Purjeveneille koneajotapahtuma

Anonyymi

Kun purjehdus on hankalaa vastaisilla, kevyissä ja yleisesti hankalissa tuulissa niin olisikohan tapahtumalle tilausta?

Ei nyt mikään poker run, mutta vaikka Tammisaaren saariston moottoriviikot?

26

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin miksei.

      Hakuun nyt ruvettiin innovoimaan niin moottoripyörille tuuliajotapahtuma.

      Veikkaan että korkea flaikkarit siellä keikkuisivat ensimmäisinä, tosin poikittain tuulessa.

    • Anonyymi

      Sellainen on jo.

      Uudenmaan purjehtijat vaeltavat Maarianhaminaan ja takaisin pää osin konevoimalla.

      • Anonyymi

        On todellista taitoa vaativaa lähteä liikkeelle oikeaan aikaan riittävän ajoissa ennen tuulen nousemista päivän aikana. Parhaat ehtivät perille juuri kun tulee tuulta. Mutta rantautumisen ehtii vielä suorittamaan vielä ennen kuin tuulee. Taitavaa!


    • Anonyymi

      Tosipurjehtija kuluttaa koko päivän kolmen lapsen ja vaimon kanssa Porkkala-Helsinki -välillä täysvastaisessa luovien.

      Perusjamppa, jonka pitää aamulla päästä töihin ja lasten kouluun, käynnistää koneen ja hankkiutuu rantaan sen sijaan, että hampaat irvessä luovisi tuntikausia vasta-aallokossa.

      Pitääkö periaatteen vuoksi purjehduksestakin tehdä vittumaista, koska "tyyliseikat"?
      Aika monelle purjehdus on hauska harrastus.
      Saunoessakin 100 astetta riittää, aina ei tarvita 140 astetta ja 6 tuntia, jotta olisi oikein oppikirjan mukaan saunottu.

      Ja - by the way - mitä vittua se kenellekään kuuluu, vaikka purjeveneessä ei ikinä nostettaisi purjeita?
      Kova jätkä purkaa moottorin pois veneestään ja purjehtii joulukuussa sisäväyliä pitkin Hankoon ja takaisin.

      Tietysti lapset, vaimo ja tuttavaperhe kyydissä. Sillä saa pisteitä tosipurjehtijoilta.

      Mitä jos keskitymme kaikki omaan tekemiseemme ja jätämme toisten maskin käyttämättömyyden vähemmälle?

      • Anonyymi

        No miks vitussa sen perheellisen perusjampan pitää ylipäänsä haikailla jotakin "hankalaa" harrastusta ja purjevenettä?

        Ai niin... koska "mäkin haluun" ja "mulla on oikeus" ja sairaalloinen pakko olla osa jotakin elitististä wannabeetä...?

        Siksi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miks vitussa sen perheellisen perusjampan pitää ylipäänsä haikailla jotakin "hankalaa" harrastusta ja purjevenettä?

        Ai niin... koska "mäkin haluun" ja "mulla on oikeus" ja sairaalloinen pakko olla osa jotakin elitististä wannabeetä...?

        Siksi!

        Rauhoitu. Purjehtijoita on monenlaissia. Osalla ei edes ole moottoria ja osa nostaa purjeet vain parhailla tuulilla. Minä olen gastina moottorittomassa puuveneessä jolla kisataan usein. En lähtisi sillä Ahvenannmaalle. En koe olevani enempää tosipurjehtija kuin joku matkapurjehtija.

        Ihan niinkuin moottoriveneitäkin on 2,5-heppaisesta 1000 ja rapiat-heppaiseen ja isommat alukset ja laivat päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miks vitussa sen perheellisen perusjampan pitää ylipäänsä haikailla jotakin "hankalaa" harrastusta ja purjevenettä?

        Ai niin... koska "mäkin haluun" ja "mulla on oikeus" ja sairaalloinen pakko olla osa jotakin elitististä wannabeetä...?

        Siksi!

        Mistä sinulla on käsitys, että purjehdus olisi jotain "elitismiä"?
        Monella on 1970-luvun pieni pursi ja se ajaa asiansa ihan hyvin. Sillä voi käydä vaikka Ruotsissa, jos huvittaa ja ajaa koneella jos ei huvita purjehtia.

        Toisten tekemisten kyttääminen se vasta sairaalloista on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miks vitussa sen perheellisen perusjampan pitää ylipäänsä haikailla jotakin "hankalaa" harrastusta ja purjevenettä?

        Ai niin... koska "mäkin haluun" ja "mulla on oikeus" ja sairaalloinen pakko olla osa jotakin elitististä wannabeetä...?

        Siksi!

        Purjevenehän on oikein kätevä sille perheelliselle perusjampallekin juuri siksi, että voi ajaa koneella tai purjeilla.

        Nämä tyypit, jotka paheksuvat koneajoa purjeveneellä, ovat lähinnä ääliöitä.


    • Anonyymi

      Helsingin ja Hangon välillä on joka kesä Volvo Penta Ocean Race. Se ajetaan siten, että langalla läpivedettyyn lokikirjaan merkitään konetunnit tuolla välillä. Se, joka saa eniten konetunteja, voittaa. Syyskuun alussa käydään esittelemässä lokikirja paikalliselle Volvo jälleenmyyjälle. Jokainen saa palkinnoksi kupin kahvia, voittaja uuden Volvon Pentan.

      • Anonyymi

        Kuulostaa hyvältä:) . Iso sisämoottorinen purkkari toimii hyvin sekä purje-että moottoriveneenä.


      • Anonyymi

        Just näin porkkala hensinki väli viime viikonloppuna oli kyllä ihan helvettiä. Kevyehkö tuuli suoraan lounaasta eli täys myötäinen. Moottoriveneitä jatkuvasti ohi purjeet paukkuu tavarat lentää todella rasittavaa. Ensikerralla otan porkkalasta suunnan kohti tallinnaa ja teen vendan jossain avomerellä. Harmittaa vietävästi että tuota en tehnyt tälläkertaa. 30nm ilman aaltoja sivumyötäisessä olis hemmetisti parempi. Kuin täys plattista 20nm.


    • Anonyymi

      Ajatelkaa porkkalan selkää ja se arvaamatonta luonnetta. Peräsimet katkeilee ja ties mitä tapahtuu. Ben-Bava-Hannu-Jennut ovat parhaillaan kun sylinterit tikkaa 160 L tankista moottoripolttoainetta. Kyllä Porkkalan selällä on kone oltava varuksi käynnissä. Muusta en tiedä.

      • Anonyymi

        Paras strekki ja nopeuden mittaus olis se Barösundin jälkeinen n. 4Nm suora. Startti siinä n naisten epäonnistuneen hoplop-saaren kohdalla ja maaliviiva Jussaröön lähtevän väylän risteyksessä. Omat sarjat Vireelle, Bukheille (vauhtipyörällä ja ilman), Yanmareille ja Volvoille.

        Saa nähdä, käykö Poker Runille sama kuin Tour de Helsinki -pyöräilytapahtumalle, joka onnettomuuden jälkeen vetäytyi määrittelemättömän pituiselle tauolle. Medialle propsit (pienet) siitä, että Porer Runista käytettiin termiä veneilytapahtuma.


    • Anonyymi

      Täytyy kyllä olla eri sarjat akselivetoisille ja s-vetolaitteille. Niin ja sitten vielä taitto-, kääntö- ja kiinteälapaiset. Vielä 2-, 3- ja 4-lapaiset alaluokat.

      • Ei eri luokkia, kun lasketaan tietysti tasoitukset. Ehdotan kaavaksi seuraavaa: (R (L/4)/10 M G)/7,
        jossa R=runkonopeus,
        L=lapojen määrä
        M=Merkkihyvitys, jolloin jos M=0, jos merkki Volvo, Yanmar: M=-0,5, Bukh (ilman vauhtipyörää)=-1, Bukh (vauhtipyörällä)=-0,75
        G=1, jos käytetään genuaa samalla ja tuuli ei ole kevyt myötäinen tai täysin vastainen, G=0 muutoin

        Homma jaetaan seiskalla, jolloin luvusta tulee LYSin näköinen ja 1,0 vastaa jotain perusvenettä. Kun tasoitukset on laskettu, voidaan voittaja ilmoittaa suoraan ilman kilpailua. Näin olisi voitu tehdä myös Poker Runissa ja olisi selvitty ilman kuolonuhreja.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Ei eri luokkia, kun lasketaan tietysti tasoitukset. Ehdotan kaavaksi seuraavaa: (R (L/4)/10 M G)/7,
        jossa R=runkonopeus,
        L=lapojen määrä
        M=Merkkihyvitys, jolloin jos M=0, jos merkki Volvo, Yanmar: M=-0,5, Bukh (ilman vauhtipyörää)=-1, Bukh (vauhtipyörällä)=-0,75
        G=1, jos käytetään genuaa samalla ja tuuli ei ole kevyt myötäinen tai täysin vastainen, G=0 muutoin

        Homma jaetaan seiskalla, jolloin luvusta tulee LYSin näköinen ja 1,0 vastaa jotain perusvenettä. Kun tasoitukset on laskettu, voidaan voittaja ilmoittaa suoraan ilman kilpailua. Näin olisi voitu tehdä myös Poker Runissa ja olisi selvitty ilman kuolonuhreja.

        Tämä on loistava ehdotus. Näytetään savuttajille, että kyllä mekin osataan.

        Ja herrasmiesten tyyliin meillä on tasoitusjärjestelmä joka mahdollistaa laajan osallistujajoukon jne. Olen ehdottomasti mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on loistava ehdotus. Näytetään savuttajille, että kyllä mekin osataan.

        Ja herrasmiesten tyyliin meillä on tasoitusjärjestelmä joka mahdollistaa laajan osallistujajoukon jne. Olen ehdottomasti mukana.

        Se on juhlava näky, kun ensin lähtevät pienet pärryttimet Bukheineen, ja lopuksi isot Bavariat kymmenien Volvojen jyristessä. Loppusuoralle kaikki tulee yhtä aikaa.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Ei eri luokkia, kun lasketaan tietysti tasoitukset. Ehdotan kaavaksi seuraavaa: (R (L/4)/10 M G)/7,
        jossa R=runkonopeus,
        L=lapojen määrä
        M=Merkkihyvitys, jolloin jos M=0, jos merkki Volvo, Yanmar: M=-0,5, Bukh (ilman vauhtipyörää)=-1, Bukh (vauhtipyörällä)=-0,75
        G=1, jos käytetään genuaa samalla ja tuuli ei ole kevyt myötäinen tai täysin vastainen, G=0 muutoin

        Homma jaetaan seiskalla, jolloin luvusta tulee LYSin näköinen ja 1,0 vastaa jotain perusvenettä. Kun tasoitukset on laskettu, voidaan voittaja ilmoittaa suoraan ilman kilpailua. Näin olisi voitu tehdä myös Poker Runissa ja olisi selvitty ilman kuolonuhreja.

        Pitääkö toi vetää molempiin suuntiin ja otetaan molempien ajojen keskiarvo? Sillon saisi vältettyä napinat tuulen suunnan vaihtelusta yms


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö toi vetää molempiin suuntiin ja otetaan molempien ajojen keskiarvo? Sillon saisi vältettyä napinat tuulen suunnan vaihtelusta yms

        Laskutoimitukset voi suorittaa sisätiloissa ovet ja ikkunat suljettuina niin ei tuuli haittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitääkö toi vetää molempiin suuntiin ja otetaan molempien ajojen keskiarvo? Sillon saisi vältettyä napinat tuulen suunnan vaihtelusta yms

        Aa, tietysti kahteen suuntaan kuten viralliset nopeusennätykset. Mustan kolmion puuttumisesta aikasakko, jos iso on ylhäällä ilman asianmukaista merkintää.

        Joku vielä väittää että täällä on tiukkapipoja. Hah.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aa, tietysti kahteen suuntaan kuten viralliset nopeusennätykset. Mustan kolmion puuttumisesta aikasakko, jos iso on ylhäällä ilman asianmukaista merkintää.

        Joku vielä väittää että täällä on tiukkapipoja. Hah.

        Eikäkö sit pitää laskutoimitus tehdä kahteen kertaan. Etuperin ja takaperin. Laskea vaihteluväli ja keskihajonta. Tulos hylätään jos hajontaa ilmenee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aa, tietysti kahteen suuntaan kuten viralliset nopeusennätykset. Mustan kolmion puuttumisesta aikasakko, jos iso on ylhäällä ilman asianmukaista merkintää.

        Joku vielä väittää että täällä on tiukkapipoja. Hah.

        Menee homostelun puolelle jos on iso ylhäällä eikä mustaa kolmiota näy. Voi tietysti olla piilossa jos on pulleat purjeet.


      • Anonyymi
        Bossu kirjoitti:

        Ei eri luokkia, kun lasketaan tietysti tasoitukset. Ehdotan kaavaksi seuraavaa: (R (L/4)/10 M G)/7,
        jossa R=runkonopeus,
        L=lapojen määrä
        M=Merkkihyvitys, jolloin jos M=0, jos merkki Volvo, Yanmar: M=-0,5, Bukh (ilman vauhtipyörää)=-1, Bukh (vauhtipyörällä)=-0,75
        G=1, jos käytetään genuaa samalla ja tuuli ei ole kevyt myötäinen tai täysin vastainen, G=0 muutoin

        Homma jaetaan seiskalla, jolloin luvusta tulee LYSin näköinen ja 1,0 vastaa jotain perusvenettä. Kun tasoitukset on laskettu, voidaan voittaja ilmoittaa suoraan ilman kilpailua. Näin olisi voitu tehdä myös Poker Runissa ja olisi selvitty ilman kuolonuhreja.

        Anteeksi tietämättömyyteni, mutta mikä on tää juttu Bukhin vauhtipyörästä/ilman vauhtipyörää?


      • Entäs sähkömoottori? Tuleeko tasoitusta?


    • Anonyymi

      Sakinhivutusta sille jonka perä painuu alle vesirajan. Selvää fuskausta sellainen!

    • Anonyymi

      Fysiikan laskujen tapaan tulee kaikista yhtälöistä tietenkin laskea ja julkaista sekä suhteellinen että absoluuttinen virhe.
      Muutenhan tulos ei ole tieteellisesti pätevä.

      Ai niin nyt unohdinkin, että insinööri vaikka olenkin, purjehduksessa harrastusmielessä ei ole niin paskan väliä, meneekö viittä, kuutta vai kymmentä solmua, kunhan on hauskaa.
      Tai ajaa koneella, jos olosuhteiden puolesta ei jaksa otsa hiessä tehdä käännöksiä.

      Moottoriveneilyssä taas pitäisi ottaa käyttöön aurinkolasi- ja lippisindeksi. Lippiksestä väärinpäin tulee lisäpisteitä, samoin merkkiaurinkolaseista. Kaljatölkistä kädessä reilusti lisää ja yli promillen kännistä vähintään kunniamaininta.

      Ohitustilanteessa alle 10 metrin päästä vetäville kunniaviiri ja keula pystyssä Merisatamassa kyntäville laakeriseppele.

      Joo joo en tiedä kuka sä luulet olevasi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

      Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      222
      1925
    2. Kuhmo tekisi perässä

      Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1748
    3. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      54
      1206
    4. Onko telepatia totta

      Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1035
    5. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

      Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      988
    6. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

      Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      940
    7. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      845
    8. Nainen, olen niin pettynyt

      Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      834
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

      Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      792
    10. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      774
    Aihe