Saammeko koskaan enää elää ilman pelkoa?

Tein eilen pienen nostalgiamatkan musikaalisesti, vuoteen 1969 ja katselin videoita Woodstockfestivaaleilta, mm. Janis Joplinia ja muitakin youtube.videoita samalta aikakaudelta. mm Moody Bluesin Procession ja Iron Butterflyn ikoonista In A Gadda Da Vida (In The Garden of Eden) ja mietin katsellessani noita ihmismassoja jotka juhlivat nuoruuttaan siellä mutaisella pellolla lähellä Betheliä että tuo aika ei todellakaan koskaan palaa.
Kasvomaskit, ekonominen lama, tyhjät lentokentät ja tartuttamisen ja sairastumisen pelko ovat päivän teema. Pelkäämpä pahoin että maailma on muuttunut lopullisesti ja paluuta nuoruutemme optimistisuuteen ja huolettomuuteen ja suruttomuuteen ei ole eikä edes tule. Maailma missä lapsenlapsemme ja heidän lapsemme tulevat elämään on todellakin erilainen. Viattomuuden aika on loppunut.

271

982

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minä pidän hyvänä asiana, että meidät pysäytettiin.
      Löysät pois!
      Back to basics!

      • Anonyymi

        Hyvä jos ihmiset rauhoittuvat, turha matkustelu vähenee, tuhlaus samoin, keskitytään elämään pienempää elämää.
        Vähemmän kuluttamista, enemmän luontoa ja läheisyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä jos ihmiset rauhoittuvat, turha matkustelu vähenee, tuhlaus samoin, keskitytään elämään pienempää elämää.
        Vähemmän kuluttamista, enemmän luontoa ja läheisyyttä.

        Samaa mieltä, ekologinen elämä on oikea tyyli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä, ekologinen elämä on oikea tyyli.

        "Samaa mieltä, ekologinen elämä on oikea tyyli."
        Tyylin oikeellisuudestaen en tiedä mutta pirun ikävää se ainakin on.


    • Anonyymi

      Minua hirvittää eniten islamin uskoisten kansojen vyöry ja omien arvojemme polkeminen. Liikakansoitus tuhoaa puan koko maailman ja suvakit siinä avustaa.

      • Anonyymi

        Tso tso H-44 jätä välillä tuo persuilu, liian silmään pistävää.


      • Anonyymi

        Juuri noin. Tulee kaapuporukkaa, jotka eivät edes halua sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan, vaan elelevät omissa yhteisöissään, hyödyntäen imemällä kaiken mahdollisen tuen sekä avun, joista yhteiskunta hyötyy minimaalisen vähän , erittäin pienen ryhmän työllistyessä tuottavaan työhön , kuin Kelaan eliniäisesti.
        Kaapujen nuorisosta tulee vain poliisin ja muitten viranomaisten mieliharmi.
        Suvakkiväki sulkee naiviuttaan , ja osa naisista haluaa vieläpä syleillä ongelmat pois silmistään , jopa hyödyntäen karvaranteiden suomia mahdollisuuksia lemmensaralla.
        Tosin sekin muistuttaa kalastamisesta tuttua; pyydystä ja päästä periaatetta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juuri noin. Tulee kaapuporukkaa, jotka eivät edes halua sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan, vaan elelevät omissa yhteisöissään, hyödyntäen imemällä kaiken mahdollisen tuen sekä avun, joista yhteiskunta hyötyy minimaalisen vähän , erittäin pienen ryhmän työllistyessä tuottavaan työhön , kuin Kelaan eliniäisesti.
        Kaapujen nuorisosta tulee vain poliisin ja muitten viranomaisten mieliharmi.
        Suvakkiväki sulkee naiviuttaan , ja osa naisista haluaa vieläpä syleillä ongelmat pois silmistään , jopa hyödyntäen karvaranteiden suomia mahdollisuuksia lemmensaralla.
        Tosin sekin muistuttaa kalastamisesta tuttua; pyydystä ja päästä periaatetta.

        Täytyy oikaista sinua !
        Kun perussumalaiset eivät ole suvakkeja niin luulisi heidän olevan yhteiskunnalle hyödyllisiä.
        Voisitko esimerkkinä esittää jotain josta huomaa teidän hyödyllisyyden j missä positiivisuutenne ilmenee, oletteko kilttejä imisiä.


      • Pertikki kirjoitti:

        Täytyy oikaista sinua !
        Kun perussumalaiset eivät ole suvakkeja niin luulisi heidän olevan yhteiskunnalle hyödyllisiä.
        Voisitko esimerkkinä esittää jotain josta huomaa teidän hyödyllisyyden j missä positiivisuutenne ilmenee, oletteko kilttejä imisiä.

        Korj. Perussuomalaiset


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Täytyy oikaista sinua !
        Kun perussumalaiset eivät ole suvakkeja niin luulisi heidän olevan yhteiskunnalle hyödyllisiä.
        Voisitko esimerkkinä esittää jotain josta huomaa teidän hyödyllisyyden j missä positiivisuutenne ilmenee, oletteko kilttejä imisiä.

        "Täytyy oikaista sinua !"
        Totta on, että perussuomalaiset ei ole suvakkeja joten näin ollen ovat hyödyllisiä yhteiskunnalle.
        Perusuomalaisten hyödyllisyyden huomaa mm. siitä, että järkiperustein vastustavat nykyistä suvakkien ajamaa linjaa jonka seurauksena maan täyttää Anonyymi Tänään 12:09
        kuvailema kaapuporukka.
        Perussuomalaiset on erittäin kilttejä olivatpa sitten "imisiä" tai sitä toista sukupuolta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri noin. Tulee kaapuporukkaa, jotka eivät edes halua sopeutua suomalaiseen yhteiskuntaan, vaan elelevät omissa yhteisöissään, hyödyntäen imemällä kaiken mahdollisen tuen sekä avun, joista yhteiskunta hyötyy minimaalisen vähän , erittäin pienen ryhmän työllistyessä tuottavaan työhön , kuin Kelaan eliniäisesti.
        Kaapujen nuorisosta tulee vain poliisin ja muitten viranomaisten mieliharmi.
        Suvakkiväki sulkee naiviuttaan , ja osa naisista haluaa vieläpä syleillä ongelmat pois silmistään , jopa hyödyntäen karvaranteiden suomia mahdollisuuksia lemmensaralla.
        Tosin sekin muistuttaa kalastamisesta tuttua; pyydystä ja päästä periaatetta.

        Eipä taas kauan mennyt kun rasistit pilaavat keskustelun.
        Terviesä sinne "pönttövuoren tunnelin taakse", jossa maaahnmuuttajaa ei ehkä ole nätykään.
        Täällä ruuhka-Suomessa tapaan työssäkäyviä, työssäolevia maahanmuuttajia lähes päivittäin, riippuen missä liikun.
        Toisen polven maahanmuuttaja on kuin suomalainen, käy koulua, opiskelee
        ja menee töihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä taas kauan mennyt kun rasistit pilaavat keskustelun.
        Terviesä sinne "pönttövuoren tunnelin taakse", jossa maaahnmuuttajaa ei ehkä ole nätykään.
        Täällä ruuhka-Suomessa tapaan työssäkäyviä, työssäolevia maahanmuuttajia lähes päivittäin, riippuen missä liikun.
        Toisen polven maahanmuuttaja on kuin suomalainen, käy koulua, opiskelee
        ja menee töihin.

        Mene vain itse sinne pönttöösi!
        Tiedän ja näen kyllä itse nämä ruuhka-Suomen "työtelijäät". Asun nimittäin kehä ykkösen sisäpuolella, jos sattumalta tiedät sijainnin.


      • Anonyymi

        Niin ja, kun ne lisääntyvätkin rajusti vielä täälläkin Suomessa.
        Islamin torjuntaan novitshock.


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Ai sä näit tuon linkin sopivammaksi. Minä tämän:

        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16514117/voisikohan-se-olla-niin

        Tuo oli juuri se keskustelu jota halusin laajentaa uudella aloituksella. Silleen että sen sijaan että keskustelisimme huruhunkzin tai minun hippiajoistamme keskustelisimme sen sijaan miksi nykyajan lapsista ei voi tulla koskaan tulla hippejä, koska ei rockfestareilla ole kiva hyppiä ja huutaa maski suun päällä. Ja sitäpaitsi, sanovat että rock'n roll on kuollut.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Tuo oli juuri se keskustelu jota halusin laajentaa uudella aloituksella. Silleen että sen sijaan että keskustelisimme huruhunkzin tai minun hippiajoistamme keskustelisimme sen sijaan miksi nykyajan lapsista ei voi tulla koskaan tulla hippejä, koska ei rockfestareilla ole kiva hyppiä ja huutaa maski suun päällä. Ja sitäpaitsi, sanovat että rock'n roll on kuollut.

        PelkääNpä on päässyt ruostumaan

        Tottakai sodan jälkeen talousnousu oli juovuttava

        Hyvinvointivaltio alkoi 1.7.1962 Suomessa
        Tuli yliopistoja Kelan toimistoja terveystaloja ..
        joka paikkaan ja siten työpaikkoja kaikille
        Professoreja otettiin virkoihin kadunkävelijöiden joukosta

        Viattomuuden aika oli ohi myös 1929 pörssiromahduksen jälkeen kun maailma oli valmis ja ihmiset kerjäsivät USAn kaduilla ja LAMAA EI SAATU millään poikki

        Mutta ihana virkistävä maailmansota tuhosi kaiken ja erityisesti LOPETTI LAMAN ja

        tuli ihana viattomuuden aika suuta soitettiin ja hippeiltiin ja sitten ryhdistäydyttiin ja mentiin sosdem-virkamiehiksi hyvinvointivaltioon


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Tuo oli juuri se keskustelu jota halusin laajentaa uudella aloituksella. Silleen että sen sijaan että keskustelisimme huruhunkzin tai minun hippiajoistamme keskustelisimme sen sijaan miksi nykyajan lapsista ei voi tulla koskaan tulla hippejä, koska ei rockfestareilla ole kiva hyppiä ja huutaa maski suun päällä. Ja sitäpaitsi, sanovat että rock'n roll on kuollut.

        Voisihan sitä tietysti keskustella siitä "miksi nykyajan lapsista ei voi tulla koskaan tulla hippejä, koska ei rockfestareilla ole kiva hyppiä ja huutaa maski suun päällä. Ja sitäpaitsi, sanovat että rock'n roll on kuollut.", mutta kysynpä nyt kuitenkin, että miksi ihmeessä "nykyajan lapsista" edes pitäisi tulla juuri "hippejä" ja uskotko kovinkaan monen nuoren edes haluavan lokeroida itsensä ahtaasti ryhmään "hipit"?

        Mitä tulee festareihin niin vain yksi kesä tässä toistaiseksi mennyt ilman niitä ja kaikkien nuorten juttu ne eivät ole olleet koskaan. Nuorille (yksilöille) se festareiden puuttuminen ei ole suuri menetys, järjestäjille ja esiintyjille ym. kyllä.

        Bessie


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisihan sitä tietysti keskustella siitä "miksi nykyajan lapsista ei voi tulla koskaan tulla hippejä, koska ei rockfestareilla ole kiva hyppiä ja huutaa maski suun päällä. Ja sitäpaitsi, sanovat että rock'n roll on kuollut.", mutta kysynpä nyt kuitenkin, että miksi ihmeessä "nykyajan lapsista" edes pitäisi tulla juuri "hippejä" ja uskotko kovinkaan monen nuoren edes haluavan lokeroida itsensä ahtaasti ryhmään "hipit"?

        Mitä tulee festareihin niin vain yksi kesä tässä toistaiseksi mennyt ilman niitä ja kaikkien nuorten juttu ne eivät ole olleet koskaan. Nuorille (yksilöille) se festareiden puuttuminen ei ole suuri menetys, järjestäjille ja esiintyjille ym. kyllä.

        Bessie

        Bessie, järkevä, tolkullinen kirjoitus

        - maski suun edessä -


      • Paloma01 kirjoitti:

        Tuo oli juuri se keskustelu jota halusin laajentaa uudella aloituksella. Silleen että sen sijaan että keskustelisimme huruhunkzin tai minun hippiajoistamme keskustelisimme sen sijaan miksi nykyajan lapsista ei voi tulla koskaan tulla hippejä, koska ei rockfestareilla ole kiva hyppiä ja huutaa maski suun päällä. Ja sitäpaitsi, sanovat että rock'n roll on kuollut.

        """miksi nykyajan lapsista ei voi tulla koskaan tulla hippejä, koska ei rockfestareilla ole kiva hyppiä ja huutaa maski suun päällä."""

        Aika hauskaa. Ei se suinkaan ole maskeista kiinni, ettei heistä voi tulla hippejä. Monet trendit ovat puhaltaneet nuorison keskuudessa jo hippikauden jälkeen. Nykynuoret räjähtäisivät nauramaan kuullessaan sanankin hippi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voisihan sitä tietysti keskustella siitä "miksi nykyajan lapsista ei voi tulla koskaan tulla hippejä, koska ei rockfestareilla ole kiva hyppiä ja huutaa maski suun päällä. Ja sitäpaitsi, sanovat että rock'n roll on kuollut.", mutta kysynpä nyt kuitenkin, että miksi ihmeessä "nykyajan lapsista" edes pitäisi tulla juuri "hippejä" ja uskotko kovinkaan monen nuoren edes haluavan lokeroida itsensä ahtaasti ryhmään "hipit"?

        Mitä tulee festareihin niin vain yksi kesä tässä toistaiseksi mennyt ilman niitä ja kaikkien nuorten juttu ne eivät ole olleet koskaan. Nuorille (yksilöille) se festareiden puuttuminen ei ole suuri menetys, järjestäjille ja esiintyjille ym. kyllä.

        Bessie

        Jokaisella aikakaudella on omat idolinsa enkä minä tietenkään tarkoittanutkaan että voi ikävää kun nykynuorista ei voi tulla hippejä jos maskipakko ja sairausaallot jatkuvat tulevaisuudessa. Aika suoraviivaista päättelyä :) Se oli vain ikäänkuin esimerkki siitä miten tämän päivän nuoriso ei voi osallistua suuriin joukkotapahtumiin vapaasti.

        Minun lapsenlapseni (vanhin) kuuntelee e-korealaista poikabändiä BTS:ssää ja kävi toisen mummonsa kanssa Lontoossa Wembledonissa niiden konsertissa viime vuonna. Nyt he suunnittelevat E-Korean matkaa ensi vuodelle ja puhuvat samalla matkalla käyvänsä Japanissa. Ei mitään varmuutta tuleeko matkasta mitään.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Jokaisella aikakaudella on omat idolinsa enkä minä tietenkään tarkoittanutkaan että voi ikävää kun nykynuorista ei voi tulla hippejä jos maskipakko ja sairausaallot jatkuvat tulevaisuudessa. Aika suoraviivaista päättelyä :) Se oli vain ikäänkuin esimerkki siitä miten tämän päivän nuoriso ei voi osallistua suuriin joukkotapahtumiin vapaasti.

        Minun lapsenlapseni (vanhin) kuuntelee e-korealaista poikabändiä BTS:ssää ja kävi toisen mummonsa kanssa Lontoossa Wembledonissa niiden konsertissa viime vuonna. Nyt he suunnittelevat E-Korean matkaa ensi vuodelle ja puhuvat samalla matkalla käyvänsä Japanissa. Ei mitään varmuutta tuleeko matkasta mitään.

        Ainakin suomi24 tietää nyt, että lapsenlapsesi toinen mummo on varoissaan , kun vie lasta maailman ääriin jonkun poikabändin perässä ja noin vaan piipahdetaan japseissakin. Kyllä se on varmaan lapsen kehitykselle tärkeää !!!!!’ Eikö se varakas mummo olisi voinut ostaa auton siihen perheeseen, ettei sinun olisi tarvinnut omaasi antaa? Sinun piti viedä lapsoset katsomaan Kolumbian slummeja. Sotkiko korona suunnitelmat ?


    • Anonyymi

      En pelkää mitään, jos on tullakseen tulee coronakin, ja etenkin jos noudattaa ohjeita viruksen välttämiseksi silloin se on vain huonoa tuuria..

      Pirren

      • Anonyymi

        Jokaisella dukupolvilla on omat "viruksensa" meillä se oli ydin pommien pelko, minä ainakin pelkäsin kun katsoin iho repalesena juoksevaa tyttöä Japanissa.

        Pirre


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisella dukupolvilla on omat "viruksensa" meillä se oli ydin pommien pelko, minä ainakin pelkäsin kun katsoin iho repalesena juoksevaa tyttöä Japanissa.

        Pirre

        " kun katsoin iho repalesena juoksevaa tyttöä Japanissa" ???

        Minulle teki todella lähtemättömän vaikutuksen kauhusta, kun katselin Vietnamista filmin, jossa tämä tyttö juoksi pakoon napalman-pommituksista.

        Japanin tuhoista olen nähnyt myös kuvia ja lukenut kirjoja, samoin kuin Vietnamin sodasta, mutta ajattelin, että sekoitatko nyt Pirre Japanin pommitukset ja Vietmanin sodat?


      • Kristiina23 kirjoitti:

        " kun katsoin iho repalesena juoksevaa tyttöä Japanissa" ???

        Minulle teki todella lähtemättömän vaikutuksen kauhusta, kun katselin Vietnamista filmin, jossa tämä tyttö juoksi pakoon napalman-pommituksista.

        Japanin tuhoista olen nähnyt myös kuvia ja lukenut kirjoja, samoin kuin Vietnamin sodasta, mutta ajattelin, että sekoitatko nyt Pirre Japanin pommitukset ja Vietmanin sodat?

        https://en.wikipedia.org/wiki/Phan_Thi_Kim_Phuc#/media/File:TrangBang.jpg
        Kysymys ilmeisesti tästä tytöstä.
        Hän asuu nykyisin Kanadassa. Wiki tiesi kertoa että hän pääsi lopulta opiskelemaan Kuubaan ja meni siellä naimisiin toisen vietnamilaisen opiskelijan kanssa. Matkalla Moskovaan kuherruskuukaudella kone teki välilaskun New Foundlandissa, koska tarvi polttoainetta ja Kim Phuc ja hänen miehensä loikkasivat länteen.
        Hän ei ole koskaan ollut vapaa kivuista jotka napalm hänelle aiheutti mutta on löytänyt apua terapiasta ja sairaalahoidosta Kanadassa sekä kristinuskosta.


      • Paloma01 kirjoitti:

        https://en.wikipedia.org/wiki/Phan_Thi_Kim_Phuc#/media/File:TrangBang.jpg
        Kysymys ilmeisesti tästä tytöstä.
        Hän asuu nykyisin Kanadassa. Wiki tiesi kertoa että hän pääsi lopulta opiskelemaan Kuubaan ja meni siellä naimisiin toisen vietnamilaisen opiskelijan kanssa. Matkalla Moskovaan kuherruskuukaudella kone teki välilaskun New Foundlandissa, koska tarvi polttoainetta ja Kim Phuc ja hänen miehensä loikkasivat länteen.
        Hän ei ole koskaan ollut vapaa kivuista jotka napalm hänelle aiheutti mutta on löytänyt apua terapiasta ja sairaalahoidosta Kanadassa sekä kristinuskosta.

        Kiitos, että vastasit ja tiesit, mitä hänelle kuuluu nykyisin.

        Muuten olettamuksesi tästä maailman tilanteesta on minulle jotenkin vieras, mutta kuitenkin ehkä tulevaisuutta sitten, jota itse en ole näkemässä.

        Minulle on hippi-aika vieras, mutta muistan, kun olin Englannissa (19-v, siis 1962) silloin, kun nämä pitkät hiukset tuli sitten suomeenkin, samoin, kuin bingo. Olihan siellä omituista meininkiä muutoinkin, koska liftailimme ystäväni kanssa aina vapaa-päivät ja kerran oli käydä "köpelösti", mutta onneksi pääsimme pois kyydistä, koska siellä oli sitten joku murhakin?

        Eikös ystäväsi korppiskin lukeutunut sitten teidän hippien kunniaksi "hisperiksi" ja esitteli asujaan?

        Oma elämäni tasaantui, kun palasin Suomeen, jossa kihlattuni odotteli jo ja lähetti jopa paluulipun sinne Englantiin, kun ilmoitin, että jään tänne.

        No, asiat meni kuten meni, naimisiin menimme ja kaksi lasta saimme. Mieheni kuoli, josta korppis kirjoitti, että "joutipa jo pois kuleksimasta"?


      • Anonyymi
        Kristiina23 kirjoitti:

        " kun katsoin iho repalesena juoksevaa tyttöä Japanissa" ???

        Minulle teki todella lähtemättömän vaikutuksen kauhusta, kun katselin Vietnamista filmin, jossa tämä tyttö juoksi pakoon napalman-pommituksista.

        Japanin tuhoista olen nähnyt myös kuvia ja lukenut kirjoja, samoin kuin Vietnamin sodasta, mutta ajattelin, että sekoitatko nyt Pirre Japanin pommitukset ja Vietmanin sodat?

        Oikeassa olet, se t6yttö oli napakankin polttama ,ja Vietnamin sodassa, muistin väärin.

        Pirr


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikeassa olet, se t6yttö oli napakankin polttama ,ja Vietnamin sodassa, muistin väärin.

        Pirr

        Huh...Napalmin polttama jne..


    • Minua surettaa lähinnä tämä tulevaisuudenkuva, jossa kaikki on tarkkaan säännösteltyä ja rajoitettua.
      Ikä tasaannuttaa ja rauhoittaa itse kunkin, mutta nuorille soisin mielelläni saman vapauden kuin mitä meillä itsellämme oli.
      Ilmastonmuutos on tosiasia: jäätiköiden sulamista Grönlannissa ja pohjoisnavalla ei voi enää pysäyttää koska vuotuinen lumisade ei enää korvaa jään menetystä. Metsäpalot riehuvat joka kesä joka puolella maailmaa. Koronan toista aaltoa odotellaan ja koronavapaa Uusi Seelantikin on saanut uuden tartunta-aallon.
      Pelko ja huolestuminen leimaa aikaamme ja siitä raportointia,

      • Anonyymi

        Pitää löytää oikea tie, kun turhuuteen kyllästyy näyttää kaikki uudelta.


      • Anonyymi

        Paloma01 "nuorille soisin mielelläni saman vapauden kuin mitä meillä itsellämme oli."

        Meillä?
        Ei meidän ikäpolvemme ollut yhtä samanlaista massaa.
        Ei minulla ollut nuorena mitään riemastuttavaa vapautta.
        Paljon parempaa ja vapaampaa minulla on nyt.

        Kullakin ajalla ja sukupolvella on omat ongelmansa.

        Jatketaan elämistä presidentti Mauno Koiviston ohjeella:
        "Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin.".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paloma01 "nuorille soisin mielelläni saman vapauden kuin mitä meillä itsellämme oli."

        Meillä?
        Ei meidän ikäpolvemme ollut yhtä samanlaista massaa.
        Ei minulla ollut nuorena mitään riemastuttavaa vapautta.
        Paljon parempaa ja vapaampaa minulla on nyt.

        Kullakin ajalla ja sukupolvella on omat ongelmansa.

        Jatketaan elämistä presidentti Mauno Koiviston ohjeella:
        "Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin.".

        Teologia avaa uusia näkemyksiä elämään, ortodoksien ajatuksia olen lukenut silti koskaan liittymättä ortodoksiseen kirkkoon.

        Ihan siis teoriaa, käytännön asioihin en ole paljoakaan tutustunut. Valamossa kävin Jumalanpalveluksessa.

        Oma ripittäytyminen läheiselle oli tärkeä käännekohta, Kaiken sen koetun kun sai purkaa sisimmästään tuli hyvä olo.

        Tämä maailma on lavea, pikku pikku Lauri.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paloma01 "nuorille soisin mielelläni saman vapauden kuin mitä meillä itsellämme oli."

        Meillä?
        Ei meidän ikäpolvemme ollut yhtä samanlaista massaa.
        Ei minulla ollut nuorena mitään riemastuttavaa vapautta.
        Paljon parempaa ja vapaampaa minulla on nyt.

        Kullakin ajalla ja sukupolvella on omat ongelmansa.

        Jatketaan elämistä presidentti Mauno Koiviston ohjeella:
        "Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin.".

        Meidän sukupolvemme ja heti seuraava ovat eläneet nykyajan vapainta nuoruutta ja lapsuutta.
        Leikkineet lapsina pihoilla ja kujilla, valinneet itse tiensä aikuisuuteen ja ammattiin, opiskelleet opintolainan turvin niin pitkälle kuin huvittanut , valinneet puolisonsa ilman vanhempien lupaa, liftailleet reppu selässä tai interreilaleet ympäri Eurooppaa, listaa voisin jatkaa loputtomiin.
        Nyt eläkäläisenä saan juuri ja juuri käydä kaupassa ostamassa ruokani ja konsertit, teatterit ja tapahtumat ovat kaikki virtuaalisia.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Meidän sukupolvemme ja heti seuraava ovat eläneet nykyajan vapainta nuoruutta ja lapsuutta.
        Leikkineet lapsina pihoilla ja kujilla, valinneet itse tiensä aikuisuuteen ja ammattiin, opiskelleet opintolainan turvin niin pitkälle kuin huvittanut , valinneet puolisonsa ilman vanhempien lupaa, liftailleet reppu selässä tai interreilaleet ympäri Eurooppaa, listaa voisin jatkaa loputtomiin.
        Nyt eläkäläisenä saan juuri ja juuri käydä kaupassa ostamassa ruokani ja konsertit, teatterit ja tapahtumat ovat kaikki virtuaalisia.

        Juu, interrailillä on tullut käytyä montakin kertaa. Amsterdam, siitä pidin. Liberaalimesta täytyy myöntää, kaikkee löytyy.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Meidän sukupolvemme ja heti seuraava ovat eläneet nykyajan vapainta nuoruutta ja lapsuutta.
        Leikkineet lapsina pihoilla ja kujilla, valinneet itse tiensä aikuisuuteen ja ammattiin, opiskelleet opintolainan turvin niin pitkälle kuin huvittanut , valinneet puolisonsa ilman vanhempien lupaa, liftailleet reppu selässä tai interreilaleet ympäri Eurooppaa, listaa voisin jatkaa loputtomiin.
        Nyt eläkäläisenä saan juuri ja juuri käydä kaupassa ostamassa ruokani ja konsertit, teatterit ja tapahtumat ovat kaikki virtuaalisia.

        Paloma01 "Meidän sukupolvemme ja heti seuraava ovat eläneet nykyajan vapainta nuoruutta ja lapsuutta"

        Luulet, että me kaikki olemme sinun kloonejasi. Ehei.
        Ei minulla ollut varaa matkustella, ei interreilata.
        Pientilalla piti tehdä kesäisin töitä sen eteen, kun sai käydä kallista yhteiskoulua.
        Kaupunkiin voin mennä piikomaan yhdeksi kesäksi ja se työ oli 24/7 - ei mikään huviretki!
        Ruotsiin töihin olsi voinut mennä ja monet menikin, Minä kävin keskikoulun ja lukion ja kauppaopistosta valmistuin työttömäksi yo-merkonomiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, interrailillä on tullut käytyä montakin kertaa. Amsterdam, siitä pidin. Liberaalimesta täytyy myöntää, kaikkee löytyy.

        Tiedätkö paloma, mitä korppikselle kuuluu, kun ei ole pitkiin kirjottanut palstoilla ? Tulispa jo takaisin, mukava aina lukea mitä kaikkea tehnyt mökillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paloma01 "Meidän sukupolvemme ja heti seuraava ovat eläneet nykyajan vapainta nuoruutta ja lapsuutta"

        Luulet, että me kaikki olemme sinun kloonejasi. Ehei.
        Ei minulla ollut varaa matkustella, ei interreilata.
        Pientilalla piti tehdä kesäisin töitä sen eteen, kun sai käydä kallista yhteiskoulua.
        Kaupunkiin voin mennä piikomaan yhdeksi kesäksi ja se työ oli 24/7 - ei mikään huviretki!
        Ruotsiin töihin olsi voinut mennä ja monet menikin, Minä kävin keskikoulun ja lukion ja kauppaopistosta valmistuin työttömäksi yo-merkonomiksi.

        Se oli aika paljon itsestä ja omasta aloitekyvystä kiinni. Yhteiskoulu oli muistaakseni ilmainen vaikka eka vuosina luulen että oli pieni lukukausimaksu. En minäkään ole tehnyt kaikkia noita juttuja mistä kirjoitin, vaan että ne kaikki olivat ensimmäistä kertaa mahdollisuuksien rajoissa lähes kaikille ikätovereilleni, sekä pientilan kersoille että kaupunkilaisnuorille.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö paloma, mitä korppikselle kuuluu, kun ei ole pitkiin kirjottanut palstoilla ? Tulispa jo takaisin, mukava aina lukea mitä kaikkea tehnyt mökillä.

        Ei ole kuulunut mitään voin tietenkin käydä vilkaisemassa sen FB-sivulla ja katselemassa kuulumisia.
        Minä luulen että korppis pitää pientä paussia, kun sen vainoojat ovat kaulavaltimolla heti kun se jotain sanoo. Minäkin tykkään lukea sen blogeja ja kertomuksia oikeasta elämästä (verrattuna monien suosimaan seiskalehden juorulinjaan).


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Se oli aika paljon itsestä ja omasta aloitekyvystä kiinni. Yhteiskoulu oli muistaakseni ilmainen vaikka eka vuosina luulen että oli pieni lukukausimaksu. En minäkään ole tehnyt kaikkia noita juttuja mistä kirjoitin, vaan että ne kaikki olivat ensimmäistä kertaa mahdollisuuksien rajoissa lähes kaikille ikätovereilleni, sekä pientilan kersoille että kaupunkilaisnuorille.

        Yhteiskoulussa oli lukukausimaksu. Kirjat ja kaikki tarvikkeet piti iise ostaa.

        Vänkää vastaan, mitä vänkäät,niin ei ollut mitään loistokasta nuoruuden aika minulla eikä monella muullakaan tuntemallani. Nyt on vanhana hyvin asiat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedätkö paloma, mitä korppikselle kuuluu, kun ei ole pitkiin kirjottanut palstoilla ? Tulispa jo takaisin, mukava aina lukea mitä kaikkea tehnyt mökillä.

        Älä sitä riidankylväjää tänne huhuile !!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, interrailillä on tullut käytyä montakin kertaa. Amsterdam, siitä pidin. Liberaalimesta täytyy myöntää, kaikkee löytyy.

        Damissa olen pari kertaa puörähtänyt.
        Tuli katsastettua tytöt ikkunoissa.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Ei ole kuulunut mitään voin tietenkin käydä vilkaisemassa sen FB-sivulla ja katselemassa kuulumisia.
        Minä luulen että korppis pitää pientä paussia, kun sen vainoojat ovat kaulavaltimolla heti kun se jotain sanoo. Minäkin tykkään lukea sen blogeja ja kertomuksia oikeasta elämästä (verrattuna monien suosimaan seiskalehden juorulinjaan).

        Kas vain ja taas Paloman ylimielisyys sai vallan.


      • Anonyymi

        "Minua surettaa lähinnä tämä tulevaisuudenkuva, jossa kaikki on tarkkaan säännösteltyä ja rajoitettua."

        Miksi katselet sellaista tulevaisuudenkuvaa joka surettaa sinua?

        Bessie


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Minua surettaa lähinnä tämä tulevaisuudenkuva, jossa kaikki on tarkkaan säännösteltyä ja rajoitettua."

        Miksi katselet sellaista tulevaisuudenkuvaa joka surettaa sinua?

        Bessie

        Bessie, kommenttisi on samaa luokkaa Marie Antoinetten kuuluisan sitaatin kanssa, sen jossa hän tokaisi että "no syökööt kakkua, ellei ole leipää"


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Bessie, kommenttisi on samaa luokkaa Marie Antoinetten kuuluisan sitaatin kanssa, sen jossa hän tokaisi että "no syökööt kakkua, ellei ole leipää"

        No mistä ihmeestä sinulle nyt Marie Antoinette tuli mieleen?!
        Mutta juu, sanoi hän noin tai ei (minun mielestäni ei), niin ei kommenttini ei ole "samaa luokkaa" tuon sitaatin kanssa. Paitsi sinun mielestäsi.

        Meillä (sinulla ja minulla) on aivan erilaiset "tulevaisuudenkuvat". Sinullako tosiaan on "tämä tulevaisuudenkuva, jossa kaikki on tarkkaan säännösteltyä ja rajoitettua."?
        Tuollaista tulevaisuudenkuvaa minä taas en millään edes pystyisi näkemään. Näen nämä nykyiset säännöstelyt ja rajoitukset enemmän tai vähemmän tarpeellisina ja siedän hyvin niitä vähemmän tarpeellisinakin pitämiäni.
        Luotan siihen, että me Suomessa ja koko maailma yhdessä löydämme ratkaisut suuriin ongelmiin, luotan tulevaisuuteen ja ehkä aivan erityisesti luotan nuoriin.

        Bessie


      • Anonyymi kirjoitti:

        No mistä ihmeestä sinulle nyt Marie Antoinette tuli mieleen?!
        Mutta juu, sanoi hän noin tai ei (minun mielestäni ei), niin ei kommenttini ei ole "samaa luokkaa" tuon sitaatin kanssa. Paitsi sinun mielestäsi.

        Meillä (sinulla ja minulla) on aivan erilaiset "tulevaisuudenkuvat". Sinullako tosiaan on "tämä tulevaisuudenkuva, jossa kaikki on tarkkaan säännösteltyä ja rajoitettua."?
        Tuollaista tulevaisuudenkuvaa minä taas en millään edes pystyisi näkemään. Näen nämä nykyiset säännöstelyt ja rajoitukset enemmän tai vähemmän tarpeellisina ja siedän hyvin niitä vähemmän tarpeellisinakin pitämiäni.
        Luotan siihen, että me Suomessa ja koko maailma yhdessä löydämme ratkaisut suuriin ongelmiin, luotan tulevaisuuteen ja ehkä aivan erityisesti luotan nuoriin.

        Bessie

        Marie Antoinette on malliesimerkki mitä sammakoita suusta loikkaa, kun ei jaksa ajatella asioita pitemmälle: jos kansa on tekemässä vallankumousta, koska leipä loppui niin kuningatar ehdottaa että syökööt kakkua!
        Kommenttisi siitä miten jos minua vaivaa tummuva tulevaisuuden taivaanranta kaikkine merkkeineen siitä että myrsky on vasta nousemassa niin kannattaa laittaa ne proverbiaaliset ruusunpunaiset lasit silmille ja kas! aurinko paistaa taas!
        No, se siitä.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Marie Antoinette on malliesimerkki mitä sammakoita suusta loikkaa, kun ei jaksa ajatella asioita pitemmälle: jos kansa on tekemässä vallankumousta, koska leipä loppui niin kuningatar ehdottaa että syökööt kakkua!
        Kommenttisi siitä miten jos minua vaivaa tummuva tulevaisuuden taivaanranta kaikkine merkkeineen siitä että myrsky on vasta nousemassa niin kannattaa laittaa ne proverbiaaliset ruusunpunaiset lasit silmille ja kas! aurinko paistaa taas!
        No, se siitä.

        Huono malliesimerkki. Et ilmeisesti itse jaksanut ajatella asioita pitemmälle. En ehdottanut, että laittaisit "ne proverbiaaliset (huoh) ruusunpunaiset lasit silmille ja kas! aurinko paistaa taas! (2xhuoh).
        Kuvittelin sinunkin pystyvän laittamaan asiat oikeisiin mittasuhteisiin, näkemään kokonaisuuksia ja myös luottavan ihmisiin ja esim. tieteisiin. Ja meidän omiin järjestelmiimmekin ei sen puoleen. Onhan " tämä tulevaisuudenkuva, jossa kaikki on tarkkaan säännösteltyä ja rajoitettua" jo ajatuksenakin mahdoton.
        Taidat olla nyt niin tyytyväinen itse käsikirjoittamaasi dystopia tulevaisuudenkuvaan tummuvine taivaanrantoineen ja kaikkine merkkeineen nousevasta myrskystä (3xhuoh), että katselet vain sitä.
        Se on ihan ok., ja sekin, ettet halua asiasta keskustella, mutta se, että ensin itse ymmärrät ja tulkitset minun kommenttini väärin ja siltä pohjalta ponnistaen vastaat minulle tempaisemalla mukaan sitaatin jota rupeat sitten rautalangasta vääntäen taustoittamaan ja sen tilanteeseen sopivuutta vakuuttelemaan, sitä pidän no, sanotaan nyt vaikkapa vähättelynä.

        Kaiken lukemani perusteella (ja se oli aika paljon) tulin jo vuosikymmeniä sitten (ihan itse) siihen tulokseen, että Marie Antoinette ei ole voinut ainakaan tosissaan ja julkisesti noin sanoa. Se ei vain sopinut siihen kuvaan jonka hänen luonteestaan ja käyttäytymisestään kaiken lukemansa perusteella sai.
        Mutta kuten jo aikaisemmin taisin kirjoittaa, sanoi tai ei, minun sinulle kirjoittamani kommentin rinnastaminen tuohon sitaattiin ei ole osuva. Se, että pidät minun kommenttiani suustani loikanneena sammakkona ei minua juurikaan häiritse (pidän kovasti sammakoista), mutta vähän ylimielisestä suhtautumisesta toiseen kirjoittajaan se kieltämättä minusta tuntuu.

        Bessie


      • Anonyymi kirjoitti:

        Huono malliesimerkki. Et ilmeisesti itse jaksanut ajatella asioita pitemmälle. En ehdottanut, että laittaisit "ne proverbiaaliset (huoh) ruusunpunaiset lasit silmille ja kas! aurinko paistaa taas! (2xhuoh).
        Kuvittelin sinunkin pystyvän laittamaan asiat oikeisiin mittasuhteisiin, näkemään kokonaisuuksia ja myös luottavan ihmisiin ja esim. tieteisiin. Ja meidän omiin järjestelmiimmekin ei sen puoleen. Onhan " tämä tulevaisuudenkuva, jossa kaikki on tarkkaan säännösteltyä ja rajoitettua" jo ajatuksenakin mahdoton.
        Taidat olla nyt niin tyytyväinen itse käsikirjoittamaasi dystopia tulevaisuudenkuvaan tummuvine taivaanrantoineen ja kaikkine merkkeineen nousevasta myrskystä (3xhuoh), että katselet vain sitä.
        Se on ihan ok., ja sekin, ettet halua asiasta keskustella, mutta se, että ensin itse ymmärrät ja tulkitset minun kommenttini väärin ja siltä pohjalta ponnistaen vastaat minulle tempaisemalla mukaan sitaatin jota rupeat sitten rautalangasta vääntäen taustoittamaan ja sen tilanteeseen sopivuutta vakuuttelemaan, sitä pidän no, sanotaan nyt vaikkapa vähättelynä.

        Kaiken lukemani perusteella (ja se oli aika paljon) tulin jo vuosikymmeniä sitten (ihan itse) siihen tulokseen, että Marie Antoinette ei ole voinut ainakaan tosissaan ja julkisesti noin sanoa. Se ei vain sopinut siihen kuvaan jonka hänen luonteestaan ja käyttäytymisestään kaiken lukemansa perusteella sai.
        Mutta kuten jo aikaisemmin taisin kirjoittaa, sanoi tai ei, minun sinulle kirjoittamani kommentin rinnastaminen tuohon sitaattiin ei ole osuva. Se, että pidät minun kommenttiani suustani loikanneena sammakkona ei minua juurikaan häiritse (pidän kovasti sammakoista), mutta vähän ylimielisestä suhtautumisesta toiseen kirjoittajaan se kieltämättä minusta tuntuu.

        Bessie

        "vähän ylimielisestä suhtautumisesta toiseen kirjoittajaan se kieltämättä minusta tuntuu"
        mutta ei kuitenkaan lähellekään yhtä ylimieliselt', kuin sinun
        huoh
        2xhuoh
        3xhuoh
        :))


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        "vähän ylimielisestä suhtautumisesta toiseen kirjoittajaan se kieltämättä minusta tuntuu"
        mutta ei kuitenkaan lähellekään yhtä ylimieliselt', kuin sinun
        huoh
        2xhuoh
        3xhuoh
        :))

        Jaahas...
        Ketjunvenytys alkoi.


      • Anonyymi

        Lapsi, hminen kasvaa siihen aikaan jota elää, eikä edes tiedä muusta, tiede kertoo aikanaan missä ed.sukupolvet olisivat voineet toimia muuten..siitä me emme enää tarvitse huolehtia...harava vain rapisee yllämme, haudan yllä..

        Pitrre


    • Anonyymi

      Ploma monta autoa teillä on lapset mukaanlukien joilla tuhoatte jääkarhuja kun haluatte asua hajasijoitusalueella?

      Entä pitäisikö takapajuloista ottaa ihmisiä Ruotsiin autoilemaan ja outoilemaan sinun elintasossasi?

      • Anonyymi

        Kyllä se maailma muuttuu, mielestäni huononpaan suuntaan. 90-luvun lama oli ihan hirveetä aikaa, tosissaan.

        Kyllä tuommoinen vihreä talous olis ok, vaatii vaan tietoa&taitoa.


      • Ei meillä ole kuin yksi pikkuinen suzuki alto. Renuni annoin tyttärelle että saa kuljettaa poikia ja varusteita isommassa tilassa.
        Ja sitten tää sinun sydämenasiasi: en jaa mielipiteistäsi ihmisten eriarvoisuudesta. Että jokaisen maan demagoginen kokoonpano muuttuu aikojen saatossa maahanmuuton, sotien, kansainvaellusten jne. nyt myös ilmastonmuutoksen ansiosta ei tarvitse olla välttämättä mikään huono asia. Mammutinmetsästäjätkin jo viitoittivat tietä seuratessaan väistyvää mannerjään reunaa. Elämisen ehdot ovat globaalit ja kukaan meistä joka tallataan tätä planeettaa ei ole itse saanut valita mihin paikkaan on saanut syntyä.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Ei meillä ole kuin yksi pikkuinen suzuki alto. Renuni annoin tyttärelle että saa kuljettaa poikia ja varusteita isommassa tilassa.
        Ja sitten tää sinun sydämenasiasi: en jaa mielipiteistäsi ihmisten eriarvoisuudesta. Että jokaisen maan demagoginen kokoonpano muuttuu aikojen saatossa maahanmuuton, sotien, kansainvaellusten jne. nyt myös ilmastonmuutoksen ansiosta ei tarvitse olla välttämättä mikään huono asia. Mammutinmetsästäjätkin jo viitoittivat tietä seuratessaan väistyvää mannerjään reunaa. Elämisen ehdot ovat globaalit ja kukaan meistä joka tallataan tätä planeettaa ei ole itse saanut valita mihin paikkaan on saanut syntyä.

        Sori, demografinen, ei demagoginen :))


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Sori, demografinen, ei demagoginen :))

        Juu, ei oo maailma niinku 60/70-luvuilla.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Sori, demografinen, ei demagoginen :))

        Ettei gramofoninen? Tuli vähän vaisusti vastaus kuin poliitikolta ja päälle allegoria niin kaukaa, ettei oikein ulotu. Metsästäjä jätti vain mokkasiinin jäljen, matu pistää ranttaliksi. Viattomuuden aikaan https://youtu.be/iMf7Qrr4y2E
        Ja tästä meni 10 v sisällä pelon aikaan


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ettei gramofoninen? Tuli vähän vaisusti vastaus kuin poliitikolta ja päälle allegoria niin kaukaa, ettei oikein ulotu. Metsästäjä jätti vain mokkasiinin jäljen, matu pistää ranttaliksi. Viattomuuden aikaan https://youtu.be/iMf7Qrr4y2E
        Ja tästä meni 10 v sisällä pelon aikaan

        Allegoria oli kaukaa tarkoituksella. Vain siksi että ihminen on aina muuttanut elinkeinon perässä. Ei ole mitenkään tämän ajan ilmiö.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Allegoria oli kaukaa tarkoituksella. Vain siksi että ihminen on aina muuttanut elinkeinon perässä. Ei ole mitenkään tämän ajan ilmiö.

        Tuo oli hyvä
        Elinkeinona elintasoshoppailu asuntomurrot katuhuoraus ...


    • Anonyymi

      Kyllä kai sitä vapauden ja veljeyden aatetta yritetään elvyttää...hippi elämää ..
      11.8. oli IS nettisivuilla ..."Alastoman miehen jäljillä pirkanmaalaiseen metsään...tällainen leiri sieltä paljastui" ....Jossain Riuttaskorven virkistysmetsässä asuivat noin kuukauden ....kansainvälinen Rainbow-leiri...tekivät itse ruokaa ja yrttijuomaa...sanoivat että päihteet kiellettyjä...
      mimmimum-..mi

      • Anonyymi

        Hippeyden muotoja on monia, minä olen ekologinen hippi. Luonto&retkeily on elämän muoto. Vetouistelu siinä sivussa.


      • Anonyymi

        Onko nämä jotain Oohiisaaloon elämäntapaintiaaneja?
        Kaamea maanvaiva Euroopassa
        Tulee usein Irlannista nimellä serkut cousins tai tinkers tinurit ...


    • Anonyymi

      Onneksi on nettiyhteys, on televisio, on c-moret ja muut ohjelmantuottajat, on hubit ja huvit, on e-kirjat ja ruoat ja hölynpölyt kuskataan ovelle.
      Vapaudentunne vaelluksineen ympäri maailmaa ja leiriytyminen samanhenkisten kanssa lienee tosiaan menetetty. Kuinka monta uutta aaltoa koronasta, sen mutaatioista tulee, sitä ei voi tietää.

      ^Muukalainen maskin takaa^

      • Anonyymi

        Tulevaisuutta ei tiedetä, on tää jo tylsääkin.


    • Anonyymi

      Paloma sai varmaan vapaaoppilaspaikan yhteiskoulussa kuten yleensä evakkojen lapset.
      Eikö se latinokulttuuri ollut hyvinkin sitova naisille? Ainakin silloin piti olla keskittynyt perheeseen, vaikka töissäkin kävi.
      Miten usein ilman koronaa kävisit konserteissa tai teatterissa ? Ei kai kumpaakaan ole siellä joen mutkassa. Olet puhunutkirjoista, muttet koskaan muusta kulttuurista.

