuinka ei kiiltäväpukuinen antanut syntejä anteeksi vaan tarvittiin Pietaria jne... mutta sitten kun luemme sen kastekohdan te hyppäätte sen yli ettekä puhu siitö mitään, vaan koitatte piiloutua vauvakasteenne taakse kuvitellen sen olevan kelvollinen paikkaamaan sen luetun Raamatullisen kasteen!

      • Anonyymi

        Mikä sinun mielestäsi kaste on? Se on liitto ihmisen ja Jumalan välillä, jota Jumala ei riko, mutta ihminen rikkoo, joten hänen täytyy palata tähän armoliittoon.

        Kun alettiin kastamaan, tottakai kastettiin siinä iässä missä silloin oltiin. Samain kuin vanhaliitto, eli ympärileikkaus aloitettiin, niin ympäri leikattiin kaikki siinä iässä, missä ne olivat, mutta sen jälkeen alettiin ympärileikkaamaan kahdeksan vuorokauden ikäisenä.

        Jeesus käski tekemään kaikki kansat hänen opetuslapsikseen kastamalla heitä ja opettamalla pitämään kaikki, mitä hän on käskenyt heidän pitää. Missään ei ole sanottu, ettei lapsia saa kastaa. On sanottu, että kastettiin perheitä, johon kuuluu myös lapset.

        Ap.t.16:32. Ja he puhuivat hänelle Herran sanaa ja kaikille, jotka hänen huoneessansa olivat.
        33. Ja hän otti heidät sillä hetkellä yöstä tykönsä ja pesi heidän haavansa, ja hän kohta kastettiin ja kaikki hänen perheensä,

        Ap.t.18:8 Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät
        kastettiin.

        Nämä ympärileikkaus ja kaste ovat kuitenkin myös vertauskuvia. Sydämen ympärileikkaus on tärkeä:

        5.Moos.30:6. Ja Herra sinun Jumalas ympärileikkaa sinun sydämes ja siemens sydämen, rakastamaan Herraa sinun Jumalaas kaikesta sydämestäs ja kaikesta sielustas, ettäs eläisit.

        Tärkeämpi kuin vesikaste on Pyhän Hengen kaste:

        Luuk.3:16. Vastasi Johannes, sanoen kaikille: minä tosin kastan teitä vedellä; mutta minua väkevämpi tulee, jonka kengän nauhoja en minä ole kelvollinen päästämään: hän kastaa teitä Pyhällä Hengellä ja tulella.
        17. Jonka viskin on hänen kädessänsä, ja hän perkaa riihensä ja kokoo nisunsa aittaansa, mutta ruumenet polttaa hän sammumattomalla tulella.


    • Anonyymi

      Pilkkaajat ja kasteen halveksijat puhuvat vauvakasteista.

      Kristinuskossa on vain yksi kaste, joka tapahtuu vedellä Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Jeesuksen todistuksen mukaisesti lapset ovat uskon esikuvia aikuisille. Aikuinen ei pelastu, ellei hänestä tule lapsen kaltaista.

      Harhaoppiset opettavat päinvastoin kun Jeesus, nimittäin että ensin pitää tulla aikuiseksi, jotta ihminen voidaan Kastaa Kristus-ruumiin jäseneksi.

      • Anonyymi

        Tekstisi on sataprosenttista huuhaata ja Raamatun yli loikkimista.

        JOS löydät Raamatusta yhden vauvakasteen tau sama minkä nimisen jossa kastetaan uskoon tulematon, niin laita se nyt tähän ok.

        JOS et löydä, mikä silloin olet, kerro?


    • Anonyymi

      Joku sanoi siirtyneensä siksi, koska esikoislestadiolaisilla on liian huonot(vaatimattomat) vaatteet ja liian yksinkertaiset ystävät!
      Että näinkin voi ajatella!

    • Anonyymi

      Ihmetellä täytyy kuinka aikuinen ja lukutaitoinen voi kirjoittaa tuollaista soopaa kuin tuiossa ylempänä ns "kasteen pilkkaajista" JOKU KIRJOITTAA!

      siis lukutaitoinen mutta ei näe mitä aiheesta on Raamatussa, eikö ole ihme!?

      • Anonyymi

        OLet ilmeisesti juuri tuo Kristuksen asettaman kasteen pilkkaaja ja halveksija.
        Odota aikasi, kerran tuo sinullekin kirkastuu mikä on kaste kristinuskossa. Sokeille ja kuuroille on turha kirkastaa Jumalan sanaa, pilkkaamiseksi se aina menee. Mutta kuolonhetken lähestyessä muuttuu pilkkaajankin ilvehtiminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OLet ilmeisesti juuri tuo Kristuksen asettaman kasteen pilkkaaja ja halveksija.
        Odota aikasi, kerran tuo sinullekin kirkastuu mikä on kaste kristinuskossa. Sokeille ja kuuroille on turha kirkastaa Jumalan sanaa, pilkkaamiseksi se aina menee. Mutta kuolonhetken lähestyessä muuttuu pilkkaajankin ilvehtiminen.

        Onko tuo toive, uhkaus vai varma tieto, että joku muuttaisi uskoaan kuolinhetken lähestyessä? Siis miten itse suhtaudut kirjoitukseesi, ajatteletko sitä varmana tietona?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OLet ilmeisesti juuri tuo Kristuksen asettaman kasteen pilkkaaja ja halveksija.
        Odota aikasi, kerran tuo sinullekin kirkastuu mikä on kaste kristinuskossa. Sokeille ja kuuroille on turha kirkastaa Jumalan sanaa, pilkkaamiseksi se aina menee. Mutta kuolonhetken lähestyessä muuttuu pilkkaajankin ilvehtiminen.

        Ole höpöttämättä tuollaista isiltä perittyä soopaa ja laita sen sijaan ne raamatustasi löytvät vauvakasteet esiin, ihmetellään niitä yksissä tuumin ok !


    • Anonyymi

      Se oli vaikeaa minulle.

    • Anonyymi

      Mutta eikö ol ekummallista kun pyytää laittamaan Raamatun kertomat vauvojen kastamiset esille niin aletaan uhkailla vaikka millä tavalla en ymmärrä moista, aikuiset ihmiset !

      eikö olisi helmpompaa täyttää kysyjän toiveet ja jättää uhkailemiset Jumalalle vai mitä?!

    • Anonyymi

      Miksi te lestalaiset pidätte tällaista foorumia kun ette kuitenkaan saa mitään sanottua, kaikki on teilla uhkaa joka poikkeaa millinkin isilt'ä perityistä kaavoista.

      eihän sellainen ol emitään kristillistä elämää, se on vanjelutta ja reservaattia, pullossa olemista.

      Jos Raamatussa ei ole sanaakaan vauvan kasteista, ei minkäänlaista viittaustakaan siihen, niin miksi kuitenkin sellaista puolustetaan kynsin hampain nyrkit ummessa, en tajua.
      ja aletaan uhkailla kuinka kuoleman edessä kast emukamas kirkastuu hah mitä ihmeen kirkastumista siinä on, Raamattu kertoo sen muutamalla sanalla, joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, siinä se oli, olipa vaikea ja hankalasti kirkastuvaa asiaa huh-.

      • Anonyymi

        Vastaa kasteenkertoja tähän, tai poistu sivustolta ja ole hiljaa:

        Mikä sinun mielestäsi kaste on? Se on liitto ihmisen ja Jumalan välillä, jota Jumala ei riko, mutta ihminen rikkoo, joten hänen täytyy palata tähän armoliittoon.

        Kun alettiin kastamaan, tottakai kastettiin siinä iässä missä silloin oltiin. Samain kuin vanhaliitto, eli ympärileikkaus aloitettiin, niin ympäri leikattiin kaikki siinä iässä, missä ne olivat, mutta sen jälkeen alettiin ympärileikkaamaan kahdeksan vuorokauden ikäisenä.

        Jeesus käski tekemään kaikki kansat hänen opetuslapsikseen kastamalla heitä ja opettamalla pitämään kaikki, mitä hän on käskenyt heidän pitää. Missään ei ole sanottu, ettei lapsia saa kastaa. On sanottu, että kastettiin perheitä, johon kuuluu myös lapset.

        Ap.t.16:32. Ja he puhuivat hänelle Herran sanaa ja kaikille, jotka hänen huoneessansa olivat.
        33. Ja hän otti heidät sillä hetkellä yöstä tykönsä ja pesi heidän haavansa, ja hän kohta kastettiin ja kaikki hänen perheensä,

        Ap.t.18:8 Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät
        kastettiin.

        Nämä ympärileikkaus ja kaste ovat kuitenkin myös vertauskuvia. Sydämen ympärileikkaus on tärkeä:

        5.Moos.30:6. Ja Herra sinun Jumalas ympärileikkaa sinun sydämes ja siemens sydämen, rakastamaan Herraa sinun Jumalaas kaikesta sydämestäs ja kaikesta sielustas, ettäs eläisit.

        Tärkeämpi kuin vesikaste on Pyhän Hengen kaste:

        Luuk.3:16. Vastasi Johannes, sanoen kaikille: minä tosin kastan teitä vedellä; mutta minua väkevämpi tulee, jonka kengän nauhoja en minä ole kelvollinen päästämään: hän kastaa teitä Pyhällä Hengellä ja tulella.
        17. Jonka viskin on hänen kädessänsä, ja hän perkaa riihensä ja kokoo nisunsa aittaansa, mutta ruumenet polttaa hän sammumattomalla tulella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastaa kasteenkertoja tähän, tai poistu sivustolta ja ole hiljaa:

        Mikä sinun mielestäsi kaste on? Se on liitto ihmisen ja Jumalan välillä, jota Jumala ei riko, mutta ihminen rikkoo, joten hänen täytyy palata tähän armoliittoon.

        Kun alettiin kastamaan, tottakai kastettiin siinä iässä missä silloin oltiin. Samain kuin vanhaliitto, eli ympärileikkaus aloitettiin, niin ympäri leikattiin kaikki siinä iässä, missä ne olivat, mutta sen jälkeen alettiin ympärileikkaamaan kahdeksan vuorokauden ikäisenä.

        Jeesus käski tekemään kaikki kansat hänen opetuslapsikseen kastamalla heitä ja opettamalla pitämään kaikki, mitä hän on käskenyt heidän pitää. Missään ei ole sanottu, ettei lapsia saa kastaa. On sanottu, että kastettiin perheitä, johon kuuluu myös lapset.

        Ap.t.16:32. Ja he puhuivat hänelle Herran sanaa ja kaikille, jotka hänen huoneessansa olivat.
        33. Ja hän otti heidät sillä hetkellä yöstä tykönsä ja pesi heidän haavansa, ja hän kohta kastettiin ja kaikki hänen perheensä,

        Ap.t.18:8 Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät
        kastettiin.

        Nämä ympärileikkaus ja kaste ovat kuitenkin myös vertauskuvia. Sydämen ympärileikkaus on tärkeä:

        5.Moos.30:6. Ja Herra sinun Jumalas ympärileikkaa sinun sydämes ja siemens sydämen, rakastamaan Herraa sinun Jumalaas kaikesta sydämestäs ja kaikesta sielustas, ettäs eläisit.

        Tärkeämpi kuin vesikaste on Pyhän Hengen kaste:

        Luuk.3:16. Vastasi Johannes, sanoen kaikille: minä tosin kastan teitä vedellä; mutta minua väkevämpi tulee, jonka kengän nauhoja en minä ole kelvollinen päästämään: hän kastaa teitä Pyhällä Hengellä ja tulella.
        17. Jonka viskin on hänen kädessänsä, ja hän perkaa riihensä ja kokoo nisunsa aittaansa, mutta ruumenet polttaa hän sammumattomalla tulella.

        Jaahas ja nyt varmaankin kerrot mikä noista Raamatunkohdista puhuu vauvan kastamisen puolesta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaahas ja nyt varmaankin kerrot mikä noista Raamatunkohdista puhuu vauvan kastamisen puolesta?

        Näin helppoa se on, ei tarvitse lainat apuolta Raamattua, riittää vain kunhan kerrot sen mitä joku haluaa tietää, Raamatussa opysyen, ei omia isiltä perittyjä satuja hokien.

        ai niin, miksi jonkun pitää poistua palstalta, eikö oppisi kestä Raamatullisia kysmyksiä häh?


    • Anonyymi

      Mistä lapsien epäusko (kelvottomuus Kristuksen päällepukemiseen) on tullut harhaoppisten Raamattuun?

      Mistä Kristukseen kastamisen ikärajat on tulleet harhaoppisten Raamattuun?

      Milloin ihminen on kastettu ymmärrykseensä, tai omaan uskoonsa, Raamatusta ei tällaista oppia löydy.

      Kristinuskossa kaikki kastetaan Jeesukseen Kristukseen.

      Ei siis uskoonsa, tai sen tunnustukseen, tai ihmisen omaan ymmärrykseen.

      Room. 6:3 Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut?

      Room. 6:4 Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan ...5
      ... haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, ...
      ... samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman.

      Room. 6:5 Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa,
      Room. 6:6 kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi;
      Room. 6:7 sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä.

      Room. 6:8 Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan,
      Room. 6:9 tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.
      Room. 6:10 Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.

      Room. 6:11 Niin tekin ,,,
      - pitäkää itsenne synnille kuolleina, ...
      - mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.

      • Anonyymi

        juttusi rakentuu niin suuren tietämättömyyden ja pimeyden jalustalle ettei sitä jaksa alkaa purkaa, betonia on liian paljon.


      • Anonyymi

        anna olla tuo lapsellinen raamatunkohtien arpominen joilla ei ole mitään tekemistä asioiden kanssa joista on kyse, laita mieluummin vain esiin ne kohdat joissa opetetaan vauvojen kastamista, sama kuka Apostoli kelpaa okei!


    • Anonyymi

      Harhaoppisten näemme TV:ssä pullistelevan muille hengellisiä lihaksiaan.

      Kristityt elävät Mestarinsa tavoin, liha 6 tuuman nauloilla ristille pingoitettuina, liha tapettuna. Ja sen minkä kristitty tässä ajassa elää hän elää sen JUMALALLE. armosta uskon kautta Kristuksen tähden.

      Kristityn liha on siis paaluun ripustettu, eikä varmasti pullistele kenellekkään, itkua ja katumusta lykkää, eikä heilu ja huoju lavalla keskumassa menestymisiään, kuten lihaansa luottavat harhaoppiset itse omiin (rahastuksen) tarpeisiinsa rakentamine ziisuksinreen tekevät..

      • Anonyymi

        vaito tekee paluuta entisiin mittoihin näköjään !

        jospa hiukan nyt kuitenkin laittaisit sumuketta juttuihisi ettei heti kaukaa jo tunnista kuka suuri jumalan mies on asialla.


      • Anonyymi

        hehe aika hauskaa kuvausta, nyt vain puuttuu ne kuuden tuuman naulat kirjoittajan elämästä, liekkö ristiäkään vielä hankittuna, juhannuskoivu ei ihan riitä siihen asiaan.


    • Anonyymi

      "joka uskoo ja kastetaan, sellainen pelastuu" !

      mikähän se auttaisi muutamien lukutaidossa silmiä avaavasti, olisiko apua jos luopuisi isien harhaisista opeista ja palaisi Raamattuun, miten lienee.

      Ketään ei kasteta Raamatussa uudenliiton puolella ilman että ENSIN on tullut uskolle kuuliaiseksi ja oman todistuksen ja halun kautta tulee kastetuksi !

      Mikä tämän yksinkertaisen asian ymmärtämisessä on joillekkin ylivoimaista, olisko taas sama isien perinteet ja kirkon opetukset alaken kirkkoisitä ja paaveista ja muista sekottajista edelleen lutteriin asti.

      viissataa vuotta on tätäkin harhaa veivattu suomen kansalle ja seuraukset ovat jokaisen nähtävissä, mitään tietoa ei Jumalasta ole ei papeilla eikä potilailla, verot kerätään kyllä ahkerasti ja siihen se jääkin sitten.

      kirkot on pian myynnissä ja jäsenet karkaa ja hylkää kun eivät saa mitään apua mihinkään hengelliseen vaivaansa.

      tähän on tultu ja pimeys lisääntyy päivittäin.

      • Anonyymi

        Lukutaidoton olet itse. Uskot vain sen pajunköyden mitä sinulle on syötetty.

        Eikö lapset, siis myös kaikki vauvatkin kuulu niihin kaikkiin, ketkä Jeesus on käskenyt kastamaan? Sen jälkeen tulee opettaminen.


      • Anonyymi

        Saatana ei anna sinunkaan uskoa kuin itseesi, sinä häpeämätön paisunut mahtailija, miksi iloitset siitä, että saatana on hävittämässä kirkkoamme.

        Uushengellisyys ei pelasta, siinä on sen ongelma. Porukkaa se kokoaa koska siinä eletään stimuloimalla fiiliksiä ihmislihasta. Erittän vastenmielistä nähdä ja kuulla niille, jotka Jeesusta seuraavat ristin ja itsensä kieltämisen tiellä. Ihmisiä kusetetaan rytmimusiikilla ja okkultismilla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lukutaidoton olet itse. Uskot vain sen pajunköyden mitä sinulle on syötetty.

        Eikö lapset, siis myös kaikki vauvatkin kuulu niihin kaikkiin, ketkä Jeesus on käskenyt kastamaan? Sen jälkeen tulee opettaminen.

        Kuka on syhöttänyt, ei minulle ole kukaan mitään syöttänyt, kaikki mitä tuon ersille voi jokainen löytää Raamatustaan omalla kielellä kaiken lisäksi !

        Kukaan Apostoli ei toiminut tuolla tavalla että ensin kastettiin ja sitten alettiin mukauskontullutta opettamaan !

        EI kukaan sanallakaan opeta sellaista.

        Raamattu opettaa että ensin julistetaan evankeliumia, ja jos joku ottaa sen vastaan omakohtaisesti, hän tulee uskoll ekuuliaiseksi ja hönet kastetaan Jeesuksen Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemiseen, näin tehdään kaikkialla mailmassa jossa seurataan Raamatun opetusta.

        kirkko ei sitä tee eikä seuraa vaan sillä omat oppinsa ja temppunsa joita ei siinä olemuksessa kukaan löydä Raamatustaan.

        näin ja aamen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka on syhöttänyt, ei minulle ole kukaan mitään syöttänyt, kaikki mitä tuon ersille voi jokainen löytää Raamatustaan omalla kielellä kaiken lisäksi !

        Kukaan Apostoli ei toiminut tuolla tavalla että ensin kastettiin ja sitten alettiin mukauskontullutta opettamaan !

        EI kukaan sanallakaan opeta sellaista.

        Raamattu opettaa että ensin julistetaan evankeliumia, ja jos joku ottaa sen vastaan omakohtaisesti, hän tulee uskoll ekuuliaiseksi ja hönet kastetaan Jeesuksen Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemiseen, näin tehdään kaikkialla mailmassa jossa seurataan Raamatun opetusta.

        kirkko ei sitä tee eikä seuraa vaan sillä omat oppinsa ja temppunsa joita ei siinä olemuksessa kukaan löydä Raamatustaan.

        näin ja aamen!

        "Kukaan Apostoli ei toiminut tuolla tavalla että ensin kastettiin ja sitten alettiin mukauskontullutta opettamaan !"

        Apostolit kastettiin ensin, sitten Jeesus kutsui heidät seuraajikseen. Mitä he oppivat kolmen ja puolen vuoden aikana? He kiistelivät vielä kuka heistä olisi suurin!

        Vasta Jeesuksen kärsimen ja kuolema herätti heidät. Kuitenkin Pyhä Henki vudatettiin heidän päälleensä, he alkoivat saarnaamaan.

        Eikö lapsilla ole uskoa? Jeesus sanoo, ellette käänny ja tule niinkuin lapset, ette tule sisälle taivaan valtakuntaan. ja jatkaa:

        4. Sentähden joka itsensä alentaa niinkuin tämä lapsi, se on suurin taivaan valtakunnassa.
        5. Ja joka holhoo senkaltaisen lapsen minun nimeeni, hän holhoo minun.
        6. Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kukaan Apostoli ei toiminut tuolla tavalla että ensin kastettiin ja sitten alettiin mukauskontullutta opettamaan !"

        Apostolit kastettiin ensin, sitten Jeesus kutsui heidät seuraajikseen. Mitä he oppivat kolmen ja puolen vuoden aikana? He kiistelivät vielä kuka heistä olisi suurin!

        Vasta Jeesuksen kärsimen ja kuolema herätti heidät. Kuitenkin Pyhä Henki vudatettiin heidän päälleensä, he alkoivat saarnaamaan.

        Eikö lapsilla ole uskoa? Jeesus sanoo, ellette käänny ja tule niinkuin lapset, ette tule sisälle taivaan valtakuntaan. ja jatkaa:

        4. Sentähden joka itsensä alentaa niinkuin tämä lapsi, se on suurin taivaan valtakunnassa.
        5. Ja joka holhoo senkaltaisen lapsen minun nimeeni, hän holhoo minun.
        6. Mutta joka pahentaa yhden näistä pienimmistä, jotka uskovat minun päälleni, parempi hänen olis, että myllyn kivi ripustettaisiin hänen kaulaansa, ja hän upotettaisiin meren syvyyteen

        voi hyvä ihminen noita selityksiäsi, missä sellainen tieto on että ensinkastettiin apaostolit kun olen ikäni tutkinut eikä ole tullut moinen vastaan, kerro missä niin sanotaan että tuosta vaan kastettiin aikuiset miehet ja sitten alkoi oppikoulu hohioijaa.

        etkä sinä näytä tajuavan mitään tuosta lapsenkaltaieksi tulemisestakaan eli miten olet säilynyt noin ymmärtämättömänä kenties puoli elämää ei tajua.

        ja kyllä sitä voisi joskus siteerata muutakin kuin sitä todella huonolla suomenkielellä kirjoitettua biibeliä.


    • Anonyymi

      Älkää hyvät suomalaiset kristityt antako vietellä itseänne tähän Amerikasta rantautuneeseen okkultismiin. Sen tunnistaa petollisista ihmeistä, keskittymisestä Kristuksen ristin sijasta kaikenlaiseen muuhun, ihmisten ajallisten tovieiden täyttämiseen.

      Ei Jeesus parantanut sairaita parantumisten itsensä takia, vaan siksi, että ihmiset uskoisivat hänen olevan Jumalan Poika. Ja attä ihmiset uskoisivat iankaikisen elämän olevan HÄNESSÄ.

      Kuinkas sitten kävi, kun ilmeni ettei Jeesuksen valta ollutkaan tästä maailmasta?

      He juutalaiset näet odottivat sellaista Messiasta, joka tekee hänen seuraajistaan mahtavia maailman valtiaita ja vapauttaa Israelin kansan Rooman vallasta.
      Kun sitten kävi ilmi että Jeesus surmataan ristillä, niin hänen lähimmätkin opetuslapsensa hylkäsivät hänet pelon vuoksi.

      Näin se menee tänäänkin.

      Valtiaan power Kristuksen ihmiset ottavat vastaan ja vielä ylpeilevät hänen voimateoillaan. Ristille he eivät synteineen suostu, eivätkä tunnusta olevansa kuolemanrangaistuksen ansainneita roistoja, 100% syntisiä ihmisiä. 100%:sesti Jumalan armoa ja anteeksiantamusta tarvitsevia.

      UUshengellisyys ei ole kristinuskoa, muistakaa tämä te jotka hullaannutte itse mielikuvituksissanne rakentamaanne power "kristukseen".

      Jeesus tulee hiljaisena ja nöyränä, kaikkien halveksimana, - tänäänkin. Hän ratsastaa aasilla, tällä maailmassa halveksitulla kulkuneuvolla. Hänellä ei tänäänkään ole sitä muotoa, jota ihmiset arvostavat, he vain pilkkaavat Jeesusta. Astu alas ristiltä, niin me uskomme sinuun.

      Okkultismissa on silmänkääntötemput joilla ihmisiä viilataan linssiin, se on sopiva työkalu tuhota Kristus ja Jumalan armo syntisten sydämistä, ja taluttaa sinne ajallisia lihan tarpeita toiveiden mukaisesti täyttävä power "jeesus" tilalle.

      Jumala on Jumala, hän on pyhä ja kaikkivaltias, ei Jumala ihmisten määräiltävissä oleva pelle. Muistakaa tämä viimeistään silloin kun elämänne loppu on silmienne edessä.

      Kammottavaa tämä nykyinen Kristuksen evankeliumista luopuminen.

      • Anonyymi

        Onko se evankeliusta luopumista kun kehoitetaan palaamaan Raamattuun, jossa isokirkko ei ol e koskaan vielä ollut!?

        Kertokaa nyt miksi te harrastatte vauvojen kastamisia vaikka Raamatussa ei ole sanaakaan sen puolesta, sanokaa nyt edes jokin selitys joka olisi ainakin vähän uskottava.

        mitä tulee noihin ylläluteltuihin lialla stimuloimisiin ynnämuuta soopaa niin en ole vielä elämäni aikana sellaist akohdannut koskaan, missähä n sitä mahtaa esiintyä, kuka on käynyt katsomassa!

        Te katsotte jotain ihmejuttuja mailmalta ja kytkette ne kaikki suomalaisiin vapaisiin suuntiin, vaikka sellaista ei ole olemassakaan, miksi pitää paisutella ja vääristellä asioita.

        missä voisin katsella sitä powerjeesusta, en ole koskaan nähnyt, ettekä tekään ole jotka siitä vaahtoatte, se on oman päänne sisällä kun ne on sinne seurapöntöistä tungettu jatkuvalla varottamisella ja pelon lietsonnalla!


      • Anonyymi

        Mitä tämä okkultismihöpötys on ja mihin se liittyy, kerro mistä olet sen saanut päähäsi, ei sellaista ole olemassa, se on luulojanne ja kauhujanne pöntöistä tungettu ajatuksiinne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko se evankeliusta luopumista kun kehoitetaan palaamaan Raamattuun, jossa isokirkko ei ol e koskaan vielä ollut!?

        Kertokaa nyt miksi te harrastatte vauvojen kastamisia vaikka Raamatussa ei ole sanaakaan sen puolesta, sanokaa nyt edes jokin selitys joka olisi ainakin vähän uskottava.

        mitä tulee noihin ylläluteltuihin lialla stimuloimisiin ynnämuuta soopaa niin en ole vielä elämäni aikana sellaist akohdannut koskaan, missähä n sitä mahtaa esiintyä, kuka on käynyt katsomassa!

        Te katsotte jotain ihmejuttuja mailmalta ja kytkette ne kaikki suomalaisiin vapaisiin suuntiin, vaikka sellaista ei ole olemassakaan, miksi pitää paisutella ja vääristellä asioita.

        missä voisin katsella sitä powerjeesusta, en ole koskaan nähnyt, ettekä tekään ole jotka siitä vaahtoatte, se on oman päänne sisällä kun ne on sinne seurapöntöistä tungettu jatkuvalla varottamisella ja pelon lietsonnalla!

        Kerro Sinä miksi puolustelet pelkkää aikuiskastamista. Eihän Raamatussa puhuta aikuiskastamisesta mitään vaan kaiken kansan kastamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro Sinä miksi puolustelet pelkkää aikuiskastamista. Eihän Raamatussa puhuta aikuiskastamisesta mitään vaan kaiken kansan kastamisesta.

        Onko mittää kastamist, kysys faari kaffeepöydäs, kon pullaa halus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko mittää kastamist, kysys faari kaffeepöydäs, kon pullaa halus.

        Näin pirun orja pilkkaa kastekäskyn asettajaa Jeesusta Kristusta. Miksi te täällä kirjoittelette, kun ei ole minkäänmlaista peruskäsitystäkään kristinuskosta.


      • Anonyymi

        Mitähän kulkuneuvoa Jeesus käyttäisi, jos olisi vasta nyt syntynyt ja Suomeen? Aaseja on ainakin jossakin kotieläintarhassa. Itsepäisiä eläimiä.

        En pilkkaa, tuli vaan mieleen, kun sitä kirjoitti joku, että aasi olisi maailmassa halveksittu kulkuneuvo. Tuonkin kirjoittajalla on syynsä kirjoitteluun, kuten minulla, vaikka en osaa kenellekään viitoittaa sitä yhtä ja ainoaa tietä, jota pitäisi kulkea, jos aikoo autuaaksi tulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro Sinä miksi puolustelet pelkkää aikuiskastamista. Eihän Raamatussa puhuta aikuiskastamisesta mitään vaan kaiken kansan kastamisesta.

        Miten te voittekin olla noin käsittämättömän ymmärtämättömiä...aikuiskaste... kuul ekun ei ole mitään aikuisten kastetta, JOS lukisit Raamattua joskus niin pakostakin näkisit että siellä kastetaan sama minkä ikäiset USKOONTULLEET, tajuatko, USKOO TULLEET olkoot sama mikä kunhan evankeliumi on tehnyt tehtävänsä, eli on ymmärretty mitä ev on, ja reakoitu siihen ottamalla se vastaan, miten tämä voi olla niin vaikeaa !!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin pirun orja pilkkaa kastekäskyn asettajaa Jeesusta Kristusta. Miksi te täällä kirjoittelette, kun ei ole minkäänmlaista peruskäsitystäkään kristinuskosta.

        mene vaito makuulle kun et osaa hillitä itseäsi edes alkeiden vertaa, katsos kun asiansa voi ilmaista hiukan hillitysti myös!


    • Anonyymi

      Lestalaisen kanssa ei voi mistään keskustella normaalisti, aina sama huuto ja vaahtoaminen ja haukunta ilman mitään perusteluita, se on kuulkaa maapallo vähän isompi kuin muutama autolasti lestalaisia isien harhoihin juuttuneita kauhukuvien maalaajia kuinka kaikki omien serojen ulkopuolella on amerikkalaista okkultismia ja vainmeillä on suora taivasreitti!

      eikö olisi jo aika herätä ja alkaa tutkia mitä siellä Sanassa oikein sanotaankaan vaikkapa tuosta vauvojen kastamisista !

      Ja yllätys voi olal melkoinen kun siellä ei sanota mitään, ei sanan sanaa aiheen puolesta.

      mitäs siihen sanotte?

    • Anonyymi

      Huvittavia nämä kauhuvaroitukset....älkää hyvät ihmiset jne... siinä valossa, että omat ne aivan ainoat ihan oikeat ovat riidelleet itsensä ainakin kolmeenkymmeneen aivan oikeaan osaan, liekö mailmanennätys.

      luulis jonkinlainen itskritiikki nousevan jo yksin tuon asian tähden, mutta eipä sellaista näy, kaikki muuta ovat keleen mahtailijoita vaikka mitään sellaista ei ole esillä, on ainoastaan ihmettelyä miksi tehdään sellaista josta Raamattu eitiedä mitään, eikö se teitä itseänne ihmetytä, vai mitä vaito &!?

    • Anonyymi

      Miksi olet lestadiolainen? Miksi et usko kristittyjen Jumalaan? Miksi et pakanaka ole muslimi?

      No, kiirastulessahan sinun on hyvä katua...

      • Anonyymi

        No niin, tässäpä taas kysymyksiä!


    • Anonyymi

      Ei ol eihme että lestadiolaiset ovat hajallaan kymmenissä kuppikunnissa kun näitä lukee!

      ei paljon mitään Raamatun käsitystä...miksi puolustat aikuiskastetta---herraisä kun Raamatussa ei ole sanaakaan sellaisesta, eikä pitäisi olla vaikeaa nähdä ketä ja miksi Raamatussa yleensäkin kastetaan ihmisyksilöitä.

      Eikö sekin pitäisi ihmetyttää miksi kukaan Apostoli ei kasta ketään ilman että ENSIN tullaan uskolle kuuliaiseksi, ei yhtään tapausta että ensin kastetaan ja sitten opetetaan.

      katsokaas kun Jumalan lapseuteen ei tulla kasvamalla eikä opettamalla, vaan syntymällä Jumalan Hengen kautta ja Hengestä.

      mitään rajapintaa ei ole opettamiselle ennen sitä, koska kuollut ei voi ottaa vastaan mitään elävää Sanaa. Käännynnäisiä eli tavoille oppineita fariseuksia kylläkin syntyy mutta mitä sellainen on, se on kauhistus Jumalan edessä leikkiä uskovaista ilman sisäistä elämää j ajumalayhteyttä.

      Raamattu sanoo mm " tutkikaa itseänne, oletteko uskossa.."! miten vauva taikka jumalaton tutkii itseään, kertokaa?

      • Anonyymi

        Ei näy sinussakaan pienintäkään merkkiä itsesi tutkimisesta. Eipä tietenkään koska tulisit Jumalan edessä roistoksi Jumalan pilkkaajaksi.

        Telopyhänä lilluminen ei uskoa vaadi. Itsensä kieltäminen, siis tyhjäksi tunnustaminen sen sijaan vaatii uskoa. Ilman tyhjäksi tulemista ei kristinusko avaudu alkuunkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei näy sinussakaan pienintäkään merkkiä itsesi tutkimisesta. Eipä tietenkään koska tulisit Jumalan edessä roistoksi Jumalan pilkkaajaksi.

        Telopyhänä lilluminen ei uskoa vaadi. Itsensä kieltäminen, siis tyhjäksi tunnustaminen sen sijaan vaatii uskoa. Ilman tyhjäksi tulemista ei kristinusko avaudu alkuunkaan.

        Täysin asiaton kommentti, ei liity mitenkään mihinkään ja toisekseen, et voi mitenkään tietää minun ja Jumalan välisiä rapahtumia, eli keksi jotain asiaa seuraavaan kommenttiin.


    • Anonyymi

      Siirryin siks kun mun kaveritkin meni sinne.mut oon huomannu et ei tää oo samanlaista kun ennen,kaikennäköistä on otettu lisää ja touhu menny maailman suuntaan,taidan palata takaisin.

    • Muistatko varmasti millaista oli ennen?
      Onko tarpeen, että nyt pitää olla kuin ennen?
      Voisitko sanoa, että milloin oli ennen?
      Eikö Jumala uudista Pyhän Henkensä kautta kansaansa joka päivä?
      Sanoohan Sanakin, että joka aamu on armo uusi. Meillehän se on tarkoitettu!
      Jumalan Sana on ainoa asia joka on muuttumaton - ajan alusta ajan loppuun. Turvatkaamme siihen eli Jeesukseen Kristukseen, eikä siihen mitä on ollut ennen.

      • Anonyymi

        Eikö ihminen ole pöljä olento !

        Joka päivä on mahdollista korjata kurssia, tutkia Sanasta mikä on oikein mikä ei, joka päivälle Pyhä henki tahtoo antaa uuden hengen elämän avun ja ruoka-annoksen.

        mutta mitä tekee ihminen.... haluaa pysyä entisessä, jota ei kykene määrittelemään edes.

        mutta kun on niin turvallista puristaa kaksin käsin isien entiseen pyrkimysten tuloksia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      262
      2541
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      192
      1632
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      59
      1424
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      79
      1156
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1149
    6. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      220
      1008
    7. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      990
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      895
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      719
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      710
    Aihe