Ujoutta vaiko sosiaalisten tilanteiden pelkoa

Anonyymi

Lenkillä ollessani kotini lähellä (suoraa tietä kilometrejä) huomaan että ihminen tulee vastaan. Käännyn välittömästi kotiin. Jos taas takanani tulee ihminen, lisään vauhtiani ettei se saa kiinni ja etsin pakotien. Kamalin tilanne on se kun edestä ja takaa tulee ihminen. Silloin olen nalkissa ja pakko kohdata ainakin toinen näistä. Kamala tilanne.

Tuttu lähettää viestin tai soittaa. Panen puhelimen kiinni.
Viimeksi eilen tuttu kysyi tulenko häihin, koska en ollut ilmoittanut tulostani. Eikö se riitä vastaukseksi etten ole ilmoittanut? No puhelin on kiinni nyt ainakin viikon. Taidan vaihtaa puhelinnumeroa.

Kahvitauolla töissä pitää olla useampi henkilö jotka juttelevat toisilleen. Älypuhelin on loistava keksintö. Luen uutisia niin ei tarvitse jutella kenellekään. Kauhea tilanne on se jos jään jonkun kanssa kaksin. Se toinen alkaa aina puhumaan.

Juhliin en mene, kuten en noihin häihinkään. Juhlissa on aivan liikaa porukkaa ja ahdistun niissä aina liikaa.

Jos joku ajaa pihaan niin menen piiloon ettei ikkunasta näe että olen kotona.
Kuuntelen koska lähtee ja tulen piilostani.

Olen onnellinen kun olen yksin eikä kukaan häiritse. Käyn metsässä kävelemässä, järvellä kalassa ja paras paikka on kotisohva.

3

180

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Korona on hyvä syy

• Anonyymi

Kyllä kuulostaisi sosiaalisten tilanteiden pelolle.
      "Ujous on sekä tunne että tapa toimia, ujous voi ilmetä useimmissa sosiaalisissa tilanteissa, tai tietyissä tilanteissa. Ujo ihminen voi olla myös sosiaalinen ja haluta viettää aikaa muiden kanssa, vaikka se vaatiikin enemmän totuttelua ja varautuneisuuden voittamista. Joskus taas ujot ihmiset viihtyvät paremmin yksin, tai vain muutamien ihmisten kanssa. Ujous ei välttämättä liity mitenkään jännittämiseen tai yleiseen pelokkuuteen, se on vain vaikeutta toimia olla vuorovaikutuksessa ja ilmaista itseään. Ujous ilmenee usein vieraiden ihmisten seurassa, mutta joskus myös ystävien kesken tai läheisten parissa. Toisaalta joskus ujous on vain alkukankeutta, ja tutustuttuaan hyvin muihin ujokin ihminen voi olla hyvin puhelias ja sosiaalinen.

Joskus ujous voi olla sosiaalisten taitojen puutetta tai ne voivat olla kehittymässä. Näin voi olla esim. lapsilla, joilla on ujompi ja varautuneempi ikäkausi, ennen kuin he saavat itsevarmuutta toimia ryhmässä ja vuorovaikutuksessa. Harjoittelu ja myönteiset, hyväksyvät ihmissuhteet auttavat tässäkin asiassa."
      Tuo ertomasi ei oikein sovi tähän kuvaukseen.
      Mutta jos et kärsi tilanteestasi, jos haluat elää samaan malliin ei kai ole mitään syytä yrittääkää muuttaa mitään? Kuvaamasi lainen elämä kuulostaa näin ulkopuolisen korvissa hyvin surulliselle. Omasta mielestäni menetät valtavasti hyviä asioita elämässäsi, ja elät varsin rajoitettua elämää. Mutta kuten sanottu jos se sinua miellyttää jatka samaan malliin.

• Anonyymi

Sinulla on asiat siinä mielessä hyvin, että rohkeasti uskalsit kertoa tilanteestasi. Ei välttämättä kovin monille helppoa puhua edes tällaisista asioista. Jokuhan voisi vaikka tunnistaa ja se jos joku hävettää. Sinulla ei sitä häpeää ole, joten ehkä oletkin vain erakko luonteinen?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt se syksy on sitten alkanut

Esimerkiksi tänään sataa aamusta iltaan, ja nytkin.
      Maailman menoa
      54
      1017
    2. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      98
      1004
    3. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      852
    4. Vähän pitää

Kiusia ja näyttää
      Ikävä
      135
      802
    5. Anteeksi J-mies

Anteeksi että myötävaikutin siihen että rakastuit minuun, jota et voi koskaan saada. Viimeksi kun näimme ja katselimme t
      Ikävä
      121
      786
    6. Olet nainen ollut vaikein rasti

Eniten olet tunteitani myllännyt ja niitä kuluttanut, ja tuottanut. 🤔
      Ikävä
      54
      764
    7. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      45
      656
    8. Kenen viisautta on ollut laittaa tie väärällä murskeella pilalle

Kenen viisautta on ollut kun Siimeksen/Kylmänpurontie pantu pilalle kun on ajettu liian karkeaa mursketta. Rengasliikke
      Hyrynsalmi
      24
      654
    9. Riittääkö mahkut

Kaivattuusi 🤭.
      Ikävä
      50
      638
    10. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      45
      610
    11. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      19
      607
    12. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      46
      578
    13. Voisiko vielä välillemme jotain kehittyä

Vai heihei ja ei nähdä enää.
      Ikävä
      35
      570
    14. Kuhmolainen opettaja tuomittu vainoamisesta

https://yle.fi/a/74-20248184 ”Kuusikymppinen kuhmolaisnainen piinasi naapureitaan lähes kahdeksan vuoden ajan. Nainen
      Kuhmo
      13
      560
    15. Siinä kävi mies nyt niin että tämä ämmä muuttaa ulkomaille

Vuonojen maa kutsuu, joten ei hätää. Et kuule minusta enää. 😂 Lycka till! Ämmä riittää.
      Ikävä
      72
      558
    16. Koska Martina viettää aikaansa lapsiensa kanssa

Äiti vaan juoksee miehen perässä Tallinnassa, Lontoossa, Turussa. Kyllä oli kätilö oikeassa, kun sanoi, että ei olisi ka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      555
    17. Ähtäri on taas TV: n ja radion ykkösuutinen

Uusi podcast on julkaistu ja on nyt kuunneltavissa. Mot on tehnyt hyvää työtä! Mikko Savola ja kepu ei ota mitään vast
      Ähtäri
      47
      548
    18. Mitä muuta on olemassa kuin lisääntyminen

Jos mies ei pääse lisääntymään niin mikä hänen osansa elämässä on? mitä jää jäljelle? Hän on vain muiden palvelija kok
      Sinkut
      120
      536
    19. Tilanteenne

Onko tilanteenne tällä hetkellä hyvä?
      Ikävä
      47
      515
    20. Kerro kolme hyvää asiaa

Kaipaamastasi ihmisestä ja lisää perään onko kaivattusi n vai m 😍
      Ikävä
      25