Apua nuorelle!

Anonyymi

Hei! Olen juuri 16-vuotta täyttänyt nuori tyttö.
TOIVOTTAVASTI JAKSAT LUKEA LOPPUUN ASTI JA AUTAT MINUA, KIITOS!!!<3

Olen huolissani painostani. Ja siksi tulinkin tänne kysymään apua.:)
Olen 163 cm pitkä ja viimeksi painoni katsottiin 9-luokalla koululääkärillä, painoin 45kg.
Siellä huomattiin, että olen laiha, mutta asialle ei tehty mitään.
Nyt koululääkäristä on jo muutamia kuukausia, olen kasvanut pituutta ehkä sentin ja olen mielestäni laihtunut vielä lisää :( Veikkaan painoni olevan lähemmäs 40kg, ehkä 42-43kg.?

Minulla ei ole mitään syömishäiriöihin viittaavia oireita, rakastan ruokaa ja se on minulle aina nautinto kun saan syödä.
Minulla ei ole inhokki ruokia, kaikki maistuu.
Syön aina sen verran kuin jaksan enkä jätä ruokia ikinä väliin.
Aina kun tunnen nälän niin syön.
Se tässä onkin outoa..? Jos minulla ei ole syömishäiriöön viittaavia oireita, niin miksi vain laihdun??
Olen pitkään yrittänyt lihottaa mutta en lihoa.. :(

Äitini on huomannut minun olevan aivan liian laiha ja kysellytkin asiasta ja että tarvitsenko apua, kieltäydyin koska minusta en tarvinnut.

En uskalla kysyä apua keneltäkään tähän monestakin syystä. En edes äidiltä, hänellä on muutenkin stressiä ja paljon huolehdittavia asioita.

Olisiko teillä antaa minulle vinkkejä miten lihota ja mitä kannattaa tehdä tässä tilanteessa?
Mikä minulla on?
Annanko vain olla? Kuvittelenko vain kaiken?

Syön joka päivä ruoan, pieniä välipaloja n.2 ja pienen iltapalan. Joskus meillä on toinenkin ruoka.
Sekä tietenkin kerran viikossa syön karkkia ja muita herkkuja viikonloppuna.
Juon ehkä turhan vähän vettä, ehkä lasin päivässä-kaksi.
Kahvi-ja/tai tee maistuu joka päivä.

Luulen sen vaikuttavan myös paljon asiaan että paras ystäväni kuoli viime vuonna, ja muuton takia jouduin uuteen kouluun josta en pitänyt yhtään.

Auttakaa pliis minua!! En halua olla näin laiha ja pieni!
En sairasta masennusta tai mitään muutakaan sellaista, jos ketään kiinostaa.
Mulla näkyy jo luita,se on nolon ja ruman näköistä. Sekä en tykkää kun luut "sattuu", eli esim maatessa kylkiluut tuntuu inhottavasti. :(
VAIN ASIALLISIA VASTAUKSIA, KIITOS! <3

12

161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

No varaat terveyskeskuslääkärille ajan ja kerrot asian. Jos ei aikaa meinaa löytyä, tiedutelet mihin asiasta voi tehdä valituksen . On useampiakin tauteja tai loisia, joista kuvaamasi tilanne voi johtua - kuten myös ruokavaliosta tai sen määrästä suhteessa kulutukseen.
      Kaiken kaikkiaan : vaadi pääsyä lääkärille - älä tyydy terveydenhoitajaan tai sairaanhoitajaan ja vastaa kysymyksiin rehellisesti...

• Anonyymi

Kuinka trollaustaito eteneekään näin alkusyksystä?

• Anonyymi

kannattaa ensiksi katsoa toinen koulu jostain läheltä, jos nykyisessä on kiusaamista, siihen on vaikea puuttua, joten jos lähellä on joku mukava koulu, kannattaa sinne ehdottomasti mennä vaikka olisikin matkaa.

kiusaamiseen on vaikea puuttua. ja kannattaa mainita siitä omaisille HETI, muuten se pahenee vain kunnes elämäsi on täyttä helvettiä, kokemusta on. /=

joten vaihto ja omaisille kertominen, vaihto kuulostaa ikävältä mutta tosiaan kiusaamiseen on todella, todella vaikea puuttua. tai vaihda luokkaa, joku toinen luokka. se olisi ehkä paras ratkaisu, ei niin radikaali. ja silti helpompi kenties.

kannattaa syödä ja juoda normaalisti, eli ei jonkisen verran päivärytmin mukaan,
      mutta ensikisi ottaa karkit ja limpat pikku hiljaa pois sillä niissä ei ole yhtään ravintoaineita, ja ne tekee mielialasi huonommiksi ja välisi vanhempiisi huonommiksi.

sano omaisille, jos on hyvät välit että tekevät sinulle herkkuruokia, mitä itse haluaisit, kanaa & riisiä kastikkeella, janssonin kiusausta, kunnon tonnikalapitsa paistumaan kodin lämpimässä. =)

siten hitaasti ja hitaasti pikku hiljaa lihot ja kuntoudut, ensiksi kaikista tärkein on se että saat painoa, ja nopeasti että et saa anoreksiaa, tai tule anorektikoksi, sitten on vaikeampaa pärjätä.

mutta. joku toinen luokka, omaisille kertominen, jos et uskalla kertoa, jätä yöllä lappu vaikka keittiöön että sinua kiusataan, jätä vain lappu sinne ja anna vain omaisten löytää se jos et uskalla kertoa,

mutta 1 paino ekana 2 luokka toinen, jos ei onnistu, 3 kokonaan uusi koulu, kuulostaa radikaalilta, mutta joskus se on parempi kuin vuosien helvetti.

ja suosittelen monivitamiinikapselia sinulle ettei tule puutosta mistään, ja epäilen että sinulla on masennusta joten suosittelen 200 mg d-vitamiinia, syömisen yhteydessä teelusikallinen öljyä, a vot! sillä masennus varmasti lähtee, eikä se ole yhtään edes vaarallista tuollainen annos, olen jo 4 vuotta ottanut tuota annosta, eikä juurikaan yhtään masenna, HUOM! parempi kuin masennuslääkkeet.

ja, EI kävelyä juurikaan.

vaan olet laiha, joten olet menettänyt paljon lihasmassaa, en todellakaan suosittele kuntosalia, vaan ihan vain gym stick 15-20 kg. on ihan sopiva sinulle. netistä löytyy =) eikä riko lattiaa,

itse treenaan hauksia, 30 kg. gym stickillä, nyt on 40 kg. gym stick hauksia varten, se on kuntoilua mukavaa, eikä tarvitse että lattia särkyy tai pettää.

maksaa 50-60 euroa tuote. ei mahdoton hinta hyvästä tuotteesta. =)

ja suomessa on 1 kuukausia d-vitamiini aikaa, auringon suhteen, joten ota se vain 200 mg. d-vitamiinia, sa vahvistaa luustoa ja lihaksia.

unohda kreatiini, yms. pyhä kolmio, eli lepo, treeni, vaikka 10-15 minuuttia per. päivä. HUOM! maksimissaan, eli terveellistä ruokaa, lepoa ja treenaamista.

suosittelen vielä b-vitamiini pirkka valmistetta, halpa ja hyvä. 2-3 euroa

pirkan d-vitamiinia 50 mg, 4 purkkia, eli 90 päivää =) per. päivä 200 mg. 16 euroa

ja kun omaiset löytävät lapun tai kerrot heille, kerro KAIKKI heille, EI kavereille, vaan omaisille, minun kavereistani ei koskaan ole ollut mihinkään, aina omaa etua ajamassa ja puukottamassa selkään, ja sinä tulet myöskin varmasti sen vanhempana huomaamaan,

JOTEN LUO VAHVAT SITEET OMAISIIN, EIKÄ KAVEREIHIN. viisaus on opettanut tämän minulle.

on olemassa viisaus että omaiset ekana, kaverit tokana, siinä on viisautta huumorin varjolla. =)

mutta jos sinulla todellakin on muutama hyvä kaveri, voit kertoa heille. minulla niitä ei ole ollut tässä pikkukaupungissa, vaikka olen kuinka heitä auttanut, mutta tämä SALO on tunnettu epäsosiaalisuudestaan ja varsinkin varsinaissuomalaiset.

mutta voisit olla kaverini, jos haluat, ainakin vähän aikaa, joten jos on jotain aina välillä voin auttaa.

vanhemmat eivät halua että olen tässä keskustelupalstalla, mutta on mukava neuvoa hyviä ihmisiä. =)

minua pidetään vähän kahelina kun minulla on tämä mielenterveys-sairaus, joten en todellakaan halua sinulle anoreksiaa.

tämä suomi on pinnallinen maailma täynnä idiootteja, ja ulkonäköä arvostetaan jossain määrin, joten syö terveellisesti, d-vitamiini, b vitamiini, kuntoilu/voimistelu on ihan hyvä.

ja tuossa iässä aivosi ovat todella plastiset, joten lue ja lue ja lue. sitä ei voi korostaa liiaksi, että tulet viisaammaksi kuin monet suomalaiset ovatkaan.

viisaus saa monet sinun keskustelijasi näyttämään todella tyhmiltä heidän tietämättään sitä. se jos mikä on todellista valtaa. =)

• Anonyymi

eli, omaiset terveyskeskuksen hoitaja ja lääkäri.

HUOM! älä ota masennuslääkettä ihan heti, vaan kokeile d-vitamiinia ensiksi ja öljyä, se on tehokas kombinaatio.

kokeile sitä edes kuukausi ensiksi.

tuossa on jo 2 vastausta,

askarruttaako joku vielä?

• Anonyymi

kerro rohkeasti vain, jos voin auttaa. =)

• Anonyymi

pituuteen vaikuttaa myöskin se että saat kaikki ravinteet, joten suosittelen lisäravinteita, ja olet vielä nuori kyllä sinä tulet vielä kasvamaan pituutta paljon. =)

• Anonyymi

suosittelen monitamiinikapselia pirkka lisäksi vielä. että varmasti saat kaikki ravinteet.

• Anonyymi

Hei. Kerrot että syöt hyvin ja rakastat ruokaa. Kuitenkin herää kysymys minkälaisia annoskokoja syöt, ja ravinnon laatu?
      Syöt ehkä mielestäsi hyvin ja paljon, mutta todellisuudessa olet itse sokea saamasi ravinnon riittävyydelle.
      On hyvä ettet syö karkkia ja makeaa kuin kerran viikossa tai noin, koska makea vie ruokahalua ja tilaa kunnon ravinnolta.
      Kerrot myös vaikeuksista koulussa ja ystävän menetys. Tämä kyllä on vahva syy masennukselle. Sanot ettet ole masentunut, mutta masennusta ei aina itse tunnista. Se saattaa hiipiä mieleen pikkuhiljaa, ja siihen olotilaan tottuu ja sitä pitää normaalina.
      On myös sairauksia joihin liittyy laihtuminen, kuten diabetes alkuvaiheessa, kilpirauhasen liikatoiminta, erilaiset imeytymishäiriöt jne. mutta ne aiheuttavat kyllä muitakin oireita jotka huomaa ja jotka haittaavat elämää. En usko ihan että sinulla näistä mitään olisi, mutta ehdottomasti kun ja jos asia sinua vaivaa, varaa aika lääkärille.
      Olisi hyvä esim. ravitsemusterapeutin tarkistaa ruokavaliosi esim. viikon ajalta, kaikki mitä suuhusi pistät sekä määrät. Näin saisit kuvan itsekin mitä syöt ja miten paljon oikeasti syöt, sekä onko ravintosi tarpeeksi ravitsevaa ja terveellistä kasvavalle ja kehittyvälle nuorelle.

• Anonyymi

Voi pientä, kyllä sinä apua tarvitset. Olet sisimmässäsi koko ajan pahoilla mielin ja silloin monet reagoi niin ,ettei vaan ruoka maistu. Olen jo yli 50v , eikä tarvitse olla perheessä ,kuin joku pikkuinen lyhytaikainen paha asia, niin painoni tipahtaa pari kiloa, muutoin olen ihan ok 165cm ja 62kg.
      Murheitahan sinulla on, onko vanhempasi eronneet tai muuten riidoissa ja se ystäväsi kuolema. Olet just siinä herkässä iässä. Soita auttavaan puhelimeen ja mene koulun terkkarille. Heillä on vaitiolovelvollisuus. Henkistä apua sinä tarvitset ,että pääset tasapainoon. Kyllä se onnistuu , koska olet noin fiksu ,että tajuat itse tilanteen. Pienet annokset ja leipäpalat pitävät kyllä vaan laihana.
      Koulussa yrität syödä nyt paljon perunaa, kastikkeita , aina pari leipää jne , sitten illalla lisää, mutta kunnon ruokaa ja kaikki vitamiinit kehiin.

• Anonyymi

Kiitos kaikille jotka ovat vastanneet. T: Keskustelun aloittaja. :)

• Anonyymi

Olin sun ikäisenä 170cm ja painoin 46kg. Söin koko ajan ja paljon. Sainkin nauttia sopusuhtaisesti vartalosta 40-vuotiaaksi asti ilman, että tarvitsisin miettiä mitä syö. Vasta sen jälkeen aloin lihomaan. N. 30-40v en ollut lainkaan laiha vaan sopiva. Painoin sen kymmenen vuotta 58kg. Älä stressaa. Huomaat muutaman vuoden päästä, että on kiva vaan kun ei liho ja voi syödä mitä haluaa. Parikymppisenä saat muutaman kilon lisää automaattisesti.

• Anonyymi

Kyseessä todennäköisesti kilpirauhasen liikatoiminta.

Kokeile syödä enemmän rasvoja, oliviiöljyä, ja rasvaisia lihatuotteita. Vähennä vihannesten syömistä, ne vain rasittavat elimistöä turhaan, ravintoa niissä ei juuri ole.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ihanasti alkoi aamu: SDP:n kaula kokoomukseen jo 6,9 %-yks

Lindtmanin I hallitus on tukevasti jytkyttämässä laittamaan Suomi kuntoon Orvon täystuhohallituksen jäljiltä, jonka kann
      Maailman menoa
      533
      3635
    2. Minkä ikäinen

Minkä ikäinen on kaipauksesi kohde?
      Ikävä
      169
      2610
    3. Teidän persujen pitäisi välillä miettiä kuinka Suomen talous saataisiin kuntoon

Ja lopettaa tuo tyhjänpäiväinen maahanmuuttajista höpöttäminen. Teillä on sentään rahaministerin salkku tällä kierroksel
      Maailman menoa
      177
      2545
    4. Persujen VigeIius noIasi taas itsensä

Kun uhriutui vuonna 2024 (siis persujen "vahtivuorolla") Tampereella aloittaneen perheryhmäkodin toiminnasta. ”Leviää k
      Maailman menoa
      15
      2021
    5. Persut ei kestä heidän johtajistaan tehtyä huumoria

Laajalti tiedostettu tosiasia on, että autoritaariset johtajat ja erinäiset diktaattorit eivät kestä heidän kustannuksel
      Maailman menoa
      48
      1880
    6. Kuka omistaa entisen Veljeskodin?

Kenellä on varaa pitää hiljattain remontoitua rakennusta tyhjillään? Tehdäänkö siitä Suomen kallein kirpputori vai mikä
      Ähtäri
      8
      1858
    7. Vasemmistoliitto peruisi sosiaaliturvan heikennykset

He palauttaisivat työttömyysturvan ja asumstuen suojaosat, eli saisi jälleen tienata 300 euroa kuukaudessa ilman tukien
      Maailman menoa
      33
      1567
    8. Martina ei mennyt naimisiin

IS 17.9: Martinan häät peruuntui, tajusi, ettei ollut oikea aika. Rahat meni hevosiin. On edelleen parisuhteessa Yhdysva
      Kotimaiset julkkisjuorut
      181
      1534
    9. Kaninkolojen vaikutus?

Vinkki sinkkumiehille: jos haluatte kunnollisen täysijärkisen naisen, niin kaivautukaa ulos kaninkoloistanne ja parantak
      Sinkut
      217
      1533
    10. Kuka opettaja, mikä koulu

Minkä koulun opettaja saanut potkut
      Nivala
      12
      1415
    Aihe