Honda vai Jammu

kaasari vai ruisku

Miten paljon uuden 4T 50 hv perämoottorin polttoainejärestelmä vaikuttaisi ostovalintaan. Molemmat ovat varmaan hyviä mutta onko pitkässä juoksussa jotain mitä kannattaisi huomioida.
Mielestäni Honda päältä puolisin on parempi diili.

30

5899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aos

      Kysymys on hyvä mutta ilmeisen vaikea vastata.

      Tarkoitan sitä, että venekäytössä ei EFI-koneita ole ollut vielä niin pitkään, että niiden luotettavuus vanhana olisi selvinnyt. Kaasuttimia sen sijaan on ollut ian kaiken.

      Kuitenkin autoissa noita suihkareita on ollut jo kymmeniä vuosia ja ovat jollakin tavalla toimineet. Sanoisinpa, että vielä huonommissa olosuhteissa kuin veneessä.

      Hondan kone on 20 kg kevyempi ja 3 sylinterinen, 808cm3. Yamaha 110kg ja noin 1000 kuutiota neljässä pytyssä. Yamahan vääntöominaisuudet ovat oleellisesti paremmat kuin Hondan. Jos ajelet isolla kuormalla niin Yamaha.

      • on muutakin

        molemmilla olen ajellut, Hondalla enemmin. Ne tuntuvat ajossa, aivan erilaisilta. Uisteluvauhti Hondalla oli noin 2 solmua, kun Jammulla pääsee alle 1½,siis sietää pienemmät kierrokset. Hondaa on valmistettu noin 15 vuotta,eli paljon kauemmin kuin muita 4-tahtisia.Hondaa myös pidetään erittäin kestävänä moottorina ja totta se on. Jammu on kuitenkin minun valintani, se on selvästi tehokkaampi. Mutta jos sinulla on kevyt vene ja 50hv on yläraja,eikä paljon lastia,niin Honda. Se on,jopa pieniruokaisempi kuin Jammu. Ei tosi paljon eroa.


      • kaasari vai ruisku
        on muutakin kirjoitti:

        molemmilla olen ajellut, Hondalla enemmin. Ne tuntuvat ajossa, aivan erilaisilta. Uisteluvauhti Hondalla oli noin 2 solmua, kun Jammulla pääsee alle 1½,siis sietää pienemmät kierrokset. Hondaa on valmistettu noin 15 vuotta,eli paljon kauemmin kuin muita 4-tahtisia.Hondaa myös pidetään erittäin kestävänä moottorina ja totta se on. Jammu on kuitenkin minun valintani, se on selvästi tehokkaampi. Mutta jos sinulla on kevyt vene ja 50hv on yläraja,eikä paljon lastia,niin Honda. Se on,jopa pieniruokaisempi kuin Jammu. Ei tosi paljon eroa.

        Kyseessä on Silver Fox. Myyjä sanoi että Honda
        50 hv riittää mainiosti. Lisätehosta ei ole suurempaa hyötyä koska vene ei ole moottoriin nähden iso. Ajattelin lähinnä
        -käyttö mukavuutta /
        -jälleenmyyntiarvoa
        -luetettavuus / käynistäminen
        -huoltopalvelut / Hki
        -yleinen arvostus
        Löytyykö mielipiteitä lisää ?
        Hondassa on kuitenkin teho paino suhde hyvä.


      • aos
        kaasari vai ruisku kirjoitti:

        Kyseessä on Silver Fox. Myyjä sanoi että Honda
        50 hv riittää mainiosti. Lisätehosta ei ole suurempaa hyötyä koska vene ei ole moottoriin nähden iso. Ajattelin lähinnä
        -käyttö mukavuutta /
        -jälleenmyyntiarvoa
        -luetettavuus / käynistäminen
        -huoltopalvelut / Hki
        -yleinen arvostus
        Löytyykö mielipiteitä lisää ?
        Hondassa on kuitenkin teho paino suhde hyvä.

        Enpä usko, että noissa on oleellisia eroja vaan kysymyksessä on enemmänkin makuasia. Molemmat koneet ovat luotettavan maineessa ja pitänevät hintansa suunnilleen yhtä hyvin. Käyttömukavuus on Yamahassa parempi hienomman bensajärjestelmän takia. Huolto on Helsingin seudulla aina tuurissa.

        Hondan teho/painosuhde ei paljon eroa Yamahasta koska testien mukaan Hondassa on vähemmän tehoa. Foxissa ei paino aiheutaa ongelmaa vaan se sietää mainiosti 110kg.

        Olen ajanut Mercuryllä varustettua Foxia ja ei ollut mitään valittamista. Mercuryssähän moottoriosa on Yamahalta.

        Edelleenkään en osaa neuvoa kun en halua lähteä sille linjalle, että "mulla on Yamaha, Yamaha on hyvä" mutta toivottavasti noista ajatuksista tuli jotakin vinkkiä.


      • on muutakin
        kaasari vai ruisku kirjoitti:

        Kyseessä on Silver Fox. Myyjä sanoi että Honda
        50 hv riittää mainiosti. Lisätehosta ei ole suurempaa hyötyä koska vene ei ole moottoriin nähden iso. Ajattelin lähinnä
        -käyttö mukavuutta /
        -jälleenmyyntiarvoa
        -luetettavuus / käynistäminen
        -huoltopalvelut / Hki
        -yleinen arvostus
        Löytyykö mielipiteitä lisää ?
        Hondassa on kuitenkin teho paino suhde hyvä.

        olen taas aos:n kanssa samoilla linjoilla. Minulla itselläni on 50hv Jammu 4t ja Silver Fox, että terve tuloa. Ennen tuossa oli Honda, jolla ajelin 4-kesää. Kerroin jo,että uisteluvaudissa Jammu on käytännöllisempi,kun se sietää matalammat kierrokset ja tehoja enemmin(tod.akselihevosvoimia). Honda kulki 33 solmua, jammulta en ole mitannut,ehkä 34 ?. Molemmat säilyttää arvonsa(parhaiten) Niin vielä se, että jammu käynnistyy paremmin ja on jopa hiljaisempi, etenkin täysillä, jolloin Honda rupeaa "räyhäämään" ei se pahalle kuulosta, mutta äänekkäämpi on. (ehkä spottisempi ääni)Saatko samaan hintaan? Kallistuisin edelleen jammuun, kuten olen tehnytkin. Ei Honda huono ole ja on vaimon mielestä jopa nätimpi.


      • kaasari vai ruisku
        on muutakin kirjoitti:

        olen taas aos:n kanssa samoilla linjoilla. Minulla itselläni on 50hv Jammu 4t ja Silver Fox, että terve tuloa. Ennen tuossa oli Honda, jolla ajelin 4-kesää. Kerroin jo,että uisteluvaudissa Jammu on käytännöllisempi,kun se sietää matalammat kierrokset ja tehoja enemmin(tod.akselihevosvoimia). Honda kulki 33 solmua, jammulta en ole mitannut,ehkä 34 ?. Molemmat säilyttää arvonsa(parhaiten) Niin vielä se, että jammu käynnistyy paremmin ja on jopa hiljaisempi, etenkin täysillä, jolloin Honda rupeaa "räyhäämään" ei se pahalle kuulosta, mutta äänekkäämpi on. (ehkä spottisempi ääni)Saatko samaan hintaan? Kallistuisin edelleen jammuun, kuten olen tehnytkin. Ei Honda huono ole ja on vaimon mielestä jopa nätimpi.

        Mercury olisi toinen vaihto mistä halutaan enemmän hintaa. Hondassa on kuitenkin 4 vuoden takuu Tämän vuoden mallissa automaatti rikastin ja
        uusi moottorinohjausjärjestelmä. Masina kehutaan myös taloudelliseksi.
        Olen vaihtamassa venettä toiseen ja siksi "koko paketti" pitäisi hankkia samasta paikasta (ome vene on saman arvoinen kuin uusi Fox.
        Löytyykö muita näkökulmia ?


