Olen 16v poika perus luterilainen. Vanhemmat kuuluvat molemmat kirkkoon tavan vuoksi mutta eivät usko Jumalaan. Itse olen ollut vähän yli kaks vuotta uskossa. Lähiaikoina olen kuiteskin alkanut kyseenalaistamaan luterilaisuutta. Homoja ja luterilaiseen kirkkoon kuulumattomia vihitään avioliittoon, naispappeus hyväksytään ja meno on muutenkin aivan liian liberaalia itelleni. Oon googletellut muita protestanttisia suuntauksia mutta en löydä tietoa siitä millä tavalla ne eroavat toisistaan. Katolista kirkkoakin olen pitänyt vaihtoehtona. Ortodoksisuus on suljettu pois. Haluaisiko joku kristinuskoon perehtynyt vähän valaista minulle seuraavien suuntausten eroja ja piirteitä: baptismi, adventismi, metodismi, katolisuus, anglikaanisuus ja helluntailaisuus. Näitä olen miettinyt mutta en löydä tietoa siitä mikä niistä olisi mulle sopivin. Kaikki apu on tervetullutta.
Mihin kristinuskon suuntaukseen minun tulisi kuulua?
12
102
Vastaukset
Sinulla on hyvät lähtökohdat. Olet löytänyt yhteyden Jumalaan ja etsit kriittisesti tietäsi eteenpäin. Kaikki kristilliset suuntaukset ovat ihmisten tulkintoja Raamatun kirjoituksista. Joka suuntauksella on omat painotuksensa. Suuntaukset syntyvät lähinnä sen takia, että ihmiset haluavat ottaa Raamatun kirjoitukset haltuun omilla tulkinnoillaan. Tosiasiassa Raamattu ei tarjoa yksiselitteistä ja valmista maailmankuvaa eikä valmista opillista karttaa. Ymmärtääkseni Jumala ei Raamattua ole sellaiseksi oppikirjaksi tarkoittanutkaan.
Hänen tavoitteensahan on, että jokainen hänen lapsensa oppii itse kulkemaan Hänen yhteydessään ja johdatuksessaan samoin kuin Jeesus kulki. Jeesuksen seuraamisessa ei ole kyse matkimisesta. Se on selvästi vaikeampaa kuin joukon mukana meneminen. Siksi suuri osa uskovista nojaa enemmän oman yhteisönsä sääntöihin ja tapoihin kuin Jumalaan. Silloin pääasia eli henkilökohtaisen johdatuksen etsiminen Raamatun ja Jumalan Hengen avulla jää vieraaksi.
Toisaalta kukaan ei voi elää uskoa pelkästään yksinään. Minulle luterilainen seurakunta on jäänyt etäiseksi, mutta silti en ole katsonut aiheelliseksi protestoida eroamalla siitä. Eiväthän Johannes Kastaja ja Jeesuskaan eronneet synagogasta. He elivät ikään kuin piikkinä lihassa tuon korruptoituneen yhteisön keskellä.
Kun kysymys seurakuntayhteydestä oli itselläni ajankohtaisimmillaan, jouduin rukoilemaan viisautta Jumalalta. Hän antoi minun ymmärtää, että kyse ei ole ulkoisen seurakunnan valinnasta, vaan yhteydestä ihmisten kesken. Sain ohjeeksi pitää yhteyttä niiden kanssa, joiden kanssa hengellinen yhteys toimii, eli ei tarvitse näytellä ja voi avoimesti etsiä yhdessä tietä eteenpäin.- Anonyymi
Kiitos hyvästä vastauksesta! Hyvä ohjeistus nuorelle etsijälle.
- Anonyymi
Tämä on vain "uskovaisten" kirjoittama Trolli.
Kukaan 16v ei aloita tällaista thread.
Aloittaja lienee joku 48v joka haluaa tuoda omaa
uskontoaan julki. Anonyymi kirjoitti:
Tämä on vain "uskovaisten" kirjoittama Trolli.
Kukaan 16v ei aloita tällaista thread.
Aloittaja lienee joku 48v joka haluaa tuoda omaa
uskontoaan julki.Vastauksen kirjoitin, mutta aloittaja en ole.
Rekisteröitykää ja kirjoittakaa omalla nimimerkillä, niin ei tule niin paljon hutiin menneitä arvailuja.
- Anonyymi
Jjj
- Anonyymi
Paavi on pitänyt itseään Jumalan sijaisena maan päällä. Luther huomasi kuitenkin ne vääryydet, joita katolisessa kirkossa oli ja kirjoitti 95 teesiä, jonka johdosta hänet julistettiin pannaan. Paavi ei saanut kuitenkaan hävitettyä Lutheria ja hänen raamatun mukaista oppiaan. Jan Huss, joka paavin toimesta poltettiin kerettiläisenä sanoi, että hanhen te paistatte, mutta sadan vuoden kuluttua tulee joutsen, jolle ette mitään voi. Luther tuli silloin ja sitä hän tarkoitti.
Lutherin oppi ei kuitenkaan pysynyt kovin kauaa puhtaana. Siitä lähti monia eri joukkoja ja Lutherin nimissä kirjoitettiin monia kirjoja, joiden kanssa hänellä ei ollut mitään tekemistä.
1800-luvun puolessa välissä Ruotsin kirkon pappi Lars Levi Laestadius sai heräyksen ja alkoi saarnaamaan parannusta niistä synneistä, joita saamelaisten keskuudessa oli. Seurauksena oli, että viinakauppiaat kaatoivat viinansa maahan, juomarit raitistuivat, riitaiset pariskunnat sopivat, varkaat toivat varastetut tavarat takaisin jne.
Ruotsin Lapista tämä kristillisyys levisi Norjaan ja Suomeen ja myöhemmin Amerikkaan sinne muuttaneiden siirtolaisten välityksellä. Lestadiolaisuus on ollut yksin Luterilaisen kirkon herätysliike ja myöhemmin useampi, kun lestadiolaisuus erinäisistä syistä jakautunut useammaksi.
Esikoislestadiolaisuus on näistä nyt kauimpana kirkosta, koska emme hyväksy naispappeutta, emme kirkon nykyistä toimintaa. Muutama vuosi sitten otimme sakramentit omaan käyttöömme, koska monelle paikkakunna oli vaikea saada miespappeja ja vanhaa ehtolliskaavaa. Seurauksena oli, että emme saa enää kirkon tiloja suurempia kokouksia varten.
Kirkolla on tunnustuskirjat, joiden mukaan pitäisi toimia, mutta ei toimita. Niiden mukaan kaikki opit ja opettajat pitäisi arvostella ja tuomita Jumalan sanan mukaan. Monet papit ovat kuiten joutuneet eroamaan, kun ovat saarnanneet Raamatun mukaista oppia. Kirkon oppi on nykyisin sama kuin yleinen mielipide.
Gooleta Rauhan side. Siellä on rukoushuoneiden osoitteet ja seurojen alkamisajat. Sinä, kuten kaikki muutkin ovat tervetuleita seuroihin kuuntelemaan elävää Jumalan sanaa!Kristillisen historian ristiriitoja tunnet, mutta se on vain osatotuus. Jumala on niissäkin vaiheissa ollut mukana heikkoja lapsiaan puolustamassa, mutta ei hänen valtakuntansa silti ole minkään porukan hallussa.
- Anonyymi
Liity baptismiin tai anglikaanisuuteen.
- Anonyymi
Metodismia suosittelisin. Adventismikin voisi olla ihan hyvä siulle.
- Anonyymi
Oletko tutustunut jehovantodistajiin?
- Anonyymi
Oikeaan kristillisyyteen kuuluu kaikkien seurakuntalaisten yhdenvertainen kohtelu. Ihmisellä ei ole oikeutta jättää ketään pois laskuista. Avarakatseisuus on valttia, ei tiukkapipoisuus.
- Anonyymi
Ehdotan pitkällä kokemuksella.
Käy katsomassa seuraavia: Helluntai, Babtisti, Vapaakirkko, City seurakunta.
Monissa noista on myös nuorille suunnattuja tapahtumia.
Älä mene ei kristillisiin, kuten: katoliset, ortodoksit, jehovat, mormorit.
Nämä eivät ole kristillisiä, vaikka jotkut niin väittävätkin.
Kristillinen on vain sellainen, jonka korkein auktoriteetti on Raamatttu ja siellä Uusi Testamentti täydellisenä. Hengen hedelmät kertovat paljon.
Rukoile Jumalalta viisautta ja selvää hengellistä ymmärrystä löytää Jumalan johdatus.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683021
- 922835
- 492067
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201535- 151319
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51308Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131291Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131243Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241202- 181200