      • Niinkö? En koskaan edes kuullut sellaisesta. Isäni maksoi lukukausimaksua, olisikohan ollut pari-kolme ensimmäistä vuotta sen jälkeen se tuli kaikille ilmaiseksi.
        Olen kertonut laajasti naisen asemasta latinokulttuurissa toisaalla. Minun asemani ei ole ollut koskaan missään parempi kuin siellä. Vapaat kädet opiskelemaan, käymään työssä, kotona lastenhoitaja. .
        En käy teatterissa, koskaan käynyt vaikka asuin keskellä kaupunkia. Konserteissa olen käynyt muutaman kerran. Kuulun filmiklubiin Uppsalassa, jossa näytetään ei niin kaupallisia filmejä pienessä teatterissa ja siellä kävimme aina kun tuli jotain jota halusin katsoa. Nyt se on suljettu. Täältä alajuoksulta on hyvät yhteydet sekä pohjoiseen että etelään, junalla ja bussilla. Ja ajan vielä autoakin :)


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Niinkö? En koskaan edes kuullut sellaisesta. Isäni maksoi lukukausimaksua, olisikohan ollut pari-kolme ensimmäistä vuotta sen jälkeen se tuli kaikille ilmaiseksi.
        Olen kertonut laajasti naisen asemasta latinokulttuurissa toisaalla. Minun asemani ei ole ollut koskaan missään parempi kuin siellä. Vapaat kädet opiskelemaan, käymään työssä, kotona lastenhoitaja. .
        En käy teatterissa, koskaan käynyt vaikka asuin keskellä kaupunkia. Konserteissa olen käynyt muutaman kerran. Kuulun filmiklubiin Uppsalassa, jossa näytetään ei niin kaupallisia filmejä pienessä teatterissa ja siellä kävimme aina kun tuli jotain jota halusin katsoa. Nyt se on suljettu. Täältä alajuoksulta on hyvät yhteydet sekä pohjoiseen että etelään, junalla ja bussilla. Ja ajan vielä autoakin :)

        Kyllä sitä tuolla lastenhoitajalla onkin kehuttu, ihan kuin joku hienostorouva olisit ollut. Eipähän piian pito siellä tosin juuri mitään maksanut. Suomessa nainen sai kaiken tuon, alkuun minullakin oli kotona lastenhoitaja, sitten kehittyi päiväkotisysteemi jonne sai varakkaampikin perhe muksut . Suomen päiväkoti on maailman huippua ! On opiskeltu, saatu lapsia ja luotu uraa. On ollut koko ajan omat harrastukset ja ystävät perheen lisäksi. Olisitko voinut lähteä tanssimaan ravintolaan tyttökaveriesi kanssa tai tyttöjen matkalle ? Tuskin vaan.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Niinkö? En koskaan edes kuullut sellaisesta. Isäni maksoi lukukausimaksua, olisikohan ollut pari-kolme ensimmäistä vuotta sen jälkeen se tuli kaikille ilmaiseksi.
        Olen kertonut laajasti naisen asemasta latinokulttuurissa toisaalla. Minun asemani ei ole ollut koskaan missään parempi kuin siellä. Vapaat kädet opiskelemaan, käymään työssä, kotona lastenhoitaja. .
        En käy teatterissa, koskaan käynyt vaikka asuin keskellä kaupunkia. Konserteissa olen käynyt muutaman kerran. Kuulun filmiklubiin Uppsalassa, jossa näytetään ei niin kaupallisia filmejä pienessä teatterissa ja siellä kävimme aina kun tuli jotain jota halusin katsoa. Nyt se on suljettu. Täältä alajuoksulta on hyvät yhteydet sekä pohjoiseen että etelään, junalla ja bussilla. Ja ajan vielä autoakin :)

        Jämsässä oli sun koulunkäyntiaikaaan yksityinen yhteiskoulu. Kyllä sellaisessa oli lukukausimaksut.
        http://www.yksityiskoulut.fi/yksityiskoulujenmatrikkeli/jamsan.htm

        "Valtioneuvoston päätöksellä 11.7.1968 perustettiin Jämsän kunnallinen keskikoulu ja kunnan ylläpitämä lukio.

        Toiminnan päättyminen yksityisenä kouluna: KUN 31.07.1968"


      • Anonyymi

        Mikä huhu tommonen, muka evakkojen kakruilla ilmaiset lukukausimaksut. En ikuna ole kuullut.
        Oppikoulut olivat 60-luvulla ilmaisia kunnallisia tai yksityisiä , joissa oli lukukausimaksu osapuin 100 mk , josta voi saada sosiaalisin perustein alennusta. Itse olin siirtokarjalaisten lapsi, mutta lukukausimaksu oli normaali satku keskikoulussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä huhu tommonen, muka evakkojen kakruilla ilmaiset lukukausimaksut. En ikuna ole kuullut.
        Oppikoulut olivat 60-luvulla ilmaisia kunnallisia tai yksityisiä , joissa oli lukukausimaksu osapuin 100 mk , josta voi saada sosiaalisin perustein alennusta. Itse olin siirtokarjalaisten lapsi, mutta lukukausimaksu oli normaali satku keskikoulussa.

        Joskus tulee tunne, kuin eläisi avovankilassa näitten rajoitteiden takia, kuten Paloma yllä kirjoitti.
        Olisi kiva välillä vain kuljeskella kaupungilla, ostoskeskuksissa luumuilla muuten vain.
        Elokuvia toki näytetään, mutta ei huvita niihin oikein tuppautua.
        Jos näin mennään useita vuosia, kuten eräs asiantuntija telkassa sanoi, niin ei ole kivoja vuosia edessä.
        Nuorien puolesta on huolta kyllä , mutta kai se jokaisella sukupolvella on omat ristinsä kannettavana.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jämsässä oli sun koulunkäyntiaikaaan yksityinen yhteiskoulu. Kyllä sellaisessa oli lukukausimaksut.
        http://www.yksityiskoulut.fi/yksityiskoulujenmatrikkeli/jamsan.htm

        "Valtioneuvoston päätöksellä 11.7.1968 perustettiin Jämsän kunnallinen keskikoulu ja kunnan ylläpitämä lukio.

        Toiminnan päättyminen yksityisenä kouluna: KUN 31.07.1968"

        Onhan se hieno asia kun joku jaksaa ottaa selvää minunkin asioistani. Muistikuvani on että parin-kolmen ensimmäisen vuoden aikana oli lukukausimaksu, koska isä mainitsi siitä, mutta sittemmin ei asiasta ollut mitään puhetta. Voinhan tietysti olla väärässäkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sitä tuolla lastenhoitajalla onkin kehuttu, ihan kuin joku hienostorouva olisit ollut. Eipähän piian pito siellä tosin juuri mitään maksanut. Suomessa nainen sai kaiken tuon, alkuun minullakin oli kotona lastenhoitaja, sitten kehittyi päiväkotisysteemi jonne sai varakkaampikin perhe muksut . Suomen päiväkoti on maailman huippua ! On opiskeltu, saatu lapsia ja luotu uraa. On ollut koko ajan omat harrastukset ja ystävät perheen lisäksi. Olisitko voinut lähteä tanssimaan ravintolaan tyttökaveriesi kanssa tai tyttöjen matkalle ? Tuskin vaan.

        "Olisitko voinut lähteä tanssimaan ravintolaan tyttökaveriesi kanssa tai tyttöjen matkalle ?"
        Olisin varmaan, ainakin matkalle, jos olisin halunnut. Mutta miksi olisin halunnut?


    • Anonyymi

      Näin se mieli muuttuu Palomallakin. Keväällä, kun täällä kirjoitettiin koronasta, niin Paloman mielestä se oli lietsomista massahysteriaan.

      Aloituksessa "valitat tai pahoittelet" lentokenttien tyhjyyttä ja sitten alempana toteat, että ilmastonmuutos on tosiasia.?????

      Ei ole koronan kanssa leikkiminen, mutta muistetaan nyt historiaa, että selvisi maailma siitä Espanjantaudistakin, toivotaan, että tästakin.

      • Hetkinen, aloituksessa kuvailin lentokenttien autiutta tämän kevään ja kesän ilmiönä ja voihan sitä pahoitellakin, etenkin kun ajattelee lentoyhtiöitä jotka menevät konkkaan ja lentokenttiä joissa on aina vain vähemmän eloa ja binekset joko suljettu tai ilman asiakkaita. Swedavia, joka on valtiollinen yhtiö ja joka pitää yllä Ruotsin lentokenttiä raportoi 83% tulojen menetystä tältä ajalta.
        Ilmastonmuutos on tosiasia ja liittyy vain osittain lentoliikenteeseen. Edelleenkin kuvailen vain tilannetta niinkuin sen näen.
        Kyllä me koronasta selviämme, paitsi ne jotka eivät selviä. Ekonomiat paratuvat, taloudellinen tilanne korjaantuu, hitaasti tosin. Mutta kuinka monta koronan aaltoa tai jotain muuta viruskantaa joka pääsee leviämään ja miten ne tulee vaikuttamaan henkilökohtaiseen vapauteemme, emme yksinkertaisesti tiedä.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Hetkinen, aloituksessa kuvailin lentokenttien autiutta tämän kevään ja kesän ilmiönä ja voihan sitä pahoitellakin, etenkin kun ajattelee lentoyhtiöitä jotka menevät konkkaan ja lentokenttiä joissa on aina vain vähemmän eloa ja binekset joko suljettu tai ilman asiakkaita. Swedavia, joka on valtiollinen yhtiö ja joka pitää yllä Ruotsin lentokenttiä raportoi 83% tulojen menetystä tältä ajalta.
        Ilmastonmuutos on tosiasia ja liittyy vain osittain lentoliikenteeseen. Edelleenkin kuvailen vain tilannetta niinkuin sen näen.
        Kyllä me koronasta selviämme, paitsi ne jotka eivät selviä. Ekonomiat paratuvat, taloudellinen tilanne korjaantuu, hitaasti tosin. Mutta kuinka monta koronan aaltoa tai jotain muuta viruskantaa joka pääsee leviämään ja miten ne tulee vaikuttamaan henkilökohtaiseen vapauteemme, emme yksinkertaisesti tiedä.

        "Paloma01"

        Kun/jos firman vakavaraisuus on hoitamaton.
        Saa se minun puolestani kadota maailmasta.
        Kun sitä tarvitaan, sen kyllä joku nostaa maasta.
        Jos kansalainen on äänestänyt väärin...
        On oikein että hänkin syleilee maata.
        Jos häntä tarvitaan, aina joku nostaa hänet.
        Ja aina nostaja on hän joka on ansainnut rahansa.
        Osannut asiansa.
        Ei hän, joka saa rahansa veroista.

        H.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Hetkinen, aloituksessa kuvailin lentokenttien autiutta tämän kevään ja kesän ilmiönä ja voihan sitä pahoitellakin, etenkin kun ajattelee lentoyhtiöitä jotka menevät konkkaan ja lentokenttiä joissa on aina vain vähemmän eloa ja binekset joko suljettu tai ilman asiakkaita. Swedavia, joka on valtiollinen yhtiö ja joka pitää yllä Ruotsin lentokenttiä raportoi 83% tulojen menetystä tältä ajalta.
        Ilmastonmuutos on tosiasia ja liittyy vain osittain lentoliikenteeseen. Edelleenkin kuvailen vain tilannetta niinkuin sen näen.
        Kyllä me koronasta selviämme, paitsi ne jotka eivät selviä. Ekonomiat paratuvat, taloudellinen tilanne korjaantuu, hitaasti tosin. Mutta kuinka monta koronan aaltoa tai jotain muuta viruskantaa joka pääsee leviämään ja miten ne tulee vaikuttamaan henkilökohtaiseen vapauteemme, emme yksinkertaisesti tiedä.

        "Kyllä me koronasta selviämme, paitsi ne jotka eivät selviä"

        Herrajumala, mikä älykkyyden huipentuma!
        Minulle ei ole koskaan edes tullut mieleeni noin syvälle luotaava ajatus.
        Taitaa olla pitkän ja hartaan pohdiskelun tulos.
        Hienoa, että paljastit tämän uuden näkökulman meille ymmärtämättömille.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Hetkinen, aloituksessa kuvailin lentokenttien autiutta tämän kevään ja kesän ilmiönä ja voihan sitä pahoitellakin, etenkin kun ajattelee lentoyhtiöitä jotka menevät konkkaan ja lentokenttiä joissa on aina vain vähemmän eloa ja binekset joko suljettu tai ilman asiakkaita. Swedavia, joka on valtiollinen yhtiö ja joka pitää yllä Ruotsin lentokenttiä raportoi 83% tulojen menetystä tältä ajalta.
        Ilmastonmuutos on tosiasia ja liittyy vain osittain lentoliikenteeseen. Edelleenkin kuvailen vain tilannetta niinkuin sen näen.
        Kyllä me koronasta selviämme, paitsi ne jotka eivät selviä. Ekonomiat paratuvat, taloudellinen tilanne korjaantuu, hitaasti tosin. Mutta kuinka monta koronan aaltoa tai jotain muuta viruskantaa joka pääsee leviämään ja miten ne tulee vaikuttamaan henkilökohtaiseen vapauteemme, emme yksinkertaisesti tiedä.

        Mihin sinäkin sitä vapautta käyttäisit ? Kävisit useammin maitokaupassa, siinä se sinun maailmasi pyörii kotipihan lisäksi. Jäi nyt Suomen reissu tekemättä, mutta ketä sekään haittaa ?
        Oma raihnaisuus ja rahan niukkuus tällä iällä rajoittaa enemmän kuin virukset. Ja tuo nerokas oivalluksesi, ne selviää jotka selviää. Ja jotka ei selviä, ne ei selviä. Eikä me tiedetä tulevista viruksista, miten senkin älykkään huomion osasit tehdä ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mihin sinäkin sitä vapautta käyttäisit ? Kävisit useammin maitokaupassa, siinä se sinun maailmasi pyörii kotipihan lisäksi. Jäi nyt Suomen reissu tekemättä, mutta ketä sekään haittaa ?
        Oma raihnaisuus ja rahan niukkuus tällä iällä rajoittaa enemmän kuin virukset. Ja tuo nerokas oivalluksesi, ne selviää jotka selviää. Ja jotka ei selviä, ne ei selviä. Eikä me tiedetä tulevista viruksista, miten senkin älykkään huomion osasit tehdä ?

        Enhän minä itsestäni edes puhunut tässä aloituksessa. Vaan tulevista sukupolvista, muuttuvasta maailmasta, elämäntapojen sopeuttamisesta rajoituksiin ja taantuvaan talouteen.
        On tainnut helteen ja koronapelon yhdistelmä vaikuttaa kun ei osata enää edes keskustella ihmisiksi.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Enhän minä itsestäni edes puhunut tässä aloituksessa. Vaan tulevista sukupolvista, muuttuvasta maailmasta, elämäntapojen sopeuttamisesta rajoituksiin ja taantuvaan talouteen.
        On tainnut helteen ja koronapelon yhdistelmä vaikuttaa kun ei osata enää edes keskustella ihmisiksi.

        Kyllä maailma on aina muuttunut ja siihen on sopeuduttu, pakkohan se on.
        Aikamoisia naurettavuuksia päästelet suustasi, mutta syytät että muut eivät osaa keskustella ihmisiksi. Mikä sinun pääsi on sekottanut, naukkasitko liikaa käynyttä kotiviiniä vai saitko auringon pistoksen vai nousiko kusi päähän kun taas kirjan kirjoitit ? onko sinulla kirjailijana oikeus halveksia muiden keskustelutaitoja ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä maailma on aina muuttunut ja siihen on sopeuduttu, pakkohan se on.
        Aikamoisia naurettavuuksia päästelet suustasi, mutta syytät että muut eivät osaa keskustella ihmisiksi. Mikä sinun pääsi on sekottanut, naukkasitko liikaa käynyttä kotiviiniä vai saitko auringon pistoksen vai nousiko kusi päähän kun taas kirjan kirjoitit ? onko sinulla kirjailijana oikeus halveksia muiden keskustelutaitoja ?

        Niin, kysymys on kai pikemminkin asenteesta muihin kirjoittajiin.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Enhän minä itsestäni edes puhunut tässä aloituksessa. Vaan tulevista sukupolvista, muuttuvasta maailmasta, elämäntapojen sopeuttamisesta rajoituksiin ja taantuvaan talouteen.
        On tainnut helteen ja koronapelon yhdistelmä vaikuttaa kun ei osata enää edes keskustella ihmisiksi.

        Luehan oma kirjoituksesi tässä ketjussa klo 12.37. Siellähän sinä jo nälvit taas kerran palstan tasoa.


    • Anonyymi

      Ploma Vapaat kädet opiskelemaan, käymään työssä, kotona lastenhoitaja. .

      Aivan näin. Kenelläkään ei sosdemiassa ole varaa lastenhoitajaan. Tapasin usein konferenseissa Englannissa zimbabwelaisen professorin valkoista brittiläistyylistä yläluokkaa ja keskustelin elämästä hänen kanssaan pitkään

      Hän kertoi että hän ei oikein pysty ostamaan kirjaa - aina paikalla oli alan kirjanäyttelyjä - mutta hän lisäsi, kotona Z. hänellä on palvelija, puutarhuri jotka hän on palkannut

      Sosdemiassa professorilla ei ole varaa palveluun vaan itse joutuu remontoimaan

    • Anonyymi

      Espanjantautiin kuoli noin 50 miljoonaa ihmistä.

      • Anonyymi

        Espanjantaudin riehuessa maailmassa oli ihmisiä alle pari miljardia.
        Nyt on yli 7 miljardia eli jos samassa suhteessa korona veisi henkiä,
        luku voisi olla 200-250 miljoonaa koronakuollutta.


    • Anonyymi

      En ole pahemmin ahdistunut ainakaan tässä vaiheessa.
      Vertailu antaa suhteellisuudentajua.
      Aika erilaista on nyt verrattuna 1900-luvun alkupuoleen.
      Oli sisällissota tai miksi kuka haluaa sitä kutsua,
      olot olivat aivan toiset,
      ja vuosina 1918-1920
      yli 200000 suomalaista sairastui espanjantautiin,
      johon kuoli arviolta 20000 henkilöä.

    • Montako kertaa sinä, Paloma, olit Woodstockfestivaaleilla?

      Jos sinä tunnet itsesi rajoitetuksi ja pelokkaaksi siellä Dalajoen suistossa, niin ei suinkaan "muut" nuoret vaikuta tuntevan niin. Nuorilla riittää luovuutta ja he keksivät omat hauskansa. Tuskin teatteriin menisivät ainakaan kesällä vaikka ne olisivat aukikin. Hyvin vähän siellä alle nelikymppisiä on näkynyt koskaan.

      Ainakin täällä meilläpäin koko pitkän kauniin kesän ovat nuoret pitäneet omia ulkojuhliaan jatkuvalla syötöllä, eikä suinkaan maskit naamallaan.
      Ja kuten aina, jo 60-luvulla, aikuiset ihmiset kauhistelevat sitä menoa ja valittavat läpi yön kovaäänisistä kaikuvaa musiikkia, mikä ei edes ole heidän nuoruutensa aikaista klassista rockia.

    • Anonyymi

      Ymmärtääkö aikainen kommentoija, viherhippi, mitä on ekologinen elämäntyyli
      ja mitä se tarkoittaisi laajasti ottaen ? Se tarkoittaisi Suomen talouden
      romahtamista laajasti ottaen. Suomi ei voi yksin mennä ekologiseen elämäntyyliin.

    • Jotenkin ymmärrän tuon, että meidän ikäiset (60-luvun nuoret) alkavat mielikuvissaan elämään omaa nuoruuttansa uudestaan.
      Se kai kuuluu vanhuuteen.
      Todellisuuden pakoako? Pelkoa tunnustaa/hyväksyä itselleen olevansa jo vanha?

      Se minua pikkusen ihmetyttää, kun vajaan nelikymppisetkin jo ovat alkaneet elämään omaa 90-luvun nuoruuttaan uudestaan. Keski-iän kriisiäkö?
      Siskoni poika avokkineen kahlaa kaikki ysäripippalot, mitä vain missä on; ysärifestareita, ysärikonsertteja, ysäriristeilyjä ...

    • Anonyymi

      Mitä vanhemmaksi tulee sitä mukavampi on muistella kivoja aikoja ?
      Elämä alkaa olla rajallista jossain vaiheessa. Kun kaikki ei ole enää mahdollista,
      voi muistella niitä aikoja kun vielä voi tehdä sitä mitä nytkin haluaisi,
      vaan ei voi.
      Kai se jotain riemua ja iloa tuottaa ?
      50-70v Harrikka-tyypit ehkä haluavat "todistaa" jotain itselleen ?

    • Kyllä ajat ovat muuttuneet.
      Meille siitä ei paljon haittaa enää ole, vaikka ei tietenkään pidä väheksyä iäkkäämpienkään tuntemuksia.
      Onkohan tulevilla sukupolvilla tämä varominen jo elämään kuuluva asia.
      Taudit leviää nopeammin kuin ennen, ihmiset liikkuvat paljon maasta toiseen.

      • Anonyymi

        Se paha kun on olemassa, tälle emme voi mitään. Ei tämä maa mikään lintukolo ole, sitä pahaa tulee sitten rajojen ulkopuoleltakin.

        Historia kertoo paljon, nyt on nyt ja mitä tulevaisuus tuo tullessaan sitä me emme tiedä.


    • Ehkä, opitaan elämään koronan pelon kanssa, opitaan se uusi normaali: käsihygienia. turvaväli, maskit, mutta millä hinnalla ?

      En tarkoita pelkästään rahaa vaan tapaa olla yhteydessä toisiin ihmisiin. Presidenttimme kehotti meitä pandemian alussa pitämään toisiin fyysistä etäisyyttä mutta suosimaan henkistä läheisyyttä.

      Onko se mahdollista, jos joutuu koko ajan kontrolloimaan itseään, typistämään tunneilmaisuaan ? Vastahan suomalaiset oppivat halailemaan toisiaan ja nyt siitä, jopa käsipäivästä, pitäisi luopua.

      Aikuinen sen vielä voi kestää - vaikka hänkin kuulemma tarvitsee fyysistä kosketusta voidakseen hyvin - mutta entä pienet lapset ? Ellei heitä voi ottaa syliin, pitää lähellä, mistä he saavat lämpöä ja luottamusta ? Kuvaruudultako ?
      Miten pieni lapsi mieltää sen, ettei olekaan kaikkien hellittävänä, että kaihdetaan sen läheisyyttä ?

      • Anonyymi

        Ihmisen aisteista kosketusaisti kehittyy ensimmäisenä ja säilyy elämän loppuun asti. Vauva alkaa kosketuksen kautta tajuta oman kehonsa rajat ja itsensä osana ympäristöään, erillisenä olentona äidistään. Hellät kosketukset, silittely, sylissä olo, kontaktileikit ovat elintärkeitä vauvalle, samalla yhteys vahvistuu hoitajan äänen ja katsekontaktin kautta. Iho on ihmisen suurin elin, joten kosketusaisti ja sen stimulointi on senkin takia niin merkittävä.

        Yleensä lapset hoidetaan kotona ainakin ensimmäisen ikävuoden, kiitos pitkän äitiysloman ja vanhempainvapaiden. Siksi tällainen pandemia ei pienimpiin kovin pahasti vaikuta, saavathan sentään samassa taloudessa asuvat perheenjäsenet toisiaan helliä ja olla lähikontakteissa kuten ennenkin. Mummit , vaarit eivätkä kummit tähän ydinyhteisöön kuulu, mutta taitaa olla isovanhemmille vaikeampi pala , kun ei saa helliä pieniä lapsenlapsiaan. Vähän isommat , jo omin jaloin taapertaen tai juosten ryntäävät mielellään oma-aloitteisesti isovanhempiensa syliin, ja kyllä sielua vihlaisee, kun joutuu sen estämään. Ainakin meillä on aina halattu tervehdykseksi ja jäähyväisiksi isojen ja pienten kesken. Teinitkin ovat siihen tottuneet ja tuntuvat kaipaavan sitä, vaikka joskus coolia esittävätkin. Onhan se lämmin ja läheinen ele, ja kuten Demeter sanoo, on luottamuksen merkki päästää toinen lähelle, niin henkisesti kuin fyysisestikin.

        Sydäntäsarkevää on ollut katsoa kuvia hoivakodeissa asuvista vanhuksista, joita ei ole omaiset päässeet edes näkemään aluksi, eikä se lasiseinä välissä anna mahdollisuutta koskettaa, edes pitää kädestä. Asiaa saattaa olla varsinkin muistisairaille vaikea selittää, varmasti moni on kokenut itsensä hylätyksi. Tämä asia pitäisi voida ratkaista, tehdä paljon testejä ja tietysti huolehtia tarkoin hygieniasta ja suojavälineistä, eiväthän kaikki omaiset ole potentiaalisia kuolemantaudin tartuttajia.

        Meillä on jo keväällä tavattu lasten perheitä pihalla kunnon turvavälit pitämällä, heinä-elokuussa on puutarhajuhliakin pidetty ja yhdessä ulkona syöty vähän pienemmillä väleillä. Tyttären nelikymppisiä vietettiin parinkymmenen hengen voimin. Naisille toivottiin kesäiset lierihatut, ja minun kesäleninkiini sovi hyvin aikanaan tämän samaisen tyttären kesähäihin ostamani erittäin leveälierinen luomus nyt kukilla koristettuna. Paitsi että turvavälit muodostuivat kuin itsestään, hattu varjosti liialta auringolta. Parasollikin olisi saman asian ajanut.

        Uskon, että opimme tämän pandemian myötä paljon itsestämmekin. Alkuun oli kurjaa, kun ei itse voinut mennä kauppaan valitsemaan ostoksiaan, piti tavallaan nöyrtyä ottamaan apua vastaan, vaikka mielestään sitä ei olisi tarvinnut. 70 vuoden rajankin koin vähän syrjivänä, mutta onneksi se vaihe ei ollut kovin pitkä. Olen sisaruksilleni alkanut kirjoittaa kirjeitä, en ihan paperilla, vaan sähköpostissa ja Instagramia käytän nykyisin aktiivisemmin. Heitä en ole tavannut melkein vuoteen, kesän suunnitelmat peruttiin. Luonnossa liikkuminen ja ylipäätään ulkoilu on ollut koko ajan mahdollista. Ilman sitä olisin ollut ihan hukassa. Ei tämä pandemia ole vielä voitettu ja uusia on tulossa, pitää vaan opetella elämään niiden kanssa ja olla valmiina maskielämäänkin tietyissä tilanteissa. Hyvät hygieniarutiinit auttoivat vaarattomampienkin kausi-influenssien torjumisessa , tasapainottaahan sekin kokonaistilannetta. Lastenlapsissa on yläasteen ja lukion juuri aloittaneet, toivottavasti ei tarvitse ainakaan kovin pian siirtyä etäopetukseen.

        Ramoona


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisen aisteista kosketusaisti kehittyy ensimmäisenä ja säilyy elämän loppuun asti. Vauva alkaa kosketuksen kautta tajuta oman kehonsa rajat ja itsensä osana ympäristöään, erillisenä olentona äidistään. Hellät kosketukset, silittely, sylissä olo, kontaktileikit ovat elintärkeitä vauvalle, samalla yhteys vahvistuu hoitajan äänen ja katsekontaktin kautta. Iho on ihmisen suurin elin, joten kosketusaisti ja sen stimulointi on senkin takia niin merkittävä.

        Yleensä lapset hoidetaan kotona ainakin ensimmäisen ikävuoden, kiitos pitkän äitiysloman ja vanhempainvapaiden. Siksi tällainen pandemia ei pienimpiin kovin pahasti vaikuta, saavathan sentään samassa taloudessa asuvat perheenjäsenet toisiaan helliä ja olla lähikontakteissa kuten ennenkin. Mummit , vaarit eivätkä kummit tähän ydinyhteisöön kuulu, mutta taitaa olla isovanhemmille vaikeampi pala , kun ei saa helliä pieniä lapsenlapsiaan. Vähän isommat , jo omin jaloin taapertaen tai juosten ryntäävät mielellään oma-aloitteisesti isovanhempiensa syliin, ja kyllä sielua vihlaisee, kun joutuu sen estämään. Ainakin meillä on aina halattu tervehdykseksi ja jäähyväisiksi isojen ja pienten kesken. Teinitkin ovat siihen tottuneet ja tuntuvat kaipaavan sitä, vaikka joskus coolia esittävätkin. Onhan se lämmin ja läheinen ele, ja kuten Demeter sanoo, on luottamuksen merkki päästää toinen lähelle, niin henkisesti kuin fyysisestikin.

        Sydäntäsarkevää on ollut katsoa kuvia hoivakodeissa asuvista vanhuksista, joita ei ole omaiset päässeet edes näkemään aluksi, eikä se lasiseinä välissä anna mahdollisuutta koskettaa, edes pitää kädestä. Asiaa saattaa olla varsinkin muistisairaille vaikea selittää, varmasti moni on kokenut itsensä hylätyksi. Tämä asia pitäisi voida ratkaista, tehdä paljon testejä ja tietysti huolehtia tarkoin hygieniasta ja suojavälineistä, eiväthän kaikki omaiset ole potentiaalisia kuolemantaudin tartuttajia.

        Meillä on jo keväällä tavattu lasten perheitä pihalla kunnon turvavälit pitämällä, heinä-elokuussa on puutarhajuhliakin pidetty ja yhdessä ulkona syöty vähän pienemmillä väleillä. Tyttären nelikymppisiä vietettiin parinkymmenen hengen voimin. Naisille toivottiin kesäiset lierihatut, ja minun kesäleninkiini sovi hyvin aikanaan tämän samaisen tyttären kesähäihin ostamani erittäin leveälierinen luomus nyt kukilla koristettuna. Paitsi että turvavälit muodostuivat kuin itsestään, hattu varjosti liialta auringolta. Parasollikin olisi saman asian ajanut.

        Uskon, että opimme tämän pandemian myötä paljon itsestämmekin. Alkuun oli kurjaa, kun ei itse voinut mennä kauppaan valitsemaan ostoksiaan, piti tavallaan nöyrtyä ottamaan apua vastaan, vaikka mielestään sitä ei olisi tarvinnut. 70 vuoden rajankin koin vähän syrjivänä, mutta onneksi se vaihe ei ollut kovin pitkä. Olen sisaruksilleni alkanut kirjoittaa kirjeitä, en ihan paperilla, vaan sähköpostissa ja Instagramia käytän nykyisin aktiivisemmin. Heitä en ole tavannut melkein vuoteen, kesän suunnitelmat peruttiin. Luonnossa liikkuminen ja ylipäätään ulkoilu on ollut koko ajan mahdollista. Ilman sitä olisin ollut ihan hukassa. Ei tämä pandemia ole vielä voitettu ja uusia on tulossa, pitää vaan opetella elämään niiden kanssa ja olla valmiina maskielämäänkin tietyissä tilanteissa. Hyvät hygieniarutiinit auttoivat vaarattomampienkin kausi-influenssien torjumisessa , tasapainottaahan sekin kokonaistilannetta. Lastenlapsissa on yläasteen ja lukion juuri aloittaneet, toivottavasti ei tarvitse ainakaan kovin pian siirtyä etäopetukseen.

        Ramoona

        "Anonyymi"

        Kommenttisi on enimmäkseen ikääntyneen höpinää.
        Höpinä kuuluu tietysti naisille, mutta ei ihan joka-paikassa.
        -
        Lapsi ei kasva sivelemällä.
        Lapsi saa hyväilyistä helposti vääränkin kuvan.
        Leikisti sanoen:
        Kappas, minä saankin pissata mienne ja milloin haluan.
        Eikä ole väliä milloin kakkanikin tulee.
        -
        Tuo sama tarina sopii myös vanhuksille.
        -
        Enemmän on oikein elää.
        Elää kuin itse.
        Kun ei enää ole itse, ei millään ole enää väliä.
        Mikä on itse, sitä sopii miettiä.
        Sillä lapsesikaan ei ole sinä.
        -
        Minä ole 60-luvun hippi, kuten aina jankutan.
        Minä kasvoin ihan toisen-laisilla hyväilyillä.
        En kuitenkaan ihan kauheasti ällönnyt vanhempiani. :)

        H.


      • huruksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Kommenttisi on enimmäkseen ikääntyneen höpinää.
        Höpinä kuuluu tietysti naisille, mutta ei ihan joka-paikassa.
        -
        Lapsi ei kasva sivelemällä.
        Lapsi saa hyväilyistä helposti vääränkin kuvan.
        Leikisti sanoen:
        Kappas, minä saankin pissata mienne ja milloin haluan.
        Eikä ole väliä milloin kakkanikin tulee.
        -
        Tuo sama tarina sopii myös vanhuksille.
        -
        Enemmän on oikein elää.
        Elää kuin itse.
        Kun ei enää ole itse, ei millään ole enää väliä.
        Mikä on itse, sitä sopii miettiä.
        Sillä lapsesikaan ei ole sinä.
        -
        Minä ole 60-luvun hippi, kuten aina jankutan.
        Minä kasvoin ihan toisen-laisilla hyväilyillä.
        En kuitenkaan ihan kauheasti ällönnyt vanhempiani. :)

        H.

        ...Minä olen

        H.


      • huruksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Kommenttisi on enimmäkseen ikääntyneen höpinää.
        Höpinä kuuluu tietysti naisille, mutta ei ihan joka-paikassa.
        -
        Lapsi ei kasva sivelemällä.
        Lapsi saa hyväilyistä helposti vääränkin kuvan.
        Leikisti sanoen:
        Kappas, minä saankin pissata mienne ja milloin haluan.
        Eikä ole väliä milloin kakkanikin tulee.
        -
        Tuo sama tarina sopii myös vanhuksille.
        -
        Enemmän on oikein elää.
        Elää kuin itse.
        Kun ei enää ole itse, ei millään ole enää väliä.
        Mikä on itse, sitä sopii miettiä.
        Sillä lapsesikaan ei ole sinä.
        -
        Minä ole 60-luvun hippi, kuten aina jankutan.
        Minä kasvoin ihan toisen-laisilla hyväilyillä.
        En kuitenkaan ihan kauheasti ällönnyt vanhempiani. :)

        H.

        ...minne ja

        H.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Kommenttisi on enimmäkseen ikääntyneen höpinää.
        Höpinä kuuluu tietysti naisille, mutta ei ihan joka-paikassa.
        -
        Lapsi ei kasva sivelemällä.
        Lapsi saa hyväilyistä helposti vääränkin kuvan.
        Leikisti sanoen:
        Kappas, minä saankin pissata mienne ja milloin haluan.
        Eikä ole väliä milloin kakkanikin tulee.
        -
        Tuo sama tarina sopii myös vanhuksille.
        -
        Enemmän on oikein elää.
        Elää kuin itse.
        Kun ei enää ole itse, ei millään ole enää väliä.
        Mikä on itse, sitä sopii miettiä.
        Sillä lapsesikaan ei ole sinä.
        -
        Minä ole 60-luvun hippi, kuten aina jankutan.
        Minä kasvoin ihan toisen-laisilla hyväilyillä.
        En kuitenkaan ihan kauheasti ällönnyt vanhempiani. :)

        H.

        Pissa ja kakkajutut ne vanhalla mielessä.


      • Anonyymi

        Normaali-ihmisellä sopivan kaukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Normaali-ihmisellä sopivan kaukana.

        "Anonyymi"

        Oikein.
        Kääpiöillä tilanne on hieman toinen.
        Onneksi kaikki kuitenkin toimii heilläkin luonnollisesti.
        EOC

        H.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Oikein.
        Kääpiöillä tilanne on hieman toinen.
        Onneksi kaikki kuitenkin toimii heilläkin luonnollisesti.
        EOC

        H.

        Tämä on siis minun kommenttini.

        H.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        Tämä on siis minun kommenttini.

        H.

        Taas "unohtui" kirjautuminen.
        Turha enää pullistella.
        Uskottavuutesi on jo nollilla.


      • huruksz kirjoitti:

        "Anonyymi"

        Kommenttisi on enimmäkseen ikääntyneen höpinää.
        Höpinä kuuluu tietysti naisille, mutta ei ihan joka-paikassa.
        -
        Lapsi ei kasva sivelemällä.
        Lapsi saa hyväilyistä helposti vääränkin kuvan.
        Leikisti sanoen:
        Kappas, minä saankin pissata mienne ja milloin haluan.
        Eikä ole väliä milloin kakkanikin tulee.
        -
        Tuo sama tarina sopii myös vanhuksille.
        -
        Enemmän on oikein elää.
        Elää kuin itse.
        Kun ei enää ole itse, ei millään ole enää väliä.
        Mikä on itse, sitä sopii miettiä.
        Sillä lapsesikaan ei ole sinä.
        -
        Minä ole 60-luvun hippi, kuten aina jankutan.
        Minä kasvoin ihan toisen-laisilla hyväilyillä.
        En kuitenkaan ihan kauheasti ällönnyt vanhempiani. :)

        H.

        Ja sitten on näitä lapsia, usein kulttuurissamme poikia, jotka eivät saaneet osakseen lämpöä ja läheisyyttä, ei pidetty sylissä eikä rapsutettu korvanlehteä, ei silitetty pientä poskea, ei suukotettu pois kivun tai pettymyksen kyyneleitä, toruttiin ja ehkä rangaistiinkin jos lapsi näytti tunteita ta heikkoutta. "Miehet ei itke" heille sanottiin. Heille ei koskaan sanottu että heistä välitettiin tai että rakastetaan, että olet hyvä juuri sellaisena kuin olet. He saivat kiusata pienempiään, heitä palkittiin kun he voittivat urheilukilpailuissa, juoksivat lujempaa, löivät pallon kauemmas, sukelsivat syvemmälle ja pidättivät henkeään kauemmin. He kasvatettiin koviksi ja ilkeiksi, pärjääviksi, häikäilemättömiksi ja omaa etuaan tavoitteleviksi . Heidän normaali ja terve empatian kykynsä ei päässyt koskaan kehittymään.
        Sitten aikuisina heistä tuli psykopaatteja, narsisteja, liike-elämän pamppuja, kovia jätkiä ja isokenkäisiä.
        Sellaisia jotka sitten helmiporttien lähestyessä ja mieskunnon hiipuessa retostelevat esim. nettifoorumeilla ylisuurilla eläkkeillään.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Ja sitten on näitä lapsia, usein kulttuurissamme poikia, jotka eivät saaneet osakseen lämpöä ja läheisyyttä, ei pidetty sylissä eikä rapsutettu korvanlehteä, ei silitetty pientä poskea, ei suukotettu pois kivun tai pettymyksen kyyneleitä, toruttiin ja ehkä rangaistiinkin jos lapsi näytti tunteita ta heikkoutta. "Miehet ei itke" heille sanottiin. Heille ei koskaan sanottu että heistä välitettiin tai että rakastetaan, että olet hyvä juuri sellaisena kuin olet. He saivat kiusata pienempiään, heitä palkittiin kun he voittivat urheilukilpailuissa, juoksivat lujempaa, löivät pallon kauemmas, sukelsivat syvemmälle ja pidättivät henkeään kauemmin. He kasvatettiin koviksi ja ilkeiksi, pärjääviksi, häikäilemättömiksi ja omaa etuaan tavoitteleviksi . Heidän normaali ja terve empatian kykynsä ei päässyt koskaan kehittymään.
        Sitten aikuisina heistä tuli psykopaatteja, narsisteja, liike-elämän pamppuja, kovia jätkiä ja isokenkäisiä.
        Sellaisia jotka sitten helmiporttien lähestyessä ja mieskunnon hiipuessa retostelevat esim. nettifoorumeilla ylisuurilla eläkkeillään.

        Kyllä!
        Tai kehuskelevat sivistystasollaan, jauhavat aina omasta erinomaisuudestaan ja paremmasta kulttuuriperimästään.
        Toiset jopa mainostavat kioskikirjallisuutta alemmalle väestöluokalle.

        Meitä on moneen junaan.
        Jotkut jäävät asemalle ja toiset lähtevät resiinalla perässä.
        Pata kattilaa soimaa, musta kylki kummallakin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisen aisteista kosketusaisti kehittyy ensimmäisenä ja säilyy elämän loppuun asti. Vauva alkaa kosketuksen kautta tajuta oman kehonsa rajat ja itsensä osana ympäristöään, erillisenä olentona äidistään. Hellät kosketukset, silittely, sylissä olo, kontaktileikit ovat elintärkeitä vauvalle, samalla yhteys vahvistuu hoitajan äänen ja katsekontaktin kautta. Iho on ihmisen suurin elin, joten kosketusaisti ja sen stimulointi on senkin takia niin merkittävä.

        Yleensä lapset hoidetaan kotona ainakin ensimmäisen ikävuoden, kiitos pitkän äitiysloman ja vanhempainvapaiden. Siksi tällainen pandemia ei pienimpiin kovin pahasti vaikuta, saavathan sentään samassa taloudessa asuvat perheenjäsenet toisiaan helliä ja olla lähikontakteissa kuten ennenkin. Mummit , vaarit eivätkä kummit tähän ydinyhteisöön kuulu, mutta taitaa olla isovanhemmille vaikeampi pala , kun ei saa helliä pieniä lapsenlapsiaan. Vähän isommat , jo omin jaloin taapertaen tai juosten ryntäävät mielellään oma-aloitteisesti isovanhempiensa syliin, ja kyllä sielua vihlaisee, kun joutuu sen estämään. Ainakin meillä on aina halattu tervehdykseksi ja jäähyväisiksi isojen ja pienten kesken. Teinitkin ovat siihen tottuneet ja tuntuvat kaipaavan sitä, vaikka joskus coolia esittävätkin. Onhan se lämmin ja läheinen ele, ja kuten Demeter sanoo, on luottamuksen merkki päästää toinen lähelle, niin henkisesti kuin fyysisestikin.

        Sydäntäsarkevää on ollut katsoa kuvia hoivakodeissa asuvista vanhuksista, joita ei ole omaiset päässeet edes näkemään aluksi, eikä se lasiseinä välissä anna mahdollisuutta koskettaa, edes pitää kädestä. Asiaa saattaa olla varsinkin muistisairaille vaikea selittää, varmasti moni on kokenut itsensä hylätyksi. Tämä asia pitäisi voida ratkaista, tehdä paljon testejä ja tietysti huolehtia tarkoin hygieniasta ja suojavälineistä, eiväthän kaikki omaiset ole potentiaalisia kuolemantaudin tartuttajia.

        Meillä on jo keväällä tavattu lasten perheitä pihalla kunnon turvavälit pitämällä, heinä-elokuussa on puutarhajuhliakin pidetty ja yhdessä ulkona syöty vähän pienemmillä väleillä. Tyttären nelikymppisiä vietettiin parinkymmenen hengen voimin. Naisille toivottiin kesäiset lierihatut, ja minun kesäleninkiini sovi hyvin aikanaan tämän samaisen tyttären kesähäihin ostamani erittäin leveälierinen luomus nyt kukilla koristettuna. Paitsi että turvavälit muodostuivat kuin itsestään, hattu varjosti liialta auringolta. Parasollikin olisi saman asian ajanut.

        Uskon, että opimme tämän pandemian myötä paljon itsestämmekin. Alkuun oli kurjaa, kun ei itse voinut mennä kauppaan valitsemaan ostoksiaan, piti tavallaan nöyrtyä ottamaan apua vastaan, vaikka mielestään sitä ei olisi tarvinnut. 70 vuoden rajankin koin vähän syrjivänä, mutta onneksi se vaihe ei ollut kovin pitkä. Olen sisaruksilleni alkanut kirjoittaa kirjeitä, en ihan paperilla, vaan sähköpostissa ja Instagramia käytän nykyisin aktiivisemmin. Heitä en ole tavannut melkein vuoteen, kesän suunnitelmat peruttiin. Luonnossa liikkuminen ja ylipäätään ulkoilu on ollut koko ajan mahdollista. Ilman sitä olisin ollut ihan hukassa. Ei tämä pandemia ole vielä voitettu ja uusia on tulossa, pitää vaan opetella elämään niiden kanssa ja olla valmiina maskielämäänkin tietyissä tilanteissa. Hyvät hygieniarutiinit auttoivat vaarattomampienkin kausi-influenssien torjumisessa , tasapainottaahan sekin kokonaistilannetta. Lastenlapsissa on yläasteen ja lukion juuri aloittaneet, toivottavasti ei tarvitse ainakaan kovin pian siirtyä etäopetukseen.

        Ramoona

        Totta, Ramoona: ydinperhe voi sentään toimia kuten ennenkin, "lähestysmiskielto" koskee vain meitä, "riskiryhmäläisiä".
        Meillä jäi väliin veljen hautajaiset ja yhdet rippijuhlat, yhdet syntymäpäivät ja tietysti jokakesäinen sukutapaaminen.
        Vaikka yrittäisi hoitaa kontakteja viestimien välityksellä paljon jää ihmisyhteydestä puuttumaan. Ainakin minulla.
        Moni on kyllä oppinut nauttimaan luonnosta toisin kuin ennen, minulle se on aina ollut merkittävä voimanlähde. Myös tuo oma luonnontilainen pihamaani on ollut suosittu tapaamispaikka ja noussut arvoon arvaamattomaan...))


      • Paloma01 kirjoitti:

        Ja sitten on näitä lapsia, usein kulttuurissamme poikia, jotka eivät saaneet osakseen lämpöä ja läheisyyttä, ei pidetty sylissä eikä rapsutettu korvanlehteä, ei silitetty pientä poskea, ei suukotettu pois kivun tai pettymyksen kyyneleitä, toruttiin ja ehkä rangaistiinkin jos lapsi näytti tunteita ta heikkoutta. "Miehet ei itke" heille sanottiin. Heille ei koskaan sanottu että heistä välitettiin tai että rakastetaan, että olet hyvä juuri sellaisena kuin olet. He saivat kiusata pienempiään, heitä palkittiin kun he voittivat urheilukilpailuissa, juoksivat lujempaa, löivät pallon kauemmas, sukelsivat syvemmälle ja pidättivät henkeään kauemmin. He kasvatettiin koviksi ja ilkeiksi, pärjääviksi, häikäilemättömiksi ja omaa etuaan tavoitteleviksi . Heidän normaali ja terve empatian kykynsä ei päässyt koskaan kehittymään.
        Sitten aikuisina heistä tuli psykopaatteja, narsisteja, liike-elämän pamppuja, kovia jätkiä ja isokenkäisiä.
        Sellaisia jotka sitten helmiporttien lähestyessä ja mieskunnon hiipuessa retostelevat esim. nettifoorumeilla ylisuurilla eläkkeillään.

        Heh, Paloma..)) Hunksi ansaitsi tuon, oikein kerjäsi sitä...


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Heh, Paloma..)) Hunksi ansaitsi tuon, oikein kerjäsi sitä...

        Leikkii kai kakalla lattialla pissin keskellä.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Heh, Paloma..)) Hunksi ansaitsi tuon, oikein kerjäsi sitä...

        Voi ei!
        Nyt se tuhatkasvoinen vainooja ja stalkkari on saanut Hunksin tähtäimeensä!
        Varmasti tämäkin on vain kateutta ja katkeruutta koko vuodatus.
        Ihan niin kuin parin muunkin kirjoittajan kimpussa ollut ja vuosikausia tänne vuorokaudet läpeensä kommentteja kirjoitellut turhautunut ihmisparka.

        Kyllä nyt pitäisi Ylläpidon ottaa tiukempi asenne näihin vihakirjoituksiin!


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Ja sitten on näitä lapsia, usein kulttuurissamme poikia, jotka eivät saaneet osakseen lämpöä ja läheisyyttä, ei pidetty sylissä eikä rapsutettu korvanlehteä, ei silitetty pientä poskea, ei suukotettu pois kivun tai pettymyksen kyyneleitä, toruttiin ja ehkä rangaistiinkin jos lapsi näytti tunteita ta heikkoutta. "Miehet ei itke" heille sanottiin. Heille ei koskaan sanottu että heistä välitettiin tai että rakastetaan, että olet hyvä juuri sellaisena kuin olet. He saivat kiusata pienempiään, heitä palkittiin kun he voittivat urheilukilpailuissa, juoksivat lujempaa, löivät pallon kauemmas, sukelsivat syvemmälle ja pidättivät henkeään kauemmin. He kasvatettiin koviksi ja ilkeiksi, pärjääviksi, häikäilemättömiksi ja omaa etuaan tavoitteleviksi . Heidän normaali ja terve empatian kykynsä ei päässyt koskaan kehittymään.
        Sitten aikuisina heistä tuli psykopaatteja, narsisteja, liike-elämän pamppuja, kovia jätkiä ja isokenkäisiä.
        Sellaisia jotka sitten helmiporttien lähestyessä ja mieskunnon hiipuessa retostelevat esim. nettifoorumeilla ylisuurilla eläkkeillään.