      • takuu
        kaasari vai ruisku kirjoitti:

        Mercury olisi toinen vaihto mistä halutaan enemmän hintaa. Hondassa on kuitenkin 4 vuoden takuu Tämän vuoden mallissa automaatti rikastin ja
        uusi moottorinohjausjärjestelmä. Masina kehutaan myös taloudelliseksi.
        Olen vaihtamassa venettä toiseen ja siksi "koko paketti" pitäisi hankkia samasta paikasta (ome vene on saman arvoinen kuin uusi Fox.
        Löytyykö muita näkökulmia ?

        Sitä ei kyllä mainoksissa mainita mutta tuo Hondan takuu edellyttää, huoltomiehen mukaan, vähintään kerran vuoteen tapahtuvaa listan mukaista valtuutetun huoltomiehen huoltoa ja leimaa vihkoon.
        Tarkkaan ottaen hultovihkossa mainitaan, että 6kk välein.
        Eivätkä nuo huollot öljyineen ja suodattimineen ole mitään halpoja.


      • on muutakin
        takuu kirjoitti:

        Sitä ei kyllä mainoksissa mainita mutta tuo Hondan takuu edellyttää, huoltomiehen mukaan, vähintään kerran vuoteen tapahtuvaa listan mukaista valtuutetun huoltomiehen huoltoa ja leimaa vihkoon.
        Tarkkaan ottaen hultovihkossa mainitaan, että 6kk välein.
        Eivätkä nuo huollot öljyineen ja suodattimineen ole mitään halpoja.

        mutta näkynee, jälleenmyyntihinnassa. Tuosta Honda- Jammu ostopäätöksestä, sanoisin vielä, että ei helppo. En ottanut huomioon, että Hondan kaasuttajaan on tullut parannuksia. Itselläni on tuo, perinteinen 4 t.jammu. Ei siis ruisku, mutta se johtunee, että olen aika konservatiivi, noiden moottoreiden suhteen.


      • Mike
        kaasari vai ruisku kirjoitti:

        Kyseessä on Silver Fox. Myyjä sanoi että Honda
        50 hv riittää mainiosti. Lisätehosta ei ole suurempaa hyötyä koska vene ei ole moottoriin nähden iso. Ajattelin lähinnä
        -käyttö mukavuutta /
        -jälleenmyyntiarvoa
        -luetettavuus / käynistäminen
        -huoltopalvelut / Hki
        -yleinen arvostus
        Löytyykö mielipiteitä lisää ?
        Hondassa on kuitenkin teho paino suhde hyvä.

        Miksi ei Suzuki saa olla mukana? Hinta on hyvä, ruisku on ollut kauan ja pelannut hyvin...
        paino on kuin Yamahan.. Tehokaampi kuin Hondan(reilusti), äänitaso ehkä paras... Miksi ei Suzuki?


      • venetyypin
        Mike kirjoitti:

        Miksi ei Suzuki saa olla mukana? Hinta on hyvä, ruisku on ollut kauan ja pelannut hyvin...
        paino on kuin Yamahan.. Tehokaampi kuin Hondan(reilusti), äänitaso ehkä paras... Miksi ei Suzuki?

        ei se ole kilpavene. Jos Hondalla kulkee 33 solmua, tarvitaanko lisää tehoa...ei, jos ajetaan pienellä kuormalla. 5 henkilöä alkaa olla jo liikaa, mutta 2-3 henk. sopiva.Kokonaispaketin hinta varmaan ratkaisee, mutta jos ostaja kallistuu Hondaan, ratkaisu ei ole huono. Se on Foxiin hyvin sopiva ja ehkä kaikkein luotettavin.


      • kaasari vai ruisku
        takuu kirjoitti:

        Sitä ei kyllä mainoksissa mainita mutta tuo Hondan takuu edellyttää, huoltomiehen mukaan, vähintään kerran vuoteen tapahtuvaa listan mukaista valtuutetun huoltomiehen huoltoa ja leimaa vihkoon.
        Tarkkaan ottaen hultovihkossa mainitaan, että 6kk välein.
        Eivätkä nuo huollot öljyineen ja suodattimineen ole mitään halpoja.

        Ensihuolto ja kausihuolto suunittelin joka tapauksessa ulkoistaa. Ilmeisesti moottorin teho
        on kommenttien perusteilla monelle ykkös asia.
        Onko Foxsi kuskeja kuulolla ? Pitääkö olla sitä
        tehoa jotta tappiin asti (5 henkiloä)kuormitettu vene kulkee hyvin? Onko Hondan 50 hv kone alimitoitettu? Ehkä tämän vuoden masina on paremmin viritetty.


      • on muutakin
        kaasari vai ruisku kirjoitti:

        Ensihuolto ja kausihuolto suunittelin joka tapauksessa ulkoistaa. Ilmeisesti moottorin teho
        on kommenttien perusteilla monelle ykkös asia.
        Onko Foxsi kuskeja kuulolla ? Pitääkö olla sitä
        tehoa jotta tappiin asti (5 henkiloä)kuormitettu vene kulkee hyvin? Onko Hondan 50 hv kone alimitoitettu? Ehkä tämän vuoden masina on paremmin viritetty.

        että Honda oli minulla 4-kesää. Vikoja ei ilmennyt. Tuosta 5henk.kuormasta.. Kyllä se on aika paljon, kulkee se ja plaaniin nousee, mutta saa jo huudattaa täysillä(melkein) Fox on ihan hyvä 2-3 henk.kuormalla,mutta minusta merelle pieni vene. Olen haaveillut "haukkaa"mutta kun noita rahareikiä... Uistelussa jammu on parempi,siksi sen otinkin, vaikka H..a oli täysin pelikunnossa. Huollot teetän aina valtuutetulla huoltomiehellä. Olet H:gin seudulta,samoin. Käytin Hondan tuolla sörkassa Ak marin(kuinka lie kirjoitettu) Asko Kantola osaa hommansa. Mitä tuohon vielä... kysy jos jotakin on. Olen tänään kotosalla ja käyn välillä tällä koneellani.


      • kaasari vai ruisku
        on muutakin kirjoitti:

        että Honda oli minulla 4-kesää. Vikoja ei ilmennyt. Tuosta 5henk.kuormasta.. Kyllä se on aika paljon, kulkee se ja plaaniin nousee, mutta saa jo huudattaa täysillä(melkein) Fox on ihan hyvä 2-3 henk.kuormalla,mutta minusta merelle pieni vene. Olen haaveillut "haukkaa"mutta kun noita rahareikiä... Uistelussa jammu on parempi,siksi sen otinkin, vaikka H..a oli täysin pelikunnossa. Huollot teetän aina valtuutetulla huoltomiehellä. Olet H:gin seudulta,samoin. Käytin Hondan tuolla sörkassa Ak marin(kuinka lie kirjoitettu) Asko Kantola osaa hommansa. Mitä tuohon vielä... kysy jos jotakin on. Olen tänään kotosalla ja käyn välillä tällä koneellani.

        Foxsia tarjotaan myös 50 hv Mercury 4T nelipytty ruiskulla missä on enemmän ponttaa.
        Satutko tietämään miten tämä perämoottori asettuu
        Hondan ja Mercuryn välimaastoon ?
        Mercury huoltoapalveluitapisteitä löytyy ainakin enemmän (Jollas, Lauttasaari)
        Vastauksista kiitollinen.
        (Jammun saaminen edellyttäisi Bust..... ostamisen)


      • aos
        kaasari vai ruisku kirjoitti:

        Foxsia tarjotaan myös 50 hv Mercury 4T nelipytty ruiskulla missä on enemmän ponttaa.
        Satutko tietämään miten tämä perämoottori asettuu
        Hondan ja Mercuryn välimaastoon ?
        Mercury huoltoapalveluitapisteitä löytyy ainakin enemmän (Jollas, Lauttasaari)
        Vastauksista kiitollinen.
        (Jammun saaminen edellyttäisi Bust..... ostamisen)

        Mercuryn moottori on sama kuin Yamahassa. Erot ovat alapäässä, jonka Mercury on aina osannut tehdä hyvin.

        Viime vuonna Yamahaa ei saanut EFI:nä mutta Mercun sai. Nyt molemmat EFIä. 50 hepoinen on sama kuin 60 hepoinen, vain moottorin ohjauselektroniikka on vaihdettu. 50 siis kuristettu.


      • Seilori
        kaasari vai ruisku kirjoitti:

        Foxsia tarjotaan myös 50 hv Mercury 4T nelipytty ruiskulla missä on enemmän ponttaa.
        Satutko tietämään miten tämä perämoottori asettuu
        Hondan ja Mercuryn välimaastoon ?
        Mercury huoltoapalveluitapisteitä löytyy ainakin enemmän (Jollas, Lauttasaari)
        Vastauksista kiitollinen.
        (Jammun saaminen edellyttäisi Bust..... ostamisen)

        Mercurylla on aivan ylivoimaisesti parhaiten hoidettu huolto/varaosa saatavuus Suomessa.Olen huoltanut kaikkia perämoottorimerkkejä n30 vuotta ja jos jotain pientä tai suurta on tarvinnut niin siinä ei ole edes Kesko ollut kovinkaan kehuttava(Yamaha).Tärkeitä pikkuosia on saanut odotella todella kauan.Vator sensijaan on pitänyt varastossaan Mercuryn osia kiitettävästi ja aivan pienetkin puuttuvat tilaukset ovat tulleet tehtaalta n.viikossa.


      • kaasari vai ruisku
        Seilori kirjoitti:

        Mercurylla on aivan ylivoimaisesti parhaiten hoidettu huolto/varaosa saatavuus Suomessa.Olen huoltanut kaikkia perämoottorimerkkejä n30 vuotta ja jos jotain pientä tai suurta on tarvinnut niin siinä ei ole edes Kesko ollut kovinkaan kehuttava(Yamaha).Tärkeitä pikkuosia on saanut odotella todella kauan.Vator sensijaan on pitänyt varastossaan Mercuryn osia kiitettävästi ja aivan pienetkin puuttuvat tilaukset ovat tulleet tehtaalta n.viikossa.

        Onko seilorilla tai muilla muita ajatuksia mikä 50 heppanen tai Valmistaja tarjoaa hyviä ominaisuuksia luotettavuuden / ajoominaisuuden suhteen ?


      • on muutakin
        kaasari vai ruisku kirjoitti:

        Foxsia tarjotaan myös 50 hv Mercury 4T nelipytty ruiskulla missä on enemmän ponttaa.
        Satutko tietämään miten tämä perämoottori asettuu
        Hondan ja Mercuryn välimaastoon ?
        Mercury huoltoapalveluitapisteitä löytyy ainakin enemmän (Jollas, Lauttasaari)
        Vastauksista kiitollinen.
        (Jammun saaminen edellyttäisi Bust..... ostamisen)

        ainakin viime kesänä pyysivät enemmin, kuin Honda ja Jammu. Onhan niitä muitakin,esim: Selva 4syl. 935cm kaasutin(taitaa olla Jammun kone), Selva 4syl. 996cm ruisku, taas Jammu, Tohatsu 2t ruisku 697cm 94,5kg huom.pieni moottori!?? Evinrude E-Tec 2t 864cm 107kg tämä moottori kävi läpi Kippari-lehden,koeajo-testin ja selvisi hyvin. Se on melkein huoltovapaa. Kulutti tosin syt.tulppia huomattavasti. Hinnasta en tiedä ja yleensä hinnat neuvotellaan,pakettina edullisempi.Tuosta Mercuryn ja Jammun, samasta koneesta en tiedä, kun nuo kuutiotilavuudet ei ihan stemmaa, Jammu 996cm, Merc. 995cm. Tuo paketti vielä Bus... lienee kalliimpi, kuin Silver.En ryhdy enempää mainostamaan S:ää,on kohta lauma vihaisia niskassa, nähty ja koettu. :-))


      • Seilori
        kaasari vai ruisku kirjoitti:

        Onko seilorilla tai muilla muita ajatuksia mikä 50 heppanen tai Valmistaja tarjoaa hyviä ominaisuuksia luotettavuuden / ajoominaisuuden suhteen ?

        Luotettavuudesta voin sanoa,että lähes kaikki ovat tänä päivänä yhtä luotettavia joten ainakin Honda,Mercury/Mariner,Suzuki ja Yamaha ovat luotettavuudessaan yhdenvertaisia.Ominaisuuksista ja niiden eroista en niinkään osaa sanoa.Yksi asia on kylläkin varma,nimittäin se että lähes kaikki nykykoneiden rakennepatentit ovat Mercuryn tehtaalla ja muut ovat näitä matkineet vuosien varrella liki kaikissa kohdissa.


      • kaasari vai ruisku
        on muutakin kirjoitti:

        ainakin viime kesänä pyysivät enemmin, kuin Honda ja Jammu. Onhan niitä muitakin,esim: Selva 4syl. 935cm kaasutin(taitaa olla Jammun kone), Selva 4syl. 996cm ruisku, taas Jammu, Tohatsu 2t ruisku 697cm 94,5kg huom.pieni moottori!?? Evinrude E-Tec 2t 864cm 107kg tämä moottori kävi läpi Kippari-lehden,koeajo-testin ja selvisi hyvin. Se on melkein huoltovapaa. Kulutti tosin syt.tulppia huomattavasti. Hinnasta en tiedä ja yleensä hinnat neuvotellaan,pakettina edullisempi.Tuosta Mercuryn ja Jammun, samasta koneesta en tiedä, kun nuo kuutiotilavuudet ei ihan stemmaa, Jammu 996cm, Merc. 995cm. Tuo paketti vielä Bus... lienee kalliimpi, kuin Silver.En ryhdy enempää mainostamaan S:ää,on kohta lauma vihaisia niskassa, nähty ja koettu. :-))

        Foxsi Mercury:lla on yhdessä liikkeesä kalliimpi ja toisessa yhtä kallis paketoituna Silveriin (Hondaan verrattuna).
        Toisaalta vanhan veneen hyvitys ratkaisee kaupan todellista hintaa. Tuntuu siltä että ruiskusta halutaan lisähintaa. (Uudempi tekniikka vaikka se on ollut autoissa jo pitkään).
        Silti en osaa päätellä mihin olisi viisaampaa kallistua. Tärkein kriteeri on paketin
        -toimivuus
        -luotettavuus / huollon varmuus
        -jälleenmyyntiarvo
        Mitä mieltä ollaan ?


      • Joakim

        Onhan noita ruiskuja ollut iät ja ajat. Mercuryn EFI-mallit tulivat joskus 80-luvun alussa. Sisäperissä on käytetty yhtä kauan. Ruiskutekniikka noissa nyt kuitenkin on melko sama.


      • rane-01
        Seilori kirjoitti:

        Luotettavuudesta voin sanoa,että lähes kaikki ovat tänä päivänä yhtä luotettavia joten ainakin Honda,Mercury/Mariner,Suzuki ja Yamaha ovat luotettavuudessaan yhdenvertaisia.Ominaisuuksista ja niiden eroista en niinkään osaa sanoa.Yksi asia on kylläkin varma,nimittäin se että lähes kaikki nykykoneiden rakennepatentit ovat Mercuryn tehtaalla ja muut ovat näitä matkineet vuosien varrella liki kaikissa kohdissa.

        Selvassa on Jammun moottori ja Tohatsu taitaa tehdä useille sylinterit, pienissä koneissa.


      • rane-01
        kaasari vai ruisku kirjoitti:

        Foxsi Mercury:lla on yhdessä liikkeesä kalliimpi ja toisessa yhtä kallis paketoituna Silveriin (Hondaan verrattuna).
        Toisaalta vanhan veneen hyvitys ratkaisee kaupan todellista hintaa. Tuntuu siltä että ruiskusta halutaan lisähintaa. (Uudempi tekniikka vaikka se on ollut autoissa jo pitkään).
        Silti en osaa päätellä mihin olisi viisaampaa kallistua. Tärkein kriteeri on paketin
        -toimivuus
        -luotettavuus / huollon varmuus
        -jälleenmyyntiarvo
        Mitä mieltä ollaan ?

        Kyllä ne on kunnon koneita nykyisin(kin). Varman päälle kun pelaa,niin kaasutinmottori on valintani ollut toistaiseksi. Hondakin on hyvä ratkaisu, jos et aja suurella lastilla. Merc. ja Jammu tehokkaampia. Ei helppo päätös, mutta ei noista huono ole mikään: Huolto pelaa kaikilla, Mercuryllä ehkä parhaiten??? ehkä. Vator!


      • rane-01
        Joakim kirjoitti:

        Onhan noita ruiskuja ollut iät ja ajat. Mercuryn EFI-mallit tulivat joskus 80-luvun alussa. Sisäperissä on käytetty yhtä kauan. Ruiskutekniikka noissa nyt kuitenkin on melko sama.

        mutta on ollut myös"lastentauteja" sovellettuna perämoottoreihin. Kaksi varmaa tapusta tiedän, joissa(digitekniikka,anteeksi sanavalinta) siis uusi tekniikka on pettänyt ja moottori heti toimimaton. Toisessa tapauksessa takuu ei korvannut. Merkki oli molemmissa S:llä alkava. Auton ja venemoottorin suoritusvaatimukset, hieman erilaisia , siinä mielessä, että venemoottori joutuu tekemään"työtä"koko ajan, kuin ajettais ylämäkeä jatkuvasti.


      • aos
        rane-01 kirjoitti:

        mutta on ollut myös"lastentauteja" sovellettuna perämoottoreihin. Kaksi varmaa tapusta tiedän, joissa(digitekniikka,anteeksi sanavalinta) siis uusi tekniikka on pettänyt ja moottori heti toimimaton. Toisessa tapauksessa takuu ei korvannut. Merkki oli molemmissa S:llä alkava. Auton ja venemoottorin suoritusvaatimukset, hieman erilaisia , siinä mielessä, että venemoottori joutuu tekemään"työtä"koko ajan, kuin ajettais ylämäkeä jatkuvasti.

        Vaikea kuvitella, että moottorien käytön ero tekisi perämoottorin herkemmäksi elektroniikkavaurioille. Elektroniikan kannalta on aivan sama muutetaanko kierroksia harvoin tai useasti.

        Uskon, että kyseiset vauriot ovat johtuneet normaalista laadun heikkoudesta.


      • Merc
        rane-01 kirjoitti:

        Kyllä ne on kunnon koneita nykyisin(kin). Varman päälle kun pelaa,niin kaasutinmottori on valintani ollut toistaiseksi. Hondakin on hyvä ratkaisu, jos et aja suurella lastilla. Merc. ja Jammu tehokkaampia. Ei helppo päätös, mutta ei noista huono ole mikään: Huolto pelaa kaikilla, Mercuryllä ehkä parhaiten??? ehkä. Vator!

        Itse ostin fox/honda paketin kolmevuotta takaperin. Kesän hondalla ajettuani vaihdoin sen mercury efiin (60 hv). Hondassa kisasi eniten tyhjäkäynti, ogelma pitkään uistellessa. Efin kierrosten säätö nappia painamalla on parasta, samoin käynnistyvyys kerrasta käyntiin. Teho ero varsinkin lähdössä huomattava. Kaasutin koneeseen ei enää paluuta. PS Kysele pakettia Tampereen seudulta Sain omani sieltä edullisimmin.


      • kaasari vai ruisku
        Merc kirjoitti:

        Itse ostin fox/honda paketin kolmevuotta takaperin. Kesän hondalla ajettuani vaihdoin sen mercury efiin (60 hv). Hondassa kisasi eniten tyhjäkäynti, ogelma pitkään uistellessa. Efin kierrosten säätö nappia painamalla on parasta, samoin käynnistyvyys kerrasta käyntiin. Teho ero varsinkin lähdössä huomattava. Kaasutin koneeseen ei enää paluuta. PS Kysele pakettia Tampereen seudulta Sain omani sieltä edullisimmin.

        Honda mainostaa tämän vuotista konetta näillä parannuksilla:
        Uusi moottorin ohjausjärjestelmä, elektroninen sytytysjärjestelmä sekä automaattirikastin varmistavat, että moottori käynnistyy ja toimii joka kelillä.

        Onkohan näillä uudistuksella oleelista katetta ?


      • Merc
        kaasari vai ruisku kirjoitti:

        Honda mainostaa tämän vuotista konetta näillä parannuksilla:
        Uusi moottorin ohjausjärjestelmä, elektroninen sytytysjärjestelmä sekä automaattirikastin varmistavat, että moottori käynnistyy ja toimii joka kelillä.

        Onkohan näillä uudistuksella oleelista katetta ?

        Parannusta käyntiinlähtöön on varmaan tapahtunut. Vanhemmassa mallissa ryypyn ja kaasunkäyttö kylmässä oli hankalaa. Konetta joutui käyttämään pitkään lämpimäksi, jotta se ei sammunut kun vaihteen laittoi päälle. Uistelukäytössä efi on kuitenkin parempi, se säilyttää säädetyt kierrokset sekä vastatuulessa että myötäisessä eli nopeusvaihtelu on paljon pienempi kuin kaasutinkoneilla.


      • kolaroit???
        Merc kirjoitti:

        Itse ostin fox/honda paketin kolmevuotta takaperin. Kesän hondalla ajettuani vaihdoin sen mercury efiin (60 hv). Hondassa kisasi eniten tyhjäkäynti, ogelma pitkään uistellessa. Efin kierrosten säätö nappia painamalla on parasta, samoin käynnistyvyys kerrasta käyntiin. Teho ero varsinkin lähdössä huomattava. Kaasutin koneeseen ei enää paluuta. PS Kysele pakettia Tampereen seudulta Sain omani sieltä edullisimmin.

        Moottori on ylitehoinen. Foxin yläraja on 50hv. Turha kysmys, vakuutusyhtiö ei korvaa.


    • Yamaha F40 ostanut

      Hondalla ei ole pienessä luokassa ollenkaan ruiskuja ja Yamahallakin vasta 50 hv ylöspäin.

      Voidaan kysyä, että miksi nämä kaksi arvostetuinta moottorimerkkiä ovat niin hirveen hihkeesti siirtyneet ruiskuihin?

      Tämä on oleeellinen kysymys - Jokin järkevä syy siihen pitää olla, koska muilla merkeillä ei taida enää kaasaria edes saada.

      Itse päätin Yamahan sillä perusteella, että se on ollut myydyin ja huonoa sanomista siitä ei ole ollut. Mietin kyllä Suzuki ruiskua, mutta eeiii....

      • juk

        Miksi ruisku vasta nyt yamahaan?Yamaha kehittää ja testaa koneita niin kauan että ne varmasti ovat toimivia, ennenko laittavat markkinoille!yleisesti yamahasta ja sen kestävyydestä: 20d malli vuodesta -87--> 2004 ei muutoksia ja ainavaan menee!taitaa tulla vielä -05 mallinakin!hyvää veneilykesää kaikille!yamaha on edelläkäviä!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Useita puukotettu Tampereella

      Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      165
      3080
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      373
      2091
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

      Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      41
      1881
    4. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

      Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      43
      1856
    5. Meneeköhän sulla

      oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1431
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

      Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1221
    7. Määpä tiijän että rakastat

      Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1183
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

      Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      329
      993
    9. Jumala puhui minulle

      Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      114
      973
    10. Annan meille mahdollisuuden

      Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil
      Ikävä
      53
      802
    Aihe