Miksi ihminen ei pysty lentämään?

Anonyymi

Aina piirretyissä näkee sen polkupyörän mikä heiluttaa siipiä, mutta miksi sellainen ei toimi oikeasti?

Jos kuntosalilaitteita uskoo niin ihminen pystyy tuottamaan noin 200-300W liike-energiaa ainkain hetkellisesti. Ihmisen paino 75kg plus lentopyörä 25kg... Noin 2.5W kiloa kohti josta sitten pois vielä voimansiirtohäviöt (5%?)...

Paljonko tehoa kiloa kohden tuottaa nuo kaiken maailman linnut mitkä tuolla jo lentelee??? Laitan 3.5hp (2600W) Briggs & Stratton:in selkään ja teen Katto Kassiset joko nousee ilmaan?

25

392

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tehopainosuhde on liian huono. Ihmisestä on 70 prosenttia vettä, joka painaa, muttei tee mitään. Koppakuoriaisissa ei ole ylimääräistä vettä.

      • Anonyymi

        Koppakuoriaiset ja kimalaisetkaan ei tiedemiesten mukaan kykene lentämään.
        Vasta videoteknikka on näyttänyt kuinka lentäminen on niille mahdollista.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Aika paljon vaadittu että ihminen "siipiä heiluttamalla" pystyisi lentämään.
      Painavimmat linnut, Isotrapit, Kondorikotkat ja Albatrossit ovat jo siinä hilkuilla lentämisen suhteen.
      Monta kertaa painavampi ihminen ei siihen kertakaikkiaan pysty.

      • Anonyymi

        Albatrossi viettää lähes koko elämänsä ilmassa. Kyllä ihminenkin pystyisi riittävän pitkillä siivillä liitämään loputtomasti pyörimällä vain nousuvirtauksissa.


    • Anonyymi

      Siis ihminen pystyy lentämään joten kuten omin voimin, siihen ei tarvitakaan aivan tolkutonta tehoa?

      Tässä rakettirepussa on 149kW tosin tuo koko laitoskin painaa varmaan satoja kiloja ja kulkee lujaa:
      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001879600.html

      Kahdella ruohonleikkurin moottorilla voisi siis alkaa jo kohoamaan ilmaan, ja jos toinen kypsyy niin ei (ehkä) tule kun kivi alas... Uskoisin että olisi ainakin paremmat edellytykset onnistua kun tällä kyhäelmällä:

      https://www.iltalehti.fi/iltvhullumaailma/a/00bf8d8a-630a-4fcf-b80b-3f4c37de0603

      • Anonyymi

        Mikä tahansa lentää kun on tarpeeksi työntövoimaa, eikä tarvita siipiäkään.


    • Ihminen on lentänyt omin voimin yli sadan kilometrin matkan, mutta tällä saralla on ollut hyvin hiljaista jo 30 vuotta, lähinnä kai sen takia, että erityisesti aurinkovoimalla tehtävä lentäminen on vienyt kiinnostavuusarvon pelkältä lihasrehkinnältä.

      On siis todistettu ihmisen pystyvän lentämään pelkällä lihasvoimallaan, mutta samalla todettu homman olevan sekä mahdotonta useimmille, epäkäytännöllistä että hirvittävän kallista.

      Mielenkiintoinen kuriositeetiksi jäänyt tekninen uroteko siis, mutta tulipahan tehtyä. ; )

    • Anonyymi

      Minä lentelin nuorempana useita kertoja kapakasta pihalle. Lähtöimpulssin sain avustettuna, mutta varsinaisen liitelyn ja laskeutumisen suoritin itse.

    • Anonyymi

      Se räpyttely nyt on vain aika tehotonta. Kollimaattorin mainitsema lentolaite on pitkäsiipinen kone jossa polkimilla pyöritettiin potkuria joka teki työntövoimaa ja alus liikkui ilmassa siivet teki nostovoimaa. Liikuva osa potkuri ja voimansiirto olivat kevyet. Liikkuvat siivet olisi jo teknisesti haastava ja painoa tulisi paljon, Siihen lisäksi että ylöspäin menevä siipi aika huonosti tekisi nostetta, jää teho kauaksi ja samaan aikaan kone painaa enemmän. Eipä ikinä lentäisi.
      Linnut pyöritteleisi osiaan kuin siimahännät konsanaan, mutta ei ole vielä evoluutio niin pitkällä.
      Myös helikopteri ihmisvoimin mahdollista, taas nimenomaan pitkät roottorinsiivet matalalla, maavaikutuksessa ja ultrakevyt rakenne. Todella optimoitu rakenne. mm ei edes ketjua vaan kevlarlankaa vedettiin kelalta joka pyöritti roottoreita. Tarpeeksi varattuna kunnon kokeiluun ja minuuttien lentoon, jos pysyy niin kauan ilmassa.
      Lintu kehittunut siroluiseksi ja turhapaino jäänyt pois. ihmisella esim pohkeissa ja käsivarsissa turhaa lihaksistoa varpaille ja sormille, vert linnulla tikkujalka tikku varpaineen.

      • Anonyymi

        Juu. Aloituksessa kyselin juurikin miksi ihminen ei pysty lihasvoimillaan lentämään. Taisin enemmänkin olla kiinnostunut siitä, kuinka paljon watteja tarvitaan nostettavaa kiloa kohden jotta se olisi mahdollista. Ketjun myötä alkoi myös korvien välissä kirkastua, että helikopteri-kohoaminen tietysti vaatii paljon enemmän energiaa kuin lentokoneen kiihdyttäminen vauhdin kanssa.

        Joskus pentuna rakentelukehityksen maamerkki muodostui, kun sain tyttöjen fillarin kulkemaan luotettavasti moottorisahan koneella. Nyt pari kymmentä vuotta myöhemmin voisin yrittää kohota ilmaan takapihaltani vaikka ruohonleikkurin koneella, käydä sillä kyläkaupassa...

        Jos ihminen on onnistunut kohoamaan helikopterina edes jonkun verran luokkaa 300W teholla, niin 2600W ruohonleikkurin kone siihen myös pitäisi pystyä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu. Aloituksessa kyselin juurikin miksi ihminen ei pysty lihasvoimillaan lentämään. Taisin enemmänkin olla kiinnostunut siitä, kuinka paljon watteja tarvitaan nostettavaa kiloa kohden jotta se olisi mahdollista. Ketjun myötä alkoi myös korvien välissä kirkastua, että helikopteri-kohoaminen tietysti vaatii paljon enemmän energiaa kuin lentokoneen kiihdyttäminen vauhdin kanssa.

        Joskus pentuna rakentelukehityksen maamerkki muodostui, kun sain tyttöjen fillarin kulkemaan luotettavasti moottorisahan koneella. Nyt pari kymmentä vuotta myöhemmin voisin yrittää kohota ilmaan takapihaltani vaikka ruohonleikkurin koneella, käydä sillä kyläkaupassa...

        Jos ihminen on onnistunut kohoamaan helikopterina edes jonkun verran luokkaa 300W teholla, niin 2600W ruohonleikkurin kone siihen myös pitäisi pystyä...

        Menee vähän aiheen ohi.

        Tiirassa, jota Sanginjoen lentäjä Päätalo lenteli ärjyi nokalla 50 hv:n kuplavolkkarin moottori. Se mies oli todellinen Pelle peloton. Rakensi itse lentokoneen alusta loppuun taustanaan ainostaan harrastus lennokkien rakentamiseen. Alunperin siivet oli päällystetty apulantasäkeillä. Kone on nähtävänä Keski-Suomen ilmailumuseolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Menee vähän aiheen ohi.

        Tiirassa, jota Sanginjoen lentäjä Päätalo lenteli ärjyi nokalla 50 hv:n kuplavolkkarin moottori. Se mies oli todellinen Pelle peloton. Rakensi itse lentokoneen alusta loppuun taustanaan ainostaan harrastus lennokkien rakentamiseen. Alunperin siivet oli päällystetty apulantasäkeillä. Kone on nähtävänä Keski-Suomen ilmailumuseolla.

        Joo melkoinen pyydyd oli, y-lantaa luki korkeusvakaajassa. siivissä taisi olla muuta materiaalia. koneesta tuli kevyt kun lujuuslaskelmat puuttui. Ei ehkä 4g olisi kestänyt. liekö ollut sama kone mutta ohjaimet olivat yhdistelmiä pintojen vänkäämällä tehdyistä liikeeistä. Lienee seurannut lintuja.

        airfoil


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu. Aloituksessa kyselin juurikin miksi ihminen ei pysty lihasvoimillaan lentämään. Taisin enemmänkin olla kiinnostunut siitä, kuinka paljon watteja tarvitaan nostettavaa kiloa kohden jotta se olisi mahdollista. Ketjun myötä alkoi myös korvien välissä kirkastua, että helikopteri-kohoaminen tietysti vaatii paljon enemmän energiaa kuin lentokoneen kiihdyttäminen vauhdin kanssa.

        Joskus pentuna rakentelukehityksen maamerkki muodostui, kun sain tyttöjen fillarin kulkemaan luotettavasti moottorisahan koneella. Nyt pari kymmentä vuotta myöhemmin voisin yrittää kohota ilmaan takapihaltani vaikka ruohonleikkurin koneella, käydä sillä kyläkaupassa...

        Jos ihminen on onnistunut kohoamaan helikopterina edes jonkun verran luokkaa 300W teholla, niin 2600W ruohonleikkurin kone siihen myös pitäisi pystyä...

        Pieni määrä riittää nostamaan tavaraa, taitaa hevosmoiman määritelmä olla 60kiloa metrinkorkeuteen sekunnissa. siis portaille saavuttaa helpohkosti se hevosvoiman.
        lentäminen ilmassa mutkistaa tilannetta. Ei voi jäädä portaalle lepäämään vaan vajoaminen alkaa heti. ilma lisäksi on aika kevyttä reilu kilo /kuurio joten kuutioina sitä pitää liikuttaa paljon ainakin 60kuutiota sekunnissa metrin yhden metrin nopeudella jolloin teoriassa alkaa ihminen kellua kun massavirran vastavoimana koetaan noste.
        Puhutaan alipaineesta ym siipien pinnoilla. Jos ilma olisi painotonta toki pienikin alipeine täyttyisi heti, kun painoton ilma virtaisi ilman inertian vastusta täyttämään paine-eroja.
        Kun ilma painaa tuon reilun kilon. Silloin ilmaa pitää kiihdyttää siis tuottaa massavirtaa jonka seurauksena koetaan noste.
        Nyt huomaakin helikopterin huonouden. Kiinteä siipinen kone kulkee suhteellisen häiriöttömässä ilmassa kohdaten koko ajan stationaarista ilmaa jota painaa alaspäin. nostetta syntyy tehokkaasti. Helikopteri lähtiessä liikuttaa ilmaa joka alkaa liikkua, lähes samaa jo liikkuvaa ilmaa koitetaan kiihdyttää aina vaan ja kun tarpeeksi kiihdytetään saadaan nostetta riittävästi tai sitten ei. helikopterissa lisäksi siiven nopeus on olematon lähellä akselia. Keskiosa roottoria ei teet työtä vaan suorastaan vastustaa lentämistä.
        Viimeistellään helikopterin ahdinko pyörteisyydellä joka lisää paljon ohjaamisen tarvetta.

        Dronet on kehittyneet ja niillä leijutus on ongelmatonta, samoista on viritetty harraste tai ehkä jo kaupallisia koptereita jotka lehtää yhtähelposti kuin dronet. ilman 40h sikakallista kopteri koulutusta.

        Hyvin tehty kopteri ehkä lentäisi n 30hp voimalla, siinä on vain istuin ja paino pisteeseen perustuva hallista ja kaasu. Yllättäen on ehkä kevyempi kuin ultrakevyt, kun koneen runko olematon, eikä ole siipiä vain moottori ja kehto jossa kuski istuu. Nosteen kehittävä roottori on yllättävän kevyt kun keskihakuvoima pitää siivet suunnilleen suorana . sammutettua kopteria ei roottorinsiivistä kantaisi :D
        Pieni roottori kevyt mutta silloin hyötysuhde putoaa. Se pienuus ja huonompi periaate (kuin kiinteäsiipinen) vaati tuon 30hp. ellei tehdä jotakin superkevyttä kuten poljettavat ovat olleet.
        Airfoil


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pieni määrä riittää nostamaan tavaraa, taitaa hevosmoiman määritelmä olla 60kiloa metrinkorkeuteen sekunnissa. siis portaille saavuttaa helpohkosti se hevosvoiman.
        lentäminen ilmassa mutkistaa tilannetta. Ei voi jäädä portaalle lepäämään vaan vajoaminen alkaa heti. ilma lisäksi on aika kevyttä reilu kilo /kuurio joten kuutioina sitä pitää liikuttaa paljon ainakin 60kuutiota sekunnissa metrin yhden metrin nopeudella jolloin teoriassa alkaa ihminen kellua kun massavirran vastavoimana koetaan noste.
        Puhutaan alipaineesta ym siipien pinnoilla. Jos ilma olisi painotonta toki pienikin alipeine täyttyisi heti, kun painoton ilma virtaisi ilman inertian vastusta täyttämään paine-eroja.
        Kun ilma painaa tuon reilun kilon. Silloin ilmaa pitää kiihdyttää siis tuottaa massavirtaa jonka seurauksena koetaan noste.
        Nyt huomaakin helikopterin huonouden. Kiinteä siipinen kone kulkee suhteellisen häiriöttömässä ilmassa kohdaten koko ajan stationaarista ilmaa jota painaa alaspäin. nostetta syntyy tehokkaasti. Helikopteri lähtiessä liikuttaa ilmaa joka alkaa liikkua, lähes samaa jo liikkuvaa ilmaa koitetaan kiihdyttää aina vaan ja kun tarpeeksi kiihdytetään saadaan nostetta riittävästi tai sitten ei. helikopterissa lisäksi siiven nopeus on olematon lähellä akselia. Keskiosa roottoria ei teet työtä vaan suorastaan vastustaa lentämistä.
        Viimeistellään helikopterin ahdinko pyörteisyydellä joka lisää paljon ohjaamisen tarvetta.

        Dronet on kehittyneet ja niillä leijutus on ongelmatonta, samoista on viritetty harraste tai ehkä jo kaupallisia koptereita jotka lehtää yhtähelposti kuin dronet. ilman 40h sikakallista kopteri koulutusta.

        Hyvin tehty kopteri ehkä lentäisi n 30hp voimalla, siinä on vain istuin ja paino pisteeseen perustuva hallista ja kaasu. Yllättäen on ehkä kevyempi kuin ultrakevyt, kun koneen runko olematon, eikä ole siipiä vain moottori ja kehto jossa kuski istuu. Nosteen kehittävä roottori on yllättävän kevyt kun keskihakuvoima pitää siivet suunnilleen suorana . sammutettua kopteria ei roottorinsiivistä kantaisi :D
        Pieni roottori kevyt mutta silloin hyötysuhde putoaa. Se pienuus ja huonompi periaate (kuin kiinteäsiipinen) vaati tuon 30hp. ellei tehdä jotakin superkevyttä kuten poljettavat ovat olleet.
        Airfoil

        Sori paljon kirj. virheitä, uusi läppäri hieman erikohdassa näppäimet ja tolkuttomasti uskalla pakitella kun eilen pari kertaa viskasi jonkin väärän näppäimen painalluksen seurauksena ihan pihalle. En vielä tiedä mikä näppäin tekee sen :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pieni määrä riittää nostamaan tavaraa, taitaa hevosmoiman määritelmä olla 60kiloa metrinkorkeuteen sekunnissa. siis portaille saavuttaa helpohkosti se hevosvoiman.
        lentäminen ilmassa mutkistaa tilannetta. Ei voi jäädä portaalle lepäämään vaan vajoaminen alkaa heti. ilma lisäksi on aika kevyttä reilu kilo /kuurio joten kuutioina sitä pitää liikuttaa paljon ainakin 60kuutiota sekunnissa metrin yhden metrin nopeudella jolloin teoriassa alkaa ihminen kellua kun massavirran vastavoimana koetaan noste.
        Puhutaan alipaineesta ym siipien pinnoilla. Jos ilma olisi painotonta toki pienikin alipeine täyttyisi heti, kun painoton ilma virtaisi ilman inertian vastusta täyttämään paine-eroja.
        Kun ilma painaa tuon reilun kilon. Silloin ilmaa pitää kiihdyttää siis tuottaa massavirtaa jonka seurauksena koetaan noste.
        Nyt huomaakin helikopterin huonouden. Kiinteä siipinen kone kulkee suhteellisen häiriöttömässä ilmassa kohdaten koko ajan stationaarista ilmaa jota painaa alaspäin. nostetta syntyy tehokkaasti. Helikopteri lähtiessä liikuttaa ilmaa joka alkaa liikkua, lähes samaa jo liikkuvaa ilmaa koitetaan kiihdyttää aina vaan ja kun tarpeeksi kiihdytetään saadaan nostetta riittävästi tai sitten ei. helikopterissa lisäksi siiven nopeus on olematon lähellä akselia. Keskiosa roottoria ei teet työtä vaan suorastaan vastustaa lentämistä.
        Viimeistellään helikopterin ahdinko pyörteisyydellä joka lisää paljon ohjaamisen tarvetta.

        Dronet on kehittyneet ja niillä leijutus on ongelmatonta, samoista on viritetty harraste tai ehkä jo kaupallisia koptereita jotka lehtää yhtähelposti kuin dronet. ilman 40h sikakallista kopteri koulutusta.

        Hyvin tehty kopteri ehkä lentäisi n 30hp voimalla, siinä on vain istuin ja paino pisteeseen perustuva hallista ja kaasu. Yllättäen on ehkä kevyempi kuin ultrakevyt, kun koneen runko olematon, eikä ole siipiä vain moottori ja kehto jossa kuski istuu. Nosteen kehittävä roottori on yllättävän kevyt kun keskihakuvoima pitää siivet suunnilleen suorana . sammutettua kopteria ei roottorinsiivistä kantaisi :D
        Pieni roottori kevyt mutta silloin hyötysuhde putoaa. Se pienuus ja huonompi periaate (kuin kiinteäsiipinen) vaati tuon 30hp. ellei tehdä jotakin superkevyttä kuten poljettavat ovat olleet.
        Airfoil

        Nostovoiman (ei nosteen) muodostuminen ei ole aivan kertomasi mukaista.
        Siipi ei tarvitse välttämättä yläpinnan alipainetta, mitä sillä nyt tarkoitetaankin, riittää kun ilma saadaan liikkumaan kohtisuoraan suuntaan siiven kulkusuuntaan nähden ja ilman tiheys vaikuttaa niin, että mitä ohuempi ilma, sitä enemmän tarvitaan tehoa saman nostovoiman tuottamiseen.

        Dronet ja helikopterit toimivat samoin, vain hallinta, painopiste/kierrosluku / drone ja lapakulmat / heko poikkeavat toisistaan.

        Propulsiotehon kannalta on sama, tuotetaanko nostovoima lentolaitteen ollessa liikkeessä tai paikallaan ja esimerkiksi vajoamisnopeuden 0.5 m/s tarvitaan vähintään 0.7 hv /100 kg (1 hv =75 kpm/s

        https://www.youtube.com/watch?v=8d7amKu5iW8


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nostovoiman (ei nosteen) muodostuminen ei ole aivan kertomasi mukaista.
        Siipi ei tarvitse välttämättä yläpinnan alipainetta, mitä sillä nyt tarkoitetaankin, riittää kun ilma saadaan liikkumaan kohtisuoraan suuntaan siiven kulkusuuntaan nähden ja ilman tiheys vaikuttaa niin, että mitä ohuempi ilma, sitä enemmän tarvitaan tehoa saman nostovoiman tuottamiseen.

        Dronet ja helikopterit toimivat samoin, vain hallinta, painopiste/kierrosluku / drone ja lapakulmat / heko poikkeavat toisistaan.

        Propulsiotehon kannalta on sama, tuotetaanko nostovoima lentolaitteen ollessa liikkeessä tai paikallaan ja esimerkiksi vajoamisnopeuden 0.5 m/s tarvitaan vähintään 0.7 hv /100 kg (1 hv =75 kpm/s

        https://www.youtube.com/watch?v=8d7amKu5iW8

        Itseasiassa toimii juuri niin kuin kirjoitin. Massavirta se nostetta muodostaa, kirjoitin myös alipaineen merkityksestä koska se on osatekijä tekemään myös massavirtaa ja melkein jumaloppi että lentokone lentää paine-erojen vuoksi.
        Syyt ja seuraukset että kunhan massavirtaa syntyy vastavoimana koetaan nostetta.
        Totta avaruuden tyhjiössä voi olettaa että kaasumolekyyli ei kerro kaverilleen juuri mitään ja ei reagoi siten jos kaveri siitä häviäisi. Silti alus liikkuessaan siipeen osuva molekyyli kimpoaa ja alus kokee pienen momentin vastakkaiseen suuntaan siis ilman paineeroja.
        Asia havainnollistuu paremmin jos avaruuden tyhjiössä kone lentää sepeli pilveen sinne päin minne sepeliä sinkoutuu kantopinnoista alus lähtee vastakkaiseen suuntaan kokien myös hidastumista koska osa sepelistä osuu johtoreunaan olkoon se millainen tahansa.
        ja kun on luotu massavirtaa joka sekin suuntautuu jossakin määrin koneen kulkusuuntaan on se jostakin pois siis nopeudesta.

        Ai kun oli magee video. On siinä kone viritetty huippuunsa roottorien , aerodynaamisten seikkojen ja etenkin rakenteen osalta. Ihme että hepulla on paita päällä antaako se tukea ja voimaa esim joihinkin liikkeisiin.
        Olettaisi että alhaalla kaverit varmistaa että koneella ei ole liikaa sivuttaisliiketta alastullessa. se rikkoisi herkän rakenteen helposti.

        Dronessa akkutekniikan kehitys mahdollistaa noinkin pienet rupelit ja siten kompaktin rakenteen. Itse tein sähköporakoneeseen potkurin ja sen nostovoima riittää kumoamaan reilusti porakoneen painon. mutta kiertymisongelmat estää helikopterimaisen käytön. Ei tullut värkättyä että parilla porakoneella saisi voimat kumottua. Isommilla lavoilla toimisi tehokkaammin. Tuon potkurin kun kiinnittäisi kulmahiomakoneeseen kaataisi se varomattoman miehen kun porakonekkin n600w horjuttaa vaikka tietää voiman.
        airfoil


    • Anonyymi

      Tarpeeksi kierroksia, niin lehmäkin lentää. Sen näkee kimalaisista, ettei paljon siipipintaa tarvita, eikä aerodynamiikkaakaan, kun viuhtoo 200 kertaa sekunnissa. Mäkäröillä varmaan paljon enemmänkin.
      On niillä vaan ihmelaakerit ja vipattimet. Eikä ihmisten tekniikka pysty vastaavaan lähellekkään.

    • Anonyymi

      Aika hieno tuo helikopteri, tuollaiseen kun laittaisi ruohonleikkurin moottorin niin karkaisi hetkessä pois ilmakehästä. Kun aloitukseni mukaan käytetään ihmisvoimaa, niin tuntuisi että crosstraner olisi paras, saisi kädetkin mukaan. Tässä koneessa on polkimet käsille:
      https://www.youtube.com/watch?v=emK-qIbuJ-k

      En aikaisemmin ole koskaan lentämiseen perehtynyt ja tuo potkurin suunnittelu/mitoittaminen ei taida onnistua ihan mututuntumalta. Voisin kuvitella että pienempi potkuri pystyy samaan, kun sen välityksellä vain pistää pyörimään niin lujaa kun teho riittää.

      Niin yksinkertaista se ei selkeästi ole, koska noissa tube-pätkissä on tolkuttoman isot potkurit vaikka isosta potkurista varmasti tulee itsessään painoa plus sen vaatimat momenttituet.

      Akuporakoneen ilmaan nostaminen omatekoisella potkurilla on jo hyvin merkittävä suoritus (minun mittakaavassani). Painopiste akselin keskelle ja toinen potkuri vaakasuuntaan estämään porakoneen pyörimistä ilmassa.

      Harmi että en ymmärrä teidän jutuista puoliakaan :D

      • Anonyymi

        Ilmakehästä helikopteri nimenomaan ei karkaa. Lentääkseen se tarvitsee juurikin sen ilmakehän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ilmakehästä helikopteri nimenomaan ei karkaa. Lentääkseen se tarvitsee juurikin sen ilmakehän.

        Ei kun kiihtyisi tuo kopterin massa niin kovaan nopeuteen, että ilmakehän loppuminen ei enää sitä kerkiäisi pysäyttää. Jäisi ehkä kiertoradalle avaruusromuksi 😄


      • Anonyymi

        Isoista potkureista.
        Jos potkuria käytetään ilman liikuttamiseen tarkoituksena esim tuulettaa.
        Jos potkurin halkaisija on1m ja sillä siirretään tietty määrä x tietyssä ajassa t.
        Jos sama tehdään potkurilla jonka halkaisija on 2m saman x määrän siirtäminen ajassa t
        kuluu energiaa vain 1/16osa 1metrisen tarvitsemasta energiasta. Näin se menee, massan kiihdyttäminen kuluttaa energiaa ja energian tarve kaavassa on v3 v = nopeus kolmanteen potenssiin ja vielä yksi kertaa nopeus.
        Tuo selventänee miksi on isot potkurit. Kääntäen jos tuossa helikopterissa olisi vain metrinen potkuri pitäisi tolkuton tuuli tulla potkurin alle että se nostaisi polkijan ilmaan. Se tuntuu mahdottomalta.

        Katsoppa vielä videoita, noissa rupelit on niin lähella maanpintaa kuin mahdollista. Puhutaan maavaikutuksesta. Ilmaa paisneituu siiven alle kun ilma ei pääse vapaasti painumaan alaspäin.
        Vaikka kone on kolmessa metrissä ja roottori vajaassa neljässä on vielä hieman maavaikutusta. Kone nousisi korkemmallekin. mutta jos maavaikutus on edes pieni etu kannattaa se hyödyntää.
        Dronen pienehköt potkurit on selitettävissä niiden pienillä massoilla. Jos potkuri olisi isompi kasvaisi potkurien paino ja niiden kiihtyvyys ja hidastavuus heikkeneisi. Nythän ihan kiihdyttelemällä säädetään lentoasentoa.
        Suuremmilla lento olisi kevyempää mutta tilantarve kasvaisi ja vakavuus alkaisi kärsiä. homma on kompromissia joka suhteessa. On valittua sopiva lentoaika, vakavuus ja kompakti koko.
        Ihmiskopterissa oli pakko tehdä kokoa että kone yleensä nousee. On se kevyt. kuski heiluu ihan lankojen varassa ja lankat pitää koko härpäkken kasassa ettei roottorit nouse kattoon vaan alareunassa kulkee langat estämässä rungon taipumisen. En erottanut vielä missä kulkee ne langat jotka pyörittää itse kutakin roottoria. Roottorissa on jännä yksityiskohta ihan tyvessä lapakulma pienenee yllättäen estänee ilmaa karkaamasta keskiön läpi väärään suuntaan.

        airfoil


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isoista potkureista.
        Jos potkuria käytetään ilman liikuttamiseen tarkoituksena esim tuulettaa.
        Jos potkurin halkaisija on1m ja sillä siirretään tietty määrä x tietyssä ajassa t.
        Jos sama tehdään potkurilla jonka halkaisija on 2m saman x määrän siirtäminen ajassa t
        kuluu energiaa vain 1/16osa 1metrisen tarvitsemasta energiasta. Näin se menee, massan kiihdyttäminen kuluttaa energiaa ja energian tarve kaavassa on v3 v = nopeus kolmanteen potenssiin ja vielä yksi kertaa nopeus.
        Tuo selventänee miksi on isot potkurit. Kääntäen jos tuossa helikopterissa olisi vain metrinen potkuri pitäisi tolkuton tuuli tulla potkurin alle että se nostaisi polkijan ilmaan. Se tuntuu mahdottomalta.

        Katsoppa vielä videoita, noissa rupelit on niin lähella maanpintaa kuin mahdollista. Puhutaan maavaikutuksesta. Ilmaa paisneituu siiven alle kun ilma ei pääse vapaasti painumaan alaspäin.
        Vaikka kone on kolmessa metrissä ja roottori vajaassa neljässä on vielä hieman maavaikutusta. Kone nousisi korkemmallekin. mutta jos maavaikutus on edes pieni etu kannattaa se hyödyntää.
        Dronen pienehköt potkurit on selitettävissä niiden pienillä massoilla. Jos potkuri olisi isompi kasvaisi potkurien paino ja niiden kiihtyvyys ja hidastavuus heikkeneisi. Nythän ihan kiihdyttelemällä säädetään lentoasentoa.
        Suuremmilla lento olisi kevyempää mutta tilantarve kasvaisi ja vakavuus alkaisi kärsiä. homma on kompromissia joka suhteessa. On valittua sopiva lentoaika, vakavuus ja kompakti koko.
        Ihmiskopterissa oli pakko tehdä kokoa että kone yleensä nousee. On se kevyt. kuski heiluu ihan lankojen varassa ja lankat pitää koko härpäkken kasassa ettei roottorit nouse kattoon vaan alareunassa kulkee langat estämässä rungon taipumisen. En erottanut vielä missä kulkee ne langat jotka pyörittää itse kutakin roottoria. Roottorissa on jännä yksityiskohta ihan tyvessä lapakulma pienenee yllättäen estänee ilmaa karkaamasta keskiön läpi väärään suuntaan.

        airfoil

        Sulla taisi tulla ajatuskatkos, halkaisijan tuplaus pienentää tehoa 1/16 osaan samalle ilmamäärälle, mutta sillä ei ole tässä nyt mitään merkitystä.
        Tärkeää on, miten saadaan tarvittava voima pienimmällä teholla eli tehon tarve vakiovoimalle on suhteessa sqrt(1/A), joten siiven pituuden tuplaus tiputta tehontarpeen puoleen.


    • Anonyymi

      Kaikkea työtä tekemällä moni lupaa paljon kaikkea muutakin hyvää tässä maailmassa. "Matt4:8 Taas perkele otti hänet kanssansa sangen korkealle vuorelle ja näytti hänelle kaikki maailman valtakunnat ja niiden loiston"

      • Anonyymi

        Littumaahan uskomiseen tarvitaan siis kristityn typeryys.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      387
      5787
    2. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      15
      1742
    3. Onko kaivatullasi ruuvit löysällä

      eli himmeä pääkoppa? 🪚
      Ikävä
      110
      1014
    4. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      20
      932
    5. Moraaliköyhä S-ryhmä

      S-ryhmä on kehystänyt Israel-boikottipäätöksen “ihmisoikeuslinjaukseksi”, mutta toteutus paljastaa sen onttouden: valiko
      Tampere
      95
      914
    6. Minkä biisin omisit sun kaivatulle?

      Pieni perustelu olisi kiva. ❤️
      Ikävä
      56
      894
    7. Asentajako putosi radiomastosta

      https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000011707236.html Ihminen on kuollut pudottuaan radiomastosta Tampereen Teiskoss
      Tampere
      46
      882
    8. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      132
      882
    9. Miltä se tuntui

      Miltä se tuntui, kun ymmärsit minun ikävöineen sinua?
      Ikävä
      78
      861
    10. Onko kaivattusi

      seksuaalisesti vetovoimaisin ihminen jonka olet ikinä tavannut?
      Ikävä
      41
      833
    Aihe