Olen 14 Vuotias tyttö Kemistä, ja tarvitsisin apua... Olen miettinyt todella kauan että pitäisikö minun mennä psykiatrille, kun mulla on ollut tosi paljon masentuneisuutta, läheinen kuoli, kaveri suhteet ovat nykyään tosi huonot ja olen jopa satuttanut itseäni. Koulu ahdistaa tosi paljon, ja tuntuu raskaalta ja en uskalla kertoa ongelmista huoltajille tai läheisille. Haluaisin puhua siitä jollekin joten olisiko psykiatri hyvä ratkaisu?
Tarvitsen hieman apua..
9
56
Vastaukset
- Anonyymi
Jos sinusta itsestäsi tuntuu että haluat apua niin kyllä jonnekin kannattaa mennä juttelemaan.
Olisiko sinulla mahdollisuutta käydä alkuun vaikka kouluterveydenhoitajalle puhumassa ? Hekin ovat vaitiolovelvollisia eli eivät kerro asioitasi muille.
Olen itse jo ikäihminen mutta nuorena minulla oli aika vaikeaa juuri henkisesti ja tein sen virheen etten puhunut kenellekään mieltä painavista asioista.
Ongelmiin olisi saattanut olla saatavissa apua jo hyvissä ajoin mutta kaikki meni aikaa myöten vaan pahemmaksi.
Eli kokemuksesta voin sanoa että yksin ei kannata jäädä murheineen vaan yrittää puhua jollekin.
Alkuun voi tuntua hankalaltakin aloittaa puhuminen mutta ajan myötä huomaa että se helpottaa suuresti.
Ihan suoraan en suosittelisi menemään psykiatrille koska valitettavan usein hoitona on lääkkeet ja se ei ole välttämättä paras ratkaisu ennenkuin on kokeiltu jotain muuta, esim. juttelua.
Olet kuitenkin rohkea kun jo tänne palstalle uskalsit kertoa miltä sinusta tuntuu. Sekin on jo alku parempaan.
Voimia ja tsemppiä!- Anonyymi
Kiitos paljon avusta ❤
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos paljon avusta ❤
Hei kyllä vaan kannattaa hakea apua. Esim kouluterveydenhoitajan kautta jos saisit psykologille lähetetteen?
Oletko löytänyt netistä Nuorten nielenterveystalo-sivuston, sielläkin on vinkkejä
Uskon että sinulle löytyy apua kun alat sitä etsiä, toivon sinulle onnea elämääsi!
- Anonyymi
Alla lainattu katkelma joka antaa aika hyvän kuvan siitä avusta mitä psykiatreilta saa.
"Psykiatrisen haastattelun päämääränä nähdään “kuvata potilaan psykiatriset ongelmat ja asettaa diagnoosi”, mutta potilaan tilan ja sitä selittävien tekijöiden tarkastelua ei nähdä erityisen tärkeäksi (Lönnqvist 2013, 32-33). Potilaan tunteiden ymmärtämiselle eli empatialle puolestaan ei aseteta painoarvoa, koska juuri potilaan tunteet ovat psykiatrisen teorian mukaan sitä “psykopatologiaa”, jota psykiatrin on määrä potilaassa objektiivisesti havainnoida.Koska psykiatrin asiantuntemukseen katsotaan kuuluvan lähinnä diagnoosin asettamien ja potilaan lääkitseminen, niin terapeuttiset interventiot jäävät muille toimijoille" - Anonyymi
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/11/18/nain-saat-apua-kriisitilanteessa-kokosimme-listan-auttavista-puhelimista
Näin saat apua kriisitilanteessa – kokosimme listan auttavista puhelimista- Anonyymi
Soita auttavaan puhelimeen, minua auttoi ja paljon. Paljon surua, ahdistusta ym.
- Anonyymi
jahas mainitseman nettisivu poistettiin.Näköjään täällä ei saa neuvoa mistä ihminen voi saada apua mielenterveyteen.Miksi ylen sivu hyväksyttiin mutta ei minun mainitsemaani sivua.
- Anonyymi
Automaatti poistaa linkkejä sattumanvaraisesti, jätä (www) alusta pois ja kirjoita (piste) sulkuihin esim. yle (piste) fi
- Anonyymi
Mä suosittelen Mielenterveystaloa kans. Se löytyy netistä Itse sain apua sieltä ahdistukseen. Siellä on nyt jokin chat myös iltapäivällä. Se ei maksa mitään. Myös kouluterkkari voisi auttaa. Sieltä saattavat myös neuvoa chillaa sovelluksen. Se on aika kiva! Mutta ei mikään pelastus jos on kovin paha olla.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ja taas ammuttu kokkolassa
Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.475129- 773408
Helena Koivu on äiti
Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.3202098Milli-helenalla ongelmia
Suomen virkavallan kanssa. Eipä ole ihme kun on etsintäkuullutettu jenkkilässäkin. Vähiin käy oleskelupaikat virottarell2651865Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?1151719Kun näen sinut
tulen iloiseksi. Tuskin uskallan katsoa sinua, herätät minussa niin paljon tunteita. En tunne sinua hyvin, mutta jotain531306Ja taas kerran hallinto-oikeus että pieleen meni
Hallinto-oikeus kumosi kunnanhallituksen päätöksen vuokratalojen pääomituksesta. https://sysmad10.oncloudos.com/cgi/DREQ951259- 701212
Löydänköhän koskaan
Sunlaista herkkää tunteellista joka jumaloi mua. Tuskin. Siksi harmittaa että asiat meni näin 🥲1331177Purra saksii taas. Hän on mielipuuhassaan.
Nyt hän leikkaa hyvinvointialueiltamme kymmeniä miljoonia. Sotea romutetaan tylysti. Terveydenhoitoamme kurjistetaan. ht2801137