Mazda CX-30 kokemuksia?

Anonyymi

Onko näitä foorumin lukijoilla, kokemuksia kaipaan, hienon oloinen laite ja herättää omistamisen haluja. CX-3:n näin kaupan parkkipaikalla se taas vaikutti kovin pieneltä, onko tämä yhtään isompi?

28

16724

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      CX-30 on ihan pikkuriikkisen tilavampi auto, näin ulkomailta tietoja lainaten.
      ''Dimensions Mazda CX-30 vs Mazda CX-3.
      Wheelbase 104.5 inches. 101.2 inches.
      Length 173 inches. 168.3 inches.
      Width 70.7 inches. 69.6 inches.
      Height 62.2 inches. 60.7 inches.
      Ground Clearance 6.9 inches. 6.1 inches. ''

    • Anonyymi

      Osaako joku sanoa että millainen tuo skyaktive-x moottori on? Kannataako maksaa ekstraa? Onko siinä imuventtiilien nokeentumisen/tukkeentumisen kanssa samanlaista ongelmaa kuten muissa suorasuihkutus moottoreissa joissa on pakokaasun takaisin kierrätysjärjestelmä?

      • Anonyymi

        Valitettavasti toistaiseksi kukaan ei pysty sanomaan tuohon tietävää vastausta, koska Mazda Skyactiv-X on ollut markkinoilla noin vuoden verran.
        Tuosta videosta kuitenkin selviää moottorin toiminta periaate 0:35 kohdasta alkaen.
        https://www.youtube.com/watch?v=vD1mPPkuRIE

        Jos et halua lisäsuorituskykyä, pärjäät kyllä tuolla laiskemmalla 150hv tehorajoitetulla Skyactiv-G 2.0l moottorillakin. Tämä on ainakin luotettava moottori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valitettavasti toistaiseksi kukaan ei pysty sanomaan tuohon tietävää vastausta, koska Mazda Skyactiv-X on ollut markkinoilla noin vuoden verran.
        Tuosta videosta kuitenkin selviää moottorin toiminta periaate 0:35 kohdasta alkaen.
        https://www.youtube.com/watch?v=vD1mPPkuRIE

        Jos et halua lisäsuorituskykyä, pärjäät kyllä tuolla laiskemmalla 150hv tehorajoitetulla Skyactiv-G 2.0l moottorillakin. Tämä on ainakin luotettava moottori.

        Kerro ihmeessä lisää tehorajoituksesta. Kuinka paljon tehoja irtoaisi ilman rajoituksia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro ihmeessä lisää tehorajoituksesta. Kuinka paljon tehoja irtoaisi ilman rajoituksia?

        Tehorajoitus on tehty siksi koska sen tarkoituksena on alentaa polttoaineenkulutusta ja pakokaasupäästöjen määriä. Lisäksi on autovalmistajalle helpompaa ja halvempaa valmistaa samankokoista moottoria useammassa eri automallissa kuin valmistaa erilaisten litratilavuuksien moottoreita eri automalleille. Tehorajoitetut Skyactiv-G 2.0 sarjan moottorit 120hv, 122hv, 145-146hv, 150hv ovat melko samanlaisia moottoreita kuin 165hv versio. Mutta erona on Mazda3(aiemmin 122hv ) ja CX-30 150hv on lisätty 24voltin kevythybidijärjestelmä.

        Ulkomailla porukka ohjelmoi näihin tehorajoitettuihin Skyactiv-G 2.0 moottoreihin 162-165hv perus tehon. Enemmän tehoja haluavat laittavat sitten ECU:lle viritysohjelman jolloin moottori tuottaa viritysohjelman tekijän taidoista riippuen 169-179hv ja 220-229Nm. Osaavimmat virittäjät ovat saaneet moottorille 179hv tehot pelkällä viritysohjelmalla. Ohjelmistomuutoksen moottorille antama suorituskyvyn parannus on huomattavissa jo 3000-3250rpm alkaen, jatkuen aina 6500rpm asti. 185hv tehoihin pääseminen vaatii viritysohjelman lisäksi vielä vapaammin virtaavan pakoputkiston ja vapaavirtaussuodattimen. Huomioitavaa on, että auto ei ehkä(painosanalla ehkä) ohjelmoinnin ansiosta läpäise määräaikaista katsastusta päästöjen takia.


    • Anonyymi

      Kiitos tuosta youtube videosta.. selvitti aika paljonkin tuosta moottorista, huikeasti kaikenlaista viritystä täynnä.. suurimmaksi riskin paikaksihan tuossa näyttäisi paljastuvan tuo nokkaketju joka on koneen takana, eli jos pitää venymisen&kulumisen takia ikinä vaihtaa niin sitten kyllä maksaa ja paljon koska pitää ilmeisesti irroittaa koko kone ja irroittaa myös vaihdellaatikko. Toivottavasti on kestävämpää tavaraa kuin mersuissa, bemareissa ja vastaavissa.. _Kyllähän tuon uutena uskaltaa ostaa ja pitää vähintään sen takuuajan ja varmaan pidemmällekin eikä tuon nokkaketjun kulumisesta pysty sanomaan mitään ennenkuin on oikeasti paljo kilsoja takana. Videosta päätellen tuo ajoitus on todella tarkkaa puuhaa eikä kyllä kärsi yhtään heittoa jotta ei tule ongelmia. Pakokaasujakin kierrätetään mutta jollaintavalla eritavalla kuin muissa eli imuventtiilitkin jossain vaiheessa saattaa olla tukossa. Eiköhän tuolla turvallisesti ainakin sen 200tkm ajele ja varmaan vähän pidemmällekin.

      • Anonyymi

        Tuohon imuventtiilien karstoittumisen estämiseen auttaa kyseisessä moottorissa hiukkaussuodatin, joka on siellä päästöjen sijaan puhdistamassa kierrätettävää ilmaa.


    • Anonyymi

      Nyt vajaa kaksi viikkoa ollut uusi CX-30, awd. Mielestäni tilat ovat kompaktit, jos suurempaa/pidempää tavaraa kuljetettavana, takakontti käy sitten pieneksi. Takapenkille mahtuu hyvin kaksi lastenistunta. Meillä lasten kuljetukset yleensä parin km matkoja hoitoon, auto muuten valtaosin yhden henkilön käytössä.

      Täytyy sanoa, että ajettavuus on erinomainen. Auto kulkee suoraan, sitä ei tarvitse "paimentaa" Muutenkin nautittava ajettavuus, joka osaltaan varmasti G-vectoring järjestelmän ansiota. Ajamista helpottavat adaptiivinen vakionopeuden säädin, sekä Hud-näyttö. Hyvä varustelu jo ns. perusmalleissa. Sisätilat premium-tasoa.

      Edellinen auto oli 5-sarjan BMW (vm 2015) Voi sanoa, että ajettavuus Mazdassa on parempi, vaikka ei bemarikaan huono ollut. CX-30 on yllättävän hyvä maantieajossa noinkin pieneksi autoksi. Mukavaa on myös hyvä näkyvyys, kun auto hieman korkeampi. En voi muuta kuin suositella👍

    • Anonyymi

      Miten kiire taas on sitten ruostesuojaukseen kun pellit nyt taas varmaan samaa laatua kuin Japseissa noin muuten oli 70-80 luvulla?

      • Anonyymi

        Aikaa on mennyt tuosta 70-80 luvusta 40-50 vuotta... Entiset ajat ovat mennyttä, nykyisin pellit varmasti merkissä hyvää laatua.Tuosta ei tarvitse niin huolehtiakaan, jos tarkoitus vaihtaa autoa n 3-5 vuoden välein. Jos haluaa, ruostesuojauksen voi ottaa, niissä pitkä takuu.


    • Anonyymi

      Pari kuukautta ollut tuo uusi cx 30 mazda ja siinä on sellainen "ominaisuus" joka häiritsee. Eli moottorissa on sylintereiden leppuutusjärjestelmä ja kun pari sylinteriä lähtee pois pelistä niin alkaa outo värinä/ melkein voi sanoa tärinäksi. Kysytty huollosta onko tuo normaalia niin kuulemma on. Eli jos häiritsee niin sitte sportti asento jolloin keirrokset tietty nousee ja kaikki sylinterit taas mukana ... no tuo taas vaikuttaa kulutukseen ..... Ei oikein hyvä.

      • Anonyymi

        Mikä moottori täristää tuolla tavalla?
        Itsellä se Skyactiv-X enkä ole huomannut tärinöitä vaikka ilmeiseti joku sylinteri levossa onkin. Tai ainakin se graafinen näyttö näyttää että lepuutus olisi käytössä.


    • Anonyymi

      Näin pakkasilla cx- 30 on surkean kylmä auto. Vaikka pidät sen lämmityksessä ei edes siedettävää lämmintä sisätilaan saa kuin vasta puolen tunnin ajon jälkeen! Muutenkin mallin ilmastointi on huono. Kesällä kun aurinko paahtaa ohjaamon kuumaksi, mutta ulkona on vaikka 14 et saa sisätilaa viileäksi muuta kuin kääntämällä lämpötilan minimiin. Jos haluat että sisätilassa on mukavat 22- 23 säädä numeronäyttöön 18 astetta. Siis hidas ja outo koko lämmitysjärjestelmä.

      • Anonyymi

        Höpö höpö, oletko koskaan edes istunut tuossa autossa.


      • Anonyymi

        CX-3 ilmanvaihto puutteellinen. Laitoin maskisuojan ja nyt on lämmin (-16). Kesällä kyllä viilenee mutta huurtuminen ongelma.


      • Anonyymi

        Mielestäni lämpiää aivan hyvin. Tänään - 25 ja 5-10 min niin autossa jo lämmin. Normaalisti lohkossa oli ennen ajoa, mutta ei esim. sisätilan lämmitin ollut päällä.

        Kesällä viilenee suorastaan loistavasti.
        CX-30 vm 21 käyttöönotto 4-21.

        Edellinen vehje, BMW 5 -sarja, 2015 lämpeni samaa nopeutta.

        Ps. On muuten tosi hyvä neliveto CX-30 : ssä. Auto etenee hyvin paljosta lumesta huolimatta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielestäni lämpiää aivan hyvin. Tänään - 25 ja 5-10 min niin autossa jo lämmin. Normaalisti lohkossa oli ennen ajoa, mutta ei esim. sisätilan lämmitin ollut päällä.

        Kesällä viilenee suorastaan loistavasti.
        CX-30 vm 21 käyttöönotto 4-21.

        Edellinen vehje, BMW 5 -sarja, 2015 lämpeni samaa nopeutta.

        Ps. On muuten tosi hyvä neliveto CX-30 : ssä. Auto etenee hyvin paljosta lumesta huolimatta

        Millaisia kulutuslukemia teillä on neliveto cx-30 kanssa?

        Minulla menee noin 7,5l / 100 km, joten mikään bensapihi ainakaan mun cx-30 ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millaisia kulutuslukemia teillä on neliveto cx-30 kanssa?

        Minulla menee noin 7,5l / 100 km, joten mikään bensapihi ainakaan mun cx-30 ei ole.

        Neliveto CX-30 automaatti 6,6 l/100 km.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millaisia kulutuslukemia teillä on neliveto cx-30 kanssa?

        Minulla menee noin 7,5l / 100 km, joten mikään bensapihi ainakaan mun cx-30 ei ole.

        Ei taida olla skyactiv-x moottori kun noin paljon vie?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida olla skyactiv-x moottori kun noin paljon vie?

        On se skyactiv-X. Vuoden neliveto, automaatti ja 2020 mallia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Neliveto CX-30 automaatti 6,6 l/100 km.

        Minkä vuotinen ja millaisessa ajossa pääset noihin lukuihin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä vuotinen ja millaisessa ajossa pääset noihin lukuihin?

        Vm 2021 käyttöönotto 4/21. Seka- ajoa. Kaupunkia ja maantieajoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millaisia kulutuslukemia teillä on neliveto cx-30 kanssa?

        Minulla menee noin 7,5l / 100 km, joten mikään bensapihi ainakaan mun cx-30 ei ole.

        Minulla CX-30 automaatti X-koneella todellinen kulutus lähes aina 7,2- 7,8 välillä (riippuen kuinka paljon on maantie ajoa). Ajotietokoneen lukema on aina 0,5-0,9l vähemmän kuin todellinen kulutus. X-koneessahan (186hv) ei ole sylinterien lepuutusta kuten G-koneessa on (150hv).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö, oletko koskaan edes istunut tuossa autossa.

        Katoppas, jollain meni herne nekkuun jo vuosi sitten. Avasin tämän ketjun uudelleen. Miksi valehtelisin? Mazdani täyttää helmikuussa 3 v, joten oma on autoni. Myyjä soitteli josko haluaisin vaihtaa uudempaan ja kyseli mitä olen tykännyt. Kerroin hänellekin, että ilmastointi on huono. On kuulema tullut muitakin valituksia samasta asiasta, joten höpöt sulla on housuissas.


    • Anonyymi

      Mulla Mazda 3 skyactiv x moottorilla, automaatti ja neliveto. Ei voi kuin olla tyytyväinen auton tekniikkaan. 2l bensakoneella ajan kaupungissa 5.5l kulutuksella, maantiellä 6l. Auto on hyvä ajaa ja rengasmelu lähes olematon. Olen myös koeajanut cx-30 mallin mikä on ainoastaan korotettu ja hieman isompi kori. Kannattaa käydä koeajamassa jos yhtään mietit asiaa 👍

    • Anonyymi

      Onko kukaan CX-30 omistaja vaihdattanut raitisilmasuodatinta huollossa? Sen vois itse vaihtaa helposti, kun tietäis varaosanumeron. Jossain sanottiin että cx-3 ja cx-30 käyttää samaa raitisilmasuodatinta, mutta ainakaan Motonetin myymät cx-3 sopivat suodattimet on muutaman millin pienempiä kuin CX-30 alkuperäinen suodatin.

      • Anonyymi

        130€ on raitisilmasuodattimen vaihtohinta 2v huollossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        130€ on raitisilmasuodattimen vaihtohinta 2v huollossa.

        Merkkihuollon tiskillä kerrottiin kysyttäessä että CX-30 raitisilmasuodatin maksaa 55 €. Vaihtotyö kuuluu 2. huollon hintaan. No,pari kertaa olen tuon suodattimen paineilmalla putsannut. Minuutissa vaihtaa itsekin ja netistä löytyy kyllä suodatin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2580
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1950
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1499
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1028
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      913
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe