Otsikko on Paavalin kirjeestä korinttilaisille. Hän kirjoittaa viisaudesta ja vielä salatusta viisaudesta, joka meidänkin tulisi tuntea, niin vaikka se onkin salattua sillä, Paavali toteaa näin:
”Sitä ei kukaan tämän maailman valtiaista ole tuntenut, sillä jos he olisivat sen tunteneet, he eivät olisi ristiinnaulinneet kirkkauden Herraa.” (1.Kor.2:8)
Eikö olekin kummallinen salaisuus! Siis salaisuus onkin siinä, että vaikka sitä julistetaan avoimesti ihmisille niin, että julistuksen uskovia se vahvistaa, mutta joka ei usko - he vihastuvat.
”joka pystyy voimallaan vahvistamaan teitä, niin kuin ilmoittaa evankeliumi, jota minä julistan, sanoma Jeesuksesta Kristuksesta, se paljastettu salaisuus, joka on ikiajoista saakka ollut kätkettynä!” (Room.16:25)
Eikö olekin niin, että kun me tänne kirjoitamme, pyrimme kirjoittamaan viisaan kirjoituksen, eli semmoisen että tulisimme ymmärretyksi. Tämä on hyvä tavoite meille kaikille, kukapa se nyt sekavaa tekstiä haluaisi kirjoittaa, siis semmoista tekstiä, jota ei kukaan ymmärrä. Paavali kuitenkin toteaa, ettei uskoa käsitä ihmisviisauden sanoista:
”Puheeni ja julistukseni ei pyrkinyt vakuuttamaan viisaudellaan vaan ilmensi Jumalan Hengen voimaa.” Hän kertoo syynkin miksi evankeliumin ilmoitus ei saa olla ihmisviisautta:
”jotta teidän uskonne ei perustuisi ihmisten viisauteen vaan Jumalan voimaan.” (1.2:5)
Kun Paavali kertoo evankeliumista, hän sanoo sitä uskovien kirkkaudeksi. Miten me voisimme ymmärtää tämän? Luetaanpa: ”Me julistamme Jumalan salaista, kätkettyä viisautta, jonka hän jo ennen aikojen alkua on määrännyt meidän kirkkaudeksemme.”
Eikö olekin niin, että jos on oikein valoisaa, eli kirkasta, näkee hyvin, vaikka olisi huonompikin näkökyky. Eli Jumala on määrännyt, että se pienienenkin uskovan tulee kirkkaasti nähdä, miten heikkokin usko vie perille taivaaseen. Ihminen, myös uskova ihminen on itsessään sokea ja ymmärtämätön ja siksi Jumala on antanut Pyhän Hengen avaamaan ymmärryksemme, että voisimme nähdä:
”Meille Jumala on sen ilmoittanut Hengellään, sillä Henki tutkii kaiken, myös Jumalan syvimmät salaisuudet.”
Olemme varmaankin joskus ihmetelleet, miksi Paavalin sanoo itsestään:
”Te näitte minut hyvin heikkona, hyvin arkana ja pelokkaana.”
Ei kait kukaan apostoleista ole ollut häntä rohkeampi taistelemaan evankeliumin puolesta, tästä meille tulee mieleen kysymys; missä Paavalin arkuus näkyy, eli ilmenee?
Kun haemme tälle kysymyksellemme vastausta, vastaus löytyy hänen sanoistaan, kun hän kertoo virastaan:
”Enhän minä ole sitä ihmisiltä saanutkaan, eikä kukaan ole sitä minulle opettanut, vaan sain sen, kun Jeesus Kristus ilmestyi minulle.
Olettehan kuulleet, kuinka minä aikoinani, kun elin juutalaisena, vainosin kiihkeästi Jumalan seurakuntaa ja yritin tuhota sen.
Menin juutalaisuudessa pitemmälle kuin useimmat ikätoverini ja kiivailin isiltä perittyjen opetusten puolesta.
Mutta Jumala, joka jo äitini kohdusta oli valinnut minut ja armossaan kutsui minut työhönsä,
näki hyväksi antaa Poikansa ilmestyä minulle, jotta lähtisin julistamaan vieraille kansoille sanomaa hänestä. Silloin en kysynyt neuvoa yhdeltäkään ihmiseltä.” (Gal.1:12-16)
Paavalin arkuus näkyikin siinä, kun ihmiset alkoivat ihailla häntä, eikä Kristusta, jota hän ihmisille julisti. Inhimillistä ihmiselle on hakea ihmisten hyväksyntää – ihailua. Eikä usko tee meistä juurikaan parempia tässäkään asiassa. Luetaanpa:
”Jonkin ajan kuluttua tuli Sebedeuksen poikien äiti yhdessä poikiensa kanssa hänen luokseen ja polvistui anovasti hänen eteensä.
"Mitä haluat?" Jeesus kysyi. Nainen sanoi hänelle: "Lupaathan, että nämä kaksi poikaani saavat valtakunnassasi istua vierelläsi, toinen oikealla ja toinen vasemmalla puolella." (Matt.20:20,21)
Minkälaisen vastauksen tuo rakastava äiti sai ja samalla toisetkin opetuslapset, sillä toisillakin opetuslapsilla oli kenties salassa samat haaveet, siksipä heistä sanotaan; ”Kun muut kymmenen kuulivat tästä, he suuttuivat veljeksille.”
Jeesus kuitenkin rakasti näitä uskovia ja opetti oikeaan: ”Mutta Jeesus kutsui heidät luokseen ja sanoi: "Te tiedätte, että hallitsijat ovat kansojensa herroja ja maan mahtavat pitävät kansoja valtansa alla.
Niin ei saa olla teidän keskuudessanne. Joka tahtoo teidän joukossanne tulla suureksi, se olkoon toisten palvelija.”
Näin myös Paavali näytti uskoville, ettei hän ole mitään ja se, että hän julistaa evankeliumia sen vaikuttaa hänessä Pyhä Henki, eli Jumala ja hänelle yksin kuuluu kiitos ja tämän takia hän neuvoo:
”Tarkoitan sitä, että toiset teistä sanovat: "Minä olen Paavalin puolella", toiset taas: "Minä Apolloksen", "Minä Keefaksen*", "Minä Kristuksen".
”Onko Kristus jaettu? Onko ehkä Paavali ristiinnaulittu teidän puolestanne? Paavalinko nimeen teidät on kastettu?” (1.Kor.1:12,13)
Heino Korpela
Me julistamme Jumalan salaista, kätkettyä viisautta.
70
680
Vastaukset
- Anonyymi
Henki tutkii syvyydet, Jumalankin syvyydet, lukee Raamatussa.
Lapsenkaltaisuus tarkoittaa, että ihminen on taas " täydellinen niin kuin taivaallinen Isä on täydellinen". Sukuhimoa ei ole enää, kuten ennen tai edellisissä elämissä.(Luuk.20:34-)(1.Kor.15:20-).- Anonyymi
Lapsenkaltaisuus tarkoittaa että uskoo mitä tuubaa tahansa ilman oman ajattelun tuomaa kriittisyyttä.
On siis uskontonikkareiden helposti narrattavissa. Siinäpä se uskonnon suuri salaisuus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lapsenkaltaisuus tarkoittaa että uskoo mitä tuubaa tahansa ilman oman ajattelun tuomaa kriittisyyttä.
On siis uskontonikkareiden helposti narrattavissa. Siinäpä se uskonnon suuri salaisuus.Tämä sinun ajatuksesi on hyvinkin looginen ja johdonmukainen. Kiitos sinulle ajatuksestasi. On hyvä tuoda esiin monenlaisia ajatuksia ja keskustella niistä, näin asia selkenee meille, eli käsitämme kenties, mitä Jeesus tarkoitti puhuessaan lapsenkaltaisuudella:
”Silloin Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen
ja sanoi: "Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan.” (Matt.18:2,3)
On myös hyvin totta toteamuksesi: ”On siis uskontonikkareiden helposti narrattavissa.” Kyllä maailmassamme on näitä uskonnikkareita paljon, jotka vääntävät raamatun sanomaa omaksi edukseen, että ihmiset seuraisivat heidän opetustaan ja pitäisivät heidän oppiaan ainoana oikeana.
Tutkitaanpa nyt tuota lapsenkaltaisuutta, sillä Jeesus jatkaa aiheesta enempi: ”Se, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, on suurin taivasten valtakunnassa.”
Tuossa aloituksessa muistelin, miten myös opetuslapsilla oli halu olla uskovien joukossa suurin ja Jeesushan sanoi: ”Joka tahtoo teidän joukossanne tulla suureksi, se olkoon toisten palvelija.”
Nyt me löysimme tarkoituksen Jeesuksen sanonnalle; ”lapsenkaltaisuus.” Eli lapsenkaltaisuus ei ole oman edun tavoittelua, vaan palvelijan osa. Eikä tarkoita, että uskoo, mitä veljet valehtelevat, vaan kaikessa pyrkii noudattamaan lähimmäistemme etua, että meistä jokainen pääsisi taivaaseen ja taivaaseen ei kukaan meistä voi päästä, ellemme lapsenlailla luota Jumalan lupauksiin.
Jeesus ei siis tarkoita vain lapsia, mutta myös meitä vähäisiä uskovia, eikö olekin lohdullista lukea Jeesuksen varoittavat sanat ja tietää, että meistä huolehditaan taivaasta. Sinäkin, joka tunnet yksinäisyyttä, sinulla on jopa oma enkeli huolehtimassa, luetaanpa tähän lopuksi:
"Katsokaa, ettette halveksi yhtäkään näistä vähäisistä. Sillä minä sanon teille: heidän enkelinsä saavat taivaissa joka hetki katsella minun taivaallisen Isäni kasvoja.”
Heino - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä sinun ajatuksesi on hyvinkin looginen ja johdonmukainen. Kiitos sinulle ajatuksestasi. On hyvä tuoda esiin monenlaisia ajatuksia ja keskustella niistä, näin asia selkenee meille, eli käsitämme kenties, mitä Jeesus tarkoitti puhuessaan lapsenkaltaisuudella:
ja sanoi: "Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan.” (Matt.18:2,3)
On myös hyvin totta toteamuksesi: ”On siis uskontonikkareiden helposti narrattavissa.” Kyllä maailmassamme on näitä uskonnikkareita paljon, jotka vääntävät raamatun sanomaa omaksi edukseen, että ihmiset seuraisivat heidän opetustaan ja pitäisivät heidän oppiaan ainoana oikeana.
Tutkitaanpa nyt tuota lapsenkaltaisuutta, sillä Jeesus jatkaa aiheesta enempi: ”Se, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, on suurin taivasten valtakunnassa.”
Tuossa aloituksessa muistelin, miten myös opetuslapsilla oli halu olla uskovien joukossa suurin ja Jeesushan sanoi: ”Joka tahtoo teidän joukossanne tulla suureksi, se olkoon toisten palvelija.”
Nyt me löysimme tarkoituksen Jeesuksen sanonnalle; ”lapsenkaltaisuus.” Eli lapsenkaltaisuus ei ole oman edun tavoittelua, vaan palvelijan osa. Eikä tarkoita, että uskoo, mitä veljet valehtelevat, vaan kaikessa pyrkii noudattamaan lähimmäistemme etua, että meistä jokainen pääsisi taivaaseen ja taivaaseen ei kukaan meistä voi päästä, ellemme lapsenlailla luota Jumalan lupauksiin.
Jeesus ei siis tarkoita vain lapsia, mutta myös meitä vähäisiä uskovia, eikö olekin lohdullista lukea Jeesuksen varoittavat sanat ja tietää, että meistä huolehditaan taivaasta. Sinäkin, joka tunnet yksinäisyyttä, sinulla on jopa oma enkeli huolehtimassa, luetaanpa tähän lopuksi:
"Katsokaa, ettette halveksi yhtäkään näistä vähäisistä. Sillä minä sanon teille: heidän enkelinsä saavat taivaissa joka hetki katsella minun taivaallisen Isäni kasvoja.”
HeinoKannanottosi oli jälleen hyvä ja Pyhä, kuten tavallisesti, mutta olen samaan juttuun usein törmännyt lukiessani Alkutekstiä, ja huomannut, että siinä on käsitelty asiaa syvällisemmin.
Lanseeraan sitä hieman.
1. Sillä hetkellä ne oppilaat tulivat Jeshuan luokse, ja sanoivat: "Kuka siis on suurin taivasten kuningaskunnassa?"
Konteksti on siis se, että opetuslapset esittivät Jeesukselle kysymyksen, - kuka on suurin (tulevassa) Taivasten Valtakunnossa.
Koska Matteus kirjoitti juutalaisille, Hänen oli pakko irrottaa Jumalan nimi Valtakunnan etuliitteenä, sillä Hän kunnioitti sitä, ettei Jumalan nimeä saanut turhaan mainita, Hän käytti siksi, - Taivasten valtakuntaa.
Muita evankeliumeja ei tämä sääntö juuri sitonut.
2. Ja Jeshua kutsui erään poikalapsen, ja asetti hänet seisomaan heidän keskelleen.
Nyt tulee muutos nykyisiin käännöksiin. Jeesus otti esille poikalapsen, koska se kuului juutalaiseen kulttuuriin, työtöillä oli omat juttunsa.
Jeesus asetti poikalapsen seisomaan keskelleen., mutta muut sanovat että Jeesus otti Hänet syliinsä?
Luukas kertoo; Asetti Hänet viereensä.
Konteksti on 2 jakeessa se, että Jeesus havainnoi, kuka on suurin Taivasten-/ Jumalan Valtakunnassa.
3. Ja hän sanoi: "Amen, minä sanon teille, että ellette muutu ja tule lapsen kaltaiseksi, ette ole pääsevä sisään taivasten kuningaskuntaan.
Jeesuksen vastauksessa on kysymyksessä parannus, kääntyminen Jeesuksen ohjeen mukaan, kontekstista ei voi erehtyä.
Se mitä on kaltaisuus, sen Heino kertoi hyvin, joten en laita siihen aikaa, mutta nykyään se on mennyt niin, että nuoriso hakeutuu useinkin jonkin idolinsa, vaikka muusikon kaltaiseksi, mutta Jeesus näki lapsen vilpittömänä, fariseukseen verrattuna.
4. Sen tähden, joka taivuttaa sielunsa niin kuin tämä lapsi, hän on oleva suuri taivasten kuningaskunnassa
Tämä on edelliseen jakeeseen ikään kuin selventävä sivulause.
Tässä kohti on Suomen käännökset sattuvampia, se vaatii nöyrtymään, mutta biblia on väärin käännetty, alentuminen ei kuulu tähän yhteyteen.
5. Ja kuka ottaa vastaan kuin tällaisen lapsen, minun nimessäni, ottaa vastaan minut.
Tässä jakeessa on mielistäni -92 helpommin avaava; 5 Ja joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tällaisen lapsen, se ottaa luokseen minut.
Siinä Jeesus velvoittaa toimimaan Hänen pelastavassa nimessään.
Jeesus käyttää samaa kaavaa myös juuri alkaneessa opetuksessaan; Matt 10;40 "Joka ottaa vastaan teidät, ottaa vastaan minut, ja joka ottaa minut vastaan, ottaa vastaan sen, joka on minut lähettänyt.
6. Ja jokainen, joka loukkaa yhtäkin näistä vähäisistä, jotka uskovat minun kauttani, hänestä pidetään huoli, että aasin myllynkivi laitetaan hänen kaulaansa, ja hänet upotetaan meren syvyyteen.
Jakeessa 6, Hän lopettaa sanomansa lapsesta ja seuraavassa jakeessa alkaa kertoa pahoista viettelyksistä.
Sopii vain miettiä, mikä on pedofilian osuus, mikä aivopesun osuus ja mikä on sitomisen osuus lapsia kohtaan, heille on annettava myös esimerkillä hyvä lapsuus.
r - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannanottosi oli jälleen hyvä ja Pyhä, kuten tavallisesti, mutta olen samaan juttuun usein törmännyt lukiessani Alkutekstiä, ja huomannut, että siinä on käsitelty asiaa syvällisemmin.
Lanseeraan sitä hieman.
1. Sillä hetkellä ne oppilaat tulivat Jeshuan luokse, ja sanoivat: "Kuka siis on suurin taivasten kuningaskunnassa?"
Konteksti on siis se, että opetuslapset esittivät Jeesukselle kysymyksen, - kuka on suurin (tulevassa) Taivasten Valtakunnossa.
Koska Matteus kirjoitti juutalaisille, Hänen oli pakko irrottaa Jumalan nimi Valtakunnan etuliitteenä, sillä Hän kunnioitti sitä, ettei Jumalan nimeä saanut turhaan mainita, Hän käytti siksi, - Taivasten valtakuntaa.
Muita evankeliumeja ei tämä sääntö juuri sitonut.
2. Ja Jeshua kutsui erään poikalapsen, ja asetti hänet seisomaan heidän keskelleen.
Nyt tulee muutos nykyisiin käännöksiin. Jeesus otti esille poikalapsen, koska se kuului juutalaiseen kulttuuriin, työtöillä oli omat juttunsa.
Jeesus asetti poikalapsen seisomaan keskelleen., mutta muut sanovat että Jeesus otti Hänet syliinsä?
Luukas kertoo; Asetti Hänet viereensä.
Konteksti on 2 jakeessa se, että Jeesus havainnoi, kuka on suurin Taivasten-/ Jumalan Valtakunnassa.
3. Ja hän sanoi: "Amen, minä sanon teille, että ellette muutu ja tule lapsen kaltaiseksi, ette ole pääsevä sisään taivasten kuningaskuntaan.
Jeesuksen vastauksessa on kysymyksessä parannus, kääntyminen Jeesuksen ohjeen mukaan, kontekstista ei voi erehtyä.
Se mitä on kaltaisuus, sen Heino kertoi hyvin, joten en laita siihen aikaa, mutta nykyään se on mennyt niin, että nuoriso hakeutuu useinkin jonkin idolinsa, vaikka muusikon kaltaiseksi, mutta Jeesus näki lapsen vilpittömänä, fariseukseen verrattuna.
4. Sen tähden, joka taivuttaa sielunsa niin kuin tämä lapsi, hän on oleva suuri taivasten kuningaskunnassa
Tämä on edelliseen jakeeseen ikään kuin selventävä sivulause.
Tässä kohti on Suomen käännökset sattuvampia, se vaatii nöyrtymään, mutta biblia on väärin käännetty, alentuminen ei kuulu tähän yhteyteen.
5. Ja kuka ottaa vastaan kuin tällaisen lapsen, minun nimessäni, ottaa vastaan minut.
Tässä jakeessa on mielistäni -92 helpommin avaava; 5 Ja joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tällaisen lapsen, se ottaa luokseen minut.
Siinä Jeesus velvoittaa toimimaan Hänen pelastavassa nimessään.
Jeesus käyttää samaa kaavaa myös juuri alkaneessa opetuksessaan; Matt 10;40 "Joka ottaa vastaan teidät, ottaa vastaan minut, ja joka ottaa minut vastaan, ottaa vastaan sen, joka on minut lähettänyt.
6. Ja jokainen, joka loukkaa yhtäkin näistä vähäisistä, jotka uskovat minun kauttani, hänestä pidetään huoli, että aasin myllynkivi laitetaan hänen kaulaansa, ja hänet upotetaan meren syvyyteen.
Jakeessa 6, Hän lopettaa sanomansa lapsesta ja seuraavassa jakeessa alkaa kertoa pahoista viettelyksistä.
Sopii vain miettiä, mikä on pedofilian osuus, mikä aivopesun osuus ja mikä on sitomisen osuus lapsia kohtaan, heille on annettava myös esimerkillä hyvä lapsuus.
r#Sopii vain miettiä, mikä on pedofilian osuus, mikä aivopesun osuus ja mikä on sitomisen osuus lapsia kohtaan, heille on annettava myös esimerkillä hyvä lapsuus.#
Sopii myös miettiä, mikä osuus on saatanalla, joka sinussa asuu, komentissasi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
#Sopii vain miettiä, mikä on pedofilian osuus, mikä aivopesun osuus ja mikä on sitomisen osuus lapsia kohtaan, heille on annettava myös esimerkillä hyvä lapsuus.#
Sopii myös miettiä, mikä osuus on saatanalla, joka sinussa asuu, komentissasi.Kommenttihan oli Raamatusta.
Kommentoi sitä, ei minua.
Vai käskikö saatana tehdä sen.
r - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä sinun ajatuksesi on hyvinkin looginen ja johdonmukainen. Kiitos sinulle ajatuksestasi. On hyvä tuoda esiin monenlaisia ajatuksia ja keskustella niistä, näin asia selkenee meille, eli käsitämme kenties, mitä Jeesus tarkoitti puhuessaan lapsenkaltaisuudella:
HeinoPitää muistaa että raamattu kokonaisuudessaan ja kaikkine tulkintoineen on omahyväisten ja itsekkäiden uskontonikkareiden luomus. Opukseen mahtuu muutama poikkeuksen vahvistava totuus ja inhimillinen ajatus.
Lohdullisuus valheeseen (jumala, jeesus, taivas, vapahdus jne.) perustuen ei toimi terveelle aikuiselle, lapsenkaltaiselle varmaan jossain määrin.
- Anonyymi
Teidän tulisi Julistaa Jeesusta eikä omaa Kerhoanne.
Luuk 18. Aihe sopii lestadiolaisuuteen, - 32 Sillä hänet annetaan pakanain käsiin, ja häntä pilkataan ja häväistään ja syljetään;
33 ja ruoskittuaan he tappavat hänet, ja kolmantena päivänä hän nousee ylös."
34 Mutta he eivät ymmärtäneet tästä mitään, ja tämä puhe oli heiltä niin salattu, etteivät he käsittäneet, mitä sanottiin.
Teiltä se on salattu, koska ette uskalla Jeesusta kadulla julistaa, kuten kristityt tekee.
Luuk. 19:42 ja sanoi: "Jospa tietäisit sinäkin tänä päivänä, mikä rauhaasi sopii! Mutta nyt se on sinun silmiltäsi salattu.
r- Anonyymi
Onkohan se salattu myös lestadiolaisilta, jotka ovat keksineet tuon opin synninpäästön välttämättömyydestä?
Paavalihan sanoo: "”Enhän minä ole sitä ihmisiltä saanutkaan, eikä kukaan ole sitä minulle opettanut, vaan sain sen, kun Jeesus Kristus ilmestyi minulle."
Vl-läinen ei usko, että Jeesus voi ilmestyä uskovalle myös ilman sanallista synninpäästöä!
- Anonyymi
Vanhuuteen olisi jeesus kuollut ja pitkälle edennyt dementia teki hänestä naurettavan.
- Anonyymi
Myös vastuksesi on saatanallinen ja naurettava.
r
- Anonyymi
Outoa pohdintaa. Ihmismieli tekee kepposen.
- Anonyymi
Seon ihan sam amitä Raamatussa lukee, veeälihminen ei siitä ojennu, häneen vaikuttaa vain se mitä seurapöntöstä vakuutellaan, olkoot se niin hassua kuin värkistä saa.
ja tämä synninpäästöasia on yksi sellainen asia josta he ovat vääntäneet oman versionsa ja siinä pysyvät.
ja kun mitäään omakohtaista jumalasuhdetta ei ole, on vain suhde srkoohon ja naapurin taunoon joka vakuuttaa synnit asnteeksi, samalaisella olemattomalla jumalasuhteella varustettuna.
aikuiset ihmiset eivät opi lukemaan Raamatunsta tervettä oppia, se on ihme jos niistä puhutaan.- Anonyymi
Tuo kommenttisi on huomionarvoinen, mutta sitä ei kylläkään voi kohdistaa yksin vanhollislestadiolaisuuteen. Kyllä monet kirkkokunnat ja myöskin herätysliikkeet ovat omineet joitakin raamatun kohtia ja vähän rukanneet niitä itselleen paremmin soveltuviksi. Esimerkiksi katollinen kirkko on järjestänyt niin, että vain paavi, piispat ja papit saavat antaa syntejä anteeksi.
Syntien anteeksiantamisessa säilyy valta sen antajalla. VL – uskolla anteeksianto on laajempi kuin katollisella kirkolla. Eli anteeksiantovalta on kaikilla uskovilla, joten valta pysyy seurakunnalla. Apostolit eivät pyrkineet pitämään valtaa omissa hyppysissään, vaan saarnasivat niin kuin Jeesus oli heitä käskenyt. Niinpä Pietari julistaa:
”Hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että juuri hänet Jumala on asettanut elävien ja kuolleiden tuomariksi.
Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa hänen nimensä voimasta syntinsä anteeksi."
Pietarin vielä puhuessa laskeutui Pyhä Henki kaikkiin, jotka olivat hänen sanojaan kuulemassa.” (Ap.t.10:42-44)
On totta myöskin huomiosi, etteivät vl -uskovat ojenna itseään, vaikka todistaisi raamatun sanalla, missä he uskovat väärin. Mutta näin tekevät muutkin kirkkokunnat ja herätysliikkeet. Luepa sinun jälkeesi kommentoineen kirjoitus. Hän kirjoittaa: ”Kahdelle pitkiä lurituksiaan julkaiseelle.” Eli hän kait tarkoittaa minua ja Jussia. Eli hän ei kestä meidän mielipiteitämme, mutta luulee itsellään olevan vuoria siirtävän rakkauden. Mielestäni tämä palsta on keskustelua varten, eikä minua ainakaan yhtään häiritse, jos joku kirjoittaa pitkästikin, tai lainaa raamattua paljonkin. Eihän minun tarvitse niitä lukea, joten ehdotan, että annetaan kaikkien ”kukkien kukkia”. Heino - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo kommenttisi on huomionarvoinen, mutta sitä ei kylläkään voi kohdistaa yksin vanhollislestadiolaisuuteen. Kyllä monet kirkkokunnat ja myöskin herätysliikkeet ovat omineet joitakin raamatun kohtia ja vähän rukanneet niitä itselleen paremmin soveltuviksi. Esimerkiksi katollinen kirkko on järjestänyt niin, että vain paavi, piispat ja papit saavat antaa syntejä anteeksi.
Syntien anteeksiantamisessa säilyy valta sen antajalla. VL – uskolla anteeksianto on laajempi kuin katollisella kirkolla. Eli anteeksiantovalta on kaikilla uskovilla, joten valta pysyy seurakunnalla. Apostolit eivät pyrkineet pitämään valtaa omissa hyppysissään, vaan saarnasivat niin kuin Jeesus oli heitä käskenyt. Niinpä Pietari julistaa:
”Hän käski meidän saarnata kansalle ja todistaa, että juuri hänet Jumala on asettanut elävien ja kuolleiden tuomariksi.
Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa hänen nimensä voimasta syntinsä anteeksi."
Pietarin vielä puhuessa laskeutui Pyhä Henki kaikkiin, jotka olivat hänen sanojaan kuulemassa.” (Ap.t.10:42-44)
On totta myöskin huomiosi, etteivät vl -uskovat ojenna itseään, vaikka todistaisi raamatun sanalla, missä he uskovat väärin. Mutta näin tekevät muutkin kirkkokunnat ja herätysliikkeet. Luepa sinun jälkeesi kommentoineen kirjoitus. Hän kirjoittaa: ”Kahdelle pitkiä lurituksiaan julkaiseelle.” Eli hän kait tarkoittaa minua ja Jussia. Eli hän ei kestä meidän mielipiteitämme, mutta luulee itsellään olevan vuoria siirtävän rakkauden. Mielestäni tämä palsta on keskustelua varten, eikä minua ainakaan yhtään häiritse, jos joku kirjoittaa pitkästikin, tai lainaa raamattua paljonkin. Eihän minun tarvitse niitä lukea, joten ehdotan, että annetaan kaikkien ”kukkien kukkia”. Heino# mutta luulee itsellään olevan vuoria siirtävän rakkauden.#
Pysytäänpä asiassa lurittajat. Vuoria siirretään uskolla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
# mutta luulee itsellään olevan vuoria siirtävän rakkauden.#
Pysytäänpä asiassa lurittajat. Vuoria siirretään uskolla.Kirjoitat: ”Pysytäänpä asiassa lurittajat. Vuoria siirretään uskolla.”
Tämä huomiosi on ihan oikea, kiitos oikaisusta. Usko ja rakkaus kuitenkin liittyvät läheisesti yhteen. Raamattu todistaakin, että Jumala on rakkaus. Jeesuksesta sanotaan, että hän on itse rakkauden lähde: ”Jeesus vastasi hänelle: "Joka juo tätä vettä, sen tulee uudelleen jano, mutta joka juo minun antamaani vettä, ei enää koskaan ole janoissaan. Siitä vedestä, jota minä annan, tulee hänessä lähde, joka kumpuaa ikuisen elämän vettä.” (Joh.4:13,14)
Rakkaus on siitä kummallinen, että ilman rakkautta ei ole oikeaa uskoa, eli silloin jos puuttuu rakkaus, vuori jää takulla siirtämättä. Niinpä rakkaus ja usko kuuluvat saumattomasti yhteen. Apostoli kirjoittaa tästä:
”Sillä ei Kristuksessa Jesuksessa ympärileikkaus eikä esinahka mitään kelpaa, vaan usko, joka rakkauden kautta työtä tekee.” (Gal.5:6)
Uudempi käännös samasta kohti: ”Kristuksessa Jeesuksessa on yhdentekevää, onko ihminen ympärileikattu vai ei. Ainoa tärkeä on rakkautena vaikuttava usko.”
”Niin pysyvät nämä kolme: usko, toivo, rakkaus. Mutta suurin niistä on rakkaus.” (1.Kor.13:13))
Heino
- Anonyymi
Kahdelle pitkiä lurituksiaan julkaiseelle.
1. Kor. 13:2
Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja, vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin siirtää vuoria, mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään. [1. Kor. 12:8,9 | Matt. 17:20]- Anonyymi
Jeesus kertoo salaisuuden Johanneksen evankeliumissa; Joh. 14:6 Jeesus vastasi: "Minä olen tie, totuus ja elämä. Ei kukaan pääse Isän luo muuten kuin minun kauttani.
Myös voin valaista epäilijöitä, meitä kanta ei kannata epäillä myöskään uskosta Jeesukseen, vaikka tunnemme salaisuuden, sekä Jumalan Sanan ja siinä olevan tiedon.
Profetoimiseen ei ole enää tarve, sillä kaikki löytyy Raamatusta, kuitenkin meitä kehotetaan varautumaan Herran päivään, sekin on luettavissa Kirjassa, milloin.
r
- Anonyymi
Kaikissa uskonnoissa on esoteerinen(salainen) puoli ja myöskin eksoteerinen(yleinen, julkinen) puolensa.
- Anonyymi
Mutta Totuus on vain yksi, yksi on myös Tie ja Elämä on yksi, sekin vain Jeesuksessa.
Mikä mielestäsi on kristinuskon agenda, ja täsmääkö se julistaviin seurakuntiin, tai VL:iin.
r
- Anonyymi
”Sitä ei kukaan tämän maailman valtiaista ole tuntenut, sillä jos he olisivat sen tunteneet, he eivät olisi ristiinnaulinneet kirkkauden Herraa.” (1.Kor.2:8)
Tällä kohtaa Raamatun sanoma "ontuu". Miksi ehdollistaa maailman valtiaitten tietämys? Jumalahan oli jo aikoja sitten syntiinlankeemuksen jälkeen tehnyt pelastussuunnitelman: uhrata oma Poikansa kaikkien ihmisten syntien edestä.
Jumala tiesi, miten Hänen suunnitelmansa yksityiskohtineen tulee toteutumaan. Olisiko Jumalalla ollut varasuunnitelma, jos maailman valtiaat olisivat sattumoisin tunteneet tuon salaisuuden.
Avaajalle sanoisin, että tuo salaisuus raukesi Jeesuksen sovitustyön kautta. Sitä ennen se oli salaisuus. Sinun tulkintasi siitä on sinua itseäsi.- Anonyymi
Amen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Amen.
Kirjoittajan nimi jäi pois, "r".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoittajan nimi jäi pois, "r".
Ei tuo kommentoija ole "r", vaan joku tervejärkinen, objektiivisesti Raamattua tulkitseva.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuo kommentoija ole "r", vaan joku tervejärkinen, objektiivisesti Raamattua tulkitseva.
Kyllä se minä olen.
Kiitos kehuista.
r - Anonyymi
Luin moneen kertaan kommenttisi – en ymmärtänyt mitä yrität sanoa minulle? Selventäisitkö, että minä ymmärtäisin mitä tarkoitat? Siis ontuuko Jumala, koska sanot, että raamattu ontuu? Luulen, ettet ole tutkinut raamattua tarkemmin, koska luulet, että syntiinlankeemuksen jälkeen Jumala tiesi, eli päätti, että uhraa poikansa. Kyllä Jumala tiesi jo ennen ihmisen luomista, että ihminen tulee lankeamaan syntiin.
Kerrot, että ”salaisuus raukesi Jeesuksen sovitustyön kautta. Sitä ennen se oli salaisuus. Sinun tulkintasi siitä on sinua itseäsi.”
Sanon sinulle, että itse olet aivan ”metässä”, sillä tuo salaisuus on tänä päivänä yhä voimassa, kuin oli Jeesuksen tappajille ja pilkkaajille yli kaksi tuhatta vuotta sitten. Eivät silloiset maan mahtavat tunnistaneet Jeesusta Messiaaksi. He kyllä pelkäsivät kansaa ja laittoivat varmuuden vuoksi haudan suulle valtavan kiven ja vartijat vielä vartioimaan hautaa., etteivät opetuslapset voisi varastaa Jeesuksen ruumista ja sanoa, että hän on noussut kuolleista:
”Sapatin päätyttyä, viikon ensimmäisen päivän koittaessa, tulivat Magdalan Maria ja se toinen Maria katsomaan hautaa.
Äkkiä maa alkoi vavahdella ja järistä, sillä Herran enkeli laskeutui taivaasta. Hän tuli haudalle, vieritti kiven pois ja istuutui sille.” (Matt.28:1,2)
Se on kumminkin totta, että kaikki niin maan valtiaat kuin me pienet ihmiset tiedämme historiasta, että Jeesus on ollut elävä ihminen ja hänet on ristiinnaulittu, eli tapettu. Mutta tämä on vain historiallinen tosiasia, joka on todistettu agrologisien löydöksien kautta. Usko on kuitenkin ihan muuta kuin tietoa ja tässä asiassa sinä eksyt. Paavali kuvaa uskoa korinttilaisille näin:
”Emmekä me kiinnitä katsettamme näkyvään vaan näkymättömään, sillä näkyvä kestää vain aikansa mutta näkymätön ikuisesti.” (2.Kor.4:18) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luin moneen kertaan kommenttisi – en ymmärtänyt mitä yrität sanoa minulle? Selventäisitkö, että minä ymmärtäisin mitä tarkoitat? Siis ontuuko Jumala, koska sanot, että raamattu ontuu? Luulen, ettet ole tutkinut raamattua tarkemmin, koska luulet, että syntiinlankeemuksen jälkeen Jumala tiesi, eli päätti, että uhraa poikansa. Kyllä Jumala tiesi jo ennen ihmisen luomista, että ihminen tulee lankeamaan syntiin.
Kerrot, että ”salaisuus raukesi Jeesuksen sovitustyön kautta. Sitä ennen se oli salaisuus. Sinun tulkintasi siitä on sinua itseäsi.”
Sanon sinulle, että itse olet aivan ”metässä”, sillä tuo salaisuus on tänä päivänä yhä voimassa, kuin oli Jeesuksen tappajille ja pilkkaajille yli kaksi tuhatta vuotta sitten. Eivät silloiset maan mahtavat tunnistaneet Jeesusta Messiaaksi. He kyllä pelkäsivät kansaa ja laittoivat varmuuden vuoksi haudan suulle valtavan kiven ja vartijat vielä vartioimaan hautaa., etteivät opetuslapset voisi varastaa Jeesuksen ruumista ja sanoa, että hän on noussut kuolleista:
”Sapatin päätyttyä, viikon ensimmäisen päivän koittaessa, tulivat Magdalan Maria ja se toinen Maria katsomaan hautaa.
Äkkiä maa alkoi vavahdella ja järistä, sillä Herran enkeli laskeutui taivaasta. Hän tuli haudalle, vieritti kiven pois ja istuutui sille.” (Matt.28:1,2)
Se on kumminkin totta, että kaikki niin maan valtiaat kuin me pienet ihmiset tiedämme historiasta, että Jeesus on ollut elävä ihminen ja hänet on ristiinnaulittu, eli tapettu. Mutta tämä on vain historiallinen tosiasia, joka on todistettu agrologisien löydöksien kautta. Usko on kuitenkin ihan muuta kuin tietoa ja tässä asiassa sinä eksyt. Paavali kuvaa uskoa korinttilaisille näin:
”Emmekä me kiinnitä katsettamme näkyvään vaan näkymättömään, sillä näkyvä kestää vain aikansa mutta näkymätön ikuisesti.” (2.Kor.4:18)" agrologisien löydöksien"
Olisi hyvä, jos kommentoi, että itsekin ymmärtää mitä kirjoittaa. Kuitenkin uskon varaan jää se, mitä Jeesuksesta kerrotaan ja mitä Hän teki. Kaikki tuohan on näkymätöntä meille. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" agrologisien löydöksien"
Olisi hyvä, jos kommentoi, että itsekin ymmärtää mitä kirjoittaa. Kuitenkin uskon varaan jää se, mitä Jeesuksesta kerrotaan ja mitä Hän teki. Kaikki tuohan on näkymätöntä meille.Tuo sinun neuvosi on hyvä meille kaikille, siis tämä: ”Olisi hyvä, jos kommentoi, että itsekin ymmärtää mitä kirjoittaa.”
Kiitän tästä kommentistasi, se on kaikilta osin ymmärrettävää tekstiä, siis paljon parempi kuin edellinen kirjoituksesi.
Toteamuksesi: ”Kuitenkin uskon varaan jää”. Tämä on totta! Ei usko nojaa tietoon, vaan on niin kuin raamattu todistaa:
”Usko on sen todellisuutta, mitä toivotaan, sen näkemistä, mitä ei nähdä.
Uskoon perustuu se todistus, jonka Jumala on isistä antanut.
Uskon avulla me ymmärrämme, että maailmat on luotu Jumalan sanalla: näkyvä on syntynyt näkymättömästä.” (Heb.11:1-3)
Toivotaan, että tästä päivästä tulee meille kaikilta osin hyvä, valoisa armonpäivä. Heino
- Anonyymi
Salattu kaikilta niiltä jotka kadotetaan jotain tämmöstä Raamatussa ilmotettiin,Mutta uskovaisia myös paljon kadotukseen joutuu että onko näiltä sitten se pelastuksen ydin salattu?
- Anonyymi
Muistelet varmaankin tätä raamatun kohtaa:
”Kun meillä Jumalan armosta on tällainen palveluvirka, me emme lannistu.
Olemme hylänneet kaiken salakähmäisen, emme toimi petollisesti emmekä vääristele Jumalan sanaa, vaan tuomme esiin totuuden ja toivomme, että jokainen omassatunnossaan arvioi meidät Jumalan edessä.
Jos meidän julistamamme evankeliumi on peitossa, se on peitossa niiltä, jotka joutuvat kadotukseen.
Tarkoitan niitä, joiden mielen tämän maailman jumala on sokaissut, niin että he epäuskossaan eivät näe Kristuksen evankeliumin kirkkaudesta säteilevää valoa, Kristuksen, joka on Jumalan kuva.
Emmehän me julista sanomaa itsestämme vaan Jeesuksesta Kristuksesta: Jeesus on Herra, ja hän on lähettänyt meidät palvelemaan teitä.
Jumala, joka sanoi: "Tulkoon pimeyteen valo", valaisi itse meidän sydämemme. Näin Jumalan kirkkaus, joka säteilee Kristuksen kasvoilta, opitaan tuntemaan, ja se levittää valoaan.”
(2.Kor.4:1-6)
Tässä on kuitenkin huomioitava, että ymmärtäisimme Paavalin sanat oikein, sillä tuo sana: ”Jos meidän julistamamme evankeliumi on peitossa, se on peitossa niiltä, jotka joutuvat kadotukseen.” Kuulostaa hätäisesti luettuna korvaamme, että Jumala olisi jotkut ihmiset tehnyt taivaaseen kelpaamattomaksi. Näin ei kuitenkaan ole, vaan Jumala on luonut ihmisen itselleen, niin kuin ennen sanottiin ”ilokumppanikseen”, eli olemaan taivaassa. Tätä varten on Jumala asettanut saarnaviran, että jokaisella ihmisellä olisi uskon kautta tietous valita, niin kuin Mooses saarnaa Israelin kansalle: "Taivas ja maa ovat todistajinani, kun nyt sanon: Minä olen pannut teidän valittavaksenne elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen. Valitkaa siis elämä, että te ja teidän jälkeläisenne saisitte elää.” (5.Moos.30:19)
Kaikki apostolit kertovat ja opettavat, miten tulisi uskoa, että voisi saavuttaa uskovien päämäärän – päästä tämän elämän jälkeen Jumalan luokse taivaaseen. Me kuitenkin näemme, etteivät kaikki ihmiset halua kuulla totuutta, vaan valitsevat toisin, eli omien mieltymyksiensä mukaisen uskon, eli opin, joka on ihmisten keksimä. Ihmisten jääräpäisyyden takia apostolitkin joutuivat ponnistelemaan. Näin Paavali:
”Häntä me julistamme, ja me neuvomme ja opetamme jokaista ihmistä kaikella viisaudella, jotta voisimme asettaa jokaisen ihmisen Jumalan eteen täysi- ikäisenä Kristuksen tuntemisessa.
Sitä varten minä ponnistelen ja taistelen kaikella hänen voimallaan, sillä voimalla, joka vaikuttaa minussa.” (Kol.1:28,29)
Heino
- Anonyymi
Syvää opittavaa:
Luuk. 10:16 Joka kuulee teitä, se kuulee minua, ja joka hylkää teidät, hylkää minut; mutta joka minut hylkää, hylkää hänet, joka on minut lähettänyt."- Anonyymi
Jumalan Sana. Siksi Jeesus rohkaisee opetuslapsiaan rohkeasti puhumaan: "Joka kuulee teitä, kuulee minua, ja joka hylkää teidät, hylkää minut. Mutta joka hylkää minut, hylkää sen, joka on minut lähettänyt." Johannes samasta asiasta:
”Totisesti, totisesti: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, ottaa vastaan minut, ja joka ottaa minut vastaan, ottaa vastaan sen, joka on minut lähettänyt." (Joh.13:20)
Tämän raamatun kohdan ovat löytäneet myöskin väärät saarnamiehet ja tähän Jeesuksen lähetys-sanaan vedonneet: ”Joka kuulee teitä, kuulee minua”. Näin pienellä ”lipsauksella” voi Jeesuksen puheen kääntää palvelemaan itseään.
Hoitokokousten aikana, monet saarnamiehet tulkitsivat raamattua rohkeasi ja kehottivat seuraamaan heitä, sanotaanhan raamatussa: ”Ja te olette meitä ja Herra seuraamaan ruvenneet” (1.Tes.1:6)
Saarnoissa vakuutettiin, että kun sanotaan, ensiksi meitä ja sitten vasta Herraa, niin järjestys pitää olla näin. Mutta tämäkin väärin opetettu raamatun paikka oikeaa, kun luemme enempi:
”Seuratkaa minun esimerkkiäni, niin kuin minäkin seuraan Kristusta.” (1.Kor.11:1)
Kun tutkimme itsekin, niin meitä ei ihan helposti pystytä juksaamaan, eli harhauttamaan ihmisoppiin.
Heino - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jumalan Sana. Siksi Jeesus rohkaisee opetuslapsiaan rohkeasti puhumaan: "Joka kuulee teitä, kuulee minua, ja joka hylkää teidät, hylkää minut. Mutta joka hylkää minut, hylkää sen, joka on minut lähettänyt." Johannes samasta asiasta:
”Totisesti, totisesti: joka ottaa vastaan sen, jonka minä lähetän, ottaa vastaan minut, ja joka ottaa minut vastaan, ottaa vastaan sen, joka on minut lähettänyt." (Joh.13:20)
Tämän raamatun kohdan ovat löytäneet myöskin väärät saarnamiehet ja tähän Jeesuksen lähetys-sanaan vedonneet: ”Joka kuulee teitä, kuulee minua”. Näin pienellä ”lipsauksella” voi Jeesuksen puheen kääntää palvelemaan itseään.
Hoitokokousten aikana, monet saarnamiehet tulkitsivat raamattua rohkeasi ja kehottivat seuraamaan heitä, sanotaanhan raamatussa: ”Ja te olette meitä ja Herra seuraamaan ruvenneet” (1.Tes.1:6)
Saarnoissa vakuutettiin, että kun sanotaan, ensiksi meitä ja sitten vasta Herraa, niin järjestys pitää olla näin. Mutta tämäkin väärin opetettu raamatun paikka oikeaa, kun luemme enempi:
”Seuratkaa minun esimerkkiäni, niin kuin minäkin seuraan Kristusta.” (1.Kor.11:1)
Kun tutkimme itsekin, niin meitä ei ihan helposti pystytä juksaamaan, eli harhauttamaan ihmisoppiin.
HeinoOikein olet lainannut raamatun kirjoitusta. Lainaamasi kohta on Jeesuksen puhetta opetuslapsilleen, kun hän lähetti heitä kertomaan ihmisille, että ”Taivaan Valtakunta on teitä lähestynyt.”
”Tämän jälkeen Herra valitsi vielä seitsemänkymmentäkaksi opetuslasta ja lähetti heidät kaksittain edellään jokaiseen kaupunkiin ja kylään, johon hän aikoi itse mennä.
Hän sanoi heille: "Satoa on paljon, mutta sadonkorjaajia vähän. Pyytäkää siis herraa, jolle sato kuuluu, lähettämään väkeä elonkorjuuseen.
"Menkää, minä lähetän teidät kuin lampaat susien keskelle.” (Luuk.10:1-3)
Jeesus tiesi minkälaisia vaikeuksia uskovat tulevat kohtaamaan saarnamatkallaan, eli he ovat fyysistä aseistusta vailla, mutta heillä on turvanaan hengen miekka, joka on niin kuin apostoli sanoo Jumalan Sana. Siksi Jeesus rohkaisee opetuslapsiaan rohkeasti puhumaan: "Joka kuulee teitä, kuulee minua, ja joka hylkää teidät, hylkää minut. Mutta joka hylkää minut, hylkää sen, joka on minut lähettänyt." Johannes samasta asiasta:
Heino
- Anonyymi
On se niin salaista ja kätkettyä, että sitä ei ole vielä kukaan löytänyt.
- Anonyymi
Kirjoitat: ”On se niin salaista ja kätkettyä, että sitä ei ole vielä kukaan löytänyt.”
Miksi sinä noin kirjoitat, sillä juuri tästä salaisuudesta me kirjoitamme ja keskustelemme, jota salaisuutta on Jumala lähettänyt jopa enkelinsä ihmisille ilmoittamaan:
”Yhtäkkiä heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus ympäröi heidät. Pelko valtasi paimenet,
mutta enkeli sanoi heille: "Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle.
Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus*, Herra.” (Luuk.2:9-11)
Israelin kansa kyllä osasi odottaa Messiasta, se oli heille ilmoitettu, mutta kun Jeesus syntyi, eivät he häntä tunnistaneet ja tämäkin oli jo paljon ennen Jeesuksen syntymää ilmoitettu, siis se, ettei Israelin kansa kokonaisuutena häntä tule tuntemaan:
”Kuka uskoo meidän sanomamme? Kuka ymmärtää Herran käsivarren voiman?
Hän kasvoi Herran edessä kuin vähäinen verso, kuin vesa kuivasta maasta. Ei hänellä ollut vartta, ei kauneutta, jota olisimme ihaillen katselleet, ei hahmoa, johon olisimme mieltyneet.
Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma, kipujen mies, sairauden tuttava, josta kaikki käänsivät katseensa pois. Halveksittu hän oli, me emme häntä minään pitäneet” (Jes.53:1-3)
Oikea usko Kristukseen ei löytynyt silloin, eikä löydy tänä päivänä maan mahtavien luota. Me ihmiset näemme suuret ja rikkaat/oppineet ikään kuin he olisivat ihmisyydessä yläpuolella tavallisen ihmisen, eli odotamme, että ihmisen tulee tehdä, eli osoittaa erinomaisuutensa ennen kuin me voimme häntä kunnioittaa ja ihailla.
Näin ei kuitenkaan ole uskonasiassa:
”Ajatelkaa, veljet, mitä te olitte, kun teidät kutsuttiin: teissä ei ollut monta ihmisten mielestä viisasta, ei monta vaikutusvaltaista, ei monta jalosukuista.
Mikä maailmassa on hulluutta, sen Jumala valitsi saattaakseen viisaat häpeään. Mikä maailmassa on heikkoa, sen Jumala valitsi saattaakseen häpeään sen, mikä on voimakasta.
Mikä maailmassa on vähäpätöistä ja halveksittua, mikä ei ole yhtään mitään, sen Jumala valitsi tehdäkseen tyhjäksi sen, mikä on jotakin.
Näin ei yksikään ihminen voi ylpeillä Jumalan edessä.
Jumalan vaikutusta on se, mitä te Kristuksessa Jeesuksessa olette. Hänet Jumala on antanut meille viisaudeksi, vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi.
Näin toteutuu kirjoitus: "Joka ylpeilee, ylpeilköön Herrasta." (1.Kor.1:26-31)
Ei voida sanoa, että Jumala salaisi tätä salaisuutta meiltä ihmisiltä. Tästä Paavali kirjoittaa:
”Nyt kysyn: eivätkö he ehkä ole kuulleetkaan sitä? Varmasti ovat: -- Heidän äänensä on kaikunut kaikkialle, heidän sanansa maan ääriin asti.” (Room.1:18)
”salaisuutensa, joka on ollut kätkössä aikojen alusta, sukupolvesta toiseen, mutta jonka Jumala nyt on paljastanut pyhilleen.
Hän on tahtonut antaa heille tiedoksi, miten häikäisevän kirkas on tämä kaikille kansoille ilmaistava salaisuus: Kristus teidän keskellänne*, kirkkauden toivo.
Häntä me julistamme, ja me neuvomme ja opetamme jokaista ihmistä kaikella viisaudella, jotta voisimme asettaa jokaisen ihmisen Jumalan eteen täysi- ikäisenä Kristuksen tuntemisessa.
Sitä varten minä ponnistelen ja taistelen kaikella hänen voimallaan, sillä voimalla, joka vaikuttaa minussa.” (Kol.1:26-29)
Heino - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kirjoitat: ”On se niin salaista ja kätkettyä, että sitä ei ole vielä kukaan löytänyt.”
Miksi sinä noin kirjoitat, sillä juuri tästä salaisuudesta me kirjoitamme ja keskustelemme, jota salaisuutta on Jumala lähettänyt jopa enkelinsä ihmisille ilmoittamaan:
”Yhtäkkiä heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus ympäröi heidät. Pelko valtasi paimenet,
mutta enkeli sanoi heille: "Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle.
Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus*, Herra.” (Luuk.2:9-11)
Israelin kansa kyllä osasi odottaa Messiasta, se oli heille ilmoitettu, mutta kun Jeesus syntyi, eivät he häntä tunnistaneet ja tämäkin oli jo paljon ennen Jeesuksen syntymää ilmoitettu, siis se, ettei Israelin kansa kokonaisuutena häntä tule tuntemaan:
”Kuka uskoo meidän sanomamme? Kuka ymmärtää Herran käsivarren voiman?
Hän kasvoi Herran edessä kuin vähäinen verso, kuin vesa kuivasta maasta. Ei hänellä ollut vartta, ei kauneutta, jota olisimme ihaillen katselleet, ei hahmoa, johon olisimme mieltyneet.
Hyljeksitty hän oli, ihmisten torjuma, kipujen mies, sairauden tuttava, josta kaikki käänsivät katseensa pois. Halveksittu hän oli, me emme häntä minään pitäneet” (Jes.53:1-3)
Oikea usko Kristukseen ei löytynyt silloin, eikä löydy tänä päivänä maan mahtavien luota. Me ihmiset näemme suuret ja rikkaat/oppineet ikään kuin he olisivat ihmisyydessä yläpuolella tavallisen ihmisen, eli odotamme, että ihmisen tulee tehdä, eli osoittaa erinomaisuutensa ennen kuin me voimme häntä kunnioittaa ja ihailla.
Näin ei kuitenkaan ole uskonasiassa:
”Ajatelkaa, veljet, mitä te olitte, kun teidät kutsuttiin: teissä ei ollut monta ihmisten mielestä viisasta, ei monta vaikutusvaltaista, ei monta jalosukuista.
Mikä maailmassa on hulluutta, sen Jumala valitsi saattaakseen viisaat häpeään. Mikä maailmassa on heikkoa, sen Jumala valitsi saattaakseen häpeään sen, mikä on voimakasta.
Mikä maailmassa on vähäpätöistä ja halveksittua, mikä ei ole yhtään mitään, sen Jumala valitsi tehdäkseen tyhjäksi sen, mikä on jotakin.
Näin ei yksikään ihminen voi ylpeillä Jumalan edessä.
Jumalan vaikutusta on se, mitä te Kristuksessa Jeesuksessa olette. Hänet Jumala on antanut meille viisaudeksi, vanhurskaudeksi, pyhitykseksi ja lunastukseksi.
Näin toteutuu kirjoitus: "Joka ylpeilee, ylpeilköön Herrasta." (1.Kor.1:26-31)
Ei voida sanoa, että Jumala salaisi tätä salaisuutta meiltä ihmisiltä. Tästä Paavali kirjoittaa:
”Nyt kysyn: eivätkö he ehkä ole kuulleetkaan sitä? Varmasti ovat: -- Heidän äänensä on kaikunut kaikkialle, heidän sanansa maan ääriin asti.” (Room.1:18)
”salaisuutensa, joka on ollut kätkössä aikojen alusta, sukupolvesta toiseen, mutta jonka Jumala nyt on paljastanut pyhilleen.
Hän on tahtonut antaa heille tiedoksi, miten häikäisevän kirkas on tämä kaikille kansoille ilmaistava salaisuus: Kristus teidän keskellänne*, kirkkauden toivo.
Häntä me julistamme, ja me neuvomme ja opetamme jokaista ihmistä kaikella viisaudella, jotta voisimme asettaa jokaisen ihmisen Jumalan eteen täysi- ikäisenä Kristuksen tuntemisessa.
Sitä varten minä ponnistelen ja taistelen kaikella hänen voimallaan, sillä voimalla, joka vaikuttaa minussa.” (Kol.1:26-29)
HeinoOn ilo lukea Veljeni Heinon kirjoituksia, Pyhässä Hengessä. On kun tulisi kotiin, siitä saa aina voimia palvella Jeesusta, kiitos siitä Sinulle.
Mielenkiintoista tuo nykyään lestadiolaisilla kumpuava "uskon salaisuus" joka on sanahirviö, koska siitä uupuu agenda, keneen uskoo, mutta kysymyksessä on, kuten Heino sanoo, Jeesus, luvattu Messias.
Jeesus ei ole salattu keneltäkään pakanalta, mutta jos kirjoittaa totuutta, se on salattu Jumalan omalta kansalta Israelilta, jossa Jumala käyttää sanaa peite.
Avaan tilannetta. 2. Kor. 3:14 Heidän mielensä paatuivat. Sama peite pysyy edelleenkin paikoillaan, kun he lukevat vanhan liiton kirjoituksia, sillä vasta Kristus sen poistaa.
Selitys asiaan on myös sanottu näin; Joh 1; 10 Maailmassa hän oli, ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä, mutta se ei tuntenut häntä.
11 Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen.
Siksi Jumala pani peitteen Heidän päälleen, evankeliumin osalta, joten lähetystyökin on aika vaikeaa.
Tiedän sen itse Israelin Huoneeseen kuuluvana, keskustellessa ordodoksi juutalaisten ja israelilaisten kanssa.
Mikään peite ei kenenkään päällä ikuisesti, Jumalan tulevassa Valtakunnassa, niin se poistuu ennen Herran päivää;
2. Kor. 3:16 Mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran puoleen, peite otetaan pois.
Tulos on luettavissa Roomalaiskirjeen 11:26 Sen tapahduttua koko Israel on pelastuva, niin kuin on kirjoitettu: -- Siionista on tuleva Pelastaja, hän poistaa jumalattomuuden Jaakobin jälkeläisistä.
Tälläistä armoa ei saa kukaan muu ihmiskunta maailmassa, poisluettuna Messiaaninen kansa.
Sekään ei ole salaisuus, Uusi Testamentti on kaikkien luettavissa, jos Henki asuu ihmisessä.
Heimossa Hän asuu, ja Hänelle on auennut perussanoma, josta Luukas kirjoittaa jo toisessa luvussaan, jakeissa 9- 11.
Hän myös tietää, mikä on Israelin lopullinen pelastus, josta Jesaja kirjoittaa.
Myös Hänen käsitys eksaktista uskosta Jeesukseen, on Pyhä. Sitä ei pysty ihmis- viisaus, eikä pahuus mitenkään pyyhkimään pois tapetilta. Nöyrät perivät maan, kuten edellisessä sessiossa käytiin läpi.
Jeesus elää, se meidän tulee muistaa ja on voimamme.
r - Anonyymi
Heino kirjoittaa:
"”Seuratkaa minun esimerkkiäni, niin kuin minäkin seuraan Kristusta.” (1.Kor.11:1)
Kun tutkimme itsekin, niin meitä ei ihan helposti pystytä juksaamaan, eli harhauttamaan ihmisoppiin."
Miksihän vl-läiset eivät kuitenkaan seuraa Paavalin esimerkkiä, vaan ovat keksineet oman oppinsa synninpääsöön? Tällä opillaan he pyrkivät juksaamaan tietämättömiä.Paavalihan ei julistanut sanallista synninäästöä, vaan ihminen voi kohdata Jeesuksen aivan yksinäänkin:
Gal 1
"Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan,
"Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista; 12
enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut. " - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On ilo lukea Veljeni Heinon kirjoituksia, Pyhässä Hengessä. On kun tulisi kotiin, siitä saa aina voimia palvella Jeesusta, kiitos siitä Sinulle.
Mielenkiintoista tuo nykyään lestadiolaisilla kumpuava "uskon salaisuus" joka on sanahirviö, koska siitä uupuu agenda, keneen uskoo, mutta kysymyksessä on, kuten Heino sanoo, Jeesus, luvattu Messias.
Jeesus ei ole salattu keneltäkään pakanalta, mutta jos kirjoittaa totuutta, se on salattu Jumalan omalta kansalta Israelilta, jossa Jumala käyttää sanaa peite.
Avaan tilannetta. 2. Kor. 3:14 Heidän mielensä paatuivat. Sama peite pysyy edelleenkin paikoillaan, kun he lukevat vanhan liiton kirjoituksia, sillä vasta Kristus sen poistaa.
Selitys asiaan on myös sanottu näin; Joh 1; 10 Maailmassa hän oli, ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä, mutta se ei tuntenut häntä.
11 Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
12 Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen.
Siksi Jumala pani peitteen Heidän päälleen, evankeliumin osalta, joten lähetystyökin on aika vaikeaa.
Tiedän sen itse Israelin Huoneeseen kuuluvana, keskustellessa ordodoksi juutalaisten ja israelilaisten kanssa.
Mikään peite ei kenenkään päällä ikuisesti, Jumalan tulevassa Valtakunnassa, niin se poistuu ennen Herran päivää;
2. Kor. 3:16 Mutta kun heidän sydämensä kääntyy Herran puoleen, peite otetaan pois.
Tulos on luettavissa Roomalaiskirjeen 11:26 Sen tapahduttua koko Israel on pelastuva, niin kuin on kirjoitettu: -- Siionista on tuleva Pelastaja, hän poistaa jumalattomuuden Jaakobin jälkeläisistä.
Tälläistä armoa ei saa kukaan muu ihmiskunta maailmassa, poisluettuna Messiaaninen kansa.
Sekään ei ole salaisuus, Uusi Testamentti on kaikkien luettavissa, jos Henki asuu ihmisessä.
Heimossa Hän asuu, ja Hänelle on auennut perussanoma, josta Luukas kirjoittaa jo toisessa luvussaan, jakeissa 9- 11.
Hän myös tietää, mikä on Israelin lopullinen pelastus, josta Jesaja kirjoittaa.
Myös Hänen käsitys eksaktista uskosta Jeesukseen, on Pyhä. Sitä ei pysty ihmis- viisaus, eikä pahuus mitenkään pyyhkimään pois tapetilta. Nöyrät perivät maan, kuten edellisessä sessiossa käytiin läpi.
Jeesus elää, se meidän tulee muistaa ja on voimamme.
r#koko Israel on pelastuva#
Room. 9:27
Mutta Israelista Jesaja huudahtaa: -- Vaikka Israelin kansa olisi lukuisa kuin merenrannan hiekka, siitä pelastuu vain rippeet. [Jes. 10:22,23] - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Heino kirjoittaa:
"”Seuratkaa minun esimerkkiäni, niin kuin minäkin seuraan Kristusta.” (1.Kor.11:1)
Kun tutkimme itsekin, niin meitä ei ihan helposti pystytä juksaamaan, eli harhauttamaan ihmisoppiin."
Miksihän vl-läiset eivät kuitenkaan seuraa Paavalin esimerkkiä, vaan ovat keksineet oman oppinsa synninpääsöön? Tällä opillaan he pyrkivät juksaamaan tietämättömiä.Paavalihan ei julistanut sanallista synninäästöä, vaan ihminen voi kohdata Jeesuksen aivan yksinäänkin:
Gal 1
"Paavali, apostoli, virkansa saanut, ei ihmisiltä eikä ihmisen kautta, vaan Jeesuksen Kristuksen kautta ja Isän Jumalan,
"Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista; 12
enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut, eikä sitä ole minulle opetettu, vaan Jeesus Kristus on sen minulle ilmoittanut. "Nuorena kipuilin itsekin tämän asian kanssa, tutkin esimerkiksi sitä, käyttikö Laestadius näitä synninpäästön sanoja ja löysin tiedon, että synninpäästön sanat otti ensimmäisenä käyttöön Raattamaa. Raattamaa huomasi tämän todistuksen hyväksi vakuuttaa syntejään katuvalle: ”Sinun syntisi ovat anteeksi annetut Jeesuksen nimessä ja veressä.”
Tähän johti se, etteivät synnintuntoon tulleet ihmiset millään tahtoneet uskoa, että Jumala noin vain armahtaa hänet, aivan armosta, kun häneen uskoo. Nuorena löysin tiedon tähän kirjaston kirjoista. Nyt meillä on tämä netti, jonka välityksellä meillä jokaisella on mahdollisuus päästä osalliseksi kaikkeen tietoon. Mauri Kinnunen on tätä asiaa myös tutkinut, laitan linkin hänen kirjoitukseensa, niin ei tarvitse minun esittämää tietoa epäillä:
https://maurikin.blogspot.com/p/normal-0-21-false-false-false_27.html
Oikein käytettynä ei ole mitään väärää todistaa syntejään katuvalle, että syntisi ovat anteeksi annetut Jeesuksen nimessä ja veressä. Olen itsekin todistanut monelle syntejään katuvalle näin, he ovat jääneet kiittämään Jumalaa, että hän on Pojassaan Jeesuksessa valmistanut meille tien armahdukseen.
Heino - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuorena kipuilin itsekin tämän asian kanssa, tutkin esimerkiksi sitä, käyttikö Laestadius näitä synninpäästön sanoja ja löysin tiedon, että synninpäästön sanat otti ensimmäisenä käyttöön Raattamaa. Raattamaa huomasi tämän todistuksen hyväksi vakuuttaa syntejään katuvalle: ”Sinun syntisi ovat anteeksi annetut Jeesuksen nimessä ja veressä.”
Tähän johti se, etteivät synnintuntoon tulleet ihmiset millään tahtoneet uskoa, että Jumala noin vain armahtaa hänet, aivan armosta, kun häneen uskoo. Nuorena löysin tiedon tähän kirjaston kirjoista. Nyt meillä on tämä netti, jonka välityksellä meillä jokaisella on mahdollisuus päästä osalliseksi kaikkeen tietoon. Mauri Kinnunen on tätä asiaa myös tutkinut, laitan linkin hänen kirjoitukseensa, niin ei tarvitse minun esittämää tietoa epäillä:
Oikein käytettynä ei ole mitään väärää todistaa syntejään katuvalle, että syntisi ovat anteeksi annetut Jeesuksen nimessä ja veressä. Olen itsekin todistanut monelle syntejään katuvalle näin, he ovat jääneet kiittämään Jumalaa, että hän on Pojassaan Jeesuksessa valmistanut meille tien armahdukseen.
HeinoEi nyt olekkaan kysymys siitä, etteikö olisi oikein julistaa katuvalle syntejään anteeksi, mutta kun vl-läiset ovat tehneet tästä julistamisesta sakramentin, jota ilman ei voisi pelastua, niin on menty pahasti harhaan. Muistan, kun minullekin vakuutettiin, että en voi pelastua, ellei joku tupakalle haiseva vl-saarnamies julista minulle synninpääsöä.
Ei meidän tarvitse etsiä tietoa siitä kirjastoista, vaan Jumalan Sana on paras opastaja.
Ap 10
"Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa hänen nimensä voimasta syntinsä anteeksi.»
Vl-läiset uskovat enemmän synninpäästöön kuin Jeesukseen Kristukseen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei nyt olekkaan kysymys siitä, etteikö olisi oikein julistaa katuvalle syntejään anteeksi, mutta kun vl-läiset ovat tehneet tästä julistamisesta sakramentin, jota ilman ei voisi pelastua, niin on menty pahasti harhaan. Muistan, kun minullekin vakuutettiin, että en voi pelastua, ellei joku tupakalle haiseva vl-saarnamies julista minulle synninpääsöä.
Ei meidän tarvitse etsiä tietoa siitä kirjastoista, vaan Jumalan Sana on paras opastaja.
Ap 10
"Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa hänen nimensä voimasta syntinsä anteeksi.»
Vl-läiset uskovat enemmän synninpäästöön kuin Jeesukseen Kristukseen.Oikein kirjoitat! Kiitos selvennyksestäsi. Riitiksi, eli rituaaliksi ovat synninpäästönsanat muuttuneet nykyiseen vl – uskovien keskuudessa. Kun olin lapsi, ei näin uskottu, vaan saarnoissa todistettiin, että yksin usko riittää pesemään syntisen Jumalalle kelpaavaksi. Saarnoissa jopa todistettiin, ettei kenellekään tarvitse edes sanoa, että sinäkin uskot – usko yksin riittää.
Tähän uskomukseen (että toisilla uskovilla on valta päättää, kenelle voidaan synnit antaa anteeksi) perustui hoitajien valta. Onhan Jeesus sanonut:
”Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: "Ottakaa Pyhä Henki.
Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi." (Joh.20:22,23)
Tämähän on totta, jos lukisimme näin raamattua, tämä olisi oikein. Raamatussa kuitenkin kehotetaan etsimään Jumalan tahtoa, eli sitä mitä Jumala tahtoo meille Jeesuksen opetuksessa ilmoittaa. Niinpä meidän tulee lukea muitakin Jeesuksen opetuksia, että pääsisimme selville Jumalan tahdosta. Jeesus opettaa myös näin:
"Niin kuin Mooses autiomaassa nosti käärmeen korkealle, niin on myös Ihmisen Poika korotettava, jotta jokainen, joka uskoo häneen, saisi iankaikkisen elämän.
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.” (Joh.3:15,16)
Me kuitenkin näemme ihmisten käyttäytymisestä, ettei Jeesuksen opetukset sellaisenaan tyydytä ihmisiä ja syynkin ymmärrämme. Syy löytyy ihmisen vallanhalusta, sillä jos noudattaa Jeesuksen opetuksia, ei ihmiselle jää yhtään päätösvaltaa, vaan kaikki valta on yksin Jumalalla ja tämähän ei ihmiselle passaa.
Heino - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
#koko Israel on pelastuva#
Room. 9:27
Mutta Israelista Jesaja huudahtaa: -- Vaikka Israelin kansa olisi lukuisa kuin merenrannan hiekka, siitä pelastuu vain rippeet. [Jes. 10:22,23]Niin, katso missä Liitossa Jesaja eli, eli VL:ssä mutta uusi Liitto Jeesuskessa sanoo toisin, - Lopulta ko Israei on pelastuva.
Toteutatko muutenkin Vanhaa Liittoa, mm pedofiilien osalta, kivitätkö ne raiskaajat, jolloin Lahkonne jää aika pieneksi sen jälkeen? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nuorena kipuilin itsekin tämän asian kanssa, tutkin esimerkiksi sitä, käyttikö Laestadius näitä synninpäästön sanoja ja löysin tiedon, että synninpäästön sanat otti ensimmäisenä käyttöön Raattamaa. Raattamaa huomasi tämän todistuksen hyväksi vakuuttaa syntejään katuvalle: ”Sinun syntisi ovat anteeksi annetut Jeesuksen nimessä ja veressä.”
HeinoOlet oikeassa. Lestadioliset leikkivät olevansa suurempia, mitä Jeesus, ja tuhansia on johdettu harhaan, synnit on jäänyt heidän päälleen.
Kukaan ei ole Raamatussa toiselle syntejä anteeksi jaellut, paitsi Jeesus, ja meidän tulee saaranata syntien ANTEEKSI ANTAMUSTA, ei ihmisen toimia, antamista.
Raamattu ei tue lestadilaisuutta monessakaan kohtaan.
r - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei nyt olekkaan kysymys siitä, etteikö olisi oikein julistaa katuvalle syntejään anteeksi, mutta kun vl-läiset ovat tehneet tästä julistamisesta sakramentin, jota ilman ei voisi pelastua, niin on menty pahasti harhaan. Muistan, kun minullekin vakuutettiin, että en voi pelastua, ellei joku tupakalle haiseva vl-saarnamies julista minulle synninpääsöä.
Ap 10
Vl-läiset uskovat enemmän synninpäästöön kuin Jeesukseen Kristukseen.Sille on toinenkin nimi ja käyttö; - Se toimii herkille penkkiläisille hurttosilmukkana, on pakko pysä lahkossa, että saa kaikemoiset synnit muka anteeksi.
r - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikein kirjoitat! Kiitos selvennyksestäsi. Riitiksi, eli rituaaliksi ovat synninpäästönsanat muuttuneet nykyiseen vl – uskovien keskuudessa. Kun olin lapsi, ei näin uskottu, vaan saarnoissa todistettiin, että yksin usko riittää pesemään syntisen Jumalalle kelpaavaksi. Saarnoissa jopa todistettiin, ettei kenellekään tarvitse edes sanoa, että sinäkin uskot – usko yksin riittää.
Tähän uskomukseen (että toisilla uskovilla on valta päättää, kenelle voidaan synnit antaa anteeksi) perustui hoitajien valta. Onhan Jeesus sanonut:
Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi." (Joh.20:22,23)
Tämähän on totta, jos lukisimme näin raamattua, tämä olisi oikein. Raamatussa kuitenkin kehotetaan etsimään Jumalan tahtoa, eli sitä mitä Jumala tahtoo meille Jeesuksen opetuksessa ilmoittaa. Niinpä meidän tulee lukea muitakin Jeesuksen opetuksia, että pääsisimme selville Jumalan tahdosta. Jeesus opettaa myös näin:
"Niin kuin Mooses autiomaassa nosti käärmeen korkealle, niin on myös Ihmisen Poika korotettava, jotta jokainen, joka uskoo häneen, saisi iankaikkisen elämän.
Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän.” (Joh.3:15,16)
Me kuitenkin näemme ihmisten käyttäytymisestä, ettei Jeesuksen opetukset sellaisenaan tyydytä ihmisiä ja syynkin ymmärrämme. Syy löytyy ihmisen vallanhalusta, sillä jos noudattaa Jeesuksen opetuksia, ei ihmiselle jää yhtään päätösvaltaa, vaan kaikki valta on yksin Jumalalla ja tämähän ei ihmiselle passaa.
HeinoLuther näkee toisin sinun höpötyksesi.
Syntien anteeksiantamisen voima.
Tämä voima on jokaisella ihmisellä, joka on kristitty ja kastettu; sillä tällä he ylistävät Kristusta. Ja heillä on tuo sana: antaa synnit anteeksi suussa, niin että he, milloin vaan tahtovat ja niin usein kuin tarvis vaatii, voivat ja saavat sanoa: Katso, ihminen, Jumala tarjoo sinulle armonsa, antaa anteeksi kaikki syntisi, ole hyvässä turvassa, sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi; usko ainoastaan se, niin on se varma - tahi mitä sanoja muutoin tahdotaan käyttää. Tämä ääni ei ole vaikeneva kristittyjen joukossa aina viimeiseen päivään asti: Sinulle annetaan syntisi anteeksi, ole iloinen ja hyvässä turvassa. Semmoista puhetta kristityllä aina on suussa. Siis on kristityllä tällä tavoin syntien anteeksi antamisen valta. Sentähden, kun sanon sinulle: Sinun syntis ovat anteeksi annetut, niin pidä se niin varmana, kuin jos Jumala itse olisi sen sinulle sanonut. Sillä kuka muutoin uskaltaisi tehdä tätä ell`ei Kristus itse olisi tullut alas, pannut sen minun suuhuni ja sanonut, että meidän piti antaa synnit anteeksi toinen toisellensa? Niinkuin Hän Joh. (20:22-23) sanoo: Ottakaat Pyhä Henki; joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.
Ja toisessa paikassa Matt. 18:19 - 20 sanoo Hän: Missä ikänä asiassa kaksi teistä sopivat maan päällä, jota he rukoilevat, sen heidän pitää saaman minun Isältäni, joka on taivaissa. Sillä kussa kaksi taikka kolme tulevat kokoon minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sille on toinenkin nimi ja käyttö; - Se toimii herkille penkkiläisille hurttosilmukkana, on pakko pysä lahkossa, että saa kaikemoiset synnit muka anteeksi.
rNyt Pohjanmaan sekulaarit on sekaisin. Ottakaahan rauhoittavia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luther näkee toisin sinun höpötyksesi.
Tämä voima on jokaisella ihmisellä, joka on kristitty ja kastettu; sillä tällä he ylistävät Kristusta. Ja heillä on tuo sana: antaa synnit anteeksi suussa, niin että he, milloin vaan tahtovat ja niin usein kuin tarvis vaatii, voivat ja saavat sanoa: Katso, ihminen, Jumala tarjoo sinulle armonsa, antaa anteeksi kaikki syntisi, ole hyvässä turvassa, sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi; usko ainoastaan se, niin on se varma - tahi mitä sanoja muutoin tahdotaan käyttää. Tämä ääni ei ole vaikeneva kristittyjen joukossa aina viimeiseen päivään asti: Sinulle annetaan syntisi anteeksi, ole iloinen ja hyvässä turvassa. Semmoista puhetta kristityllä aina on suussa. Siis on kristityllä tällä tavoin syntien anteeksi antamisen valta. Sentähden, kun sanon sinulle: Sinun syntis ovat anteeksi annetut, niin pidä se niin varmana, kuin jos Jumala itse olisi sen sinulle sanonut. Sillä kuka muutoin uskaltaisi tehdä tätä ell`ei Kristus itse olisi tullut alas, pannut sen minun suuhuni ja sanonut, että meidän piti antaa synnit anteeksi toinen toisellensa? Niinkuin Hän Joh. (20:22-23) sanoo: Ottakaat Pyhä Henki; joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.
Ja toisessa paikassa Matt. 18:19 - 20 sanoo Hän: Missä ikänä asiassa kaksi teistä sopivat maan päällä, jota he rukoilevat, sen heidän pitää saaman minun Isältäni, joka on taivaissa. Sillä kussa kaksi taikka kolme tulevat kokoon minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä.Luther on helvetin matkamies, antisemitismissään ja juoppo.
mutta vielä KERRAN, KERRO, MISSÄ RAAMATUSSA JOKU JAKELEE VILKUTTELULLA SYNTEJÄ ANTEEKSI, jos sen ositat, tulen iste lahkoosi, ja tuon kymmenen muuta.
r - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, katso missä Liitossa Jesaja eli, eli VL:ssä mutta uusi Liitto Jeesuskessa sanoo toisin, - Lopulta ko Israei on pelastuva.
Toteutatko muutenkin Vanhaa Liittoa, mm pedofiilien osalta, kivitätkö ne raiskaajat, jolloin Lahkonne jää aika pieneksi sen jälkeen?Olet sinä Jussi rietas suustasi, sydämen kyllyydestä suu puhuu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luther näkee toisin sinun höpötyksesi.
Ja toisessa paikassa Matt. 18:19 - 20 sanoo Hän: Missä ikänä asiassa kaksi teistä sopivat maan päällä, jota he rukoilevat, sen heidän pitää saaman minun Isältäni, joka on taivaissa. Sillä kussa kaksi taikka kolme tulevat kokoon minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä.Vai vetoat sinä Lutheriin! Onhan se turvallisempaa, kuin itse lukea raamatusta. Olen kyllä tutkinut Lutherin kirjoituksia paljonkin, mutta hänen kirjoituksensa eivät ole raamatun kirjoituksia, eikä hän ole erehtymätön niin kuin Jumalan sana.
Jos tutkit Lutherin opetuksia syntien anteeksi antamisesta tarkemmin, hän toteaa, että synnit antaa ainoastaan Jumala anteeksi ja hän armahtaa, ei rippi isä. Ihmisisellä on vain todistajan rooli, tai osa: ”Tämän Jeesuksen on Jumala herättänyt kuolleista; me kaikki olemme sen todistajia.” (Ap.t.2:32)
Jos haluat todistuksen ihmisen vallasta antaa syntejä anteeksi, mene kadulle ja valitse summassa ihminen, jolle päätät antaa synnit anteeksi. Huomaat pian, että jos ihminen ei usko, ei hän huoli sinun anteeksiantoasi. Niinpä sinun täytyy tunnustaa, että Jumala se on: ”Hän sanoo Moosekselle: "Minä armahdan kenet tahdon ja osoitan laupeutta kenelle tahdon." (Room.9:15)
Heino - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luther on helvetin matkamies, antisemitismissään ja juoppo.
mutta vielä KERRAN, KERRO, MISSÄ RAAMATUSSA JOKU JAKELEE VILKUTTELULLA SYNTEJÄ ANTEEKSI, jos sen ositat, tulen iste lahkoosi, ja tuon kymmenen muuta.
rKommentti kuin itse saatanalta. Oletko?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai vetoat sinä Lutheriin! Onhan se turvallisempaa, kuin itse lukea raamatusta. Olen kyllä tutkinut Lutherin kirjoituksia paljonkin, mutta hänen kirjoituksensa eivät ole raamatun kirjoituksia, eikä hän ole erehtymätön niin kuin Jumalan sana.
Jos tutkit Lutherin opetuksia syntien anteeksi antamisesta tarkemmin, hän toteaa, että synnit antaa ainoastaan Jumala anteeksi ja hän armahtaa, ei rippi isä. Ihmisisellä on vain todistajan rooli, tai osa: ”Tämän Jeesuksen on Jumala herättänyt kuolleista; me kaikki olemme sen todistajia.” (Ap.t.2:32)
Jos haluat todistuksen ihmisen vallasta antaa syntejä anteeksi, mene kadulle ja valitse summassa ihminen, jolle päätät antaa synnit anteeksi. Huomaat pian, että jos ihminen ei usko, ei hän huoli sinun anteeksiantoasi. Niinpä sinun täytyy tunnustaa, että Jumala se on: ”Hän sanoo Moosekselle: "Minä armahdan kenet tahdon ja osoitan laupeutta kenelle tahdon." (Room.9:15)
HeinoKeveillä menet noilla mielipiteilläsi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikein kirjoitat! Kiitos selvennyksestäsi. Riitiksi, eli rituaaliksi ovat synninpäästönsanat muuttuneet nykyiseen vl – uskovien keskuudessa. Kun olin lapsi, ei näin uskottu, vaan saarnoissa todistettiin, että yksin usko riittää pesemään syntisen Jumalalle kelpaavaksi. Saarnoissa jopa todistettiin, ettei kenellekään tarvitse edes sanoa, että sinäkin uskot – usko yksin riittää.
Heino# vaan kaikki valta on yksin Jumalalla ja tämähän ei ihmiselle passaa.#
Kyllä tuo valta juttukin kelpaa Jussille, kun lahkoveli sen kertoo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
# vaan kaikki valta on yksin Jumalalla ja tämähän ei ihmiselle passaa.#
Kyllä tuo valta juttukin kelpaa Jussille, kun lahkoveli sen kertoo.Tajuatko lesta, että olet surkea rikollinen. Tuot esille ihmisen nimen, joka on rikos, ja oletko jotenkin saanut siihen luvan?
Odottele Poliisia, ilmoitus on tehty. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Keveillä menet noilla mielipiteilläsi.
Mitä Lutherista sanoo Raamattu?
1 Moos 12;1 Ja Herra sanoi Abramille: "Lähde maastasi, suvustasi ja isäsi kodista siihen maahan, jonka minä sinulle osoitan.
2 Niin minä teen sinusta suuren kansan, siunaan sinut ja teen sinun nimesi suureksi, ja sinä olet tuleva siunaukseksi.
3 Ja minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat, ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinussa tulevat siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä."
Hän saarnasi: -Menkää ja tappakaa heidät (juutalaiset) ja polttakaa Heidän synagogansa.
Samassa helvetin matkassa on myös lestadiolaisa ja kun siihen lisätään, että Hän oli Hitlerin oppi isä, ja kristalliyökin pantiin M. Lutherin syntymäpäivänä 10 Marraskuuta ja Lutherin perässä kulkijat saavat saman tien helvettiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet sinä Jussi rietas suustasi, sydämen kyllyydestä suu puhuu.
Mikä Jussi minä sinulle olen, ja mikä meni pieleen.
Olet typerys, kerrot nimiä ja et pysty vastaamaan asiaan.
Tee parannus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olet sinä Jussi rietas suustasi, sydämen kyllyydestä suu puhuu.
Eikö SRK pysty vastaamaan huutoosi?
Näyttää, että turpa meni tukkoon, saita tarjouksesta vain haukut ja varmaan hoidot odottaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tajuatko lesta, että olet surkea rikollinen. Tuot esille ihmisen nimen, joka on rikos, ja oletko jotenkin saanut siihen luvan?
Odottele Poliisia, ilmoitus on tehty.Saalemit on vekkuleita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tee parannus.Pellikan Jussiko se siellä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tee parannus.Tässä tee-itse-miehen parannus.
#Mitä on Parannus.
Jos parannusta ajetellaan sanana, se pitää sisällään aivan muuta kun mitä Raamattu ja Johannes sillä tarkoittavat. On paranneltava, korjattava, muutettava itseäni ja uskoni ja pelastukseni riippuu siitä, kuinka hyvin osaan parannella omaa käyttäytymistäni, puheitani ja sydäntäni.#
Ei toiminut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pellikan Jussiko se siellä.
Nyt kirjoittaa jo omat. Olen ollu vanhoillinen koko ikäni ja näin suurta surkeutta en ole monesti tavannut, että nimitellään anonyymia ihmis- nimillä. On veli hyvä parannusken paikka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä tee-itse-miehen parannus.
#Mitä on Parannus.
Jos parannusta ajetellaan sanana, se pitää sisällään aivan muuta kun mitä Raamattu ja Johannes sillä tarkoittavat. On paranneltava, korjattava, muutettava itseäni ja uskoni ja pelastukseni riippuu siitä, kuinka hyvin osaan parannella omaa käyttäytymistäni, puheitani ja sydäntäni.#
Ei toiminut.Milloin lestadiolaisuuteen on tullut teot? Olet omavanhurskas.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt kirjoittaa jo omat. Olen ollu vanhoillinen koko ikäni ja näin suurta surkeutta en ole monesti tavannut, että nimitellään anonyymia ihmis- nimillä. On veli hyvä parannusken paikka.
Täällä anonyymejä kirjoittajia veljitellään . Eihän se nyt kuiteskaa ole väärin, jos lähiseudun anonyymi "r":ää kutsuu hänen nimellään. Pikkasen näyttää muutenkin anonyymeillä ripeävän noissa arvailussa anonyymien vakaumuksesta. Terv . anonyymi, ei Jussi eikä r.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Milloin lestadiolaisuuteen on tullut teot? Olet omavanhurskas.
Tuo oli erään vapaitten suuntien tunnetun anonyymin blogista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuo oli erään vapaitten suuntien tunnetun anonyymin blogista.
Oliko Jussin blogista?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oliko Jussin blogista?
Mistä Jussin blogista, haluan myös nähdä?
r - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mistä Jussin blogista, haluan myös nähdä?
rJos googlaat:#Jussi Pellikka, Kristitty Heprealainen asuu Kempeleessä.#
Vaikka feikkaatkin olevasi r, niin ei tuo salattu ole.
- Anonyymi
Rakas oppi-isämme Luther sortui oluenjuonnin syntiin.
Onneksi me vanhoillislestaadiolaiset saimme saarnata hänelle moisen synnin anteeksi- Anonyymi
Pitää olla mski päässä kun näitä lukee.
- Anonyymi
Miten sen saa anteeksi, kun Jumala Hänet kiroaa??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa933631Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.292393Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1422049Toivon että kuulut elämääni
Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.34901- 44831
En unohda sua
En vaan unohda sua. Eikä se näköjään ole tarkoituskaan. Rakastan sua sitten omalla tavalla kauempaa kun mikään muu ei on30810Mahdatko ymmärtää sitä
Mä en selviä jollei me jutella kunnolla. Tarvitsen sua siihen. Etkä sä voi sitä tietää kun en ole ilmaissut mutta olen61795Jorma Lind kuollut
Ylen uutisankkurina 40 vuotta toiminut Jorma Lind on kuollut 85-vuotiaana. https://yle.fi/a/74-20230265 ARVl on näet5779- 40707
Kyllä nainenkin voi ottaa yhteyttä
Ja on ihan kiva jos ottaa yhteyttä mieheen. Minä ainakin olisin onnessani jos nainen ottaisi yhteyttä. mies87686