Partio tahdeista..?

iloinenpiru

Eli tuli tässä jokin aika sitten puheeksi partiotahti. Kaikki laulut on nykyään melkein uskonnollisia. Ei ole ennen ollut.

Nyt mulle (monelle muullekkin kun asiasta keskusteltiin) ainakin herää kysymys: Mistä lähtien partiotahti on ollu uskonnollinen tapahtuma?

9

638

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :o)

      elikkästä mikäli puhut nuista Lapin partiolaisten vuosittaisista partiotaheista (en tiiä järjestetäänkö muissa piireissä partiotahteja...), niin käsittääkseni net on aikaisemmin (useampia vuosia sitten) tunnettu nimellä "hiljaiset päivät" elikkästä eräänlainen partiolaisten hengellinen tapahtuma. Se ajatus niissä varmasti vielä tänäänkin on tavallaan mukana (ite kyllä oon viimeks ollu partiotahissa savukoskella, joten siitä lienee muutama vuosi...) eli sieltäpä nuot uskonnolliset laulut varmasti juontaa. Mikäpäs siinä, hyviä lauluja ja mukavahan noita on laulaa:) Partiotahti-nimellä net on kuiten kulkenu niin kauan ku mie oon niissä käyny, ekan kerran taisin olla vuonna '96... Mutta niinkauan ne ainakin jollain tavalla on ollu ehkä myös uskonnollinenkin tapahtuma. Ja siis käsittääkseni sitä aiemmin vielä uskonnollisempi. (Jos joku tietää mua paremmin, niin korjakkaa ihmeessä!)

      Toivottavasti mie ees jotensaki vastasin sun kysymykseen:)

      • :o)

        Net on tosiaan niin kauan ku mie muistan, niin olleet ihan yhtä uskonnollisia. Tosiaan nyt en oo kyllä muutamaan vuoteen partiotahis ollu, että varsinaista nykytilannetta en toki tiedä.


    • essi

      jossain lupauksessa on pätkä >lupaan rakastaa jumalaani<
      partio on uskonnollinen harrastus, mut minkä uskonnon, sitä ei missään sanota.
      puhutaan omasta jumalasta, ei esim. kristinuskon jumalasta...
      mun mielestä tätä ei oo kauheesti huomioitu missään, mut voi olla et mäki oon väärässä

      mä en tiedä mitään partiotahdeista, meillä päin ei semmosia järjestetä, mut kerta partioki on uskonnollinen harrastus, ni miksei partiotapahtumatki voi olla uskonnollisia?

      • :o)

        Niinhän tuo menee joo tuon lupauksen kanssa:) ja mikäli ny yhtään muistan, niin jossai taidetaan sanoa, että partioliike ei oo sidoksissa silleen ainakaan yleisesti mihinkään uskontoon (eikä polittisesti sitoutunut yms yms), mutta aika monella lippukunnalla (siis Suomessa) taitaa olla ev.lut. seurakunta taustajoukkoina, monesti se rahallinen tukija ainaski, varsinki pienemmillä lippukunnilla. Ilman seurakuntia tuskin niin moni lippukunta pystyisi toimimaan. Näin ollen kristillinen kasvatus kuuluu läheisesti monen lippukunnan toimintaperiaatteisiin.


      • ***
        :o) kirjoitti:

        Niinhän tuo menee joo tuon lupauksen kanssa:) ja mikäli ny yhtään muistan, niin jossai taidetaan sanoa, että partioliike ei oo sidoksissa silleen ainakaan yleisesti mihinkään uskontoon (eikä polittisesti sitoutunut yms yms), mutta aika monella lippukunnalla (siis Suomessa) taitaa olla ev.lut. seurakunta taustajoukkoina, monesti se rahallinen tukija ainaski, varsinki pienemmillä lippukunnilla. Ilman seurakuntia tuskin niin moni lippukunta pystyisi toimimaan. Näin ollen kristillinen kasvatus kuuluu läheisesti monen lippukunnan toimintaperiaatteisiin.

        Niin, lupauksessa on *rakastaa jumalaaNI*, partiohan ei alunperin muistaakseni ollut uskonnollinen harrastus, partiolainen sai BP:n mukaan uskoa mihin tanhansa......
        Suomessa ei olla tätä kuunneltu sillä SP:n virallisessa ohjeessa kerrotaan että jos LPK:ta tukee jokin seurakunta täytyy lpk:n juuri tämän seurakunnan uskoa levitellä/harrastaa/käyttää (ei nyt keksi sopivaa sanaa tähän tapaukseen)....eli onko tässä sitten tarkoituksena että jos vartiolainen ei esim. kuulu kirkkoon niin hän ei saa olla partiossa (tai ainakaan tässä lpkssa) jos ei suostu uskonnonopetukseen...


      • :o)
        *** kirjoitti:

        Niin, lupauksessa on *rakastaa jumalaaNI*, partiohan ei alunperin muistaakseni ollut uskonnollinen harrastus, partiolainen sai BP:n mukaan uskoa mihin tanhansa......
        Suomessa ei olla tätä kuunneltu sillä SP:n virallisessa ohjeessa kerrotaan että jos LPK:ta tukee jokin seurakunta täytyy lpk:n juuri tämän seurakunnan uskoa levitellä/harrastaa/käyttää (ei nyt keksi sopivaa sanaa tähän tapaukseen)....eli onko tässä sitten tarkoituksena että jos vartiolainen ei esim. kuulu kirkkoon niin hän ei saa olla partiossa (tai ainakaan tässä lpkssa) jos ei suostu uskonnonopetukseen...

        En usko tai siis toivon, että partiotoiminnassa ei nuin pahasti eriteltäs ihmisiä, että "kiellettäs" (tjtn.) partion harrastaminen. Sehän tietty riippuu niin lpk:n "vaikutusvaltasista ihmisistä"... Itse olisin sitä mieltä, että partion tulisi olla suvaitsevainen, mutta niin...

        Muistelisin, että meillä päin ainaki joskus oli silleen, että jos ei kirkkoon kuulunut (ts. jos vanhemmat eivät maksaneet kirkollisveroa), niin sitte sellaisen lapsen leirimaksu oli vähän enemmän (srk siis lpk:n taustajärjestönä).

        Mutta totta kyllä, että "uskonnonopetusta" ei srk:n tukemassa lpk:ssa voi välttää... ohan se epäreilua niitä kohtaan, jotka eivät ole ev.lut.

        (olipas paljon lyhenteitä;) )


      • ***
        :o) kirjoitti:

        En usko tai siis toivon, että partiotoiminnassa ei nuin pahasti eriteltäs ihmisiä, että "kiellettäs" (tjtn.) partion harrastaminen. Sehän tietty riippuu niin lpk:n "vaikutusvaltasista ihmisistä"... Itse olisin sitä mieltä, että partion tulisi olla suvaitsevainen, mutta niin...

        Muistelisin, että meillä päin ainaki joskus oli silleen, että jos ei kirkkoon kuulunut (ts. jos vanhemmat eivät maksaneet kirkollisveroa), niin sitte sellaisen lapsen leirimaksu oli vähän enemmän (srk siis lpk:n taustajärjestönä).

        Mutta totta kyllä, että "uskonnonopetusta" ei srk:n tukemassa lpk:ssa voi välttää... ohan se epäreilua niitä kohtaan, jotka eivät ole ev.lut.

        (olipas paljon lyhenteitä;) )

        Mun on vaan pakko kommentoida tohon et mun mielest on väärin ottaa korkeampaa maksua jostain siksi että *et kuulu kirkkoon*!! Loppujen lopuksi kuinka paljon rahaa kirkollisverosta menee partiotoimintaan....

        Muuten Taruksella, olikos siellä mitään muuta ei kirkkoon kuuluville mm. leirikirkon aikana, meidän lpk:n kaikkien jäsenten piti sinne osallistua... Vai oliko tarkoituksena että kirkkoon kuulumattomat olisivat vain jääneet homehtumaan savuun...


      • :o)
        *** kirjoitti:

        Mun on vaan pakko kommentoida tohon et mun mielest on väärin ottaa korkeampaa maksua jostain siksi että *et kuulu kirkkoon*!! Loppujen lopuksi kuinka paljon rahaa kirkollisverosta menee partiotoimintaan....

        Muuten Taruksella, olikos siellä mitään muuta ei kirkkoon kuuluville mm. leirikirkon aikana, meidän lpk:n kaikkien jäsenten piti sinne osallistua... Vai oliko tarkoituksena että kirkkoon kuulumattomat olisivat vain jääneet homehtumaan savuun...

        Niinhän se on väärin! Olen samaa mieltä!

        Seki on myös aika syvältä, ku muinaisessa lippukunnassani se touhu meinas välillä mennä vähän enemmän hengelliseksi, kuin mitä partiolliseks (olipas selvä lause;) ).

        Taruksesta en tiedä, minen ollu sielä. Mutta aika epäreilulta taas kuulostaa, jos ei ollu oheistekemistä leirikirkon aikana! mikäli oikein ymmärrän, niin sielä oli myös vieraita muista maista (oliko?), niin heijän uskonto vielä suuremmalla todennäkösyydellä on jotain muuta ku ev.lut.

        Vaikka ihan positiivisesti uskontoon suhtaudunkin, niin mielestäni partiossa tulisi säilyä pääperiaattena partion harrastaminen. (no olipas fiksu lause...öh, no, mie en saa nyt ajatuksiani kirjallisena näköjään...vissiin väsy jo tähän aikaan... jottai meinasin vielä sanoa, mutta en saa ulos...)


      • Valoa
        *** kirjoitti:

        Niin, lupauksessa on *rakastaa jumalaaNI*, partiohan ei alunperin muistaakseni ollut uskonnollinen harrastus, partiolainen sai BP:n mukaan uskoa mihin tanhansa......
        Suomessa ei olla tätä kuunneltu sillä SP:n virallisessa ohjeessa kerrotaan että jos LPK:ta tukee jokin seurakunta täytyy lpk:n juuri tämän seurakunnan uskoa levitellä/harrastaa/käyttää (ei nyt keksi sopivaa sanaa tähän tapaukseen)....eli onko tässä sitten tarkoituksena että jos vartiolainen ei esim. kuulu kirkkoon niin hän ei saa olla partiossa (tai ainakaan tässä lpkssa) jos ei suostu uskonnonopetukseen...

        Luepas paremmin ne ohjeet ennen kuin alat viittaamaan niihin..

        B-P sanoi ja kirjoitti aikoinaan muun muassa tämän lauseen: "Partioliikkeessä ei ole uskonnollista puolta. Se on kaikkinensa uskonnollisuudelle perustuvaa, mikä tarkoittaa, että on jumala, joka käsitetään ja jota palvellaan." Ja jo aivan ensimmäisessä partioliikkeen pohjana olevassa teoksessa, Partiopojan kirjassa, hän kirjoitti: "Jokaisella pojalla tulisi olla uskonto."

        Olet siis selvästi tulkinnut varsin väärin B-P:n ajatuksen - kyse ei ole siitä, että uskonto olisi yhdentekevää, pelkästään uskontokunnalla ei ole väliä.

        Suomessa muuten sovelletaan tuota aivan siten kuin muuallakin, jopa vapaammin kuin useissa maissa. Meillä hyväksytään toimintaan mukaan jopa ateisti, vaikkei sellaista partiolaista virallisesti voi edes olla olemassa. Meillä se on jätetty sen yksilön omantunnon varaan, voiko hän luvata rakastaa jumalaansa, jos ei niin tee, ja uskoa silti pyrkivänsä noudattamaan partioihanteita..

        Jottei jäisi laisinkaan epäselväksi, miten asia on meillä Suomessa, niin lainaanpa tähän alle otteen suoraa SP:n peruskirjasta, mistä pätkästä selviää myös se, kuinka tulisi suhtautua muuta uskontoa tunnustaviinkin:

        "USKONNOLLISEN KASVATUKSEN PERIAATTEET
        SP-FS:n harjoittamassa uskonnollisessa kasvatuksessa noudatetaan Suomen evankelisluterilaisen ja Suomen ortodoksisen kirkon tunnustusta. Muuta uskontoa tunnustaville partiolaisille varataan tilaisuus saada oman tunnustuksensa mukaista kasvatusta.

        Partioideologian perusperiaatteiden mukaan partioinnin tulee kehittää myönteistä asennoitumista uskontoon.

        Uskonnollinen kasvatus kuuluu olennaisena osana partiotoimintaan sen kaikilla alueilla.

        Tämän perusteella:

        Lippukunnat, joiden taustasyhteisönä on tunnustuksellinen uskontokunta, antavat sen tunnustuksen mukaista uskonnollista kasvatusta.

        Lippukunnat, joilla ei ole uskonnollista yhteisöä taustayhteisönään, tukevat jäsentensä uskonnollista kehitystä sen mukaan, mihin uskonnolliseen yhteisöön he kuuluvat."


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      4121
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2368
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2076
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      101
      1733
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1362
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      311
      1290
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe