Mitä ahistukseen?

Anonyymi

Minua on alkanut "ahistaa" niinkuin nykyään sanotaan.
Ahistaa silloin tällöin niin että melkein oksettaa.
Enkä silloin saa mitään aikasiksi vaikka pitäisi.

Tiedättekö jotain itsehoitolääkettä joka rentouttaisi, ahistus ei onneksi
ole kuin ajoittaista mutta todella inhottavaa, masentavaa.

Vai olisiko pitänyt etsiä terveys-sivustoja?
Kertokaa jos tiedätte mikä auttaisi, en lääkäriin millään viitsisi mennä tämän vuoksi.
Kiitos!

95

752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onpa sinulla keljua. Ahdistus on tuskainen asia. Se tekee pahimmillaan huonon fyysisenkin olon.

      Kaikenlaisia "itsehoitoja" on nettisivut täynnä,
      rentoutusharjoituksia ynnä muuta,
      mutta ei ne mitään auta, kun t o d e l l a ahistaa.

      Jos ahdistus haittaa elämänlaatuasi, pienikin annos ahdistuslääkettä
      (reseptillä) voi auttaa siihen, mutta niitäkään ei voi oikein suositella,
      niihin tulee helposti riippuvuus ja vierottautuminen on vaikeaa.

      Ennenkuin lääkärille lähtee lääkettä hakemaan, kannattaisi pohtia,
      ja olet tietenkin pohtinutkin
      mikä sen ahdistuksen aiheuttaa, mikä sen syy on ja yrittää muuttaa asioita,
      jos mahdollista, että ahdistus lievittyisi.

      Yleensä ihminen tietää, mikä ahdistuksen on aiheuttanut ja on pohtinut
      asiaa. Joskus ei löydä ratkaisua.
      Ahdistuksen aiheuttaja voi olla joku ristiriitainen asia,
      jolle on vaikea tehdä mitään.

      Otan joskus ahdistukseen 1/4 Opamoxia (15mg:sta tabletista).
      Se on tavallisin rauhoittava lääke, joka "turruttaa" vähäksi aikaa aivot
      tuntemasta ahdistusta.
      Joillekin ei tunnu kokonainenkaan Opamox missään,
      mutta olen herkkä lääkkeille,
      enkä halua totuttaa itseäni siihen.
      Joskus en tarvitse sitä kuukausiin, joskus otan pari kertaa viikossa
      sen murun eikä mikään estäisi ottamasta vaikka joka päivä,
      jos oireet on pahat,
      lääkkeet on tarkoitettu auttamaan.

      Riippuu niin monesta asiasta milloin ja miten ahdistus iskee.
      Sitä on vaikea hallita.
      Lääke auttaa siihen, mutta myös haittavaikutuksia voi tulla.

      Lääkärin kanssa kannattaa keskustella.
      Mielenrauhaa ja tsemppiä sinulle !

    • Anonyymi

      Pyöräily raikkaassa ulkoilmassa antaa pika-avun ahistukseen itselleni. Muutun hyväksi ja reippaaksi. Kun palaan kotiin olen hyvä, kelpo ihminen, kun lähteissäni olin ollut päähän potkittu, haukuttu, moitittu, epäonnistunut surkimus.
      Lihasten vahvistaminen sisällä kotonakin antaa hyvää mieltä.

      Ihmissuhteeni on minun ahdistukseni aiheuttaja. Sellaiset lähisukulaiset, joille en riitä.
      Laitoin välit poikki, koska joka kerta, kun olin tekemisissä heidän kanssaan, niin tulin niin kiukkuiseksi , että ihan puhisin. He sanoivat ilkeästi ja halveksivasti vastauksia minun jutteluuni enkä heti osannut sanoa vastaan napakasti, kun olin niin tottunut pitämään yllä suhteita sietäen ja niellen ilkeydet enkä muutenkaan ole sellainen, joka sekunnissa osaa vastata ilkeilyyn, mulla vastaus tulee viiveellä.

      Helpotti ahdistus, kun en enää ole tekemisissä minuun ikävästi suhtautuviin sukulaisiin. Huomasin, etten mitään menettänyt, vakkei heitä ole elämässäni. Minun suhteeni heidän kanssaan ei ollut ystävyyssuhde. Nyt olen tietoisesti valinnut ystävällisiä ihmisiä lähelleni.

      • Hankihan toinen yli-leveä rulla-tuoli.
        Kyllä se sitten siitä.

        H.


      • Anonyymi

        Ahdistuksen alkulähde voisiko sitä jotenkin muuttaa. Ulkoilma ja kävely, sekä etenkin kauniilla ilmalla luonnon seuraaminen ja ajatusten vapaus tekee hyvää.
        Myös musiikki rentouttaa ja itselleen suotua pientä herkuttelua välillä ja paljon unta.
        Hymyä huuleen, vaikka lumessa tarpoen!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ahdistuksen alkulähde voisiko sitä jotenkin muuttaa. Ulkoilma ja kävely, sekä etenkin kauniilla ilmalla luonnon seuraaminen ja ajatusten vapaus tekee hyvää.
        Myös musiikki rentouttaa ja itselleen suotua pientä herkuttelua välillä ja paljon unta.
        Hymyä huuleen, vaikka lumessa tarpoen!

        Tämäntyyppiset jutut on juuri niitä lässynlässyn- juttuja, jotka eivät
        todelliseen ahdistukseen auta.
        Jos on niin paha olo, että oksettaa, niin "musiikki ja pikku herkuttelua"
        on tosi tyhmän neuvo.
        Jos on "pikkuisen allapäin" niin lohtysyöminen voi hetkeksi "auttaa"
        ja lihottaa ajan mittaan.


      • Anonyymi

        Omana kokemuksena sanoisin ,että ahdistuneisuus aiheutuu kielteisistä kokemuksista ja ajatuksista itsestä ja muistakin,kun on aivot tyhjäkäynnillä,kaikkea tyhjänpäiväistä alkaa pyöriä mielessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omana kokemuksena sanoisin ,että ahdistuneisuus aiheutuu kielteisistä kokemuksista ja ajatuksista itsestä ja muistakin,kun on aivot tyhjäkäynnillä,kaikkea tyhjänpäiväistä alkaa pyöriä mielessä.

        Ei ahdistuneella tarvitse olla kielteisiä ajatuksia itsestään.
        Ahdistuksen aiheuttavat yleensä muut "vaikeat" ihmiset
        kiltille ihmiselle.
        Kiltit ihmiset "maksavat viulut" ilkeitten ilkeydestä tms:sta.


    • Anonyymi

      Deläköidy rauhassa, peace.

    • Anonyymi

      Ahdistuneisuuden aikana virus sota itsemurhien määrä putoaa jyrkästi. Skopjenal baanit tuovat matkoiltaan virustaja pelastavat siten eristettyjä jaahdistuneita suo malaisia

    • Anonyymi

      Minulle ahdistus tulee silloin tällöin yöllä. Nousen kävelemään hiljaisuudessa. Olen kirjoittanut voimalauseita, joita luen ääneen. Tai sanon itselleni, Olen hyvä tällaisena, Riitän sellaisena kuin olen. Selviän tästä hetkestä, Huomenna on valoisampaa. En ole käynyt lääkärissä asiasta.
      Löydän syyn ahdistukselle kuin kaivelen mieltäni. Tiedän tuon oksettavan olon, joskus nuorempana sattui sellainen asia, jota ei voinut parantaa eikä muuttaa, oli vain siedettävä. Pääsihän siitä yli mutta ajoittain kurjana rämpien. Jättää jälkensä, eli kun samantyyppinen asia tulee eteen, kärsii ahdistuksen uudestaan. Eli ainakaan minua ei vaikeudet vahvista.
      Toisaalta olemme ystäväni kanssa samaa mieltä tästä teoriasta. Aivoissa saattaa olla jokin häiriötila, joka saa tuon ahdistuksen aikaan. Voi johtua hormooneista tai jostakin tilapäisestä puutostilasta. Miten muuten voi olla että toisena päivänä ei ahdista, vaikka kaikki ympärillä on ihan samoin kuin silloin kun ahdisti.
      Luulen että on vain siedettävä, ratkaisua ei luomuna löydy, kuulunee elämään. Toivottavasti sinulla on hyviäkin päiviä, jolloin ei ahdista.

      • Hankihan kolmas yli-leveä rulla-tuoli.
        Kyllä se sitten siitä.

        H.


      • Anonyymi
        huruksz kirjoitti:

        Hankihan kolmas yli-leveä rulla-tuoli.
        Kyllä se sitten siitä.

        H.

        Hommaa sinä toinen sähköpyörä ja aja kahdella yhtä aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hommaa sinä toinen sähköpyörä ja aja kahdella yhtä aikaa.

        Heh heh :)) Tämä ei nyt varmasti kohdennut, mutta tuo kahden sähköpyörän yhtaikainen ajo kyllä naurattaa. Onnistuukohan se keittiön ovenkarmien välissä ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hommaa sinä toinen sähköpyörä ja aja kahdella yhtä aikaa.

        Ennen kuolemaansa Hunksin vanhemmat sanoivat hänelle, että aina kun tämä päästää suustaan älyttömyyden, he pyörähtävät haudassaan.
        Molemmat toimivat nyt Taivaassa tuulettimen moottorina.


    • Anonyymi

      Ahdistuksen syyt voivat olla mitä moninaisemmat. Usein ne johtuvat ulkopuolisista asioista, ristiriitatilanteista. Siihen ei auta vaikka kuinka todistelisi itselleen olevansa
      ihan riittävän hyvä ihminen. Se itse tilanne täytyy selvittää pois päiväjärjestyksestä,
      jos mahdollista.

      • Anonyymi

        On asioita joita ei voi mitenkään järjestää pois päiväjärjestyksestä, ne eivät ole omassa hallinnasa vaikkakin vaikuttavat voimakkaasti omaan elämään. Yleensä silloin tapaus on toisen ihmisen käsissä. Omaa suhtautumista tilanteeseen voi muuttaa ja onnistukin työstämällä.
        Minulle se todistelu auttaa, en tiedä sinusta vai kerrotko lainkaan omasta ahdistuksesta vai teoriaako vain pukkaat. Minä kerron omastani.
        Kannattaa työstää oma suhtautumisenssa. Katkeruus syntyy siitä ettei ole saanut käsitellyksi vastoinkäymisiä. Minulle ei ole jäänyt katkeruutta, kiitos sen työlään läpirämpimisen oksettavienkin ahdistusten myötä. Nykyisin on vähäisempiä ahdistuksia ja harvoin.


    • On joskus ahdistanut kun on ollut kuolemaa ja vaikeuksia.
      Onneksi ei nykyisin ole ollut kovin vaikeaa.
      Pyöräily, kuten joku kirjoitti on hyvä keino. Jos on huono keli niin poljen kuntopyörää ja kuntoilen muutenkin sisällä, ei kuitenkan aina huvita.
      Kuten olen monesti kertonut, olen löytänyt uudelleen virkkamisen, samalla kuuntelen äänikirjoja. Mutta jos on kovin ahdistunut ei voi keskittyä kuuntelemaan, eikä oikein mihinkään.
      Joillekin puhuminen auttaa, itselleni ei puhuminen ole ollut hyvä keino. Selviän itsekseni ajattelemalla.
      Virkkaaminen kissa seurana voi viedä joskus ajatukset pois kirjojen kuuntelusta. Tulee kelattua elettyä elämää, valitettavan usein juuri vaikeat ja pahat asiat pysyvät paremmin mielessä.
      Onneksi saan mieleni hyväksi kun ajattelen kuinka hyvin asiat nyt ovat.
      Jos aloittaja et sa nukuttua niin kannattaisi pyytää resepti unilääkkeeseen, on kamalaa valvoa ahdistuneena.
      Otan ihan marketista saatavaa Melatoniinia 1,9 mg jos uni ei meina tulla. Se auttaa nukahtamaan.
      Sillä vain on minuun kummallinen vaikutus, näen todella aidon tuntuisia selkounia jos otan tabletin.
      Toivon todella että saat apua ahdistukseen, elämä ei ole helppoa jos masentaa.

      • Anonyymi

        Masennus on eri kuin ahdistus. Ahdistusta on vaikeampi kestää oman kokemukseni mukaan.
        Masennus voi tehdä ihmisen toimintakyvyttömäksi, mutta masentunut ei "lennä seinille"
        kun ahdistaa niin pahasti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Masennus on eri kuin ahdistus. Ahdistusta on vaikeampi kestää oman kokemukseni mukaan.
        Masennus voi tehdä ihmisen toimintakyvyttömäksi, mutta masentunut ei "lennä seinille"
        kun ahdistaa niin pahasti.

        Saattaa olla näin. Että masennusta on helpompi kestää kuin ahdistusta, kuten Ano 18.27 kirjoitti.
        Masennus voi olla eräänlainen turvasatama, johon voi paeta ylipääsemätöntä tilannetta.
        Ei ole kyllä kiva sekään. Masennuksella on monet kasvot. Minulla se ilmenee yleisen halvaantumisen rinnalla kiukkuna ja itseruoskintana.
        En ole kokeillut lääkkeitä mutta tiedän joidenkin ikätovereiden niitä käyttävän, joku niistä mainitsikin.
        Tähän asti olen selvinnyt noiden itsehoitokeinojen avulla mitkä tässäkin ketjussa on mainittu: liikkuminen (luonnossa), kaikenlainen taidetarjonta, vertaistuki, arkinen puuhastelu ilman suorituspakkoa.
        Hienoja ja empaattisia kirjoituksia löytyy tästäkin ketjusta ja aloittajan palautteesta päätellen vertaistukea voi saada myös virtuaalisesti. Niin kliseemäiseltä kuin se kuulostaakin tuli taas todistettua miten paljon saa voimaa siitä kun tietää ettei ole yksin...


    • Anonyymi

      Minkä maan albaaneja?
      Haho 19.8. Olisi hyvä, jos viranomaiset kertoisivat, minkä maiden kansalaisia (pl. suomalaiset) Skopje-Turku-lennoilla saapuu. Tuleeko sieltä tp-hakijoita, perheenyhdistettäviä, sisäisesti siirrettäviä tms.? Ja tämänkö takia lentoja ei saada poikki?

      • Anonyymi

        Vain sillä on merkitystä, että tartuntoja tulee ja siksi lennot keskeytetään väliaikaisesti.
        Halla-ahon sanomiset on ääripopulisimia = äänten kalastelua.


    • Anonyymi

      Miten näin pöntöllä voi olla rahaa,? Miksi sen annetasn ajaa sutoa? Tämän viikon maanantaina huijari oli soittanut miehelle ja esittäytynyt Microsoftin työntekijänä. Soittaja sanoi, että miehen tietokone oli joutunut hakkeroinnin kohteeksi. Miestä pyydettiin asentamaan etäkäytön mahdollistava ohjelma TeamViewer. Etäkäyttöohjelman avulla huijarin on mahdollista käyttää uhrinsa tietokonetta kuin omaansa.

      Miestä pyydettiin myös antamaan nettipankkitunnuksensa ja näyttämään ajokorttinsa. Hän luovutti tiedot, ja hetken kuluttua hänen pankkitililtään oli tehty kaksi 50 000 euron tilisiirtoa bitcoineja välittäville ulkomaalaisille yhtiöille. Tilit oli avattu näihin yhtiöihin miehen ajokorttikuvia hyväksikäyttämällä.

    • Anonyymi

      Pyöräily on mainittu, mutta yleensäkin kaikki liikunta. Pane itsesi liikkeelle ja likoon, päin tuulta, tuiverrusta ja myrskyä. Noin kuvaannollisesti sanottuna. - Nm. Mene metsään

    • Anonyymi

      Kiitos kaikille kommenteista, ohilaukaisuistakin.
      Helpottaa jo ajatus että muitakin joskus ahistaa. Otin ylöstuon Opamoxin, en vielä googlannut mutta lienee reseptilääke? Melatoniinia en uskalla ottaa.

      On tosiaan muutamakin asia jotka ovat itsellä ja myös lähipiirissä rempallaan.
      Pitäisi ja pitäisi, mutta kun ei saa itsestään irti, ja muiden vaikeuksia on paha mennä sorkkimaan vaikka kuinka auttamisesta olisi kyse. Ja yöllä valvottaa, melkein joka yö luen aamulehden jo kahden kolmen maissa jos se sattuu tulemaan niin aikaisin.

      Muutamat ahdistuskuvaukset sopivat "toimenkuvaani" ihan just. Hassua että se juuri tuntui hyvältä. Että en olekaan ainoa siitä kohdasta pöljä.

      Tämä päivä on mennyt hyvin kun oli paljon päivärutiineja. Ne jos mitkä pitävät pään kasassa. Mutta ne yöt! Yritän kuitenkin jaksaa ja "kehittyä" että saan mieltä vaivaavat jutut jotenkin relattua pois. Se kyllä vaatii muutakin kuin penkissä istumista.

      Mukavia ja lämpöisiä kesän viimeisiä päiviä ja viikkoja kaikille!

      • Lyrica lieventää henkistä ahdistusta, mutta on reseptilääke. Melatonin on reseptivapaa, mutta on lähinnä unilääke. Lääkäriin kannatta sinun mennä, niin saat oikeat pillerit.
        Itseäni ahdistaa fyysisesti, usein aamuyöllä (hengenahdistus). Käytän öisin happiviiksiä ja -rikastinta. Päivällä ei mikään minua ahdistaa.


    • Anonyymi

      Melatoniini ei auta kaikkia,
      ja vaikka sanotaan, että siitä ei ole mitään haittavaikutuksia
      ainakin minulle se teki epämiellyttäviä oloja päähän aamupäivän kuluessa.

      Melatoniinia ei tarvitse pelätä, sitä tuottaa oma käpyrauhasemme
      ja kun sen tuotanto iän myötä vähenee, ei saa unta tarpeeksi.

      Opamox rauhoittaa ahdistusta, mutta jos vain voi ottaa sitä vain pahimpaan ahdistukseen silloin tällöin, se olisi hyvä. Siitä tulee säännöllisessä käytössä
      riippuvaiseksi ja vierotus voi olla todella kamalaa.
      Ahdistus pukkaa silloin kahta kamalampana viikkojakin.

      Satunnaisesti otettunakin siitä tulee tunnin parin "vieras" olo,
      annoksesta riippuen,
      mutta kun sen tietää, mistä se johtuu, ei kannata antaa häiritä.

      Iäkkäämmille ei helposti kirjoiteta psyykenlääkkeitä eikä niitä saisi
      syödäkään isolla annoksella.

      Rauhoittavilla lääkkeillä on väsyttävä vaikutus,
      autoa ei saa ajaa.

      Jotkut käyttävät Opamoxia unen saamiseen.
      Ei sopinut minulle. Tarvitsin kokonaisen pillerin (15 mg) siihen
      ja se aiheutti huonoja päiväoloja.

      Toivon, että saat asioita järjestykseen, ettei pillereitä tarvitsisi paljon ottaa.

    • Anonyymi

      Älä vain ota Opamox 15 mg lääkettä tai mitään esim Xanor-nimistä lääkettä ahdistukseen. Minulle psykiatri kirjoitti aikoinaan noita lääkkeitä. Avun ne antoivat, mutta toivat mukanaan riippuvuuden, josta itseni monen vuoden käytön jälkeen ihan omin päin itseni vieroitin. Se oli kamala kokemus ja kesti pitkään. Nyt en halua syödä noita mömmöjä enää koskaan, vaikka ahdistus iskee välillä kuin jokin tylppä esine rintaan, siltä se tuntuu. Vaan ikä on tuonut helpotusta, joskus vain on hyvin ikävä olo, mutta se menee vähitellen aina ohitse.
      Kaikkea hyvää sinulle, ehkä olosi helpottuu jotenkin!

      • Anonyymi

        Opamox on hidasvaikutteinen. Sen vaikutus alkaa hitaasti ja loppuu hitaasti.
        Vaikutus on tapissaan noin tunnin päästä
        ottamisesta. Opamox on rauhoittava lääke.

        Jos Xanoria joutuisi ottamaan täytyy olla jo hyvin vaikeat ahdistus- ja paniikkihäiriöoireet.
        Xanor on eri vaikutteinen, se tehokas lääke nimenomaan ahdistukseen ja paniikkihäiriöön
        ja sen vaikutus alkaa nopeammin ja myös lakkaa "äkisti".
        Paniikkihäirökohtauskin nousee äkkiä, että sen puoleen nopeavaikutteinen lääke on
        hyvä.
        Xanoria en minäkään suosittelisi ikinä kellekään.
        Sitä ei kirjoiteta enää terveyskeskuksissa.

        En suosittele Opamoxiakaan, enkä varsinkaan sen säännöllistä käyttöä,
        mutta joskus jos oireet on elämää haittaavia,
        on pakko syödä jotain lääkettä edes murunen eli vaikka 1/4 pilleriä ,
        kun on pakko olla toimintakykyinen.
        Hyvin pienikin määrä voi auttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opamox on hidasvaikutteinen. Sen vaikutus alkaa hitaasti ja loppuu hitaasti.
        Vaikutus on tapissaan noin tunnin päästä
        ottamisesta. Opamox on rauhoittava lääke.

        Jos Xanoria joutuisi ottamaan täytyy olla jo hyvin vaikeat ahdistus- ja paniikkihäiriöoireet.
        Xanor on eri vaikutteinen, se tehokas lääke nimenomaan ahdistukseen ja paniikkihäiriöön
        ja sen vaikutus alkaa nopeammin ja myös lakkaa "äkisti".
        Paniikkihäirökohtauskin nousee äkkiä, että sen puoleen nopeavaikutteinen lääke on
        hyvä.
        Xanoria en minäkään suosittelisi ikinä kellekään.
        Sitä ei kirjoiteta enää terveyskeskuksissa.

        En suosittele Opamoxiakaan, enkä varsinkaan sen säännöllistä käyttöä,
        mutta joskus jos oireet on elämää haittaavia,
        on pakko syödä jotain lääkettä edes murunen eli vaikka 1/4 pilleriä ,
        kun on pakko olla toimintakykyinen.
        Hyvin pienikin määrä voi auttaa.

        Lääkkeille on myös vaihtoehtoja, joita kannattaisi etsiä, tutkia ja tarkastella, jotta nappi naamaan ei olisi ainoa vaihtoehto. - Nm. Liike(kin) on lääke


    • Anonyymi

      No, tuo koronavirus ahdistaa. Kun ei paljon muusta puhutakaan kuin siitä. Niin pyöriihän se sitten jokaisen päässä. Kun rokote saadaan, helpottaa.
      Sitten vain innolla töitä puskemaan.

      • Anonyymi

        Korona kyllä ahdistaa,
        ku ei mihinkää voi mennä sitä pakoon, ei ulkomaillekaan, siellä sitä vata onkin enemmän,
        se on jokapaiksaassa rajottamssa elämää,


    • Anonyymi

      Ihmisillä on voinut olla omat murheensa jo ennen koronaa. Ainakaan minun murheeni
      eivät johdu koronasta enkä tiedä mihin lähtisin töitä puskemaan,
      vaikka Vanhanenkin toivoo, että menisin töihin, jatkaisin työuraa loppupäästä.
      nm. eläkeläinen 74v.

      • Anonyymi

        Soitin auttaviin puhelimeen, kyllä auttoi.


    • Anonyymi

      Taitaa olla niin, että meille joillekin ikäihmisille tulee noita menneisyyden muistikuvia. Ne sitten ahdistavat, kun ei ole silloin jostain syystä pystynyt toimimaan kuten nykyhetkellä toimisi. Jos nykyhetkessäkin on vaikeuksia joita ei pysty ratkaisemaan, niin tuntee olevansa umpisolmussa. Siihen sitten läheisten vaikeudet joita murehtii.

      Serotoniini ja dopamiini saattavat olla minimissään. Jos ei ole liikuntarajoitteinen, niin vähä vähältä liikunnan lisääminen nostattaa serotoniinitasoa ja laskee stressiä. Monet jo tässä ketjussa siitä liikunnasta mainitsikin ja se on aivan tosiasia.

      Kirjastosta saa unettomuuden hoitoon äänikirjoja. Esim. sellainen on, missä neuvotaan lääkkeettömään unensaantiin ja korjaamaan unihäiriöitä. Työläs prosessi, mutta "hätä ei lue lakia", kannattaa kokeilla.

      Parempia aikoja, meille kaikille.

      • Anonyymi

        Älä naurata, menneisyys ei aiheuta ahdistusta, eikä murhetta,
        eikä valvota öisin,

        nykyisyys ahdistaa,

        helekutti kun minnekkää ei pääse pakoon
        koti on turvallisin paikka tartunnalat,
        mutta kun koton ei kertakaikkiaan jaksa koko aikaa olla,

        se kamala korona leijuu meidän ympärillä, mentiin mihin tahansa,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä naurata, menneisyys ei aiheuta ahdistusta, eikä murhetta,
        eikä valvota öisin,

        nykyisyys ahdistaa,

        helekutti kun minnekkää ei pääse pakoon
        koti on turvallisin paikka tartunnalat,
        mutta kun koton ei kertakaikkiaan jaksa koko aikaa olla,

        se kamala korona leijuu meidän ympärillä, mentiin mihin tahansa,

        Sinä onnellinen! Et kuulu noihin mainitsemiini "joillekin ikäihmisille" joille menneisyyden väärät valinnat tulevat ahdistuksina. Siihen päälle sitten nykyisyys.
        Vähän olen "kade" sinulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä onnellinen! Et kuulu noihin mainitsemiini "joillekin ikäihmisille" joille menneisyyden väärät valinnat tulevat ahdistuksina. Siihen päälle sitten nykyisyys.
        Vähän olen "kade" sinulle.

        Ei nannata olla kade,
        olen kauheen kipee ja vanha,
        koronaa ei pääse pakoon minnekää,
        korona ahdistaa, väsyttää, ei varmaan ikinä päästä siitä enään eroon,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei nannata olla kade,
        olen kauheen kipee ja vanha,
        koronaa ei pääse pakoon minnekää,
        korona ahdistaa, väsyttää, ei varmaan ikinä päästä siitä enään eroon,

        kannata,,,, piti olla ei nannata, heh,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kannata,,,, piti olla ei nannata, heh,

        Taitaa meillä kummallakin olla pientä toivoa, koska tuo nannata sai minutkin hymyilemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä naurata, menneisyys ei aiheuta ahdistusta, eikä murhetta,
        eikä valvota öisin,

        nykyisyys ahdistaa,

        helekutti kun minnekkää ei pääse pakoon
        koti on turvallisin paikka tartunnalat,
        mutta kun koton ei kertakaikkiaan jaksa koko aikaa olla,

        se kamala korona leijuu meidän ympärillä, mentiin mihin tahansa,

        Ulos saa mennä kaikin mokomin. - Nm. Mene metsään


    • Sauna, terva ja viina auttaa kun kunnon rentoutumista tarvitaan,
      kun ikävät ajatukset kiertää ja kaartaa ja mielessä ees taas myllertää.
      jos ei auta niin ahistus on kuolemaksi.

      • Anonyymi

        Mauttoamlla leikinlaskullako voi mitätöidä muitten todellisia ongelmia ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mauttoamlla leikinlaskullako voi mitätöidä muitten todellisia ongelmia ?

        "Anonyymi"

        Hankihan viides yli-leveä rulla-tuoli.
        Kyllä se sitten siitä.
        Päästä-Höpötyksesikin.

        H.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mauttoamlla leikinlaskullako voi mitätöidä muitten todellisia ongelmia ?

        Sitä minäkin ihmettelen. Hyytävää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mauttoamlla leikinlaskullako voi mitätöidä muitten todellisia ongelmia ?

        Mitäs mautonta tuossa oli, aloittaja kysyi neuvoja ja tietenkin annan neuvon, jonka olen omakotaisesti monta kertaa elämässäni testannut ja kokenut.

        Kaikki huolet ja murheet kiertävät ja sitä kierrettä ei saa millään katkaistua, sitten lämmitän saunan ja jo siinä vaiheessa voi asioita eri kuvakulmasta katsella. Kun sauna on valmis, lisään tervaa löylyveteen ja unohdun lauteille, otan kunnon löylyt ja varsinkin jos olen saanut houkuteltua jonkun kaveriksi saunanlöylyihin, olen silloin onnellinen onneton.
        Lauteilla rupatellaan ja jutellaan asioista, jotka kiertävät kehää mielen sopukoissa ahdistavistakin. Vielä kun saunavieraan kanssa pestään toinen toistemme selät ja vilvoitellaan kunnolla raittiissa suomen luonnossa, ehkä toisen tai kolmannen kerran vielä kavutaan lauteille, siinä raukeana kylpypyyhe ympärillä jälkihoito vielä jatkuu. Istuskellaan tovi tai toinenkin siinä ja unohdetaan maailman ja omat murheemme.
        Lopuksi voi vielä tehdä kunnon totin mielijuomaa jos siltä tuntuu.

        Sovitaan toinen hoitokerta toiselle saunapäivälle ja jatketaan siitä mihin jäätiin.
        Ehkä yhdessä saunominen on parasta vertaistukea suomalaiselle ahdistuneelle.

        Ahdistusta on monenlaista, ja jos tuo kommenttini oli mielestäni leikinlaskua,
        niin ole pahoillani,
        mutta, mitä jos kokeilisit tätä konstiani, tiukkapipipipoisuus voi myös aiheuttaa ahdistusta.

        Toisaalta olen sitä mieltä, että jos ihmisellä on todellinen ahdistus, ei siihen näiltä palstoilta neuvoa kysellä, vaan käännytään ammatti-ihmisen puoleen.
        Vertaistukea täällä voidaan aina jakaa... valitettavaa jos tätä vastaustani ei voi noteerata vertaistukena. Elämä on joskus niin vaikeaa ja koettelevaa.


    • Anonyymi

      Monta hyvää anonyymien kirjoittamaa vastausta tässä letkassa, kiitos.

      Makriina tuolla 80 mainitsee anonyymien ilmaisevan alatyylisiä
      vastauksia. Moni muukin on meitä anonyymeja arvostellut kärkevästi,
      ja minä lukeudun ihan mielelläni siihen pohjasakkaan ja arvostan
      teidät nikilliset hyvin korkealle.

      • Anonyymi

        Lukemalla ja kirjoittamalla, siinä hyvät keinot moneen.

        Isä joutui siskon kuoleman jälkeen hakemaan lääkäriltä apua ahdistukseen. Lääkitystä siis.


      • Ei ole merkitystä kirjoittaako sinisellä tai mustalla nimimerkillä, koska ei kukaan kirjoita palstalle omalla nimellään. Minä kirjoitan aina sinisellä, mutta tosin vaihdoin nimimerkin jokin aikaa sitten. Kun kirjoitan johonkin lehteen, teen sen aina omalla nimelläni.
        Pitää vastata sanoistaan.


    • Anonyymi

      Jouduin laittamaan maskin kasvoilleni, ahdisti.

      • Anonyymi

        Tarkoittanee, että et ymmärrä, miksi maski kasvojen suojaksi pannaan. - Nm. Mitä muuta jäänyt väliin


    • Anonyymi

      Täällä opastetaan ammattilaisten luo puhumaan ahdistuksesta. Minä kävin, enkä saanut apua. Hienoja lomakkeita täytin ja niitä pohdittiin.
      Vertaistuki oli se paras apu, keskusteleminen niiden kanssa jotka ovat saman kokeneet. Se auttoi ja vain se. Ja aika.
      Kun johonkin asiaan täällä haluaa vastauksia, odottaa että vastaavat vain he, jotka ovat kokeneet. Joilla on annettavaa ja helpottava vastus juuri tähän asiaan.
      Mutta esim. H, toivottavasti saa apua itselleen oudoilla viesteillään. Olen satavarma, ettei kirjoittaisi jos ei apua tarvitsisi, lujassa on avuntarpeen myöntämisen, kunniakysymys. Kaikki toki voivat kirjoittaa sillä ymmärryksellä mikä on.
      Yksi asia, joka auttaa ahdistukseen on Anteeksianto. Jos itse on tehnyt jotain, joka vaivaa mieltä, pitäisi pyrkiä antamaan itselleen anteeksi, armahtamaan.
      Jos on tehnyt väärin toiselle, pyrkii nöyrtymään pyytääkseen anteeksi.
      Jos toinen on tehnyt väärin, pyrkii siihen että pystyy antamaan hänelle anteeksi.
      Vain anteeksiannolla voi vapautua ja säästyä katkeruudelta. Ei helppoa, mutta kannattaa yrittää, siksi käytin verbiä pyrkiä.
      Omasta kokemuksesta voin kertoa että muille olen jo antanut anteeksi heidän pyytämättään.
      Olen pyytänyt anteeksi niiltä joita olen loukannut, velkani maksanut.
      Itselleni en ole vielä kaikkia tekojani antanut anteeksi, sitä työstän. Eivät liity mihinkään dramaattiseen, typeriä ratkaisuja omassa elämässä, niin ettei se vaikuta kehenkään muuhun ihmiseen, ihan itseen. Mutta ne ahdistaa vielä.

    • Anonyymi

      Täällä on ehdotettu ehkä lääkärille menoa, koska ilman lääkäriä ei saa lääkettä,
      mutta ei kai terapiaa ole paljoakaan ehdotettu ?
      Siltä moni odottaa liikaa eikä kunnalliseen pääse melkein millään kuin
      "yhteiskunnalle hyödyllinen työikäinen ihminen".
      Yksityisesti hinnaksi tulee noin 500 euroa kk (vähintään)

    • Anonyymi

      Suomeen kuoleen, tampereelle nakuileen.

    • Anonyymi

      Ohje näkyy olevan "Kommentoi aloitusta", joten en kommentoi väliin jääviä vastauksia/neuvoja/asiattomuuksia.

      Koska sinulla näyttää olevan tietsika ja osaat sitä käyttää, niin minun "keittiöpsykologin" neuvoni on :
      Kuuntele äänikirjoja silloin, kun tunnet, että et saa kiinni mistään.
      Äänikirjan lukija toimii puolestasi ja voit kuunnellessa vaikka pitää silmät kiinni.
      Ännikirjoja voit vaikka lainata kirjastosta.

      Kuuntele tietoisesti sellainen äänikirja, jonka sisällön jo tunnet ennestään.
      Silloin kirjan mahdollinen ahdistava sisältö ei ainakaan pääse lisäämään ikäviä tunnelmia.
      Itse aloin lukea uudestaan Sinuhea ja siinä kohdassa kirjaa, jossa Nefernefer tulee uudestaan Sinuhen elämään ja vaatii Sinuhelta suosionsa palveluna hänen vanhempiensa kotia, alkoi kirjan loppuun lukeminen tuntua ahdistavalta.
      Panin kirjan takaisin hyllyyn.
      Sitten kun alat tuntea, että saat asioista taas kiinni, voit vaikka lukea perinteisiä painettuja kirjoja


      En tiedä auttaisiko ohjeeni kohdallasi, sillä olenhan vain
      keittiöpsykologi urbaanilta Suomen alueelta

      • Anonyymi

        Hyvä ohje. Ahdistusta itsekkin potevana lähden kävelemään ulos. Hitaasti. Luulen että kaupungin katujen jalkakäytävät eivät rauhoittaisi minua, puistot ehkä. Asun metsää lähellä ja menen sinne, polkuja ainavaan, tunnin, puolitoista, edestakaisin. Helpottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä ohje. Ahdistusta itsekkin potevana lähden kävelemään ulos. Hitaasti. Luulen että kaupungin katujen jalkakäytävät eivät rauhoittaisi minua, puistot ehkä. Asun metsää lähellä ja menen sinne, polkuja ainavaan, tunnin, puolitoista, edestakaisin. Helpottaa.

        Minä soitin auttavaan puhelimeen,se auttoi!

        Oli tosi kova ahdistus viime kesänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä soitin auttavaan puhelimeen,se auttoi!

        Oli tosi kova ahdistus viime kesänä.

        Jouduin siis kvan kiusaamisen kohteeksi viimekesänä, lisäys.


    • Anonyymi

      Tätä aloitusta on näköjään vielä jatkettu, joten vielä kommentti minultakin. Samalla kiitän kovasti vastauksista, useimmat teistä ottivat "ahistustuntemukseni" tosissaan. Hyviä kommentteja ja ohjeitakin tuli.

      Ahdistukseni on helpottanut, olen saanut elää melko tuskattomia viikkoja. Yksi syy on että olen "tehnyt" kaikkein ahdistavimmalle asialle jotakin. Toivon että saan sen relattua kokonaan pois päiväjärjestyksestä. Mutta sitten on muitakin hankaluuksia, joita en henkilökohtaisesti voi suuremmin muuttaa miksikään. Vaikka yrittäisin.

      Mutta ei kipu paranna, niin sanoi lääkärikin, tosin vähän konkreettisemmasta diagnoosista. Opamoxia en ole vielä lääkäriltä pyytänyt. Toivon ettei tarvitsisikaan. Yritän ottaa rennosti ja ajatella että asiat loppujen lopuksi menevät siten kuin niiden kuuluukin mennä. Jokin elämänviisaus sekin kai on :)

      Ottakaa te muutkin rennosti. Kaikkeen ei voi vaikuttaa vaikka haluaisikin.

      -aloittaja-

    • Anonyymi

      Olin viime perjantaina lamassa, on elämänmuutosta ja ottaa aikaa sopeutua. Sisaret kannusti, ulkoilin. Eilen vielä oli vähän kuin jonkin taudin jälkitila.
      Vaan tänä aamuna tuntui että voisi tervehtyä. Menin suihkuun ja lopuksi kylmään. Nyt oli ILssä
      https://www.iltalehti.fi/iltv-lifestyle/a/d77ec3be-6648-41c0-b375-6182c14f9cb5
      tällainen Joutava (?) kotkotus ja tein sen.
      Jos joku ei viitsi avata, niin kasvojen ilmehtimisellä ja kasvojen eri kohtien silittelyllä ja pyyhkäisyllä rentoutetaan koko vartaloa. Englanninkielinen, harmi kun en ymmärätänyt kuin osan, kuuntelin samalla aamuhartautta.
      Mutta auttoi, alkoi hymyilyttämään ja suunnittelen nyt mitä kaikkea päiväksi keksin. Eli ainakin terassin kalusteiden peittäminen, vähän imurointia ja aluslakananan ja tyynyliinan vaihto. Arki rauhoittaa ja innostaa.

    • Anonyymi

      Ahistaa huoli vaimoni olotilasta. Parantamattoman syövän diagnoosi 20 vuotta sitten.
      Vuosittain sytostattilääkityksen lisääminen.
      Menneinä viikkoina uusia komplikaatioita.
      Lisälääkityksiä.
      Vielä pari viikkoa sitten reippaasti liikkuva nainen on ollut pari päivää tuettavassa kunnossa.
      Eilen aamulla verikokeet. Iltapäivällä keskussairaalan lekuri soitti.
      Lekurin määräyksestä ambulanssilla keskussairaalaan.
      Kuvauksia, kokeita. Viime yö 1h huoneessa hoitsun valvomana,
      Soitti äskettäin.
      Jatkosta ei mitään tietoa.
      Ikää 72v.

      Kyllä minua ahistaa ja huolettaa!

      • Anonyymi

        Ihan varmasti olet itsekin huolesta sairas. Jaksamista teille molemmille
        parasta toivoen !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan varmasti olet itsekin huolesta sairas. Jaksamista teille molemmille
        parasta toivoen !

        Kiitoksia osanotosta!
        Vaimoni siirrettiin tänään neurologiselle osastolle. Tulin sieltä kotiin alkuillasta.
        Myöteistä on se, että kehnoin vaihtoehto ei luultavasti toteudu. Luuytimen tiirailu siirtyy. Haluan tulkita sen siten, ettei ydin ole vielä muuttumassa toimimattomaksi.

        Muutakin myönteistä. Halvaus on iskenyt vain toiseen, valitettavasti oikeaan käteen eikä liikkumista saa muutenkaan yrittää ilman pyörätuolia.
        Myönteistä on myös potilashuone. Uusi rakennus. Huone on 6:ssa kerroksessa. Suuri ikkuna josta näköala järvisaaristoon. Ei vaan pysty nauttimaan siitä. Ennusteen mukaan viipyy siellä muutaman päivän.
        Toipuminen häirinnee mieliharrastusta. Puikoilla kutomista.

        Oheisvaikutuksia. Olen parikymmentä vuotta hoitanut kotona kaiken muun mutta vaimoni on saanut tuoda omat banaaninsa eikä hän ole laskenut minua tiski- eikä pesukoneelle. Tänään urhoollisesti panostin tiskarin. Laitoin pesulontin sekä kännistin. Puretut astiat näyttävät aivan puhtailta.

        Kaikissa asioissa on jotain mönteistäkin.


      • Anonyymi

        Hei, minua heti jo lakkasi "ahistamasta". Pelkästä kauhistuksesta ja myötätunnosta.

        Kun joillakin on noin konkreettisia huolenaiheita, niin eipä minulla ole aihetta valittaa minkään lajin surkeutta. Vaikka kuinka terveysasiatkaan eivät perheessäni ihan kondiksessa ole.

        Jaksamista teille, ja vaimon hoitoon toivon lääkärien keksivän jonkin ihmelääkkeen tai -toiminnon. Kaikkea hyvää ja vielä paljon onnellisia yhteisiä päiviä!

        -aloittaja-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitoksia osanotosta!
        Vaimoni siirrettiin tänään neurologiselle osastolle. Tulin sieltä kotiin alkuillasta.
        Myöteistä on se, että kehnoin vaihtoehto ei luultavasti toteudu. Luuytimen tiirailu siirtyy. Haluan tulkita sen siten, ettei ydin ole vielä muuttumassa toimimattomaksi.

        Muutakin myönteistä. Halvaus on iskenyt vain toiseen, valitettavasti oikeaan käteen eikä liikkumista saa muutenkaan yrittää ilman pyörätuolia.
        Myönteistä on myös potilashuone. Uusi rakennus. Huone on 6:ssa kerroksessa. Suuri ikkuna josta näköala järvisaaristoon. Ei vaan pysty nauttimaan siitä. Ennusteen mukaan viipyy siellä muutaman päivän.
        Toipuminen häirinnee mieliharrastusta. Puikoilla kutomista.

        Oheisvaikutuksia. Olen parikymmentä vuotta hoitanut kotona kaiken muun mutta vaimoni on saanut tuoda omat banaaninsa eikä hän ole laskenut minua tiski- eikä pesukoneelle. Tänään urhoollisesti panostin tiskarin. Laitoin pesulontin sekä kännistin. Puretut astiat näyttävät aivan puhtailta.

        Kaikissa asioissa on jotain mönteistäkin.

        Hyvä, toivoa on siis ! Jaksamisiin edelleenkin ! Koita saada nukutuksi,
        että jaksat huomennakin olla vaimosi tukena ja että jaksat itse !


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitoksia osanotosta!
        Vaimoni siirrettiin tänään neurologiselle osastolle. Tulin sieltä kotiin alkuillasta.
        Myöteistä on se, että kehnoin vaihtoehto ei luultavasti toteudu. Luuytimen tiirailu siirtyy. Haluan tulkita sen siten, ettei ydin ole vielä muuttumassa toimimattomaksi.

        Muutakin myönteistä. Halvaus on iskenyt vain toiseen, valitettavasti oikeaan käteen eikä liikkumista saa muutenkaan yrittää ilman pyörätuolia.
        Myönteistä on myös potilashuone. Uusi rakennus. Huone on 6:ssa kerroksessa. Suuri ikkuna josta näköala järvisaaristoon. Ei vaan pysty nauttimaan siitä. Ennusteen mukaan viipyy siellä muutaman päivän.
        Toipuminen häirinnee mieliharrastusta. Puikoilla kutomista.

        Oheisvaikutuksia. Olen parikymmentä vuotta hoitanut kotona kaiken muun mutta vaimoni on saanut tuoda omat banaaninsa eikä hän ole laskenut minua tiski- eikä pesukoneelle. Tänään urhoollisesti panostin tiskarin. Laitoin pesulontin sekä kännistin. Puretut astiat näyttävät aivan puhtailta.

        Kaikissa asioissa on jotain mönteistäkin.

        Ikävä kuulla tilanteestanne, Anonyymi 19.59/eilen. Olette kuitenkin sitkeästi ponnistelleet vaivojenne kanssa - niin olen ymmärtänyt - ja varmasti selviätte tästäkin, miten sitten selviättekin. Pitkä, rikas yhteinen elämä on paras mahdollinen vakuutus tuleville koettelemuksille, enempää elämä tuskin voi meille tarjota.
        Voimia ja luottamusta teille.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Ikävä kuulla tilanteestanne, Anonyymi 19.59/eilen. Olette kuitenkin sitkeästi ponnistelleet vaivojenne kanssa - niin olen ymmärtänyt - ja varmasti selviätte tästäkin, miten sitten selviättekin. Pitkä, rikas yhteinen elämä on paras mahdollinen vakuutus tuleville koettelemuksille, enempää elämä tuskin voi meille tarjota.
        Voimia ja luottamusta teille.

        "Selviätte miten sitten selviättekin"????
        Toinen selviää hengissä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Selviätte miten sitten selviättekin"????
        Toinen selviää hengissä.

        Niin, Ano 10.00. Tarkoitin, että vaikka tilanne muuttuu niin siitäkin voi selvitä.
        En osannut sanojani tuon paremmin asetella, kannustukseksi tarkoitin.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Niin, Ano 10.00. Tarkoitin, että vaikka tilanne muuttuu niin siitäkin voi selvitä.
        En osannut sanojani tuon paremmin asetella, kannustukseksi tarkoitin.

        Joutumatta yhteiseen onnettomuuteen on selvää, että toinen meistä leskeytyy. Kyse on vain siitä kumpi ja millä tavalla. Kuitenkaan en osaa suhtautua nykyiseen tilanteeseen välinpitämättömästi.
        Tarkemmin ajatellen minun huoleni ja suruni ovat itsekkäitä.
        Minähän olen tässä tilanteessa menetysuhkan edessä.
        Tilanteen ollessa nykyisenkin asteinen ei juurikaan auta se, että vaimoni tietää minun pärjäävän.
        Tosin hän epäilee, että toden tullen minä treenaan tai ryyppään itseni hengiltä.


      • Anonyymi

        " 20 vuotta sitten. " ! - Nm. Pitkä jatkoaika


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " 20 vuotta sitten. " ! - Nm. Pitkä jatkoaika

        Geneettinen, Suomessa harvinainen verisyöpä diagnostisoitiin 52 vuotiselle, hyväkuntoiselle, ulkoilua ja liikuntaa harrastaneelle, koko ikänsä savutonta ja raitista elämää viettäneelle naiselle jonka kaikki arkiset asiat olivat kunnossa.

        Ennen oikean lääkityksen löytymistä hoitanut hematologi konsultoi suomalaisia kolleegojaan ja haki verrokkimateriaalia Euroopasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Geneettinen, Suomessa harvinainen verisyöpä diagnostisoitiin 52 vuotiselle, hyväkuntoiselle, ulkoilua ja liikuntaa harrastaneelle, koko ikänsä savutonta ja raitista elämää viettäneelle naiselle jonka kaikki arkiset asiat olivat kunnossa.

        Ennen oikean lääkityksen löytymistä hoitanut hematologi konsultoi suomalaisia kolleegojaan ja haki verrokkimateriaalia Euroopasta.

        Hyvä ja hienoa, että teille sattui välittävä ja aiheesta tarpeeksi kiinnostunut lääkäri. - Nm. Onnenne


    • Anonyymi

      Kysymys alottajalle :

      mikä sinua ahdistaa ?

      itse ahdistun jos en tiedä jotain asiaa
      niin kauan ahdistaa että saan selville miten asia on

      siis olipa mikä asia tahansa kyseessä jos en tiedä asian OIKEAA-laitaa niin ahdistaa pirusti,
      esm jos pelkään että raha loppuu enen kuuta,
      tai jos joku ihminen aiheuttaa asioita joista en ole itse perillä, tai keksii valheelisia juoruja, ahdistaa niinkauan että ole voinut itse kertoa totuuden,

      siis kaikki mitä en itse tiedä tai on salaperäistä ahdistaa,

      siis MIKÄ saa sinut ahdistumaan,
      koita selvittää totuus kaikki selviää kun totuus tulee pintaan,

      jos olet tehny väärin jotain kohtaan, älä eneään tee samaa, ole aina rahellinen,
      se kummasti auttaa,

      kun elämän perustaa totuudelle ja rehellisyydelle niin maa ei IKINÄ PETÄ JALKOJEN ALLA,

      siis PUHU AINA TOTTA ! saat sielullesi rauhan,

    • Sativa kannabista 👍

    • Anonyymi

      Minulla oli jo hyvä neuvo, että hengitä muutaman kerran oikein syvään ja huokaise antaumuksella, niin se auttaa. Minulle auttaa.

      Nyt on pakko muuttaa ohjetta, joka ei suinkaan sovi kaikille, ei ainakaan hänelle, jonka vaimo on todella sairas ja ei taida auttaa muutama penkki punnerrus, maastaveto , tai se "karvahatullinen" salaattia, protskuista puhumattakaan, joten ei sinua auta edes totuuden puhuminen, koska ainakin tänne olet kirjoittanut mielestäni aina totta.

      Minäkin tapaan vain tytärtäni ja en valehtele hänelle, joten ei minulle ole apua moisesta ohjeesta, saati itselleni voisin olla rehellinen siinä, että ne tekemättömät työt lähtee vain tekemällä ja niitä mokomia sitten joskus mietin, että huomenna, mutta ei tapahdu sittenkään mitään, joten äskettäin iski pelko, jos minä sittenkin kuolen äkkiä ja kaikki nuo tekemättömät työt jää lapselleni. Hänellekin on kyllä ohje, että tilaa vain roskalavan, niin kunta hoitaa homman ja on tililläkin rahaa, josta voi maksaa sen, kuten polttohautauksenkin.

      No, menipä tämä nyt ankeaksi, sillä tänään ei ahista mikään. Ruokaakin tuli yli tarpeen ja onneksi en luvannut lähteä suolle tarpomaan, vaikka karpaloita olisi muka "pilvinpimein" , mutta on niitä näköjään torillakin.

    • Anonyymi

      Sulje netti ja varsinkin tämä keskustelupalsta.

    • Anonyymi

      Ulkoilu auttaa ja se että tekee asioita jotka ei ahdista. Jos ahdistaa, ajattelen, mitä ajattelisin 20 v päästä tästä asiasta pilvenreunalla. Se auttaa yleensä. Minuakin ahdistaa sukulaiset. En ole tekemisissä kuin sen mitä on pakko. Jos pääsisikin eroon kokonaan se poistaisi ahdistuksen. Mutta kaikenlainen muu tekeminen auttaa jo asiaa. Ei voi muuttaa muita, mutta omaa suhtutumistaan asiaan voi muuttaa. Eli kannattaako ahdistus ja sitten sitä kautta saada perspektiiviä asiaan. Yleensä ahdistus on turhaa , kun ei se auta asiaan.

      • Anonyymi

        "Omaa suhtautumistaan voi muuttaa".
        Enpä olisi varma. Asennemuutokset ovat "päälleliimattuja" ja tepsivät vain hetken,
        siitä on keskusteltu täällä ja niin on todennut psykiatrikin, "asennemuutos" kestää
        noin 10 minuuttia.


      • Anonyymi

        Jokainen tietää, ettei ahdistus "kannata".
        Ei myöskään "kannata" sanoa ahdistuneelle, "ettei ahdistus kannata".
        Ei kukaan ole vapaaehtoisesti ahdistunut.
        Ainahan siihen on syy
        ja ennenkuin syyn saa hoidettua pois päiväjärjestyksestä
        ei ahdistus hellitä.
        Kaikille syille ei voi koskaan mitään.
        Esimerkiksi traumat tai suru hälvenevät aikaa myöten, mutta eivät
        katoa koskaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen tietää, ettei ahdistus "kannata".
        Ei myöskään "kannata" sanoa ahdistuneelle, "ettei ahdistus kannata".
        Ei kukaan ole vapaaehtoisesti ahdistunut.
        Ainahan siihen on syy
        ja ennenkuin syyn saa hoidettua pois päiväjärjestyksestä
        ei ahdistus hellitä.
        Kaikille syille ei voi koskaan mitään.
        Esimerkiksi traumat tai suru hälvenevät aikaa myöten, mutta eivät
        katoa koskaan.

        Samaa mieltä ahdistuksesta, Ano 16.10/eilen. Tuskin kukaan sitä valitsee, sen enempää kuin masennustakaan.
        Tietty herkkyys niiden kokemiseen varmasti vaaditaan ja aika paradoksaalista on, että sama herkkyys voi myös rikastuttaa ja syventää ihmisen kokemusmaailmaa, näin uskon.
        Tietysti silloin kun ahdistus/masennus on päällä, ei muista eikä tavoita tuota toista puolta, sitä, että ihmisessä itsessään on myös parantavia voimia ja lopulta pienikin virike voi kääntää toisen vaihteen päälle. Tai sitten ei.
        Mielenkiintoisin määritelmä minkä olen ahdistuksesta kuullut: "ahdistus on energiaa, jolle ei ole tällä hetkellä käyttöä". Se kuvaa mielestäni ahdistuksen aktiivista luonnetta, sitä, että "jokin meissä" työskentelle itsensä parantamiseksi, tasapainon saavuttamiseksi, näin uskon, "kannattaa uskoa"...))


    • Anonyymi

      "Kannattako ahdistus".
      Mikä psyykelleen voi ?

    • Anonyymi

      Mitä hulluja, kun ei taho parantua niin anti olla.

    • Anonyymi

      Itsestäni ahdistus on verrattavissa masennukseen.

      Olen itse sairastanut 3v diagnosoitua masennusta ja......

      • Anonyymi

        Molempia poteneena tunsin niin, että masennus vei kaiken halun toimia
        ja aikaansaada jotain. Se vei kiinnostuksen kaikkeen.
        Ahdistuksissa halusi kyllä toimia, mutta ahdistus lamasi kyvyn,
        oli kuin "halvaantunut" tavallaan. Pelottikin eikä kyennyt mihinkään,
        vaikka halua olisi ollut.
        Vaikeita sairauksia, mutta niistä pääsee eroon kyllä, toivoa on !
        Luota itseesi ja usko siihen ! Mihin uskot, se tapahtuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Molempia poteneena tunsin niin, että masennus vei kaiken halun toimia
        ja aikaansaada jotain. Se vei kiinnostuksen kaikkeen.
        Ahdistuksissa halusi kyllä toimia, mutta ahdistus lamasi kyvyn,
        oli kuin "halvaantunut" tavallaan. Pelottikin eikä kyennyt mihinkään,
        vaikka halua olisi ollut.
        Vaikeita sairauksia, mutta niistä pääsee eroon kyllä, toivoa on !
        Luota itseesi ja usko siihen ! Mihin uskot, se tapahtuu.

        Sukulaiset ei ahdista minua, paitsi alkoholisoituneet.Heistä olen päässy onneksi eroon, kun en vastaa puheluihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sukulaiset ei ahdista minua, paitsi alkoholisoituneet.Heistä olen päässy onneksi eroon, kun en vastaa puheluihin.

        Ihmiset ja tilanteet, varsinkin vaikeat ihmissuhteet ja ratkaisemattomat tilanteet
        ja ristiriidat alkavat ahdistaa. Myös epäoikeudenmukaisuus, välien rikkoutumiset,
        ero, vakava sairastuminen (oma tai läheisen) ja läheisen kuolema ovat
        masennusta ja ahdistusta aiheuttavia ja suurta surua tietysti.

        Joskus voi "kaatua päälle" monta asiaa yht'aikaa. Kaikesta selviytyminen
        vie kauan aikaa.
        Miltä sinusta tuntuu, onko yhtään parempaan päin menossa ?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Molempia poteneena tunsin niin, että masennus vei kaiken halun toimia
        ja aikaansaada jotain. Se vei kiinnostuksen kaikkeen.
        Ahdistuksissa halusi kyllä toimia, mutta ahdistus lamasi kyvyn,
        oli kuin "halvaantunut" tavallaan. Pelottikin eikä kyennyt mihinkään,
        vaikka halua olisi ollut.
        Vaikeita sairauksia, mutta niistä pääsee eroon kyllä, toivoa on !
        Luota itseesi ja usko siihen ! Mihin uskot, se tapahtuu.

        Olen ollut masentunut minäkin joskus takavuosina. Oli pressavaalit ja Ahtisaari oli ehdokkaana. Seurasian vaalihaastatteluja, ja Ahtisaarelta kysyttiin miten hän masentuu.
        "En yleensä masennu, sillä masentuminen vie liian paljon myönteistä energiaa" oli vastaus. Äänestin Ahtisaarta, ja masentuminen loppui myös minun osaltani.


      • Anonyymi
        Kantomäki kirjoitti:

        Olen ollut masentunut minäkin joskus takavuosina. Oli pressavaalit ja Ahtisaari oli ehdokkaana. Seurasian vaalihaastatteluja, ja Ahtisaarelta kysyttiin miten hän masentuu.
        "En yleensä masennu, sillä masentuminen vie liian paljon myönteistä energiaa" oli vastaus. Äänestin Ahtisaarta, ja masentuminen loppui myös minun osaltani.

        Wautsi, hienoa ja vielä hienompaa, että kerrot tarinan 'ääneen'. - Nm. Twelve points


    • Anonyymi

      Epätietoisuus ahdistaa,

      aina pitää ottaa selvää asioista , saa rahuan sydämmeensä, kun tietää miten asiat ovat ja miten menee.

    • Anonyymi

      Epätietoisuus ja epävarmuus asioista ja tulevaisuudesta voi olla yksi ahdistusta
      lisäävä tekijä, mutta ei ehkä ahdistuksen pääsyy.
      Epävarmuutta on jonkun verran aina elämässä, kukaan ei varmuudella tiedä tulevaisuudesta.

      • Anonyymi

        Elämässä ei ole mitään muuta niiin varmaa kuin epävarma. - Nm. Tottumiskymysys


    • Anonyymi

      Nyt alkaa vähän sekin ahistaa kun koronatilanne pahenee eikä tehokasta rokotusta varmuudella tule, koska virus muuntuu. Onko muitten erilaiset ahistukset
      muuntuneet tai hellittäneet ? Miten menee itse kullakin ? Onko uusia mietteitä ?
      Näkyykö valoa tunnelin päässä ?

    • Anonyymi

      Ahdistus ja keljuttaminen lienevät eri asioita?
      Olen kuvitellut, että ahdistus on yksilöimätön ja siten vaikeasti käsiteltävä tunnetila.
      Keljuttaminen kohdistuu johonkin yksilöitävissä olevaan asiaan.

      Minua ei ahdista mikään mutta on muutamia keljutuksen aiheita. Se on hieman sama kuin yksikanavan tukkiminen lyömällä vasaralla peukaloonsa. Ainakin hetkeksi häipyy joku toinen, lievempi kivin kohde.

    • Anonyymi

      minuo puhistaa...ihan tarpeetonta puhistusta..

    • Anonyymi

      Ahistamattomuutta. On asioita joihin itse voi vaikuttaa ja niitä joille ei mahda mitään.
      On turha puristella kiveksiään viimemainittujen kanssa vaan panostaa energiansa ensin mainittujen hoitamiseen.

      Tietenkin on harmillisia asioita jolle ei, syystä tai toisesta mahda mitään mutta niiden vuoksi ei kannata ahistua.

      Vaimoni 20 vuotta sitten diagnostisoitu, parantamaton, geneettinen verisyöpä on ollut sellainen. Harmitti mutta olemme eläneet sen mukaan kuin olemme pystyneet.
      Oma suolistosyöpäni. Jos elintapani, ryyppääminen ja punaisen lihan syöminen, ovat pitkän ajan saatossa edistäneet sen syntyä niin tapahtunutta ei pysty mitätöimään.

      Korona lienee aiheuttanut likimain kaikille eri asteisia harmituksen aiheita mutta siitäkään ei kannata ahistua vaan elää suositusten mukaan omaa järkeään käyttäen.
      Nuokaan eivät aina riitä mutta onhan hyvä olo kun on tehnyt parhaansa.

      • Anonyymi

        Tasan ei käy onnen lahjat, vaikka ennemmin tai myöhemmin tulee lähes jokaisen elämään
        kestettäväksi asioita, joita emme toivoneet.
        Olikohan sinun vaimosi, josta toisaalla luin, että on nyt sairaalassa heikossa kunnossa ?
        Hyvää toipumista hänelle ja kaikkea hyvää sinulle ja vaimollesi !
        Rukoilen voimia teille ja elämänjatkumista yhdessä vielä kauan !


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. TULI PALO HAAPAVEELLÄ

      Omakotitalo tuhoutui tulipalossa Haapavedellä varhain torstaiaamuna, pelastuslaitos kertoo. Palokunnan saapuessa kohtee
      Haapavesi
      29
      3560
    2. Jenni Haukio ja Sauli Niinistö

      Ero. Näinhän se menee kun ikäeroa on riittävästi. https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/1c94ff48-185d-4d95-aff5-3e93
      Maailman menoa
      67
      3006
    3. Tampereella Hämeenkadulla Silmäaseman edustalla on ammuttu

      Tampereen(kin) keskusta alkaa olemaan menetettyä aluetta, samoin lähiöt. Väkivaltaa ja huumeita ym häiriötä. En ihmettel
      Tampere
      197
      2700
    4. Tampereen ampuja on uskovainen

      On toivotellut siunausta ja jaellut Raamatun jakeita. "Sinä olet antanut minulle elämän lahjan, ja ylläpidät elämää. An
      Luterilaisuus
      93
      1484
    5. Kulta en jaksa tätä palstaa

      Loputonta sontaa. Ootko sinä edes täällä enää? Tykkäätkö sinä minusta enää? Joku ukkeli on paljon kirjoitellut, ettei ha
      Ikävä
      25
      1428
    6. Haukio ja Niinistö

      Nyt se ainakin on selvää. Häät olivat presidenttikisan vuoksi tehty esitys. Nyt Jenni on muuttopuuhissa ilman sormusta j
      Kotimaiset julkkisjuorut
      121
      1175
    7. Mahtava huomata

      Sinusta nainen että pystyt suodattamaan palstalla paljon asioita. Olet täysin minun tyyppiä. Kahdestaan unohdettaisiin k
      Ikävä
      21
      1116
    8. Mitä hemmettiä Suomessa tapahtuu?

      Taas on Tampereella ammuttu jotakuta. Nythän näitä ampumis-ja puukotusuutisia tulee melkein joka päivä tai ainakin useam
      Maailman menoa
      165
      1093
    9. Onko laulaja Floor Jansen palstan miesten makuun?

      Otetaanpa vaikka tuo Seiskan juttu. https://www.seiska.fi/ulkomaat/talta-nightwish-tahti-floor-jansen-nayttaa-nykyaan-os
      Sinkut
      191
      988
    10. Trump ei aio enää osallistua vaaliväittelyyn Kamala Harrisia vastaan

      Trump ei aio enää osallistua vaaliväittelyyn Kamala Harrisia vastaan Jopa konservatiivisen uutiskanava Fox Newsin kommen
      Maailman menoa
      135
      974
    Aihe