Aihe

Valheenoikaisua: Toytan latauskelvottomia ei lasketa tilastoissa vaihtoehtoisiin käyttövoimiin.

Anonyymi

"Toyotan hybridien valtava suosio nostaa hybridien myyntiä."

Täytyy tämä oikaista. Toyotan latauskelvottomia hybridejä ei lasketa Trafin tilastoissa vaihtoehtoisten käyttövoimien tilastoihin koska ne ovat 100% fossiilipolttimia ja ainoa käyttövoima on bensiini.

117

201

    Vastaukset

    • Toyotan sähköautoprojektit ovat pahasti myöhässä ja näillä vanhanaikaisilla Tojo-hybrideillä yritettään vielä tehdä kauppaa.

      • Je taas seuraavassa TM-vertailusse 28.10. Tojo on ylivoimaisesti taloudellisin auto.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Je taas seuraavassa TM-vertailusse 28.10. Tojo on ylivoimaisesti taloudellisin auto.

        Bensa-autojen taloudellisuusvertailu on vanhusten vertailua.
        Ladattavat ja kaasuautot kulkevat kertaluokkaa halvemmalla. Tojo on juuttunut vanhentuneeseen fossiilipolttimeen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Bensa-autojen taloudellisuusvertailu on vanhusten vertailua.
        Ladattavat ja kaasuautot kulkevat kertaluokkaa halvemmalla. Tojo on juuttunut vanhentuneeseen fossiilipolttimeen.

        Seuraavassa vertailussa Toyota on ainut valmistaja noista, mikä ei maksa EU:lle sakkoja liian suurista päästöistä ja on ottanut, maksua vastaan, vielä Mazdankin siipiensä suojaan ettei senkään tarvitse maksaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Seuraavassa vertailussa Toyota on ainut valmistaja noista, mikä ei maksa EU:lle sakkoja liian suurista päästöistä ja on ottanut, maksua vastaan, vielä Mazdankin siipiensä suojaan ettei senkään tarvitse maksaa.

        Eurooppalaiset pääsevt vaadittuihin päästöihin helposti ladattavien autojen avulla. Ne pääsevät myös tuleviin päästövaatimuksiin toisin kuin Tojo latauskelvottomien valmistajana.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eurooppalaiset pääsevt vaadittuihin päästöihin helposti ladattavien autojen avulla. Ne pääsevät myös tuleviin päästövaatimuksiin toisin kuin Tojo latauskelvottomien valmistajana.

        Tulevaisuudesta ei tiedä, mutta tulevan keskiviikon TM-vertailun autoista Fordilla ja Volkkarilla on nyt hätä kädessä. Ford etsii liittolaista, jolta voisi ostaa päästöoineuksia. VW taas myy epätoivoisesti keskeneräisiä sähköautoja välttääkseen edes osan päästösakoista. Mitä tekee Toyota? Sen päästöt on niin paljon alle sakkorajan, että se voi ottaa vielä Mazdan autot samaan joukkoon eikä silti kumpikaan saa sakkoja. Mazda tosin maksaa Toyotalle siitä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eurooppalaiset pääsevt vaadittuihin päästöihin helposti ladattavien autojen avulla. Ne pääsevät myös tuleviin päästövaatimuksiin toisin kuin Tojo latauskelvottomien valmistajana.

        Taajama. Ajsossa joutuu jarrutaan koko ajan ja silloin toyota lataa ilmaiseksi.
        Myös liikkeelle lähdöt daasteettomasti .

        5 litraa satasella rav nelosella kaupunkiajossa . Ei paha kulutus turvallisimmasta autosta

        y osta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Taajama. Ajsossa joutuu jarrutaan koko ajan ja silloin toyota lataa ilmaiseksi.
        Myös liikkeelle lähdöt daasteettomasti .

        5 litraa satasella rav nelosella kaupunkiajossa . Ei paha kulutus turvallisimmasta autosta

        y osta.

        Samankokoinen ID.4: kaupunkikulutus nolla litraa. Päästöt nolla.
        Kun suurkaupunkeihin alkaa tulla nollapäästöalueita niin RAVit jäävät böndebiileiksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Samankokoinen ID.4: kaupunkikulutus nolla litraa. Päästöt nolla.
        Kun suurkaupunkeihin alkaa tulla nollapäästöalueita niin RAVit jäävät böndebiileiksi.

        Kunhan Volkkari saisi ensin kovamuovisen ID3 toimimaan ja myyntiin. Esittelyjen ja koeajojen perusteella ei olla vielä lähelläkään valmista autoa


    • lasketaanko latauskelvottomiin myös kaikki dieselit ja suurin osa myytävistä autosita koska eihän niitä voi ladata merkistä riippumatta.

      Sinunkin autosi on latauskelvoton. Minun autoni sitävastoin onkin töpselimallinen Toyota.

    • Miten tämä idiootti jaksaa? Lainaus, joka on täyttä totta, pitää korjata jollain ihan muulla tosiasialla. Hybridi ≠ vaihtoehtoinen käyttövoima!

      • "Aasin ja hevosen hybridi on muuli"

        Idiootin vlheenkorjausta: Muulia ei voi pitää hybridinä! Muuli on 100% heinänsyöjä. Sitä el


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Aasin ja hevosen hybridi on muuli"

        Idiootin vlheenkorjausta: Muulia ei voi pitää hybridinä! Muuli on 100% heinänsyöjä. Sitä el

        ...lasketa sekaravinnon syöjäksi!


      • Anonyymi kirjoitti:

        ...lasketa sekaravinnon syöjäksi!

        Ei kannata kirjoitella tänne hienoja vertauksia! Se minkä tavallinen pulliainen ymmärtää, jää näiltä ymmärtämättä. Täällä vain idiootit kirjoittelee juttujaan - tavallinen pulliainen tuskastuu täällä hyvin äkkiä ja jättää samantien koko suomi24:n.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata kirjoitella tänne hienoja vertauksia! Se minkä tavallinen pulliainen ymmärtää, jää näiltä ymmärtämättä. Täällä vain idiootit kirjoittelee juttujaan - tavallinen pulliainen tuskastuu täällä hyvin äkkiä ja jättää samantien koko suomi24:n.

        Hihii, minun takiani. Täällä onkin mukavinta kirjoitella pitkät yöt itsensä kanssa.


    • Kaikki latauskelvottomat bensa-autot ja dieselautot lasketaan tilastoissa fossiilipolttimiksi, myös Toyotan hybridit. Ladattavat ja kaasuautot lasketaan vaihtoehtoista käyttövoimaa käyttäväksi.

    • Ja mitä väliä tällä on? Suurimmalla osalla täällä kirjoittelijoilla on ~15v vanha ”fossiilipoltin”

      • Eikö puhe ole tilastoista ja mitä siihen lasketaan?
        Ei siitä ole puhetta mikä auto kelläkin on, hölmö.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikö puhe ole tilastoista ja mitä siihen lasketaan?
        Ei siitä ole puhetta mikä auto kelläkin on, hölmö.

        Kuitenkin täällä hehkutetaan puolin ja toisin eritekniikoita ja pihassa on läpimätä fossiilipoltin. Hölmö!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuitenkin täällä hehkutetaan puolin ja toisin eritekniikoita ja pihassa on läpimätä fossiilipoltin. Hölmö!

        Milläs iteajtonko s u lla ni. Paljiåon y limääräis y ä.laitaa vaaralliseen saastuttavaan ydinsähkö myrkky kemkaali liikkumiseen.


    • Itselataavahan voisi olla vaikka jarrutuksessa ison jousen virittävä hybridi. Kiihdytyksessä käytettäisiin sitten jousen energiaa apuna.

    • Niin. Avauksessa korjataan tojotistien valehtelua / virhekäsitystä siitä että toyotan ltaskelvottomat laskettaisiib hybrideiksi tilastoissa. Tilastoihin lasketaan vain ladattavat hybridit, tojottimt ovat bensa-autoja eivätkä ne näy millään tavalla hybridien nousevissa myyntilukemissa.
      Se että tojon latauskelvottomia kutstaan hybideiksi on vain Toyotan mainosmiesten luikuria.
      Varsinkin kansainvälisissä tilastoissa pidetään usein itsestään selvyytenä että hybridi = Ladattava. Suomen ulkopuolella Tojoja on niin vähän kenellekään ei tule edes mieleen että pitäisi erikseen kertoa että jos autoa ei pysty lataamaan niin se ei ole hybridi.

      • Wikipedia sanoo näin;
        ” Hybridiauto on auto, jossa on kaksi eri voimanlähdettä, esimerkiksi polttomoottori ja sähkömoottori. Kolmen voimanlähteen tapauksessa (esimerkiksi polttokenno, polttomoottori ja sähkömoottori) puhutaan tribridistä. Nykypäivän hybridiautoissa voimanlähteinä ovat yleensä sähkö- ja polttomoottorit.”


      • Anonyymi kirjoitti:

        Wikipedia sanoo näin;
        ” Hybridiauto on auto, jossa on kaksi eri voimanlähdettä, esimerkiksi polttomoottori ja sähkömoottori. Kolmen voimanlähteen tapauksessa (esimerkiksi polttokenno, polttomoottori ja sähkömoottori) puhutaan tribridistä. Nykypäivän hybridiautoissa voimanlähteinä ovat yleensä sähkö- ja polttomoottorit.”

        Tojotassa sähkömoottoria käytetään bensasta tehdyllä sähköllä joten siinä käyttövoima ei ole koskaan sähkö. Siksi on loogista että ne luokitellaan bensa-autoiksi. Se että mainosmiehet keksivat sanoa tuollaista hybridiksi on mainostemppu.
        Samoin on väärin kutsua näitä 48 Voltin KERSejä kevythybrideiksi. Ne ovat KERS-järjestelmällä varustettuja bensa-autoja.
        Mainosmiesten tarinat ovat yksi juttu, tilastonpitäjät pitäytyvät (yleensä) enemmän faktapohjalla.


      • Hybridi ≠ Ladattava!

        Hybridi = sekasikiö!

        Virallisessa EU-lainsäädännössä hybridiajoneuvo määritellään näin:
        Hybridiajoneuvo on ajoneuvo, jota liikuttaa vähintään 2 erilaista voimanlähdettä ja jossa on vähintään 2 erilaista energiavarastoa. Esim. polttomoottori ja tankki sekä sähkömoottori ja akku. Määritelmässä ei puututa millään tavalla siihen, mitä autoon tankataan.

        Corollamies


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tojotassa sähkömoottoria käytetään bensasta tehdyllä sähköllä joten siinä käyttövoima ei ole koskaan sähkö. Siksi on loogista että ne luokitellaan bensa-autoiksi. Se että mainosmiehet keksivat sanoa tuollaista hybridiksi on mainostemppu.
        Samoin on väärin kutsua näitä 48 Voltin KERSejä kevythybrideiksi. Ne ovat KERS-järjestelmällä varustettuja bensa-autoja.
        Mainosmiesten tarinat ovat yksi juttu, tilastonpitäjät pitäytyvät (yleensä) enemmän faktapohjalla.

        Asia on kuitenkin niin, ettet sinä voi asiaa päättää vaikka haluaisitkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Asia on kuitenkin niin, ettet sinä voi asiaa päättää vaikka haluaisitkin.

        En minä ole mitään päättänyt. Kerroin van miten mm. Trafi luokittelee autot tilastoissaan.
        Samoin miten Keski-Euroopassa yleensä käytetään termiä hybridi.
        Kumpikaan ei ole minun päätökseni. Kerroin vain miten asiat ovat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tojotassa sähkömoottoria käytetään bensasta tehdyllä sähköllä joten siinä käyttövoima ei ole koskaan sähkö. Siksi on loogista että ne luokitellaan bensa-autoiksi. Se että mainosmiehet keksivat sanoa tuollaista hybridiksi on mainostemppu.
        Samoin on väärin kutsua näitä 48 Voltin KERSejä kevythybrideiksi. Ne ovat KERS-järjestelmällä varustettuja bensa-autoja.
        Mainosmiesten tarinat ovat yksi juttu, tilastonpitäjät pitäytyvät (yleensä) enemmän faktapohjalla.

        Väität siis että kun esim. Prius tuli markkinoille on siitä asti sallittu ”mainosmiesten” keksimä kusetus? Olitko edes syntynyt kun Prius tuli markkinoille?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Väität siis että kun esim. Prius tuli markkinoille on siitä asti sallittu ”mainosmiesten” keksimä kusetus? Olitko edes syntynyt kun Prius tuli markkinoille?

        Saahan mainosmiehet nimetä tojoja hybrideiksi, mutta bensa-autoja ne silti kaikissa tilastoissa ovat. Ja kun bensa on ainoa käyttövoima niin eihän sitä miksikään muuksi voi laskeakaan.
        Norjalaiset kyllästyivät tuohon jatkuvaan valehteluun ja kielsivät tojoa väittämästä että tojo olisi itselataava.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Saahan mainosmiehet nimetä tojoja hybrideiksi, mutta bensa-autoja ne silti kaikissa tilastoissa ovat. Ja kun bensa on ainoa käyttövoima niin eihän sitä miksikään muuksi voi laskeakaan.
        Norjalaiset kyllästyivät tuohon jatkuvaan valehteluun ja kielsivät tojoa väittämästä että tojo olisi itselataava.

        Kyllä ne nimetään hybridiajoneuvoiksi ihan virallisessa EU-lainsäädännössä! Hybridiksi muuten voi kutsua kaikkia risteytyksiä. Esim. Citymaasturi on hybridi sillä se on maasturin ja tavallisen auton risteytys Samoin maasto- ja kaupunkipyörän risteytys on hybridi. Kannattaa perehtyä termien merkitykseen, niin ei tule sitten sekoiltua keskustelupalstoilla.
        HYBRIDI=SEKASIKIÖ=RISTEYTYS!

        Corollamies


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ne nimetään hybridiajoneuvoiksi ihan virallisessa EU-lainsäädännössä! Hybridiksi muuten voi kutsua kaikkia risteytyksiä. Esim. Citymaasturi on hybridi sillä se on maasturin ja tavallisen auton risteytys Samoin maasto- ja kaupunkipyörän risteytys on hybridi. Kannattaa perehtyä termien merkitykseen, niin ei tule sitten sekoiltua keskustelupalstoilla.
        HYBRIDI=SEKASIKIÖ=RISTEYTYS!

        Corollamies

        Ei nämä puupäät mitään täällä tajua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Väität siis että kun esim. Prius tuli markkinoille on siitä asti sallittu ”mainosmiesten” keksimä kusetus? Olitko edes syntynyt kun Prius tuli markkinoille?

        Olen jo kuusikymppinen vaikka mieleltäni jäin yläasteen tasolle. Ei tämä sairaus mitään herkkua ole.


    • "Norjalaiset kyllästyivät tuohon jatkuvaan valehteluun ja kielsivät tojoa väittämästä että tojo olisi itselataava."

      Tuossa ei ollut kyse siitä että valmistaja olisi huijannut, vaan tyhmemmät ihmiset huijaavat ihan itse itseään eli kyse on yksinkertaisimpien suojelusta. Väännetään rautalangasta asia yksinkertaisella kuvitteellisella vertauksella:
      Toyota kertoo mainoksessa käyttävänsä hybrideissään kestomangneettimoottoreita. Jotkut huijaavat itse itseään luulemalla, että kestomangneetti tarkoittaa erityisen kestävää mangneettia ja pillastuvat asiasta. Sitten vaaditaan joukolla ettei Toyota saa käyttää tuota termiä ja lopulta Suomi kieltää
      Toyotalta harhaanjohtavan termin käytön.

      Corollamies

      • Hesassa sähköautoa pitää trollin logiikalla kutsua kivihiiliautoksi koska se käyttää kivihiilestä tehtyä sähköä jota Helen tuottaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hesassa sähköautoa pitää trollin logiikalla kutsua kivihiiliautoksi koska se käyttää kivihiilestä tehtyä sähköä jota Helen tuottaa.

        Missä hiton Hesassa? Taidat olla heinähattu ja ajat alle 3000 euron Corollalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hesassa sähköautoa pitää trollin logiikalla kutsua kivihiiliautoksi koska se käyttää kivihiilestä tehtyä sähköä jota Helen tuottaa.

        "trollin logiikalla "

        Ei tässä nyt puhut lainkaan kenenkään tänne kirjoittavan logiikasta tai haluista vaan Trafin määrittämästä tavasta tilastoida auton käyttövoiman mukaan. Toyotan latauskelvottomat ovat bensa-autoja. Hybridiksi lasketaan vain ladattavat.
        Ei meidän kenenkään tarvitse miettiä näitä määrittelyitä, nämä on valmiiksi mietitty ammattilaisten toimesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "trollin logiikalla "

        Ei tässä nyt puhut lainkaan kenenkään tänne kirjoittavan logiikasta tai haluista vaan Trafin määrittämästä tavasta tilastoida auton käyttövoiman mukaan. Toyotan latauskelvottomat ovat bensa-autoja. Hybridiksi lasketaan vain ladattavat.
        Ei meidän kenenkään tarvitse miettiä näitä määrittelyitä, nämä on valmiiksi mietitty ammattilaisten toimesta.

        Miksi tätä pitäisi miettiä edes? Itselataava on nimensä veroinen eli siihen ei ladata energiaa muualta kuin bensa-asemalta. Tästä huolimatta auto tuottaa energiaa akkuihinsa jonka avulla voi ajaa lyhyitä (0-2km) ilman fossiilista polttoainetta. Tämä teknologia on yksinkertainen ja ei vaadi käyttäjältä mitään normaalista poikkeavaa toimintaa autoilun parissa. Plug-in hybrid on erittäin hyvä mutta se vaatii käyttäjältä latauksista huolehtimista muuten kulutus nousee ”normaalille” tasolle. Kyseessä on siis kaksi erilaista hybrid tekniikkaa joissa molemmissa on hyvät ja huonot puolet. Lopputulema voin todeta että kummatkin tekniikat tilastoidaan erikseen ja niin pitääkin. Turha näistä tapella sen enempää vai kuinka?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Missä hiton Hesassa? Taidat olla heinähattu ja ajat alle 3000 euron Corollalla.

        Eikös se Hesa ole se kaupunkipahanen siellä ennen Tallinnan metropolia kun täältä pohjoisen susirajalta ajellaan siihen Tallinkin laivaan ? Juu en aja kuin 15.000 kilometriä vuodessa? Hesaan ei minua saisi asumaan rahallakaan kun haluan nauttia vapaudesta ja hyvästä hengitysilmasta. Asfaltti- ja betoniviidakko viherpiipertäjineen ei vaan kiinnosta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "trollin logiikalla "

        Ei tässä nyt puhut lainkaan kenenkään tänne kirjoittavan logiikasta tai haluista vaan Trafin määrittämästä tavasta tilastoida auton käyttövoiman mukaan. Toyotan latauskelvottomat ovat bensa-autoja. Hybridiksi lasketaan vain ladattavat.
        Ei meidän kenenkään tarvitse miettiä näitä määrittelyitä, nämä on valmiiksi mietitty ammattilaisten toimesta.

        "hybridiksi lasketaan vain ladattavat..." Ei pidä paikkaansa! Siellä lasketaan ladattaviksi hybrideiksi vain ladattavat hybridit!


      • Anonyymi kirjoitti:

        "hybridiksi lasketaan vain ladattavat..." Ei pidä paikkaansa! Siellä lasketaan ladattaviksi hybrideiksi vain ladattavat hybridit!

        Trafin tilastoissa ei ole muita hybridejä kuin ladattavat hybridit. Tojon hybridit ovat segmentissä "bensa"


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikös se Hesa ole se kaupunkipahanen siellä ennen Tallinnan metropolia kun täältä pohjoisen susirajalta ajellaan siihen Tallinkin laivaan ? Juu en aja kuin 15.000 kilometriä vuodessa? Hesaan ei minua saisi asumaan rahallakaan kun haluan nauttia vapaudesta ja hyvästä hengitysilmasta. Asfaltti- ja betoniviidakko viherpiipertäjineen ei vaan kiinnosta.

        On sulla kuvitelmat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Trafin tilastoissa ei ole muita hybridejä kuin ladattavat hybridit. Tojon hybridit ovat segmentissä "bensa"

        Mitä sitten?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi tätä pitäisi miettiä edes? Itselataava on nimensä veroinen eli siihen ei ladata energiaa muualta kuin bensa-asemalta. Tästä huolimatta auto tuottaa energiaa akkuihinsa jonka avulla voi ajaa lyhyitä (0-2km) ilman fossiilista polttoainetta. Tämä teknologia on yksinkertainen ja ei vaadi käyttäjältä mitään normaalista poikkeavaa toimintaa autoilun parissa. Plug-in hybrid on erittäin hyvä mutta se vaatii käyttäjältä latauksista huolehtimista muuten kulutus nousee ”normaalille” tasolle. Kyseessä on siis kaksi erilaista hybrid tekniikkaa joissa molemmissa on hyvät ja huonot puolet. Lopputulema voin todeta että kummatkin tekniikat tilastoidaan erikseen ja niin pitääkin. Turha näistä tapella sen enempää vai kuinka?

        "Tästä huolimatta auto tuottaa energiaa akkuihinsa jonka avulla voi ajaa lyhyitä (0-2km) ilman fossiilista polttoainetta."

        Tämä on silmänkääntötemppu johon lankeavat perusfysikkaa ymmärtämättömät ihmiset.
        Tuo energian tuottaminen akkuihin tapahtuu polttamalla bensaa enemmän kuin auton liikuttaminen vaatii. Se siis polttaa ylimääräistä bensaa lataussyklin aikana jotta se voisi kulkea hetken aikaa ilman polttomoottoria.
        Varsin tehoton järjestelmä kun ottaa huomioon energiahukan prosessin eri vaiheissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Tästä huolimatta auto tuottaa energiaa akkuihinsa jonka avulla voi ajaa lyhyitä (0-2km) ilman fossiilista polttoainetta."

        Tämä on silmänkääntötemppu johon lankeavat perusfysikkaa ymmärtämättömät ihmiset.
        Tuo energian tuottaminen akkuihin tapahtuu polttamalla bensaa enemmän kuin auton liikuttaminen vaatii. Se siis polttaa ylimääräistä bensaa lataussyklin aikana jotta se voisi kulkea hetken aikaa ilman polttomoottoria.
        Varsin tehoton järjestelmä kun ottaa huomioon energiahukan prosessin eri vaiheissa.

        Kuulostat kyllä varsin yksinkertaiselle ihmiselle. Ei siinä tarvita silmänkääntötemppuja. Auto vain hyödyntää bensalla tehdyn liikkeen ja ottaa siitä energiaa talteen akkuun ja käyttää sen hyödyksi. Sinulla tosin on varmasti esittää laskelmat järjestelmän energiatehokkuudesta jos ja kun asian noin vahvasti tulkitset. Kerro toki laskelmasi lopputulokset täällä kaikille!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostat kyllä varsin yksinkertaiselle ihmiselle. Ei siinä tarvita silmänkääntötemppuja. Auto vain hyödyntää bensalla tehdyn liikkeen ja ottaa siitä energiaa talteen akkuun ja käyttää sen hyödyksi. Sinulla tosin on varmasti esittää laskelmat järjestelmän energiatehokkuudesta jos ja kun asian noin vahvasti tulkitset. Kerro toki laskelmasi lopputulokset täällä kaikille!

        Kineettisen energian talteenotolla saa vain hyvin vähän sähköä akkuihin ja sekin vähä energia käytetään jo seuraavassa kiihdytyksessä. Matka-ajossa tuolla tavalla kerätty sähköenergia on hyvin lähellää nollaa.
        Suurin osan (Ja matka-ajossa noin 100%) akkuihin ladatusta virrasta tulee polttomoottorin pyörittämästä generaattorista. Yksinkertaisesti sanottuna tojo polttaa silloin bensaa auton liikuttamiseen ja sen lisäksi kuormittaa moottoria generaattorilla joka taas tarvitsee lisää bensaa. Tällä tavalla tojo tekee bensasta sähköä, bensaa palaa enemmän kuin mitä auton liikuttaminen veisi ilman akkujen lataamista. Tämä bensanpolttaminen on se pääasiallinen tapa ladata akkuja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Trafin tilastoissa ei ole muita hybridejä kuin ladattavat hybridit. Tojon hybridit ovat segmentissä "bensa"

        Totta kai, koska Toyotan hybrideihin (paria mallia lukuunotamatta) tankataan vain bensiiniä! Niiden ainoa käyttövoilma on bensiini - sähköistä voimansiirtoa käytetään hyötysuhteen parantamiseen eli bensankulutuksen alentamiseen (ottamalla talteen hidastuksissa auton liike-energiaa ja lisäämällä polttomoottorin keskimääräistä kuormitusta lyhentämällä sen käyntiaikaa ja mahdollistamalla pienempitehoisen polttomoottorin käytön). Ei kai tuo nyt niin vaikea ole ymmärtää?

        Corollamies


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kineettisen energian talteenotolla saa vain hyvin vähän sähköä akkuihin ja sekin vähä energia käytetään jo seuraavassa kiihdytyksessä. Matka-ajossa tuolla tavalla kerätty sähköenergia on hyvin lähellää nollaa.
        Suurin osan (Ja matka-ajossa noin 100%) akkuihin ladatusta virrasta tulee polttomoottorin pyörittämästä generaattorista. Yksinkertaisesti sanottuna tojo polttaa silloin bensaa auton liikuttamiseen ja sen lisäksi kuormittaa moottoria generaattorilla joka taas tarvitsee lisää bensaa. Tällä tavalla tojo tekee bensasta sähköä, bensaa palaa enemmän kuin mitä auton liikuttaminen veisi ilman akkujen lataamista. Tämä bensanpolttaminen on se pääasiallinen tapa ladata akkuja.

        "Kineettisen energian talteenotolla saa vain hyvin vähän sähköä akkuihin"
        Aivan ja siksi akku onkin hyvin pieni, nettosisällöltään vain 0,4-0,7 kWh, kun ladattavien hybridien akut ovat nettosisällöltään jo noin 20-kertaisia.

        "ja sekin vähä energia käytetään jo seuraavassa kiihdytyksessä."
        Yleensä seuraavassa kiihdytyksessä virta kulkee paremminkin akkuun päin eli sähköä ei käytetä ellei kiihdytetä hyvin voimakkaasti. Sähkö käytetään vasta sitten, kun kuormitus on niin pientä, ettei polttomoottorin käyttäminen ole mielekästä, eli se toimisi huonolla hyötysuhteella käydessään.

        "Suurin osan (Ja matka-ajossa noin 100%) akkuihin ladatusta virrasta tulee polttomoottorin pyörittämästä generaattorista."
        Eipä akkua juuri ladata eikä pureta matka-ajossa ellei se ole tyhjentynyt hitaassa polttomoottoria käyttämättömässä sähköajossa ja tarvitsee täydennystä tulevia haasteita silmälläpitäen. Maanteiden alamäissä akku latautuu niin kuin hidastuksissakin. Esim. ajettaessa vakkarilla alamäkeä, vauhdin karkaaminen estetään lataamalla akkua sähkömoottorigeneraattorilla - ei poltomoottorilla tai jarruilla.

        "Tällä tavalla tojo tekee bensasta sähköä, bensaa palaa enemmän kuin mitä auton liikuttaminen veisi ilman akkujen lataamista. Tämä bensanpolttaminen on se pääasiallinen tapa ladata akkuja."
        Kun väität, että bensaa palaa enemmän, niin et varmaankaan ole tutustunut mihinkään vertailutesteihin, joissa kaikissa Hybridi-Toyotat ovat olleet aikalailla ylivoimaisen taloudellisia.

        Corollamies


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kineettisen energian talteenotolla saa vain hyvin vähän sähköä akkuihin"
        Aivan ja siksi akku onkin hyvin pieni, nettosisällöltään vain 0,4-0,7 kWh, kun ladattavien hybridien akut ovat nettosisällöltään jo noin 20-kertaisia.

        "ja sekin vähä energia käytetään jo seuraavassa kiihdytyksessä."
        Yleensä seuraavassa kiihdytyksessä virta kulkee paremminkin akkuun päin eli sähköä ei käytetä ellei kiihdytetä hyvin voimakkaasti. Sähkö käytetään vasta sitten, kun kuormitus on niin pientä, ettei polttomoottorin käyttäminen ole mielekästä, eli se toimisi huonolla hyötysuhteella käydessään.

        "Suurin osan (Ja matka-ajossa noin 100%) akkuihin ladatusta virrasta tulee polttomoottorin pyörittämästä generaattorista."
        Eipä akkua juuri ladata eikä pureta matka-ajossa ellei se ole tyhjentynyt hitaassa polttomoottoria käyttämättömässä sähköajossa ja tarvitsee täydennystä tulevia haasteita silmälläpitäen. Maanteiden alamäissä akku latautuu niin kuin hidastuksissakin. Esim. ajettaessa vakkarilla alamäkeä, vauhdin karkaaminen estetään lataamalla akkua sähkömoottorigeneraattorilla - ei poltomoottorilla tai jarruilla.

        "Tällä tavalla tojo tekee bensasta sähköä, bensaa palaa enemmän kuin mitä auton liikuttaminen veisi ilman akkujen lataamista. Tämä bensanpolttaminen on se pääasiallinen tapa ladata akkuja."
        Kun väität, että bensaa palaa enemmän, niin et varmaankaan ole tutustunut mihinkään vertailutesteihin, joissa kaikissa Hybridi-Toyotat ovat olleet aikalailla ylivoimaisen taloudellisia.

        Corollamies

        "Kun väität, että bensaa palaa enemmän,"
        Ei tuo ole mikään henkilökohtainen väite vaan fysiikan perusasia. Jos moottoria kuormittaa lisää sähköntekemiseksi niin se kuluttaa enemmän bensaa kuin ilman sähkön tekemistä.

        "Esim. ajettaessa vakkarilla alamäkeä, vauhdin karkaaminen estetään lataamalla akkua sähkömoottorigeneraattorilla - ei poltomoottorilla tai jarruilla."

        Tuollaisia alamäkiä joissa pitäisi hillitä menoa jarruilla ei Suomen maanteillä eikä varsinkaan motareilla juurikaan ole. Ilmanvastus ja vierintävastus pitävät huolen siitä. Se on helppo kokeilla manuaaliautolla. Kytkin pohjaan maantiellä/motarilla alamäessä ja katso alkaako auto hidastumaan vai kiihtymään. Todella harvassa on ne alamäet jossa auton nopeus nousisi. Moottoritiellä 120kmh väitän että Suomesta ei löydy yhtään tuollaista mäkeä.

        Tässähän alunperin vain oikaistiin se valhe että Trafin tilastoista näkyisi Toyotan hybridien myynnin nousu. Se on valhe koska Trafin tilastojen hybridit ovat kaikki ladattavia hybridejä. Ladattavien myynnin kasvulla ei juurikaan ole tekemistä Toyotan höpöhybridien myynnin kanssa. Toytan hybridien myynti kirjataan bensa-autojen segmenttiin ja se segmentti on laskussa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostat kyllä varsin yksinkertaiselle ihmiselle. Ei siinä tarvita silmänkääntötemppuja. Auto vain hyödyntää bensalla tehdyn liikkeen ja ottaa siitä energiaa talteen akkuun ja käyttää sen hyödyksi. Sinulla tosin on varmasti esittää laskelmat järjestelmän energiatehokkuudesta jos ja kun asian noin vahvasti tulkitset. Kerro toki laskelmasi lopputulokset täällä kaikille!

        Kerran kaikki jo valmiina niin miksei siihen voi samalla ladata töpselistä halpaa sähköä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerran kaikki jo valmiina niin miksei siihen voi samalla ladata töpselistä halpaa sähköä?

        Tämä on hyvä kommentti. Mitä järkeä on rakentaa autoon sähköinen voimalinja mutta jättää pois latausmahdollisuus. Kuulostaa typeryksen touhulta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerran kaikki jo valmiina niin miksei siihen voi samalla ladata töpselistä halpaa sähköä?

        Mieti nyt vähän, kuinka paljon olisi hyötyä ladata autoon vaikka se 0,4 kWh mikä "itselataavan" hybridin akkuun hyvällä tuurilla sopisi? Lisäksi tarvittaisiin laturi ja johdotukset ym. lataamiseen tarvittavat osat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kun väität, että bensaa palaa enemmän,"
        Ei tuo ole mikään henkilökohtainen väite vaan fysiikan perusasia. Jos moottoria kuormittaa lisää sähköntekemiseksi niin se kuluttaa enemmän bensaa kuin ilman sähkön tekemistä.

        "Esim. ajettaessa vakkarilla alamäkeä, vauhdin karkaaminen estetään lataamalla akkua sähkömoottorigeneraattorilla - ei poltomoottorilla tai jarruilla."

        Tuollaisia alamäkiä joissa pitäisi hillitä menoa jarruilla ei Suomen maanteillä eikä varsinkaan motareilla juurikaan ole. Ilmanvastus ja vierintävastus pitävät huolen siitä. Se on helppo kokeilla manuaaliautolla. Kytkin pohjaan maantiellä/motarilla alamäessä ja katso alkaako auto hidastumaan vai kiihtymään. Todella harvassa on ne alamäet jossa auton nopeus nousisi. Moottoritiellä 120kmh väitän että Suomesta ei löydy yhtään tuollaista mäkeä.

        Tässähän alunperin vain oikaistiin se valhe että Trafin tilastoista näkyisi Toyotan hybridien myynnin nousu. Se on valhe koska Trafin tilastojen hybridit ovat kaikki ladattavia hybridejä. Ladattavien myynnin kasvulla ei juurikaan ole tekemistä Toyotan höpöhybridien myynnin kanssa. Toytan hybridien myynti kirjataan bensa-autojen segmenttiin ja se segmentti on laskussa.

        ""Kun väität, että bensaa palaa enemmän,"
        Ei tuo ole mikään henkilökohtainen väite vaan fysiikan perusasia. Jos moottoria kuormittaa lisää sähköntekemiseksi niin se kuluttaa enemmän bensaa kuin ilman sähkön tekemistä."

        Tottakai kuluttaa enemmän, mutta polttomoottori tuottaa työtä paremmalla hyötysuhteella kuin vähemmän kuormitettuna. Se siis kuluttaa tuotettua kilowattituntia kohti vähemmän polttoainetta.

        "Tuollaisia alamäkiä joissa pitäisi hillitä menoa jarruilla ei Suomen maanteillä eikä varsinkaan motareilla juurikaan ole."

        Ei tietenkään Pohjanmaalla, mutta muualla on. Päivittäin auto lataa myös maanteiden alamäissä akkua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kun väität, että bensaa palaa enemmän,"
        Ei tuo ole mikään henkilökohtainen väite vaan fysiikan perusasia. Jos moottoria kuormittaa lisää sähköntekemiseksi niin se kuluttaa enemmän bensaa kuin ilman sähkön tekemistä.

        "Esim. ajettaessa vakkarilla alamäkeä, vauhdin karkaaminen estetään lataamalla akkua sähkömoottorigeneraattorilla - ei poltomoottorilla tai jarruilla."

        Tuollaisia alamäkiä joissa pitäisi hillitä menoa jarruilla ei Suomen maanteillä eikä varsinkaan motareilla juurikaan ole. Ilmanvastus ja vierintävastus pitävät huolen siitä. Se on helppo kokeilla manuaaliautolla. Kytkin pohjaan maantiellä/motarilla alamäessä ja katso alkaako auto hidastumaan vai kiihtymään. Todella harvassa on ne alamäet jossa auton nopeus nousisi. Moottoritiellä 120kmh väitän että Suomesta ei löydy yhtään tuollaista mäkeä.

        Tässähän alunperin vain oikaistiin se valhe että Trafin tilastoista näkyisi Toyotan hybridien myynnin nousu. Se on valhe koska Trafin tilastojen hybridit ovat kaikki ladattavia hybridejä. Ladattavien myynnin kasvulla ei juurikaan ole tekemistä Toyotan höpöhybridien myynnin kanssa. Toytan hybridien myynti kirjataan bensa-autojen segmenttiin ja se segmentti on laskussa.

        "Tuollaisia alamäkiä joissa pitäisi hillitä menoa jarruilla ei Suomen maanteillä eikä varsinkaan motareilla juurikaan ole. Todella harvassa on ne alamäet jossa auton nopeus nousisi. Moottoritiellä 120kmh väitän että Suomesta ei löydy yhtään tuollaista mäkeä."

        Ainakin Helsingin ja Turun välisellä moottoritiellä ja Kuopion ja Siilinjärven välisellä moottoritiellä Kuopioon päin ajettaessa hybridiauton mittari kääntyy latauksen puolelle jyrkemmissä alamäissä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mieti nyt vähän, kuinka paljon olisi hyötyä ladata autoon vaikka se 0,4 kWh mikä "itselataavan" hybridin akkuun hyvällä tuurilla sopisi? Lisäksi tarvittaisiin laturi ja johdotukset ym. lataamiseen tarvittavat osat.

        Tottakai akusta tehtäisiin suurempi tuossa tapauksessa. Plugarit näyttävät että 50-70km tarjoava akku mahtuu autoon helposti. Hintakaan ei juuri nouse kun auto saa paremman verokohtelun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai akusta tehtäisiin suurempi tuossa tapauksessa. Plugarit näyttävät että 50-70km tarjoava akku mahtuu autoon helposti. Hintakaan ei juuri nouse kun auto saa paremman verokohtelun.

        Auton hinta nousee niin paljon, ettei se kokonaistaloudellisesti kannata - paitsi maissa, joissa autovero toimii niin kuin Suomessa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Tuollaisia alamäkiä joissa pitäisi hillitä menoa jarruilla ei Suomen maanteillä eikä varsinkaan motareilla juurikaan ole. Todella harvassa on ne alamäet jossa auton nopeus nousisi. Moottoritiellä 120kmh väitän että Suomesta ei löydy yhtään tuollaista mäkeä."

        Ainakin Helsingin ja Turun välisellä moottoritiellä ja Kuopion ja Siilinjärven välisellä moottoritiellä Kuopioon päin ajettaessa hybridiauton mittari kääntyy latauksen puolelle jyrkemmissä alamäissä.

        "Ainakin Helsingin ja Turun välisellä moottoritiellä ja Kuopion ja Siilinjärven välisellä moottoritiellä Kuopioon päin ajettaessa hybridiauton mittari kääntyy latauksen puolelle jyrkemmissä alamäissä."

        Voi hyvinkin ladata akkuja, mutta lyön vetoa että silloinkin bensakone käy. Ts. polttis on tilanteessa jossa sitä kuormitetaan enemmän kuin tojo tarvitsee energiaa liikkumiseen ja tästä ylimääräisestä kuormasta tehdään sähköä akkuun. Bensaa polttamalla.
        JOs alamäki olisi oikeasti niin jyrkkä että auton menoa pitäisi jarruttaa niin auto voisi tehdä sähköä polttis sammutettuna.
        Mites on? Käykö noissa alamäissä tojon kone vai ei kun se lataa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Ainakin Helsingin ja Turun välisellä moottoritiellä ja Kuopion ja Siilinjärven välisellä moottoritiellä Kuopioon päin ajettaessa hybridiauton mittari kääntyy latauksen puolelle jyrkemmissä alamäissä."

        Voi hyvinkin ladata akkuja, mutta lyön vetoa että silloinkin bensakone käy. Ts. polttis on tilanteessa jossa sitä kuormitetaan enemmän kuin tojo tarvitsee energiaa liikkumiseen ja tästä ylimääräisestä kuormasta tehdään sähköä akkuun. Bensaa polttamalla.
        JOs alamäki olisi oikeasti niin jyrkkä että auton menoa pitäisi jarruttaa niin auto voisi tehdä sähköä polttis sammutettuna.
        Mites on? Käykö noissa alamäissä tojon kone vai ei kun se lataa?

        Kulutus on 0 l/100km, eli ei käy!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kulutus on 0 l/100km, eli ei käy!

        Jos polttis ei käy, nopeus pysyy 120kmh ja akut lataantuvat niin silloin olet löytänyt tosi jyrkän mäen. Onnittelen.
        Itse pidän jatkossakin sähkön lataamista verkosta noin 100 kertaa parempana vaihtoehtona kuin noiden harvojen mäkien etsimistä. Puhutaan hieman erisuuruisista energiamääristä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos polttis ei käy, nopeus pysyy 120kmh ja akut lataantuvat niin silloin olet löytänyt tosi jyrkän mäen. Onnittelen.
        Itse pidän jatkossakin sähkön lataamista verkosta noin 100 kertaa parempana vaihtoehtona kuin noiden harvojen mäkien etsimistä. Puhutaan hieman erisuuruisista energiamääristä.

        Kyllä niitä latauspaikkoja kuitenkin on paljon enemmän 100 ja 80 teillä, kun 120 moottoriteillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Tuollaisia alamäkiä joissa pitäisi hillitä menoa jarruilla ei Suomen maanteillä eikä varsinkaan motareilla juurikaan ole. Todella harvassa on ne alamäet jossa auton nopeus nousisi. Moottoritiellä 120kmh väitän että Suomesta ei löydy yhtään tuollaista mäkeä."

        Ainakin Helsingin ja Turun välisellä moottoritiellä ja Kuopion ja Siilinjärven välisellä moottoritiellä Kuopioon päin ajettaessa hybridiauton mittari kääntyy latauksen puolelle jyrkemmissä alamäissä.

        "Kuopion ja Siilinjärven välisellä moottoritiellä Kuopioon päin ajettaessa hybridiauton mittari kääntyy latauksen puolelle jyrkemmissä alamäissä."
        Tunnen tien hyvin. Yksi lyhyt alamäki jossa 120km/h vauhdissa tavallisen henkilöauton hetkellisen kulutuksen mittari vakkari päällä ei käy nollassa, joten ei mene moottorijarrutuksen puolelle, eikä hybridikään voi ladata akkua ilman bensan kulutusta ellei nosta jalkaa kaasupolkimelta ja anna vauhdin hiljetä. Fysiikan lait - ilmanvastus!
        En usko, että Suomesta löytyy yhtään moottoritien alamäkeä jossa hybridi lataisi akkua ilman polttoaineen kulutusta 120km/h nopeudella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kuopion ja Siilinjärven välisellä moottoritiellä Kuopioon päin ajettaessa hybridiauton mittari kääntyy latauksen puolelle jyrkemmissä alamäissä."
        Tunnen tien hyvin. Yksi lyhyt alamäki jossa 120km/h vauhdissa tavallisen henkilöauton hetkellisen kulutuksen mittari vakkari päällä ei käy nollassa, joten ei mene moottorijarrutuksen puolelle, eikä hybridikään voi ladata akkua ilman bensan kulutusta ellei nosta jalkaa kaasupolkimelta ja anna vauhdin hiljetä. Fysiikan lait - ilmanvastus!
        En usko, että Suomesta löytyy yhtään moottoritien alamäkeä jossa hybridi lataisi akkua ilman polttoaineen kulutusta 120km/h nopeudella.

        Ei menekkään tavallisen auton kulutusmittari nollaan sillä moottori pyörii 3000 r/min ja hukkaa energiaa omaan kitkaansa. Hybridin moottori pysähtyy tuolloin.


      • Hihii, esiinnyn täällä myös Corollamiehenä vaikkei minulla mitään Corollaa ole enkä ole myöskään mikään oikea mies.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Tuollaisia alamäkiä joissa pitäisi hillitä menoa jarruilla ei Suomen maanteillä eikä varsinkaan motareilla juurikaan ole. Todella harvassa on ne alamäet jossa auton nopeus nousisi. Moottoritiellä 120kmh väitän että Suomesta ei löydy yhtään tuollaista mäkeä."

        Ainakin Helsingin ja Turun välisellä moottoritiellä ja Kuopion ja Siilinjärven välisellä moottoritiellä Kuopioon päin ajettaessa hybridiauton mittari kääntyy latauksen puolelle jyrkemmissä alamäissä.

        Itse asiassa vakionopeussäätimellä ajettaessa itselataava joko lataa tai purkaa ajoakkujaan joka ainoa sekunti. Toimintoa ohjaa ihmistä viisaampi logiikka.


    • Tämä oli tiedossa mutta kerro toki lukuja? Jos ja kun olet selvästi viisaampi kuin liuta Japanilaisia insinöörejä niin avaa nyt vähän laskelmiasi..

      • Kyllä itselataavasta hybridi-Tojotasta jaksetaan jatkuvasti vääntää kättä, vaikka suurimmalla osalla epäilijöistä ei ole omakohtaista kokemusta autosta. Olen nyt yli vuoden ajanut hybrdid-Tojotalla ja voin sanoa sen, että auto on vallan erinomainen ominaisuuksiltaan taajama-ajossa, ja sen kulutus on hyvin kohtuullinen.

        Kaupunkiajossa hybridi-Tojota kuluttaa 4,5 l/100 km, joka on mielestäni hyvin pieni lukema. Jos ajan kaupunkiajoa isohkolla saksalaisella autollani, niin se ryyppää kesäkelissäkin kaupunkiajossa bensaa 15 l/100 km. Onhan Tojotan hybridivoimalinja paljon saksalaista automaatiautoa taloudellisempi, vaikka se tekeekin kaiken sähkön bensaa polttamalla.


      • Ei mulla ole tarkkoja lukuja, riittää kun tietää että tojon bensamoottorin hyötysuhde parhaimmillaan on noin 40%, Suurimmassa osassa kuormitustilanteita paljon huonompi. Generaattorin hyötysuhde on alle yksi, samoin akkujen latauksen, akkujen purkamisen ja sähkömoottorin hyötysuhde. Tuossa yhdistetään sekä polttis- että sähkövoimalinjojen kaikki energianhukkaamiskohdat. Tietämättä edes tarkkoja lukuja voi varmasti sanoa että kun noita hukkaamiskohtia vähentää niin lopputulos on parempi.
        Ja siksi nipponin insinöörit painavat nyt pitkää päivää että saisivat sähköautot markkinoille. Ne insinöörit ovat takuuvarmasti minua fiksumpia tässä asiassa. Näyttää vaan siltä että tojon johto ei ole kuunnellut insinöörejä vaan ovat tehneet valtavan strategisen mokan kun eivät ole antaneet fiksujen insinöörien kehittää sähköautoja vaan heidät on pakotettu hiomaan 90-luvun fossiilipolttimia aivan liian pitkään..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei mulla ole tarkkoja lukuja, riittää kun tietää että tojon bensamoottorin hyötysuhde parhaimmillaan on noin 40%, Suurimmassa osassa kuormitustilanteita paljon huonompi. Generaattorin hyötysuhde on alle yksi, samoin akkujen latauksen, akkujen purkamisen ja sähkömoottorin hyötysuhde. Tuossa yhdistetään sekä polttis- että sähkövoimalinjojen kaikki energianhukkaamiskohdat. Tietämättä edes tarkkoja lukuja voi varmasti sanoa että kun noita hukkaamiskohtia vähentää niin lopputulos on parempi.
        Ja siksi nipponin insinöörit painavat nyt pitkää päivää että saisivat sähköautot markkinoille. Ne insinöörit ovat takuuvarmasti minua fiksumpia tässä asiassa. Näyttää vaan siltä että tojon johto ei ole kuunnellut insinöörejä vaan ovat tehneet valtavan strategisen mokan kun eivät ole antaneet fiksujen insinöörien kehittää sähköautoja vaan heidät on pakotettu hiomaan 90-luvun fossiilipolttimia aivan liian pitkään..

        Asia selvä. Onko sinulla omaa kokemusta ”fossiilipolttimella” ajamisesta/kulutuksesta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei mulla ole tarkkoja lukuja, riittää kun tietää että tojon bensamoottorin hyötysuhde parhaimmillaan on noin 40%, Suurimmassa osassa kuormitustilanteita paljon huonompi. Generaattorin hyötysuhde on alle yksi, samoin akkujen latauksen, akkujen purkamisen ja sähkömoottorin hyötysuhde. Tuossa yhdistetään sekä polttis- että sähkövoimalinjojen kaikki energianhukkaamiskohdat. Tietämättä edes tarkkoja lukuja voi varmasti sanoa että kun noita hukkaamiskohtia vähentää niin lopputulos on parempi.
        Ja siksi nipponin insinöörit painavat nyt pitkää päivää että saisivat sähköautot markkinoille. Ne insinöörit ovat takuuvarmasti minua fiksumpia tässä asiassa. Näyttää vaan siltä että tojon johto ei ole kuunnellut insinöörejä vaan ovat tehneet valtavan strategisen mokan kun eivät ole antaneet fiksujen insinöörien kehittää sähköautoja vaan heidät on pakotettu hiomaan 90-luvun fossiilipolttimia aivan liian pitkään..

        Se että mikä on strateginen moka niin aika näyttää.. Plug-in on luultavasti vain hätähuuto näissä ”ilmastotalkoissa”. Itse asiassa nämä plugarit on suurimpia laillisia verohuijareita tällä hetkellä -> kukaan eikä mikään ei valvo kuinka autoja ladataan verkosta vaikka vuosittaisen ajosuoritteen aikana. Päästöt on kuitenkin ilmoitettu virallisesti niin että akkuja ladataan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Asia selvä. Onko sinulla omaa kokemusta ”fossiilipolttimella” ajamisesta/kulutuksesta?

        Niinpä, kaikki saksalaiset bensa ja dieselautot ovat "fossiilipolttimia" sana varsinaisessa merkityksessä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se että mikä on strateginen moka niin aika näyttää.. Plug-in on luultavasti vain hätähuuto näissä ”ilmastotalkoissa”. Itse asiassa nämä plugarit on suurimpia laillisia verohuijareita tällä hetkellä -> kukaan eikä mikään ei valvo kuinka autoja ladataan verkosta vaikka vuosittaisen ajosuoritteen aikana. Päästöt on kuitenkin ilmoitettu virallisesti niin että akkuja ladataan.

        Miksi pitäisi valvoa? Se mitä tässä naapurustossa olen koiraa kusettanut aamuin illoin niin plugarit näyttävät olevan hyvin roikan päässä päivittäin. Tai siis öittäin.
        Ja plugareita on ilmestynyt pihoihin enemmän ja nopeammin kuin olisin ennustanut.
        Tiedät kai että suomalaisen tutkimuksen mukaan reilusti yli puolet plugari-kilometreistä ajetaan verkkosähköllä? En usko että tämä olisi sulle uutinen vaan olet jo lukenut asiasta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Asia selvä. Onko sinulla omaa kokemusta ”fossiilipolttimella” ajamisesta/kulutuksesta?

        Vain 80-luvulta lähtien. Pahimpina vuosina noin 45.000km edestä.
        Ei sen enempää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miksi pitäisi valvoa? Se mitä tässä naapurustossa olen koiraa kusettanut aamuin illoin niin plugarit näyttävät olevan hyvin roikan päässä päivittäin. Tai siis öittäin.
        Ja plugareita on ilmestynyt pihoihin enemmän ja nopeammin kuin olisin ennustanut.
        Tiedät kai että suomalaisen tutkimuksen mukaan reilusti yli puolet plugari-kilometreistä ajetaan verkkosähköllä? En usko että tämä olisi sulle uutinen vaan olet jo lukenut asiasta.

        Noh aika näyttää tämän plugarien latausinnon.. mutta luuletko että valtaosa työsuhdeautoilijoista jaksaa tupeltaa lautauskaapelin kanssa jokaisella ”kahvitauolla” ....tietäen että päivän ajoista säästö on olematon....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noh aika näyttää tämän plugarien latausinnon.. mutta luuletko että valtaosa työsuhdeautoilijoista jaksaa tupeltaa lautauskaapelin kanssa jokaisella ”kahvitauolla” ....tietäen että päivän ajoista säästö on olematon....

        Se että naapuri lataa kotteroa ei tarkoita että se olisi yleistä..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vain 80-luvulta lähtien. Pahimpina vuosina noin 45.000km edestä.
        Ei sen enempää.

        Tämä tieto riittää.. itsekin ajanut noin 30v erilaisilla autoilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noh aika näyttää tämän plugarien latausinnon.. mutta luuletko että valtaosa työsuhdeautoilijoista jaksaa tupeltaa lautauskaapelin kanssa jokaisella ”kahvitauolla” ....tietäen että päivän ajoista säästö on olematon....

        Minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa. Jos lataamisesta tulee tapa niin miksi siitä luopuisi?
        Kun verkkosähköllä ajettu kilometri maksaa noin yhden viidesosan bensaan verrattuna niin pitäisi motivaationkin olla kohdillaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa. Jos lataamisesta tulee tapa niin miksi siitä luopuisi?
        Kun verkkosähköllä ajettu kilometri maksaa noin yhden viidesosan bensaan verrattuna niin pitäisi motivaationkin olla kohdillaan.

        Niinpä, jos siitä tulee tapa ja latausasema sattuu kohdalle. Firman kortilla tankkaajalle laiskuus voi viedä voiton. Pääasia että on saatu hankittua auto pienellä päästöarvolla..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, jos siitä tulee tapa ja latausasema sattuu kohdalle. Firman kortilla tankkaajalle laiskuus voi viedä voiton. Pääasia että on saatu hankittua auto pienellä päästöarvolla..

        Käytännössä tuo tapa on se että plugari tyrkätään lataukseen illalla kotipihassa ja optiona työpaikalla jos siellä on latausmahdollisuus.
        Näitä firman kortilla tankkaajia on aika pieni prosentti plugarikuskeista. Työsuhdeautotkin ovat pääsääntöisesti käyttöedulla jolloin kuski maksaa lataukset/tankkaukset. Ei firma.

        Kuten sanottu, tutkimus kertoo että plugaria ladataan ahkerasti ja bensalla ajetaan harvemmin kuin sähköllä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Käytännössä tuo tapa on se että plugari tyrkätään lataukseen illalla kotipihassa ja optiona työpaikalla jos siellä on latausmahdollisuus.
        Näitä firman kortilla tankkaajia on aika pieni prosentti plugarikuskeista. Työsuhdeautotkin ovat pääsääntöisesti käyttöedulla jolloin kuski maksaa lataukset/tankkaukset. Ei firma.

        Kuten sanottu, tutkimus kertoo että plugaria ladataan ahkerasti ja bensalla ajetaan harvemmin kuin sähköllä.

        "Käytännössä tuo tapa on se että plugari tyrkätään lataukseen illalla kotipihassa ja optiona työpaikalla jos siellä on latausmahdollisuus."

        Ja tätä tapaa on Suomessa treenattu menestyksekkäästi jo usean vuosikymmenen ajan lohkolämppärillä. Jos loihkolämppärin kytkeminen kotipihassa ja duunissa onnistuu, miksei sähköauton lataaminen? Mielestäni outoa logiikkaa jos pitää lohkolämppärin kytkemistä normitoimintona mutta lataamista vaikeana.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se että mikä on strateginen moka niin aika näyttää.. Plug-in on luultavasti vain hätähuuto näissä ”ilmastotalkoissa”. Itse asiassa nämä plugarit on suurimpia laillisia verohuijareita tällä hetkellä -> kukaan eikä mikään ei valvo kuinka autoja ladataan verkosta vaikka vuosittaisen ajosuoritteen aikana. Päästöt on kuitenkin ilmoitettu virallisesti niin että akkuja ladataan.

        Kyllä niillä jokin merkitys pakko olla kun pääsee aikalailla puoleen Toyotan itselataavaan verrattuna vaikka pellin alla tehoa enemmän.
        Merkkifanaatikotkin voivat katsella itselaatavan ja vastaavan pluggarin kulutuseroja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä itselataavasta hybridi-Tojotasta jaksetaan jatkuvasti vääntää kättä, vaikka suurimmalla osalla epäilijöistä ei ole omakohtaista kokemusta autosta. Olen nyt yli vuoden ajanut hybrdid-Tojotalla ja voin sanoa sen, että auto on vallan erinomainen ominaisuuksiltaan taajama-ajossa, ja sen kulutus on hyvin kohtuullinen.

        Kaupunkiajossa hybridi-Tojota kuluttaa 4,5 l/100 km, joka on mielestäni hyvin pieni lukema. Jos ajan kaupunkiajoa isohkolla saksalaisella autollani, niin se ryyppää kesäkelissäkin kaupunkiajossa bensaa 15 l/100 km. Onhan Tojotan hybridivoimalinja paljon saksalaista automaatiautoa taloudellisempi, vaikka se tekeekin kaiken sähkön bensaa polttamalla.

        > Jos ajan kaupunkiajoa isohkolla saksalaisella autollani, niin se ryyppää kesäkelissäkin kaupunkiajossa bensaa 15 l/100 km

        Eli ei ole autosi ihan uusinta tekniikkaa. Tänä päivänä alkaa jo pienempien perheautojen kaupunkiajon kulutukset painua alle 7 litraa ja maantiekulutukset alkavat viitosella. Aika ohkaiseksi jää tällöin hypetyksen saavutukset.

        Isommissa autoissa taas tämä lataushybriditekniikka alkaa olla aika itsestäänselvyys. Ahkerimmat lataajat tahkoavat alle 2 l/100 lukemia eli kulutus 1/3...1/2 hypetyksen kulutuksesta.

        Omat ajoni olen ajanut aika painavalla kaasuautolla. Ruuhkassa seisominen jo koettu, joten kaupungissa liikun enimmäkseen julkisilla. Maantieajot menevät noin 1,5 l/100 km bensankulutuksella.


    • Mikä auto voitti TM lehden talvitestin ? Tiedättekö? TOYOTA HYBRID VOITTI !! 2.0 voimaa voitti!!!!

      • Vau!!!


    • Tässähän alunperin vain oikaistiin se valhe että Trafin tilastoista näkyisi Toyotan hybridien myynnin nousu. Se on valhe koska Trafin tilastojen hybridit ovat kaikki ladattavia hybridejä. Ladattavien myynnin kasvulla ei juurikaan ole tekemistä Toyotan höpöhybridien myynnin kanssa. Toytan hybridien myynti kirjataan bensa-autojen segmenttiin ja se segmentti on laskussa.

      • Tojon hybridien myynti näkyy Tojon myynnissä koska melkein kaikki Tojon Suomessa myymät henkilöautot on hybridejä.
        Pitääkö asiasta tehdä vaikeampaa.?

        Suurin osa Fordin ja Volkkarin Suomessa myymistä autoista on myös latauskelvottomia jos ollaan tarkkoja. Eniten kyseiset firmat manoistaakin 1L latauskelvottomia bensakoneisia malleja.

        Ehkä jokainen vänkääjä voisi ottaa käyttöön lyhenteet
        PHEV ja EV ja HV joita maailmalla käytetään ja lopettaa periaatteen vuoksi vänkäämisen mikä ei todellakaan tuo mitään lisäarvoa mihinkään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tojon hybridien myynti näkyy Tojon myynnissä koska melkein kaikki Tojon Suomessa myymät henkilöautot on hybridejä.
        Pitääkö asiasta tehdä vaikeampaa.?

        Suurin osa Fordin ja Volkkarin Suomessa myymistä autoista on myös latauskelvottomia jos ollaan tarkkoja. Eniten kyseiset firmat manoistaakin 1L latauskelvottomia bensakoneisia malleja.

        Ehkä jokainen vänkääjä voisi ottaa käyttöön lyhenteet
        PHEV ja EV ja HV joita maailmalla käytetään ja lopettaa periaatteen vuoksi vänkäämisen mikä ei todellakaan tuo mitään lisäarvoa mihinkään.

        En ymmärrä, mitä merkitystä on sillä että mihin katekoriaan trafi jotain kirjaa. Enemmän kiinnostaa, mitä merkkiä ja mallia se kirjaa eniten aina kuukauden myydyimmiksi. Ja yllätys, yllätys Toyotahan se siellä on piikissä kuukaudesta toiseen. Itselataava kiinnostaa kun kansa päättää. Litran kolmepyttyiset ovat nopeasti häviävä konsernihätävara.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tojon hybridien myynti näkyy Tojon myynnissä koska melkein kaikki Tojon Suomessa myymät henkilöautot on hybridejä.
        Pitääkö asiasta tehdä vaikeampaa.?

        Suurin osa Fordin ja Volkkarin Suomessa myymistä autoista on myös latauskelvottomia jos ollaan tarkkoja. Eniten kyseiset firmat manoistaakin 1L latauskelvottomia bensakoneisia malleja.

        Ehkä jokainen vänkääjä voisi ottaa käyttöön lyhenteet
        PHEV ja EV ja HV joita maailmalla käytetään ja lopettaa periaatteen vuoksi vänkäämisen mikä ei todellakaan tuo mitään lisäarvoa mihinkään.

        "Tojon hybridien myynti näkyy Tojon myynnissä koska melkein kaikki Tojon Suomessa myymät henkilöautot on hybridejä.
        Pitääkö asiasta tehdä vaikeampaa.?"

        Jos joku tekee asiasta vaikean niin se olet sinä. Alkuperäinen valheellinen väite oli se että Trafin tilastot näyttävät Toyotan hybridien myynnin kasvun ja viitattiin hybridien suureen kasvuprosenttiin Trafin tilastossa.
        Se on valhe koska Trafin tilastoissa tojon latauskelvottomat luokitellaan bensa-autoiksi.
        Suuren lataushybridien kasvuprontin ovat aiheuttaneet täysin muut valmistajat kuin Toyota eikä Toyotalla ole ollut tuohon kasvuun mitään osuutta. Muut ovat korjanneet nuo hedelmät.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Tojon hybridien myynti näkyy Tojon myynnissä koska melkein kaikki Tojon Suomessa myymät henkilöautot on hybridejä.
        Pitääkö asiasta tehdä vaikeampaa.?"

        Jos joku tekee asiasta vaikean niin se olet sinä. Alkuperäinen valheellinen väite oli se että Trafin tilastot näyttävät Toyotan hybridien myynnin kasvun ja viitattiin hybridien suureen kasvuprosenttiin Trafin tilastossa.
        Se on valhe koska Trafin tilastoissa tojon latauskelvottomat luokitellaan bensa-autoiksi.
        Suuren lataushybridien kasvuprontin ovat aiheuttaneet täysin muut valmistajat kuin Toyota eikä Toyotalla ole ollut tuohon kasvuun mitään osuutta. Muut ovat korjanneet nuo hedelmät.

        Tuo on juuri sitä, mitä meilläpäin kutsutaan paskan jauhaamiseksi. Aivan sama miksi hybridiksi kutsutaan kunhan valmistetaan sitä mikä on laadukas ja luotettava ja mikä kansaa milloinkin kiinnostaa. Siinä Toyota on onnistunut. Kyllä kansa tietää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on juuri sitä, mitä meilläpäin kutsutaan paskan jauhaamiseksi. Aivan sama miksi hybridiksi kutsutaan kunhan valmistetaan sitä mikä on laadukas ja luotettava ja mikä kansaa milloinkin kiinnostaa. Siinä Toyota on onnistunut. Kyllä kansa tietää.

        "Aivan sama miksi hybridiksi kutsutaan"
        Tässä taoauksesda sillä on väliä. Väännänpä rautalangasta: tero väittää että Trafin rekisteröintitilastojen kertoma hybridien myynnin raju kasvu kertoo tojon hybridien menestyksestä. Asia on oikeasti niin että Trafin tilastossa Tojon hybridit ovat kuolevien bensa-autojen kategoriassa. Ei menestyvien lataushybridien kategoriassa.
        Tero yrittää uittaa vanhaa kuolevaa tekniikkaa menestyjien joukkoon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Aivan sama miksi hybridiksi kutsutaan"
        Tässä taoauksesda sillä on väliä. Väännänpä rautalangasta: tero väittää että Trafin rekisteröintitilastojen kertoma hybridien myynnin raju kasvu kertoo tojon hybridien menestyksestä. Asia on oikeasti niin että Trafin tilastossa Tojon hybridit ovat kuolevien bensa-autojen kategoriassa. Ei menestyvien lataushybridien kategoriassa.
        Tero yrittää uittaa vanhaa kuolevaa tekniikkaa menestyjien joukkoon.

        Vänkään ja väännän enkä anna ikinä periksi. Se on tämä...tiedätte kyllä.


    • Huvittavaa, että joku jaksaa hypettää päivittäin yli 20 vuotta vanhaa itselataavaa hybriditekniikkaa juuri nyt kun sen kehitys alkaa olla tiensä päässä.

      • Samalla lailla tojoterot hypettivät muutama vuosi sitten laiskojan vaparikoneita ja MMT -nylkyti nylkyti robottivaihdetta.

        Myös D4D oli todellinen mahtimoottori tannoin. Kieltämättä se onkin jäänyt historian kirjoihin ensimmäisenä kertakäyttödieselinä, jolla 200 tkm jää useimmiten haaveeksi. No tämä kyllä korjasi tohjon ruostumisongelman - enää ei kori hapantunut ennen kuin moottori oli loppu ;-D


      • Koska ne toimii hyvin ja soveltuu muuallekin kuin lataustolpalle seisomaan. Toki tekniikka on aikaa nähnyt mutta edelleen kokonaisuutena kelvollinen voimalinja.


      • Toyotan hybridijärjestelmät ovat tällä hetkellä jo neljännen sukupolven järjestelmiä. Samanlaisesta toimintaperiaatteesta huolimatta tämän päivän järjestelmällä on yhtä paljon yhteistä ensimmäisen sukupolven Priukseen kuin uusimmilla älypuhelimilla ensimmäisiin GSM-puhelimiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toyotan hybridijärjestelmät ovat tällä hetkellä jo neljännen sukupolven järjestelmiä. Samanlaisesta toimintaperiaatteesta huolimatta tämän päivän järjestelmällä on yhtä paljon yhteistä ensimmäisen sukupolven Priukseen kuin uusimmilla älypuhelimilla ensimmäisiin GSM-puhelimiin.

        Väärin. Neljännen sukupolven Prius vastaa neljännen sukupolven NMT:tä, ei 4G-kännykkää. Se on sama fossiilipoltin hieman kulmista viilattuna. Perusongelma eli latauskelvottomuus on säilynyt.
        Sähköauto on 5G-kännykkä ja plugari on 4G-kännykkä, aivan eri sarjassa kuin tekohengitetty 90-luvun tojotekniikka.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Väärin. Neljännen sukupolven Prius vastaa neljännen sukupolven NMT:tä, ei 4G-kännykkää. Se on sama fossiilipoltin hieman kulmista viilattuna. Perusongelma eli latauskelvottomuus on säilynyt.
        Sähköauto on 5G-kännykkä ja plugari on 4G-kännykkä, aivan eri sarjassa kuin tekohengitetty 90-luvun tojotekniikka.

        Kerroppas huvikseen että millä ”kännykällä” itse ajelet?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerroppas huvikseen että millä ”kännykällä” itse ajelet?

        Vielä ajelen fossiilpolttimella kunnes autonvaihto tulee ajankohtaiseksi. Se millä minä ajan ei kuitenkaan mitenkään tee tojon vanhentuneesta NMT-tekniikasta yhtään sen modernimpaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Väärin. Neljännen sukupolven Prius vastaa neljännen sukupolven NMT:tä, ei 4G-kännykkää. Se on sama fossiilipoltin hieman kulmista viilattuna. Perusongelma eli latauskelvottomuus on säilynyt.
        Sähköauto on 5G-kännykkä ja plugari on 4G-kännykkä, aivan eri sarjassa kuin tekohengitetty 90-luvun tojotekniikka.

        "Tero yrittää uittaa vanhaa kuolevaa tekniikkaa menestyjien joukkoon."
        Kerro meille, mikä merkki on se "menestyjä"? Isovikainen vikavaagenin patteriautoko, jossa ei mikään toiminut edes koeajossa? Vai tarkotitko niitä litraisia kolmepyttyisiä ruohonleikkurin koneella hätäpäisesti kyhättyjä säksättäjiä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Tero yrittää uittaa vanhaa kuolevaa tekniikkaa menestyjien joukkoon."
        Kerro meille, mikä merkki on se "menestyjä"? Isovikainen vikavaagenin patteriautoko, jossa ei mikään toiminut edes koeajossa? Vai tarkotitko niitä litraisia kolmepyttyisiä ruohonleikkurin koneella hätäpäisesti kyhättyjä säksättäjiä?

        Sulla ei ajattelu oikein toimi. Viittaan voittajana hyvin selkeästi lataushybrideihin ja sähköautoihin merkistä riippumatta. Ne ovat Trafin tilastojen ylivoimaisesti nopeiten kasvavat käyttövoima. Tojo operoi häviävässä segmentissä eli polttiksissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vielä ajelen fossiilpolttimella kunnes autonvaihto tulee ajankohtaiseksi. Se millä minä ajan ei kuitenkaan mitenkään tee tojon vanhentuneesta NMT-tekniikasta yhtään sen modernimpaa.

        Samaa vanhentunutta tekniikkaa tarjoaa tällä hetkellä lähes jokainen auton valmistaja. Toki mallistoissa on ladattavia versioita tarjolla mutta niin on Toyotallakin. Eli sinänsä ei voi yksilöidä pelkkää Toyotaa tähän kategoriaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Väärin. Neljännen sukupolven Prius vastaa neljännen sukupolven NMT:tä, ei 4G-kännykkää. Se on sama fossiilipoltin hieman kulmista viilattuna. Perusongelma eli latauskelvottomuus on säilynyt.
        Sähköauto on 5G-kännykkä ja plugari on 4G-kännykkä, aivan eri sarjassa kuin tekohengitetty 90-luvun tojotekniikka.

        > 4G-kännykkää. Se on sama fossiilipoltin hieman kulmista viilattuna. Perusongelma eli latauskelvottomuus on säilynyt.

        No ei todellakaan vastaa. Enemmänkin kuin jokin GSM ajan alkupuolen kännykkä värinäytöllä. Tai oikeammin se nokian flopannut pelikännykkä.

        Edelleen tojolootia vaivaa huono kantavuus ja rajoitukset vetopainossa. Edelleen valtaosa moottoreista hengettömiä vapareita. Edelleen kaikki energia tulee fossiilisesta polttoaineesta.

        Lisäksi ne 4-6 l/100 kulutukset kuulostivat kivoilta siihen aikaan, kun moni auto hotki liki kympin kaupungissa ja 7 l/100 maantiellä. Vaan nyt tojolootat kuluttaa edelleen 4-6 l/100 km, kun muut menevät maantiellä ja parhaimmillaan alta kuuden ja kaupungissa alta seiskan. Tojolootan "ekologinen" lokero on katoamassa kovaa kyytiä.

        Etenkin, kun otetaan kuvioihin mukaan autot, jotka osaavat hyödyntää muitakin energianlähteitä kuin fossiilinen polttoaine. Siis lataushybridit ja kaasuautot. Oma autoni on kaasuauto ja fossiilista on tullut poltettua n. 1,5 l/100 km. Päästöt murto-osa fossiilihöpötyksen päästöistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kerroppas huvikseen että millä ”kännykällä” itse ajelet?

        Vanhalla fossiilipolttimella, parin tonnin arvoisella bensa-Mersulla. Sitä ennen oli Dodge Caliber, tuo surkeimmista surkein tekele jokavuotisine katsastusremontteineen.


    • Kuitenkin markkinoille on tullut latauskelvotonta vaihtoehtoa monelle merkille mallistoon? Fordin kevyt hybridi, Skodan halvin Octavia, Hyundai hybridimallit..Eli on siellä monta muutakin ”tekohengitettyä fossiilipoltinta” tarjolla. Puhumattakaan perus TSI/TDI kurasta..

      • Toki näin on. VW:n kaikista merkeistä on fossiilipolttimien rinnalla saatavissa myös ladattavia, täyssähköautoja ja useista myös biokaasulla käyviä versioita. Tojo on ankkuroinut itsensä hyvin vahvasti ainoastaan fossiilipolttimiin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toki näin on. VW:n kaikista merkeistä on fossiilipolttimien rinnalla saatavissa myös ladattavia, täyssähköautoja ja useista myös biokaasulla käyviä versioita. Tojo on ankkuroinut itsensä hyvin vahvasti ainoastaan fossiilipolttimiin.

        On toki mutta mitkä ovat vielä seuraavat vuodet niitä eniten myytyjä malleja niin tuskin ainakaan täyssähköt ja hinnakkaimmat ladattavat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On toki mutta mitkä ovat vielä seuraavat vuodet niitä eniten myytyjä malleja niin tuskin ainakaan täyssähköt ja hinnakkaimmat ladattavat.

        Tämä on yksinkertaista matematiikkaa. VW:llä on eniten myyviä polttiksia ja niiden rinnalla on ajettu sisään jo monta vuotta tulevaisuuden voluumi-menestyjiä ladattavia ja täyssähköjä.
        VW on muokannut koko organisaationsa palvelemaan tätä siirtymistä pois fossiilisista ja työtä on jo tehty monta vuotta. Se työ kantaa nyt hedelmää kun MEB-pohjaisten autojen ja ladattavien hybridien myyntiluvut mitataan sadoissa tuhansissa per vuosi. Miljoonan rikkoutuminen ei ole kaukana.
        Kokonaisten tehtaiden ja alihankintaketjujen muuntaminen sähköautotuotantoon ei onnistu kädenkäänteessä. VW on jo pitkällä tällä taipaleella, tojo vasta hapuilee ensiaskeleita.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On toki mutta mitkä ovat vielä seuraavat vuodet niitä eniten myytyjä malleja niin tuskin ainakaan täyssähköt ja hinnakkaimmat ladattavat.

        Kaksi asiaa ainakin on kansalle tullut selväksi, eli VW ongelmalaatu ja laatuongelmat! Kannattako lähteä kokeilemaan kun kun luotettavia ja laadukkaitakin merkkejä ilman ongelmia on kaupan?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaksi asiaa ainakin on kansalle tullut selväksi, eli VW ongelmalaatu ja laatuongelmat! Kannattako lähteä kokeilemaan kun kun luotettavia ja laadukkaitakin merkkejä ilman ongelmia on kaupan?

        Nähtävästi valtaosa väestöstä näkee asian hieman toisin. Volsun autoja nimittäin ostetaan Suomessa vuodesta toiseen noin tuplasti enemmän kuin seuraavaksi suurimman riisiritsoja.
        Tänä vuonna tilasto kertoo
        VW 17.000
        Tojotin 9.000

        Voit katsoa taaksepäin niin monta vuotta kuin jaksat. Aina sama tarina. VW on kuningas ja tojo on pikkusintti.
        Voiko olla luotettavampaa tietolähdettä kuin Suomen kansan lompakkoäänestys? Jo Vennamo sen sanoi. Kyllä Suomen kansa tietää.
        VW on ylivoimainen vuodesta toiseen.


      • Meilla merkeillä on oikeita sähköautoja näiden sähköavusteisten fossiiliautojen lisäksi. Toyotan sähköautot antavat odottaa itseään ja tilalle tarjotaan itsetyydyttäviä malleja.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Meilla merkeillä on oikeita sähköautoja näiden sähköavusteisten fossiiliautojen lisäksi. Toyotan sähköautot antavat odottaa itseään ja tilalle tarjotaan itsetyydyttäviä malleja.

        VW julkaisee uusia sähköautoja melkein viikottain ja menekki on kova.
        Esim Seat Miin koko ensi vuodenkin tuotanto on jo ostettu. Tojolta puuttuu se ensimmäinenkin sähköauto ja ladattaviakin on vain kaksi.
        Käytännössä pelkkiä fossiilipolttimia tojon mallisto.


    • Kyllä pitäisi laske vaihtoehtoisiin, sillä Toyotan höpöhybridit kuuluu luokkaan surkea vaihtoehto.

    • Niinpä ja sama kohtalo oli Vw:n lataushybrideillä WLTP:n tullessa. Siihen meni sähköautostatus jota yritin täällä kehua.

      • VW tekee aivan oikeita sähköautoja ja on tehnyt niitä jo monta vuotta. Nyt on menossa toinen sukupolvi. Ei tarvitse kikkailla millään statuksilla kun sähköautossa ei ole mitään dinomehua kuluttavaa.
        Tojolle tällainen tilastokikkailu on iso juttu kun jokaisessa riisiritsassa on polttis. VW jätti tuon ajan taakseen jo kohta vuosikymmen sitten.


      • Anonyymi kirjoitti:

        VW tekee aivan oikeita sähköautoja ja on tehnyt niitä jo monta vuotta. Nyt on menossa toinen sukupolvi. Ei tarvitse kikkailla millään statuksilla kun sähköautossa ei ole mitään dinomehua kuluttavaa.
        Tojolle tällainen tilastokikkailu on iso juttu kun jokaisessa riisiritsassa on polttis. VW jätti tuon ajan taakseen jo kohta vuosikymmen sitten.

        Eihän Vw:n kärähtämisestä päästöhuijauksesta ole kuin viitisen vuotta ja minun vain pari vuotta. Molemmat yhtä noloja.


      • Trollipoju_Pentti kirjoitti:

        Eihän Vw:n kärähtämisestä päästöhuijauksesta ole kuin viitisen vuotta ja minun vain pari vuotta. Molemmat yhtä noloja.

        Paljonko pellenä olosta sinulle Hönö maksetaan ja kuka maksaa näin korona-aikana?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko pellenä olosta sinulle Hönö maksetaan ja kuka maksaa näin korona-aikana?

        Kela sille maksaa 502 €/kk.


    • Toyotan itselatautuva hybrid on uorastaan nerokas voimanlähde siirryttäessä vaihtoehtoisiin energiamuotoihin 2030-luvulla.

      • Hihii, tästä ketjusta olen poistattanut vasta 4 itselleni kiusallista ja paljastavaa viestiä. Ei ole enää mitään hävittävää.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onko Stefan Therman monimiljonääri?

      Jotkut väittävät että on, toisten mielestä pelkkä velka-elvis jolle kohta käy köpelösti. Mikä on totuus?
      26
      1418