        Vaikka kirjoitus pitää paikkansa, niin nyt syyllistyt itse siihen, mistä aina toisia kirjoittajia haukut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi ei!
        Nyt se tuhatkasvoinen vainooja ja stalkkari on saanut Hunksin tähtäimeensä!
        Varmasti tämäkin on vain kateutta ja katkeruutta koko vuodatus.
        Ihan niin kuin parin muunkin kirjoittajan kimpussa ollut ja vuosikausia tänne vuorokaudet läpeensä kommentteja kirjoitellut turhautunut ihmisparka.

        Kyllä nyt pitäisi Ylläpidon ottaa tiukempi asenne näihin vihakirjoituksiin!

        Täällähän on ylläpidon "myyrä" kommentoimassa ollut vuosia,
        ehkä niitä on kaksikin. Toinen on useitten erittäin tiedossa oleva,
        nyt jäänyt väliaikaisesti taustalle.
        Eiköhän kohta taas ala kommentteja poistua ja ehkä koko ketjukin.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Heh, Paloma..)) Hunksi ansaitsi tuon, oikein kerjäsi sitä...

        Tuota,tuota...
        Taidat jäädä ilman vihreää peukkua...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi ei!
        Nyt se tuhatkasvoinen vainooja ja stalkkari on saanut Hunksin tähtäimeensä!
        Varmasti tämäkin on vain kateutta ja katkeruutta koko vuodatus.
        Ihan niin kuin parin muunkin kirjoittajan kimpussa ollut ja vuosikausia tänne vuorokaudet läpeensä kommentteja kirjoitellut turhautunut ihmisparka.

        Kyllä nyt pitäisi Ylläpidon ottaa tiukempi asenne näihin vihakirjoituksiin!

        No hyvä tavaton. Minä kun otin tuon humksille osoitetun "nuhdesaarnan" huumorina kuiten hänen omat "leveilynsäkin".
        Että vihakirjoitus ? Tuon tyyppistä sanailuahan on käyty 60 paljonkin, eikä hunksi siitä ole ollut moksiskaan.
        Mutta sorry nyt vain, jos en oikein ole ajan tasalla. Lupaan vakavoitua, ainakin yrittää...


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        No hyvä tavaton. Minä kun otin tuon humksille osoitetun "nuhdesaarnan" huumorina kuiten hänen omat "leveilynsäkin".
        Että vihakirjoitus ? Tuon tyyppistä sanailuahan on käyty 60 paljonkin, eikä hunksi siitä ole ollut moksiskaan.
        Mutta sorry nyt vain, jos en oikein ole ajan tasalla. Lupaan vakavoitua, ainakin yrittää...

        Huumoria???

        Varmasti nauroit makeasti myöskin toisista kirjoittajista tehtyihin luonneanalyyseihin.
        Vaikka ne yleensä nopeasti poistettiin ja tuomittiin pelkiksi vittuiluiksi.
        Nyt annat kyllä itsestäsi kaksinaamaisen kuvan.
        Onko Hunksin suosiossa oleminen tosiaan noin arvokas asia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täällähän on ylläpidon "myyrä" kommentoimassa ollut vuosia,
        ehkä niitä on kaksikin. Toinen on useitten erittäin tiedossa oleva,
        nyt jäänyt väliaikaisesti taustalle.
        Eiköhän kohta taas ala kommentteja poistua ja ehkä koko ketjukin.

        Majakka ja perävaunu. Pekka ja Pätkä. Eetla Eturivi ja Eulaalia Kenkkunen.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Ja sitten on näitä lapsia, usein kulttuurissamme poikia, jotka eivät saaneet osakseen lämpöä ja läheisyyttä, ei pidetty sylissä eikä rapsutettu korvanlehteä, ei silitetty pientä poskea, ei suukotettu pois kivun tai pettymyksen kyyneleitä, toruttiin ja ehkä rangaistiinkin jos lapsi näytti tunteita ta heikkoutta. "Miehet ei itke" heille sanottiin. Heille ei koskaan sanottu että heistä välitettiin tai että rakastetaan, että olet hyvä juuri sellaisena kuin olet. He saivat kiusata pienempiään, heitä palkittiin kun he voittivat urheilukilpailuissa, juoksivat lujempaa, löivät pallon kauemmas, sukelsivat syvemmälle ja pidättivät henkeään kauemmin. He kasvatettiin koviksi ja ilkeiksi, pärjääviksi, häikäilemättömiksi ja omaa etuaan tavoitteleviksi . Heidän normaali ja terve empatian kykynsä ei päässyt koskaan kehittymään.
        Sitten aikuisina heistä tuli psykopaatteja, narsisteja, liike-elämän pamppuja, kovia jätkiä ja isokenkäisiä.
        Sellaisia jotka sitten helmiporttien lähestyessä ja mieskunnon hiipuessa retostelevat esim. nettifoorumeilla ylisuurilla eläkkeillään.

        Ja sitten on niitäkin äitin peräkammarinpoikia, joitten korvalehteä äiti rapsuttelee, silittelee pientä poskea ja suukottelee pois kivun ja pettymyksen kyyneleitä vielä melkein viiskymppisinä miehinä.
        Heistä ei tule muuta kuin tekemään äitinsä valmistamasta brunssista paskaa.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Ja sitten on niitäkin äitin peräkammarinpoikia, joitten korvalehteä äiti rapsuttelee, silittelee pientä poskea ja suukottelee pois kivun ja pettymyksen kyyneleitä vielä melkein viiskymppisinä miehinä.
        Heistä ei tule muuta kuin tekemään äitinsä valmistamasta brunssista paskaa.

        Se oli täystyrmäys !!!


      • Tellukka kirjoitti:

        Ja sitten on niitäkin äitin peräkammarinpoikia, joitten korvalehteä äiti rapsuttelee, silittelee pientä poskea ja suukottelee pois kivun ja pettymyksen kyyneleitä vielä melkein viiskymppisinä miehinä.
        Heistä ei tule muuta kuin tekemään äitinsä valmistamasta brunssista paskaa.

        Voi sinua ressukkaa.
        Ota yhteyttä nettitohtoriin ja tilaa purkillinen serotonia vahvistavia nappeja niin ei tarvi hakea kikcksejä keskiyön tunneilla toisten ihmisten herjaamisesta.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Voi sinua ressukkaa.
        Ota yhteyttä nettitohtoriin ja tilaa purkillinen serotonia vahvistavia nappeja niin ei tarvi hakea kikcksejä keskiyön tunneilla toisten ihmisten herjaamisesta.

        Kolahtiko. Ei ne näkynyt sinullekaan auttaneen.


    • Anonyymi

      Vanha mies toteaa laulun lopussa : " Mustalaiset eivät koskaan muutu ".-
      En minäkään :D

      Gubbe 71

      • Anonyymi

        Paras kun unohtaa koko "maailman", siinä se. Puhumatta paras.


    • Anonyymi

      Epidemioita ja pandemioita on ollut kautta maailmanhistorian aika ajoin
      (noin sadan vuoden välein ?) ja tullee olemaan. Tämäkin nujerretaan, mutta milloin ?

    • Anonyymi

      Tänään dr philissä oli sellainen kaveri jonka äidillä on neljä lasta ja isällä 50 ja viimeisessä inventaariossa 21 vaimoa muttei poika tarkkaan tiennyt. Isä ja äiti ei ole vuosikausiin ollut pojan kanssa tekemisissä kun ei poika ole kuuliainen

    • Anonyymi

      Saamme, ihan varmasti. Keksitään lääke virukseen ja sitten kaikki on taas hyvin, voimme jatkaa elämää.
      Pirre

      • Anonyymi

        Parempi olis keksiä rokote, koska viruslääkkeet ei ole tehokkaita. Virukset ei kuole antibiooteilla.


      • Anonyymi

        On myös tavallaan oikein että maapalloa tuhonneet rantalomilla turhamatkoillaan kierelleet hyvinvointivaltiolaiset vangitaan pandemiaan koppeihinsa loppuelämäkseen suojukset naamalla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On myös tavallaan oikein että maapalloa tuhonneet rantalomilla turhamatkoillaan kierelleet hyvinvointivaltiolaiset vangitaan pandemiaan koppeihinsa loppuelämäkseen suojukset naamalla

        Maski niin tiukalle että suu pysyy kiinni .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On myös tavallaan oikein että maapalloa tuhonneet rantalomilla turhamatkoillaan kierelleet hyvinvointivaltiolaiset vangitaan pandemiaan koppeihinsa loppuelämäkseen suojukset naamalla

        Mieluummin pakkotyöhön kuin vangittuna koppeihin? Pienellä koulutuksella varmaan oppii työntämään näytteenottopuikkoja ihmisten nenänieluun ja ellei opi niin sitten vähemmän vaativaan työhön.

        Bessie


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parempi olis keksiä rokote, koska viruslääkkeet ei ole tehokkaita. Virukset ei kuole antibiooteilla.

        Ei virukset, mutta viruksen aiheuttamiin liitännäis sairauksiin ne kyllä tehoaa...esim.keuhkokuumeeseen.

        Pirren


    • Anonyymi

      Sitten tänään tuli sellainen poika jonka tytär
      tänään teidän ikäinen kertoi juuri isästään, jota kohdeltiin niin kotona ettei isä tiennyt etunimeään ennen kuin joutui nuorena murroiässä oikeuteen ryöstöistä ja joukkoraiskauksista ja siellä kuuli etunimensä oikeudessa ensi kerran

    • Anonyymi

      Isästä tulis arjamurhaaja yli 100 kpl vaikka vain 9 tuli stuolituomio. Tytär ja 6- kymppinen isä vannoivat rakastavansa toisiaan ennen säh kötuolia, tytär kuvaili

    • Anonyymi

      Ruotsin stv1 tvykkösessä on MA -ohjelma ja yllä sitä kommentoi Ploma "Marie Antoinette on malliesimerkki mitä sammakoita suusta loikkaa ... leipä loppui niin kuningatar ehdottaa että syökööt kakkua"

      Tämä on tietenkin hauskaa tarinaa. Mutta Marie-Antoinette tuhlasi valtavasti kuin nykyhallitus ja mm rakennutti kulissikylän leikisti itselleen kaupungiksi. Siksikin Marie-Antoinettea vihattiin enemmän ja hänet vietiin teloitettavaksi avovaunussa kun Ludvig pääsi suljetussa piilossa. Ludvig oli vähän surkea naisten suhteen. Joten vaimolla oli rakastajia

      Ruotsalainen rakastaja teloitettiin Tukholman vanhankaupungin Stora Nygatanilla tukholmalaisten tavisten kärttyisien käsien toimesta

      • Katselin juuri tuon Marie Antoinette-filmin ja täysin mahdollista että Bessie oli oikeassa ja Marie Antoinette ei koskaan sanonut noita sanoja. Hauskaa tarinaa se ei kuitenkaan ollut.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Päivän kovinta textiä tuli Palomalta, joka käänsi kylkeä, ampuen täyslaidallisen vuosien patoutumia suoraan Jämsän huruxiUkkoa vesirajaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Päivän kovinta textiä tuli Palomalta, joka käänsi kylkeä, ampuen täyslaidallisen vuosien patoutumia suoraan Jämsän huruxiUkkoa vesirajaan.

        Ei minulla ole mitään henkilökohtaista skismaa Hurukzin kanssa. En pitänyt kauheesti siitä miten ilkeästi hän vastasi Ramoonan upeaan kommenttiin ja mietin vain josko vastaus hänen (H:n) empatianpuutteeseen löyty ajan tyypillisestä poikalapsen kasvatuksesta ja mitä hän itse on kertonut lapsuudestaan ja nuoruudestaan.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Ei minulla ole mitään henkilökohtaista skismaa Hurukzin kanssa. En pitänyt kauheesti siitä miten ilkeästi hän vastasi Ramoonan upeaan kommenttiin ja mietin vain josko vastaus hänen (H:n) empatianpuutteeseen löyty ajan tyypillisestä poikalapsen kasvatuksesta ja mitä hän itse on kertonut lapsuudestaan ja nuoruudestaan.

        Hurukz on Andy McCoin ja Ruben Stillerin risteytys, Ramoona jos olen ymmärtänyt oikein on demure lady kuten me latinoissa sanoisimme

        Ne joita Yle-Suomi latteudellaan tylstyttää voisivat seurata Alfaa särmikkäämpää kanavaa siellä näitä vilahtelee

        Rikos meikkimainoksessa. Tässä on amerikkalainen tyyli, juttuhan on kaamea Elizabeth Salgadon ES katoaminen/murha, opiskelija ehti olla 18 päivää Usassa, edelleen ratkaisematon, mutta meikkimainos tämä siis on https://youtu.be/-CL6aQBLCVM jos jotain voi ihmetellä niin vanhemmat ovat insinöörejä ES on hyvä opiskelija haluaa insinööriksi ja lähetystyöntekijäksi, setiä on Usassa mutta ei osaa englantia kunnolla


      • Paloma01 kirjoitti:

        Ei minulla ole mitään henkilökohtaista skismaa Hurukzin kanssa. En pitänyt kauheesti siitä miten ilkeästi hän vastasi Ramoonan upeaan kommenttiin ja mietin vain josko vastaus hänen (H:n) empatianpuutteeseen löyty ajan tyypillisestä poikalapsen kasvatuksesta ja mitä hän itse on kertonut lapsuudestaan ja nuoruudestaan.

        Luin tuon kirjoituksesi uudelleen, Paloma. Eihän se nyt suoraan hunksia osoitellut joskin useimmat - minäkin - sen häneen yhdistivät, ainakin tuon ylisuuren eläkkeen osalta...))
        Muilta osin en osaa häntä arvioida eikä kai ole tarpeenkaan.

        Kovin herkillä täällä nyt ollaan ja ainakin hurttia huumoria on syytä välttää - puhun siis itsestäni . Onhan se tunnettua, että huumorin käyttö on riskaabelia. Se kun tulkitaan melkein aina toisin kuin tarkoitti...
        Onhan tässä se hyvä puoli - omalla kohdallani - että kun on kaksinaamaiseksi todettu, voi laittaa sen toisen naaman framille. Vaihtelu virkistää..))


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Ei minulla ole mitään henkilökohtaista skismaa Hurukzin kanssa. En pitänyt kauheesti siitä miten ilkeästi hän vastasi Ramoonan upeaan kommenttiin ja mietin vain josko vastaus hänen (H:n) empatianpuutteeseen löyty ajan tyypillisestä poikalapsen kasvatuksesta ja mitä hän itse on kertonut lapsuudestaan ja nuoruudestaan.

        Kuten jo joku tuolla ylempänä kirjoitti "pata kattilaa soimaa"........


      • Paloma01 kirjoitti:

        Ei minulla ole mitään henkilökohtaista skismaa Hurukzin kanssa. En pitänyt kauheesti siitä miten ilkeästi hän vastasi Ramoonan upeaan kommenttiin ja mietin vain josko vastaus hänen (H:n) empatianpuutteeseen löyty ajan tyypillisestä poikalapsen kasvatuksesta ja mitä hän itse on kertonut lapsuudestaan ja nuoruudestaan.

        "Paloma01"

        No mutta!
        Nythän sinä et ole paljon yhtään empaattinen minua kohtaan. :):)
        -
        Kyllä minä empaattinen olen.
        Toisella tavalla kuitenkin kuin "yleensä" ollaan.
        Loogisena älykkönä minä olen enste-miettivä, en enste-heittäytyvä.
        -
        Yli-suuri eläke...
        Tarpeeksi empaattinen...
        -
        Nuohan ovat asioita joita on mahdotonta määritellä yleis-pätevästi.
        Niitä voivat määritellä ainoastaan yksilöt.
        Kukin omilla arvoillaan.
        -
        Noh, jatketaan...

        H.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hurukz on Andy McCoin ja Ruben Stillerin risteytys, Ramoona jos olen ymmärtänyt oikein on demure lady kuten me latinoissa sanoisimme

        Ne joita Yle-Suomi latteudellaan tylstyttää voisivat seurata Alfaa särmikkäämpää kanavaa siellä näitä vilahtelee

        Rikos meikkimainoksessa. Tässä on amerikkalainen tyyli, juttuhan on kaamea Elizabeth Salgadon ES katoaminen/murha, opiskelija ehti olla 18 päivää Usassa, edelleen ratkaisematon, mutta meikkimainos tämä siis on https://youtu.be/-CL6aQBLCVM jos jotain voi ihmetellä niin vanhemmat ovat insinöörejä ES on hyvä opiskelija haluaa insinööriksi ja lähetystyöntekijäksi, setiä on Usassa mutta ei osaa englantia kunnolla

        Tietämättä ketkä ovat Andy McCoin tai Ruben Stiller en osaa sanoa muuta kuin että tunnistan hänen asennevammaisuutensa joka ilmenee toksisena miehenroolina joka on todennäköisesti tulos kotikasvatuksesta ja kulttuuriympäristöstä, missä hän kasvoi (olemme saman kylän kasvatteja. Kumpikaan ei ole aikatyypillisesti erityisen hyvä tai paha, mutta se kasvatti tietynlaisia asenteita ja muovasi ihmisen psyyken ja luonteen. Useimmat meistä olemme kasvaneet ulos tuosta viisikymmentäluvun maalaistaajamamentaliteetista ja päivittäneet mielipiteemme ja tarkistaneet arvomaailmamme ajankohtaisuuden, mutta kaikki eivät ole halunneet tai pystyneet sitä tekemään. Kumpikin vaihtoehto on ok.
        ***
        Minäkin katselen joskus noita meikkivideoita, tutorials, missä nuoret tytöt päällystävät kasvonsa noin 10 kerroksella eri tuotteita, sitten maalaavat silmänsä kaikilla riikikinkukon väreillä, piirtävät paksut mustat kulmat, mutta suosikkini ovat opastusvideot miten tukka leikataan kotona. Erittäin näppärää näin koronan aikaan. Minä olen hyödyntänyt asian leikkaamalla latvat somasti Legon tukasta ja tuli hyvää jälkeä!
        ***
        Jotenkin kuitenkin perverssiä tuo video jossa meikkimainos yhdistyy murhajuttuun ja ja nuoren naisen kuolemalla ansaitaan taas lisää klikkejä, lisää rahaa ja tehdään omaa youtube-uraa.


      • demeter1 kirjoitti:

        Luin tuon kirjoituksesi uudelleen, Paloma. Eihän se nyt suoraan hunksia osoitellut joskin useimmat - minäkin - sen häneen yhdistivät, ainakin tuon ylisuuren eläkkeen osalta...))
        Muilta osin en osaa häntä arvioida eikä kai ole tarpeenkaan.

        Kovin herkillä täällä nyt ollaan ja ainakin hurttia huumoria on syytä välttää - puhun siis itsestäni . Onhan se tunnettua, että huumorin käyttö on riskaabelia. Se kun tulkitaan melkein aina toisin kuin tarkoitti...
        Onhan tässä se hyvä puoli - omalla kohdallani - että kun on kaksinaamaiseksi todettu, voi laittaa sen toisen naaman framille. Vaihtelu virkistää..))

        Deme, kirjoitin tuon kommenttini ollessani vielä tuoreeltaan harmissani H:n vastauksesta Ramoonan kuvaukseen siitä miten ihmissuhteita läheisten kanssa pystyy hoitamaan pandemiankin aikana. Todella hienosti kerrottu.
        Ei se ollut mikään luonneanalyysi, kevyesti ironinen kuvaus siitä missä olosuhteissa kasvoimme 50-luvun Jämsänjokilaaksossa ja mitkä kasvatusperiaatteet ja poikien ja tyttöjen roolit olivat siihen aikaan. Pelkkää stereotypiaa.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Deme, kirjoitin tuon kommenttini ollessani vielä tuoreeltaan harmissani H:n vastauksesta Ramoonan kuvaukseen siitä miten ihmissuhteita läheisten kanssa pystyy hoitamaan pandemiankin aikana. Todella hienosti kerrottu.
        Ei se ollut mikään luonneanalyysi, kevyesti ironinen kuvaus siitä missä olosuhteissa kasvoimme 50-luvun Jämsänjokilaaksossa ja mitkä kasvatusperiaatteet ja poikien ja tyttöjen roolit olivat siihen aikaan. Pelkkää stereotypiaa.

        Juuri noin kirjoituksesi tulkitsin Paloma ja sama reaktio tuli kyllä minullekin hunksin suhtautumisesta Ramoonan hienoon kirjoitukseen.
        Hunksi nyt on hunksi, minkä me hänelle teemme, eikä Ramoonan kirjoitus tuosta tokaisusta huonommaksi mene. Niin kai se pitää ottaa ?
        Ironian tavoitin ja sitä sitten komppasin. "Vanhaan hyvään aikaan" tuosta tuskin olisi tehty numeroa...


      • huruksz kirjoitti:

        "Paloma01"

        No mutta!
        Nythän sinä et ole paljon yhtään empaattinen minua kohtaan. :):)
        -
        Kyllä minä empaattinen olen.
        Toisella tavalla kuitenkin kuin "yleensä" ollaan.
        Loogisena älykkönä minä olen enste-miettivä, en enste-heittäytyvä.
        -
        Yli-suuri eläke...
        Tarpeeksi empaattinen...
        -
        Nuohan ovat asioita joita on mahdotonta määritellä yleis-pätevästi.
        Niitä voivat määritellä ainoastaan yksilöt.
        Kukin omilla arvoillaan.
        -
        Noh, jatketaan...

        H.

        Empatiasta, tuosta paljon puhutusta, olen kyllä hunksin kanssa samoilla linjoilla. Meillä on tietyt standardit millä sitä mitataan ja ellei niiden sisään mahdu, saa langettavan tuomion omasta kyvyttömyydestä empatiaan.
        Ainakin omalla kohdallani vaikuttaisi olevan niin, että spontaanit tunnereaktiot eri tilanteisiin ovat vähentyneet sitä mukaa kun on malttanut "nähdä", ottaa etäisyyttä käsillä olevaan asiaan ja peilata sitä isompaa taustaa, kokonaisuutta vasten, nähdä syitä ja seurauksia.
        Analyyttinen mieli auttaa tässä. Jos sen käyttö sitten johtaa siihen, että tuomitaan kylmäsydämiseksi, sen kestää..))


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Deme, kirjoitin tuon kommenttini ollessani vielä tuoreeltaan harmissani H:n vastauksesta Ramoonan kuvaukseen siitä miten ihmissuhteita läheisten kanssa pystyy hoitamaan pandemiankin aikana. Todella hienosti kerrottu.
        Ei se ollut mikään luonneanalyysi, kevyesti ironinen kuvaus siitä missä olosuhteissa kasvoimme 50-luvun Jämsänjokilaaksossa ja mitkä kasvatusperiaatteet ja poikien ja tyttöjen roolit olivat siihen aikaan. Pelkkää stereotypiaa.

        Tunsitko Paloma siviilistä tämän ylisuurta eläkettä nauttivan jokilaaksolaisen?


      • demeter1 kirjoitti:

        Empatiasta, tuosta paljon puhutusta, olen kyllä hunksin kanssa samoilla linjoilla. Meillä on tietyt standardit millä sitä mitataan ja ellei niiden sisään mahdu, saa langettavan tuomion omasta kyvyttömyydestä empatiaan.
        Ainakin omalla kohdallani vaikuttaisi olevan niin, että spontaanit tunnereaktiot eri tilanteisiin ovat vähentyneet sitä mukaa kun on malttanut "nähdä", ottaa etäisyyttä käsillä olevaan asiaan ja peilata sitä isompaa taustaa, kokonaisuutta vasten, nähdä syitä ja seurauksia.
        Analyyttinen mieli auttaa tässä. Jos sen käyttö sitten johtaa siihen, että tuomitaan kylmäsydämiseksi, sen kestää..))

        Tässä asiassa olemmekin sitten hieman eri linjoilla, mutta haitanneeko tuo mitään. Mitä katson empatian puutteen vauriona ihmisen psyyken kehityksessä (lapsena ja nuorena) ja johtaa usein asennevammaisuuteen ja luonnevikoihin (tyypillistä sosiopaateilla, narsisteilla, ja lievemmässä muodossa esim aspergerin syndrooman kanssa eläjille) .

        Uskon vuorenvarmasti älyllisen ja analyyttisen ja empatian tasapainoon harmoonisen persoonan luonnekuvassa. Tai yksinkertaistettuna pää ja sydän ja molemmat ahkerassa käytössä.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Tässä asiassa olemmekin sitten hieman eri linjoilla, mutta haitanneeko tuo mitään. Mitä katson empatian puutteen vauriona ihmisen psyyken kehityksessä (lapsena ja nuorena) ja johtaa usein asennevammaisuuteen ja luonnevikoihin (tyypillistä sosiopaateilla, narsisteilla, ja lievemmässä muodossa esim aspergerin syndrooman kanssa eläjille) .

        Uskon vuorenvarmasti älyllisen ja analyyttisen ja empatian tasapainoon harmoonisen persoonan luonnekuvassa. Tai yksinkertaistettuna pää ja sydän ja molemmat ahkerassa käytössä.

        Mielenkiintoista :-))
        Huomasitko ollenkaan, kuinka empaattisesti Ramona ja Deme kirjoitti tässä ketjussa ja
        Kuinka kannustavasti bessie kirjoitti?

        Entä sinun antisi? Olit huolissasi festreista ja siitä, pääseekö lapsenlapsesi jonnekin konserttiin.


      • demeter1 kirjoitti:

        Empatiasta, tuosta paljon puhutusta, olen kyllä hunksin kanssa samoilla linjoilla. Meillä on tietyt standardit millä sitä mitataan ja ellei niiden sisään mahdu, saa langettavan tuomion omasta kyvyttömyydestä empatiaan.
        Ainakin omalla kohdallani vaikuttaisi olevan niin, että spontaanit tunnereaktiot eri tilanteisiin ovat vähentyneet sitä mukaa kun on malttanut "nähdä", ottaa etäisyyttä käsillä olevaan asiaan ja peilata sitä isompaa taustaa, kokonaisuutta vasten, nähdä syitä ja seurauksia.
        Analyyttinen mieli auttaa tässä. Jos sen käyttö sitten johtaa siihen, että tuomitaan kylmäsydämiseksi, sen kestää..))

        "demeter1"

        Ei hassumpaa päättelyä.
        Sinultakaan. :):)
        Tunteilla on tarkoituksensa.
        Mutta.
        Liian suuret tunteet voivat tappaa.
        Yli-kansoitus tuhoaa elannon kaikilta syyttömiltäkin.
        Mites siinä kirjassa sanottiinkaan?
        On aika elää, on aika kuolla.
        Muista se ihminen.
        -
        "Elä varoen ihminen, Empatia heruttaa helposti viimeisenkin kyyneleesi ja silloin olet jäässä"

        H.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tunsitko Paloma siviilistä tämän ylisuurta eläkettä nauttivan jokilaaksolaisen?

        En, mutta tunnen ihmisiä jotka tuntevat hänet :)
        Ei minua hänen ylisuuri eläkkeensä häiritse pätkääkään. Jokaiselle tarpeensa mukaan ja jos se tekee hänet onnelliseksi niin se on pelkästään hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoista :-))
        Huomasitko ollenkaan, kuinka empaattisesti Ramona ja Deme kirjoitti tässä ketjussa ja
        Kuinka kannustavasti bessie kirjoitti?

        Entä sinun antisi? Olit huolissasi festreista ja siitä, pääseekö lapsenlapsesi jonnekin konserttiin.

        No mutta kun se konsertti on E-Koreassa ja samalla käytäisiin Japanissa. Ei jokaisen lapsenlapset sellaista saa koskaan kokea. Sehän on ihan eri juttu kuin tavallisten takarivin tarjojen lapsenlapset, mitä ne edes maailmanmusiikista ymmärtäisivät ! Tai kaukaisista kulttuureista, kun ei ole muutenkaan maailmaa kierretty ja vain Suomessa asuttu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mielenkiintoista :-))
        Huomasitko ollenkaan, kuinka empaattisesti Ramona ja Deme kirjoitti tässä ketjussa ja
        Kuinka kannustavasti bessie kirjoitti?

        Entä sinun antisi? Olit huolissasi festreista ja siitä, pääseekö lapsenlapsesi jonnekin konserttiin.

        Tuu tellukka vain esiin puskasta reilumpaa silleen.
        Et sitten lukenut aloitustani jossa kirjoitin siitä miten minua surettaa viattomuuden ajan loppuminen?
        Tai miten mielelläni soisin samaan vapauden lapsenlapsilleni kuin mikä meillä oli nuorina?
        Et huomannut aloituksessani empatiaa, koska jos sitä ei itsellä ole ei sitä tahdo nähdä muillakaan.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Tuu tellukka vain esiin puskasta reilumpaa silleen.
        Et sitten lukenut aloitustani jossa kirjoitin siitä miten minua surettaa viattomuuden ajan loppuminen?
        Tai miten mielelläni soisin samaan vapauden lapsenlapsilleni kuin mikä meillä oli nuorina?
        Et huomannut aloituksessani empatiaa, koska jos sitä ei itsellä ole ei sitä tahdo nähdä muillakaan.

        Kristallipallosi näyttää nyt ihan metsään.

        Minun empatiastani sinä et tiedä mitään, mutta tiedoksi sinulle, että empatiani on muutakin, kuin vaan tietokoneella kirjoittaminen sanoja toisen perään. (toki tämä aika nyt hiukan rajoittaa)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kristallipallosi näyttää nyt ihan metsään.

        Minun empatiastani sinä et tiedä mitään, mutta tiedoksi sinulle, että empatiani on muutakin, kuin vaan tietokoneella kirjoittaminen sanoja toisen perään. (toki tämä aika nyt hiukan rajoittaa)

        Hupsista, tarvii harjoitella lisää. :)
        Kuulosti vain niin hurjan tutulta tuo moittelias äänensävysi,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päivän kovinta textiä tuli Palomalta, joka käänsi kylkeä, ampuen täyslaidallisen vuosien patoutumia suoraan Jämsän huruxiUkkoa vesirajaan.

        Tellukka tänään 01:33 pisti paremmaksi. Kohde toinen hlö.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No mutta kun se konsertti on E-Koreassa ja samalla käytäisiin Japanissa. Ei jokaisen lapsenlapset sellaista saa koskaan kokea. Sehän on ihan eri juttu kuin tavallisten takarivin tarjojen lapsenlapset, mitä ne edes maailmanmusiikista ymmärtäisivät ! Tai kaukaisista kulttuureista, kun ei ole muutenkaan maailmaa kierretty ja vain Suomessa asuttu.

        No, se oli nyt vaan esimerkki siitä miten lapsenlapsemme joutuvat sopeutumaan aivan erityyliseen maailmanmenoon kuin me. Meillä oli lavatanssit järven rannassa ja vapaus liikkua ilman maskeja ja suosituksia yksin tai joukossa, päivällä tai yöllä.
        En minä ole minnekään E-Koreaan lähdössä, en edes Wembledoniin. Puhun lapsenlapsista ja heidänvanhemmistaan ja matkustelevasta Ruotsin fammosta.
        Ja sitten vielä kerran, ettei totuus pääse unohtumaan:
        en ole eturiviläisiä, vaan ikkunapaikalta.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Tässä asiassa olemmekin sitten hieman eri linjoilla, mutta haitanneeko tuo mitään. Mitä katson empatian puutteen vauriona ihmisen psyyken kehityksessä (lapsena ja nuorena) ja johtaa usein asennevammaisuuteen ja luonnevikoihin (tyypillistä sosiopaateilla, narsisteilla, ja lievemmässä muodossa esim aspergerin syndrooman kanssa eläjille) .

        Uskon vuorenvarmasti älyllisen ja analyyttisen ja empatian tasapainoon harmoonisen persoonan luonnekuvassa. Tai yksinkertaistettuna pää ja sydän ja molemmat ahkerassa käytössä.

        Niinhän tuo "oikeaoppisesti" tulkitaan, Paloma, 11.00.

        Se vain, että se "vaurio kehityksessä" on voinut aiheuttaa myös tiettyä yliempaattisuutta.
        Kuten tarinassa sosiaalityöntekijästä, joka purskahtaa itkuun kun kuuntelee asiakastaan ja asiakas joutuu tukemaan häntä..))
        Eli standardimitat mittaavat aina vain "keskivertoa", ei yksilöä ja hänen tapaansa olla yhteydessä toisiin ihmisiin.


      • huruksz kirjoitti:

        "demeter1"

        Ei hassumpaa päättelyä.
        Sinultakaan. :):)
        Tunteilla on tarkoituksensa.
        Mutta.
        Liian suuret tunteet voivat tappaa.
        Yli-kansoitus tuhoaa elannon kaikilta syyttömiltäkin.
        Mites siinä kirjassa sanottiinkaan?
        On aika elää, on aika kuolla.
        Muista se ihminen.
        -
        "Elä varoen ihminen, Empatia heruttaa helposti viimeisenkin kyyneleesi ja silloin olet jäässä"

        H.

        Varoitus aiheelllinen, hunksi..))


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Tuu tellukka vain esiin puskasta reilumpaa silleen.
        Et sitten lukenut aloitustani jossa kirjoitin siitä miten minua surettaa viattomuuden ajan loppuminen?
        Tai miten mielelläni soisin samaan vapauden lapsenlapsilleni kuin mikä meillä oli nuorina?
        Et huomannut aloituksessani empatiaa, koska jos sitä ei itsellä ole ei sitä tahdo nähdä muillakaan.

        "Kasvomaskit, ekonominen lama, tyhjät lentokentät ja tartuttamisen ja sairastumisen pelko ovat päivän teema. Pelkäämpä pahoin että maailma on muuttunut lopullisesti ja paluuta nuoruutemme optimistisuuteen ja huolettomuuteen ja suruttomuuteen ei ole eikä edes tule. Maailma missä lapsenlapsemme ja heidän lapsemme tulevat elämään on todellakin erilainen. Viattomuuden aika on loppunut."

        En nyt tuossa empatiaa nähnyt. Kirjoitat pelkääväsi jne. Maailma muuttuu koko ajan.
        Äitini nuoruus oli ihan toista, kuin minun. Lasteni nuoruus oli toista, kuin minun ja nyt 12-v lapsenlapseni naureskelee, kun kerron hänelle omasta ja hänen äitinsä nuoruudesta.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Tuu tellukka vain esiin puskasta reilumpaa silleen.
        Et sitten lukenut aloitustani jossa kirjoitin siitä miten minua surettaa viattomuuden ajan loppuminen?
        Tai miten mielelläni soisin samaan vapauden lapsenlapsilleni kuin mikä meillä oli nuorina?
        Et huomannut aloituksessani empatiaa, koska jos sitä ei itsellä ole ei sitä tahdo nähdä muillakaan.

        Tunteminen ja tunteen ilmaiseminen ovat mielestäni eri asioita, Paloma. Joku voi tuntea paljon ja ilmaista vähän. Tai tuntea vähän mutta paisuttaa tunnetta vuolaalla ilmaisulla..))


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        No, se oli nyt vaan esimerkki siitä miten lapsenlapsemme joutuvat sopeutumaan aivan erityyliseen maailmanmenoon kuin me. Meillä oli lavatanssit järven rannassa ja vapaus liikkua ilman maskeja ja suosituksia yksin tai joukossa, päivällä tai yöllä.
        En minä ole minnekään E-Koreaan lähdössä, en edes Wembledoniin. Puhun lapsenlapsista ja heidänvanhemmistaan ja matkustelevasta Ruotsin fammosta.
        Ja sitten vielä kerran, ettei totuus pääse unohtumaan:
        en ole eturiviläisiä, vaan ikkunapaikalta.

        Esimerkki, miten lapsenlapsemme JOUTUVAT sopeutumaan erilaiseen maailmanmenoon, kuin me?

        Sitäkö se ulkomaanmatkailu on, että joutuvat sopeutumaan siihen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Kasvomaskit, ekonominen lama, tyhjät lentokentät ja tartuttamisen ja sairastumisen pelko ovat päivän teema. Pelkäämpä pahoin että maailma on muuttunut lopullisesti ja paluuta nuoruutemme optimistisuuteen ja huolettomuuteen ja suruttomuuteen ei ole eikä edes tule. Maailma missä lapsenlapsemme ja heidän lapsemme tulevat elämään on todellakin erilainen. Viattomuuden aika on loppunut."

        En nyt tuossa empatiaa nähnyt. Kirjoitat pelkääväsi jne. Maailma muuttuu koko ajan.
        Äitini nuoruus oli ihan toista, kuin minun. Lasteni nuoruus oli toista, kuin minun ja nyt 12-v lapsenlapseni naureskelee, kun kerron hänelle omasta ja hänen äitinsä nuoruudesta.

        Hmmmm...miten eri tavalla tulkitsemme kirjoitettua tekstiä.
        "Pelkäämpä pahoin" on minulle vain sanaparsi, Ei se tarkoita että oikeasti pelkäisin mitään, konkreettisesti.
        Minun omasta mielestäni aloitus oli täynnä empatiaa nousevia sukupolvia kohtaan. Tippa nostalgiaa, hiukkasen sääliä, lorahdus surumielisyyttä.
        Elintila, muuttuvan maailman komplikaatiot, vapauden menetys.


      • demeter1 kirjoitti:

        Niinhän tuo "oikeaoppisesti" tulkitaan, Paloma, 11.00.

        Se vain, että se "vaurio kehityksessä" on voinut aiheuttaa myös tiettyä yliempaattisuutta.
        Kuten tarinassa sosiaalityöntekijästä, joka purskahtaa itkuun kun kuuntelee asiakastaan ja asiakas joutuu tukemaan häntä..))
        Eli standardimitat mittaavat aina vain "keskivertoa", ei yksilöä ja hänen tapaansa olla yhteydessä toisiin ihmisiin.

        En ole koskaan kuullut tuota tarinaa sosiaalityntekijästä.
        Totta kai empatia voi lyödä yli, mutta sillä on harvoin yhtä pahoja seurauksia kuinmitä tapahtuu jos ihmisellä ei ole lainkaan empatiaa. Vankilat ovat täynnä niitä joilta se puuttuu kokonaan


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Hmmmm...miten eri tavalla tulkitsemme kirjoitettua tekstiä.
        "Pelkäämpä pahoin" on minulle vain sanaparsi, Ei se tarkoita että oikeasti pelkäisin mitään, konkreettisesti.
        Minun omasta mielestäni aloitus oli täynnä empatiaa nousevia sukupolvia kohtaan. Tippa nostalgiaa, hiukkasen sääliä, lorahdus surumielisyyttä.
        Elintila, muuttuvan maailman komplikaatiot, vapauden menetys.

        "Pelkäänpä pahoi", en tulkinnut sitä mitenkään muuten, kuin että mainitsemasi asiat sen jälkeen ei vielä ainakaan ole faktaa ja onhan sinullakin tässä ketjussa maininta, että tästä selvitään.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        No, se oli nyt vaan esimerkki siitä miten lapsenlapsemme joutuvat sopeutumaan aivan erityyliseen maailmanmenoon kuin me. Meillä oli lavatanssit järven rannassa ja vapaus liikkua ilman maskeja ja suosituksia yksin tai joukossa, päivällä tai yöllä.
        En minä ole minnekään E-Koreaan lähdössä, en edes Wembledoniin. Puhun lapsenlapsista ja heidänvanhemmistaan ja matkustelevasta Ruotsin fammosta.
        Ja sitten vielä kerran, ettei totuus pääse unohtumaan:
        en ole eturiviläisiä, vaan ikkunapaikalta.

        Kamalaa kun lapset viedään maailman ääriin, joutuvat istumaan kentillä ka koneissa tautipesissä. Sitten vielä raahataan konserttiin jossa ollaan kuin sillit suolassa, huudetaan että sylki lentää ja pienemmät jää jalkoihin. Huumeitten voimalla niissä riehutaan.


      • Paloma01 kirjoitti:

        En ole koskaan kuullut tuota tarinaa sosiaalityntekijästä.
        Totta kai empatia voi lyödä yli, mutta sillä on harvoin yhtä pahoja seurauksia kuinmitä tapahtuu jos ihmisellä ei ole lainkaan empatiaa. Vankilat ovat täynnä niitä joilta se puuttuu kokonaan

        Ehkä näin, Paloma. Liiallinen empatia luultavasti korjaantuu vuosien varrella, kun Siperia opettaa. Empatian puute sensijaan taitaa olla peruuttamaton vaurio. Tosin sitäkin esiintyy - kuten itse listasit - muuallakin kuin vankiloissa...
        Silti puhuisin sen puutteesta aika varovaisesti, kuten tuolla toisessa kommentissani 12.32 varovasti esitin..))


      • Paloma01 kirjoitti:

        Tuu tellukka vain esiin puskasta reilumpaa silleen.
        Et sitten lukenut aloitustani jossa kirjoitin siitä miten minua surettaa viattomuuden ajan loppuminen?
        Tai miten mielelläni soisin samaan vapauden lapsenlapsilleni kuin mikä meillä oli nuorina?
        Et huomannut aloituksessani empatiaa, koska jos sitä ei itsellä ole ei sitä tahdo nähdä muillakaan.

        Minua varmaan olisi pitänyt isäni jahdata parabellumin kanssa, että minusta olisi tullut yhtä empaattinen kuin sinusta. Se siitä lapsuuden/nuoruuden vapaudestasi.
        Valitettavasti isäni oli pasifisti. Siis tavallaan hippiyden edelläkävijä.

        Mitenköhän olisi muuten siellä Dalajoen suistossa niitten vainoharhojen kanssa, joita olet toisissa näkevinäsi. En näe mitään syytä mennä puskaan kirjoittamaan . Miksi niin tekisin? Kenen takia? Sinunko? "Älä tuputa tapojasi toisille".


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Minua varmaan olisi pitänyt isäni jahdata parabellumin kanssa, että minusta olisi tullut yhtä empaattinen kuin sinusta. Se siitä lapsuuden/nuoruuden vapaudestasi.
        Valitettavasti isäni oli pasifisti. Siis tavallaan hippiyden edelläkävijä.

        Mitenköhän olisi muuten siellä Dalajoen suistossa niitten vainoharhojen kanssa, joita olet toisissa näkevinäsi. En näe mitään syytä mennä puskaan kirjoittamaan . Miksi niin tekisin? Kenen takia? Sinunko? "Älä tuputa tapojasi toisille".

        Mutta se karjalainen evakko isä oli palstalla luetun perusteella kuitenkin kylän naisten ihastus, kyllä siinä empatiat oli kohillaan.


      • Paloma01 kirjoitti:

        En, mutta tunnen ihmisiä jotka tuntevat hänet :)
        Ei minua hänen ylisuuri eläkkeensä häiritse pätkääkään. Jokaiselle tarpeensa mukaan ja jos se tekee hänet onnelliseksi niin se on pelkästään hyvä.

        Siis selän takana juoruilua hänestä hänet tuntevien kanssa.
        Ja sitten laulelet täällä, mitä hänestä on juoruiltu.


    • demeter1

      Sinäpä oletkin älykkään hyvä, kuten Sauli Niinistö eilisessä Puhe- radiossa, jossa hän kertoi tästä ilmiöstä näin..

      Kun hän lähtee Salosta Hesaan niin hän muuttuu matkalla toiseksi henkilöksi ja kun hän taas palaa Saloon, hän on kotona aivan toinen. No, huonosti kuvailtu ja ohjelmakin oli vanha, siis ennen hänen presidenttiyttään.

      Mitä tuohon aloitukseen tulee, niin luulisin, että jokainen sukupolvi sopeutuu sen hetkiseen tilanteeseen, mikä kulloinkin on menossa.

      Jos minun nuoruudessani oli ne lavatanssit viikon kohokohta, niin lapsenlapseni ei niistä ymmärrä yhtään mitään , eikä edes lapseni, vaikka he joskus ovat maininneet näistä festareista.

      • Näin se menee minustakin Kristiina23. Kuten kerroit Niinistöstä. Ihminen virittyy tilanteen mukaan. Pidän sitä merkkkinä hyvästä tilannetajusta ja joustavasta psyyken rakenteesta.
        Tarkoitan siis Niinistöä.

        Toivottavasti olet oikeassa tuon sopeutumisen suhteen, että nykysukupolvi kestää sen mitä tuleman pitää. Ollaanhan mekin selvitty..)) Kuka mitenkin...


    • Anonyymi

      Teidän lapsenlapsenne voivat hyvin sharian hoibassa pelotta ja sosiaalinen tasa-arvo hoituu almuilla

      • Anonyymi

        On se hirveetä nykymeno.


    • Anonyymi

      "Heistä ei tule muuta kuin tekemään äitinsä tekemästä brunssista paskaa."

      Tellu meni jo omankin rimansa alle tänään 01:33. Yksi törkeimmistä kommenteista
      joita on "saanut" koskaan täällä lukea.

      • Anonyymi

        Eikö sinun syömäsi ruoka muutu paskaksi? :))))))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sinun syömäsi ruoka muutu paskaksi? :))))))

        Älä yritä. Kirjoitit minkä kirjoitit.
        Minä en voisi koskaan sanoa kenenkään lapsista, että niistä ei ole muuhun kuin muuttaa
        äitinsä tekemä brunssi paskaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä yritä. Kirjoitit minkä kirjoitit.
        Minä en voisi koskaan sanoa kenenkään lapsista, että niistä ei ole muuhun kuin muuttaa
        äitinsä tekemä brunssi paskaksi.

        Palomalleko oli tarkoitettu ? Joka brunsseistaan kirjoittelee ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Älä yritä. Kirjoitit minkä kirjoitit.
        Minä en voisi koskaan sanoa kenenkään lapsista, että niistä ei ole muuhun kuin muuttaa
        äitinsä tekemä brunssi paskaksi.

        Yleensäkin kuuluu normaaliin palstakäyttäytymiseen ja netti -etikettiin jättää muiden kirjoittajien perheet (lapset, vanhemmat ) rauhaan . Ei muuta asiaa lainkaan että a.o. olisi heistä jotain itse sanonut.
        Alhaista ja raukkamaista kirjoittelua.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Yleensäkin kuuluu normaaliin palstakäyttäytymiseen ja netti -etikettiin jättää muiden kirjoittajien perheet (lapset, vanhemmat ) rauhaan . Ei muuta asiaa lainkaan että a.o. olisi heistä jotain itse sanonut.
        Alhaista ja raukkamaista kirjoittelua.

        Oletko itse kysynyt lapsiltasi ja muulta perheeltä kysynyt, saatko kirjoittaa heistä yleiselle palstalle hyvinkin henkilökohtaisia asioita ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä yritä. Kirjoitit minkä kirjoitit.
        Minä en voisi koskaan sanoa kenenkään lapsista, että niistä ei ole muuhun kuin muuttaa
        äitinsä tekemä brunssi paskaksi.

        Enhän minä niin kirjoittanutkaan, vaan kysyin huumorilla, että eikö ruoka yleensä muutu paskaksi, mutta täällähän on tosikot asialla, joiden ainut ystävä on tietokone.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Oletko itse kysynyt lapsiltasi ja muulta perheeltä kysynyt, saatko kirjoittaa heistä yleiselle palstalle hyvinkin henkilökohtaisia asioita ?

        Ei ole ollut puhetta yksityiskohtaisesti, mutta he ovat toki tietoisia että heidän tekemisistä ja olemista on ollut mainintaa. Heidän yksityisasioistaan en ole puhunut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enhän minä niin kirjoittanutkaan, vaan kysyin huumorilla, että eikö ruoka yleensä muutu paskaksi, mutta täällähän on tosikot asialla, joiden ainut ystävä on tietokone.

        Paloma on kirjoittanut pojistaan ja brunneistaan.
        Sinä kirjoitit, ettei niistä muuksi ole kuin muuttamaan brunssi paskaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paloma on kirjoittanut pojistaan ja brunneistaan.
        Sinä kirjoitit, ettei niistä muuksi ole kuin muuttamaan brunssi paskaksi.

        Mikäs kelamankka sinä oikein olet?


      • Paloma01 kirjoitti:

        Yleensäkin kuuluu normaaliin palstakäyttäytymiseen ja netti -etikettiin jättää muiden kirjoittajien perheet (lapset, vanhemmat ) rauhaan . Ei muuta asiaa lainkaan että a.o. olisi heistä jotain itse sanonut.
        Alhaista ja raukkamaista kirjoittelua.

        Minusta on yleensäkin ikävä sellainen tapa, että ihmisen avoimuus käännetään häntä vastaan, sekä täällä että muualla.
        Avoimuus tarkoittaa minusta sitä, että luottaa toisiin ihmisiin ja on kohtuutonta että tuosta luottamuksesta joutuu kärsinmään ja maksamaan ja joku vetää siitä vielä itselleen pisteitä, käyttää sitä oman arvonsa kohottamiseen kuten usein tehdään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Enhän minä niin kirjoittanutkaan, vaan kysyin huumorilla, että eikö ruoka yleensä muutu paskaksi, mutta täällähän on tosikot asialla, joiden ainut ystävä on tietokone.

        Ei se ehkä hienommista brunsseista sitten muutukaan.
        Pitäisi varmaan olla enemmän kuitupitoista.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Ei se ehkä hienommista brunsseista sitten muutukaan.
        Pitäisi varmaan olla enemmän kuitupitoista.

        Onko pekonissa kuitua ? Entä vAhterasiirapissa ? Mites paistetuissa potuissa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs kelamankka sinä oikein olet?

        Tellukka 14:36, henkisen tasosi pohjanoteeraus tähän asti tuli ilmi.


      • demeter1 kirjoitti:

        Minusta on yleensäkin ikävä sellainen tapa, että ihmisen avoimuus käännetään häntä vastaan, sekä täällä että muualla.
        Avoimuus tarkoittaa minusta sitä, että luottaa toisiin ihmisiin ja on kohtuutonta että tuosta luottamuksesta joutuu kärsinmään ja maksamaan ja joku vetää siitä vielä itselleen pisteitä, käyttää sitä oman arvonsa kohottamiseen kuten usein tehdään.

        """Minusta on yleensäkin ikävä sellainen tapa, että ihmisen avoimuus käännetään häntä vastaan, sekä täällä että muualla."""

        Niinkö tosiaan, Demeter?
        Vastahan tuolla ylempänä oikein hurrasit Palomalle sellaisesta:

        """Heh, Paloma..)) Hunksi ansaitsi tuon, oikein kerjäsi sitä..."""


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko pekonissa kuitua ? Entä vAhterasiirapissa ? Mites paistetuissa potuissa ?

        Pitäisi varmaan tuntea livenä joku, joka tuntee hänet ja tietäisi juoruta muuttuuko se hänellä vai tuleeko siitä vain ummetusta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tellukka 14:36, henkisen tasosi pohjanoteeraus tähän asti tuli ilmi.

        Enhän minä teidän ylähyllyläisten tasolle ole koskaan pyrkinytkään.
        Täällä vain alahyllyllä rymistelen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tellukka 14:36, henkisen tasosi pohjanoteeraus tähän asti tuli ilmi.

        Minulle on turha noita kellonaikoja laittaa, sillä minun koneellani ei näy samat ajat kuin teillä Suomessa.
        En edes viitsi alkaa etsimään tuollaista kellonaikaa ja kommenttia, johon viittaat, koska sitä ei kuitenkaan ole minun näkyvissäni. Olkoon mikä on. Kai se sinulle oli jotain hyvin kuohuttavaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sinun syömäsi ruoka muutu paskaksi? :))))))

        Tämän "eliitin" ja heidän lähipiirinsä tuotokset ovat hunajaa, hajuvettä ja hallunisaatioita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tellukka 14:36, henkisen tasosi pohjanoteeraus tähän asti tuli ilmi.

        Tosiaan, ei ole vielä kukaan Tellukkaa aikaisemmin sanonut, että jonkun lapsista ei ole muuta tekemään kuin brunssista paskaa.
        Oliko se jonkunlainen kunnianosoitus palomalle,
        vai ottiko paloma sen niin, koska keskustelunne jatkuu.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Minulle on turha noita kellonaikoja laittaa, sillä minun koneellani ei näy samat ajat kuin teillä Suomessa.
        En edes viitsi alkaa etsimään tuollaista kellonaikaa ja kommenttia, johon viittaat, koska sitä ei kuitenkaan ole minun näkyvissäni. Olkoon mikä on. Kai se sinulle oli jotain hyvin kuohuttavaa.

        "Minulle on turha noita kellonaikoja laittaa, sillä minun koneellani ei näy samat ajat kuin teillä Suomessa."

        No minkäs kellonajan siinä viestissä josta tuon lainaus on? Minä näen 17:06 ja koneeni kelloonaika näkyy nyt olevan 17:32.

        Bessie


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan, ei ole vielä kukaan Tellukkaa aikaisemmin sanonut, että jonkun lapsista ei ole muuta tekemään kuin brunssista paskaa.
        Oliko se jonkunlainen kunnianosoitus palomalle,
        vai ottiko paloma sen niin, koska keskustelunne jatkuu.

        "koska keskustelunne jatkuu."
        ?
        Kenen kanssa keskustelu jatkuu?
        Yksi vain joka syytää viestin viestin jälkeen ja yrittää saada ketjun nurin. Mutta ei se mitään, Sain asiallisen keskustelun aiheesta joka on mielestäni ajankohtainen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Minulle on turha noita kellonaikoja laittaa, sillä minun koneellani ei näy samat ajat kuin teillä Suomessa."

        No minkäs kellonajan siinä viestissä josta tuon lainaus on? Minä näen 17:06 ja koneeni kelloonaika näkyy nyt olevan 17:32.

        Bessie

        Puutun tähän vain sen verran, että koska kello on täällä tunnin Suomea jäljessä niin viestien kellonaika näkyy meillä aina tämän maan ajan mukaan. Minun koneessani tuo viesti näkyy 16:06 ja sinun viestisi 16:32.
        Onhan se pitkän linjan matematiikkaa pystyä tulkitsemaan nuo kellonajat tietäen hyvin miten se menee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tosiaan, ei ole vielä kukaan Tellukkaa aikaisemmin sanonut, että jonkun lapsista ei ole muuta tekemään kuin brunssista paskaa.
        Oliko se jonkunlainen kunnianosoitus palomalle,
        vai ottiko paloma sen niin, koska keskustelunne jatkuu.

        Enhän minä siinä kommentissani Palomaa edes maininnut.
        Joku vain otti sen itseensä.

        Se on ihan ikivanha sanonta.
        En muista mistä ensimmäisen kerran kuulin, että "tämän kylän pojista ei ole muuhun kuin tekemään äitinsä leipomasta leivästä paskaa".


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        "koska keskustelunne jatkuu."
        ?
        Kenen kanssa keskustelu jatkuu?
        Yksi vain joka syytää viestin viestin jälkeen ja yrittää saada ketjun nurin. Mutta ei se mitään, Sain asiallisen keskustelun aiheesta joka on mielestäni ajankohtainen.

        Ajankohtainen? Meillä täällä Suomessa korona on ollut jo maaliskuusta lähtien eli ei meille enää ajankohtainen aihe.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        "koska keskustelunne jatkuu."
        ?
        Kenen kanssa keskustelu jatkuu?
        Yksi vain joka syytää viestin viestin jälkeen ja yrittää saada ketjun nurin. Mutta ei se mitään, Sain asiallisen keskustelun aiheesta joka on mielestäni ajankohtainen.

        Ja taasko asia muuttui yhden vainoojan toimiksi?


      • Paloma01 kirjoitti:

        Puutun tähän vain sen verran, että koska kello on täällä tunnin Suomea jäljessä niin viestien kellonaika näkyy meillä aina tämän maan ajan mukaan. Minun koneessani tuo viesti näkyy 16:06 ja sinun viestisi 16:32.
        Onhan se pitkän linjan matematiikkaa pystyä tulkitsemaan nuo kellonajat tietäen hyvin miten se menee.

        Joo, en minä lähde pitkistä ketjuista etsimään kaikkia muitakaan ano ja kellonaika.
        Jos ei joku yllä niin korkealle, että kopioida mistä kommentista on kysymys, niin minun puolestani saa olla.
        Ei siinä varmaanhyvä häviä.

        Ei minulle muutenkaan ole relevanttia mihin aikaan joku on kirjoittanut jotain, onko ollut keskiyö tai silleen. Joillekin se vaikuttaa olevan hyvinkin tärkeää tietää.


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Enhän minä siinä kommentissani Palomaa edes maininnut.
        Joku vain otti sen itseensä.

        Se on ihan ikivanha sanonta.
        En muista mistä ensimmäisen kerran kuulin, että "tämän kylän pojista ei ole muuhun kuin tekemään äitinsä leipomasta leivästä paskaa".

        Ei tarvinnut mainita palomaa. Osoite oli selvä kuin pläkki.


      • Tellukka kirjoitti:

        """Minusta on yleensäkin ikävä sellainen tapa, että ihmisen avoimuus käännetään häntä vastaan, sekä täällä että muualla."""

        Niinkö tosiaan, Demeter?
        Vastahan tuolla ylempänä oikein hurrasit Palomalle sellaisesta:

        """Heh, Paloma..)) Hunksi ansaitsi tuon, oikein kerjäsi sitä..."""

        Niinpä taisin tehdä Tellukka. Itselleni en siitä kuitenkaan saanut arvonnousua, pikemminkin päinvastoin, nuhteet tuli.
        Ja kuten sanoin, kyseessä oli tietysti se hurtti huuumori, jota tietysti kukaan muu ei ymmärrä..))


      • demeter1 kirjoitti:

        Niinpä taisin tehdä Tellukka. Itselleni en siitä kuitenkaan saanut arvonnousua, pikemminkin päinvastoin, nuhteet tuli.
        Ja kuten sanoin, kyseessä oli tietysti se hurtti huuumori, jota tietysti kukaan muu ei ymmärrä..))

        Niinhän se on. Huumoria ja "kieli poskessa".

        Mutta miten ihmeessä teillä humoristeilla loppuu se huumorintaju sitten yhtäkkiä kuin seinään, kun se "hurtti huumori" kohdistuu teihin itseenne.


      • Tellukka kirjoitti:

        Niinhän se on. Huumoria ja "kieli poskessa".

        Mutta miten ihmeessä teillä humoristeilla loppuu se huumorintaju sitten yhtäkkiä kuin seinään, kun se "hurtti huumori" kohdistuu teihin itseenne.

        En voi kiistää, etteikö tekisi häijyä kun pilkka osuu omaan nilkkaan. Meille epätäydellisille - itseäni tarkoitan - sitäkin sattuu.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Minusta on yleensäkin ikävä sellainen tapa, että ihmisen avoimuus käännetään häntä vastaan, sekä täällä että muualla.
        Avoimuus tarkoittaa minusta sitä, että luottaa toisiin ihmisiin ja on kohtuutonta että tuosta luottamuksesta joutuu kärsinmään ja maksamaan ja joku vetää siitä vielä itselleen pisteitä, käyttää sitä oman arvonsa kohottamiseen kuten usein tehdään.

        Olen samaa mieltä.

        Pirre


      • Anonyymi
        Tellukka kirjoitti:

        Niinhän se on. Huumoria ja "kieli poskessa".

        Mutta miten ihmeessä teillä humoristeilla loppuu se huumorintaju sitten yhtäkkiä kuin seinään, kun se "hurtti huumori" kohdistuu teihin itseenne.

        Mitä tellukka tarkoitit tuolla "hurtilla huumorillasi", eli sitäkö ettei paloman pojasta ole kuin paskantamaan syömänsä brunssi?

        Tunnetko Sinä Paloman pojan, ja voit sanoa, tai ainakin ilmiselvästi tarkoittaa, ettei pojasta ole mihinkään, kuinka voit väheksyä tuntematonta ihmistä noin karkeasti?!!

        Miksi loukkaat Palomaa koko ajan, kerropa nyt ja vastaa venkoilematta, olen vai puoliksi savolainen.

        Pirre


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tellukka tarkoitit tuolla "hurtilla huumorillasi", eli sitäkö ettei paloman pojasta ole kuin paskantamaan syömänsä brunssi?

        Tunnetko Sinä Paloman pojan, ja voit sanoa, tai ainakin ilmiselvästi tarkoittaa, ettei pojasta ole mihinkään, kuinka voit väheksyä tuntematonta ihmistä noin karkeasti?!!

        Miksi loukkaat Palomaa koko ajan, kerropa nyt ja vastaa venkoilematta, olen vai puoliksi savolainen.

        Pirre

        Missäs minä paloman pojasta olen maininnut mitään.
        Taitaa mielikuvituksesi nyt tehdä sinulle kepposia.


    • Anonyymi

      Katsoin eilen pätkän kun haastateltiin ekaluokalle menijöitä ...haastettelija mikrofonin kanssa kysyi ...Miltä se kouluun meno tuntuu ekaluokkalaisella...poika vastaa ...Ei kiinnosta yhtään ..(tylsällä monitonisella äänellä) ....toimittaja sanoi eikö tunnu mukavalta aloittaa koulu ....Ei yhtään..vastaa poika ... Ajattelin että ...voi ei ...onko tuollaisia lapsia nykyään enemmänkin....
      mimmimum-..mi

      • Anonyymi

        Kysyjän oma vika, mitäs menee kyselee pojilta tyhmiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysyjän oma vika, mitäs menee kyselee pojilta tyhmiä.

        Jep, minua ei koulu kiinnostanut ei sitten yhtään. Autoilla leikkimään koulun jälkeen...


      • Varmaan saaneet lapsiraukat jo siinä niin sanotussa esikoulussa tarpeekseen laitoksessa kahlittuina olemisestaan.


    • Anonyymi

      Lista on täynnä autoilleita vähävaraisia pönttöjä joita mikään ei kiinnostanut eikä kiinnosta nytkään

    • Anonyymi

      Nostalgiaa tai ei niin muistan kuinka eräässä pikkukaupungissa kesäisinä sunnuntaiaamuina aikaisin kävelin autioita katuja, puistoja, joenrantoja ja ympärillä hiljaisuus ja rauha. Siihen aikaan aloitettiin laumatapahtumien uutisointi ja kyllä minullakin oli jonkinlainen älppärikokoelma mutta ne jäivät kun en viitsinyt kailottaa lauman mukana! stalingrad hans...

    • Anonyymi

      Jatkuva ala-arvoinen loanheitto ei ole "hurttia huumoria". Se on joku psyykensairaus.

      • Anonyymi

        Eiköhän turvallisuuden menetys ole suurin menetys. Psykologiassa ihmisen suurin tarve on turvallisuus, sen jälkeen tulee muut perustarpeet. Haluavatko suvakit jäädä lopullisesti neljän seinän sisälle, ilmeisesti. Jossain vaiheessa pitäisi kuitenkin hankkia ruokaa!


      • Anonyymi

        Sehän sillä on. Ei järjen sanaa koskaan. Vain sitä loanheittoa ja rumia kommentteja.


    • Vastaan vain aloitukseen,
      että ainahan ihmiset jotain ovat pelänneet, ei se mikään uusi meidän sukupolvemme tunne ole,
      sillä lailla on maailma mennyt eteenpäin kun on pelätty ja tultu varovaisiksi ja varustauduttu kohtaamaan se pelko, oli se sitten korvien välissä tai jokin tuntematon tulevaisuudessa tai maan rajojen ulkopuolella, jokaisella ajalla on omat pelkonsa, tässä ajassa media tuo kaikki pelot niin likelle, tekee kaukaisestakin pelosta ikiomaan syvämeen käyvän. Vauhti on vain kiintynyt.

      Pelkääminen alkaa jo lapsena kun kuuntelee jännittävää satua, pelon käsittelemisenkin opettelu alkaa jo lapsena.
      Olen joutunut sopeutumaan omassa elämässäni, aloittamaan ihan tyhjästä ja niin sopeutuvat tulevatkin sukupolvet. Itse tajusin sen, että muutokseen täytyy olla valmis ja sopeutua pitää vasta aika myöhään, mutta nuoremmat tajuavat sen varhemmin, aina pitää olla vaihtoehtoja takataskussa, ammattejakin pitää olla nykyään monta ja kouluttautuminen ei lopu koskaan.

      Kulkutauteja on kuljeskellut aina ja niihin on joko kuoltu tai tieteet keksineet konstit selvitä, sehän on luonnonvalintaa omalta osaltaan ja ihmisen selviytymisen historiaa.
      Uusavuttomuus tulee nykyään esille pelkojenkin yhteydessä, joskus on vaikeaa hallita pelkojaan ja siihen jäädään makaamaan tai pelko lannistaa ja tekee ihmisen kykenemättömäksi, ensin katsomaan sitä pelkoa suoraan silmästä silmään ja toimimaan ja hakemaan apua. Vertaisia on kaikkialla.
      Muuta en tiedä, mutta pelkojaan ei kannata ainakaan jousta pakoon tai kieltää niitä tai lakasta maton alle. Ne pitää vaan kohdata, kun yhden pelon kohtaa niin toisen edessä on jo vahvempi.

      Olen kuullut kun vanhemmat ihmiset ja itsekin sanon joskus, että minä en pelkää mitään, mutta ei tarvitse paljon raaputtaa kun sieltä jokin pelko putkahtaa...

      Taivas on täynnä avaruusromua ja joskus tullut mieleen, että miten hyvin maailma on valmistautunut siihen, että siellä tapahtuu suuri räjähdys tai kunnon kolari ja tämä internetin ihmeellinen maailmakin pimenee... lienee meille turha pelko ja jälkeen tulevat sukupolvet opettelevat jälleen primitiivisiä taitojaa ja pelkäävät jotain suurempaa kuin koronaa.

      • maissii, sait minulta tuon vihreän peukun ja kiitos kun palautit keskustelun alkuperäiseen aiheeseen.


      • Paloma01 kirjoitti:

        maissii, sait minulta tuon vihreän peukun ja kiitos kun palautit keskustelun alkuperäiseen aiheeseen.

        Alkoikin mennä jo taas (niinkuin yleensä) psykoanalyysien tekemiseksi toisista kommentoijista.


      • Anonyymi

        Hallenalettas. Avaruudessa tapahtuu kohta kolari.


      • Anonyymi

        Olet väärä ihminen kirjoittamaan peloista. Mutu-teoria bullshittiä kaikki.


    • Sanotaan että tieto lisää tuskaa ja nyt kun me melkein hukumme tietoon niin osaamme pelätä enemmän myös. Minä en sinänsä pelkää suoranaisesti mitään, mutta minua surettaa se että aina vaan tuntuu keräytyvän enemmän ja enemmän asioita joita saa/joutuu pelkäämään.
      Kulkutaudit, sodat, liikakansoitus, resurssien jakautuminen väärin, ilmastonmuutos joka suoraan tai epäsuorasti aiheuttaa monet näistä aikamme suurista katastrofeista, ovat vain esimerkkejä haasteista joita lapsenlapsemme ja lapsemmekin vielä ehtivät ottaa vastaan ja löytämään toimivia ratkaisuja että maapallomme pysyisi asuinkelvollisena.

    • Anonyymi

      Samaa mieltä Paloman kanssa. Katselen 4-kanavalta Italian korona-kaaosta. Ehdin nähdä myös sen kiinalaisen dokumentin samasta aiheesta.
      Siinä näkyi yhdessä kuva-otoksessa myös koronaan kuollut katuliikenteessä. Ei olheet vielä ehtineet korjata pois.
      Me vanhat kaakit ja kaakittaret olemma paremmassa asemassa. Vielä emmä ole tilanteessa, jolloin eläkemaksut jouduttaisiin keskeyttämään.
      Olemma jo poistuvaa kamaa. Sekään ei pelota vaikka tämä säätiloiltaan hieno kesä olisi viimeinen.

    • Anonyymi

      USAssa on todettu, että kun matumäärä alueella nousee, kukaan ei enää soita poliisille oli mitä väkivaltaa tahansa, vaikka ammuskelua kadulla. Näin on myös Ruotsissa

      Valintojenne takia ette enää saa apua mistään. Onhan meillä varaa sivistysvaltiossa matuttaa muuten ei taksi kulje ja sossu kasva

      • Anonyymi

        Nyt on siis ollut persujen sossurahapäivä ? Korkki auki ja eikun sekoilemaan suomi24:ään !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on siis ollut persujen sossurahapäivä ? Korkki auki ja eikun sekoilemaan suomi24:ään !

        :)))


    • Anonyymi

      Mitä Vi..ua Sandels ko pelkuri ois ? Onhan se kivaa kun on mitä muistella , minihameet ja pojilla pitkä tukka , ja koko maailma eli nousukautta , ei ollut Aids:iä eikä Coronaa :D

    • Anonyymi

      Ellei kevääseen 2021 ole vielä saatu toimivaa rokotetta covid 19 vastaan aikaan, niin että ensikesäkin menee koronaa vältellessä, niin lirissä ollaan pahemman kerran.

      Jo nyt mm. Britannia ja Japani ovat sukeltamassa syvään lamaan. Suomi vajoamassa samoin lamahetteikköön.
      -postimees.

      • Anonyymi

        Rokote olisi tarpeen, joka olisi myös tehokas , muuten maailma menee arvaamattomaan tilaan.
        Suomen osa ei ole myös helppo, sillä olemme riippuvaisia toisten maitten voinnista, ajatellen esim. matkailua mistä Lapin tuntureille ulkolaiset rahaa käyttävät turistit.
        Tuo vain yhtenä esimerkkinä.
        Ahdistus ja mielenterveys järkkyy ja lisää ennestään terveydenhoitoa.
        Yhteispelillä eteenpäin toivottavasti selvitään, sillä pelkällä agressiolla ja voimalla pelaavat johtajat ovat osoittautuneet pandemiassa kädettömiksi ja neuvottomiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rokote olisi tarpeen, joka olisi myös tehokas , muuten maailma menee arvaamattomaan tilaan.
        Suomen osa ei ole myös helppo, sillä olemme riippuvaisia toisten maitten voinnista, ajatellen esim. matkailua mistä Lapin tuntureille ulkolaiset rahaa käyttävät turistit.
        Tuo vain yhtenä esimerkkinä.
        Ahdistus ja mielenterveys järkkyy ja lisää ennestään terveydenhoitoa.
        Yhteispelillä eteenpäin toivottavasti selvitään, sillä pelkällä agressiolla ja voimalla pelaavat johtajat ovat osoittautuneet pandemiassa kädettömiksi ja neuvottomiksi.

        Kyllä kanarian saaret kärsii enemmän matkailun loppumisesta.
        Meille. Tulee sentään taas uusi koneellinen taaperoita etelästä. Niitä syvakkien tilaamia nuoria miehiä koira ei muualle haluta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kanarian saaret kärsii enemmän matkailun loppumisesta.
        Meille. Tulee sentään taas uusi koneellinen taaperoita etelästä. Niitä syvakkien tilaamia nuoria miehiä koira ei muualle haluta.

        Teidät eristetäänjotta skopjenal baanit saavat matkustaa viruslinkoinaperheineen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rokote olisi tarpeen, joka olisi myös tehokas , muuten maailma menee arvaamattomaan tilaan.
        Suomen osa ei ole myös helppo, sillä olemme riippuvaisia toisten maitten voinnista, ajatellen esim. matkailua mistä Lapin tuntureille ulkolaiset rahaa käyttävät turistit.
        Tuo vain yhtenä esimerkkinä.
        Ahdistus ja mielenterveys järkkyy ja lisää ennestään terveydenhoitoa.
        Yhteispelillä eteenpäin toivottavasti selvitään, sillä pelkällä agressiolla ja voimalla pelaavat johtajat ovat osoittautuneet pandemiassa kädettömiksi ja neuvottomiksi.

        Mie melkein arvaan, ellei lääkettä keksitä, kaikki palaa ennalleen, eli ennen koronaa; markkinatalous päihittää koronan, - johan kokoomus vinkuu persujen kanssa kuinka kalliiksi korona tulee.


    • Anonyymi

      Matukä vivanhemman naisenkimp puun eisaanut käsilaukkua mutta rikosilmoitusta vastaanotta nutpoliisisa noi ettei kannata näinpienestä tehdä kun uhrinnimi annetaan matulleja se tulee kostamaan ovelle. Rikollisennimeä ei annetauhrille ja matulaki on tällainen

    • Anonyymi

      Aloituskysymykseen vastaus
      Hellukan pelko on viisauden alku.
      Kierrä kaukaa.

    • Anonyymi

      "Pandemian muisto ei lähde takaraivosta . Se on kuin henkinen säännöstelykuponki
      joka jää asumaan ajatuksiin" Näin sanoo ...emiritusprofessori Kari Engvist yle kolumnissaan.
      mimmimum-..mi

      • Anonyymi

        Ei se vielä voi lähteäkään, se on todellisuutta edelleenkin
        ei vielä muistoksi muuttunut.
        Ehkä "rohvessorit" on aikaansa edellä....


    • Anonyymi

      Työssäkäyvien ihmisten pelätään ahdistuvan näinä erikoisina aikoina; korona syynä. Työpaikat vaarassa jne. Lapsiperheillä sitäkin uskottavampaa tuo ahdistus.

      Mielenterveyskäyrä kääntymässä koko kansan osalta synkempään suuntaan. Hyvää eläkettä saavat ammattivalittajatkin ruikuttavat surkeaa oloaan.

      Niillä 10 %:lla suomen köyhimmistä kansalaisista elämä lienee suhteellisen ankeaa. Ei kuitenkaan niin ankeaa kuin vielä 60 vuotta sitten. Eteenpäin on menty yhteiskunnallisten palvelujenkin alalla.

    • Anonyymi

      On totta, että viattomuuden aika on ohi. Me noin 70-vuotiaat olemme saaneet elää hyviä aikoja ilman pelkoja ulkopuolisista uhista.

      Kuulin tuttava papilta, että alue, jossa majaani näin kesäisin pidän on ollut kaupunkilaisten piilopaikka venäläisten ryöstöretkien aikaan.

      Enää ei asuinsijani ole yhtä neitseellinen kuin silloin kun vierailit luonani, ensimmäinen omakotitalo on tulossa naapurustoon.

      Mökkitie on nyt vilkkaampi kuin kaupungin keskustan pääkatu 😊

      • Anonyymi

        Kunhan eivät veisi niitä sinun saviteoksia sieltä kannon jos toisenkin päältä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunhan eivät veisi niitä sinun saviteoksia sieltä kannon jos toisenkin päältä.

        Ei niitä ole vietäväksi asti 😁


      • Anonyymi

        Kaava siis vaatii sinne kunnallistekniikan. Kalliiksi tulee sinulle. Mahdatko enää lainaakaansaada.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaava siis vaatii sinne kunnallistekniikan. Kalliiksi tulee sinulle. Mahdatko enää lainaakaansaada.

        Kaupunkialueen kunnallistekniikka-alueella asuvalle ja vesi-viemäriosuuskunnan jäsenelle, vesi-ja viemäriverkostoon liittäminen ja liittämisestä johtuvat työt (viemäriputkiston kaivaminen tontille ekä sisätiloihin tehtävät muutostyöt ovat kaavoitusalueen asukkaiden tulevissa toimintasuunnitelmissa.

        Aikaan entiseen emme enää palaa. Asuminen ja ympäristömme muuttuu ja elämä helpottuu fyysiesti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kaupunkialueen kunnallistekniikka-alueella asuvalle ja vesi-viemäriosuuskunnan jäsenelle, vesi-ja viemäriverkostoon liittäminen ja liittämisestä johtuvat työt (viemäriputkiston kaivaminen tontille ekä sisätiloihin tehtävät muutostyöt ovat kaavoitusalueen asukkaiden tulevissa toimintasuunnitelmissa.

        Aikaan entiseen emme enää palaa. Asuminen ja ympäristömme muuttuu ja elämä helpottuu fyysiesti.

        Paluuta ei ole, mutta minä tavallaan valitsi tällaisen retroasumisen vaihtoehdon (tosin hyvin kulkuyhteyksin ja kunnallisilla palveluilla) missä on jotain samaa viehätystä kuin Suomessa viisikymmentäluvulla landella: pyykit saa ripustaa narulle, omenapuu joka antaa runsasta satoa, kasvimaa, jossa kasvaa omat sipulit ja porkkanat kurpitsojen lisäksi, Piharakennuksessa puilla lämmitettävä sauna, joenrannassa vene.
        Parannukset (meidän kohdalla sauna, vesiputkien vaihto, tulisijojen korjaus, lattiat. ovet ja ikkunat ja valokaapeli) nostavat kiinteistöjen arvoa ja ainakin täällä on huomattavissa tietty muuttoliike pois ydinkaupungista.
        Sinunkin mökkisi arvo nousee ja elämäsi helpottuu kun saat vesijohdot ja viemärin.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Paluuta ei ole, mutta minä tavallaan valitsi tällaisen retroasumisen vaihtoehdon (tosin hyvin kulkuyhteyksin ja kunnallisilla palveluilla) missä on jotain samaa viehätystä kuin Suomessa viisikymmentäluvulla landella: pyykit saa ripustaa narulle, omenapuu joka antaa runsasta satoa, kasvimaa, jossa kasvaa omat sipulit ja porkkanat kurpitsojen lisäksi, Piharakennuksessa puilla lämmitettävä sauna, joenrannassa vene.
        Parannukset (meidän kohdalla sauna, vesiputkien vaihto, tulisijojen korjaus, lattiat. ovet ja ikkunat ja valokaapeli) nostavat kiinteistöjen arvoa ja ainakin täällä on huomattavissa tietty muuttoliike pois ydinkaupungista.
        Sinunkin mökkisi arvo nousee ja elämäsi helpottuu kun saat vesijohdot ja viemärin.

        Haja-asutusalueilla on käynyt yhä kiihtyvässä määrin kiinteistöjen arvonalennus, joka on kiihtynyt yhä enemmän.
        Monista taloista tulee perillisille kiviriippa, jolla ei ole mitään arvoa, eikä kukaan osta saati maksaisi. Silti verottaja muistaa perintöverolla takuuvarmasti.
        Putkirempat tosi kalliita maksaa kituuttaa eläkkeestä .


      • Anonyymi kirjoitti:

        Haja-asutusalueilla on käynyt yhä kiihtyvässä määrin kiinteistöjen arvonalennus, joka on kiihtynyt yhä enemmän.
        Monista taloista tulee perillisille kiviriippa, jolla ei ole mitään arvoa, eikä kukaan osta saati maksaisi. Silti verottaja muistaa perintöverolla takuuvarmasti.
        Putkirempat tosi kalliita maksaa kituuttaa eläkkeestä .

        Riippuu täysin talon paikasta ja mukavuuksista. Kaupunkien lähistöllä talojen hinnat vain nousee. Jossain Taka-Hikiällä ne romahtavat, etenkin jossain peräkorvessa jonne ei ole tietä ja etenkin talot joita ei ole hoidettu eikä remontoitu.
        Kun asuin Uppsalan lähellä aivan metsän laidassa ja maalla niin sain jatkuvasti kyselyjä meklarifirmoilta, jotka halusivat ostaa mökkini. Kuulemma oli paljon kysyntää kunhan vain on tiet kunnossa, vesijohto. viemäri, kaapeli.
        Kun ostimme täältä, läheltä Gävleä, mutta Uppsalan läänistä, niin talot olivat halpoja, etenkin vanhemmat. Nyt näiden kahdeksan vuoden aikana kiinteistöjen hinnat ovat nousseet lähes puolella. Asiaan on tietenkin vaikuttanut kun alueelle vedettiin kaapeli.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Paluuta ei ole, mutta minä tavallaan valitsi tällaisen retroasumisen vaihtoehdon (tosin hyvin kulkuyhteyksin ja kunnallisilla palveluilla) missä on jotain samaa viehätystä kuin Suomessa viisikymmentäluvulla landella: pyykit saa ripustaa narulle, omenapuu joka antaa runsasta satoa, kasvimaa, jossa kasvaa omat sipulit ja porkkanat kurpitsojen lisäksi, Piharakennuksessa puilla lämmitettävä sauna, joenrannassa vene.
        Parannukset (meidän kohdalla sauna, vesiputkien vaihto, tulisijojen korjaus, lattiat. ovet ja ikkunat ja valokaapeli) nostavat kiinteistöjen arvoa ja ainakin täällä on huomattavissa tietty muuttoliike pois ydinkaupungista.
        Sinunkin mökkisi arvo nousee ja elämäsi helpottuu kun saat vesijohdot ja viemärin.

        Korpimökki Sotkamosta meni kaupaksi, ottajia olisi ollut useampia. Mökin ostajat olivat nuoria aikuisia. Nyt kun tänne niemellemme nousee hinnakas talo, mielenkiinto aluetta kohtaan kasvaa. Tiekin oletetusti hoidetaan paremmaksi. Kivaa kun läpivuoden on valoja taloissa. Paikkahan on kuten tiedät about keskellä kaupunkia, mutta paikalliset eivät tiedä mitä rinteen takana on. Ystävät löytävät kuin opastan perille, on niin somasti piilossa ; )

        Sinulla on myös nämä perustarpeet tyydytetty. Talo, sauna ja ranta ; ) Mitäpä sitä muuta meikäläinen enää haikailee.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Riippuu täysin talon paikasta ja mukavuuksista. Kaupunkien lähistöllä talojen hinnat vain nousee. Jossain Taka-Hikiällä ne romahtavat, etenkin jossain peräkorvessa jonne ei ole tietä ja etenkin talot joita ei ole hoidettu eikä remontoitu.
        Kun asuin Uppsalan lähellä aivan metsän laidassa ja maalla niin sain jatkuvasti kyselyjä meklarifirmoilta, jotka halusivat ostaa mökkini. Kuulemma oli paljon kysyntää kunhan vain on tiet kunnossa, vesijohto. viemäri, kaapeli.
        Kun ostimme täältä, läheltä Gävleä, mutta Uppsalan läänistä, niin talot olivat halpoja, etenkin vanhemmat. Nyt näiden kahdeksan vuoden aikana kiinteistöjen hinnat ovat nousseet lähes puolella. Asiaan on tietenkin vaikuttanut kun alueelle vedettiin kaapeli.

        Onko todellakin Ruotsissa noin iso merkitys valokaapelilla?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Korpimökki Sotkamosta meni kaupaksi, ottajia olisi ollut useampia. Mökin ostajat olivat nuoria aikuisia. Nyt kun tänne niemellemme nousee hinnakas talo, mielenkiinto aluetta kohtaan kasvaa. Tiekin oletetusti hoidetaan paremmaksi. Kivaa kun läpivuoden on valoja taloissa. Paikkahan on kuten tiedät about keskellä kaupunkia, mutta paikalliset eivät tiedä mitä rinteen takana on. Ystävät löytävät kuin opastan perille, on niin somasti piilossa ; )

        Sinulla on myös nämä perustarpeet tyydytetty. Talo, sauna ja ranta ; ) Mitäpä sitä muuta meikäläinen enää haikailee.

        Näinhän se on, ja kun vielä terveyttä riittää jalat kantaa ja ei tarvi pyörätuolissa istua niin ei pitäisi valittaa.
        Tämä kesä on ollut siitä erikoinen että kotimaan matkailu, asuntovaunut ja kesämökit ovat oleet suosittuja. Täälläkin meidän nurkilla on pyörinyt tosi paljon väkeä, johtunee varmaan siitäkin kun olemme suhteellisen lähellä kaupunkeja ja kuitenkin vesiurheiluun, kalastukseen , veneilyyn hyvät mahdollisuudet ja kunnallinen uimaranta. Olimme hieman katselleet yhtä myytävissä olevaa nurkkatonttia, jota olisi voinut vuokrata vaikka vastapäätä olevalle leirintäalueelle, mutta ei sitten oikein kuitenkaan oikein jaksettu innostua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko todellakin Ruotsissa noin iso merkitys valokaapelilla?

        Ei sillä varmaan yksinään ole suurta merkitystä. Mutta sen puuttumisella on ;)


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Ei sillä varmaan yksinään ole suurta merkitystä. Mutta sen puuttumisella on ;)

        Enpä ole ennen moista kuullut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Enpä ole ennen moista kuullut.

        Haja-asutusalueilla sillä on merkitystä kun haluaa myydä talonsa.
        No nyt tiedät sen kinasian :)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Enpä ole ennen moista kuullut.

        "Paloma01"

        Mitäs jos Peikko menisi nyt hennon haltiansa kainaloon.
        Kertoisi että se on kohta 250.
        Pitääkö minun venyttää vieläkin enemmän?
        Vai luoda ihan uusi?
        Muista että minäkin lennätän sinulle halini.
        :)

        H.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        "Paloma01"

        Mitäs jos Peikko menisi nyt hennon haltiansa kainaloon.
        Kertoisi että se on kohta 250.
        Pitääkö minun venyttää vieläkin enemmän?
        Vai luoda ihan uusi?
        Muista että minäkin lennätän sinulle halini.
        :)

        H.

        Heh, kun ketjussa on liian paljon viestejä, niin huruksz ei osaa enää kohdistaa oikein omaa viestiään. Ilmankos jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haja-asutusalueilla on käynyt yhä kiihtyvässä määrin kiinteistöjen arvonalennus, joka on kiihtynyt yhä enemmän.
        Monista taloista tulee perillisille kiviriippa, jolla ei ole mitään arvoa, eikä kukaan osta saati maksaisi. Silti verottaja muistaa perintöverolla takuuvarmasti.
        Putkirempat tosi kalliita maksaa kituuttaa eläkkeestä .

        Miten niin perintöverolla, jos kiinteistöstä ei saa mitään kunnon hintaa, eihän silloin tule perintöveroakaan. 20000 euroa on verotonta perintöä.

        Pirre


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin perintöverolla, jos kiinteistöstä ei saa mitään kunnon hintaa, eihän silloin tule perintöveroakaan. 20000 euroa on verotonta perintöä.

        Pirre

        Mieti sitä. Sivukylältä Pihtiputaan mummon naapurista rintamamiestalo, matkaa yli 20km kirkolle palveluihin.
        Kuka haluaa ostaa, mutta verottaja harkihtee sille arvon, jonka lätkäsee perikunnalle.
        Lisäksi monenlaista maksua perijälle; jäte, sähkö, kiinteistövero, tiemaksu jne.
        Jälkipolvi kaupungista kiristelee hampaita, jollei mökki ole lätäkön rannalla, vaan sekään ei nykynuoria kiehdo, kun mökillä pitää olla astianpesukoneesta lähtien kuin kaupungissa.
        Ei kiva.


    • Anonyymi

      Johtuu mediasta
      Afrikka oli maailman onnellisin maanosa
      Sanaenkeri oli arvonimi
      Sitten ne saivat television
      Ja sen jälkeen ne olivat nälkäisin ja onnettomin maanosa jaenkeri nimenä kiellettin

      • Anonyymi

        Totta, avovankila tää nykyään on!


    • Anonyymi

      Kumma juttu... sitä tapahtuu ja se liittyy jotenkin aina yhteen yksilöön....

    • Anonyymi

      Ylläpito ohoi ! Mrs. Bukee ym. !Miksette poista esimerkiksi rasistisista kommenteista tehtyjä ilmoituksia
      yhtä vikkelään kuin oman keskustelunne vastauskommentteja ?
      Joku tällä palstalla kirjoittava on mitä ilmeisimmin myös ylläpidossa
      ja tekee poistoja henkilökohtaisista mieltymyksistään, vaikka kommentti on asiallinen.

      • Anonyymi

        Se joku on itsekkin vihjannut , että pystyy poistamaan. Sitten itkee että ihtiään sorretaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se joku on itsekkin vihjannut , että pystyy poistamaan. Sitten itkee että ihtiään sorretaan.

        Niinhän se uhkaili, että hän manipuloi tätä palstaa miten haluaa,
        siinähän itkette ja rukoilette armoa.
        Ei silloin ollut hajua, että sama ihminen voisi ehkä mahdollisesti olla ylläpidossa
        ja on epäilys, että joku toinenkin....kellä on savipatsaita portin pielessä.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinhän se uhkaili, että hän manipuloi tätä palstaa miten haluaa,
        siinähän itkette ja rukoilette armoa.
        Ei silloin ollut hajua, että sama ihminen voisi ehkä mahdollisesti olla ylläpidossa
        ja on epäilys, että joku toinenkin....kellä on savipatsaita portin pielessä.....

        Hanki valokaapeli korviesi väliin ihmisarvosi muiden silmissä nousee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hanki valokaapeli korviesi väliin ihmisarvosi muiden silmissä nousee.

        Sen ihmisarvo seilaa nyt merellä kohti holandiaa.


    • Anonyymi

      Minäkin luin samat uhkaukset. Moni luki. Mutta se poisti ne aika äkkiä. Kun huomasi. Että tuli sanottua liikaa.

      • Anonyymi

        Vain niin julmasti teki, jäiti traumoja sinulle, aika paha Hahahaa valohoitoa se auttaa, pääset taas jaloillesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain niin julmasti teki, jäiti traumoja sinulle, aika paha Hahahaa valohoitoa se auttaa, pääset taas jaloillesi.

        Hullujen uhkailut pitää jättää omaan arvoonsa.


    • Anonyymi

      Mitä aloittaja itse asiassa pelkää? Elämää? - Nm. Uusi normaali

      • Ketju on tullut aivan liian pitkäksi. Tuossa ylempänä juuri selitin että en oikeastaan pelkää mitään, mutta "pelkään pahasti" että tämä uusi normaali jää pysyväksi ja että jälkipolvemme eivät saa nauttia samanlaisesta huolettomasta liikkumisenj a kokoontumisen vapaudesta kuin me saimme.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Ketju on tullut aivan liian pitkäksi. Tuossa ylempänä juuri selitin että en oikeastaan pelkää mitään, mutta "pelkään pahasti" että tämä uusi normaali jää pysyväksi ja että jälkipolvemme eivät saa nauttia samanlaisesta huolettomasta liikkumisenj a kokoontumisen vapaudesta kuin me saimme.

        Liikkumiseen ja kokoontumiseen on aina liittynyt omat riskinsä. Huolettomia ne ovat vain sellaisten mielestä, jotka eivät riskejä tunnista tai näe niitten mahdollisuutta. Eivätkä kaikki kulje Hannu-hanhen onnellakaan. - Nm. Oppiaikaa


      • Paloma01 kirjoitti:

        Ketju on tullut aivan liian pitkäksi. Tuossa ylempänä juuri selitin että en oikeastaan pelkää mitään, mutta "pelkään pahasti" että tämä uusi normaali jää pysyväksi ja että jälkipolvemme eivät saa nauttia samanlaisesta huolettomasta liikkumisenj a kokoontumisen vapaudesta kuin me saimme.

        Olen samaa mieltä.
        Olen miettinyt millainen on maailma jälkipolvilla.
        Voi tulla uusia epidemioita, ties mitä.
        Jo tämä koronakin on paha, kun ei olisi alkusoittoa millekään pahemmalle.
        Tämä varominen alkaa turruttaa, välillä tahtoo unohtua koko asia vaikka ei saisi.


    • Anonyymi

      6 jollekin henkilölle epämiellyttävää kommenttia poistettu.
      Kohdusta hautaan, ui uuttera lautta, laulaa Nurmio...

    • Anonyymi

      Paloman ketjuissa on elämää. Ulkosuomalaisia hänen ei tarvi herjata suomalaisia. Tämä siksi että palstalla majailee muka u l k o s u o m a l a i n e n. Se ilmoittaa vihaavansa meitä tavis-suomalaisia.
      Per...le ilman meitä kukaan ei tekisi aputöitä. Minua inhottaa kun inssin titteli ja parempi eläke on noussut hälle niin hattuun.

      Se ruotsin lentokoneteollisuudessa palvelu menee mytomanian piikkiin.

      Asiantuntijat ovat synkähköjä tulevaisuuden suhteen. Eläinkunnasta lähteneitä pandemioita tulee ajoittain vastakin. Haavoittuvaisempia ovat juuri täyteen tupatut suurkaupungin asukkaat. Meilläkin ihmiset ottavat oppia; maaseudun väljyydessä he selviävät ehkä paremmin.

    • Anonyymi

      Se ei ole rasismia jos sanon EI.

    • Anonyymi

      Ei meidänkään nuoruudessa ihan niin auvoisen viatonta ollut ja terrorismiakin
      oli jo monta kymmentä vuotta sitten. USA oli pahemmin rasistinen kuin nyt.
      Martin Luther King Ammuttiin. Kennedy ammuttiin, Mandela vankilassa,
      Vietnamin sota, pommitettiin ja napalmilla poltettiin ihmisiä kuoliaaksi.
      Tuntuu, että ongelmat vain muuttavat luonnettaan.
      Ennen tieto ei kulkenut niin nopeasti, näyttikö maailma siksi rauhallisemmalta ?

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jenni Haukio ja Sauli Niinistö

      Ero. Näinhän se menee kun ikäeroa on riittävästi. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/1c94ff48-185d-4d95-aff5-3e93
      Maailman menoa
      130
      4944
    2. Tampereella Hämeenkadulla Silmäaseman edustalla on ammuttu

      Tampereen(kin) keskusta alkaa olemaan menetettyä aluetta, samoin lähiöt. Väkivaltaa ja huumeita ym häiriötä. En ihmettel
      Tampere
      214
      3221
    3. Kulta en jaksa tätä palstaa

      Loputonta sontaa. Ootko sinä edes täällä enää? Tykkäätkö sinä minusta enää? Joku ukkeli on paljon kirjoitellut, ettei ha
      Ikävä
      22
      1616
    4. Terno Hedman Oy

      Onko kokemuksia tästä yrityksestä?
      Tampere
      17
      1604
    5. Haukio ja Niinistö

      Nyt se ainakin on selvää. Häät olivat presidenttikisan vuoksi tehty esitys. Nyt Jenni on muuttopuuhissa ilman sormusta j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      1579
    6. Mitä hemmettiä Suomessa tapahtuu?

      Taas on Tampereella ammuttu jotakuta. Nythän näitä ampumis-ja puukotusuutisia tulee melkein joka päivä tai ainakin useam
      Maailman menoa
      269
      1530
    7. Mahtava huomata

      Sinusta nainen että pystyt suodattamaan palstalla paljon asioita. Olet täysin minun tyyppiä. Kahdestaan unohdettaisiin k
      Ikävä
      28
      1457
    8. Pettymys faneille? Lisätietoa Katri Helena vierailusta Vain elämää -ohjelmassa: "Nytten..."

      Katri Helena - tuo sinivalkoinen suomalainen ääni ja laulajalegenda - on tällä kaudella mukana yllätysvieraana Vain eläm
      Vain elämää
      8
      1337
    9. Trump ei aio enää osallistua vaaliväittelyyn Kamala Harrisia vastaan

      Trump ei aio enää osallistua vaaliväittelyyn Kamala Harrisia vastaan Jopa konservatiivisen uutiskanava Fox Newsin kommen
      Maailman menoa
      157
      1324
    10. Onko laulaja Floor Jansen palstan miesten makuun?

      Otetaanpa vaikka tuo Seiskan juttu. https://www.seiska.fi/ulkomaat/talta-nightwish-tahti-floor-jansen-nayttaa-nykyaan-os
      Sinkut
      208
      1182
    Aihe