Ei ole tarkoitus tehdä tästä sairaspalstaa, mutta kysyn kuitenkin, jos löytyisi vertaistukea. On tilattu aika mutta eihän se lääkäri voi tietää enkä jaksaisi pallottelua. Muutenkin tosi korkea kynnys mennä lääkäriin.
Jalkoja särkee levossa, ei lihas- eikä nivelkipu. Sisällä pitkin pituuttaan kipu jaloissa nilkasta nivuseen jokin hermosärky tai onko luissa. Olen seuraillut muutaman kuukauden ja etsinyt tietoa. Liikkuessa kipua ei ole, paitsi usein nivusissa jäykkyyttä entiseen aika vikkelään menoon verrattuna.
Olen päätynyt vaihtoehtoihin:
- verenkiertohäiriö, teetättää tukkeumaa, tulppaa
- vanhan punkin pureman jälkitauti, alkaa vasta nyt oireilla
- lonkkaleikkaus tiedossa
- enteilee jotain liikkumiseen vaikuttavaa sairautta, MS, Parkinson
Kysymys sairaudesta - ei kannata avata jos ärsyttää
22
126
Vastaukset
- Anonyymi
Diapetes?
- Anonyymi
Joo tuo unohtui epäilyttävien rimpsusta. Mietin kyllä sitäkin.
- Anonyymi
"eihän se lääkäri voi tietää"
Toivottavasti lääkärisi on perinpohjainen ja "ottaa asiakseen" selvittää,
mistä se johtuu, eikä kuittaa asiaa että,
"se on ikään kuuluvaa" tai muuta sellaista.
Onhan noita keinoja tutkia tai pikemminkin keinoja p o i s sulkea,
mitä se e i ole eli erinäisten sairauksien mahdollisuuksien poissulkeminen.
Jos terveyskeskukseen menet, hyvässä tapauksessa voit saada lähetteen johonkin tutkimukseen ja varmaankin laboratoriokokeisiin. Se ei ole mitään pallottelua. Terveyskeskuslääkäri on yleislääkäri,
tuskinpa hän osaa diagnoosia osaa tehdä ilman lisäselvityksiä.
Toivottavasti oireilusi syy selviää ! - Anonyymi
kauanko jatkunut?
Kysymykset vois täyttää koko laatikon, aloitetaan jostain:
Kuumuus voi ärsyttää hermoja, turvotuksen kautta, se painaa hermoja.
Kuulostaa aineenvaihdunta peräiseltä, mut....
Onko selässä, polvissa tai nilkoissa tuntunut uudenlaista kipua? Jolloin se olisi tasapainon muuttumisesta johtuvaa kipua.
Onko kipu jaloissa, kaikkialla vai jollain puolella eriyisesti?
Myös selkärangan ongelmat (paljon hermoja) teettävät helposti leposärkyä.
Toista hermoa saa hieroa, toista ei.
TK ei ymmärrä mitään hermoista, ei tasapaino- ongelmista eikä lantiokorista.
Nyt jos menet terkalle, ne teettää perus verensokeritestit, jotta näyttää siltä, että tekivät jotain. JOS ne teettää reumapaketin, se tarkoittaa että sun budjetti oli siinä.
Jos lääkäri ei tiedä ja se haluaa tehdä vaikutuksen, se sohasee näyttävästi OHI ja kalliisti.
Laita eri vaihtoehdot itse paperille ja tee poisjättötehtävä.
Tutki vaihtoehtojen oireet, miten se todennetaan ja miten voit auttaa itseäsi.
Uudella sote mallilla lääkäri ...auttaa... etänä.
piste- Anonyymi
Käpykylässäni: jos on särkyä jalkapöydällä -> nivelrikko, jos on särkyä selässä -> nivelrikko, jos on särkyä koko jalassa -> nivelrikko.
Nivussärky voi viitata lonkan kulumaan.
Ihanne olisi, jos jalkasi röngten- ja magneettikuvattaisiin, ennen kuin mitään diagnoosia tehdään. Et kertonut, oletko kaatunut takavuosina eli jokin vanha juttu ruvennut vaivaamaan.
Minulla on ollut koipeni kanssa vastaavanlaista.
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käpykylässäni: jos on särkyä jalkapöydällä -> nivelrikko, jos on särkyä selässä -> nivelrikko, jos on särkyä koko jalassa -> nivelrikko.
Nivussärky voi viitata lonkan kulumaan.
Ihanne olisi, jos jalkasi röngten- ja magneettikuvattaisiin, ennen kuin mitään diagnoosia tehdään. Et kertonut, oletko kaatunut takavuosina eli jokin vanha juttu ruvennut vaivaamaan.
Minulla on ollut koipeni kanssa vastaavanlaista.
BengKannat kattoon eli koivet ylös. Ja poljet välillä kuin polkupyörällä ajaisit. Sellainen 10 - 15 min kerrallaan ja voihan sitä lepoasentoa jatkaa vaikka puoli tuntia.
- Anonyymi
Minulla on usein jaloissa hermostuttavaa "surinaa",
se johtuu hermoista ylempänä, jossakin selkärangassa,
joku nikama painaa hermosäiettä. Ei ole sen kummempaa.- Anonyymi
Hermopinne
Hermopinne on tila, jossa hermokanava on niin ahdas, että sen sisällä oleva hermo joutuu puristuksiin eli pinteeseen. Tila voi johtua esimerkiksi tulehduksen aiheuttamasta turvotuksesta, mekaanisesta vammasta tai joskus myös synnynnäisestä epämuodostumasta. Jos kyse on tulehduksesta, tila paranee useimmiten riittävällä levolla. Pahaksi päässyt hermopinne vaatii pitkän ja usein vaivalloisen toipumisen, ja siitä saattaa jäädä pysyviä hermonsisäisiä arpivauriota ja kipua.
Tyyppejä
Tietyt pinnetilat paranevat itsekseen, työrasitusta poistamalla (lepo) tai perustaudin hoidolla.
Oireistoa voidaan helpottaa tulehduskipulääkkeillä ja paikallisilla kortisonipistoksilla.
Oireiden jatkuessa ja diagnoosin ollessa selvä, voidaan leikkaushoitoa käyttää hermon vapauttamiseen.
Yläraajan hermopinne on tavallinen käsillä töitä tekevillä, kuten kampaajilla, hammaslääkäreillä ja asentajilla. Rannekanavaoireyhtymän leikkaushoidossa rannekanavan puristuksessa oleva hermo vapautetaan paikallispuudutuksessa peukalon tyveen tehtävällä viillolla.
Poikittaisen jalkaholvin laskeuma voi aiheuttaa hermopinteen jalkapöydän luihin. Se korjataan pohjallisella.
Rannekanavan ahtauteen liittyvä hermopinne aiheuttaa sormien puutumista peukalosta alkaen.
Lannerangassa oleva hermopinne aiheuttaa iskiasoireita
- Anonyymi
Voi kiitoksia, ihanan monta keittiö-lääkäriä (muunnos keittiöpsykologista).
Vaiva alkoi tammikuussa, joten olen rauhassa perehtynyt. Usein yöllä herään kipuun. Nousen tepastelemaan ja venyttelemään. Sillä menee ohi.
En usko että on rasituskipu, eikä kuumuudesta johtuva, luulisi pinnekivunkin olevan pistävämpi, ja eikö se puuduttaisi kun veri ei pääse kiertämään.
Kipu on niinkuin irrallaan pitkin pituuttaan koko säärien sisällä nilkasta nivuseen, se ei kohdistu mihinkään yksittäiseen kohtaan. Sellainen juiliva viheliäinen aaltoileva jomotus. Ei niin kova etteikö kestäisi ilman lääkettä. Enemmän ihmetyttää ja pelottaa mitä tästä seuraa. Hieroja on käsitellyt Piriformis-lihasta ja jalkoja useana käyntikertana. Olen laittanut havaintojani paperille.- Anonyymi
Nukkuessa käytä tyynyjä eri kohtiin, että saat hyvän lepoasennon, rentoudut ja saat nukuttua.
Tuo 'kuullostaa' aika samanlaiselta kuin oman koipeni alkukivut, mitkä kestivät parikin tuntia. Minulla on lisäksi epävarmuuttaa, kantaako jalka.
Tutki kenkäsi. Onko niissä jotkut, mitkä ovat huonot kävellä. Heitä pois.
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nukkuessa käytä tyynyjä eri kohtiin, että saat hyvän lepoasennon, rentoudut ja saat nukuttua.
Tuo 'kuullostaa' aika samanlaiselta kuin oman koipeni alkukivut, mitkä kestivät parikin tuntia. Minulla on lisäksi epävarmuuttaa, kantaako jalka.
Tutki kenkäsi. Onko niissä jotkut, mitkä ovat huonot kävellä. Heitä pois.
BengHei Tänään 13:19, Miten niin alkukivut? Mitä sitten seurasi vai ovatko parantuneet.
Ei ole huonot kengät.
Käytän sellaista lähes pituistani Hali-vartalotyynyä, se on sivullaan nukkuessa mainio tuki ja myös tyynyä jalkojen alla kun nukun selälläni. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei Tänään 13:19, Miten niin alkukivut? Mitä sitten seurasi vai ovatko parantuneet.
Ei ole huonot kengät.
Käytän sellaista lähes pituistani Hali-vartalotyynyä, se on sivullaan nukkuessa mainio tuki ja myös tyynyä jalkojen alla kun nukun selälläni.Kipu kesti monta viikkoa ja liikkuminen oli hankalaa, mitä nytkin.
Lääkärin, tutkimusten lisäksi ja jälkeen pyydä päästä fysioterapeutille,,että saat pienen pieniä liikuntaohjeita. Vesiterapia auttaa myös. Kipu on hellittänyt jo melkein kokonaan, vaikka jalka on sökö. Käytin tyynyjä ja siirtelin yön aikana. Reisien ja säärien väliin. Kuullosta hullulta, hassulta, mutta nukkumiseen niistä oli apua. Kummallisinta on, että pystyn nyt pyöräilemään ja hitaasti sauvakävelemään.
Pieni jumppa on tärkeää, mutta oikein liikkein ja tehtynä.
Beng
Kiukuttaa. Arghh.
Minullakin on jalkakipua kun menen pitkäkseni. Sain jotain lääkettä levottomiin jalkoihin, se auttaa jonkin verran.
Yleensä kipu ja levottomuus jaloissa hellittää parissa tunnissa ja saa nukuttua. Ihan joka ilta ei oireita ole.
Olen joskus puhunut lääkärille asiasta, levottomat jalat diagnoosin sain.
En tiedä mistä nämä oireet johtuvat, olen oppinut elämään tämän kanssa.- Anonyymi
Jos syöt kolesterolilääkettä, kuten aika monet, niin oiheisvaikuksena voi olla pahojakin särkyjä.
Itselläni oli kovaa kipua 24/7 kylkiluista jalkaterään. Valinnanvapauskokeilun aikana yksityisen lääkäriaseman lääkäri kirjoitti reseptin Cartexanille. Sinme meni kaikki säryt. Mulla säryt ovat ristiluu/lantioluu välisen nivelen rasituksen aiheuttamia. Sulla voi olla ihan jokin muu syy.
Samaa kondroitiinia tilasin eilen netistä halvemmalla kuin apteekista reseptillä. Se on siis luontaistuote, ja samaa vahvuutta löytyy muualtakin, kuin apteekista tai reseptin takaa. - Anonyymi
Se on totta, että lääkärit eivät tiedä kaikkea, mutta tässä yhteiskunnassa pitää todellisten vaivojensa kanssa lääkärin pakeille mennä. Ja hänen on tutkittava ja 'keksittävä' testein ja kokein, mikä sinua vaivaa. Täällä, näillä sivuilla, kukaan ei siihen pysty eikä kykene. - Nm. Väärä osoite
- Anonyymi
Kuules Tänään 19:20, Äläpäs komentele. Minä kirjoitan mistä tunnen saavani apua. Nyt jo on auennut monta asiaa tässä ketjussa, eli se miten moniaisia särkyjä jaloissa voi olla. Itsehän löysin puolessa vuodessa vain muutaman vaihtoehdon. Kiitoksia vaan kaikille kirjoittajille paitsi sinulle, tympäisee tuollainen palstan kirjoittajien vähättely. Aloittaja
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuules Tänään 19:20, Äläpäs komentele. Minä kirjoitan mistä tunnen saavani apua. Nyt jo on auennut monta asiaa tässä ketjussa, eli se miten moniaisia särkyjä jaloissa voi olla. Itsehän löysin puolessa vuodessa vain muutaman vaihtoehdon. Kiitoksia vaan kaikille kirjoittajille paitsi sinulle, tympäisee tuollainen palstan kirjoittajien vähättely. Aloittaja
20:25 kommentti kannattaa ottaa huomioon.
Arvelen, että kirjoittajat ehdottavat tosiaan lääkärille menoa ensisijaisesti ja tarkoittavat sinun parastasi ja ethän pitkitä sinne menoa. Mutta, ehkä sinua 'avartaa' tällaiset 'puoskarit', sillä emmehän tiedä, aiheutuuko samoista syistä tai onko vaiva identtinen.
Olen vuosia sitten kirjoittanut eräästä kolesterolilääkkeestä, mikä minulle ei käynyt alkuunkaan, sinnratiofarm vastatin, mutta tämäkin lääke voi olla jollekin hyvä.
Muistan aikoinaan kysyneeni suonikohjuista,,että miten ihminen tietää, että jos niistä kupla pyrkii sydämeen päin, niin terveydenhoitaja totesi,,kyllä sen sitten tuntee. Että what? Info?
Beng - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kannattaisi aloittaa, "jos ärsyttää". - Nm. Hah
- Anonyymi
Minulta hävisi jalkojen säryt alle viikossa sen jälkeen kun aloitin lääkärin määrämän verenpainelääkityksen.
- Anonyymi
Akkojen horinaa.
- Anonyymi
mitä sä ujostelet
kaikilla on joskus kipuja
- Anonyymi
Aloittajalle,
hyvä että kysyit,
vertaistuesta on hyötyä,
ihmiset luottaa liikaa lääkäreihin
enkä tajua miksi toiset ihmiset suuttuu jos puhutaan kivusta.
Kaikilla on kipuja ja
on hyvä jos voi kysellä.
Jos kipu hellittää kävelemällä, olisko jossain tukos tai puristus?
Mulla jalat puutuu istuessa, maatessa ja joskus seisoessa.
Tietyt suonet ja hermot painuu tukkoon.
Syy: selkäranka ja lantiokori.
Heijastaa varpaisiin, varpaissa ei ole vikaa.
Opettele kuvailemaan kipua, mm. lihas vai hermosärkyä.
Jatkuvaa vai esiintyykö vain tietyissä tilanteissa, maatessa, levossa, liikkuessa.
Kivun voimakkuus esim. 1- 10 iin. Pärjääkö sen kanssa, valvottaako öisin jne.
Jos kipu on uusi tuttavuus, sen kuvailu voi olla alkuun hankalaa. Kyllä sen oppii.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1053163GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!331011- 67878
- 53857
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 45847
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831