Kaksi työttömyysturvaa saman kuukauden aikana

Anonyymi

Kela sanoo, että jos saman kuukauden aikana tulee kaksi 20 päivän maksatusta, niin kela ottaa käyttöön 21,5 kertoimen. Entä jos tekee sen toisen vain 19 päivän ajalta. Siinä ehkä menettää yhden päivä rahat, mutta voi säästää monta sataa vuoden aikana. En tiedä onnistuuko hakemus 19 päivän ajalta, koska en ole tehnyt niin, mutta jos joku kokeilee, niin muut voivat ottaa mallia. Tai sitten jättää hakematta siltä kuukaudelta soskusta kun tulee kaksi maksatusta.

Itse ajoitin maksatuksen tälle kuukaudelle, koska en voi kuitenkaan hakea rahaa soskusta, koska sain veronpalautusta. Sain idean tästä kun lueskelin kelan sivuilla olleesta kyselypalstasta, jossa joku kyseli sitä, että jos ei hae siltä kuukaudelta soskusta milloin on kaksi maksatusta. Kelan virkailija ei vastannut tähän kysymykseen mitään, joten päättelin että ehkä se on niin.

41

1052

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei onnaa...et voi täyttää vajaata hakemusta verukkeella ei halua täysiä rahoja. Jos olet 6 päivää matkoilla niin onnistuisi vajaa hakemus ilman että rahat menisivät katki tai muuta seliteltävää.

      Työmarkkinatuessa pitäisi siirtyä kuukausittaiseen maksuun jotta teille pottapäille menisi jakeluun saatta tismalleen saman rahan kuin tt-tukilaiset vuosittain.

      • Anonyymi

        "saatta tismalleen saman rahan kuin tt-tukilaiset vuosittain." jos näin on, kannattaa erota te keskuksen palveluista koska laitoksesta saa vain harmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "saatta tismalleen saman rahan kuin tt-tukilaiset vuosittain." jos näin on, kannattaa erota te keskuksen palveluista koska laitoksesta saa vain harmia.

        Silloin raha on vähemmän. "Täyden potin" saavat he jotka ovat siivottu te-toimiston listoilta veks toivottomina tapauksina. Takavuosina tuollaisia tilaston kaunisteluja tapahtui jonkin verran voi olla ettei nykyaikana niinkään. Kannattaa olla nisti tai juoppo niin auttaa asiaa kunhan saattaa asiantilan te-toimiston tietoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Silloin raha on vähemmän. "Täyden potin" saavat he jotka ovat siivottu te-toimiston listoilta veks toivottomina tapauksina. Takavuosina tuollaisia tilaston kaunisteluja tapahtui jonkin verran voi olla ettei nykyaikana niinkään. Kannattaa olla nisti tai juoppo niin auttaa asiaa kunhan saattaa asiantilan te-toimiston tietoon.

        "Kannattaa olla nisti tai juoppo niin auttaa asiaa kunhan saattaa asiantilan te-toimiston tietoon."

        Joudut kuntouttavaan jos työkkäri huomaa, että on elämänhallinnan ongelmia.


    • "Työmarkkinatuessa pitäisi siirtyä kuukausittaiseen maksuun"
      Niin pitäisi ja sitten tuo 21,5-kerroin poistusi ja tulot otettaisi huomioon todelisen suuruisena.
      Tuo 21,5-kerroin ottaa tulot huomioon koko vuodelta eikä kuukaudelta tai toientulotuen hakemisajalta kuten laki sanoo. Tuo nykyinen automaattinen vyöryttäminen jossa ei arvioda joka kerta sen kohtuullisuutta eikä tarkisteta varojen todellista käytettäissä oloa kuten laki edelyyttää ei kestä lahempää juridista tarkastelua. Tuota 21,5-kerrointa ei ole laissa säädetty joten sen käyttö automaattisesti ei kestä päivän valoa.
      Minä valitin tuosta 21,5-kertoimen käytöstä ja Kela-parka sai "pataan" hallinto-oikeudessa, hyöty oli yhteensä n. 600 €.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/15157980/oikaisuvaatimus-215-kertoimen-kaytosta

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/15551942/hallinto-oikeuden-paatos-215-kertoimen-kaytosta

      Kela ei valittanut HaO:n päätöksestä KHO:een koska jos ja kun sieltäkin olisi tullut "pataan" niin tuo 21,5-perseily olisi loppunut kaikilta, nyt vain minulta.
      Yllä olevien linnkien takaa löytyvissä keskusteluissa löytyy vinkkejä valituksen tekoon ja ne ovat jokaisen vapaasti käytettävissä.

      Jos joku vie asian KHO:een ja voittaa niin se saattaa johtaa siihen että työttömyysturva maksetaan jatkossa kuukausittain ja sitten nähdään miten toimeentulotukimenot muuttuvat. Ongelmana tuosa on se ettei Kela halua asiaa KHO:een eikä valita kun haäviää HaO:ssa. Mitenhän kävisi jos valituksessa ilmoittaisi että haluaa valitukseen hylkäävän päätöksen. Toki valituslupaa voi ennakkopäätösperusteella pyytää KHO:sta vaikka voittaisikin HaO:ssa.

      Väitän että Kela varstaa yhteensä miljoonia euroja joka kuukausi työtömille lain mukaan kuuluvaa toimeentulotukea.

      • Tulipas kirjoitusvirheitä joten asian ymmärtäminen on lukijan vastuulla vaika en nyt Savossa olekkaan 😁

        Vielä kommentti tuohon: "Ei onnaa...et voi täyttää vajaata hakemusta verukkeella ei halua täysiä rahoja."
        Työttömyysturvaa maksetaan siltä ajalta jota sitä haetaan ellei ole estettä sen maksamiselle.


      • Anonyymi
        167-176 kirjoitti:

        Tulipas kirjoitusvirheitä joten asian ymmärtäminen on lukijan vastuulla vaika en nyt Savossa olekkaan 😁

        Vielä kommentti tuohon: "Ei onnaa...et voi täyttää vajaata hakemusta verukkeella ei halua täysiä rahoja."
        Työttömyysturvaa maksetaan siltä ajalta jota sitä haetaan ellei ole estettä sen maksamiselle.

        Joo mutta koska rahaa nostetaan 4 viikon syklissä et voi anoa ainoastaan 19 päivän rahaa tilanteen ollessa täystyöttömyys jollet katkaise työnhakua. Ehkä AP:tä kiinnostaisi moinen säätäminen ja katsoa miten käy?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo mutta koska rahaa nostetaan 4 viikon syklissä et voi anoa ainoastaan 19 päivän rahaa tilanteen ollessa täystyöttömyys jollet katkaise työnhakua. Ehkä AP:tä kiinnostaisi moinen säätäminen ja katsoa miten käy?

        Kun teet hakemuksen netissä, niin siinä missä lukee työtön voit ottaa esille eri vaihtoehtoja, mistä voit valita. Esim. siellä on vaihtoehtona, sairas, lomalla, olen estynyt ottamaan vastaan työtä ja muitakin. Voit siis valita jokaiselle päivälle eri vaihtoehdot.


      • Anonyymi

        Katsohan vähän tarkemmin. Ne vaihtoehdot näkyvät siellä missä työttömyyspäivät näkyvät.


      • Anonyymi

        Kuulepas nyt "isottelija" mikä liet. Sun kohallasi tuo 21.5 kerrointa oli käytetty virheellisesti... Siis vain sun kohdalla ja asia on oikaistu sun eduksesi. Todellisuus on että 21,5 kerrointa aletaan käyttämään sen jälkeen kun kaksi työttömyyspäivärahaerää on maksettu 2 kertaan Saman kuukauden aikana ja tämä on fakta, jota oikeusasiamieskään ei ole katsonut laittomaksi... Todellisuudessa jos kahteen kertaan kuukaudessa maksettu työttömyys. Päiväraha huomioitaisiin tulona, jäisit ilman toimeentulotukea ja pahimmassa tapauksessa tuota 2 kertaan maksettua työmarkkinatukea vyörutettäisiin tulona vielä seuraavillekin kuukausille.. Työttömyyspäiväraha maksetaan jossain vaiheessa vuodesta 2 kertaa kuukaudessa, se on kylmä fakta, koska työmarkkinatuki maksetaan 4 viikon jaksoissa ei kerran kuukaudessa niinkuin muut kelan etuudet.. Miksi yrität vängätä vuodesta toiseen tätä samaa asiaa. 21,5.kerroin mahdollistaa sen, että saat toimeentulotuen joka kuukausi...Lopputulos tossa 21,5 kertoimessa on aivan sama, jos lasketaan koko vuoden työttömyyspäiväraha yhteen. Oot kyllä aika faking ääliö, kun johdat harhaan näitä 24 lukijoita tuolla harhaanjohtavalla kommentoinnillasi..


    • Anonyymi

      Jos teet sähköisesti työttömyysajan ilmoituksen niin eihän se anna vähempää hakea kuin neljä viikkoa.

      • Anonyymi

        Mutta maksua ei tule kun 19 päivältä jos ilmoittaa 1 päivälle jonkun syyn jolta ei makseta, maksetut päivät ratkaisee. En nyt muista mitä vaihtoehtoja tuolle yhdelle päivälle on olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta maksua ei tule kun 19 päivältä jos ilmoittaa 1 päivälle jonkun syyn jolta ei makseta, maksetut päivät ratkaisee. En nyt muista mitä vaihtoehtoja tuolle yhdelle päivälle on olemassa.

        "Työttömyys jatkuu
        TE-toimiston kanssa sopimani palvelu jatkuu
        Kuntouttava työtoiminta jatkuu
        Osa-aikatyö/keikkatyö jatkuu
        Yritystoiminta/oma työ jatkuu
        Olen aloittanut/aloitan TE-toimiston kanssa sopimani koulutuksen/opiskelun
        Olen aloittanut/aloitan TE-toimiston kanssa sopimani palvelun
        Olen aloittanut/aloitan kuntouttavan työtoiminnan
        TE-toimiston kanssa sopimani palvelu keskeytyy
        Olen aloittanut/aloitan osa-aikatyön/keikkatyön
        Olen aloittanut/aloitan alle tai enintään 2 viikkoa kestävän kokoaikatyön
        Olen aloittanut/aloitan alle tai enintään 2 viikkoa kestävän yritystoiminnan/oman työn
        Olen aloittanut/aloitan yli 2 viikkoa kestävän yritystoiminnan/oman työn
        Työttömyys päättyy, koska olen aloittanut/aloitan yli 2 viikkoa, mutta alle tai enintään kuukauden kestävän kokoaikatyön
        Ilmoita myös työsuhteen päättymispäivä
        Työttömyys päättyy, koska olen aloittanut/aloitan kokoaikatyön (yli kuukauden kestävän)
        Työttömyys päättyy, koska olen aloittanut/aloitan asevelvollisuuden/siviilipalveluksen suorittamisen
        Työttömyys päättyy, koska olen aloittanut/aloitan vankeusrangaistuksen suorittamisen
        Työttömyys päättyy, koska olen aloittanut/aloitan päätoimisen opiskelun
        Työttömyys päättyy/keskeytyy jostain muusta syystä"


        Siitä sitten valitsemaan mikä vaihtoehdoista miellyttää eniten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Työttömyys jatkuu
        TE-toimiston kanssa sopimani palvelu jatkuu
        Kuntouttava työtoiminta jatkuu
        Osa-aikatyö/keikkatyö jatkuu
        Yritystoiminta/oma työ jatkuu
        Olen aloittanut/aloitan TE-toimiston kanssa sopimani koulutuksen/opiskelun
        Olen aloittanut/aloitan TE-toimiston kanssa sopimani palvelun
        Olen aloittanut/aloitan kuntouttavan työtoiminnan
        TE-toimiston kanssa sopimani palvelu keskeytyy
        Olen aloittanut/aloitan osa-aikatyön/keikkatyön
        Olen aloittanut/aloitan alle tai enintään 2 viikkoa kestävän kokoaikatyön
        Olen aloittanut/aloitan alle tai enintään 2 viikkoa kestävän yritystoiminnan/oman työn
        Olen aloittanut/aloitan yli 2 viikkoa kestävän yritystoiminnan/oman työn
        Työttömyys päättyy, koska olen aloittanut/aloitan yli 2 viikkoa, mutta alle tai enintään kuukauden kestävän kokoaikatyön
        Ilmoita myös työsuhteen päättymispäivä
        Työttömyys päättyy, koska olen aloittanut/aloitan kokoaikatyön (yli kuukauden kestävän)
        Työttömyys päättyy, koska olen aloittanut/aloitan asevelvollisuuden/siviilipalveluksen suorittamisen
        Työttömyys päättyy, koska olen aloittanut/aloitan vankeusrangaistuksen suorittamisen
        Työttömyys päättyy, koska olen aloittanut/aloitan päätoimisen opiskelun
        Työttömyys päättyy/keskeytyy jostain muusta syystä"


        Siitä sitten valitsemaan mikä vaihtoehdoista miellyttää eniten.

        Ei työttömyyttä kannata kokonaan lopettaa vaan jokaiselle päivällehän siellä on valikko josta voi valita yhdelle päivälle sellaien kohdan jonka peusteella eivät maksa. Paperilomakkeeseen voi kirjoittaa "työtön"-sanan sijasta vaikka ihan mitä vain, vaikka "hevonvittu" ja en usko että maksavat siltä päivältä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei työttömyyttä kannata kokonaan lopettaa vaan jokaiselle päivällehän siellä on valikko josta voi valita yhdelle päivälle sellaien kohdan jonka peusteella eivät maksa. Paperilomakkeeseen voi kirjoittaa "työtön"-sanan sijasta vaikka ihan mitä vain, vaikka "hevonvittu" ja en usko että maksavat siltä päivältä

        Ja jos kysyvät miksi yhden päivän kohdalla lukee "hevonvittu" niin sanoo vain että kirjoitin minkä kirjoitin sen enempää selittelemättä. Tuo "hevonvittu"-päivä kannattaa valita sieltä väliltä, ei viimeinen ainakaan eikä ensimmäien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos kysyvät miksi yhden päivän kohdalla lukee "hevonvittu" niin sanoo vain että kirjoitin minkä kirjoitin sen enempää selittelemättä. Tuo "hevonvittu"-päivä kannattaa valita sieltä väliltä, ei viimeinen ainakaan eikä ensimmäien.

        Voi myöskin olla etteivät maksa sitä 19 päivääkään ennenkuin saavat kunnon selvityksen hevonvitusta...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Työttömyys jatkuu
        TE-toimiston kanssa sopimani palvelu jatkuu
        Kuntouttava työtoiminta jatkuu
        Osa-aikatyö/keikkatyö jatkuu
        Yritystoiminta/oma työ jatkuu
        Olen aloittanut/aloitan TE-toimiston kanssa sopimani koulutuksen/opiskelun
        Olen aloittanut/aloitan TE-toimiston kanssa sopimani palvelun
        Olen aloittanut/aloitan kuntouttavan työtoiminnan
        TE-toimiston kanssa sopimani palvelu keskeytyy
        Olen aloittanut/aloitan osa-aikatyön/keikkatyön
        Olen aloittanut/aloitan alle tai enintään 2 viikkoa kestävän kokoaikatyön
        Olen aloittanut/aloitan alle tai enintään 2 viikkoa kestävän yritystoiminnan/oman työn
        Olen aloittanut/aloitan yli 2 viikkoa kestävän yritystoiminnan/oman työn
        Työttömyys päättyy, koska olen aloittanut/aloitan yli 2 viikkoa, mutta alle tai enintään kuukauden kestävän kokoaikatyön
        Ilmoita myös työsuhteen päättymispäivä
        Työttömyys päättyy, koska olen aloittanut/aloitan kokoaikatyön (yli kuukauden kestävän)
        Työttömyys päättyy, koska olen aloittanut/aloitan asevelvollisuuden/siviilipalveluksen suorittamisen
        Työttömyys päättyy, koska olen aloittanut/aloitan vankeusrangaistuksen suorittamisen
        Työttömyys päättyy, koska olen aloittanut/aloitan päätoimisen opiskelun
        Työttömyys päättyy/keskeytyy jostain muusta syystä"


        Siitä sitten valitsemaan mikä vaihtoehdoista miellyttää eniten.

        Eri vaihtoehdot pitää valita sieltä missä lukee työtön. Siellä on monta eri vaihtoehtoa, jotka voit valita. En muista kaikkia, mutta siellä on esim. olen estynyt ottamaan vastaan työtä, sairas, lomalla ja muitakin. Jos laittaa että olen estynyt ottamaan vastaan työtä siltä päivältä miltä ei hae päivärahaa, niin uskon että siltä päivältä et saa päivärahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eri vaihtoehdot pitää valita sieltä missä lukee työtön. Siellä on monta eri vaihtoehtoa, jotka voit valita. En muista kaikkia, mutta siellä on esim. olen estynyt ottamaan vastaan työtä, sairas, lomalla ja muitakin. Jos laittaa että olen estynyt ottamaan vastaan työtä siltä päivältä miltä ei hae päivärahaa, niin uskon että siltä päivältä et saa päivärahaa.

        Ei ole enää sairastelua eikä matkustamista vaihtoehtoina, omaehtoisella ilmoituksella pitää 6 arkipäivää olla reissussa jotta eivät maksa. 5 saat matkustaa "luvalla".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta maksua ei tule kun 19 päivältä jos ilmoittaa 1 päivälle jonkun syyn jolta ei makseta, maksetut päivät ratkaisee. En nyt muista mitä vaihtoehtoja tuolle yhdelle päivälle on olemassa.

        Jos ilmoittaa 1 yksittäiseltä päivältä olleensa sairas, siltä päivältä makseta työmarkkinatuki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi myöskin olla etteivät maksa sitä 19 päivääkään ennenkuin saavat kunnon selvityksen hevonvitusta...

        Näin muuten on.


    • Kun HaO oli kieltänyt Kelaa ottamasta 21,5-kerrointa uudelleen käyttöön ennen kun tulee 2 täyttä maksuerää samalla kuukaudella niin pidin huolen siitä ettei sitä koskaan tullut. Hain työmarkkinatukea siten että maksupäivä oli aina kuukauden alussa eli vain kerran kuussa tuli tuki 20 päivältä. Toki se tukijakso loppui jo ennen kuun vaihdetta mutta ei se haitannut kun pääsin sitten eläketuelle viime lokakuussa niin hain sitten loput, maksussa oli muistaakseni reilusti yli 30 päivää siinä "lopputilissä" jonka sain viime lokakuussa.
      Tuottömysturvaa voi hakea kolmen kuukauden kuluessa joten tuo temppu onnistuu max 3 vuotta ja sitten voi katkaista tomeeentulotuen hakemisen 2 kuukaudeksi ja jatkaa sitten ilman että toimeentulotukikuukusina ei ole ikinä kahta maksua saman kuukauden aikana jolloin tuota kerrointa ei voi ottaa käyttöön ollenkaan. Minule ei Kela edes yrittänyt ottaa tuota kerrointa uudelleen käyttöön vaikka jollain tekosyyllä olisi vamasti sen tehnyt jos olisi jonkin porsaan(perä)reijän keksinyt vaan Kela-parka tyytyi kohtaloonsa ja ei mahtanut mitään muuta kun viivytellä hieman HaO:n päätöksen toimeenpanossa. Kyllä nauratti 😆 😅 😂 🤣 ja vähän säälittikin mutta Kelan tätien naamat siinä oli norsunvitulla 😣 😖.

      • Anonyymi

        Mistä sä tiedät millä vitulla niitten naamat on ollu? Ootko jotain Facebook kavereita vai? Ei ne noita sun pennosia omasta taskustaan maksa.. Jos on tullu määräys että pitää maksaa se maksetaan, thäts it..


    • Anonyymi

      Entäs toi rakta, kun kaikki muut ensisijaiset tuet on haettava ennen toimeentulotukea!! Totu käsittelijä määrää hakemaan ensisijaiset tuet ennen toimeentulotukea? Joten tuo työmarkkinatuki on haettava ja se kuitataan toimeentulotuesta, ellet ole jo ehtinyt hakemaan työmarkkinatukea?

      • Useimmat virkanilkit kuvittelevat että he voivat määräillä asiakkaita miten tahtovat ja jotkut hölmöt tottelevatkin, minä en tanssi virkanilkkien pillin mukaan ja sen he hyvin tiesivät joten ei edes yrittäneet mitään noin äärimmäisen typerää.
        Työmarkkinatukea voi hakea 3 kuukauden kuluessa ja kyllä se on asiakas kun määrää sen milloin sitä hakee eikä virkanlkki.
        Tomeentukihakemuksen enimäiskäsittelyaika on 7 arkipäivää ja se on ehdoton eikä pätöksen tekemiselle ja tukien maksamiselle voi asettaa ehtoja. Jotakuinkin noin on sanonut myös oikeusasiamies.
        Vaikea sitä laskelmaa on saada plussalle kun tulot pitää ottaa huomioon todellisen suuruisena eikä saamatonta tuloa voi huomioida varsinkin kun se maksetaan vasta seuraavassa kuussa ja on tarkoitettu seuraavan kuun menoihin. Jokin porsaan(pers)reikä tuohon on jäänut eikä Kelan virkanilkit ole saaneet sitä tukittua.


      • Anonyymi
        167-176 kirjoitti:

        Useimmat virkanilkit kuvittelevat että he voivat määräillä asiakkaita miten tahtovat ja jotkut hölmöt tottelevatkin, minä en tanssi virkanilkkien pillin mukaan ja sen he hyvin tiesivät joten ei edes yrittäneet mitään noin äärimmäisen typerää.
        Työmarkkinatukea voi hakea 3 kuukauden kuluessa ja kyllä se on asiakas kun määrää sen milloin sitä hakee eikä virkanlkki.
        Tomeentukihakemuksen enimäiskäsittelyaika on 7 arkipäivää ja se on ehdoton eikä pätöksen tekemiselle ja tukien maksamiselle voi asettaa ehtoja. Jotakuinkin noin on sanonut myös oikeusasiamies.
        Vaikea sitä laskelmaa on saada plussalle kun tulot pitää ottaa huomioon todellisen suuruisena eikä saamatonta tuloa voi huomioida varsinkin kun se maksetaan vasta seuraavassa kuussa ja on tarkoitettu seuraavan kuun menoihin. Jokin porsaan(pers)reikä tuohon on jäänut eikä Kelan virkanilkit ole saaneet sitä tukittua.

        Itse tein niin että lykkäsin ilmoituksen jättämistä: jätin sen aina kuukauden viimeisenä päivänä Kelan postiluukkuun. Lopulta viive alkoi olla yli kuukauden luokkaa.

        Kela yritti tulkita, että koska _voisin_ jättää ilmoituksen heti, minulla ei olisi oikeutta toimeentulotukeen, mutta valitin näistä 3 eri kertaa (!) oikaisuvaatimuskeskukseen ja voitin jokaisen jutun.

        Kela ei voi velvoittaa jättämään työttömyysajan ilmoitusta välittömästi ajanjakson päätyttyä.

        Sitten sain töitä ja saatoin jättää lyhyen ajan sisällä kaksi 4 viikon ilmoitusta. Jälkimmaisen jakson aikana olin jo ollut yli viikon töissä ja tämä luki ilmoituksessa selvästi, mutta Kela maksoi silti työmarkkinatukea täyden 4 viikon jaksolta. Vähän ajan kuluttua tuli uusi päätös, jossa luki, että takaisinperinnästä on päätetty luopua. Bruttomääräisesti sain 201,96 € ilmaista rahaa. Lisäksi toimeentulotukeen ei kertaakaan sovellettu 21,5 päivän sääntöä, kun olin työttömänä (ja etsin töitä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse tein niin että lykkäsin ilmoituksen jättämistä: jätin sen aina kuukauden viimeisenä päivänä Kelan postiluukkuun. Lopulta viive alkoi olla yli kuukauden luokkaa.

        Kela yritti tulkita, että koska _voisin_ jättää ilmoituksen heti, minulla ei olisi oikeutta toimeentulotukeen, mutta valitin näistä 3 eri kertaa (!) oikaisuvaatimuskeskukseen ja voitin jokaisen jutun.

        Kela ei voi velvoittaa jättämään työttömyysajan ilmoitusta välittömästi ajanjakson päätyttyä.

        Sitten sain töitä ja saatoin jättää lyhyen ajan sisällä kaksi 4 viikon ilmoitusta. Jälkimmaisen jakson aikana olin jo ollut yli viikon töissä ja tämä luki ilmoituksessa selvästi, mutta Kela maksoi silti työmarkkinatukea täyden 4 viikon jaksolta. Vähän ajan kuluttua tuli uusi päätös, jossa luki, että takaisinperinnästä on päätetty luopua. Bruttomääräisesti sain 201,96 € ilmaista rahaa. Lisäksi toimeentulotukeen ei kertaakaan sovellettu 21,5 päivän sääntöä, kun olin työttömänä (ja etsin töitä).

        Ai vaude!!!!! Yli 2 egee.. Olitpas tosi fiksu.. Mä käyttäisin tommosen summan yhteen ravintola iltaan oikein pitkän kaavan kautta alkupaloineen, pääruokineen ja jälkiruokineen unohtamatta ruokajuomia. Kokemuksesta tiedän, että toi summa hätinä riittää...


    • Anonyymi

      "Jaksotus voidaan aloittaa kun toimeentulotukea hakeva asiakas on saanut kaksi 20 päivän työttömyysturvaerää saman kuukauden aikana. Suoritusten on tullut tapahtua silloin kun asiakas on saanut toimeentulotukea."

      Tässähän tämä on. Jos et hae siltä kuukaudelta toimeentulutukea, jonka aikana tulee kaksi 20 päivän työttömyysturvaa, niin kerrointa ei oteta käyttöön.

      • Anonyymi

        Voi ja kannattaa jättää hakematta ainakin jos perusosan osuus on pieni, minullakin se oli aikoinaan yhteen aikaan jopa alle kympin. Lääkekuluja voi siirtää edelliseen tai seuraavaan kuukauteen kun lääkkeet saa jo 3 viikkoa ennen kun ne loppu, ainakin meidän apteekissa sanoivat niin. Tietysti jos suuria vaikka useiden satojen eurojen yllätysmenoja tulee kesken kuukauden niin sitten tukea voi hakea noiden menojen ilmaannuttua, pienet menot kannattaa yrittää siirtää. Konstit on monet sanoi mummo kun kissalla pöytää pyyhki ja vaihtelu virkistää sanoi puolestaan kissa kun mummolla pöytää pyyhki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi ja kannattaa jättää hakematta ainakin jos perusosan osuus on pieni, minullakin se oli aikoinaan yhteen aikaan jopa alle kympin. Lääkekuluja voi siirtää edelliseen tai seuraavaan kuukauteen kun lääkkeet saa jo 3 viikkoa ennen kun ne loppu, ainakin meidän apteekissa sanoivat niin. Tietysti jos suuria vaikka useiden satojen eurojen yllätysmenoja tulee kesken kuukauden niin sitten tukea voi hakea noiden menojen ilmaannuttua, pienet menot kannattaa yrittää siirtää. Konstit on monet sanoi mummo kun kissalla pöytää pyyhki ja vaihtelu virkistää sanoi puolestaan kissa kun mummolla pöytää pyyhki.

        Kannattaa myös muistaa se, että jos hakee monen kuukauden toimeentulotuen etukäteen, niin jaksotus ei osu juuri niille kuukausille. Jos osuu niin senkin voi vielä muuttaa jos siirtää jaksotuksen sille kuukaudelle, mistä ei ole vielä hakenut toimeentulotukea.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa myös muistaa se, että jos hakee monen kuukauden toimeentulotuen etukäteen, niin jaksotus ei osu juuri niille kuukausille. Jos osuu niin senkin voi vielä muuttaa jos siirtää jaksotuksen sille kuukaudelle, mistä ei ole vielä hakenut toimeentulotukea.

        Tuota kuukauttakin voi säätää sopivaksi milloin tulee 2 erää samssa kuussa jos on paljon menoja kun lykkää työttömmysturvan hakemista muutamalla päivällä.


      • Anonyymi

        Vaikka en hakenut toimeentulotukea kahden maksuerän aikaan, niin ottavat silti kertoimen käyttöön.

        "Korkein hallinto-oikeus on vuonna 2001 ottanut kantaa kertoimen käyttöön. KHO:n mukaan 21,5 päivän kerrointa voidaan käyttää, mikäli kerrointa on käytetty myös sinä kuukautena jolloin on maksettu kaksi työttömyysturvan erää. Myös sosiaali- ja terveysministeriön julkaisemassa Toimeentulotuki -oppaassa käsitellään 21,5 päivän kertoimen käyttöä."

        https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/74143/URN:NBN:fi-fe201504223767.pdf?sequence=1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka en hakenut toimeentulotukea kahden maksuerän aikaan, niin ottavat silti kertoimen käyttöön.

        "Korkein hallinto-oikeus on vuonna 2001 ottanut kantaa kertoimen käyttöön. KHO:n mukaan 21,5 päivän kerrointa voidaan käyttää, mikäli kerrointa on käytetty myös sinä kuukautena jolloin on maksettu kaksi työttömyysturvan erää. Myös sosiaali- ja terveysministeriön julkaisemassa Toimeentulotuki -oppaassa käsitellään 21,5 päivän kertoimen käyttöä."

        https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/74143/URN:NBN:fi-fe201504223767.pdf?sequence=1

        Käsittämätöntä! Kesällä jaettiin sadan tuhannen tukia yrityksille ja Etelä-Eurooppaankin annettiin miljardeja. Nyt yritetään viedä köyhältä työttömältä 40 euroa toimeentulotuesta!!! Joku tässä yhtälössä mättää ja pahasti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsittämätöntä! Kesällä jaettiin sadan tuhannen tukia yrityksille ja Etelä-Eurooppaankin annettiin miljardeja. Nyt yritetään viedä köyhältä työttömältä 40 euroa toimeentulotuesta!!! Joku tässä yhtälössä mättää ja pahasti!

        Kelan kusetus köyhiltä on yhteensä miljoonia euroja joka ikinen kuukausi, siitä on sitten varaa jakaa. Kela on käänteinen Robin Hood. Ei tarvitse viedä kun 25 tuhannelta se neljä kymppiä niin tienaa miljoonan. Yksittäisenä tekona menee näpistykenä mutta yhteensä se on törkeä varkaus tai pikemminkin kavallus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kelan kusetus köyhiltä on yhteensä miljoonia euroja joka ikinen kuukausi, siitä on sitten varaa jakaa. Kela on käänteinen Robin Hood. Ei tarvitse viedä kun 25 tuhannelta se neljä kymppiä niin tienaa miljoonan. Yksittäisenä tekona menee näpistykenä mutta yhteensä se on törkeä varkaus tai pikemminkin kavallus.

        "Hallitus esittää tilapäistä epidemiakorvausta toimeentulotukiasiakkaille."

        Tekopyhyys huipussaan! Nyt syksyllä jotkut toimeentulotukiasiakkaat saavat tilapäistä epidemiakorvausta 75 euroa kk. Epidemiakorvaus otetaan toisilta toimeentulotuki asiakkailta!

        https://www.kela.fi/ajankohtaista-henkiloasiakkaat/-/asset_publisher/kg5xtoqDw6Wf/content/hallitus-esittaa-tilapaista-epidemiakorvausta-toimeentulotukiasiakkaille


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka en hakenut toimeentulotukea kahden maksuerän aikaan, niin ottavat silti kertoimen käyttöön.

        "Korkein hallinto-oikeus on vuonna 2001 ottanut kantaa kertoimen käyttöön. KHO:n mukaan 21,5 päivän kerrointa voidaan käyttää, mikäli kerrointa on käytetty myös sinä kuukautena jolloin on maksettu kaksi työttömyysturvan erää. Myös sosiaali- ja terveysministeriön julkaisemassa Toimeentulotuki -oppaassa käsitellään 21,5 päivän kertoimen käyttöä."

        https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/74143/URN:NBN:fi-fe201504223767.pdf?sequence=1

        "Kertoimen käyttöön voidaan siirtyä, kun asiakas on hakenut toimeentulotukea sille kuukaudelle kun kaksi työttömyysturvan maksuerää maksetaan riippumatta ratkaisun lopputuloksesta (myöntö tai hylkäys). Jos asiakas ei hae kyseiselle kuukaudelle toimeentulotukea, ei kertoimen käyttöön siirrytä."

        Tässähän tämä on kelan toimeentulotuki ohjeissa. En hakenut toimeentulotukea tässä kuussa, ja ottavat kertoimen käyttöön lokakuussa. Vien jutun hallinto-oikeuteen jos eivät peru tekemäänsä päätöstä.

        https://www.kela.fi/documents/10192/3464829/Toimeentulotuki.pdf


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kertoimen käyttöön voidaan siirtyä, kun asiakas on hakenut toimeentulotukea sille kuukaudelle kun kaksi työttömyysturvan maksuerää maksetaan riippumatta ratkaisun lopputuloksesta (myöntö tai hylkäys). Jos asiakas ei hae kyseiselle kuukaudelle toimeentulotukea, ei kertoimen käyttöön siirrytä."

        Tässähän tämä on kelan toimeentulotuki ohjeissa. En hakenut toimeentulotukea tässä kuussa, ja ottavat kertoimen käyttöön lokakuussa. Vien jutun hallinto-oikeuteen jos eivät peru tekemäänsä päätöstä.

        https://www.kela.fi/documents/10192/3464829/Toimeentulotuki.pdf

        Korjasivat päätöksen. Toimeentulotuki lasketaan 20 päivän mukaan, vaikka sain elokuussa kaksi 20 päivän maksuerää. Toimeentulotukea ei pidä hakea siltä kuukaudelta, jossa tulee kaksi 20 päivän maksuerää työmarkkinatukea jos haluaa välttyä kertoimen 21,5 käytöltä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Korjasivat päätöksen. Toimeentulotuki lasketaan 20 päivän mukaan, vaikka sain elokuussa kaksi 20 päivän maksuerää. Toimeentulotukea ei pidä hakea siltä kuukaudelta, jossa tulee kaksi 20 päivän maksuerää työmarkkinatukea jos haluaa välttyä kertoimen 21,5 käytöltä.

        Tuota ilosanomaa kannattaa kertoa kaikille netissä, toreilla ja ihan joka paikassa missä liiluttekin ja varsinkin siellä missä ette liiku. Myös Kelan virkamiehet näyttävät olevan tiedottomia noinkin yksinkertaisesta asiasta että kaiken viranomaistoiminnan on perustuttava tarkoin lakiin, ei laittommiin ohjeisiin.
        Kela-raukkis yrittää vielä kusettaa niitä jota vielä voi mutta edes hallinto-oikeuteen ei uskalla lähteä vaan luovuttaa raukkamaisesti kun hävisi siellä minulle viime vuonna. Jos juttuu päätyisi Korkeimpaan hallinto-oikeuteen ja sielläkin Kela-parka häviäisi niin sitten loppuisi tuollainen perseily kokonaan lopullisesti ja iankaikkisesti ilman aamenta ja isämeitää.


    • Anonyymi

      Kelan tuelle kannattaa laskettaa verot uudestaan, veroprosentti putoaa "tästä" mitä kela ottaa kaikilta.

      Enemmän tulee tukia tilille eikä tule joskus pitkän ajan päästä takaisin palautuksina.

      Verojen ottaminen pitäisi poistaa tuista kokonaan koska ovat liian matalat elämisen hintaan suomessa muutenkin.

      • Anonyymi

        "Kelan tuelle kannattaa laskettaa verot uudestaan, veroprosentti putoaa "tästä" mitä kela ottaa kaikilta.
        Enemmän tulee tukia tilille eikä tule joskus pitkän ajan päästä takaisin palautuksina. "

        Työmarkkinatuen verotusta ei kannata laskea, jos saa toimeentulotukea. Mieluummin ottaa veronpalutuksen ja on hakematta toimeentulotukea sinä kuukautena kun saa veronpalautuksen.


      • Anonyymi

        Jos olet toimeentulotukiasiakas, veroja ei kannata säätää siten että joutuu maksamaan mätkyjä.

        Verot korjataan joka tapauksessa, mutta maksamatta jäänyttä toimeentulotukea ei voi hakea jälkikäteen. Kannattaa säätää verot siten että veroa maksetaan aina riittävästi palautusten aikaansaamiseksi, tällöin nettotulo on vähän pienempi, mutta toimeentulotuki lasketaan aina normin tasolle.

        Lisäksi veronpalautuksista saa pitää ilman vähennyksiä 50 euron osuuden. Lopputulos on hiukan enemmän rahaa handuun.


    • Anonyymi

      Eli 40 päivältä ja kuukaudessa on keskimäärin montako päivää?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1648
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe