Erovirta kääntymässä Digi- ja väestötietovirastoon?

Anonyymi

Tammi-kesäkuussa eronneita eroakirkosta.fi:n mukaan: 13 891
Tammi-kesäkuussa eronneita kirkontilastot.fi:n mukaan: 16 236

Eroa n. 17 %

Vuonna 2019 eronneita eroakirkosta.fi:n mukaan: 51 837
Vuonna 2019 eronneita kirkontilastot.fi:n mukaan: 56 007

Eroa n. 8 %

Vuonna 2018 eronneita eroakirkosta.fi:n mukaan: 56 879
Vuonna 2018 eronneita kirkontilastot.fi:n mukaan: 58 338

Eroa n. 3 %

Näyttäisi siltä, että erovirta on siirtymässä viranomaisen palveluun eroakirkosta.fi:n kustannuksella. Vuoden 2020 osalta ero todennäköisesti kuitenkin tasoittuu hieman, sillä joulukuun viimetipan erot hoidetaan eroakirkosta.fi:n kautta

10

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En yhtään ihmettele suuntausta, koska eroakirkosta.fi ei ole viimevuosina kyennyt tuomaan itseään ja osoitettaan mediassa esiin. Joka vuosi pitäisi saada näkyvyyttä tavalla tai toisella keinolla.

      • Anonyymi

        Joo, eipä ole viime vuosina paljon näkynyt. Ei eroakirkosta.fi:tä eikä muutenkaan kirkostaeroamiskeskustelua. Silti vuosittainen eromäärä on pysynyt aika tasaisena. Ehkä riittää, että tarpeen tullen Googlesta löytyy joku helppo kanava kirkosta eroamiselle. Silti olisi kiva kokea sellaisia männävuosien päiviräsäskohuja, kun eroamisesta jauhetaan mediassa päivätolkulla ja erokäyrä kohoaa taivaisiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, eipä ole viime vuosina paljon näkynyt. Ei eroakirkosta.fi:tä eikä muutenkaan kirkostaeroamiskeskustelua. Silti vuosittainen eromäärä on pysynyt aika tasaisena. Ehkä riittää, että tarpeen tullen Googlesta löytyy joku helppo kanava kirkosta eroamiselle. Silti olisi kiva kokea sellaisia männävuosien päiviräsäskohuja, kun eroamisesta jauhetaan mediassa päivätolkulla ja erokäyrä kohoaa taivaisiin.

        Juu, tässä on minusta kaksi eri asiaa. Ensimmäinen on se, että EK:n tiedotteet menevät heikosti läpi.

        Toinen ja minusta tärkeämpi on se, että eropiikkejä ei tule vaikka mediassa jotain olisikin. Olipa se sitten kirkon omaa toimintaa tai EK:n tiedotteen ansiota, eivät lehti- ym. jutut juuri erokäyrässä näy. Miksi näin, vaikka tasainen erojen pohjavirta on päinvastoin kasvanut, sitä en tiedä.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Juu, tässä on minusta kaksi eri asiaa. Ensimmäinen on se, että EK:n tiedotteet menevät heikosti läpi.

        Toinen ja minusta tärkeämpi on se, että eropiikkejä ei tule vaikka mediassa jotain olisikin. Olipa se sitten kirkon omaa toimintaa tai EK:n tiedotteen ansiota, eivät lehti- ym. jutut juuri erokäyrässä näy. Miksi näin, vaikka tasainen erojen pohjavirta on päinvastoin kasvanut, sitä en tiedä.

        Kerran vuodessa pitäisi olla jokin toiminta päivä, jolloin repäistäisiin jonkun teeman ympärillä, niin että näyttäisiin ja kuuluttaisiin.


    • Tyyli on vapaa, lopputulos ratkaisee. Olisiko tuonne eroakirkosta.fi tilastoihin mahdollista saada myös kirkon numerot, olkoonkin että tulevat myöhässä?

    • On ihan mahdollista, että kääntyy tuonne -- eikä se harmita minua yhtään! Pääasia että erotaan. Pari pointtia kuitenkin:

      - Kirkontilastot.fi on välillä olliut väärässä ainakin muissa luvuissa (viimeksi väitti kirkon jäsenmääräksi 7 miljoonaa...). Kuukausitasolla verraten on kohtuuttomasti heittoa EK:n osuudessa eli mahdollisesti kirjaukset eivät osu samalle kuulle.

      - On muitakin kanavia, erityisesti voi käydä paikan päällä kirkkoherranvirastossa. Jos "homoporttokirkosta" useampi eroaa, he ehkä käyvät samalla haukkumassa papit ja piispat.

      Toisaalta ihan uskottavaa, että suomi.fi tulee tunnetummaksi ja entistä useampi sitä kautta käy katsomassa veropapereita tai tekee muuttoilmoituksen tms. Tällöin se olisi luonteva eropaikkakin.

      • Anonyymi

        >Kirkontilastot.fi on välillä olliut väärässä ainakin muissa luvuissa (viimeksi väitti kirkon jäsenmääräksi 7 miljoonaa...). Kuukausitasolla verraten on kohtuuttomasti heittoa EK:n osuudessa eli mahdollisesti kirjaukset eivät osu samalle kuulle.

        Kirkko kuitenkin käyttää virallisena, vuodenvaihteen jäsenmäärätietona kirkontilastot.fi:n lukuja. Kuukausitasolla voi olla suuriakin heittoja, mutta koko vuoden lukujen olettaisi täsmäävän

        >- On muitakin kanavia, erityisesti voi käydä paikan päällä kirkkoherranvirastossa. Jos "homoporttokirkosta" useampi eroaa, he ehkä käyvät samalla haukkumassa papit ja piispat.

        Onko tällaisia "fyysisiä" eroajia kuinka paljon mielestäsi? Luulenpa, että alle sata vuodessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        >Kirkontilastot.fi on välillä olliut väärässä ainakin muissa luvuissa (viimeksi väitti kirkon jäsenmääräksi 7 miljoonaa...). Kuukausitasolla verraten on kohtuuttomasti heittoa EK:n osuudessa eli mahdollisesti kirjaukset eivät osu samalle kuulle.

        Kirkko kuitenkin käyttää virallisena, vuodenvaihteen jäsenmäärätietona kirkontilastot.fi:n lukuja. Kuukausitasolla voi olla suuriakin heittoja, mutta koko vuoden lukujen olettaisi täsmäävän

        >- On muitakin kanavia, erityisesti voi käydä paikan päällä kirkkoherranvirastossa. Jos "homoporttokirkosta" useampi eroaa, he ehkä käyvät samalla haukkumassa papit ja piispat.

        Onko tällaisia "fyysisiä" eroajia kuinka paljon mielestäsi? Luulenpa, että alle sata vuodessa.

        Aiemmin olen kysynyt noista kirkkoherranvirastossa eroavista, ja joku pappi sanoi että "hyvin harvinaista". Mietin siis olisiko se voinut lisääntyä. Olen lukenut yksittäisen kuvauksen "itkin koko matkan kirkkoherranvirastoon", jossa joku todella suri sitä että joutui eroamaan kirkosta.

        Tuntuisi tosiaan luontevalta, että koko vuoden luvut olisivat oikein. Tosin en tiedä miten tilastoidaan ne, jotka saman vuoden aikana liittyvät ja eroavat.


    • Anonyymi

      Kirkosta eroaminen pitäisi olla mahdollista veroilmoituksen palautuksessa. Veroilmoituksessa pitäisi olla ruutu eroan kirkosta. Joka nykylailla tietenkin astuisi voimaan seuraavan vuoden vaihteessa. Tämä olisi hyvinkin luontevaa, koska verotietoja käsitellään. Veikkaisin tämän lisäävän valtavasti kirkosta eroamista. Olisiko tämä hyvä idea vapaa-ajattelijoiden agendalle?

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      113
      1135
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      864
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      679
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      275
      642
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      608
    6. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      62
      600
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      584
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      523
    9. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      90
      453
    Aihe