Ristikoiden yleinen laatutaso

Anonyymi

Minun tulee lähinnä ratkottua Sanariksen ristikoita. Juha Leinosen Mantan ristikoita myös tulee ratkottua. Minun on vaikea muodostaa yleistä laatutasoarviota. Sain arvioitavakseni yhden Veijo Wirenin ristikon. Sen laadintatekninen taso oli erittäin huono, lähellä ala-arvoista laadintaa, mutta muutama seikka sentään erotti ristikon ala-arvoisesta laadinnasta.

124

1389

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tuntuuko hyvältä, kun pääsee arvostelemaan? Tuleeko tärkeä ja onnellinen olo? Tietenkin laatijoita mollaamatta.

      • Anonyymi

        Wirenin tuotokset ovat visuaalisesti lähinnä surkeita ja vihjeistys/vastaukset sitä luokkaa, että ratkoja tarvitsee aataminaikuisen atlaksen polvelleen.


    • Anonyymi

      Tapio

      En olisi tätä ristikkoa arvioinut, ellei sitä olisi nimen omaisesti lähetetty arvioitavaksi. Kun lähetettiin, laitoin esille arvioni. Jos laadinta ei ole mielestäni laadukasta, kyllä sen voi kertoa. Tosin onko sillä vaikutusta laatuun jatkossa. Tuskin. Toimii lähinnä vertailukohtana.

    • Anonyymi

      Kyse nyt on vain, onko samaa tasoa enemmältikin. Sanariksen taso on varmaan keskimääräistä parempi, mutta miten hyvä se on suhteessa muihin, on minun ihan mahdoton arvioida. Mikään ei ole täydellistä, sillä täydellistä ristikko ei voi tehdä. Jotkin kriteerit täyttävän kyllä, mutta sekin vaatii runsaasti töitä.

    • Anonyymi

      Jos luo ristikoille selvät arviointikriteerit, eikö se edesauta laadun parantamiseen. Lähetin palautteen myös Gummerukselle. Palautteessa on linkki arviooni. Ottaako Gummerus palautteen huomioon, on toinen kysymys.

    • Anonyymi

      Jos tekisin vastaavan arvion Hesarin ristikoista, tuskin kukaan lotkauttaisi korviaan. Kukaan ei välitä Hesarin ristikoiden tasosta sentin vertaa.

    • Anonyymi

      Tapio

      Laitoin parista muusta ristikosta vertailevia arvioita. Ehkä joskus pitää arvioida perusteeellisesti jokin Hesarin ristikko. Kuvituksen laatu on niissä joka tapauksessa 4 1/2 luokkaa.

      • Anonyymi

        En nyt pidä tällaisista yleistyksistä! Et edes näe päivityäin hesaria kun asut periferiassa. Tämäkin säie on näköjään otettava haltuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt pidä tällaisista yleistyksistä! Et edes näe päivityäin hesaria kun asut periferiassa. Tämäkin säie on näköjään otettava haltuun.

        Olen joitakin Hesarin ristikoita laatinut. Ulkoasu on ollut esittämääni tasoa ts. huonolaatuisinta kuvitusta, mitä minä ole missään kohdannut. Olen ihmetellyt miten Hesari sietää moista.

        Laadinnallisesti ei kovin huonon oloista ole tullut niissä vastaan. Ihmettelen sitä, miten Auliksen ristikoita laadinnallisesti niin paljon arvostellaan.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Sinusta on tullut pääanalyytikko pääpalstan ulkopuolella. Sen tasoon on kyllä vielä matkaa. Keskityt liikaa tekniseen arviointiin. Se on ymmärrettävää, sillä se on arvioinnissa helpointa - sen pystyy konekin tekemään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinusta on tullut pääanalyytikko pääpalstan ulkopuolella. Sen tasoon on kyllä vielä matkaa. Keskityt liikaa tekniseen arviointiin. Se on ymmärrettävää, sillä se on arvioinnissa helpointa - sen pystyy konekin tekemään

        No kun se on helpompaa lähteä teknisistä asioista kiikkeelle. Kyllä minä yritän muitakin asioita ottaa mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinusta on tullut pääanalyytikko pääpalstan ulkopuolella. Sen tasoon on kyllä vielä matkaa. Keskityt liikaa tekniseen arviointiin. Se on ymmärrettävää, sillä se on arvioinnissa helpointa - sen pystyy konekin tekemään

        No kun ns. pääpalstalla arvioijana on ristikkoguru Juha Hyvönen ja ristikonratkonnan ja piilosanojen ratkonnan moninkertainen Suomen mestari Juha Neitola, enhän minä heidän tasoinen ikinä voi olla. Neitola myös laatii ristikoita. Jaska on myös hyvä arvioija, mietin olisiko hänkin laatija.


    • Anonyymi

      Kovisten ja keskivaikeiden ristikkojen suhteen pyrin arvioimaan myös sanastoa ja vihjeitystä. Pyrin siis antamaan arvion ristikon teknisestä rakenteesta, vihjeityksestä, ratkaisusanoista ja kuvituksesta. Ks. vaikka viimeisimmän kovikseni arvio.

      Kun ratkon lähinnä keskivaikeita tai sitä vaikeampia ristikoita, koen helpohkojen ristikoiden sanaston arvioinnin sellaisena johon en pysty. On vaikea arvioida mitä helpohkohta ristikolta olisi syytä sanaston ja vihjeiden suhteen edellyttää. Sen koen vääränä, että Sanaris antaa laittaa helpoksi arvioituun ristikkoon vaikean ristikon tyylisiä jekkuja.

      • Anonyymi

        No kun tuntuu siltä, että täällä olevat arviot ovat vain teknisiä. Niistä puuttuu syvällinen ymmärrys ristkoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun tuntuu siltä, että täällä olevat arviot ovat vain teknisiä. Niistä puuttuu syvällinen ymmärrys ristkoista.

        No eipä täällä kukaan kovin syvällistä arviointua ole esittänyt. En ole minäkään täällä niihin pyrkinyt. Jonkin verran olen sivustollani arvioida sisältöpuolta. En tietenkään ole siinä niin hyvä kuin kokeneet laatijat.

        Mitä parhaisiin syvällisiin arvioijiin tulle, he jättävät visuaalisen puolen lähes tyystin arvioimatta. Sekin on osa kokonaisuutta.

        Yritän arvioida vähän joka puolelta. Viimeksi laitoin esille kolmen asian keskiarvot IS:n parista ristikosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eipä täällä kukaan kovin syvällistä arviointua ole esittänyt. En ole minäkään täällä niihin pyrkinyt. Jonkin verran olen sivustollani arvioida sisältöpuolta. En tietenkään ole siinä niin hyvä kuin kokeneet laatijat.

        Mitä parhaisiin syvällisiin arvioijiin tulle, he jättävät visuaalisen puolen lähes tyystin arvioimatta. Sekin on osa kokonaisuutta.

        Yritän arvioida vähän joka puolelta. Viimeksi laitoin esille kolmen asian keskiarvot IS:n parista ristikosta.

        Minusta tuntuu, että kehut koko ajan itseäsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta tuntuu, että kehut koko ajan itseäsi.

        Tunnen mielestäni varsin hyvin omat rajani. Yritän esittää ksiken realistisesti. En väitä ratkovani kaikki oikein. Moni kehuu varmaan syystäkin omaa ratkontaitoaan minua enemmän. En ole vielä edes itseäni tyydyttävää ristikkoa luonut. Olen varsin hyvä kuvittaja, midtä sain kehuja.


    • Anonyymi

      Sain HS:b ristikon. Hirvittävän rasittavaa ratkoa. Koko ajan tuntu, että on huonot silmälasit, kun kaikki on enemmän tai vähemmän sumeaa. Niin hirvittävän kamalaa, että en taida jatkaa kärsimystä loppuun asti.

    • En vain ymmärrä, miksi tuo saa jatkua. Sanaris saisi ostaa HS:n ristikkotuotannon ja Aulis velvoitettaisiin lähettämään ristikko kuvittajalle.

      Heli Kärkkäinen saisi ristikoista ehkä nätin näköisiä. Ehkä, sillä 1x1 cm kokoiset leikatut valokuvat ovat ongelma. Juttelin paikallisessa kirjastossa tuon kokoisista tiettyä henkilöä esittävistä piirroksista. Hänen mukaansa 1x1cm on yksinkertaisesti liian pieni tila esittäville piirroksille. Sama koskenee valokuvia. Valokuvat olisivat Helinkin jäljiltä arvuutteelua, vaikka muu kuvitus olisi parempaa.

      Tosin luin, että Hesarin painojälki vaihtelee ja välillä se on vaaleaa. Arkiristikko on mustavalkoinen. Tällä perusteella ei kukaan, ei Heli Kärkkäinenkään saisi Hesarin arkiristikoista laadukkaan näköisiä.

      Arkiristikot jäänevät pysyvästi siis ulkoasultaan erittäin huonolaatuisiksi.

      Kuukausiliitteessä on monivärikuvitus ja paperin laatu on toisenlainen. Heli Kärkkäisen jäljeltä se voisi näyttää varsin hyvältä, mutta edelleen kasvokuvat olisivat ongelma. Niitä pitäisi vaihtaa tekstivihjeisiin.

      Aulis Lehdon ristikon runsaat alku- ja loppupiilot sekä satunnaiset labyrintit/onkalot eivät olisi ongelma, sillä vastaavia on ollut Sanariksen tuotannossa.

      • Anonyymi

        Kukaan järjissään oleva piirtäjä ei yritäkään tunkea tuohon tilaan esittävää piirrosta.
        Kärkkäisen tavaramerkki on muutenkin tunkea liikaa sälää vihjekuvaansa.Vaikeaa arvioida, mikä niistä on itse vihje. Kuvitus on satukirjamaista, ja niin runsasta, että mietityttää, kenen työaika riittää tuollaiseen yksityiskohtaisuuteen. Vai ovatko valmiskuvia, ainakin osittain?


    • Erikoisuutena oli vääristynyt muoto. Kuva näyttää olevan vinossa, mutta se ei ole suoranaisesti vinossa, sillä oikea reuna oli suorassa. Kuva on jossakin vaiheessa vääntynyt niin, että ylä- ja alareunat ovat liian alhaalla ja vasen alareuna on vääntynyt sisään päin.

      Saamani tiedon mukaan vääntynyt ristikossa on myös paperilehdessä. Oikaisin ristikon piirrosohjelmalla. Tämänkaltaiset pienet vääristymät voidaan oikaista, mutta mutta kukaan ei ole välittänyt tehdä oikaisemista. Tämä osoittaa äärimmäistä välinpitämättömyyttä Helsingin Sanomien toimitukselta ristikoiden laadusta.

    • Laitoin palautteen Hesariin. Laitoin tästä säikeestä linkin palautteeseen ja kirjoitin, että ristikoiden laatu on mennyt aivan pohjalukemiin.

      • Anonyymi

        Hyvä Tapsa! Jonkun on taisteltava etulinjassa kun toiset vaan piileskelee puskissa. Jos kukaan ei anna palautetta niin julkaisija kokee laadun riittäväksi eikä panosta asioiden kehittämiseen.


      • Anonyymi

        Onpa sinulla ollut ihana aamu. Olet päässyt valittamaan ja arvostelemaan oikein kunnolla. Nyt kyllä asiat muuttuu, kun tajuavat kuka heillä on vastassa. Ylimmäinen ristikkoanalyytikko ja kaikkien mielensäpahoittajien isoäiti on jyrähtänyt. Ihan varmasti ja aikuisten oikeesti tämä korjaantuu nyt kun tästä on laitettu valituspalautetta kirjastojen syövereistä. Me kaikki seisomme valituksesi takana!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpa sinulla ollut ihana aamu. Olet päässyt valittamaan ja arvostelemaan oikein kunnolla. Nyt kyllä asiat muuttuu, kun tajuavat kuka heillä on vastassa. Ylimmäinen ristikkoanalyytikko ja kaikkien mielensäpahoittajien isoäiti on jyrähtänyt. Ihan varmasti ja aikuisten oikeesti tämä korjaantuu nyt kun tästä on laitettu valituspalautetta kirjastojen syövereistä. Me kaikki seisomme valituksesi takana!

        Ryhtyisit sinäkin valittajaksi. Jos tulee oikein kansanliike, Hesarin on pakko siihen reagoida. Pienet calovenäläiset protestit Hesarin ristikkotarjonnalle. Kadulle Heasrin toimituksen eteen isoin kyltein tuskin fiksu tapa, mutta pakautelaatikkopommitus olisi nyt ihan paikallaan. Iha yhtä välinpitämätöntä arroganttia toimintaa kuin viittaamassani valtiossa.

        Tälle pitäisi vaan saada loppu nyt eikä vasta sitten kun Aulis lopettaa laadinnan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ryhtyisit sinäkin valittajaksi. Jos tulee oikein kansanliike, Hesarin on pakko siihen reagoida. Pienet calovenäläiset protestit Hesarin ristikkotarjonnalle. Kadulle Heasrin toimituksen eteen isoin kyltein tuskin fiksu tapa, mutta pakautelaatikkopommitus olisi nyt ihan paikallaan. Iha yhtä välinpitämätöntä arroganttia toimintaa kuin viittaamassani valtiossa.

        Tälle pitäisi vaan saada loppu nyt eikä vasta sitten kun Aulis lopettaa laadinnan!

        Kirjoitusviheitä kun kirjoitin kosketusnäytöllä - en kyllä ikinä totu siihen. Nakkisormilla paha kirjoittaa oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitusviheitä kun kirjoitin kosketusnäytöllä - en kyllä ikinä totu siihen. Nakkisormilla paha kirjoittaa oikein.

        Hyödynnä oikolukuja niin vältät enimmät kirjoitusvirheet. Jatkuvat kirjoitusmokat on yhtä paha ongelma kuin epäselvä ristisanatehtävä. Paitsi että ihan perustekniikkaa hyödyntämällä kirjoitusvirheistä pääsee eroon.

        Ehkä tässä tapauksessa kyse on vain välinpitämättömyydestä.


      • Anonyymi

        Tuliko Hesarista automaattinen robotin lähettämä kiitosviesti palautteeseen vai vastasivatko ihan oikean ihmisen voimin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyödynnä oikolukuja niin vältät enimmät kirjoitusvirheet. Jatkuvat kirjoitusmokat on yhtä paha ongelma kuin epäselvä ristisanatehtävä. Paitsi että ihan perustekniikkaa hyödyntämällä kirjoitusvirheistä pääsee eroon.

        Ehkä tässä tapauksessa kyse on vain välinpitämättömyydestä.

        Viisastelija, eiköhän kirjoitusvirheet keskustelupalstalla ole " aavistuksen" verran pienempi moka, kuin epäselvä sanaristikko.
        Vastineesi on tyyliä: Villekin varasti, niin kyllä minäkin.


    • Ristikon nimi: Palkintokilpailu 3125.

      • Anonyymi

        Tämä on ihan selkeää laatijan mollaamista. Tapio on vienyt mollaamisen takaisin 70-luvulle. En nyt kaipaa tällaista mätämollaamista!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on ihan selkeää laatijan mollaamista. Tapio on vienyt mollaamisen takaisin 70-luvulle. En nyt kaipaa tällaista mätämollaamista!

        Kirjoitan täyttä asiaa. Jos kuvituksen tason ansaitsee kouluarvosanan 4, se on vain totuus. Jos totuuden kertominen luokitellaan mollamiseksi, sitten luokitellaan.

        Se on huonompaa kuin erään tähän foorumiin linkin laittaneen amatöörin ristikoissa. Ko. laatijan kuvaristikot eivät täyttäneet teknisesti kuvaristikoilta edellytettäviä kriteerejä peräkkäisten piilokirjainten vuoksi. Ristikoita ei ole enää saatavilla.

        Sain oikeasti päänsärkyä yrittöessäni ratkoa Lehden ristikkoa. Tosin siihen ehkä vaikutti ärtymys.

        Laadinta ansaitsisi kunnon kuvituksen. En yhdy puolestaan Lehdon laadinnan mollaajiin, vaikka ristikot eivät koskaan teknisesti ole valiotasoa runsaine alku- ja loppupiiloineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitan täyttä asiaa. Jos kuvituksen tason ansaitsee kouluarvosanan 4, se on vain totuus. Jos totuuden kertominen luokitellaan mollamiseksi, sitten luokitellaan.

        Se on huonompaa kuin erään tähän foorumiin linkin laittaneen amatöörin ristikoissa. Ko. laatijan kuvaristikot eivät täyttäneet teknisesti kuvaristikoilta edellytettäviä kriteerejä peräkkäisten piilokirjainten vuoksi. Ristikoita ei ole enää saatavilla.

        Sain oikeasti päänsärkyä yrittöessäni ratkoa Lehden ristikkoa. Tosin siihen ehkä vaikutti ärtymys.

        Laadinta ansaitsisi kunnon kuvituksen. En yhdy puolestaan Lehdon laadinnan mollaajiin, vaikka ristikot eivät koskaan teknisesti ole valiotasoa runsaine alku- ja loppupiiloineen.

        Otan tämän säikeen haltuun. Olen valittanut ylläpidolle täällä tapahtuvasta mollauksesta. Sastpa nähdä, että tulen puuttumasn tähän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otan tämän säikeen haltuun. Olen valittanut ylläpidolle täällä tapahtuvasta mollauksesta. Sastpa nähdä, että tulen puuttumasn tähän.

        Totuuden välttely ei auta, jos halutaan muutosta. Tosin tuntuu, että kaikkinaiset pyrkimykset laatutason parantamisvaatimuksiin luokitellaan mollaukseksi. Tämä luokittelu ei näemmä enää rajoitu Sanariksen ristikoihin vaan koskee muitakin.

        Laatuongelmista näemmä pitäisi kirjoittaa ikäänkuin sordiino päällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on ihan selkeää laatijan mollaamista. Tapio on vienyt mollaamisen takaisin 70-luvulle. En nyt kaipaa tällaista mätämollaamista!

        3125-ristikkoa en ole jaksanut analysoida. Mutta Kuukausiiite 8/2018 analysoin tarkemmin. Otin tekniseen tarkasteluun kuusi oleellista seikkaa.

        Annoin positiivista palautetta laadinnasta. Olen ratkonut Lehdon Iisakin Ristikot Klassikot 3 olleita ristikoita ja minulle jäi Lehdon ratkonnasta positiivinen kuva. Visuaalinen laatukin oli suhteellisen hyvää.

        En minä ole erityisemmin arvostellut Lehdon ristikoista kuin ala-arvoisesta tai lähellä ala-arvoista olevasta ulkoasusta.

        Minusta on täysin väärin väittää arvosteluani mätämollaamiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otan tämän säikeen haltuun. Olen valittanut ylläpidolle täällä tapahtuvasta mollauksesta. Sastpa nähdä, että tulen puuttumasn tähän.

        Mielipiteet, asiallinen arvostelu= mollaamista. Emme kaipaa tänne jeesjeesmiehiä ja naisia.
        Nyökytelkää jatkossakin ihan rauhassa E-alkuisen tj:n tallissa.


    • Anonyymi

      Päämääränä kritiikilläni on aina ollut laatutason nostaminen. Tuntuu että olen vain tuulimyllyjä vastaan taisteleva Don Quiote.

      Ehkä pitäisi kirjoittaa vähemmän kärkevästi, mutta mikä olisi sitten okiea tapa. Jos pifän kuvitusta erittäin huonona, miten minun asia pitäisi ilmaista? Mikä omisi korrekti kiertoilmaisu?

    • Anonyymi

      Jos joku saa automaalamosta auton, jossa on ns. appelsiinipintaa, pohjamaali näkyy ja paklauksia ei ole siloiteltu, sanokooko hän automaalaajalle "Tämä ei näytä hyvältä, mutta kyllä tämä minulle kelpaa".

      • Anonyymi

        Ristikkoväki tuntuu sietävän ihan miten huonoa laatua tahansa siitä suuremmin valittamatta. Parempaa laatua vaativa on vain kengössä hiertävä kivi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ristikkoväki tuntuu sietävän ihan miten huonoa laatua tahansa siitä suuremmin valittamatta. Parempaa laatua vaativa on vain kengössä hiertävä kivi.

        Kuka haluaa muutosta? Maksavat asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä hesarin ristikoihin vuosikausia. Yht’äkkiä tulee joku kirjastopummi Salosta, jolle ei kelpaa. Ketä kiinnostaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka haluaa muutosta? Maksavat asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä hesarin ristikoihin vuosikausia. Yht’äkkiä tulee joku kirjastopummi Salosta, jolle ei kelpaa. Ketä kiinnostaa?

        Minä vaan ihmettelen, miksi kelpaa. Itse kun en edes ilmaiseksi saatuna ole niitä kiinnostunut ratkomaan kuin vain korkeintaan koemielessä.


    • Anonyymi

      Olen ollut Hesarin tilaaja vain yhden lyhyen kauden, joten eihän tämä sinänsä minulle kuulu. En sinä aikana kun lehti tuli kotiin muista ratkoneeni ainuttakaan Hesarin ristikkoa. Hesari ei kuulu minun ristikkovalikoimaani. Sain joskus zipillä hesarin ristikoita arviointimielessä. En niistä ole ainuttakaan ratkonut. En ole rstkonut ainuttakaan ristikkoa kun oli ilmainen koetilaus. En myöskään tallentanut ainuttakaan Hesarin ristikkoa koetilauksen aikana.

      Jis rudtikon taso ei yllä sille tasolle, jollaisia ristikoita haluan ratkoa, en ristikoita ratko muuta kuin vain koemielessä. Hesarin ristikoita ei edes koemielessä tunnu jaksavan ratkoa.

      • Anonyymi

        Tärkeintä tuntuu olevan kritiikki, arvostelu, mollaaminen ja oman arvon nosto. Tämä on halpamaisinta käytöstä mitä olen ikinä nähnyt. Ei ihme, että pääpalsta ja sen ylläpitäjät saivat sinusta tarpeekseen. Siellä ei todellakaan ikävöidä sinua ja halpamaista arvosteluasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tärkeintä tuntuu olevan kritiikki, arvostelu, mollaaminen ja oman arvon nosto. Tämä on halpamaisinta käytöstä mitä olen ikinä nähnyt. Ei ihme, että pääpalsta ja sen ylläpitäjät saivat sinusta tarpeekseen. Siellä ei todellakaan ikävöidä sinua ja halpamaista arvosteluasi.

        Ei, tärkeintä on laatutason nosto, mutta siihen ei juuri ole kellään kiinnostusta. Onneksi Sanariksen ristikot ovat varsin laadukkaita, mutta on niissäkin varaa parantaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei, tärkeintä on laatutason nosto, mutta siihen ei juuri ole kellään kiinnostusta. Onneksi Sanariksen ristikot ovat varsin laadukkaita, mutta on niissäkin varaa parantaa.

        Valkopeset taas toimintaasi. Kukaan muu ei käyttäydy kuin sinä. Et maksa ristikoista. Valokuvaat niitä kirjastoista. Arvostelu on tärkeintä. Etsit vain virheitä. Et voi piiloutua autismin taakse. Kyllä jossain menee raja. Muut jättävät ostamatta ja äänestävät kukkarollaan. Sinä ihan tahallasi hankit pummaamalla ristikoita, jotta voit niitä arvostella ja esittää muka ristikkoakatemian hyväksymää asiantuntijaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valkopeset taas toimintaasi. Kukaan muu ei käyttäydy kuin sinä. Et maksa ristikoista. Valokuvaat niitä kirjastoista. Arvostelu on tärkeintä. Etsit vain virheitä. Et voi piiloutua autismin taakse. Kyllä jossain menee raja. Muut jättävät ostamatta ja äänestävät kukkarollaan. Sinä ihan tahallasi hankit pummaamalla ristikoita, jotta voit niitä arvostella ja esittää muka ristikkoakatemian hyväksymää asiantuntijaa.

        Meinaatko että jos ristikko itsessään on vääristyneen muotoinen niin kynää samaan tahtiin ratkonnan aikana vääristämällä itse ongelma poistuu? Asiat menee usein parempaan suuntaan jos/kun niiden laatupoikkeamiin puututaan. Ristisanatehtävien osalta en tosin ole ollenkaan varma...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko että jos ristikko itsessään on vääristyneen muotoinen niin kynää samaan tahtiin ratkonnan aikana vääristämällä itse ongelma poistuu? Asiat menee usein parempaan suuntaan jos/kun niiden laatupoikkeamiin puututaan. Ristisanatehtävien osalta en tosin ole ollenkaan varma...

        IbisPaint X:llä saa korjattua linjavääristymät. Jos skannattuihin tai valokuvattuihin ristikkoihin on tullut linjavääristymiä, korjaan ensin linjavääristymät ja sen jälkeen leikkaan kuvasta pois ylimääräiset.

        Uskon, että lehden taitto-ohjelmissa on mahdollisuus korjata kuvien linjavääristymät samaan tapaan kuin ibisPaintX:ssä. Kukaan nyt vain Helsingin sanomien painotalossa ei ole viitsinyt korjata kuvan linjavääristymiä.

        "Asiat menee usein parempaan suuntaan jos/kun niiden laatupoikkeamiin puututaan. Ristisanatehtävien osalta en tosin ole ollenkaan varma..."

        Ihan totaalisen välinpitämätön asenne - tämä linjavääristymien korjaamatta jättäminen on osoitus täydellisestä välinpitämättömyydestä ristikoiden visuaalisesta laadusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        IbisPaint X:llä saa korjattua linjavääristymät. Jos skannattuihin tai valokuvattuihin ristikkoihin on tullut linjavääristymiä, korjaan ensin linjavääristymät ja sen jälkeen leikkaan kuvasta pois ylimääräiset.

        Uskon, että lehden taitto-ohjelmissa on mahdollisuus korjata kuvien linjavääristymät samaan tapaan kuin ibisPaintX:ssä. Kukaan nyt vain Helsingin sanomien painotalossa ei ole viitsinyt korjata kuvan linjavääristymiä.

        "Asiat menee usein parempaan suuntaan jos/kun niiden laatupoikkeamiin puututaan. Ristisanatehtävien osalta en tosin ole ollenkaan varma..."

        Ihan totaalisen välinpitämätön asenne - tämä linjavääristymien korjaamatta jättäminen on osoitus täydellisestä välinpitämättömyydestä ristikoiden visuaalisesta laadusta.

        Ketä kiinnostaa linjavääristymät? Täytyy olla melko sekaisin, jos linjavääristymät saavat päivän pilalle. Lue paikallislehtiä äläkä sekaannu kaupunkilaisten asioihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valkopeset taas toimintaasi. Kukaan muu ei käyttäydy kuin sinä. Et maksa ristikoista. Valokuvaat niitä kirjastoista. Arvostelu on tärkeintä. Etsit vain virheitä. Et voi piiloutua autismin taakse. Kyllä jossain menee raja. Muut jättävät ostamatta ja äänestävät kukkarollaan. Sinä ihan tahallasi hankit pummaamalla ristikoita, jotta voit niitä arvostella ja esittää muka ristikkoakatemian hyväksymää asiantuntijaa.

        IS:n ristikoista maksan yleensä 2 €/ viikko (Kovis ja Uutisristikko) lähettämällä tekstarin.
        Kun kesällä ei ollut uutisrisikoita, tuli lähetetty tekstari vain koviksista.

        Muutamaan kertaan on ollut myös IS Extra -tilaus.

        Äänestän sikäli kukkarolla, että Hesarin ristikoista en ole valmis maksamaan mitään enkä niitä juuri ratko.

        SK:n ristikoista maksan tekstareilla satunnaisemmin. SK tarjoaa ilmaisen s-postivastauksen, mutta en ole sitä käyttänyt enää pitkään aikaan.

        Sanariksen ristikoista en etsi virheitä. En ratko niitä virheiden metsästyksen mielessä vaan ihan kuin muutkin. Jos pidän jotain asiaa huonona, nostan sen esille.

        Ihan mielenkiinnosta olen viimeaikoina panautunut teknisiin rakenteisiin saadakseni yleiskuvaa siitä, millaisia yleisellä tasolla ristikot. Olen nyt riittävän yleiskuvan saanut, joten voisi oikeastaan lopettaa systemaattisen rakennetarkastelun.

        Ei Ristikkoakatemia minulle valtuuksia suonut, mutta se antoi lisänäkökulmia arviointiin. On ollut myös ihan opettavaista kokeilla, miten vaikeaa ristikoiden laadinta oikeasti on. Ymmärrän nyt paremmin ristikoiden laatijoita.

        Selkeimmät puhtaat arviontimielessä tehdyt ratkonnan minulla on Hesarin ja Wirenin ristikoista. Hesarin ristikon arvioinnin tein ihan vertailumielessä. Kyllä, etsin niistä virheitä. Mutta en minä yleisesti niin toimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        IS:n ristikoista maksan yleensä 2 €/ viikko (Kovis ja Uutisristikko) lähettämällä tekstarin.
        Kun kesällä ei ollut uutisrisikoita, tuli lähetetty tekstari vain koviksista.

        Muutamaan kertaan on ollut myös IS Extra -tilaus.

        Äänestän sikäli kukkarolla, että Hesarin ristikoista en ole valmis maksamaan mitään enkä niitä juuri ratko.

        SK:n ristikoista maksan tekstareilla satunnaisemmin. SK tarjoaa ilmaisen s-postivastauksen, mutta en ole sitä käyttänyt enää pitkään aikaan.

        Sanariksen ristikoista en etsi virheitä. En ratko niitä virheiden metsästyksen mielessä vaan ihan kuin muutkin. Jos pidän jotain asiaa huonona, nostan sen esille.

        Ihan mielenkiinnosta olen viimeaikoina panautunut teknisiin rakenteisiin saadakseni yleiskuvaa siitä, millaisia yleisellä tasolla ristikot. Olen nyt riittävän yleiskuvan saanut, joten voisi oikeastaan lopettaa systemaattisen rakennetarkastelun.

        Ei Ristikkoakatemia minulle valtuuksia suonut, mutta se antoi lisänäkökulmia arviointiin. On ollut myös ihan opettavaista kokeilla, miten vaikeaa ristikoiden laadinta oikeasti on. Ymmärrän nyt paremmin ristikoiden laatijoita.

        Selkeimmät puhtaat arviontimielessä tehdyt ratkonnan minulla on Hesarin ja Wirenin ristikoista. Hesarin ristikon arvioinnin tein ihan vertailumielessä. Kyllä, etsin niistä virheitä. Mutta en minä yleisesti niin toimi.

        Tosin kuvitusta kyllä myös on tullut tarkasteltua lähinnä vihjeiden asettelun suhteen. Niistä tulee etsittyä huonoja kohtia.

        Haluan nyt vaan olla ratkojan ohella jossakin määrin myös kriitikko.

        Mutta en laadinnasta etsi systemaattisesti virheitä kenenkään laatijan kohdalla. Arvostelen vain, jos jokin tuntuu ratkottaessa huonolta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketä kiinnostaa linjavääristymät? Täytyy olla melko sekaisin, jos linjavääristymät saavat päivän pilalle. Lue paikallislehtiä äläkä sekaannu kaupunkilaisten asioihin.

        Oletko ylpeä Hesarin ristikoiden surkeasta laadusta? 3125 on sitäpaitsi laadintavirheitä ainakin kaksi. Ristikossa on kaksi karttapaikkavihjettä, jotka ovat väärin. Väärin laadittu ristikko on pääkaupunkilaisten ylpeys.

        No en ole oman kaupungin ristikostakaan ylpeä. Jorma Kemppaisen ristikoita en ratko myöskään. Ovat turhan helppoja ja mielenkiinnottomia. Paikallislehden ristikoista ei siis ole minulle iloa.

        Lehdessä oli ennen paljon mielenkiintoisempi Sanariksen julkaisema TV-ristikko. Koko loppuelemän muistan erään ristikon hauskan TV 2:n pupuhahmon. Pupuhahmon nimeä en enää muista, mutta ristikkon kuvan muistan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tärkeintä tuntuu olevan kritiikki, arvostelu, mollaaminen ja oman arvon nosto. Tämä on halpamaisinta käytöstä mitä olen ikinä nähnyt. Ei ihme, että pääpalsta ja sen ylläpitäjät saivat sinusta tarpeekseen. Siellä ei todellakaan ikävöidä sinua ja halpamaista arvosteluasi.

        Tuo ns. pääpalsta on täynnä niskatuella varustettuja nyökyttelijöitä. Potkut sieltä, ei mikään häpeä, pikemminkin päinvastoin. Nyt saamme lukea aiheellista ja tervettä arvostelua. Ennen kaikkea myös parannusehdotuksia, tämä jälkimmäinen on pääpalstan hapatetussa ilmapiirissä kiellettyä. Pienessä valtakunnassa kaikki aina hyvin ja ehdottoman oikein, koska keisari sanoo niin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valkopeset taas toimintaasi. Kukaan muu ei käyttäydy kuin sinä. Et maksa ristikoista. Valokuvaat niitä kirjastoista. Arvostelu on tärkeintä. Etsit vain virheitä. Et voi piiloutua autismin taakse. Kyllä jossain menee raja. Muut jättävät ostamatta ja äänestävät kukkarollaan. Sinä ihan tahallasi hankit pummaamalla ristikoita, jotta voit niitä arvostella ja esittää muka ristikkoakatemian hyväksymää asiantuntijaa.

        Ala-arvoinen teksti kokonaisuudessaan, jakelet kaiken kukkuraksi autismidiagnoosia. Olisi minullakin sellainen kirj.perusteella sinulle. Olen kuitenkin terve aikuinen ja sinua fiksumpi.
        Tekstistäsi paistaa ilmiselvä vanha kauna. Jäljet johtavat Hitlerin päämajaan.

        Ylläpidolle lähtee ilmoitus, osta sikasuodatin ja maski.


    • Anonyymi

      Pitäisikö vain kehua? Myönnän, että olen liikaa kriitikko. Kehun toisinaan ristikkoa jopa ylistäen (eräs Toni Pitkälän ristikko), mutta yleisesti kehuja ehkä tulee liian vähän.

      • Anonyymi

        Onpas täällä ollut sopuisaa ja rentoa keskustelua tänä aamuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpas täällä ollut sopuisaa ja rentoa keskustelua tänä aamuna.

        Totta turiset. Täällä on kirjoittelija, joka nauttii kirjoittelusta ehkä jopa sairaalloisella tavalla. Tämä sitten ärsyttää muita. Näiden pitäisi vaan jättää tämän ihmisen viestit huomiotta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta turiset. Täällä on kirjoittelija, joka nauttii kirjoittelusta ehkä jopa sairaalloisella tavalla. Tämä sitten ärsyttää muita. Näiden pitäisi vaan jättää tämän ihmisen viestit huomiotta.

        On täällä vähintää kaksi, jotka tuntuvat nauttivan kirjoittelusta - he ovat turhan usein napit vastakkain. Kumpikin sortuu välillä yksinkirjoitteluun. Kumpikin välillä ärsyttävät, mutta yritetään kestää kumpiakin.


    • Anonyymi

      Alan arvostaa enemmän Sanariksen ristikoita. On niissäkin virheitä, mutta 3125 on kyllä uskomattoman huonosti laadittu ristikko. En ikinä olisi voinut kuvitella, että yhteen ristikkoon laatija saa niin paljon virheitä. Laitoin faktavirheiden vuoksi Hesariin toisenkin valituksen. Ei kenenkään pidä sietää näin huonoa laadintaa. Tämä on törkeää ratkojien aliarvioimista.

      • Anonyymi

        No kun en voinut itse laittaa valituksia on hyvä, että Risto laittoi valituksen.


    • Anonyymi

      Olen yrittänyt kritiikilläni parantaa Sanariksen ristikoiden laatua. Aulis Lehdon ristikot ovat "valovuosia" Sanariksen ristikoiden laadusta ainakin 3125 perusteella.

      Vaikka Lehdon arkiristikoiden ratkonta on silkkaa kärsimystä, kokisin melkein pyhäksi velvollisuudeksi valittaa jokaisesta ristikosta ja etsiä niistä virheitä. Näin siksi, että laatu ehkä parantuisi. Tosin toivottoman huonolta nykytilanne vaikuttaa. Kun asiakkaat eivät valita vaan ehkä nauttivat huonosta laadusta, mikään ei tietenkään muutu. Miten alas Lehdon ristikoiden laatu voi mennä? Voiko mennä vielä huonommaksi?

      • Anonyymi

        No pyydän kaikilta anteeksi. En ole pystynyt ottamaan tätä(kään) säiettä kunnolla haltuun. Koko ajan tiedätte-kyllä-kuka pyrkii ottamaan säikeen haltuun ikävällä mollaamisella ja halpamaisella valituksella. Vielä kerran nöyrä anteeksi pyyntöni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No pyydän kaikilta anteeksi. En ole pystynyt ottamaan tätä(kään) säiettä kunnolla haltuun. Koko ajan tiedätte-kyllä-kuka pyrkii ottamaan säikeen haltuun ikävällä mollaamisella ja halpamaisella valituksella. Vielä kerran nöyrä anteeksi pyyntöni.

        Kritiikki perusteltua kritiikkiä kohtaan tuli sitten Suomi24:äänkin. Kritiikin kieltäminen alkaa muistuttaa erään toisen foorumin toimintaa. Perustetlu kritiikki luokitellaan halpamaiseksi valitukseksi ja mollaamiseksi.

        Ristikoissa pitäisi vaan tyytyä hyväksymään äärimmäisen huono laatutaso.


    • Anonyymi

      Kun tutkin Wirenin ja Lehdon ristikoita, tuli kyllä varsin ankea kuva ristikoista, jos ne edustavat hyvällä tavalla koko kenttää. Sanaris on näihin verrattuna sentään valopilkku.

      Juha Leinonen Mantan MAINIOT Ristikot on valopilkku. Ehkä pitäisi tutustua paremmin muiden em. lehden ratkojien ristikoihin. Mantan MAINIOT Ristikot saattaisi olla laadullisesti paras ristikkolehti.

      • Anonyymi

        No vain hänen mielipiteensä on oikea. Kaikki muut ovat väärässä, koska eivät ymmärrä miten oikeassa hän on. Voi olla, että hänen tilansa aiheuttaa todellisuuden vääristymän. Jos näin on, on ehkä parasta myötäillä hänen viestejään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No vain hänen mielipiteensä on oikea. Kaikki muut ovat väärässä, koska eivät ymmärrä miten oikeassa hän on. Voi olla, että hänen tilansa aiheuttaa todellisuuden vääristymän. Jos näin on, on ehkä parasta myötäillä hänen viestejään.

        Tapio

        En ole riittävästi tutkinut Mantan MAINIOT Ristikot sisältöä. Tuo oli vain oletus. Toki Wireniltä oli vain näyte. Hesarin kuukausiliitteitä olen ratkonut ja niiden laatutaso oli huomattavasti 3025:ttä parempi. Ei ollut ongelmasanoja.

        Iisakin Ristikoista on hieman kokemusta enkä siinä muista mistään suurista ongelmista. Ei tule mitään negatiivista mieleen. Hyviä lehtiä olivat ratkomani Iisakit.

        PuPessa on ollut kokemukseni perusteella Iisakkia enemmän laatuongelmia.

        SK:n ristikoiden laatu on hyvä, IS:nkin yleensä varsin korkeatasoinen.
        En nyt osaa enempää ottaa kantaa.


    • Anonyymi

      Hei Tapio!
      Voisitko sinä tai joku lukija olla avuksi. Nykyisin sanaristikoissa on yleistynyt clip artkuvien käyttäminen. Mistä niitä saa, joko ilmaisia tai kohtuullisen hintaisia. En ole onnistunut nettihaulla. Piirustustaidottoman harrastelijan käyttöön, vectormuoto.

      Etukäteen kiittäen.🌻

    • Anonyymi

      Näemmä Hesarin ristikoissa ratkojille riittää, että karttaa lätkäistä tahna on vähän oikeassa suunnassa.

      "Jos tarkoitatte tehtävän 1980-harmauden alapuolisia karttakuvia, eivät ne mielestäni ole tavanomaista aulisjälkeä häilyvämpiä. Itse paikkakuntaa osoittava tahra on lätkäisty tosin hehtaarihahlolla, mutta itse karttakuvien piiristä ratkaisusanat ovat löydettävissä (tietysti---laatijan tapaan---googlaamalla). Yksikään tehtävän karttakuvista ei esitä Ranskaa eikä Saksaa, ei edes Euroopan alueita.

      Samanlainen summittainen tahra oli edellisen kerran ristikon 3123 luoteisosassa, jossa ratkaisuksi haettu paikka sekin oikeasti sijaitsee kuvatun kartan luoteisosassa eikä kaakossa, johon laatijaamme oli vihjeensä merkinnyt."

      On näemmä tavanomaista, että karttakohta on väärässä paikassa. Kukaan ei välitä siittä, että näin on asian laita. Ei Lehto, eivät ratkoja eikä Helsingin Sanomat. Kaikille riittää vähän sinne päin tehty laadinta.

    • Anonyymi

      On kyllä välinpitämätöntä porukkaa noi Hesarin ratkojat. Vihjeet saa heittää hehtaaritolkulla ja kuvistuksesta ei tarvitse saada mitään tolkkua.

      • Anonyymi

        No on se sentään hyvä, ettei niitä tarvitse ratkoa kuin koemielessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No on se sentään hyvä, ettei niitä tarvitse ratkoa kuin koemielessä.

        Joo. Tämän 3025 sain mallikappaleena samoin kuin sen Wirenin ristikon. Tavallaan pyydettiin kannanottoani näihin ristikoihin.

        Tyydyn edelleen pääosin Sanariksen julkaisemiin ristikoihin. On niissä sentään laatua kun sitä vertaa saamiini mallikappaleisiin. Kritiikittömästi en niihinkään suhtaudu.


    • Anonyymi
    • No tuli yhteensä kolme kertaa annettua palautetta 3125:stä Hesariin, yksi toimitusjohtajalle. Mainitsin myös, että Sanariksen foorumissa muutamat Hesarin ristikoiden vakioratkojat ovat antaneet kovaa kritiikkiä 3125:stä. En suinkaan ole ainoa, joka ristikkoa on kovin sanoin kritoinut. Kaikki, jotka ovat minun ohellani ristikkoa kritisoineet, ovat sen tehneet perustelluista syistä.

      Mutta muiden kritiikki on tainnut jäädä vain Sanariksen foorumiin, ei lehden tietoon. Lehden pitäisi seurata saamaansa palautetta ja vaatia Lehdolta jatkossa laadukkaampaa laadintaa.

      Voi olla, että mikään ei auta laadun pysyvään paranemiseen.

      Olen nyt vaan laadukkaiden ristikoiden vaatija Don Quiote. En toki jaksa tutkia koko kenttää. Käsittelen ristikoita, joita itse ratkon tai joita minulle lähetetään arvioitaviksi tai joita lähetetään minulle siksi, että voisin niissä auttaa.

      Toivon, että ihmiset heräävät vaatimaan laatijoilta laadukkaampia tuotteita.

      • Anonyymi

        Täytyypä nyt vahtia haukkana Helsingin Sanomia ja erityisesti sen Kuukausiliitettä. Joku viiden aukeaman juttu tästä sanaristikkojen Don Quiotesta lienee luvassa jo tulevan talven aikana. Ehkä se nousee ihan cover storyksi jos maailman muu tilanne sen sallii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täytyypä nyt vahtia haukkana Helsingin Sanomia ja erityisesti sen Kuukausiliitettä. Joku viiden aukeaman juttu tästä sanaristikkojen Don Quiotesta lienee luvassa jo tulevan talven aikana. Ehkä se nousee ihan cover storyksi jos maailman muu tilanne sen sallii.

        Kuukausiliitteessä en ole havainnut toistaiseksi maininnan arvoisia laadintaongelmia, mutta en minä niitä monta ole ratkonutkaan. Kuvien laatu on parempi, joskaan mistään laadusta ei niidenkään suhteen voi kirjoittaa. Ovat kuitenkin sellaisia, että niitä voi jopa ajatella ratkovansa ilman kohtuutonta kärsimydtä ja päänsärkyä. Niistä ehkä voi jopa nauttia.


    • Anonyymi

      Sanariksen kohdalla vihjeitä on yleensä yksi/ristikko, jos niitä ylipäätänsä on ollenkaan. Histis-ristikoissa on silloin tällöin virheitä, kuten tänäänkin.

      Ristikkoon tuli Fani Halkia, mutta ainakin Wikipedian mukaan oikein olisi Fani Chalkia ( Φανή Χαλκιά), jossa Χ = Ch. Kyseessä on pieni huolimattomuus. Vähän sama kuin vuosilukuvirhe. Pikku huolimattomuuksia ilmenee. Joskus päästetään tietoisesti läpi virheellistä laadintaa.

      • Anonyymi

        Histis-ristikoista en etsi virheitä, mutta kun pitää Googlella tarkistaa etsiä henkilönimiä, virheiden huomaamiselta ei voi välttyä. Joskus olen lähettänyt palautteen suoraan Sanarikselle. Niin tein nytkin. Mutta kun Sieltä ei tämänkertaiseen suoraan palautteeseen tullut vahvistusta että onko palaute luettu, laittoin tämänkertaisen esille. Sanariksella on Pelikaaneihin virhepalvelu, mutta ei muihin ristikoihin, joten muiden ristikoiden virheistä tulee tiedottaa muuta kautta.


      • Anonyymi

        Googlaa YLEn urheilusivuilta dopingista kärynnyt kreikkalainen estepelle niin Fani = Halkia.


      • Anonyymi

        Anyway noissa on ollut muutama muu virheellinen henkilönimi, jonka myös Sanaris itse on myöntänyt virheeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anyway noissa on ollut muutama muu virheellinen henkilönimi, jonka myös Sanaris itse on myöntänyt virheeksi.

        Virheitä on tosin tullut vastaan vain kaksi kappaletta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Googlaa YLEn urheilusivuilta dopingista kärynnyt kreikkalainen estepelle niin Fani = Halkia.

        No sitten Yle käyttää eri translitterointitapaa kuin esim. Wikipedia ja World Athlethics -sivusto. Jos Teemu Pallonen on käyttänyt Ylen tapaa, ei tätä virheeksi voi laskea, koska on erilaisia translitterointitapoja. Muoto Halkia on sopinut ristikkoon, Chalkia ei. Translitteroinnit ovat tästä syystä ongelmallisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Googlaa YLEn urheilusivuilta dopingista kärynnyt kreikkalainen estepelle niin Fani = Halkia.

        Ainakin Wikipedian perusteella Yle on translitteroinut väärin:

        Χ χ ch Χανιά → Chaniá, Χώρα → Chóra, Βραχάσι → Vrachási

        Onko oikein laitta nimi väärän translitteroinnin perusteella. Yle on mokannut ja tätä mokaa on sitten toistettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin Wikipedian perusteella Yle on translitteroinut väärin:

        Χ χ ch Χανιά → Chaniá, Χώρα → Chóra, Βραχάσι → Vrachási

        Onko oikein laitta nimi väärän translitteroinnin perusteella. Yle on mokannut ja tätä mokaa on sitten toistettu.

        Tässä on säännöt:

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Ohje:Kreikan_kielen_translitterointi

        Vai löytyykö noihin muita sääntöjä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sitten Yle käyttää eri translitterointitapaa kuin esim. Wikipedia ja World Athlethics -sivusto. Jos Teemu Pallonen on käyttänyt Ylen tapaa, ei tätä virheeksi voi laskea, koska on erilaisia translitterointitapoja. Muoto Halkia on sopinut ristikkoon, Chalkia ei. Translitteroinnit ovat tästä syystä ongelmallisia.

        Juoksijan omat Instagram-sivut ovat muotoa Fani Halkia sekä Wikipedian listauksessa olympialaisissa menestyneistä aitajuoksijoista käytetään samaa lyhyempää muotoa. Eiköhän noista kirjoitusasuista kumpi tahansa käy.


    • Anonyymi

      Tutkin vielä ihan vertailun vuoksi Jorma Kemppaisen ristikon. Rakenteellisesti helpoksi ristikoksi varsin hyvä. Kolme alkupiiloa ainoa moite.

      Kuvat vähän epäyhtenäisiä mutta selvästi laadukkaampia kuin Hesarissa yhtä kuvaa lukuun ottamatta. Siitä ei saanut mitään selvää vaan on samantapaista, jos ei huonompaa mössöä kuin Aulis Lehdon ristikossa. Valokuva sanomalehdessä ei kunnolla toimi. Kun kysessä on kasvi, sen voi helposti korvata piirroksella. Kuvituksessa olisi parantamisen varaa.

      Sanoitus oli ok helpoksi ristikoksi. Pääkuvasta oli johdettu kolme riviä ja yhteensä viisi sanaa. Enempää ei siitä pääkuvasta voinut johtaakaan, joten hyvä suoritus.

      Helpoksi ristikoksi melko hyvä. Selvästi laadukkaampi kuin Wirenin ristikko sekä laadintateknisesti että vihjeitykseltään. Kuvitus kyllä ei ollut yhtä selkeää.

      • Anonyymi

        Sanariksen foorumissa huomautettiin, että Kemppaisellekin on tullut mokia:

        "Kaupunkilehti Forum24 26.8.2020 ja siinä Jorma Kemppaisen avoristikko. Laatijalla on tainnut unohtua risitikon tarkistus tai tarkistuttaminen. Vihjeenä Cr ja siitä tulee ratkaisuksi KUPARI. Vihjeenä EU-Jyrki, josta ratkaisuksi muodostuu ITÄLÄ. Nettiä selaamalla näyttäisi olevan kyse aika kokeneesta laatijasta."

        Yksi moka/ristikko on varsin ymmärrettävää. Kaksi tai enemmän samassa ristikossa on kyllä jo silkkaa huolimattomuutta. Sellaista on tapahtunut kyllä Sanarikselle (kerran) ja Auliksellekin.


    • Anonyymi

      Nettituttu lähetti Hesarista 8/2020 kuukausiliitteen. Se ei ollut mitenkään vaikea. Sanasto oli kohtalaista. Osasta kuvista oli vähän vaikea saada selvää. Kuvien sisältöä joutui hieman arvailemaan, mutta ei kuitenkaan hirveän paljon. Ero perjantairistikoihin on selvä.

      Merkittävästi parempi laatu kyllä edellyttäisi, että Lehto vain laatii eikä kuvita. Kunnon ulkoasu tulisi Hesarille kuitenkin merkittävästi kallimmaksi. Sanaris tekee Hesarille ristikoita. Ristikot pitäisi lähettää Heli Kärkkäiselle, että niitä niitä enemmälti haluaisin ratkoa.

    • Anonyymi

      Luin Sanariksen foorumia. Jotkut tykkäövät epäsevistä kuvista, sillä ne vaikeuttavat ratkontaa. Toiset spekuloivat pitäiskö laatija vaihtaa ja lisäisikö se vai vähentäidi Hesarin ristikoiden laatua. Kun laatu menee välillä todella huonoksi myös ristikoiden vakioratkojien mielestä, tätä keskustelua pitäisi alkaa käydä. Ainakin vakavat kehityskeskustelut ala-arvoisen laadinnan lopettamiseksi pitäisi tehdä. 3125 kaltainen tilanne ei mnudta saisi toistua. Ei se ole kenenkään etu.

    • Anonyymi

      Pike: (kommentin loppu on pois, koska siinä on epäasiallisuutta)

      "Ei niissä kuvissa mitään vikaa ole. Se on ratkojan oma vika, jos ei ratkaisu selviä. Kiehtovaa on arvailla ratkaisuja ja sitä kiehtovampaa, jos kuva on hämärähkö. Useimmitenhan ne ratkeavat kuitenkin risteävien sanojen mukana. Kiitos Aulis arvoituksellisista kuvista (jotka joitakuita näytävät ärsyttävän)!…"

      miuu:

      "peukutan Pikeä! eihän kuvatkaan saa olla het arvattavia.. lopetan täyttelyn jos liian helpoksi menee..mutta pysytään porukoissa =)"

      Ymmärrän kommentteja. Epäselvä kuva on kuin vaikea tekstivihje.

      Kuva timanttisormuksesta - esillä kuvana foorumissani

      Kuvaa en heti hahmottanut, mutta risteävien avulla ja Googlen kuvahaun tukemana aloin hahmottamaan, että kyseessä on titaanista valmistettu sormus.

      Kuva mihestä konkelopuun alla - esillä kuvana foorumissani

      Luulin aluksi, että mies kantaa jotain, mutta hän vain pitää kiinni puusta.
      Mutta jos kuva on pieni ja epäselvä, kuvan hahmottaminen vaatii erittäin hyvää näköä. Vähänkään heikkonäköinen ei saa kuvista tolkkua.Eräästäkuvasta oli vaikea erottaa, että siinä on pullapitkon osa.

      Kuva on esillä foorumissani

      Lisäksi ristikko, joka on kauttaaltaan epäselvä, on äärimmäisen rasittavaa katseltavaa. Jos yksittäinen kuva on tahallisen sumea, koko ristikko ei saisi olla silmiä ja aivoja tarpeettomasti rasittava kokonaisuus.

      Jos itse laadin ristikoita, haluan, että ulkoasu olisi jopa mykistävän hyvä. Siinä olen onnistunutkin.

      Olisi hienoa, että mahdollisimman monet julkaistut ristikot saisivat ensivaikutelmasta sen, mitä minä sain toisesta ristikostani Ristikkoakatemian kuusihenkiseltä raadilta:

      "Ensivaikutelma ristikosta ennen sen ratkomista oli vaikuttava; itse piirretty ja väritetty pääkuva on kertakaikkisen hieno; taitavan rentoa piirrosmaisuutta, ei liikaa yksityiskohtia, ei liikaa väriä, hienosti varioitu viivan käyttö
      Sinikeltainen kokonaisuus punaisine nuolineen näyttää jopa pirteältä.
      Näyttää monimutkaiselta ja -puoliselta, muutama kuva näyttää helposti tunnistettavalta"

      Parempaa ensivaikutelma-arvioita vaan ei kukaan voi saada!

      Kolmannen ristikkoni ulkoasu on samaa korketasoista luokkaa. Minun tasolleni pääsemiinen julkaistuissa ristikoissa tietenkin maksaa. Minö varmaan tulisin liian kalliiksi.

      • Anonyymi

        Ennen kuin pakahdut itsetyytyväisyyteesi kannattaa sinun huomata, ettei tuossa Ristikkoakatemian kuusihenkisessä raadissa näyttänyt olevan yhtään graafisen alan osaajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen kuin pakahdut itsetyytyväisyyteesi kannattaa sinun huomata, ettei tuossa Ristikkoakatemian kuusihenkisessä raadissa näyttänyt olevan yhtään graafisen alan osaajaa.

        Ei sitä heille ole tarkoitettukaan. Jos ratkojat pitävät piirrostyylistäni, on aivan sama mitä graafisen alan ammattilaiset sanovat. Eikö minulla saisi olla oma tyyli? Pitäisikö minun muuttaa piirrostyyliä jos joku graafisen alan ammattilainen on eri mieltä?

        Toki ammattilainen osaa paremmin arvioida kokonaisuutta, mutta ristikoissa ratkaisusanat määrittävät paljon, mitä kannattaa yrittää laittaa piirrosvihjeenä ja mitä ei.

        Ammattilainen näkee, miten jokin piirros on tehty. Se saattaa närkästyttää. Mutta myös minä ymmärrän, miten joku ammattilainen on toiminut. Esim. ymmärrän, että Jari Koivisto on koomisissa piirroksissa usein jättänyt valokuvan alle ja vääntänyt valokuvaa. Päälle hän on piirtänyt joitakin värityskerroksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei sitä heille ole tarkoitettukaan. Jos ratkojat pitävät piirrostyylistäni, on aivan sama mitä graafisen alan ammattilaiset sanovat. Eikö minulla saisi olla oma tyyli? Pitäisikö minun muuttaa piirrostyyliä jos joku graafisen alan ammattilainen on eri mieltä?

        Toki ammattilainen osaa paremmin arvioida kokonaisuutta, mutta ristikoissa ratkaisusanat määrittävät paljon, mitä kannattaa yrittää laittaa piirrosvihjeenä ja mitä ei.

        Ammattilainen näkee, miten jokin piirros on tehty. Se saattaa närkästyttää. Mutta myös minä ymmärrän, miten joku ammattilainen on toiminut. Esim. ymmärrän, että Jari Koivisto on koomisissa piirroksissa usein jättänyt valokuvan alle ja vääntänyt valokuvaa. Päälle hän on piirtänyt joitakin värityskerroksia.

        Tapio
        Päämäräni oli, että ratkoja pitäisi näistä:

        "itse piirretty ja väritetty pääkuva on kertakaikkisen hieno; taitavan rentoa piirrosmaisuutta, ei liikaa yksityiskohtia, ei liikaa väriä, hienosti varioitu viivan käyttö"

        Jos päämäräni huomattiin ja niitä arvostettiin, miksi muuttaisin mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tapio
        Päämäräni oli, että ratkoja pitäisi näistä:

        "itse piirretty ja väritetty pääkuva on kertakaikkisen hieno; taitavan rentoa piirrosmaisuutta, ei liikaa yksityiskohtia, ei liikaa väriä, hienosti varioitu viivan käyttö"

        Jos päämäräni huomattiin ja niitä arvostettiin, miksi muuttaisin mitään.

        "ei liikaa yksityiskohtia, ei liikaa väriä" on periaate, jota ihan jokaisen kuvittajan pitäisi noudattaa ristikoissa. Monet sortuvat aivan liian yksityiskohtaisten kuvien laittamiseen. Erityisesti pienessä tilassa liika värimäärä on pahasta. Ristikkokuvitusta ei voi verrata kirjan kuvitukseen.
        Jos kuviin haluaa vaikeutta, Juha Hyvönen laitta selkeitä, mutta monitulkintaisia kuvia. Kuvakulmakin voi hämätä. Ei vaikeutta tarvitse etsiä pikselimössöllä.


    • Anonyymi

      Toki kyseessä oli digikuva. Sanonalehdessä laatu laskisi ja edellyttää moniväriprinttiä. Aikakausilehtipaperilla voisi näyttää hyvältä. Aikakausilehtipaperi on erittäin epämiellyttävää ratkoa lyijykynällä. Lähtökohdiltaan hyvä laatu ei takaa, että lopputulos on sitä, mitä on toivottu.

    • Anonyymi

      No floppaa se Sanariskin koronaristikko 25/20 on minihistis, jossa on kolme Google-vihjettä. Yksi tuntematon kaupunkin Intiassa. Kaksi henkilönimeä vihjeellä "kaivattu". Toisen luulen tietäväni, mutta en häntä ole kaivannut. Toista kaivattua en lähde arvailemaan. On sen verran yleinen sukunimi nimittäin. Melkein kuin laittaisi kaivattu = Virtanen. Jos ei ole mitään mahdollisuutta ymmärtää, keneen viitataan, ristikko on floppi.

      • Anonyymi

        Histiksissä on ilmoitettu teema. Kun ei ole ilmoitettu teemaa eikä kaivattujen henkilöiden etunimiä, ei voi selvittää, kenestä on kyse. Siinä sitten ratkoja ihmettele, ketä nyt pitäisi kaivata. Minä en kaipaa muuta, kun järkevämpiä vihjeitä.


      • Anonyymi

        Et sitten malttanut yritääkään ottaa selvää ja nöyrästi kysyä, mistä oikein on kyse. Iltiksessä julkaistusta Histiksestä käydyssä keskustelussa jotkut kaipasivat siihen juuri noita nimiä. Ristikko on siis laadittu yleisön pyynnöstä.

        Jään odottamaan taas uutta tekosyytä ja jatkovalituksia siitä, että "ei oo reiluu" jättää kertomatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten malttanut yritääkään ottaa selvää ja nöyrästi kysyä, mistä oikein on kyse. Iltiksessä julkaistusta Histiksestä käydyssä keskustelussa jotkut kaipasivat siihen juuri noita nimiä. Ristikko on siis laadittu yleisön pyynnöstä.

        Jään odottamaan taas uutta tekosyytä ja jatkovalituksia siitä, että "ei oo reiluu" jättää kertomatta.

        Mutta kyllä vihjeiden pitää olla avautuvia myös muille kuin pyytäjille. Kun satunnainen kävijä miettii keistä on oikein kyse, hän on kyllä ihan pihalla kuin lumiukko noista kysytyistä henkilöistä. Satunnaisen ratkoja kannalta on epäreilua, kun ratkoja ei ymmärrä ollenkaan, keistä on kyse. Toisen nyt voi päätellä, mutta toinen ei ole edes pääteltävissä.

        Intian alue sentään ulkopuolisellekin ok, sillä se on löydettävissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kyllä vihjeiden pitää olla avautuvia myös muille kuin pyytäjille. Kun satunnainen kävijä miettii keistä on oikein kyse, hän on kyllä ihan pihalla kuin lumiukko noista kysytyistä henkilöistä. Satunnaisen ratkoja kannalta on epäreilua, kun ratkoja ei ymmärrä ollenkaan, keistä on kyse. Toisen nyt voi päätellä, mutta toinen ei ole edes pääteltävissä.

        Intian alue sentään ulkopuolisellekin ok, sillä se on löydettävissä.

        Mistä ihmeestä satunnainen ratkoja voi tajuta, että juuri noita sanoja on haluttu. Ei hän voi tajuta lukea jotain säiettä. Jos on yleisön pyynnöstä on myös ratkaisusanat, se pitää ilmoittaa itse ristikossa.

        Mistä kukaan voi tajuta, että "yleisön pyynnöstä" tarkoittaa sitä, että ratkaisusanatkin ovat yleisön pyynnöstä. Minä ajattelin vain, että on pyydetty uusi ristikko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et sitten malttanut yritääkään ottaa selvää ja nöyrästi kysyä, mistä oikein on kyse. Iltiksessä julkaistusta Histiksestä käydyssä keskustelussa jotkut kaipasivat siihen juuri noita nimiä. Ristikko on siis laadittu yleisön pyynnöstä.

        Jään odottamaan taas uutta tekosyytä ja jatkovalituksia siitä, että "ei oo reiluu" jättää kertomatta.

        joo kaivattu = katsojan pyytämä

        Mutta vaikka olisi katsojan pyytämä, minusta pitää olla avaimet ymmärtää, keneen viitataan.

        Jos on pyydetty ja pyytäjä lukee, hänenkö velvoitteensa on arvata, kuka laatijan mielessä ensisijaisesti on. ... ärsyttävää. Tätä on ollut ihan tavallisissakin ristikoissa, PuPessa ja IS:n koviksissa. Tuo ratkojan pyyntö ei tee tällaista juurikaan hyväksyttävämmäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        joo kaivattu = katsojan pyytämä

        Mutta vaikka olisi katsojan pyytämä, minusta pitää olla avaimet ymmärtää, keneen viitataan.

        Jos on pyydetty ja pyytäjä lukee, hänenkö velvoitteensa on arvata, kuka laatijan mielessä ensisijaisesti on. ... ärsyttävää. Tätä on ollut ihan tavallisissakin ristikoissa, PuPessa ja IS:n koviksissa. Tuo ratkojan pyyntö ei tee tällaista juurikaan hyväksyttävämmäksi.

        M.O.T.


    • Anonyymi

      Tosiaan Sanariksen ristikoissa on muutaman kerran tullut vihjeitä, joissa ratkojalle ei anneta avaimia, mitä laatija on tarkoittanut vihjeellä viitatut. Nämä ovat minun näkökulmastani laadintavirheitä, joita kaikki eivät noteeraa. Ovat perin juurin ärsyttäviä.

      • Anonyymi

        Siihen verrattuna kuja Saksassa on hyvä vihje. Sen pystyy Google Mapsilla tarkistamaan. Auliksen pikkukaupungit, kujat jne. ties missä ovat kelvollisia vihjeitä verrattuna vihjeisiin, joista ei tiedä, mitä tarkoitetaan.


      • Anonyymi

        Sinulla on huippuunsa virittynyt kyky ajautua paikkoihin missä voi pahoittaa mielensä. Valelääkärinä määrään sinulle reseptin jolla pysyt poissa tuollaisista päänsärkyä aiheuttavista paikoista. Tämä resepti ei vanhene koskaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on huippuunsa virittynyt kyky ajautua paikkoihin missä voi pahoittaa mielensä. Valelääkärinä määrään sinulle reseptin jolla pysyt poissa tuollaisista päänsärkyä aiheuttavista paikoista. Tämä resepti ei vanhene koskaan.

        No kun noita tarjoitaa "ruoaksi" pyytämättäkin. Mutta tosin Sanariksen floppivihjeet ovat minusta pahempia kuin Auliksen laadintavirheitä pitämiäni vihjeitä, joissa karttavihje heittää n. 1000 km. Löyhän vihjeen osoittaman paikkakunta sentään naapurimaasta, mutta Sanariksen floppivihjeiden kohteita ei löydä mistään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun noita tarjoitaa "ruoaksi" pyytämättäkin. Mutta tosin Sanariksen floppivihjeet ovat minusta pahempia kuin Auliksen laadintavirheitä pitämiäni vihjeitä, joissa karttavihje heittää n. 1000 km. Löyhän vihjeen osoittaman paikkakunta sentään naapurimaasta, mutta Sanariksen floppivihjeiden kohteita ei löydä mistään.

        Tai ainakin ne ovat ihan puhtaita arvauksia, jossa ratkojalla ei ole avaimia ymmärtää, mihin laatija viittaa.

        Tosin Sanaris puolustautuu, että vihje on looginen, kun siinä on looginen jekku. Jekkuvihje, jossa ratkoja ei voi ymmärtää, mihin viitataan, on Sanariksen mielestä parempi kuin Aulis Lehdon Google-vihje, jossa ratkoja sentän tietää, mihin laatija viittaa.

        Kumpikin ovat huonoja vaihtoehtoja. Parempaan niin Sanariksen kuin Aulis Lehdonkin pitäisi pystyä.

        Lehto floppaa useammin, mutta Sanariksen floppivihjeet ovat minusta pahempia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kun noita tarjoitaa "ruoaksi" pyytämättäkin. Mutta tosin Sanariksen floppivihjeet ovat minusta pahempia kuin Auliksen laadintavirheitä pitämiäni vihjeitä, joissa karttavihje heittää n. 1000 km. Löyhän vihjeen osoittaman paikkakunta sentään naapurimaasta, mutta Sanariksen floppivihjeiden kohteita ei löydä mistään.

        Minulle tosiaan yksi sun toinenkin lähettää s-postilla ristikoita (tai linkkejä ristikoihin) ja kysyvät mielipiteitäni niistä. Tätä siis tarkoitan, että saan niitä "ruoaksi" pyytämättäkin.


    • Anonyymi

      Lehdon 3126 on sentään suunta parempaan päin ainakin visuaalisesti. Mutta eräät ratkaisusanat ovat sellaisia, että niihin sortuu yleensä vain meikäläisen tasoinen aloitteva ristikoiden laatija. Ammattilainen, jolla ammattiylpeys tallella, ei sellaisiin sorru.

      • Anonyymi

        Sivuillani on tarkempi arvio 3126:sta. 5.9.2020 IS Kovis ja Mantan valints viikonvaihteesta olivat laadukkaita, vaikka en niistä täyttä kymppiä antanut.
        Heli Kärkkäisen kuvitus on hyvä vertailukohta kaikelle ei-humoritiselle kuvitukselle.


    • Anonyymi

      Kuten HS:n 3127 käsittelevässä säikeessä totesin, ristikoiden laadintaa uhkaa monet rapauttavat tekijät. On erittäin suuri vaara, että ristikoiden laadinta pikemminkin tulevaisuudessa rapautuu kuin paranee.

      • Anonyymi

        Nyt kyllä kirjoitusvirheitäni vähän liioitellaan. Olen yrittänyt niitä vähentää.


    • Anonyymi

      Kootusti nykyristikoiden rapauttajat:

      1) Lehto Google-vihjeillään. Lehto on ottanut periaatteen, että pääkuvalauseissa risteävät saavat olla ihan mitä tahansa, kunhan sana löytyy Googlella . Vaatii hyvää hakutaitoa. Ristikoiden oikein ratkaiseminen vaatii aina nettiyhteyttä.

      2) Sanaris ja ehkä myös Kolmiokirja itsekeksityillä sanoilla. Näitä ovat erityisesti omituiset yhdyssanat, mutta myöskin sanajohdannaiset, joita ei normaalissa tekstissä käytetä. Itsekeksitty yhdyssana voi toimia, jos se on muodostettu tavalla, jota yleisesti käytetään. Mutta jos se on muodostettu tavalla, jota ei muualla käytetä, pidän tällaisten sanojen hyväksymistä ristikoiden rapauttamisena.

      3) Sanaris ja ehkä Kolmiokirja liiallisten ns. rakennevihjeiden viljelemisenä. Ne vaativat liikaa opettelua. Kun rakenneviheitä aletaan viljellä myös kovisten ulkopuolella, ne voivat vieraannuttaa ihmisiä ristikoiden laadinnasta.

      4) Wirén rakenteellisesti huonosti laadituilla ristikoissa. Ehkä sanastokin toistaa itseään.

    • Anonyymi

      5) Toki liialliseen helppouteen pyrkijät ovat myöskin rapauttajia. Kun en helppoja juuri ratkoa, en osaa ottaa niihin kantaakaan.

      • Anonyymi

        Ei tuossa tekstissäni niin paljon kirjoitusvirheitä ollut, että sitä täytyy parodisoida niin, että kommentista ei saa mitään tolkkua.

        Pitäisi varmaan joskus ratkoa Mantan MAINIOT Ristikot, että saisi kokonaiskuvan IS Ristikot -osaston edellyttämästä laatutasosta. ET-lehden IS Ristikot -osaston tuottamat ristikot olivat mielestäni melko laadukkaita. Mantan MAINIOT Ristikot voisi lehtikioskista olla keskiverto ratkojalle varmaankin aika hyvä ostos. Ei liian helppo kokonaisuus, muttei kohtuuttoman vaikeakaan.

        APU-ristikoita olen jokus ratkonut. Niissä on joitakin 2 1/2 -tasoisia koviksia Vuokilalta ja Palloselta. En nyt muista, miten paljon eri vihjetyyppejä niissä on. Vähemmän varmaan kun IS:n koviksissa ja Punaisessa Pelikaanissa. APU-ristikot voisi lehtikioskista olla keskiverto ratkojalle varmaankin aika hyvä ostos. Ei liian helppo kokonaisuus, muttei kohtuuttoman vaikeakaan. On minulla muutama ratkaistu ristikko Google Drivessa, joita voisi jälkikäteen arvioida (koko lehden annoin tuttavalleni, mutta skannasin itselleni muutaman).

        Se, missä Apu ja Sanaris on nostanut tasoa, on ristikoiden kuvitus. Sanariksella on useita laadukasta kuvitusta tuottavia henkilöitä. Myös Mantan MAINIOT Ristikkot -lehden kuvitus on varsin hyvää ainakin IS:n näytteiden perusteella.

        APU-ristikot ja Mantan ristikot saattaisivat olla hyvä porras sen jälkeen kun helpoimpia ristikoita sisältävien lehtien ristikot tuntuvat liian helpoilta. Passeli Pelikaani saattaa olla liian iso hyppäys.


    • Anonyymi

      Vuokila ja Pallonen ovat harrastaneet "avaruuskisaa" ja Pallonen myös sanojen keskipituuskisaa. Hienoa tässä kisailussa on ollut se, että kisa ei ole mennyt yliyrittämisen puolelle, mistä seuraa huonot risteävät sanat.

      Olisi kiva, jos Aulis Lehto yrittäisi päästä. samme tasolle.

      • Anonyymi

        siis samalle tasolle.

        Toivon, että muutkin kisailijat pyrkisivät samaan, mikäli lähtevät avaruuskisaan tai sanapituuskisaan. Lehdon floppailu ei saisi vaikuttaa päinvastaiseen suuntaan.


    • Lehto on 3130:ssa sanaston suhteen kyllä jo lähes normaalilla tasolla. Yhtään floppia siinä ei ollut. Tosin huonoja sanoja jotkut varta vasten kaipaavat, joten tilanne saattaa muuttua sanaston suhteen pahemmaksi.

    • Anonyymi

      Sanarikset jotkut laatijat ovat alkaneet kilpailla Lehdon kanssa haastavissa ristikoissa, joissa on vierekkäin tai päällekkäin teemaan liittyviä ratkaisusanoja.

      Ihan ok, jos sanasto pystytään pitämään kunnommisena. Mutta ei Sanariksenkaan laatijat ole täysin onnistuneet. Jos tänä kilpailu vie heikkolaatuisten keinotekoisten yhdyssanojen luomiseen tai heikkolaatuisten Google-vihjeiden käyttämiseen, kilpailu voi heikentää ristikoiden yleistä laatua.

      Eräs minun mielestäni paha epäonnistuminen on tullut vastaan ja Antti Skytälläkin pientä sanaston tason laskua on ollut haastavarakenteisten ristikoiden kanssa.

      Kyllä ratkojilta kaivataan aktiivista seurantaa, että epäterve kilpailu ei pudottaisi riskoiden sanaston laatua.

    • Anonyymi

      Muuten Aulis Lehto vie koko ristikkoalan sanastolliseen alennustilaan! Kun hän pn saanut viedä sitä alennustilaa kohti vuosikausia eikä siitä ole välitetty, välinpitämömyys voi levitä syövän tai viruksen lailla koko alaan.

    • Anonyymi

      Tapio
      Sanariksen suhteen nimerkki "happonen" on kiitettävällä tavalla muistuttanut sanaston laatuun liittyvistä seikoista. Temppiä happoselle. Toivon muidenkin häntä tsemppaavan.

      Yksin happonen ei pysty pitämään laatua yllä. Sanaris edellyttää riittävän monelta samansuuntaista palautetta.

      Jaskaan olen sanastokritiikin suhteen pettynyt. Hänellä on sitä jonkin verran. Hän voisi olla sanastokritiikissään terävämpi, sillä häntä kuunnellaan.

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2580
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1950
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1499
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1028
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      913
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe