Itsehoito a jao

Anonyymi

Keväällä paino 140kg, pitkä sokeri 119 ja paasto 17.

2,5 kuukautta, paino 120kg, pitkä sokeri 37 ja paastot 5,2-5,9.

Itsehoito, VHH, liikunta ja fyysinen aktiivisuus tuli automaattisesti viikko VHH:n aloittamisesta kun energiaa ja intoa alkoi löytymään. Liikuntamuotoina juoksu, kävely, palloilulajit, polkupyöräily ja kuntosalitreenit. Sekä hyötyliikunta piha-, metsä- ja rakennushommissa, restaurointia lähinnä. Millekään ei ole systemaattista aikataulua tehty, kuntosalia 1-2 krt/viikko maksimit taulussa, jos sali jää väliin, tekee jotain muuta. Pääperiaate ollut että vähintään 15min. päivä sykettä nostavaa liikuntaa. Välipäivää ennen, tai jälkeen 30-45 minuuttia. Salipäivät 40minuuttia treenit.

VHH; karppiruokia kasvisten kanssa. Laskent ei edes ole tiukkaa ja voisi sanoa että nälkää ei ole tarvinnut nähdä.

Aamupaastot putosivat 3 päivän aikana jo alle 8, viikon sisään mittailin jo alle kutosia. S-alat pudonnut 40-->25 tässä ajassa.

Tämä on nopeaa kuntoutusta. Ja kerrottakoon että alun tulokset jo sai hyvän mielen ja herkuttelun kuriin. Pidän joka toinen vkl herkkuviikonlopun, eli syön mitä huvittaa. Karkkia, suklaata, jäätelöä, pizzaa ja vaikka hamppareita. Ihan rehellisesti sanottuna, ei nuo jäätelöä ja suklaata lukuunottamatta olekaan niin herkullisia kuin olivat joskus. Ja välillä muuten saatan ostaa sitä jädeä ihan keskellä arkeakin, ja mikä parasta sokerit pysyy silti kurissa. Ketoosin ja painonpudotuksen kannalta pidän herkut 2 vk välein, joka vkl voisi pitää, mutta pari päivää menee ketoosin starttiin.

Alkuun oli lääkkeet lantus 10 yksikköä ja metukka 1g. Lantus jäi alussa pois, tilalle forxiga ja metukka 2x1g. En kuitenkaan syö lääkkeitä, tätä en kehota muiden tekemään, vaan uskomaan lääkäriä. Minä tein omat analyysit ja jätin lääkkeet ottamatta omaseurannan ja analysoinnin perusteella. Lääkäri luulee minun syövän niitä ja nostelee kauluksiaan lääkemääräysten suhteen. Metukka ei merkittävästi parantanut arvoja, forxiga ei lisännyt laihtumista, mutta aiheutti nestehukkaa jos unohti juoda.

7

54

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mitkä ovat paastot herkuttelupäivän jälkeen? Oletko tehnyt parimittauksia herkuttelupäivinä?

      Karppaus voi nostaa kolesteroliarvoja joten ne kannattaa mittauttaa. Insuliinia joutuu kyllä säätämään dieetin ja painon mukaan, hypot ovat vähintäänkin ikäviä.

      Miinuskalorit aka laihtuminen parantaa kyllä verensokeria, samoin kuin pysyvä laihtuminenkin. Liikuntakin auttaa, erityisesti HIIT. Itse olen valitettavasti estynyt liikkumasta ainakin vuoden vielä.

      • Anonyymi

        Paastot ihan ok herkuttelupäivinä ja niiden jälkeenkin.

        Kolesteroliarvot paremmat kuin ennen "kuuria".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paastot ihan ok herkuttelupäivinä ja niiden jälkeenkin.

        Kolesteroliarvot paremmat kuin ennen "kuuria".

        Aika hyvin päästy remission. Eiköhän lääkäri ole samaa mieltä kanssasi lääkkeiden tarpeesta. Tilannetta kannattaa kyllä seurata mutta kun herkuttelupäivienkään jälkeen ei verensokeri nouse niin tuo on hyvä merkki.

        Tuommoinen yli 15 kg painon pudotus poistaa suurimmalta osalta lääkityksen tarpeen ihan tutkitustikin.

        Minulla runsaampi syöminen kyllä näkyy verensokerissa. Ei mitenkään paljoa mutta kuitenkin puolisen mmol.


    • Oliko elämässäsi mitään erikoista kun nuo sokeriarvot mitattiin? Onko niitä mitattu ennen?

      Onnea joka tapauksessa paranemisestasi. Miten ajattelit jatkaa? Karppaamalla vai muuten.

      Itse en ole perso roskaruualle enää mutta hyvin sillä tuli painoa 30 vuotta sitten. Nyt aperitiiville ja sen jälkeen lihavartaalle bulguurilla.

      • Anonyymi

        Elämäntilanne oli kaoottinen kaikilla osa-alueilla. Työnarkomaniaani ruokittiin työkuormalla josta nautin, mutta ne vähätkin rutiinit joita oli, katosivat. Sitten alkoi jo vähän stressaamaankin, ja aloin jännittämään asiakaspalavereja, jne. Samalla perhe-elämä luonnollisesti kärsi. Tähän liittyy epäsäännölliset ruokailut ja sokereilla mässäily. Olet mitä syöt ohjelman viikon esimerkkisuklaat ja virvokkeet vetelin päivässä helposti.

        Jätin ne pois ja aloin virkenemään. Virtsaputken tulehdusepäilyn yhteydessä löytyi sokeria. Ja kävin terkassa.

        Kiitos. Karppaan nyt arjet 1-2vk viikonlopun herkuttelusykleillä, ensimmäinen tavoite on 99kg, ja sitten katsotaan mitä tapahtuu, minulla on lihasmassaa paljon, joten lihaksista luopumalla en voi kovin paljon alle 90kg mennä. Tuonne päästessä olen löytänyt paljon hyviä karppireseptejä, ja jos ja kun painonhallinta pysyy kurissa normiruoalla ja normiannoksilla, sekä -rytmeillä liikunnan kanssa, niin syön sitä sitten. Ei minulla tuo painonhallinta normiruoan kanssa ole ollut ongelma muutoin kun silloin jos työelämän kiireet syö ne parit rutiinit.

        Tänään söin juhlalounaalla kermaperunoita, härkää, kanaa, vaaleata leipää voilla, jälkiruoaksi tiramisua, pullaa, kermakakkua, juustokakkua ja suklaamoussea. Vedin överit ruoan ja jälkkärin kanssa, toisaalta vatsalaukku on jonkin verran kutistunut niin tuli täyteen aika helpolla entisyyteen verrattuna. Sokerit 2h jälkeen 6.0, ja huomisaamun paasto selviää huomenaamulla, mutta se on varmaan 5,2.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Elämäntilanne oli kaoottinen kaikilla osa-alueilla. Työnarkomaniaani ruokittiin työkuormalla josta nautin, mutta ne vähätkin rutiinit joita oli, katosivat. Sitten alkoi jo vähän stressaamaankin, ja aloin jännittämään asiakaspalavereja, jne. Samalla perhe-elämä luonnollisesti kärsi. Tähän liittyy epäsäännölliset ruokailut ja sokereilla mässäily. Olet mitä syöt ohjelman viikon esimerkkisuklaat ja virvokkeet vetelin päivässä helposti.

        Jätin ne pois ja aloin virkenemään. Virtsaputken tulehdusepäilyn yhteydessä löytyi sokeria. Ja kävin terkassa.

        Kiitos. Karppaan nyt arjet 1-2vk viikonlopun herkuttelusykleillä, ensimmäinen tavoite on 99kg, ja sitten katsotaan mitä tapahtuu, minulla on lihasmassaa paljon, joten lihaksista luopumalla en voi kovin paljon alle 90kg mennä. Tuonne päästessä olen löytänyt paljon hyviä karppireseptejä, ja jos ja kun painonhallinta pysyy kurissa normiruoalla ja normiannoksilla, sekä -rytmeillä liikunnan kanssa, niin syön sitä sitten. Ei minulla tuo painonhallinta normiruoan kanssa ole ollut ongelma muutoin kun silloin jos työelämän kiireet syö ne parit rutiinit.

        Tänään söin juhlalounaalla kermaperunoita, härkää, kanaa, vaaleata leipää voilla, jälkiruoaksi tiramisua, pullaa, kermakakkua, juustokakkua ja suklaamoussea. Vedin överit ruoan ja jälkkärin kanssa, toisaalta vatsalaukku on jonkin verran kutistunut niin tuli täyteen aika helpolla entisyyteen verrattuna. Sokerit 2h jälkeen 6.0, ja huomisaamun paasto selviää huomenaamulla, mutta se on varmaan 5,2.

        Aika paljon samanlainen tilanne kuin minulla paitsi minulla jatkunut pidempään. Työpaikkan vaihto auttoi minulla ja korona tehosti laihtumista.

        Tuo pitkä sokerisi oli kyllä hurja.

        Minäkin herkuttelin eilinen eli söin lihavartaan bulguurilla. Alkuun vielä kaksi aperitiiviä ja illalla yksi olut.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe